Hvad bliver der af NemSMS?

I min organisation har vi efterhånden en god håndfuld og meget forskelligartede afdelinger og enheder, som rigtig gerne vil benytte sig af sms til at advisere og kommunikere med borgerne. Det er jo superfint, og der er sådan set ikke mange ben i at få det til at spille rent teknisk. Udfordringen ligger i at få befolket de tilhørende registre med borgernes sms-numre. Og udfordringen ligger ikke mindst i, hvor mange af den slags registre man skal håndtere i organisationen. Som central IT-afdeling må vi derfor kraftigt overveje at få stablet et centralt register på benene, som de forskellige fagløsninger kan integrere til og trække sms-numrene fra, hvis vi skal undgå den klassiske situation med knobskydning af 30 registre til de samme data.

Men hov, er der ikke noget der hedder NemSMS? Jo, det er der da. Det centrale sms-register findes faktisk "inde bag" borger.dk, hvor man også kan læse mere om det. Sagen er blot, at der stort set er ingen der benytter det. Den seneste melding jeg har er, at der er ca. 500.000 mobilnumre i NemSMS-registret, men kun 80.000 borgere som har sagt 'ja tak' til at modtage sms fra det offentlige. Og det de i givet fald siger 'ja tak' til, er at få en sms, når der er ny post i deres indbakke i Digital Post.

Men det batter jo ikke. Det centrale sms-register skal være synligt fra alle de offentlige sags- og fagsystemer på præcis samme måde som det centrale cpr-register er det. I Danmark har vi jo ellers en rigtig god tradition for at have styr på vores store stamregistre og gøre dem anvendelige. Hvorfor er det så lige, at vi ikke kan få et simpelt sms-register, som efterspørges i rigtig mange sammenhænge, ud over rampen?

Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Leif Neland

Nogle personer skifter mobilnummer lige så tit som nogle skifter kærester. (Hmm, måske er der en sammenhæng her...)

I hvert fald lader det til at det ikke er særligt kendt, at når man køber ny mobil og abonnement i en pakkeløsning, kan man i stedet for at få nyt nummer, få flyttet nummeret over, eller bare forlænge bindingsperioden på det eksisterende.

Morten Grouleff

Så simpel er verden sjældent.

Mange har flere numre. Måske sidder det SIM-kortet, systemet dermed vælger, i en GPS-tracker eller i en ipad?

Gad vide om alle firmatelefoner er registreret med det rigtige CPR?

Jeg synes problemet er det sædvanlige for offentlige løsninger: Der er ingen gevinst for os som borgere ved at gøre sig umage med at få det rigtige nummer registreret.

Der kommer ikke til at ske noget, før der er en tilstrække god og håndgribelig fordel for borgerne.

Hvis det offentlige begyndte at gøre som mange private og opkrævede 20-30 kr for hver gang de kontakter en på analog vis, hvor der samtidig tilbydes en gratis digital kontaktkanal, så ville det være nok flytte mange, på samme måde som det er lykkedes bankerne at tvinge de fleste over på digital kommunikation. Men ønsker vi det?

Eller man kunne indføre årlig ekstraskat på "værdien af henvendelse pr. brevpost" på 600 kr, som blev udløst hvis man ikke årligt loggede på Skats tast-selv og verificerede sit mobilnummer og email, eboks eller hvad man nu vil bruge. Den slags har dog ingen politisk risiko for at ske.

Anonym

SMS til borgerne, kan ikke lade sig gøre, med mindre der er en mulighed for at checke om borgeren faktisk er den som man tror, inden der sendes en SMS.

Der skal altså være en mekanisme, der fjerner muligheden for at SMS'e borgeren, hvis ikke man er sikker på at det er den rigtige borger man sender oplysninger over SMS, ellers er der tale om at man udgiver personlige oplysninger til en ubekendt modtager.

Da man i forvejen har store problemer med at styre kommunikationen mellem borgeren og det offentlige, herunder problemer med udsendelse af personlige oplysninger til uvedkommende, er SlemSMS ikke noget der bør rodes videre med.

SlemSMS er kun endnu et spildprojekt, hvor man er gået i gang med et projekt, uden at have grundlaget i orden.
Drop det.

Log ind eller Opret konto for at kommentere