HTML5 – det nye sort?

Den omsiggribende digitalisering indebærer en sværm af nye apps til de fremherskende mobile platforme. Lækre, funktionelle og brugervenlige apps som vi elsker – og som vi kræver i nærmest realtid til netop den platform, vi hver især har valgt. Om det så er iOS, Android, WP eller noget helt fjerde.

For os brugere kan det være ærgerligt, at ikke alle app-udbydere vælger at understøtte alle platforme. Når man nu fx synes at Berlingskes iPad-apps er et must, men at man af andre årsager har valgt en Android-tablet.

Men det er også begrænsende for udbyderne, som jo gerne vil have så stort et kundeunderlag som muligt. Men ikke kan få forretningsmodellen til at hænge sammen, hvis de skal bekoste udvikling til flere platforme.

Som du sikkert for længst har gættet, er mit ærinde en diskussion af løsninger på ovennævnte begrænsninger på apps-fronten. P.t. er HTML5 mig bekendt det eneste teknisk tilgængelige alternativ. Og selv om HTML5 nærmer sig samme muligheder for funktionalitet og ’lækkerhed’ som apps, er den måske knap moden nok til, at man allerede i dag helt kan vælge apps’ene fra?

Hvad mener du om HTML5 og om HTML5 vs. apps? Måske ser du helt andre muligheder i horisonten?

Kommentarer (23)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Pascal d'Hermilly

Web har altid været en let måde at give adgang til noget funktionalitet. Med HTML5 bliver mulighederne for funktionalitet og interface udvidet væsentligt.
App'en er en distributions-mulighed, og flere og flere opdager at de blot kan embedde deres web-funktionalitet i app'en og dermed genbruge funktionaliten.
Når jeg siger at en app er en distributionsmulighed så mener jeg at folk ofte søger i marked/store efter et program og at der bagefter bliver oprettet en genvej i din telefon som du kan finde/falde over.

Al det funktionalitet der kan ligge på web-platformen bør ligge der da det er det eneste nogenlunde kompatiple miljø der rækker over alle platforme.

  • 3
  • 1
Jesper Lund

NemID er Java-baseret, og Java findes ikke til alle platforme. Derudover er Java koden i NemID kun er en bootloader som downloader binære filer skrevet til ganske få systemarkitekturer.

Man kunne sagtens forstille sig at ARM udkonkurrerer x86 på eksempelvis netbooks, og Windows 8 vil jo understøtte ARM (Microsoft er klar). Men så må folk undvære NemID, og det bliver jo snart ulovligt..

  • 3
  • 2
Daniel Udsen

xml+css har en begrænset brugbarhed og det er begrænset hvor langt ud over simpel tekst manipulation du kan strække ECMAscript, og eftersom HTML5 er gået en stor bue uden om de mest kontroversielle Video/grafik områder er det nok svært at se det som en fuld erstatning hvor grafik ydelse er en faktor.

Du har også problemet med at du ret ofte ender med at værre afhængig af netværks og server kapacitet med HTML5. Og på mobile enheder afregnes netværkskapacitet ofte pr megabyte. Og der er ingen garenti for at HTML5 ikke fragmentere på samme måde som HTML4 og java endte med i slutningen af 90'erne.

i min sidebjælke har jeg en nyhed om at der nu findes krydsplatform malware skrevet i HTML5, det er noget du vil se browser leverendøre konkurere så meget om at forhindre at det kan koste HTML5 standarden livet, det er nemlig en del af feature sættet at den slags er mugligt.

HTML5 løser realt ingen problemer du har hvis du ikke er villig til at indordne dig under diverse etablerede ISO standarder.

  • 2
  • 2
Mark Gjøl

Når det drejer sig om at bruge html5 for at slippe for at skulle lave alt flere gange kan det godt betale sig, at lave størstedelen af koden i html5 (javascript/html/css) og lave nogle få tilrettelser i en native app. Størstedelen af arbejdet vil være cross platform, mens kun få tilretninger der har behov for at benytte features på platformen kan laves i en app. Man kan endda lægge den fortolkede kode med i appen, så der ikke kræves en server til trivielle handlinger såsom at navigere en statisk menu.

  • 1
  • 0
Johann I

Problemet med at overgå til udelukkende browser brug, ligger i usikkerheden for brugeren. Mange har den opfattelse at benytter de iOS og windows' app-butikker så er de sikret mod malware, hvorimod download noget fra internet/kører et program i browsen vil for mange virke, som "farligere". Da folk er blevet tudet ørene fulde om hvor opmærksom man skal være.
Derfor mener jeg at det må foregå ligesom Mark siger. Hvor man skal have noget i app-butikkerne. Dette eliminere selvfølgelig ikke truslen, men formindsker den ville jeg mene.

  • 0
  • 0
Benni Bennetsen

hehe fair nok, omend det mere ligner lidt grove tanker mere end en egentlig roadplan for html6, jeg tror nu altså realistisk set, at afvente at next/html6 bliver klar blive at strække den lige vel rigeligt - men du har da vist ganske ret :=)

Kan dog ikke lige se referencer til de sikkerheds-problemer du omtaler (kan faktisk ikke se ret meget der).. Men jquery-mobile er da vist heller ikke helt tosset til udvikling af html5 'apps'

  • 3
  • 0
Kristian Dalgård

At HTML5 og relaterede teknologier har et kæmpe potentiale er ligefrem en underdrivelse efter min mening.

Men vi skal have MEGET højere ydelse - ikke ved hjælp af hurtigere chips, men gennem optimeringer af alt.

Det kommer til at tage tid, men vil forhåbentlig lykkes.

  • 0
  • 0
Per Friis

Problemet er som det altid har været med cross platform udviklings værktøjer. at app's bliver udviklet til mindeste fællesnævner, det betyder for HTML5, at der er mange af de indbygget funktioner i devicen som så ikke bliver brugt, enten fordi at Html5 ikke lige understøtter den, eller fordi at der er måske 5% af målgruppen som har enheder der ikke har denne funktionalitet.
Der er selvfølgelig nogle app's der kan skrives i crossplatform sprog, men det er er bliver som esperanto (et kunst sprog der self efter mer end 100 år, stadig kun har omkring 2 mil. brugere) noget der kan bruges til nogle opgaver, men ikke til alt.

  • 1
  • 1
Michael Lykke

Der bliver snakket enormt meget om HTML5 som den magiske løsning på alt. Det er på tide at vi vågner lidt op og forholder os til hvad HTML5 reelt er... En HTML standard med nogle interessante forbedringer i forhold til HTML4 og XHTML. Men det er IKKE den magiske løsning og svaret på alt lige fra websites til den nye udgave af Final Cut Pro.

HTML er super godt til nogle ting men der er lang vej før det er en reel erstatning for native apps(Både på mobilen såvel som desktop OS'er). Det er tvivlsomt at HTML5 nogensinde bliver den magiske løsning der er blevet hypet til - På samme måde som du ikke banker søm i med en skruetrækker så bruger man heller ikke HTML til at løse alle udviklingsopgaver. Som teknisk kyndige IT professionelle burde vi snart have lært at "one size fits all" er en utopisk drøm.

Kan du lave en app via HTML5 - Ja, rent teknisk er det muligt.
Kan du lave en HTML5 der tilbyder de samme muligheder, den samme performance og den samme UI/UX oplevelse som en native app - Nej, absolut ikke.

Forstå nu at HTML5 er IKKE den magiske løsning til write once, run everywhere. Og stop så med at fokuser så meget på teknikken og fokuser istedet for det som betyder noget - Brugeroplevelsen. Brugeroplevelsen er den ubetinget vigtigste faktor i en mobilapp og den er ikke optimal når den er baseret på HTML5.

Det er sagt tusindevis gange før, men der går nok ikke mere end få minutter før der igen er nogen der tuder os ørerne fulde af at HTML5 er den magiske løsning - Uden nogen former for konkrete bud på hvordan de utallige problemer løses.
I sidste ende må man spørge sig selv om den voldsomme over-hype af HTML5 i virkeligheden handler om at nogle virksomhedsledere tror de pludselig kan få lavet den ene fede app efter den anden, af deres eksisterende web team. Til dem er der kun én ting at sige - Mobil applikationer er IKKE et website og det kræver andre kompetencer.

HTML5 vil som regel ikke give dig andet end en løsning baseret på laveste fællesnævner... Og det bør ikke være godt nok i de fleste situationer!

  • 2
  • 0
Morten Hindsholm

Der er kommet konkrete eksempler på apps, der udnytter HTML5 til at give en god brugeroplevelse på højde med, hvad man finder i en native app.
Ifølge denne artikel er 95% af LinkedIn's iPad app skrevet i HTML5, og andre artikler fra LinkedIn beskriver detaljerne i, hvordan de bl.a. har anvendt HTML5 local storage til at lave en mere "snappy" brugerflade.
Når man ser LinkedIn's app på en iPad, er det svært at tro, at det faktisk er en "forklædt" web applikation man står med, så det kan lade sig gøre...

  • 0
  • 0
Michael Lykke

Linkedin er stort set den eneste app der er nævnt som eksempel endnu og efter at have kigget nærmere på den så virker det tvivlsomt at der er tale om en HTML5 app.

Hvis man åbner IPA filen op og kigger på dens indhold så vil man stort set ikke kunne finde skyggen af HTML eller lign. web teknologier. Derimod finder man en størrer mængde NIB filer som er den type interface filer man benytter når man udvikler native iOS apps. Både at dømme ud fra antallet af disse filer samt deres navngivning tyder nærmere på at 95% af app'en er native.
Hvis app'en i virkeligheden primært er HTML5 så giver det ingen mening at der foreligger så mange NIB filer til views, tabeller og celler da disse netop ikke kan benyttes af HTML5.

  • 1
  • 0
Michael Lykke

Dertil kommer også at det er en app der langt hen af vejen skaber sin egen navigationsform og derved ikke udnytter den navigation brugeren er vant til. Derved kan det argumenteres at navigationen ikke er på samme niveau som en native løsnign der netop udnytter dette. Ligeledes lider app'en af såkaldt poco-sticking i navigationen hvilket ikke er optimalt.
Så det kan godt være der er et par begejstrede artikler om app'en, men man skal kun kradse i overfladen før man kan finde mange steder hvor den ikke er helt så "fantastisk". De fleste af artiklerne går vist også primært på at den er "flot" set i relation til at den(eftersigende) skulle være baseret på HTML5.

  • 0
  • 0
Morten Hindsholm

Jeg har ikke selv kigget i IPA filen, men på LinkedIn's tekniske blog skriver en af udviklerne

We used the UIWebView along with a few native components like the navigation bar and expose.

og i en anden artikel om emnet beskrives hvordan LinkedIn har lavet "uendelig" scrolling vha DOM manipulation i UIWebView i stedet for at bruge UITableViewController m.fl.
Om fordelingen mellem HTML og native er 95/5 er svært at sige (og måle!) men det er tydeligt at en meget stor del af funktionaliteten er HTML(5) - baseret.

  • 0
  • 0
Michael Lykke

Jeg tvivler ikke på at der benyttes HTML i app'en visse steder - Det gør der i langt flere apps end man regner med. Det er absolut ikke unormalt at visse data præsenteres i et webview men når deres app tydeligvis indholder en hel del native interface elementer så er der langt op til påstanden om at den er baseret på HTML5. Men det er et smart kort at spille fordi det giver omtale - De havde ikke fået nogen videre omtale hvis de "bare" havde lavet en native app som alle andre.
Problemet er netop at det bliver markedsført som om at nu kan vi alle sammen bare nøjes med at tænke på HTML5 fordi det løser alle vores problemer - Og det er IKKE tilfældet og det er heller ikke en optimal løsning i langt de fleste tilfælde.
Hvis man læser lidt på Linked-Is bloggen så kan man også tydeligt læse hvordan de har måtte bruge en hel del tid på at løse problemer som i en native app bare fungere. Det kan godt være en udvikler synes det er skide sjovt og spændene at opfinde den dybe tallerken igen og igen men fra et forretnignsmæssigt synspunkt er det direkte tåbeligt og unødvendigt.

I sidste ende er de endt op med en app som består af en god portion native iOS kode, en stor portion HTML5 hvor de har brugt en masse tid og ressourcer på at genskabe funktionalitet der allerede findes i standard native komponenter. Og netop fordi app'en fortsat benytter en stor del native kode og at HTML5 fortsat ikke er understøttet og performer ens på tværs af alle mobile enheder så betyder det at en Android version fortsat vil kræve en ret markant omskrivning af store dele(Både native kode såvel som for at understøttet Androids navigations form) - Og hvad er så hele idéen med øvelsen? Udover at de har formået at få noget eksponering ved deres 95% HTML5 påstand.
Og så har vi fortsat ikke berørt de UI/UX mæssige problemer/udfordringer i deres app.

Problemet er igen at når IT chefen eller direktøren nu sidder og læser Linked-In's spin så æder de det råt og tror straks at HTML5 apps er den magiske løsning som bare lige skal smides ned til webgutterne og det er en kæmpe misforståelse på alle planer.
Jeg har snart ikke tal på de gange hvor jeg ikke er blevet mødt af en kunde som netop har kastet sig ud i øvelsen med HTML5 apps eller apps baseret på tredjeparts frameworks så som Phonegap, Sencha, Titanium osv. som er kommet i store problemer og pludselig har opdaget at tingene ikke var så magiske som de ellers havde læst i en artikel eller to.

Jeg ville da elske hvis HTML5 pludselig var den helt rigtige løsning til at skrive apps på tværs af platforme men uanset hvor meget jeg kan drømme om denne "magiske" løsning så bliver man nød til at forholde sig realistisk til tingene. Som professionelle IT folk er det vores job netop at forholde os kritisk og realistisk til vores opgave såvel som vores valg af værktøj. HTML5 er pt. ikke det rette værktøj hvis man ønsker at udvikle en decideret app - HTML5 kommer med en MEGET lang liste af problemer/udfordringer og stort set ingen løsninger.

  • 0
  • 0
Michael Lykke

Der er ingen tvivl om at HTML5 har nogle spændene ting at byde på og det er en meget velkommen teknologi, man skal bare stoppe med at tro det pludselig er løsningen på alt fra websites til den nye udgave af Final Cut Pro.
Java blev frygtelig populært netop på baggrund af løftet om "Write once, run everywhere", men selv idag er det en ubetydelige brøkdel af en promille af alle desktop apps der skrives i Java.

Og i forbindelse med mobil apps som virkelig er der hvor den største del af snakken om HTML5 foregår, så kan en demo, kørt på én specifik browser på en hurtig computer, ikke sammenlignes.

Der er helt andre udfordringer at udvikle en app på en mobil enhed med en meget lille skærm, med et meget specifik navigations og interaktions-mønster og med meget begrænsede ressourcer.
Det er ikke en skam at erkende at der er kæmpe forskel på en 3-4" mobil enhed med 512-1024mb ram og en lille processor sammenlignet med en quadcore 3.x ghz processor med 8-16gb ram og en kæmpe skærm som benytter et meget anderledes navigations og interaktionsmønster.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize