Jesper Lund Stocholm bloghoved

Hvad er det de unge vil have?

I går var der "blogger-møde/julefrokost" for bloggerne hos V2 i version2s lokaler i "julehyggegade" (Skelbækgade) i København. Kurt Westh holdt et glimrende indlæg om sit "bloggermanifest fra Helvede" og det affødte en diskussion om blogning generelt. Som jeg sad der i det gode selskab kom jeg til at tænke på, hvor anakronistisk det egentlig var, at alle vi velvoksne mænd sad der og filosiferede over "blogning" som begreb, som medie, ja som vor tids "Zeitgeist".

For realiteterne er desværre nok, at det "at være blogger" som det begreb vi kender det i dag allerede er passé og jeg sammenlignede det med, at vi sad der som dinosaurusser hvor meteoren allerede havde ramt Jorden og vi blot kunne vente på, at støvet lagde sig (og kvalte os). Der er jo ikke noget, der er mere "so last year" som at sige, at man "er blogger". Det svarer jo til at prale af, at man er på Facebook ...

Anyway - som det bedste eksempel på min tese kan jeg fremhæve mig selv. Jeg var "first-mover" på Facebook i forhold til venner og familie og var reelt ret alene derinde i begyndelsen. Men den anden dag blev jeg "added" af én af mine venners 62-årige mor.

... den lader vi lige stå et øjeblik ...

Generelt har jeg så mange venner og bekendte i mit netværk, at jeg har været nødsaget til at slå alle invitationer fra og blokere for stort set alle applikationer for overhovedet at få lavet noget på en almindelig arbejdsdag.

Pointe: Facebook er blevet meget mainstream, at det gør helt ondt.

På samme vis var/er jeg first-mover på Twitter. Reelt er jeg også ret alene derinde lige nu (nick: jlundstocholm), men for to-tre uger siden var der et eller andet hypet medie/marketing-symposium i København, og en ven kom om aftenen hen til mig med julelys (eller var det dollar-tegn?) i øjnene og fortalte om, at han havde hørt om noget nyt, fedt og sejt, der hed "twitter". Det triste var sådan set ikke, at han ikke havde hørt om Twitter før - det triste var, at på denne konference var Twitter blevet *udlagt *som noget nyt og spændende ... selvom Twitter relt boomede for et års tid siden.

For er der noget jeg har lært, så er det, at i det øjeblik jeg begynder at bruge et eller andet nyt site/tjeneste, så er det et sikkert tegn på, at "de unge" allerede er videre til noget nyt. Jeg hørte fra en bekendt, at han havde holdt et oplæg om "Web 2.0" på en multi-medie-designer-uddannelse for et års tid siden, og her vidste alle hvad "Facebook" var. Da han spurgte om folk kendte til "LinkedIn" kunne han skue ud over i alt nul (0) løftede hænder. Hans konklusion var, at "de unge nåede aldrig at finde ud af, hvad LinkedIn var - de var allerede videre til det næste, nye site".

Men hvis man nu var en marketing-buff, der ønskede at skamride de unges nye, hippe og übercool tjeneste - hvad er det så, der rykker i øjeblikket' Hvor stimler de sammen i Cyberspace og hænger ud' Ja, jeg ved det sgu ikke, for jeg synes stadig at Twitter er ret cool ... men hvad siger I andre?

Kan I hjælpe en voksen mand, der blot gerne vil være ung lidt endnu?

... og så kan I lige få mit seneste totalt-super-cool voksne catch-phrase for den gryende Web 3.0-epoke:

"You are what you annotate"

Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Therese Hansen

Min konklusion på historien om multimedie-designer-elevernes reaktion på LinkedIn ville nærmere være at LinkedIn er de voksnes legeplads - en legeplads for folk der ved at det kan betyde noget for deres karriere at de holder kontakt med nogle af deres gamle kolleger, så man kan blive anbefalet til drømmejobbet, når det dukker op i de tidligere kollegers virksomhed.

Dermed har multimedie-designer-eleverne ikke noget at bruge LinkedIn til før de skal til at tænke i karriere efter uddannelsen.

  • 0
  • 0
#4 Therese Hansen

Jeg ved ikke hvad de helt unge vil have, men som en repræsentant for dem under 30, så tror jeg at det vi "unge" vil have ikke altid er noget nyt.

Jeg er glad for Facebook, som den kalender, som jeg rent faktisk får opdateret (mest fordi det som regel er andre der gør det for mig) og som et hurtigt kig ind i mine venners liv. At min svigermor er på Facebook gør ikke at jeg så er på vej videre ud fra det perspektiv at så er Facebook passe - og jeg har indtrykket at flere faktisk bare er glade for at Facebook er blevet mainsteam.

Jeg er heller ikke på vej videre fra blogging - rygterne om blogosfærens død er efter min mening overdrevne. Det bliver sværere og sværere at se forskel på visse blogs og et online magasin og det er mere et tegn på at blogging er blevet så mainstream at det er blevet usynligt. Og mainstream er altså ikke nødvendigvis dårligt med mindre man er en teenager, der forsøger at gøre oprør mod det etablerede.

Jeg er først på vej væk fra en web 2.0-service, når jeg har fundet en bedre løsning - og selv der er det svært at slippe. Jeg er i en glidende overgang fra del.icio.us til Diigo, fordi Diigo har nogle spændende features a la semantisk web.

Twitter er jeg aldrig rigtig kommet ind i, men jeg forholder mig afventende overfor konceptet fordi jeg tror at der kommer noget godt fra den side med hensyn til integration af mobiltelefoner og evt. brug af automatiserede notifikationer, men efter min mening har det medie har ikke helt fundet sine fødder endnu mellem blogging, IM og sms'er. Jeg foretrækker stadig Facebook-status-beskeder, som kun kan ses af mine Facebook-venner.

Hvis jeg skulle byde ind på hvad de unge vil have (altså dem yngre end mig), så ville det nok være noget med mobiltelefoner, som jo næsten virker til at være indgroet som en del af en teenagers hånd, og integration med det sociale liv på nettet. Men det er svært at spå - især om fremtiden.

P.S. jeg kunne desværre ikke få fri til at tage til julefrokost en onsdag, men det lyder som om I har haft det hyggeligt - jeg håber vi ses en anden gang istedet.

  • 0
  • 0
#5 Jesper Lund Stocholm Blogger

Therese,

Jeg ved ikke hvad de helt unge vil have, men som en repræsentant for dem under 30

Helt konkret tror jeg, at der er enorm forskel på "de under 30" og "de under 20" - og det var dem jeg henviste til med udtrykket "de unge". Det er nemlig min opfattelse, at de bruger services, medier og tjenester på en helt anden måde end "vi andre".

Helt groft skåret kan man inddele generationerne i følgende grupper:

Mine forældres generation (+60): Læs manualen og gå i gang

Min generation (+25): Gå i gang og læs manualen, hvis det går galt

"De unge" (--25): Gå i gang. Hvis det går galt, så lærer du det nok engang - alternativ så spørg på Arto. Man kan også kalde deres tilgang til det for FPS-tilgangsvinklen (First-person-shooter)).

Når man tænker på, at børn i dag får computere og telefoner fra de er ganske få år og i øvrigt er opflaskede med computerspil, så vil deres anvendelsesmønter også påvirke de services de anvender - og ændre tjenesterne i en ny retning. Her tror jeg Twitter er et bud på noget i fremtiden (eller tilsvarende tjeneste, dvs Twitter som "begreb") for den ligger lige til højrebenet for de unge med deres korte opmærksomhedslængde og multitasking. Twitter er små korte fixes (tweets) á 140 tegn - og herefter går man hurtigt videre til det næste (fix).

Når du siger, at blogging er blevet usynlig, så er det i mine øjne netop et udslag af, at blogging har overlevet sig selv. Når bloggerne i dag er "halvgamle" (dvs +25), så skyldes det måske, at det for os er første gang vi har haft mulighed for en egen platform for at ytre os. Vi er jo opflaskede med monopol-TV og portaler, og derfor er/var blogging noget helt nyt.

Men jeg tror sgu ikke, at børn vil begynde at blogge - de har jo allerede myriader af muligheder for at "få deres stemme hørt", og blogging mangler totalt den dynamik som de kender det fra Messenger, Twitter, Facebook og de andre services, som jeg ikke kender navnene på ... endnu.

:o)

  • 0
  • 0
#6 Jens Jakob Andersen

Een af de ting som trækker de unge, er tjenester uden UI, tjenester som er så nemme at integrere i hverdagen, at de bliver usynlige.

Pricacy? Who carez - det er da bare en barriere for endnu bedre fuldt automatisk integrerede services.

Toolbars i IE som logger al din trafik, sender den til backends, og foreslår andre sites, venner, produkter osv. på basis af det du laver - så du bliver bekræftet i dit eget univers er fedt. (Har du prøvet at virus-scanne en teenager pc - der kommer et hav af malware og spyware advarsler - men forsøger man at fjerne de programmer får man skældud over at deres fede toolbars er væk.)

Pervasive computing - der skal være IT og Internet indbygget i alting - så man er allways on og allways connected - men gerne uden dedikeret GUI - lad gui'en gemme sig bagved genstandens primære brugsområde - og allerbedst bare understøtte dette.

Dit FPS perspektiv er meget godt - for børnene skal IT bare virke uden nogen større spørgsmål - det er en ligeså naturlig ting for børnene som at slå fremmede væsener ihjel på en anden planet, eller skyde andre mennesker i en jungle (Skræmmende perspektiv........)

Så next wave er "IT-less IT anywhere", er mit bud.

Gode hilsner

Jens Jakob

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere