Hvad er din formel for succes?

Illustration: Space Time Foam der blandt andet står bag ‘Chase Ace – Off-World Leagues’ har succes med kundeopgaver for blandt andet LEGO.

+1 proxy = hassle2
Hvorfor arbejde med kunder? Kunder er besværlige, stiller krav, forlanger det umulige og betaler for lidt for varen. I spilbranchen bliver time- eller projektbetalte opgaver for kunder - work-for-hire – opfattet som en ikke en skalerbar forretningsmodel og holdningen hos flere spiludviklere er, at kundeopgaver fjerner fokus og tager tid fra virksomhedens arbejde med egne produkter. Arbejder du med direkte klienter er du en lille fisk i et stort ocean – arbejder du som underleverandør - ’by proxy’ - risikerer du i sidste ende at skulle tage skraldet!

Hvorfor ikke bare arbejde med egne opgaver?
Fordi w-f-h giver mange forskelligartede opgaver, og giver din virksomhed uvurderlig erfaring og en god track-record. Opgave-løsningen er med til at styrke dit team, dit hold bliver sammentømret og du beviser at du er i stand til levere til tiden. Der er penge i skidtet og for de penge kan du købe dig frihed til at arbejde på drømmeprojektet.

At diskutere work-for-hire med en spiludvikler er en smule skizofrent, men diskussionen er også yderst relevant - særligt i øjeblikket hvor nye initiativrige spilvirksomheder popper op konstant, mens venturekapitalisternes interesse for at investere i spil fortsat er forholdsvis lav. Hvordan skal disse virksomheder finansiere egen produktudvikling?

Kundeopgaver kan øge indtjeningen
En ny rapport konkluderer, at der inden for mange nye forretningsområder er et marked for spiludviklernes kompetencer. Indtjening fra work-for-hire kan øge indtjeningen hos spilvirksomhederne og gøre dem helt eller delvist selvfinansierende. De seneste uger har rapportens konklusioner affødt en til tider ophedet debat med mere end 100 kommentarer på Computerspilzonens LinkedIn gruppe og har været debatteret på workshoppen Growing Games

Et af de stærke argumenter imod w-f-h er, at hvis danske spil skal begå sig internationalt, så bliver spiludviklerne nødt til at lave produkter i verdensklasse - og det kræver fokus. På den anden side: Kan spiludviklerne holde fokus på at udvikle verdensklasseprodukter uden penge? Kan man holde fokus mens man fundraiser og søger ekstern finansiering til sit projekt? Jeg tror ikke at der er særlig mange i den danske spilbranche, der har startet deres virksomhed, for at lave kundeopgaver. Langt de fleste går med idéen om at lave egne produkter med rettigheder og muligheder for salg til det globale marked. Men skal man lave egne produkter, så skal man - på den ene eller den anden måde - have råd til det.

Men kundeopgaver er ikke en forretningsmodel for alle
Jeg mener ikke at w-f-h er en forretningsmodel for alle. W-f-h har både positive og negative sider, som bør afvejes i forhold til den overordnede vision du har for din virksomhed. Kendeopgaver er ikke et alternativ til egen IP-udvikling, men en mulig vej til udvikling af ekspertise i alle dele af virksomheden og kilde til indtjening og kapital.

Men vælger du w-f-h-vejen er dine kunderelationer essentielle. Du skal afstemme forventninger inden kunden bliver ”besværlig”, forstå kundes behov, være i stand til at fortælle, når kunden ’gør det forkert’ og være hård men retfærdig når du prissætter varen og skriver kontakt. Her forudsætter jeg, at du selvfølgelig leverer produktet til tiden og med den rette kvalitet. Så bliver formlen: (w-f-h strategi) + relationer + kontrakter = succes2

Hvad er din formel for succes?

Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere