Hr og Fru Danmark kan spare kassen på Linux

DR1 TV havde i Magasinet Penge onsdag aften en lang udsendelse om hvordan en almindelig familie reagerede ved at deres windows-computere blev erstattet med Ubuntu Linux, kontorpakken Microsoft Office erstattet med OpenOffice.org, og photoshop med Gimp. Reaktionen fra familien var klart positive - selvom børnenenes spil ikke bare kunne køre under Ubuntu Linux. Familien udtalte, at de med 85% sandsynlighed ville gå efter at spare de mange tusinde kr, de ellers ville sende til Microsoft. Der var klar tilfredshed med Linux på familiens laptops.
Læs DR's artikler her, her og her.

(Dette blogindlæg henvender sig til den almindelige danske familie uden stor computerindsigt)

DR's udsendelse viste meget fint det monopol som Microsoft holder med hård hånd på forhandlerne. Det er svært at få computer uden styresystem. De store kæder som Elgiganten, ComputerCity, Fona osv. er ikke med på de nye noder.

Jeg kender følgende danske steder, hvor man kan købe en computer uden styresystem.

DELL har vist måske, tja-bum og måske alligevel ikke Ubuntu Linux at tilbyde..... Kære DELL, hjælp os lige med om vi kan bestille maskiner uden Windows på!'

Kære læsere, hvor kan man ellers slippe for Windows og spare penge?
Skriv gerne nedenfor.

Jeg kan opfordre jer til at spørge jeres forhandlere "Kan jeg ikke få den computer uden Windows billigere - jeg installerer selv Linux på den". Hvílket svar får I?

Er der nogen af jer som aktivt har gået efter at få refunderet prisen på Windows efter at have købt PC med Windows?

Som det blev nævnt af DR, så kan man selv hente en Linux cdrom eller dvd, som typisk indeholder de programmer som en almindelig husstand skal bruge i form af web-browser, kontorpakke, email-program og meget mere.
En Linux cdrom/dvd kan findes fra f.eks. distrowatch, som peger på at Ubuntu Linux er den mest populære pt. - tæt efterfulgt af SUSE og mange andre såsom Debian, der er populær hos udviklerne.
Gider man ikke selv downloade og brænde cdrom/dvd, så er Linuxpusher klar til at levere for ca 25 kr.

Ind med skiven og installer. Er der noget, der driller, så er du velkommen til at melde dig ind i din lokale Linux brugergruppe. Dem finder du på www.linux.dk. Bemærk, at du også her kan finde mere information om Netbank under Linux. Nogle systemer virker fint - andre driller. Check lige om din bank ser ud til at være ok.

Er du i tvivl om der findes programmer til dit formål, skriv gerne nedenfor - jeg og andre læsere tager gerne diskussionen op. Du kan også kigge her.

På lørdag fejres udgivelsen af Ubuntu Linux version 8.10 ved et eftermiddagsarrangement på CBS i København. Alle er velkomne til at komme forbi og få installeret Linux på egen maskine. Der er også foredrag og et hav af gratis cdrom'er til de første og hurtigste.

På bl.a. Føniks Computer kan man vælge de enkelte elementer både hardware og software. Det er interessant.

  • Windows 795,- - 1395,- kr
  • Microsoft Office 1195,- - 4349,- kr
  • Windows installationsgebyr 200,- kr
  • Anti-virus 249,- - 499,- kr

Det er mange penge...

Synes I det er pengene værd? Jeg synes, det er penge lige ud af vinduet som går til at støtte et IT-monopol.

/pto

Kommentarer (118)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Thomas Jensen

Jeg synes lidt der bliver sammenlignet pærer og bananer her. Den reelle besparelse er vel prisen på OS'et og ikke andet.

Hvorfor er MS Office et krav, bare fordi man installere windows, OpenOffice findes da også. Og der findes også ganske gode og gratis antivirus programmer. Og installations gebyret kan man spare ved selv at installere, hvilket man jo alligevel skal, hvis man vælger Linux.

Så er man ude og investere 6 - 10.000 i computer udstyr, så fylder 745,- jo ikke så meget i det budget. Og så får man både "tryghed" i form af at "det har alle de andre" (og vi er jo tryghedsnarkomaner) og man kan være sikker på at ungerne kan spille de seneste spil.

Så jeg mener altså vi skal holde op med at promovere Linux på prisen, for besparelsen er i realiteten meget meget lille og der er så mange andre fordele at argumentere med, men desværre også stadig mange myter og enkelte ulemper.

Christian E. Lysel

PC udstyr til 6.000 - 10.000 ... var det ikke mange år siden?
En 22" skærm koster 1.300, og en Acer Veriton M261 1.700 kr.
Ialt 3.000 kr.

En bærbar (Fujitsu-Siemens V5535 http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=2176), 2.900 kr
Den næsten samme bærbar med Vista, kan samme sted købes for 2.900 kr?!?! http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=1860

Prøv at kik på edbpriser.

Martin Kofoed

Wupti.com har også Acer Aspire One med Win og Linux, om end man skal lede lidt på deres site for at finde Linux'en.

Det bedste er dog i Fona, hvor Windows-maskinen står side om side med den special-konfigurerede Linux-maskine - med 500 kr. i forskel! Det er jo lige præcis DEN gennemsigtighed, vi har skreget på i mange år! Fantastisk!

Og hvad der er endnu mere fantastisk, er, at når man begynder at bruge maskinerne, virker Win XP håbløst umoderne på den lille skærm i forhold til den specialsyede software. Nice!

Fruen i huset var i hvert fald ikke i tvivl om, hvilken model det skulle være.

Thomas Jensen

Hej Christian,
det er fuldstændig korrekt at der findes PC'er i alle prislejer. Og skal man "bare" have en PC til surf, mail, office programmer og lidt DVD, så kan du sagtens finde en pc til billigere penge end de 6 - 10.000 kr. Og ja, så er 745,- selvfølgelig procentvis noget højere. Og jeg vil med det samme medgive dig at for en del af den danske befolkning, så er specs'ene på den nævnte PC alt rigeligt og at en del folk sidder med langt kraftigere hardware end nødvendigt. Men har man nogle børn, som kræver lidt underholdning, af nyeste skuffe, ud af PC'en, så skal der altså lidt mere saft og kraft til og så begynder det at koste.

De sidste PC'er, inkl. skærm, jeg har købt til familie medlemmer, hvor kravet var at der kunne spilles på dem, endte prisen på omkring de 6.000, uden at det af den grund var det nyeste af det nyeste

Thomas Jensen

"Den linux der følger med Eee PC'en minder mest af alt om den man finder på de billige børne computere med små 8 bit spil... Jeg har enormt svært ved at se det seriøse i det system."

Jeg synes faktisk det fungerer rigtig godt og intuitivt til basis brug (surf, email, office, video, musik). Man kan sætte hvem som helst ned foran den og i løbet af 10 min kan de bruge den og sådan burde det jo faktisk være med en computer. Men du har ret, hvis man er til lidt mere avanceret brug, så skal der en ny distro på.

Kristian Vilmann

En hr. og fru Danmark PC komemr med windows, ikke linux. Af den simple grund: Det er langt nemmere at bruge og få support til.

Hvor får man den såkaldte support?
Hovedparten af Hr og Fru Danmark ringer jo ikke til en professionel supporter der tager 400 kr i timen. De ringer til deres børn, naboens svigersøn eller noget. Og så bliver der lavet aftensmad efter alle kunstens regler, gerne inkluderende søndags kaffe med kringle og det hele, mens "supporteren" reinstallerer Windows, og prøver at få den til at opføre sig nogenlunde som den gamle installation.
Det er fint nok, og sikkert mægtig hyggeligt, men at kalde det support synes jeg er noget af en tilsnigelse.

Jakob Olsen

Jeg synes udsendelsen i går var ganske farvet af, at man ønskede at nå en bestemt konklusion.

For det første sparer man ikke mange tusinde kroner på at skifte fra Windows til Linux. Man sparer de 800 en windows koster. Det står jo familien frit for at installere Open Office, Gimp, osv., osv. på en Windows PC. Besparelsen på eksempelvis Office har altså intet at gøre med om de kører Windows eller ej.

For det andet så sprang de let og (u)elegant over det fakta at mange af børnenes spil ikke kan køre på Linux. Det passede ligesom ikke ind i deres budskab. Jeg er ikke sikker på, at familien i længden vil synes det er en god ide, at de spil de har købt for (måske) mange tusinde kroner ikke længere kan bruges pga en besparelse på 800 dask til en Windows.

Jeg er selv stor tihænger af Open-Source og Linux, men udsendelsen i går var ærlig talt en anelse propagandistisk...

Martin Kofoed

Den linux der følger med Eee PC'en minder mest af alt om den man finder på de billige børne computere med små 8 bit spil... Jeg har enormt svært ved at se det seriøse i det system.

Det seriøse er jo netop, at producenterne kan "rulle deres eget OS". De kan tilpasse det præcist til skærmstørrelse, udvidelsesmuligheder, eksterne interfaces, fokusgruppers ønsker til brugergrænseflade etc. etc. ... Der er eksempelvis intet til hinder for, at producenterne kan tilbyde 10 forskellige udseender, som kunderne så kan vælge imellem, når de sidder med computeren.

Hvis de skal det samme med XP, så kommer det nok til at tage en rum tid, hvis det overhovedet er muligt. XP er stadig bare XP: et 7 år gammelt operativsystem, som egentlig VAR kørt på plejehjem.

Dennis Krøger

Sjovt, jeg havde en ganske omvendt opfattelse.

De smuttede let og elefant hen over hvad problemet var med spillene (Og især DR), og at der er en simpel måde at få de fleste spil til at virke (Og at DR er begyndt at lave en Linux-venlig udgave).

De nævnte bestemt muligheden for "hybrid" udgaven.

Jakob Olsen

Jeg sad tilbage med en fornemmelse af, at DR ønskede at konkludere at Linux var et godt alternativ for familien, og at det var helt problemløst.

Jeg tror familien ville være bedst tjent med en Windows løsning, da alt så ville virke som det plejede, inklusiv knægtens spil. De kunne så overveje at skifte PhotoShop og Office ud med Gimp og Open Office for at spare nogle tusind kroner. Næsten samme besparelse, langt langt mindre indgreb.

Nick Frederiksen

Hovedparten af Hr og Fru Danmark ringer jo ikke til en professionel supporter der tager 400 kr i timen. De ringer til deres børn, naboens svigersøn eller noget.

Microsoft Kundesupport koster 0 kroner (dvs. gratis!)

Når familien Danmark spørger venner, familie, bekendte, naboer og kolleger om hjælp, hvor mange tror du kører linux eller kan hjælpe med det?
Derfor er supporten lettere.

Jeg synes faktisk det fungerer rigtig godt og intuitivt til basis brug (surf, email, office, video, musik). Man kan sætte hvem som helst ned foran den og i løbet af 10 min kan de bruge den og sådan burde det jo faktisk være med en computer. Men du har ret, hvis man er til lidt mere avanceret brug, så skal der en ny distro på.

Windows er også yderst brugervenligt, det tager 2 sek at starte internet explorer op, 2 min at sætte windows mail op og tjekke sin mail og den understøtter afspilning af div. formater direkte.
Vil man have lidt mere avanceret så kan man åbne kontrolpanelet eller regedit. Man behøver ikke installere noget forfra.

Det seriøse er jo netop, at producenterne kan "rulle deres eget OS". De kan tilpasse det præcist til skærmstørrelse, udvidelsesmuligheder, eksterne interfaces, fokusgruppers ønsker til brugergrænseflade etc. etc. ... Der er eksempelvis intet til hinder for, at producenterne kan tilbyde 10 forskellige udseender, som kunderne så kan vælge imellem, når de sidder med computeren.

Producenten kan vælge det styresystem han vil uden indblanding, bare ikke windows, er det sådan det skal forstås?

Jesper Jarlskov

"En hr. og fru Danmark PC komemr med windows, ikke linux. Af den simple grund: Det er langt nemmere at bruge og få support til."
Det er lige præcis den slags spøgelseshistorier der er med til at modvirke Linux' udbredelse. I virkeligheden er det ikke noget problem at gå i gang med en af de brugervenlige linuxudgaver, heller ikke selvom du har siddet 20 år med windows.
Familien i udsendelsen var også imponeret over hvor let det var at få hjælp, og de udtalte at de fleste af de spørgsmål de stillede på nettet blev besvaret tilfredsstillende indenfor minutter. Det synes jeg er noget bedre end standard windowssupport hvor nevøen bliver tilkaldt for at trykke ctrl+alt+f4, eller for at formattere maskinen.

"For det andet så sprang de let og (u)elegant over det fakta at mange af børnenes spil ikke kan køre på Linux. Det passede ligesom ikke ind i deres budskab."
Jeg vil nu mene at det blev nævnt tydeligt at børnenes spil ikke virkede 100% fra dag et. Det blev til gengæld aldrig nævnt at de på få minutter fik hurtig hjælp til at installere spillene efterfølgende da de bad om support på nettet.

Der er ingen grund til at være bange for at spørge om ting man ikke ved, heller ikke selvom det handler om ens PC.

Thomas Ammitzbøll-Bach

Jeg testede en udgave af Windows for nyligt. Min kone og jeg har brugt Linux i alle årene, men nu skulle vi altså prøve Windows.

Det første problem vi støtte på, var simpelthen installationen. Med Ubuntu lægger man jo bare CDROM'en i og starter op i et grafisk system. I Windows kommer man ind i en mærkelig blå skærm og en masse underlige spørgsmål om partitioner og hvad ved jeg. Det var ikke muligt at åbne en browser, så man kunne google nogle svar frem. Men vi kom dog i gennem.

Der er desværre ikke ret mange programmer med Windows. Der er sjovt lille tegneprogram kaldet Paint, et simpelt tekstbehandling kaldet Wordpad og en lommeregner. Jeg savnede en officepakke og nogle værktøjer til programmering. Men man kan heldigvis download'e det på nettet eller købe det. Mange af driverne virkede ikke ordentligt fra starten, og efter at have ledt lidt rundt omkring og fundet nogle CDROM'er og andet, så fik jeg installeret de rigtige drivere.

Desværre var der mange af de programmer, jeg er vant til, der ikke findes til Windows. Det kræver en del tilvænning at bruge de nye programmer, men det kommer nok med tiden. Min kone har det lidt svært med, at der kun er to (ja, kun to!) kabelspil i Windows, men 7-kabale er da også sjovt.

Nu har vi prøvet det, og selvom vi nok holder fast ved Linux, som vi kender så godt, så har det alt i alt været en spændende oplevelse.

Thomas

Martin Kofoed

Producenten kan vælge det styresystem han vil uden indblanding, bare ikke windows, er det sådan det skal forstås?

Nej, det er ikke sådan, det skal forstås (og heller ikke det, jeg skrev).

Producenten kan markere sig i markedet med et unikt og specialtilpasset system, og samtidig gøre dette til en konkurreparameter.

Eller producenten kan installere et forældet (ifølge Microsoft selv) operativsystem, uden synderlige muligheder for specielle tilpasninger til platformen.

Thomas Jensen

"Windows er også yderst brugervenligt, det tager 2 sek at starte internet explorer op, 2 min at sætte windows mail op og tjekke sin mail og den understøtter afspilning af div. formater direkte.
Vil man have lidt mere avanceret så kan man åbne kontrolpanelet eller regedit. Man behøver ikke installere noget forfra."

Hmm, sidst jeg installerede WinXP fra bunden, kunne den altså ikke afspille DVD'er uden ekstra software, som den godt nok linkede til, men det var betalingssoftware.

Jeg synes nu stadig ikke at windows eller std. linux, for den sagsskyld, er lige så brugervenligt som det Auss har fået bygget op på EEE'en. Men det er jo en subjektiv vurdering. At Asus så har valgt at ekskludere en stor del af repositoriet, synes jeg måske er et lidt træls valg. Men det er også kun fordi jeg høre til i den lidt mere avanceret gruppe.

Morten Strårup

Windows er også yderst brugervenligt, det tager 2 sek at starte internet explorer op, 2 min at sætte windows mail op og tjekke sin mail og den understøtter afspilning af div. formater direkte.

Det er da vist en sandhed med modifikationer, for os er tingene måske nemme at finde ud af, men for Hr. og Fru. Danmark er situationen altså en hel anden, de ville ikke ane hvordan de skulle sætte et emailprogram op eller installere videocodecs til formater som Microsoft ikke selv støtter.

Når vi arbejder med det til dagligt så har vi nok en tendens til at glemme hvor svære tingene rent faktisk er for folk som ikke kender noget til det.

Nick Frederiksen

Det er lige præcis den slags spøgelseshistorier der er med til at modvirke Linux' udbredelse.

Jeg har endnu ikke fundet eet sted hvor supporten til linux kan måle sig med supporten til windows. Googler man efter support til linux finder man flere hundrede tusinde sider med ligeså mange forskellige måder at løse problemet på. Prøver man at finde et telefon nummer får man at vide man skal af med flere tusinde kroner bare for at få telefon menuen.

Jeg testede en udgave af Windows for nyligt. Min kone og jeg har brugt Linux i alle årene, men nu skulle vi altså prøve Windows.

De problemer du har med skiftet til windows er akurat det samme som skiftet til linux. Personligt synes jeg installationen til ubuntu ikke er langt fra installationen til Vista, der kommer de samme billeder.
Standard installationen til XP er rodet og gammeldags, der popper hele tiden vinduer op med ting der skal svares på, i Vista og ubuntu er det klaret fra startet.

Eller producenten kan installere et forældet (ifølge Microsoft selv)

Windows XP er 7 år gammelt, ville du installere en syv år gammel linux?

Hmm, sidst jeg installerede WinXP fra bunden, kunne den altså ikke afspille DVD'er uden ekstra software, som den godt nok linkede til, men det var betalingssoftware

Prøv Vista, den kan som standard...

Nick Frederiksen

Det er da vist en sandhed med modifikationer, for os er tingene måske nemme at finde ud af, men for Hr. og Fru. Danmark er situationen altså en hel anden, de ville ikke ane hvordan de skulle sætte et emailprogram op eller installere videocodecs til formater som Microsoft ikke selv støtter.

I Linux er MP3 understøttelse ikke standard den skal installeres, og jeg har endnu ikke set en let måde at gøre det på.

Fortæl mig en gang hvorfor det er nemmer at sætte sin e-mail klient op i linux fremfor windows...

Nick Frederiksen

Jeg anser mig selv for "bruger" af systemer, men jeg mindes ikke Windows nogensinde har været venlig ved mig.

Hvorfor tror folk at "brugervenlighed" er en objektiv størrelse?

Når jeg snakker brugervenlighed så snakker jeg om den brede helhed. Når et system er intuitivt og let at bruge for størstedelen af brugerne så må det betegnes som brugervenligt.

Jakob Veje Hansen

Microsoft Kundesupport koster 0 kroner (dvs. gratis!)

Nick, du er jo tydeligvis inde i sagerne. Kunne du hjælpe mig med at finde ud af, hvilket nummer jeg skal ringe på hos Microsoft, med det problem jeg har i Windows Movie Maker vedrørende en filmsekvens jeg har udarbejdet. Programmet nægter at publicere filmen, og det eneste jeg kan læse i hjælpen er at jeg skal sikre mig at der er plads nok på destinationsdrevet, og at kildefilerne eksisterer. Det er der, og det gør de.

Kan du samtidigt fortælle mig hvem hos Microsoft man skal ringe til, hvis man gerne vil have overført sine MS Outlook e-mails fra Office under XP, til Windows Mail under Vista? Det er lidt problematisk, nemlig. Windows Mail går ned med en underlig fejl, når man importerer sine e-mails.

Per Tolbøll

Microsoft Kundesupport koster 0 kroner (dvs. gratis!)

Når familien Danmark spørger venner, familie, bekendte, naboer og kolleger om hjælp, hvor mange tror du kører linux eller kan hjælpe med det?

  • Lige bortset fra, at langt hovedparten af de PC'er, som Freddy Fadøl og hustru køber hos Fona/Bilka/Whatever er installerede med OEM-versioner af Windows, og hvor supporten altså ligger hos Acer/HP/Medion/Whatever og er i en kvalitet derefter.

Langt hovedparten af de problemer jeg er kommet ud for som "Tante Anna"-supporter har releteret sig til:

  • Forkert indtastede passwords til mail-accounts
  • Haltende kabelmodemer
  • Forkert opsatte printere

Helt igennem linux-relaterede problemer, ikke sandt ? (når man ser bort fra de utallige Gator/Bonzai Buddy/Download Enhancer/Whatever jeg har aflivet i tidens løb, men dem ser vi sikkert først i linux-verdenen når vi får en port af IE til den platform ;-)

Thomas Johansen

@Thomas A.

Kan godt li' ironien i din lille fortælling.

Hvis windows ikke kom pre-installeret på alle pc'er, så var det netop disse typer fortællinger man ville høre alle steder. Windows er nemlig ikke lige til at installere, og man skal efterfølgende sidde og fifle med drivere fra alle mulige producenter for at få det optimale ud af sit styresystem. Og når det så er oppe og køre, så er det bare tomt for gode programmer....

Kristian Vilmann

prøv: http://www.microsoft.com/danmark/kundeservice/privat.mspx

Og et citat fra omtalte side:

Var dit Microsoft program allerede på pc'en da du købte den?
Hvis Microsoft Windows eller Office allerede var installeret, da du købte pc'en skal du ringe direkte til computerproducenten for at få hjælp f.eks. Acer, HP, Compaq eller IMB

Altså er det for langt den overvejende del af de privat-pc'ere der købes ikke den vej man skal have support.

Nick Frederiksen
  • Lige bortset fra, at langt hovedparten af de PC'er, som Freddy Fadøl og hustru køber hos Fona/Bilka/Whatever er installerede med OEM-versioner af Windows, og hvor supporten altså ligger hos Acer/HP/Medion/Whatever og er i en kvalitet derefter.

Fona, Bilka og WhatEver videre sender supporten til producenten af maskinen, eks. HP og Dell.

Køber man en dell med windows så er Dell forpligtet til at supportere styresystemet, det samme gælder hvis du køber en Dell med Linux.
Men køber du en dell med linux og smider windows på, så er dell ikke længere forpligtet til at supportere heller ikke hvis det er omvendt.

Nick Frederiksen

Hvordan får jeg mon hjælp til Windows Movie Maker hos HP?

Movie Maker er et microsoft produkt, derfor skal du tale med Microsoft.

Movie Maker har intet med styresystemet at gøre, det samme gør sig gældende med Firefox, brokker du dig til ubuntu fordi firefox har et problem?

Jakob Veje Hansen

Movie Maker er et microsoft produkt, derfor skal du tale med Microsoft.

Tak for dit svar. Det er lidt forvirrende. Movie Maker lå nemlig på maskinen da jeg modtog den. Det er svært for sådan en som mig at skelne mellem hvad der er med i o/s og hvad der ikke er.

Kan du hjælpe mig med at finde ud af, hvor jeg skal henvende mig hos Microsoft for at få den gratis hjælp til at publicere min fil?

Anonym

Nu drejer debatten over i retning af Vista, og det er da først her at det for alvor bliver sjovt at sætte Mickey$ofts proporitære bankogevinst af et styresystem op imod Ubuntu. Een ting er prisen, men prøv at sætte de to op mod hinanden i en perfomance test. Hvis Vista ikke har 4GB ram til rådighed, så er det så langsomt at man trækker totter af hår ud af hovedet i bar frustration. Hvis ikke operativsystemet i sig selv er langsomt nok, så får det meste hardware dødsstødet når den begynder at indeksere.
Hertil kommer alle de besynderlige fejl der pludselig opstår. Vista er simpelthen så fejlbehæftet at man ikke kan anbefale det til urutinerede brugere!
vedr. indslaget på TV i går, så finder jeg det forkasteligt at Microsofts repræsentant står og proklamerer til sidst i indslaget, at MS ofrer 20 mia årligt på udvikling (hvad går de til?) og at de derfor er på forkant med udviklingen, mens man er sat et par år tilbage hvis man vælger et åbent alternativ. Den var for billig! Hvis der er nogen der plagierer, så er det microsoft.

MitNavn RagerIkkeJer

Windows er nemlig ikke lige til at installere, og man skal efterfølgende sidde og fifle med drivere fra alle mulige producenter

Er vi nu over i den sædvanlige FUD fra de yderste fløje?

Tag lige et kig på dit elskede Linux og fortæl os så, hvor meget af det nyeste hardware som er fuldt understøttet ud-af-æsken med f.eks. Ubuntu.

Med fuldt understøttet mener jeg, at alt virker kun ved brug af drivere fra CD'en.

Anders Olsen

hvor meget af det nyeste hardware som er fuldt understøttet ud-af-æsken med f.eks. Ubuntu.

Nu er "meget" jo en subjektiv størrelse. Men jeg tror du vil blive ekstremt overrasket over hvor meget, hvis du ikke har prøvet at arbejde med det. En af årsagerne er, at en driver i Linux typisk ikke er over en halv Mb, og ofte kan anvendes til hele klasser af produkter, hvor man på nogle andre systemer oplever at en musedriver fylder 86 Mb, og installerer residente opdateringsprogrammer osv.

Thomas Ammitzbøll-Bach

Tag lige et kig på dit elskede Linux og fortæl os så, hvor meget af det nyeste hardware som er fuldt understøttet ud-af-æsken med f.eks. Ubuntu.

Alt. Alt det jeg bruger: WiFi, grafik, LAN, bluetooth, medieknapper, SDCard-læser, DVD-brænder. Der er et internt modem, men jeg har aldrig prøvet det, så jeg ved ikke, om det virker. Der er også en firewire-port, men jeg har ikke noget firewire-udstyr, så det ved jeg heller ikke, om det virker.

Så, nu du spørger, så ja, alt virker out-of-the-box.

Thomas

Thomas Jensen

"Er vi nu over i den sædvanlige FUD fra de yderste fløje?

Tag lige et kig på dit elskede Linux og fortæl os så, hvor meget af det nyeste hardware som er fuldt understøttet ud-af-æsken med f.eks. Ubuntu.

Med fuldt understøttet mener jeg, at alt virker kun ved brug af drivere fra CD'en."

Om Windows er sværer at installere end f.eks. Ubuntu, tror jeg nu ikke. Men det er dog et fakta, at når du er færdig med at installere Windows, så skal du til, manuelt at hente nyeste drivere til grafikkort og andet "eksternt" hardware, ud over at du skal til at hente/installere de 3. parts programmer du vil bruge, da Windows som std. er noget tom.

Med ubuntu får du en hel del 3. parts software med i pakken og pga. dens centraliserede pakkesystem, så skal du ikke manuelt ud og hente nyeste drivere, de kommer automatisk via det indbyggede update system (og ja, det gælder selvfølgelig kun supporteret hardware, men det er vist også det meste af det nyeste efterhånden).

Så FUD kan man vel ikke kalde det.

Morten Strårup

I Linux er MP3 understøttelse ikke standard den skal installeres, og jeg har endnu ikke set en let måde at gøre det på.

Ved blot at søge efter ordene ubuntu og mp3 på google fik jeg følgende link med en udførlig beskrivelse, som jeg vil betegne som let, men selvfølgelig ikke lige frem åbenlys hvis man ikke ved at synaptic bruges til at installere programmer, men hjælpen i ubuntu er rigtig god og jeg kan ikke forestille mig andet end at man vil få de ting at vide som noget af det første hvis man søger efter mp3 i hjælpen.

https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats#Ubuntu%208.04

Windows kan ikke afspille hverken ogg, flac, xvid, divx eller matroska video fra starten, prøv at søge i den indbyggede hjælp for at løse det problem.

Fortæl mig en gang hvorfor det er nemmer at sætte sin e-mail klient op i linux fremfor windows...

Det sagde jeg som sådan heller ikke noget om at det var, jeg reagerede blot på din påstand om at det var nemt at sætte et mailprogram op, hvilket jeg ikke vil betegne det som for Hr. og Fru. Danmark.

Når jeg snakker brugervenlighed så snakker jeg om den brede helhed. Når et system er intuitivt og let at bruge for størstedelen af brugerne så må det betegnes som brugervenligt.

At et program er nemt at gå til er altså ikke nødvendigvis det samme som at det er brugervenligt, det vil jeg derimod betegne som hvordan det er at anvende når man først ved hvordan. Tag som eksempel teksteditoren vi, den er håbløs at anvende hvis man ikke ved hvordan, men når man først har lært den at kende, så kan man arbejde lynhurtigt og alt er tilgængeligt på samme måde.

Søren Hattel

De væsentligste argumenter fra Windows-tilhængere kan alle sammen henskrives til at Windows har monopol:
- Brugervenlighed: De fleste vil finde Windows brugervenligt, netop fordi de kun kender Windows
- Support: De fleste kan få support til Windows fra en bekendt, netop fordi vennerne kun kender Windows.

Når man således er stærk tilhænger af Windows uden at benytte tekniske argumenter, så gør man derfor sig selv til erklæret tilhænger af monopol fremfor mangfoldighed. Det er naturligvis også et gyldigt standpunkt.

Hvis man skulle sammenligne Linux (og andre alternativer) objektivt med Windows, så skulle man altså foretage sig sammenligningen ud fra en præmis, hvor der ikke allerede findes et monopol på markedet.

Her et eksempel på mine egne erfaringer:

Jeg husker selv hvor mange gange jeg har hjulpet venner og bekendte med at fjerne et obskurt produkt ved navn Microsoft Works fra deres nyindkøbte PC. Bagefter har jeg installeret den Officepakke, som de lige havde lånt på arbejde, fordi de gerne skulle kunne åbne wordfiler, som de f. eks. modtager i deres mail. De fleste af dem har prøvet at sende en Works-fil til en undrende modtager, som ikke kunne åbne den.

Jeg kunne naturligvis have foreslået at installere OpenOffice, som jeg selv benytter, men det ser jo anderledes ud, og gemmer helst i sit eget format, så igen sørger monopolet for at holde liv i sig selv.

Jeg har aldrig forsøgt at overtale mine venner og bekendte til at benytte Linux. I mange år (siden 1994) har jeg haft Linux på en hjemmecomputer, og har selv kompileret kerner etc. Det hele var baseret på Slackware-distributionen.

For et par uger siden tog jeg springet og installerede Ubuntu Server på en maskine og Ubuntu Desktop på en anden. Jeg må sige jeg blev yderst overrasket over hvor nemt, hurtigt og elegant det hele foregik. Alt hardware virkede inklusive mit keyboards volumenknapper etc. Ny software installeres ufatteligt nemt og centralt.

Så i fremtiden kunne jeg bede mine venner og bekendte om at installere Ubuntu i stedet for at købe Windows. Så ville de ikke mere være afhængige af min support for de ville selv kunne klare det hele.

Men så ville jeg desværre heller ikke så tit blive budt på middagsmad og kage, så jeg holder min mund. Længe leve monopolet!

Søren Hattel

Selvfølgelig har Windows-tilhængere også argumenter, som ligner tekniske argumenter:
- Hardwareunderstøttelse: Producenterne skriver naturligvis først og fremmest drivere til det OS som har monopol.
- Spilunderstøttelse: Producenterne laver naturligvis først og fremmest spil til det OS som har monopol.

Jeg husker i øvrigt hvordan jeg for år tilbage spillede Quake på min gamle slackware-maskine over netværket med / mod min børn. Det kørte som en drøm selvom min hardare var flere år ældre end min børns.

Og til sidst: Det er klart at Microsoft lever højt på at de har monopol. Det kan man ikke have ondt af så længe de ikke gør noget ulovligt. Man kan blot konstatere at liberalisme sagtens kan skabe monopoler, mens liberalisme har svært ved at afskaffe dem igen.

Jesper Lund Stocholm Blogger

Martin,

Det bedste er dog i Fona, hvor Windows-maskinen står side om side med den special-konfigurerede Linux-maskine - med 500 kr. i forskel! Det er jo lige præcis DEN gennemsigtighed, vi har skreget på i mange år! Fantastisk!

Er du sikker på, at maskinerne var ens? Jeg så en reklame for disse PC'er i weekenden og her var de to maskiner listet ved siden af hinanden - med WindowsPC'en også ca. 500 dyrere end den med Linux på.

... men Windows-maskinene havde dobbelt så meget RAM som Linux-PC'en.

Slet Mig nu

Er der nogen som kender til en relevant undersøgelse af Windows vs. Ubuntu eller lign. i forhold til hvor nemt det er at bruge for ukyndige ala' vores forældre?

Jeg giver ikke meget for de flestes udtalelser ala'
- Folk som kan kompilere Linux kerner synes at Windows er besværligt fordi man bliver spurgt under installation om hvilken partion der skal installeres på.
- Folk som vil kalde sig selv for Windows superbrugere eller lign. ikke kan finde ud af at bruge en grafisk installer til Linux.

Hvis man satte to grupper af typiske svage it-brugere op imod hinanden og hvor den ene gruppe brugte Windows XP/Vista og den anden brugte Ubuntu/Suse/... hvem vil så over en månedes tid opleve flest problemer ved at udføre standard opgaver som surfing, fjerne røde øjne på billeder, skrive en sang og printe det ud til Moster Gerdas fødselsdag, ... (find selv på flere) Det vil være interessant, ikke om folk der er vant til at bruge computere brokker sig over at skulle manuelt udvide swap space når man installerer Oracle databaser på Ubuntu eller om en installer af et eller andet Windows program går ned.

Ken

Søren Hattel

Jeg kender ikke til nogen, så jeg må blive dig svar skyldig.

Men du ville nok heller ikke kunne lave en rimelig objektiv test til Hr. og Fru Danmark, da de allerede kender Windows, men ikke ved hvad et styresystem er, hvad en browser er, hvad en mailklient er, hvad en WYSIWYG editor er osv. selvom de naturligvis bruger det hver dag.

I deres verden er det begreber som "PC"=Windows, "Internettet / WWW" = Internet Explorer , "E-mail" = Outlook og "Word" = Word, der giver mening og de har en visuel forståelse af hvordan de virker og hvor de findes på maskinen.

Hvis de bliver bedt om at vurdere en alternativ platform, så skal de pludselig forstå de avancerede termer, og så er de ikke mere Hr. og Fru Danmark.

Med andre ord: Hvordan vil du lave den test uden at forsøgspersonerne allerede er farvet af det gældende monopol?

Jesper Lund Stocholm Blogger

Søren,

Hvordan vil du lave den test uden at forsøgspersonerne allerede er farvet af det gældende monopol

Det behøver vel heller ikke at være et krævet grundlag?

Jeg har lige været med til at købe ny PC til noget familie. De havde i forvejen WindowsXP og Microsoft Office 2003. Nu er maskinen Windows Vista og OOo 2.4.1 (eller var det 3?). Jeg tror reelt ikke, at skiftet fra WindowsXP til Windows Vista er nemmere end hvis skiftet var til fx Ubuntu.

Det er faktisk gået relativt smertefrit.

Grunden til at det blev Windows Vista og ikke fx ubuntu er, at jeg ikke kender særligt meget til ubuntu og at jeg har vurderet, at min tekniske viden om WindowsXP (altså Os-arkitektur og sådan noget) sikkert bedst kunne genbruges, hvis maskinen hed "Windows" til fornavn.

Anonym

Glimrende 'debat' om at "Hr og Fru Danmark kan spare kassen på Linux" !

Hvis der virkelig skal spares, både tid og penge, er det dog på tide at vække uddannelsesinstitutionerne, stat og kommune, specifikt folkeskolen !

Er der nogen derude i cyberspace der kan give et fornuftigt svar på flg.

Hvad i alverden er det der gør at Microsoft har en særstilling mht. til udbredelse af reklame i folkeskolen, og hvorfor er det ikke et krav fra brugerne af folkeskolen, at der benyttes en åben og gratis office pakke ??????!?!?!?

De sparer 400.000,- kr. årligt i Tønder !?!

Og her ville det virkelig batte, Hr. og Fru danmark, ville dermed ikke være tvunget til at indkøbe Microsoft Office (Incl. Microsoft Windows)

Xubuntu eller andre optimerede distro'er vil endvidere kunne afvikles på meget billigere hardware, end eks. Vista !

Har en folkeskolelev virkelig et behov der overstiger f.eks. OpenOffice ?

Er der basis for en konspirationsteori ?

Slet Mig nu

Pointen er, at man undgår spørgsmålet "hvad synes du?" - lidt det samme når man laver brugerflader, så skal man aldrig spørge om hvad testpersonen synes, men om hvor nemt/besværligt det er at udføre personens opgaver. Det sidste er hvad jeg blevet fortalt end egentlig stor viden herom.

Hvis man spørger Hr. Jensen vil han sikkert sige, at Windows er godt fordi han kender Windows og fordi han nok vil føle sig lidt utryg ved en Linux version ala' Ubuntu. Hvis du derimod gør ham aktiv i at han skal bruge styresystemet til at løse sine "opgaver" ala' surfe, maile sin mor billeder af familien eller lignende så kan du få en beskrivelse af hvor nemt det har været. Vil det være subjektivt? ja, det er alle målinger - men du vil måle på forskellen på hvor meget Windows kontra Linux understøtter de daglige opgaver. At operationel'isere en testbruger gør hans besvarelse så meget bedre.

At folk som på ingen måder tilhører den svage gruppe af it-brugere fortæller om deres problemer med det "andet" styresystem, er da meget sjovt at læse om, men det rammer nok ikke helt ned i diskussionen om Hr og Fru Jensen skal vælge Windows eller Linux.

Ken

Eskild Nielsen

Jeg kender heller ikke en sådan test

Jeg vil blot endnu engang fortælle om en oplevelse jeg havde på et hotel på Mauritius,dengang jeg var på juleferie der:

I hotellets internetkiosk stod der 2 HP desktop maskiner, som man kunne surfe på, hvis man havde købt internetadgang.

Første AHA:

KDE desktop miljø, med FF som standardbrowser.

Jeg spurgte den tyske teenagepige der sade ved den anden maskine, om hun havde lagt mærke til at det var Linux-PC hun sad ved. Det havde hun ikke og hvorfor spurgte jeg egentlig?

Anden AHA:

Nogen havde slukket maskinen, så jeg måtte starte fra kold. Det var en dansk udgave af Knoppix, der var installeret!

Dertil en halv sides papir-vejledning på 3-4 sprog, og så var man i gang!

/esni

Martin Malm

Der findes også et alternativ som hedder Alinux, som kan downloades og brændes ud kost frit fra alinux.tv det må siges at være noget af det nemmeste, for Hr. og Fru. Dk som skal skifte fra ex. win xp til en gratis model af Linux her er det endog muligt at compile vine ind i kernen uden at skulle have den helt store eksamen, og med vine bliver det muligt at installere alle de gamle spil som man havde på sin win xp maskine. Jeg vil sige at når vi snakker alm. familier så må Alinux være det helt rigtige

Martin Malm

den har visse ting som mange windows brugere mangler hvis de er vant til købe maskiner fra evt.bilka som ex. et antivirus program en typisk windows bruger tror jo at de er ved at dø hvis det ikke er på, desuden koster Alinux da ikke noget hvor har du den opfattelse fra, så har den yderligere et xp look-a-like men er noget andet det vil være en nem overgang for en windows bruger, jeg har aldrig sagt at nogle skal bruge det fast men min hverdag går med at servicere Hr. & Fru. Dk i netop dette spørgsmål og dem jeg har tilbudt denne linux løsning er blevet hængende alle andre former for linux som jeg har anbefalet er blevet genudskiftet til windows så Mads snak med h og f dk så ved du hvad alinux gør godt i forhold jeg kan ikke svare dig.

Christian E. Lysel

[qoute]
er vi nu over i den sædvanlige FUD fra de yderste fløj
[/quote]

Nej, her på arbejdsværelset er 1 stationær og to bærbar, alle installeret vha. én Ubuntu CDROM ... intet andet.

Den samme stationære med Windows bruge driver downloadet fra forskellige producenter: skærmkort, 2 printer, lydkort, SATA controller, DVD brænder program, browser skal opdateres, et par timers patches skal installeres.

HP scanneren installere over 300MB software. Ubuntu, installere den automatisk uden jeg opdager det.

På jobbet, kan serverne installeres uden drivere på Linux. Windows serverne, skal installeres via HP's cdrom, derefter skal drivernes opgraderes.

Dog skal det siges at jeg er stødt på PC med hardware der ikke er understøttet af Linux, på samme måde som der er hardware der ikke virker til Vista.

Omkring drivere ... hvorfor kommer de fleste producenters driver med advarselser omkring sikkerheden ... det virker ikke bruger venligt!

Morten Strårup

den har visse ting som mange windows brugere mangler hvis de er vant til købe maskiner fra evt.bilka som ex. et antivirus program en typisk windows bruger tror jo at de er ved at dø hvis det ikke er på

Jeg kan ikke forstå hvordan du kan se det som en feature at der som standard er installeret noget som nærmest bare sluger ressourcer, man har jo slet ikke brug for AV under Linux på samme måde som under Windows.

Desuden må jeg nok give Mads Vibe Rasmussen ret i at farvevalget ser frygteligt ud, selvfølgelig kan det ændres, men det giver bare ikke noget godt førstehånds indtryk.

Lars Lundin

"Tag lige et kig på dit elskede Linux og fortæl os så, hvor meget af det nyeste hardware som er fuldt understøttet ud-af-æsken med f.eks. Ubuntu."

Alt, som andre allerede har bemærket.

Min 8 år gamle Canon flatbed scanner, som jeg købte i Netto for 799kr. er rigtig god, og er stadig understøttet under Linux (uden ekstra installation af driver under Ubuntu), og det bedre end den var under Windows 2000, som var det OS der var understøttet da jeg købte den.

At finde en driver til Windows XP krævede download af en binær fra et eller andet ukendt site, og scanneren kom aldrig til at virke ordentligt, man skulle reboote efter et mindre antal scanninger.

SÅ nu vil jeg spørge, hvor meget at det velfungerende, ældre hardware folk ligger inde med, og som fungerer fint under Linux, kan stadig bruges med nyeste Windows styresystem?

Simon Hoxer

Uanset hvor ihærdigt og interessante diskussionerne om Windows vs. Linux kan blive, så skal vi nok helt ned på et dybt menneskeligt plan for at forstå hvorfor hvilke operativsystemer virker mere appellere på nogle mennesker. Der tegner sig et mønster af, at Linux tilsyneladende appellere til matematisk, datalogisk eller teknisk interesserede mennesker. Men mønsteret tror jeg nu mest er en tilfældighed, eller et resultat af forskellige faktorer.

Set i det lys er Linux mest for Hr og Fru Jensen, mens Windows mest er for Hr og Fru Nielsen - altså at begge operativsystemer appellere deres mangfoldighed næsten lige mange mennesketyper. (Jeg tror ikke det nytter, at diskutere, hvilket operativsystem appellere til flest mennesker. Svaret skjules af samfundsmæssige, erhvervsmæssige og kulturmæssige faktorer)

Den afgørende forskel er for mig, at Open source giver mig en oplevelse. Når jeg bruger Open Source privat føler jeg mig del af et fællesskab der har et formål. Jeg er som bruger et ligeværdigt medlem af communitiet. Jeg har en fornemmelse af, at mine behov bliver taget meget alvorligt, fordi udviklerne laver softwaren, fordi de kan lide det og de ønsker, at jeg kan det samme. Open source er i tingenes nuværende tilstand mere en bare software, det er en følelse. Den kan jeg aldrig få hos Microsoft. Windows er et kommercielt produkt, der har ét overordnet formål nemlig at sikre aktionærer et stigende afkast - alt derefter er sekundært.

Jakob Veje Hansen

Movie Maker er et microsoft produkt, derfor skal du tale med Microsoft.

[quote]Tak for dit svar. Det er lidt forvirrende. Movie Maker lå nemlig på maskinen da jeg modtog den. Det er svært for sådan en som mig at skelne mellem hvad der er med i o/s og hvad der ikke er.

Kan du hjælpe mig med at finde ud af, hvor jeg skal henvende mig hos Microsoft for at få den gratis hjælp til at publicere min fil?

[/quote]

Kære Nick,

Du svarede aldrig tilbage. Er det et udtryk for at du også synes det er lidt svært at finde nummeret til den gratis support? Jeg er lidt skuffet, men ikke overrasket.

Mine mange venner, bekendte, naboer og familiemedlemmer med IT problemer har også problemer med at finde nummeret til den gratis support. De ringer istedet til mig. Forrige gang var det et virusangreb på min nabos maskine. Sidste gang handlede om at oprette en ny e-mail konto i Outlook Express. De tænker slet ikke over det. De overvejer slet ikke hvordan det BURDE være.

Samfundet har lagt sig på knæ overfor den diskurs som Microsoft med held har etableret for mange år siden: Køb produktet eller lad være - uanset hvad skal du ikke forvente support til det fra Microsoft. Det er blevet normen at der er windows-kompetencer overalt, og derfor kan Windows virke som om det at være velsupporteret og velfungerende. Men det er, i alt fald for privates vedkommende, i overvejende grad baseret på frivilligt arbejde.

Windows er et kæmpe skridt foran Linux på den konto, og derfor er det utroligt vanskeligt for Hr og Fru Jensen at vælge et alternativ. Det kræver en lang og hård indsats fra alle vi frivillige græsrødder, men jeg håber det kan lade sig gøre - den sunde fornuft MÅ sejre til sidst :)

MitNavn RagerIkkeJer

Alt. Alt det jeg bruger: WiFi, grafik, LAN, bluetooth, medieknapper, SDCard-læser, DVD-brænder. Der er et internt modem, men jeg har aldrig prøvet det, så jeg ved ikke, om det virker. Der er også en firewire-port, men jeg har ikke noget firewire-udstyr, så det ved jeg heller ikke, om det virker.

Så, nu du spørger, så ja, alt virker out-of-the-box.

Nu bruger jeg 8.04 på en ældre HP Pavillion bærbar og min erfaring er ikke lig din. Grafikkortet virkede som sådan, dog var det ikke muligt at køre i alle tilstande med den default driver. Der måtte et større detektivarbejde til og roderi med xserver før det kom til at virke - og først efter jeg havde hentet nye drivere. Alt i alt ikke mindre tidskrævende end Windows, tværtimod faktisk.

Trådløst virkede slet ikke ud-af-æsken. Det virker dog nu, men det krævede også yderligere download. Faktisk findes der ikke en officiel driver til mit netkort, så jeg er tvunget til at bruge noget 3. parts. Men bortset fra det, så virker det egentlig udmærket, når man ser bort fra de problemer det giver/gav i forhold til arbejde og studie.

Jeg prøvede for sjovs skyld at lege med 8.10 på min nyeste arbejdsstation (2 mdr. gammel). Ingen fejl under installation, men xserver crashed under første boot. Nu var det ikke det store problem for mig at finde en løsning (Fik det også til at funke), men det tog mig væsentligt længere tid end et tilsvarende problem under Windows gør. Nu arbejder jeg til daglig med debian på serverbasis, men alligevel føler jeg mig ikke 100% hjemme med en distro på desktoppen.

Lur mig om ikke flertallet af de gennemsnitlige brugere står af når de får fejl og eneste mulighed for at løse problemet går gennem en række tekstkommandoer.

Jeg siger ikke Linux er dårligere end Windows, men det er markant anderledes. Det kræver en anden logik for at føle sig hjemme. Skal man tage flere brugere fra WIndows, må man i højere grad til at lytte til den almindelige windows-bruger, ellers rykker man ikke synderligt ved det nuværende billed.

Mads Kolding Nielsen

Kære Jakob

Nummeret til support er 44890111. Du virker til at være en intelligent mand, så jeg forstår slet ikke hvorfor du skal bruge så mange forumindlæg på at få diskuteret hvordan man finder nummeret til support hos Microsoft!

De overvejer slet ikke hvordan det BURDE være.

Hvordan burde det være, set fra dit synspunkt?

Mvh
Mads

Anders Olsen

Lur mig om ikke flertallet af de gennemsnitlige brugere står af når de får fejl og eneste mulighed for at løse problemet går gennem en række tekstkommandoer.

Jeg tror vi er nødt til at sammenligne æbler med æbler.

Jeg foreslår derfor følgende sammenligninger.
*Sammenligning af installation af f.eks. ubuntu med windows, hvor OS+sw kommer præ-installeret.
*Sammenligning af installation af f.eks. ubuntu med windows, hvor intet går galt
*Sammenligning af installation af f.eks. ubuntu med windows, hvor et eller andet går galt.

Jeg tager ikke stilling til, hvorvidt den ene eller anden er mere prone til at kikse under installation, da det kommer meget an på kombination af hardware, os-version sov.

Hvis tingene kommer præ-installeret, er der ingen diskusion. Så virker det bare.

Hvis installationen virker ud af dåsen, så vil jeg påstå, at den største forskel er at en Ubuntu fra boot/i-lægning af cd til Desktop+officepakke+opdaterede sw/os/drivere går hurtigere med færre klik end Windows.

Hvis tingene IKKE virker ud af dåsen, så er Hr. og fru Danmark på røven. Uanset om det er det ene eller andet OS. Den kompetente skal nok løse problemet, og det er jo heller ikke denne gruppe vi diskuterer. Personligt er jeg blot glad for at jeg i Linux kan komme ind bag gui-en og se/påvirke hvad der foregår, istedet for blot at ende med en "installationen fejlede. Tryk en tast for at genstarte"-box

Søren Hattel

Ingen forventer vel at Hr. og Fru Danmark selv skal installere OS (Linux, Windows eller andet) på sin bærbare eller stationære, når de køber den.

Det er selvfølgelig sådan i øjeblikket, hvor Microsoft i realiteten har monopol, at det er noget bøvl at få installeret Linux på sin maskine. Men det er bestemt ikke større bøvl end hvis man skulle installere Windows.

Så længe hardwareproducenterne ikke laver drivere til alle OS-er og de kun sælger maskiner med Windows installeret, så vil Linux altid fremstå som noget for nørderne.

I en objektiv sammenligning burde man nok give Linux positiv særbehandling, og se bort fra problemerne med installation og med drivere.

Når jeg sammenligner Windows med f. eks. Ubuntu, så mener jeg helt klart at Ubuntu fremstår som nemmere og mere overskuelig at benytte end Windows ISÆR for Hr. og Fru Danmark. Men det kræver at Hr. og Fru Danmark kan abstrahere fra at tingene ikke lige ligner dem de kender. Samtidig skal de naturligvis have en hotline til dem af deres venner som tør komme ud af skabet og sige at de er eksperter med Linux.

Jeg har som nævnt i mange år ikke forventet for meget af Linux' hardwareunderstøttelse, så jeg har brugt hardware som jeg vidste var understøttet. Men til min overraskelse er det slet ikke nødvendigt mere.

Samtidig installerer man f. eks. Ubuntu helt uden brug af kommandolinjer etc. så det er simpelthen ikke sværere end Windows mere.

Selvom jeg i sin tid valgte Linux for at kunne køre ting som LaTeX, gcc, Apache, PHP etc (som siden er blevet understøttet på Windows), og samtidig syntes det var sejt selv at kompilere mine kerner etc. så er jeg bestemt vokset fra den fornøjelse og fryder mig over at nogle ildsjæle har gjort Linux til et reelt alternativ.

Jakob Veje Hansen

Nummeret til support er 44890111. Du virker til at være en intelligent mand, så jeg forstår slet ikke hvorfor du skal bruge så mange forumindlæg på at få diskuteret hvordan man finder nummeret til support hos Microsoft!

Kære Mads,

Se konklusionen vedrørende gratis support højere oppe i tråden. Jeg er dog sikker på at du er med på, at pointen ikke er det konkrete supportnummer. Pointen er diskursen i samfundet omkring drift og support af windows platformen for private brugere.

Hvordan burde det være, set fra dit synspunkt?

A. Slutbrugerne betaler for de support-ydelser de rekvirerer i forbindelse med opsætning og almindelig drift af deres private maskiner.

eller

B. Slutbrugerne rekvirerer de nødvendige support-ydelser gratis hos producenten af produktet - Microsoft.

I situation A vil den reelle udgift til operativsystemet blive noget højere for Hr og Fru Jensen. Denne reelle pris er idag noget skjult af de gratis ydelser, som det frivillige IT danmark udfører for dem.

I situation B ville Microsoft blive nødsaget til at hæve prisen for produktet, fordi de simpelthen ville blive nødt til at opmande massivt i deres support afdelinger.

MitNavn RagerIkkeJer

Når jeg sammenligner Windows med f. eks. Ubuntu, så mener jeg helt klart at Ubuntu fremstår som nemmere og mere overskuelig at benytte end Windows ISÆR for Hr. og Fru Danmark.

Det er måske der jeg synes filmen knækker. Selvfølgelig vil du som daglig bruger af Linux, opfatte det som mere brugervenligt end eksempelvis Windows. Omvendt er Windows på desktoppen i min optik det mest brugervenlig, hvilket man også kunne argumentere for, var et problem.

Nu er det imidlertid sådan, at Linux er den lille. Vil man fra Linux-samfundet tage kampen op med Microsoft, må man være parat til at lytte til de nuværende Windows-brugere. Ellers får man ikke succes. Det jeg hæfter mig ved i den sammenhæng er, at Microsoft, og Apple for den sags skyld, har gjort meget ud af, gennem årene, at tage deres brugere med på råd. Det er ikke mit indtryk, at Linux-samfundet i samme grad tager de almindelige brugere med på råd, men ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

Thomas Ammitzbøll-Bach

Det er ikke mit indtryk, at Linux-samfundet i samme grad tager de almindelige brugere med på råd, men ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

Du tager fejl.

Linux er jo som bekendt kun kernen, altså en del, der normalt er skjult for brugeren. Det, der er interessant, er brugerprogrammer og desktop. Både Gnome og KDE udvikles i tæt kontakt med en fokusgruppe, der nådesløst tester forskellige tiltag.

Jeg synes af og til at det går over i den modsatte grøft, nemlig at kontroller pilles ud af grænseflader, fordi fokusgruppen har fundet den mere forstyrrende end gavnlig.

En sjov ting, jeg har observeret, er, at vi nørder har det med at bruge kommandolinien, når vi skal løse et problem. Men i rigtig mange tilfælde, så kan man gøre det samme gennem desktop-grænsefladen. Hvis vi vænnede os til at bruge den, så ville Linux ikke fremstå så nørdet, som vi gør den til.

Min personlige oplevelse er, at mange brugere er ligeglade med Windows/Linux-valget. Jeg har et par gange sat en Ubuntu op til familie og venner, og de er forbavsende indifferente. Tingene ser lidt anderledes ud, men hvis de kan surfe, maile, tekstbehandle og printe, så rager det dem en høstblomst, om det Windows eller Linux. Det er os, nørderne, der kan rive os selv og hinanden i håret over det.

Thomas

Maciej Szeliga

Det er måske der jeg synes filmen knækker. Selvfølgelig vil du som daglig bruger af Linux, opfatte det som mere brugervenligt end eksempelvis Windows.

Så kan jeg oplyse at min fader på små 70 år fik en OpenSuSE 10.2 i starten af året, når han fik den var det meget vigtigt at hans Windows XP ikke blev slettet og kunne køre men efter en uge sagde han at jeg bare kunne slette Windows.
Jeg er helt sikker på at der må være et helt enkeltstående og unikt tilfælde... og nej han er ikke gammel programmør eller systemmand, han er Journalist.

Emil Petersen

Hvorfor er der ingen der har gjort opmærksom på et regnestykket for software er helt skævt.

Det er kun EN webshop der har disse priser hvis det skal være forudinstalleret.

Microsoft Office 1195,- - 4349,- kr
Windows installationsgebyr 200,- kr
Anti-virus 249,- - 499,- kr

Man kan sagents køre openoffice på sin windows maskine. Det koster ikke noget selv at installere det, samt du finder gode gratis antivirusprogrammer.
Den eneste reele besparelse er windows licensen.

Kristian Larsen

Hvordan er de priser forkerte?

Installationsgebyret er blot indbygget i prisen hos de fleste leverandører. Jeg tror ikke på særligt mange leverandører kan give en præcis pris på hvad de bruger af ressourcer for at sørge for at Windows er præinstalleret på en maskine, men vær forvisset om at det koster penge.

Selve OEM licensen og klistermærket, og administration af dette koster også penge.

Tilsvarende med Office og installation af dette.

Tønder eksemplet ovenfor brugte de iøvrigt Windows men FOSS programmer, og deres besparelse skal ses i forhold til de i forvejen meget lave priser udd. og det offentlige iøvrigt, betaler.

Jan Nielsen

Hvis det er hr og fr Danmark??

de sidste par bærbar jeg har været ude og kigge på eller de sidste stationær pc´er. Har alle været med win et eller andet...

Men så kommer der lige det, at der er 30, 60 el 90 dages versioner af Ms Office samt Norton.

Der udover, er der ofte meget andet skrammel, med div løbetid.

Når den "gratis" prøve periode er udløbet og så Hr eller fr Danmark, så "trykker" på denne pop up, der nu kommer frem. Får de sig noget af en chok...

For den norton der bliver anbefalet, koster 745 og den office der kommer frem, koster ca 4500 kr.

Som ofte aner hr og fr Danmark ikke at der findes andet. De ønsker jo, bare noget der virker og til en remlig penge.

Men når de så ser min bærbar og jeg fortæller dem hvad jeg gav for den, for 5 - 6 år siden og hvad softwaren har stået mig i. Føler de sig snydt.

Så det var godt at DR kom frem med lidt. For det kan skabt en snak rundt omkring. Og de har fået nogle informationer som sælger jo af gode grunde ikke nævner.

Syntes nu ikke at det er særligt, godt, som det er pt. Selv om det både giver aftens mad ret ofte samt rent tøj osv.

Nick Frederiksen

Har haft lidt for travlt de sidste par dage til at kunne være med herinde...

@Jakob Veje Hansen

Se konklusionen vedrørende gratis support højere oppe i tråden. Jeg er dog sikker på at du er med på, at pointen ikke er det konkrete supportnummer. Pointen er diskursen i samfundet omkring drift og support af windows platformen for private brugere.

Microsoft har to typer hotlines til alle deres produkter:
Gratis, til private der godt vil vente.
Betalings, til erhvervskunder der vil have supporten nu.

Derudover findes der en masse forum på deres hjemmeside hvor man kan finde hjælp og endda et helt site dedikeret til support.

Tager man ubuntu, så findes der et forum på deres hjemmeside hvor man kan søge hjælp, det er desuden gratis og der er også et telefonnr, det koster så bare $250 til $900 for et år til en amerikansk telefon der koster enorme summer pr. sekund man taler.
Man kan altså ikke som almindelig bruger få lov til at ringe gratis til ubuntu og få personlig hjælp og vejledning.
Jeg kan da godt se supporten på ubuntu er bedre end windows.

Det samme gør sig gældende ved størstedelen af al kommerciel software, der er oftest et telefonnummer man kan ringe til og få hjælp. Det er der bare ikke når man snakker opensource.

Det kan ske jeg tager fejl, men smid da endelig et par gratis danske telefon numre til nogle af de mest populære opensource software såsom firefox, gimp, ubuntu og fedora.

@Søren Hattel

Ingen forventer vel at Hr. og Fru Danmark selv skal installere OS (Linux, Windows eller andet) på sin bærbare eller stationære, når de køber den.

Mange fra Linux lejren mener at enhver person er i stand til at sætte sig ned, smide en linux cd i drevet og starte en installation, hvor der skal tages stilling til diverse adgangskoder, tegntabeller, klokkeslet, harddisklayout osv. som man nu støder ind i, i eksempelvis en ubuntu installation.
I windows vista (nu tager jeg vista fordi installation er den nemmeste der findes til windows), der er langt det meste automatiseret og der er ikke mere end 5-6 billeder man skal igennem før installationen er igang.

Jeg har selv installeret alt lige fra windows 98 og Red Hat linux (som er noget besværlig) over Windows XP og Fedora til Vista og Ubuntu. Man er kommet langt med linux installationerne men de halter stadigvæk efter windows.

@Alle
Som jeg læste for et par uger siden:

Man skal være mere end bare selvoptaget hvis man mener man ved mere om styresystemer end Microsoft.

Microsoft smider hvert eneste år flere miliarder dollars i udviklingen af windows. Der sidder 1000-2000 personer og arbejder udelukkende på windows kernen. Alle ved hvad de skal lave og alle går efter de idéer og tanker som systemudviklerne kommer frem til.

I Linux verdenen sidder der flere hundrede tusinde mennesker, med hver deres forestillinger og idéer om hvordan systemet skal se ud. Der er kun ganske få mennesker der kan blive enige om nogle ting og derfor bliver kun ganske lidt software færdigt samtidig med at der startes flere og flere projekter, der minder om hinanden, op.

Mht. Microsoft og monopolet:

Definition: Monopol
En virksomhed som er eneste sælger af et produkt uden
tætte substitutter

http://www.econ.ku.dk/ctk/PrincipperISlides/Forel%C3%A6sning16.pdf (side 5)

Microsoft har ikke monopol, da der er flere virksomheder der sælger styresystemer til PC'er, herunder Red Hat. Så skal vi ikke bare droppe den gang hø?

Kristian Vilmann

I Linux verdenen sidder der flere hundrede tusinde mennesker, med hver deres forestillinger og idéer om hvordan systemet skal se ud. Der er kun ganske få mennesker der kan blive enige om nogle ting og derfor bliver kun ganske lidt software færdigt samtidig med at der startes flere og flere projekter, der minder om hinanden, op.

Det er dog den værste gang sludder. FUD ALERT!!!!!!!
Få lige dine facts på plads, og kom så tilbage.

Michael Rasmussen

Microsoft har ikke monopol, da der er flere virksomheder der sælger styresystemer til PC'er, herunder Red Hat. Så skal vi ikke bare droppe den gang hø?

Sikke dog noget fordrukken sludder!
Et markedsmonopol har intet med antallet af spillere på markedet at gøre, men bestemmes udfra markedsandelen for den enkelte producent.

Læg dertil at både US Suprime Court samt EF-domstolen har dømt MS for at misbruge deres monopol på operativsystemer på PC-markedet.

Kristian Vilmann

Hvad er der da forkert i det jeg siger? Du må vel kunne forklare mig hvad der er forkert...

Jeg vil faktisk hellere spørge hvor du har den oplysning fra?

Det svarer nogenlunde til at jeg ophøjer den gamle vandrehistorie om at der højst er 6 mand hos Microsoft der kan hitte rundt i Windowskernen til sandhed. Bare fordi jeg skriver det.

Hvad er det der ikke bliver færdigt? Hvorfor er det skidt at der arbejdes på flere fronter med samme projekter? Du får det til at lyde som om at Linux overhovedet ikke fungerer, og intet er jo længere fra sandheden.

Dennis Krøger

Du må vel kunne forklare mig hvad der er forkert...

A: Hvor har du den idé om at "kun ganske lidt software bliver færdigt"? I min verden bliver intet ordentligt software "færdigt". Færdigt er det samme som "opgivet af udviklerne".
Hvis du mener "ganske lidt software blive udgivet" er det helt hen i skoven, det er ikke ligefrem fordi der er mange områder hvor der ikke er et stykke Open Source software der er "godt nok".

B: Der er altid, uanset "verdenen", folk der er uenige om hvordan tingene skal se ud... Open source projekter der konkurrerer om brugerne er ikke anderledes end firmaer der konkurrerer om brugerne. Altså lige bortset fra at der ofte er et samarbejde mellem projekterne, inklusive lån af kode fra hinanden.

  • Ellers et godt forsøg på at gøre det at have et valg mellem forskellige visioner til noget negativt.
Jesper Lund Stocholm Blogger

Michael, Nick,

Inden I hiver hovederne af hinanden, så er her de rigtige ord/vendinger (IANAL):

[b]De-jure monopol:[/b] monopol som gives (lovmæssigt) af fx staten. Eksempel på dette er, at Politiet har monopol på udstedelse af kørekort. Et andet er transport over fx Storebælt, hvor DSB har monopol på "lange rejser", så busruter ikke må transportere folk fra Århus til København via Storebælt.

[b]defacto-monopol:[/b] Et monopol, som ikke er lovmæssigt bestemt men som eksisterer alligevel. Eksempler på dette kan være færgeoverfarter til små øer.

[b]dominerende markedsposition:[/b]Et marked præget af én stor spiller og evt en række små. Der er altså ikke noget principielt til hinder for, at andre træder ind på markedet og tager kampen op. Eksempler på dette er netop Microsoft Windows/Office eller Apple iTunes.

Der er ikke noget ulovligt i at have et monopol eller en dominerende markedsposition (hverken i USA eller i Europa), men det er ulovligt at udnytte denne position til at skabe et nyt på et andet marked.

Så hvis man kigger stringent på ordenes betydning, så har Microsoft ikke noget monopol på hverken OS-markedet eller kontorpakke-markedet. Men det er evident, at de har en enorm markedsdominans og det er ulovligt, hvis de misbruger den - som fx EU-dommen omkring bundling af MediaPlayer understregede.

Nick Frederiksen

Et markedsmonopol har intet med antallet af spillere på markedet at gøre, men bestemmes udfra markedsandelen for den enkelte producent.

Lad mig henvise til denne side:
http://www.thisnation.com/question/027.html

However, economists maintain that a monopoly does not exist simply because there is only one provider of a good or service. For example, in the Microsoft case, the Windows operating system is enormously popular, but the potential for a competing firm to provide a similar product exists. In fact, Macintosh is a small but important competitor in the computer and operating system market. Linux has also emerged in recent months as a viable alternative to Microsoft Windows.

Thomas Ammitzbøll-Bach

Har haft lidt for travlt de sidste par dage til at kunne være med herinde...

Det lyder også som om, du har haft travlt, da du besvarede denne eller sobre debat

Microsoft har to typer hotlines til alle deres produkter:
Gratis, til private der godt vil vente.
Betalings, til erhvervskunder der vil have supporten nu.

Har du selv prøvet at ringe til Microsofts hotline? De aner intet om de produkter, de skal supporterer! De sidder og læser højt fra et troubleshooting værktøj, og de problemer, der ligger uden for, kan de ikke hjælpe med. Det bedste råd, de kan give, er at genetablere systemet.

Derudover findes der en masse forum på deres hjemmeside hvor man kan finde hjælp og endda et helt site dedikeret til support.

Det er det, der er vejen frem. Der er en masse dygtige folk, der læser disse fora, og de har mulighed for at gennemtænke deres svar. Der kommer også en masse tips fra folk, der ikke er ansat ved Microsoft og derfor kan dele "uofficielle features" med andre.

Tager man ubuntu, så findes der et forum på deres hjemmeside hvor man kan søge hjælp, det er desuden gratis og der er også et telefonnr, det koster så bare $250 til $900 for et år til en amerikansk telefon der koster enorme summer pr. sekund man taler.
Man kan altså ikke som almindelig bruger få lov til at ringe gratis til ubuntu og få personlig hjælp og vejledning.
Jeg kan da godt se supporten på ubuntu er bedre end windows.

Jeg har aldrig ringet til Canonical, men jeg tror ikke, det er bedre eller ringere end Microsofts support. Det er foraene, der er interessante.

I Linux-verdenen er der også en andre kultur. Vi elsker at hjælpe hinanden og især dem, der ærligt melder ud, at de er rimelig grønne. En sjov historie er, at jeg stillede et Microsoft-relateret spørgsmål på et Microsoftforum. Der var en dygtig, rar fyr, der gav en fin, fin forklaring. Jeg fandt senere ud af, at han var Linux-mand men også vidste noget om det, jeg søgte.

Det samme gør sig gældende ved størstedelen af al kommerciel software, der er oftest et telefonnummer man kan ringe til og få hjælp. Det er der bare ikke når man snakker opensource.

Bruger du selv disse numre? Hvad får du ud af at ringe til dem? Fortæl, fotæl...

Det kan ske jeg tager fejl, men smid da endelig et par gratis danske telefon numre til nogle af de mest populære opensource software såsom firefox, gimp, ubuntu og fedora.

Hvis du har købt en kommerciel udgave af f.eks. MySQL, så er der "gratis" hotline.

Der er jo intet, der hedder en gratis frokost. Det er heller ikke gratis at ringe til leverandører af closed source software, med mindre du har betalt for softwaren. Men jeg synes, at man er til grin, hvis det er det, der er årsagen til at man køber software, det at man kan ringe til nogen. For disse callcenter-folk aner ikke, hvad de taler om.

Mange fra Linux lejren mener at enhver person er i stand til at sætte sig ned, smide en linux cd i drevet og starte en installation, hvor der skal tages stilling til diverse adgangskoder, tegntabeller, klokkeslet, harddisklayout osv. som man nu støder ind i, i eksempelvis en ubuntu installation.

Så du overhovedet udsendelsen? Det var det, udsendelsen viste! Hvad er det, du mener var snyd i udsendelsen på DR, siden du anfægter det?

I windows vista (nu tager jeg vista fordi installation er den nemmeste der findes til windows), der er langt det meste automatiseret og der er ikke mere end 5-6 billeder man skal igennem før installationen er igang.

Inklusiv eller ekslusiv drivere til hardware. Da jeg installerede Ubuntu 8.10 i forgås, så virkede alt super efter reboot. Da jeg skulle installere Vista for en ven her for nyligt, så skulle der installeres 10-20 drivere med hver deres spørgsmål. De kan umuligt være med i dine 5-6 spørgsmål.

Jeg har selv installeret alt lige fra windows 98 og Red Hat linux (som er noget besværlig) over Windows XP og Fedora til Vista og Ubuntu. Man er kommet langt med linux installationerne men de halter stadigvæk efter windows.

Hvad er det ved Ubuntu, du synes er svært? Mig bekendt skal man tage stilling til partitionering, sprog, brugernavn tidszone og lignende i både Windows og Ubuntu. Har du prøvet OS-X eller BeOS? De har langt færre spørgsmål, hvis det er det, det kommer an på.

Microsoft smider hvert eneste år flere miliarder dollars i udviklingen af windows. Der sidder 1000-2000 personer og arbejder udelukkende på windows kernen. Alle ved hvad de skal lave og alle går efter de idéer og tanker som systemudviklerne kommer frem til.

Har du selv arbejdet hos Microsoft? Det er ikke det billede, som man får indtryk af, når nogen beskriver arbejdsprocessen i bemeldte firma. De fleste, der er eller har været ansat hos Microsoft er/har været godt tilfredse. Men de beskriver udviklingen som kaotisk og meget drevet af irrationelle manament-beslutninger. Man kan være i gang med noget, der bare er topprioritet den ene uge, for den næste uge at se, at projektet er smidt i bitspanden.

Velkommen til den virkelige verden.

I Linux verdenen sidder der flere hundrede tusinde mennesker, med hver deres forestillinger og idéer om hvordan systemet skal se ud. Der er kun ganske få mennesker der kan blive enige om nogle ting og derfor bliver kun ganske lidt software færdigt samtidig med at der startes flere og flere projekter, der minder om hinanden, op.

Har du nogensinde læst "The Cathedral and the Bazaar"? Det virker faktisk så forbløffende godt, at flere virksomheder, inklusiv Microsoft, har spurgt sig selv, om man kan lære noget af det.

Udviklere er utrolig gode til at blive enige om det, der betyder noget: API'er, protokoller, modeller og lignende. Det kan godt være, at de har forskellig dagsorden, men det gør dem jo netop mere arbejdsomme, for Linux er et laborarki: Den, der laver det, bestemmer, hvordan det skal være. Hvis nogen er uenig, så laver de en ny version.

Man kan sige det sådan: Nyd efter evne, og yd efter behov.

Mht. Microsoft og monopolet:

Definition: Monopol    
En virksomhed som er eneste sælger af et produkt uden    
tætte substitutter  

http://www.econ.ku.dk/ctk/Princippe... (side 5)

Microsoft har ikke monopol, da der er flere virksomheder der sælger styresystemer til PC'er, herunder Red Hat. Så skal vi ikke bare droppe den gang hø?

Høet ligger hos dig. Når der overhovedet er retssager i USA og EU om Microsofts monopolstilling, så er det fordi, der er jurister, der er af den opfattelse. Der er i USA og EU nogle regler om de-facto-monopolers ageren i markedet. Det er disse forhold, sagerne drejer sig om. Det er klart, at Microsoft ikke selv mener, at der er et problem, men de er part i sagen, og derfor skal deres udsagn tages som partsindlæg.

En af sagerne handler om rabatordninger til leverandørerne af PC-systemer af de såkaldte OEM-udgaver af Windows. Det problematiske er, at i de hemmelige klausuler (der er intet, der forbliver hemmeligt i en verden med internet) gives visse rabatter som andelsrabatter. Det vil sige, at hvis f.eks. 90% af de solgte PC-systemer leveres med Windows, får leverandøren rabat. Derfor er det dårlig forretning for ham at sælge systemer uden Windows, selvom han ikke ville have fået salget alligevel, netop på grund af risikoen for tab af OEM-rabat.

Disse sager ville blive afvist på stedet, hvis der ikke var tale om monopolforhold. Du må gerne lave dine egne definitioner, men jeg holder mig til retsvæsenets definitioner, det finder jeg mest objektivt.

Thomas

Nick Frederiksen

@Kristian Vilmann
Der sidder over 1000 personer og arbejder på Windows 7, iflg. deres egen blog:

http://blogs.msdn.com/e7/archive/2008/08/18/windows_5F00_7_5F00_team.aspx

@Dennis Krøger
Det er almindeligt kendt at open source er ongoing development. Dvs. Der hele tiden bliver arbejdet på det.

Det er også almindeligt kendt at der er flere projekter der dør ud, fordi der ikke længere er folk der interessere sig for det, denne software bliver ikke arbejdet videre på og får derfor aldrig rettet de fejl der skulle være.

Når jeg snakker om at der er flere og flere projekter der startes op pga. forskellige idéer og tanker, vil jeg henvise til samtlige udgaver af linux, samtlige udgaver af webbrowsere, medieafspillere og skrivebordsmiljøer der findes. Hvis alle arbejdede med samme idéer indenfor opensource så ville vi ikke se det samme antal af forskellige stykker software der i grunden kan det samme.

Nick Frederiksen

( Er der ikke en lettere måde at lave quotes på? )

Har du selv prøvet at ringe til Microsofts hotline? De aner intet om de produkter, de skal supporterer! De sidder og læser højt fra et troubleshooting værktøj, og de problemer, der ligger uden for, kan de ikke hjælpe med. Det bedste råd, de kan give, er at genetablere systemet.

Jeg har flere gange snakket med Microsoft support og fået præcis den hjælp jeg havde brug for.

Men ligesom alle andre hotlines, så sidder folk og læser op fra et manuscript, der er ingen forskel der. Udover at du får supporten gratis hos microsoft.

Det er det, der er vejen frem. Der er en masse dygtige folk, der læser disse fora, og de har mulighed for at gennemtænke deres svar. Der kommer også en masse tips fra folk, der ikke er ansat ved Microsoft og derfor kan dele "uofficielle features" med andre.

Jeg har aldrig sagt at brugen af forum er skidt. Hvis jeg har så vil jeg gerne beklage.

I Linux-verdenen er der også en andre kultur. Vi elsker at hjælpe hinanden og især dem, der ærligt melder ud, at de er rimelig grønne. En sjov historie er, at jeg stillede et Microsoft-relateret spørgsmål på et Microsoftforum. Der var en dygtig, rar fyr, der gav en fin, fin forklaring. Jeg fandt senere ud af, at han var Linux-mand men også vidste noget om det, jeg søgte.

Jeg har aldrig mødt andet end modstand mod "grønne" linux brugere på div. forum. Man bliver talt til som om man udemærket ved hvordan man recompiler kernen med div. parametre, også selvom man kun har prøvet linux i den tid det tog at finde forumet.

Problemet med forum er at man ikke kan bruge dem til at finde ud af hvordan man kommer på internettet.

Bruger du selv disse numre? Hvad får du ud af at ringe til dem? Fortæl, fotæl...

Jeg har flere gange brugt en hotline til Microsoft og det har flere gange været problemer med aktivering af XP og problemer med en sektor på harddisken der blev ved med at blive beskadiget når jeg kørte en bestemt kommando i kommando prompten.

Jeg ringer når jeg har brug for hjælp til et problem som skal løses lige nu og her og som jeg ikke gider vente på et forum for at få svar på.

Der er jo intet, der hedder en gratis frokost. Det er heller ikke gratis at ringe til leverandører af closed source software, med mindre du har betalt for softwaren. Men jeg synes, at man er til grin, hvis det er det, der er årsagen til at man køber software, det at man kan ringe til nogen. For disse callcenter-folk aner ikke, hvad de taler om.

Køber du MySQL, RedHat, Windows eller Adobe pakkerne, så er det softwaren du betaler for. De forskellige hotlines er en service til kunderne. Der betales ikke for supporten som standard.

Så du overhovedet udsendelsen? Det var det, udsendelsen viste! Hvad er det, du mener var snyd i udsendelsen på DR, siden du anfægter det?

Jeg har endnu ikke haft mulighed for at se udsendelsen, jeg taler udelukkende om egne og bekendtes erfaringer.

Inklusiv eller ekslusiv drivere til hardware. Da jeg installerede Ubuntu 8.10 i forgås, så virkede alt super efter reboot. Da jeg skulle installere Vista for en ven her for nyligt, så skulle der installeres 10-20 drivere med hver deres spørgsmål. De kan umuligt være med i dine 5-6 spørgsmål.

Jeg har endnu ikke fået linux til at fungere ordentligt til en af mine ældre maskiner. Der er problemer med grafikkort, lyd, printer og scanner. Ved en ren windows XP installation virkede det hele fra starten med default drivere, der bare får det til at virke men uden specielle features.

Hvad er det ved Ubuntu, du synes er svært? Mig bekendt skal man tage stilling til partitionering, sprog, brugernavn tidszone og lignende i både Windows og Ubuntu. Har du prøvet OS-X eller BeOS? De har langt færre spørgsmål, hvis det er det, det kommer an på.

Ubuntu installationen har en masse lister med sprog, tegnsætning og tidszone, samt en masse tekniske termer som intet siger en almindelig bruger.
Og nej, jeg har ikke prøvet OS-x og kommer ikke til det foreløbigt.

Har du selv arbejdet hos Microsoft? Det er ikke det billede, som man får indtryk af, når nogen beskriver arbejdsprocessen i bemeldte firma. De fleste, der er eller har været ansat hos Microsoft er/har været godt tilfredse. Men de beskriver udviklingen som kaotisk og meget drevet af irrationelle manament-beslutninger. Man kan være i gang med noget, der bare er topprioritet den ene uge, for den næste uge at se, at projektet er smidt i bitspanden.

Har ikke arbejdet hos Microsoft, skal først være færdig på mit studie.
Men nu vil jeg spørge dig, har du selv arbejdet hos microsoft og har du links til de udtalelser du kommer med? Jeg har selv kommet med et par links.

Udviklere er utrolig gode til at blive enige om det, der betyder noget: API'er, protokoller, modeller og lignende. Det kan godt være, at de har forskellig dagsorden, men det gør dem jo netop mere arbejdsomme, for Linux er et laborarki: Den, der laver det, bestemmer, hvordan det skal være. Hvis nogen er uenig, så laver de en ny version.

Compiz og Beryl viser netop at udviklere ikke kan blive enige.
Problemet med alle de nye versioner der dukker op, er at folk ikke kan gennemskue hvad der er hvad og hvorfor det er godt eller dårligt.

En af sagerne handler om rabatordninger til leverandørerne af PC-systemer af de såkaldte OEM-udgaver af Windows. Det problematiske er, at i de hemmelige klausuler (der er intet, der forbliver hemmeligt i en verden med internet) gives visse rabatter som andelsrabatter. Det vil sige, at hvis f.eks. 90% af de solgte PC-systemer leveres med Windows, får leverandøren rabat. Derfor er det dårlig forretning for ham at sælge systemer uden Windows, selvom han ikke ville have fået salget alligevel, netop på grund af risikoen for tab af OEM-rabat.

Der findes ikke en virksomhed der er tvunget til at vælge een leverandør, fremfor andre. Microsoft markedsføre sig med med at give rabatter til de virksomheder der sælger deres produkt.
Lad os tage et eksempel med hoteller.
Mange hoteller giver rabatter til de virksomheder der vælger at bruge nettop deres hotel fremfor andres.
Dell, HP og Acer er ikke tvunget til at sælge Windows med deres computere, de vælge bare at gøre det fordi de får et større udbytte end hvis de solgte uden OS eller med linux.

Kristian Vilmann

Hvis alle arbejdede med samme idéer indenfor opensource så ville vi ikke se det samme antal af forskellige stykker software der i grunden kan det samme.

Og samtidig ville vi alle sidde med samme problem som Microsoft sidder med. Det er simpelt hen ikke fleksibelt nok til alle.
Diversiteten er en positiv ting. Det giver mig valgmulighed. Men samtidig har min hustru mulighed for at læse mail og skrive et brev uden nødvendigvis at skulle foretage det samme valg. Det virker bare. Jeg forstår ikke hvorfor det er skidt.

Nick Frederiksen

@Kristian Vilmann
Din kone har den fordel at have dig, der ved hvad der er hvad, men det er ikke alle familier der har det.

Hvis man er helt ny i linux verdenen og åbner pakkehåndteringen for første gang, så får man sig et chok af dimensioner.

Men hvis vi snakker om indbyggede programmer så har windows jo også både mail og browser der virker out of the box.

Edit:
Måske kan for meget fleksibilitet være skadende...

Jarle Knudsen

@Nick
Jeg har svært at tage dine udtalelser seriøst.

Får du "chok af dimensioner" pga. 3-4 enkle spørgsmål om sprog/tidszone samt. en enkel pakkehåndtering (og valgmuligheder), så måske computer ikke er noget for dig - lige meget om vi taler om Windows, Linux, Mac eller noget andet.

Men hvis vi snakker om indbyggede programmer så har windows jo også både mail og browser der virker out of the box.

... og ikke meget andet. Face it: Windows er et meget primitivt operativsystem og mangler de mest basale faciliteter man forventer i 21 århundrede.

Nick Frederiksen

@Jarle Knudsen

Får du "chok af dimensioner" pga. 3-4 enkle spørgsmål om sprog/tidszone samt. en enkel pakkehåndtering (og valgmuligheder), så måske computer ikke er noget for dig - lige meget om vi taler om Windows, Linux, Mac eller noget andet.

Hvis du læser hvad jeg skriver i stedet for at konkludere ud fra en enkelt sætning.
Jeg skriver at mange får et chock af dimensioner når de ser hvor mange forskellige ting der findes i pakkehåndteringen.
Jeg snakker ikke om mig selv, men om den almindelige bruger, der ikke kender til alle de tekniske ting et OS gør og har brug for.

Meget muligt computere intet er for mig, men så er det nok det forkerte studie og de forkerte interesser jeg har mig.

... og ikke meget andet. Face it: Windows er et meget primitivt operativsystem og mangler de mest basale faciliteter man forventer i 21 århundrede.

Nu taler vi om styresystemet og ikke om de ekstra programmer der følger med. OpenOffice, Windows Mail, Firefox og Windows Media Player, har intet med styresystemet at gøre, men hvis de har så fortæl mig det da, når nu du ved så meget om styresystemer som du gør...

Kristian Vilmann

Din kone har den fordel at have dig, der ved hvad der er hvad, men det er ikke alle familier der har det.

Ja. Men det var ikke anderledes da hun kørte Windows. Den rette forbindelse skal stadig konfigureres.

Hvis man er helt ny i linux verdenen og åbner pakkehåndteringen for første gang, så får man sig et chok af dimensioner.

Over hvad? Mængden af software? Hvis man ikke er vant til at have frit valg på alle hylder, så har du nok ret. Men i Ubuntu-tilfældet er der jo fra starten installeret hvad Hr. og Fru Danmark skal bruge (læs: hvad de ville have fået med en Microsoftløsning), så som udgangspunkt er al den ekstra software et aktivt valg. Gør man ikke noget fungerer det stadig.

Måske kan for meget fleksibilitet være skadende..

Nej.

Nick Frederiksen

Over hvad? Mængden af software? Hvis man ikke er vant til at have frit valg på alle hylder, så har du nok ret. Men i Ubuntu-tilfældet er der jo fra starten installeret hvad Hr. og Fru Danmark skal bruge (læs: hvad de ville have fået med en Microsoftløsning), så som udgangspunkt er al den ekstra software et aktivt valg. Gør man ikke noget fungerer det stadig.

Mængden af software er enormt til linux. Gennemskueligheden derimod er ikke optimal. Det er svært at se hvad der er godt og hvad der er dårligt. Ikke al opensource software er god software!

Selvom der som standard er installeret en masse software som man kan bruge med det samme, så vil man på et tidspunkt gerne have noget mere. Det blandet med aalt for mange muligheder kan få de fleste til at rende skrigende bort.

Jarle Knudsen

Helt ærlig, Nick... er du en TROLL? O_O

Får du også "en chock af dimensjoner" i den lokale supermarked? Det er jo så mange varer at vælge blandt. Går du også i en og samme t-skjorte, for det der med mode kan du ikke finde ud af? G

Hvordan kan du seriøst postulere at valgfriheden er noget skidt? O_O

PS: Jeg mente ikke ekstra programmer der følger med et OS. Det er mange de mest basale funktioner Windows mangler.

PPS.

Gennemskueligheden derimod er ikke optimal. Det er svært at se hvad der er godt og hvad der er dårligt. Ikke al opensource software er god software!

Det er derfor man har "bedømmelse" og "beskrivelse" med i en PM. Kan ikke sige det samme om "Setup.exe" filer. :O)

Morten Strårup

Køber du MySQL, RedHat, Windows eller Adobe pakkerne, så er det softwaren du betaler for. De forskellige hotlines er en service til kunderne. Der betales ikke for supporten som standard.

Sikke noget vrøvl, selvfølgelig er supporten en del af prisen. I de første to tilfælde er det faktisk det eneste du betaler for efter som at softwaren er fri.

Mængden af software er enormt til linux. Gennemskueligheden derimod er ikke optimal. Det er svært at se hvad der er godt og hvad der er dårligt. Ikke al opensource software er god software!

Selvom der som standard er installeret en masse software som man kan bruge med det samme, så vil man på et tidspunkt gerne have noget mere. Det blandet med aalt for mange muligheder kan få de fleste til at rende skrigende bort.

Mængden af software er enormt til windows. Gennemskueligheden derimod er ikke optimal. Det er svært at se hvad der er godt og hvad der er dårligt. Ikke al lukket software er god software!

Selvom der som standard er installeret en masse software som man kan bruge med det samme, så vil man på et tidspunkt gerne have noget mere. Det blandet med aalt for mange muligheder kan få de fleste til at rende skrigende bort.

Nu har jeg byttet Linux ud med Windows og opensource ud med lukket, så kan du forhåbentlig selv se at dit argument ikke holder overhovedet.

Nick Frederiksen

Helt ærlig, Nick... er du en TROLL? O_O

Får du også "en chock af dimensjoner" i den lokale supermarked? Det er jo så mange varer at vælge blandt. Går du også i en og samme t-skjorte, for det der med mode kan du ikke finde ud af? G

Hvad om du holdt nivauet på et mere voksent niveau, eller skal vi alle ned i børnehaven?
Det er lige præcis den slags man møder når man kritisere opensource, hvorfor?

Hvordan kan du seriøst postulere at valgfriheden er noget skidt?

Jeg skriver at det kan være skidt med alt for meget at vælge i mellem. Hvis du kom ind i et supermarked og skulle finde en engelsk bøf mellem flere hundrede forskellige engelske bøffer, ville det så være godt eller skidt?

Jeg mener det er skidt at der findes for mange forskellige programmer indenfor samme gruppe. Dvs. for mange medie afspillere, linux distroer og browsere.

Sikke noget vrøvl, selvfølgelig er supporten en del af prisen. I de første to tilfælde er det faktisk det eneste du betaler for efter som at softwaren er fri.

Hvis RedHat Linux er gratis, hvorfor kan jeg så ikke vælge at få den uden support? Jeg ved de har fedora, men nu taler jeg RedHat.
Supporten til windows er gratis. De yder sågar support til personer der ingen licens har (Ej heller produktet!).
Det er intet krav at du har lagt penge i Microsoft for at få telefonisk support.

Nu har jeg byttet Linux ud med Windows og opensource ud med lukket, så kan du forhåbentlig selv se at dit argument ikke holder overhovedet.

Vi kan godt blive enige om at begge udsagn er sande. Forskellen er blot at man i en windows verden selv skal ud og finde programmerne og derfor kan læse om dem. Når man åbner pakkehåndteringen er informationerne begrænsede og man får let den idé: "Når mit styresystem viser det er det nok godt."

Mht. udsendelsen på DR, (Nu har jeg endelig haft tid til at se den), har jeg følgende kommentare:

Hvorfor må familien ikke selv vælge distribution og computere og selv sætte det op?

Leif Lodahl siger, at Open Source software er ved at nå et niveau der kan matche closed source. Bid mærke i "Ved at når et nivau"!
Manden fra Microsoft siger at meget opensource software arbejder sig hen mod Microsofts produkter. Hvis Microsoft er sådan noget hø, hvorfor så arbejde hen mod deres software?

De tests familien foretager sig er de fleste i firefox. Jeg bruger selv firefox, og den virker til det meste. Men det har intet med styresystemet at gøre, da denne også kan fås til Mac og Windows og snart på mobil telefoner.

En af sælgerne siger "Vi sælger computere med windows, fordi det er det folk vil have". Med andre ord, de sælger IKKE computere med windows fordi der står en ond Steve Balmer og fyrretyve advokater i nakken og siger gør det!!!

En anden ting jeg kom til at tænke på er Windows koster penge, linux gør ikke, hvordan kan det være mere favorabelt at have en aftale med Microsoft?

Hvis man ved lidt om mennesker og deres tankegang, så ved man at en person der køber et produkt forventer det virker når han kommer hjem. Han skal ikke selv sidde og bøvle med at sætte et styresystem op. Derfor sælger pc'ere uden OS ikke nær så godt.

Til sidst vil jeg lige spørge igen:
Hvordan kan det være folk ikke kan debattere dette emne på en ordentlig måde, men straks skal sable ned på den person der stiller sig en smule kritisk i forhold til linux og opensource?

Simon Hoxer

Nick: Jeg synes ikke du bliver sablet ned, men der er ingen tvivl om, at du møder modstand her. Meget af det du skriver virker søgt.

Hvis man er helt ny i linux verdenen og åbner pakkehåndteringen for første gang, så får man sig et chok af dimensioner.

Den formulering er temmelig kraftig og rammer et punkt, der, i mine øjne, er med til at gøre linux ekstremt simpel. Du skal nemlig ikke ud og google, du skal ikke cracke og du skal ikke leve af skummelt freeware. Hvis nye brugere får chok af dimensioner af pakkehåndteringen, så dør de af at bruge Linux. Og hvis Linux er en dødsårsag pga. kulturchok så er man vist godt og grundig død af at gå i supermarkedet (som Jarle spøger med)

Jan Nielsen

Den ene jeg lige kan huske navet på er en HP Pavilion Entertainment laptop købt i Bilka Næstved, i slutningen af April,,,, Med vista, norton, MS Office etc.

Det er godt nok den mindste af ungernes. Som købte den efter sin konfirmation. Nu er han så måske ikke lige Hr Danmark. Men afligevel. Kan gå an.

Nu skal jeg så lige se hvad der er på min mormors pc. Hun har lige købe en fujitsu siemens pc. Skal lige ligge mærke til hvad der kommer frem, ved "fornyelsen"

Kristian Vilmann

Til sidst vil jeg lige spørge igen:
Hvordan kan det være folk ikke kan debattere dette emne på en ordentlig måde, men straks skal sable ned på den person der stiller sig en smule kritisk i forhold til linux og opensource?

Sagen er jo at du ikke er en smule kritisk. Du prøver ihærdigt på at få det til at se ud som om Linux overhovedet ikke fungerer, at det er komplet umuligt at få nogen til at hjælpe når det påkrævet, at det hele virker meget bedre for Danmarksfamilien hvis bare de vælger Windows.

Det er ikke at være en smule kritisk. Det er at iføre sig skyklapper.

Havde du stillet stiller spørgmål ved om Firefox nu er god nok, fordi du synes at..... eller om Open Office nu virkerlige kan erstatte MS Office, så havde der måske været lidt substans i dine påstande, og der kunne være ført en ordentlig debat.
Som det er nu skyder du med spredhagl på samme måde som Microsoft gjorde for en del år siden, før det gik op for dem at de blev nødt til at tage Linux alvorligt.

Du spreder FUD. Fear - Uncertaincy - Doubt. Det er ganske enkelt ikke værd at bruge tid på at gå i detaljer med dine påstande, for du drejer det bare en gnag mere bagefter.

Microsoft har efterhånden opgivet FUD-strategien. Hvornår mon MS' fanboys følger med?

Martin Leopold

Hej Alle.
Wau, ikke noget som en Windows versus Linux artikel til at få kommentarerne frem. Jeg vil da også lige give mit besyv med:

Jeg tror desværre, at argumentet med at spare penge preller af på en stor del af fam. Danmark. Uden at kende statistiken, vil jeg jeg tro, at et ganske stort antal danskere bare bruger piratkopieret software i større eller mindre grad. Uanset hvad man kan mene om det, så er det min opfattelse, at det er sådan, det forgår i de små hjem.

Så for den del, tror jeg det økonomiske incitament er meget lille - altså hvorfor hente OpenOffice, når jeg ligså nemt kan hente Word?

Måske kan man sælge OpenOffice eller Linux ud fra et moralsk argument, men ak ja, så moralske tror jeg næppe danskerne er.

-Martin

Henrik Jensen

Den ene jeg lige kan huske navet på er en HP Pavilion Entertainment laptop købt i Bilka Næstved, i slutningen af April,,,, Med vista, norton, MS Office etc.

Og hvilken hjemmeside bliver du så ledt ind på som beder om kr. 4500 for MS Office?

Jeg spørger bare fordi at jeg ved da at disse "Office Ready" OEM licenser sælges da ned til omkring kr. 2000 for Professional 2007 og kr. 1300 for Basic 2007 udgaven hos nogle forhandlere.

Så hvis der er nogen der tager kr. 4500, så synes jeg da at man i den sammenhæng ikke kun skal pege fingre af Microsoft, så er da også en forhandler der forstår at holde en ganske god bruttoavance.

Jan Nielsen

Jeg kan ikke huske navnet på det site, desværre. Men i dette tilfælde var der ikke forskel på om man købte den online eller i butikken.

Så at en alm. Office Professional 2007 DK ligger til ca 5100 kr. Dog ikke oem. (( Men en Oem efter at man har forladt butikken, og der er gået 30, 60 el 90 dage,,,,går den))

Men når dem jeg har snakket med, skal have en Office, Så har de vægtet outlook ret højt. Men så ryger prisen jo også op. Men klart man kan jo nøjes med at købe outlook alene til ca 1100 kr.

Men når den lidt "nervøse" Hr og Fr Danmark, skal side der en søndag efter middag og skal prøve sig lidt frem. Denne pop up kommer frem.

Dek kan da godt være at det så kun er "2000" kr. For mig er 2000 kr mange penge. Men man får ikke nogle valg muligheder....

Friheden til at vælge, glemmer man. Og Hr og Fr Danmark er vælger så den vej. Da de sådan set ikke har andre muligheder. Jo at forstyre en person, som i forvejen har mega travlt.

Hvor søndag, måske er den eneste fridag.

Henrik Jensen

Men en Oem efter at man har forladt butikken, og der er gået 30, 60 el 90 dage,,,,går den))

Ja det er jo netop ideen med denne type 'Office Ready' (OEM) licenser, at du skal kunne købe licensen efter at havde prøvet det. Prøv at se nærmere på http://www.orpc.dk. Jeg tror sagtens at du kan droppe din dyre "kr. 4500 leverandør" og så bare købe licensnøglen hos en af de andre forhandlere, altså hvor du ikke har købt PC'en

Men når dem jeg har snakket med, skal have en Office, Så har de vægtet outlook ret højt. Men så ryger prisen jo også op. Men klart man kan jo nøjes med at købe outlook alene til ca 1100 kr.

Basic udgaven i 'Office Ready' (OEM) versionen ligger på ca. 1300 kr, den har Word, Excel, Powerpoint og Outlook

Dek kan da godt være at det så kun er "2000" kr. For mig er 2000 kr mange penge.

Det er rigtigt. Det skal selvfølgelig altid vejes op mod hvor meget at man bruger værktøjerne. Der er jo bestemt nogen Hr. og Fr. Danmark hvis behov er at skrive lidt småbreve på samlet 10 sider om året og intet andet, og så er det da helt sikkert en god sjat penge at benytte på det, selv i en Home/Student version til måske kun 800-900 kr.

Jan Nielsen

Så er det jo godt at der er nogle alternativer. Som mere end religt kan løfte den opgave.

Selv flere erhversdrivende kan jo med fordel benytte sig af alternativer.

For den smule breve, faktura, database, regenark etc. som de nu engang laver. Tilsvare altså ikke det som det koster...

Men på den anden side. Der er vel en oversag til at håndværker etc. koster det som de koster.

Henrik Jensen

Så er det jo godt at der er nogle alternativer. Som mere end religt kan løfte den opgave.

Og det synes jeg også fint der er. At mange forhandlere så i første omgang forsøger at pushe nogle Microsoft licenser, eller andre software produkter, forsikringer m.v. med tror jeg så også i høj grad omhandler bruttoavance.

Tag sådan noget som Føniks Computer f.eks. som blev nævnt af Peter. Mit bud vil være at hvis du køber en PC til kr. 5000 hos dem så har de nok max. kr. 500 i bruttoavance og det er måske højt sat. Priskonkurrencen på hardware er meget høj. I forhold til deres priser på f.eks. Windows Vista Home Basic (kr. 795) + Office 2007 Home and Student (kr. 1195) så vil jeg ud fra de priser jeg har set hos andre forhandlere for disse værktøjer antage at Føniks Computer de har min. kr. 500 bruttoavance på disse.

Så når man så samtidigt tager med i overvejelsen af en vis procentdel af hardware går i stykker og der skal bruges tid på indsendelse til rep/ombytning hos Distributøren m.v. så er det jo faktisk sådan at økonomisk set så er det en del mere interessant for Føniks Computer at sælge 1 computer med tilhørende Windows/Office end det er at sælge 2 computere uden operativsystem.

Men på den anden side. Der er vel en oversag til at håndværker etc. koster det som de koster.

Hvis vi siger at MS Office koster ca. 1200 kr. om året i licens og at håndværkeren f.eks. udfakturerer 1200 timer om året så er det jo et nemt regnestykke for så er det jo ca. 1 kr. pr. time du får det billigere hos en "OpenOffice-håndværker" frem for en "MS Office-håndværker".

Den ene krone ændrer jo ikke voldsomt vil jeg mene.

Jakob Veje Hansen

Microsoft har to typer hotlines til alle deres produkter:
Gratis, til private der godt vil vente.
Betalings, til erhvervskunder der vil have supporten nu.

Jeg har, for en god ordens skyld, ringet til Microsoft vedrørende mit problem. De er utroligt søde, og vil rigtigt gerne oprette en support sag på mit problem, hvis jeg vel at mærke slipper de 540 kr. dette koster. Hvis jeg gerne vil have gratis support, bliver jeg henvist til HP. Problemet er nemlig, at jeg har en OEM licens på min maskine, og den har, forklarer Microsoft, HP købt meget billigt af Microsoft, under forudsætning af at de varetager supporten.

Jeg vurderer ikke umiddelbart at forsøget ville være kræfterne værd...

I rest my case.

Jan Nielsen

Hvis total udgifterne til Win baseret it kun er 1200 kr/år eller ca 1 kr/time. Så er det jo fint. For håndværker. Jeg vil da selv lige spørge de håndværker jeg arbejder sammen med i hverdagen om hvad de bruger af penge på deres win baseret maskiner.

Hvis det kun er 1200 kr/år eller 100 kr/mdr for hr og fr danmark er det så acceptabel? Hvis altså man kan holde udgifterne nede på det.

Men nu er det ikke så meget det med priserne og at det skal være gratis. Nu mere det at man ikke får de valg muligheder, man vel med rette, burde kunne forvente anno 2008.

Når det er som det er,, Er man så sikker på, at det er det bedste produkt der er fremme? Eller det er fordi det faktisk er det eneste vare på hylden i de butikker man kommer i?...

Det er vel ikke sundt, at man inden for et enkelt flet eller i en enkelt branche. Kun har en mulighed. Men mindre at man er branchen kendt.

Henrik Jensen

Hvis total udgifterne til Win baseret it kun er 1200 kr/år eller ca 1 kr/time

Nu snakkede vi kun om MS Office, så det er måske 2 kr/time hvis vi også tager Windows med. Og nu snakker vi jo bare i rene licenser.

Derfor er håndværkerens udnyttelse af IT sikkert mere interessant end præcist hvilke produkter de benytter. Jeg mener hvis håndværkeren smider
1/2 time ekstra på regningen fordi at han sidder og mere eller mindre manuelt skriver fakturaen (uanset hvilke værktøjer vi snakker om - jeg siger ikke at han behøver dette fordi at han benytter open source), så er de 2 kr./time man så har "fået i rabat" altså hurtigt brugt op.

Hvis det kun er 1200 kr/år eller 100 kr/mdr for hr og fr danmark er det så acceptabel? Hvis altså man kan holde udgifterne nede på det.

Det kommer igen an på deres brug af værktøjerne. F.eks. kunne sådan noget som den bedre stavekontrol + grammatikkontrol i MS Office frem for OOo jo gøre at nogle måske vil værdsætte at bruge deres fritid på andet end at sidde og lave manuel stave- og grammatikkontrol, og derfor mene at prisen var acceptabel for dette. Men som jeg skrev tidligere er ens behov måske 10 sider samlet om året og ikke andet, så er det da en dyr pris at betale for det.

Som privatperson snakker vi dog heller ikke om 1200 kr. om året med mindre man har omfattende behov. Hvis man evt. køber Windows Vista Basic OEM + Office 2007 Home and Student så kan det jo gøres for omkring kr. 1500 hvis man køber billigt. Hvis vi så siger at man skal opgradere hvert 3 år, så er det kr. 500 om året.

Når det er som det er,, Er man så sikker på, at det er det bedste produkt der er fremme? Eller det er fordi det faktisk er det eneste vare på hylden i de butikker man kommer i?...

Jeg nævnte tidligere bruttoavance som en væsentlig faktor for at mange butikker sikkert meget gerne også vil sælge en windows + office + antivirus + forsikring + andet tilbehør med når de sælger en computer.

Microsoft tilbyder jo butikkerne en økonomisk gevinst ved at sælge deres produkter, og med de generelt meget lave bruttoavancer der er på hardware, så er det bestemt interessant for butikkerne.

Spørgsmålet er at hvis nu f.eks. Føniks Computer
købte nogle billige Ubuntu CD'er fra Canonical og så solgte dem til f.eks. kr. 300 som alternativ til Windows/Office ville de så få succes med det? Jeg spørger bestemt fordi at jeg er i tvivl, ikke fordi at jeg på nogen måde kender svaret selv.

Det ville jo i hvert fald give butikkerne et økonomisk incitament for at gøre det.

Jørgen Henningsen

Jeg står faktisk med valget lige nu fordi familien står overfor et PC indkøb (tre stk. julegaver til ungerne). Skal jeg give dem PC'er med windows vel vidende at jeg nok kommer til at hænge på tjansen med at geninstallere jævnligt eller skal jeg give dem OS pc'er med det arbejde det giver?
Jeg er helt ærligt i tvivl. De to små på 5 og 7 har indtil videre kørt edubuntu og det har egentlig fungeret fint. Det har kørt stort set uden vedligeholdelse i flere år. Men de er kommet i en alder hvor de gerne vil kunne køre de 3d spil som man efterhånden kan købe overalt og det koster selvfølgelig lidt arbejde at få det til at køre.
Den store på 10 har kun kørt windows. Det er blevet geninstalleret ikke så få gange. Det er han godt træt af, men til gengæld kan han efterhånden selv klare det.
Men egentlig hælder jeg mest til Win XP med een eller anden form for nem gendannelses mulighed. Så kan de da bare selv proppe CD'en i når det holder op med at virke.

Jakob Veje Hansen

Det er ikke til at komme udenom, at spillene kræver windows. Jeg tror jeg personligt er nået frem til den konklusion, at spillecomputeren må være dedikeret til dette og ikke andet, og så køre windows. Det betyder at den obligatoriske jævnlige re-installation kan gøres meget hurtigt.

Til alt andet, vil jeg så gerne have en Linux variant, der forhåbentligt vil køre mere stabilt. Men jeg har endnu til gode at få det prøvet i praksis - skal lige have bevilget en PC mere derhjemme :)

Martin Kofoed

Jeg ville lave en dual-boot løsning til ungerne, og lade Linux-partitionen boote per default. Windows-partitionen ville jeg kalde "Spil" i boot-manageren, og så ville jeg gøre alt for at låse Windows ned. Den skal KUN kunne afvikle spil. Ingen IE, ingen mail, ingen mulighed for at installere ting (med undtagelse af når farmand logger på).

Dermed bruger ungerne forhåbentlig Linux-installationen til alt andet end spil, og der burde være håb om, at Windows-installationen ikke bliver endnu en node i et botnet.

Kristian Larsen

Jeg ved ikke lige hvad der følger med af værktøjer på de andre mærker mere - men Lenovo maskiner har noget de kalder rescue and recovery, hvor du laver et image du kan gendanne, og kan lave opdaterings snapshots til (ie, et nyt snapshot hver gang du skal have et nyt spil til at virke, så du kan rulle tilbage hvis det ødelægger noget). Når det så er sagt er jeg personligt blevet så træt af windows derhjemme, så jeg kører linux til det meste og bruger min PS3 til spil - så er der ikke så meget bøvl og tingene virker.

Log ind eller Opret konto for at kommentere