Hvad er SOA? Ny pjece giver svaret

IT- og Telestyrelsen har netop frigivet en læsevenlig beskrivelse af hvordan den offentlige sektor ser SOA "Serviceorienteret arkitektur - Hvad og hvorfor". Problemet er naturligvis, at man jo ofte mister nuancerne, når man skal beskrive et komplekst begreb som SOA i et enkelt sprog. Selvom nuancerne måske er væk, er det da et første spadestik til at beskrive hvordan SOA ses i det offentlige, og der skal lyde en stor ros for at der nogen der forsøger at lave nogle fællesoffentlige definitioner, af begreber der til tider er lidt flyvske.

Pjecen er dog ret generel i forhold til EA og SOA, hvilket er fint nok, men der hvor det jo bliver rigtigt interessant, er når det bliver konkret. Og der er faktisk nogle steder i teksten, hvor man er ved at være konkret.

I afsnittet 'SOA - ikke et mål, men et middel' (helt enig i jf. tidligere blogindlæg), beskrives et af målene:

'Borgere og virksomheder slipper for at skulle afgive de samme oplysninger igen og igen til forskellige myndigheder og it-systemer.'

Et sådan mål betyder naturligvis, at en række fagsystemer der skal 'åbnes op', men en åbning af systemer alene skaber ikke sammenhængende processer, der mangler et lag ovenpå ? hvor den optimerede forretningsproces skal implementeres. Forretningsprocesser der vel og mærket går på tværs af såvel organisatoriske og IT-mæssige siloer.

Det er i dette lag at værdien af SOA kan skabes, men det er ofte også her de største barriere findes. Og her tænkes ikke på de tekniske, men på organisatoriske. Hvem ejer en proces der krydser organisatoriske skel?

Naturligvis er barrierer til for at blive nedbrudt, og her er Borger- og Erhversportalen et godt eksempel ' eller hvad' Det er en oplagt mulighed, fra statslig side, at vise hvordan man laver praktisk SOA!

Jeg kunne i hvert godt tænke mig at se:

  • **Business casen.**Det er jo ikke gratis at 'åbne' eksisterende fagsystemer, og hvis målet er lave fælles portaler, skal de fælles projekter vel også bære en del af omkostningen for åbningen af de bagvedliggende systemer' Med mindre man kan anskueliggøre en efterfølgende besparelse for de involverede parter'
  • **Arkitekturen**Hvis man kan antage at løsningerne overholder ITST's SOA anbefalinger, så bør man jo bruge arkitekturen som et eksempel ' og offentliggøre den.

Nu er Borgerportalen naturligvis ikke færdig, og Erhvervsportalen (Virk.dk) er jo delvist privat, så arkitekturen er nok ikke sådan at få fat i, men en business case måske?

Kommentarer (0)
Log ind eller Opret konto for at kommentere