kim tiedemann bloghoved

How we Slack

Hos Schultz er vi begyndt at bruge Slack.

Som mange gode ting, så kom det bottom-up i stedet for top-down. Mange af vores udviklere og arkitekter havde læst om Slack og syntes, at der var mange spændende ting i det. Jeg derimod tænkte: "Åh nej, endnu en chat platform!". Når man har været igennem ICQ, MSN, GTalk, Facebook messenger, iMessage, WhatsApp, Skype, Lync, Signal etc etc, så er man blevet en smule immun overfor chat-applikationer. Hvorfor ikke bare Skype for business? Eller hvad hedder det nu fra Microsoft - nå ja "Yammer"?

Jeg må også sige, at min opfattelse i den grad er blevet ændret. Slack er fedt til mange ting. Vi har channels til tilbudsarbejde, vidensdeling, projekter, random stuff (også cat pics), pokerbots, konferencer osv osv. Vi bruger det både til 1-1 kommunikation, 1-M kommunikation og til gruppechat. Vi har også channels, hvor tidligere kollegaer stadig er aktive, selvom de nu bor på den anden side af jorden.

Videndeling

Slack bruger vi primært til videndeling - mellem projekter og individer. Her poster vi tech nyheder, et nyt spændende OS framework, en løsning på et svært problem eller spørgsmål om tekniske udfordringer.

Illustration: Privatfoto

Her et eksempel fra vores videndeling channel. Alle kan læse med og holde sig orienteret om, hvad der foregår indenfor og udenfor Schultz' vægge.

Sociale integrationer

Slack giver os også sociale integrationer. Folk sidder på forskellige etager og på forskellige projekter. Den ene måned arbejder man sammen med Anders og den næste med Kasper. Det kan være svært at holde kontakten og høre, hvordan det gik med projektet efter man stoppede. Slack har overtaget en del af de rituelle og sociale kaffemaskinemøder. Vi mødes selvfølgelig stadig ved kaffemaskinen, men i lige så høj grad i Slack-universet, hvor vi deler vi alt fra teknik, politik og til mere private emner.

Og på Slack aftaler vi, om vi skal ned til Empire Coffee og have en "ordentlig kaffe" eller på Halifax, når der er fiskedag i kantinen.

Teknisk integration

Slack integrerer rigtigt godt med mange af de værktøjer, som vi allerede benytter. Vi har integrationer til vores byg server TF og vores deploy tool Octopus. Projekterne har egne channels, hvor bots sørger for at opdatere status for seneste byg og deploy.

Hvorfor er det fedt?

Slack giver os en ny måde at kommunikere på. Før kommunikation kan fungere ordentligt, skal det være nemt og simpelt. Ikke noget med et irriterende intranet (selvom det har vi også), som skal være startside på ens browser eller mail spamming til distributionslister i virksomheden. Man er selv i kontrol og kan få push beskeder på de channels, som man gerne vil følge.

Man kan søge i alt (man har adgang til) igennem et og kun et søgefelt. Ikke noget med avanceret søgning her :-)

Og så er det tilgængeligt over alt - desktop, browser, Android, iOS. Og det fungerer bare - hvis en besked læses på et device, så er den også markeret som læst på alle andre.

Der er ikke noget at sige til, at Slack har oplevet en kæmpe fremgang siden lanceringen.

Hvad er jeres erfaringer med Slack?

Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kasper Grubbe

Jeg forstår ikke al den Slack-praise, for mig er det ikke andet end en pæn IRC-klient med history.

Og den løser ikke IRC-problemet. Og hvad er så IRC-problemet? Det er når samme rum har to eller flere samtaler kørende simultant. Det er også et problem hvis man vil følge op på en tråd fra 3 timer tidligere, eller dagen før.

Det eneste software som jeg kender som løser dette problem er Flowdock, der kan samme rum have flere tråde, og det fungerer flydende. Du kan se lidt af interfacet her: https://d2cxspbh1aoie1.cloudfront.net/propaganda-assets/images/landing/d... hver tråd har sin egen farve.

Anders Johansen

Hej Kasper,

disclaimer jeg arbejder hos Schultz.

Slack for mig løser problemet med at stille åbne spørgsmål. Med meget andet skal du aktivt opsøge personer og sende dem en besked. I Slack (og irc) kan jeg stille et spørgsmål som en kollega muligvis kan besvare. Derudover er Slacks API modent, og har ret meget traction. Jeg kan se hvad du mener, men jeg syns ærligt talt ikke at jeg visuelt får meget mere overblik af det eksempel du har sendt.

Dermed ikke sagt at det ikke er relevant for jer. Vælg det tool der giver mening for jer :)

mvh A

Arne Jørgensen

På arbejdet bruger vi også Flowdock. Og jeg er med i et par communities der bruger Slack.

Jeg foretrækker helt klart Flowdock. Udover trådene som Kasper beskriver er jeg også glad for Flowdocks Inbox-facilitet hvor integrationer til andre systemer samles så de ikke forstyrrer de "almindelige" debattråde.

Log ind eller Opret konto for at kommentere