per andersen bloghoved

Hot og not i det nye år

Årstiden for spådomme er over os. Hvad bliver de vigtige IT tendenser i 2012? Her er mine bud på, hvad der er hot og hvad der er not i det nye år!

Hot:

1) MDM, der i 2012 står for Mobile Device Management (og ikke Master Data Management). Standard produkter som Afaria er godt på vej frem i markedet, og i takt med at IT chefer finder ud af, at de bliver nødt til at gøre noget ved moradset af enheder, finder de også værktøjerne frem.

2) HTML5, som jeg tidligere har fremhævet. Jeg spår stadig et gennembrud i 2012. Sidste gang blev jeg hånet for ikke at have eksempler, men det er der sandelig. Se fx www.powerapp.dk! Adobe arbejder intens på at rulle værktøjer ud og der er kæmpe interesse for HTML5 på spilfronten.

3) Skyen fortsætter sin udbredelse – det var ikke nogen døgnflue. Langt de fleste nye applikationer bliver bygget til skyen, og i stigende grad bliver eksisterende applikationer lagt om til skyen. Ved årets slutning er der planer om at flytte mindst en on-premise løsning til en sky-løsning i over halvdelen af danske virksomheder.

4) Data i memory er blot et af de nye, hotte data-begreber i 2012. For flere og flere virksomheder bliver det realiteten, at behandling af ekspotentielt voksende datamængder er en afgørende succesfaktor – og for nogle endog ”burning platform”. Det hjælper dog ikke NoSQL – se nedenfor.

5) ”IT Smarter” bliver mere hot end ”Smarter IT”. I en semi-permanent lavkonjunktur handler det mindre og mindre om fantastiske teknologier og mere og mere om hvordan teknologier kan gøre resten af verden smartere. Dette bliver en rød tråd og illustreres bl.a. af ”Smarter cities”, ”Internet of things” og at forretningen tager ansvaret for IT-anvendelsen væk fra IT-afdelingen.

Not:

6) Apps er over-hypede, og når den værste frenzy er overstået, lægger interessen sigt. IT chefer finder ud af, at nok er apps vigtige for marketing, men det er som så meget andet marketing, temmelig flygtige tendenser. I bund og grund er det mobile interfaces til applikationerne, der er afgørende.

7) Nemid nøgleviser – jo, jo, der er blevet brokket langt og meget over det ”gammeldags” papkort til Nemid, så vejen til succes for den elektroniske nøgleviser skulle være åbenbar. Men sådan fungerer det bare ikke – hvorfor betale noget for ingenting? Man kan jo ikke noget, som man ikke kan med nøglekortet. Så nøgleviseren er et flop i 2012.

8) Social software fortsætter med at få stor bevågenhed i 2012, og de klassiske software leverandører som Oracle, SAP, IBM og Microsoft vil gøre intense anstrengelser for at blive social software leverandører. Men de er for sent ude og kan ikke konkurrere med hundredvis af innovative nye spillere i markedet. Opkøb vil være den bedste vej for de ”gamle”, men kun i bedste fald.

9) iPad 3 bliver en skuffelse. Primært på grund af den store succes for iPad 1 og 2, samt markant øget pres fra konkurrenterne, bliver iPad 3 ikke nær den samme succes som dens forgængere.

10) NoSQL og Hadoop er ganske interessante teknologier og vil tiltrække sig en del opmærksomhed. Men slet ikke nok til at gøre sig gældende på nogen lister over prioriterede investeringer og IT dagsordenen. Alternative datamodeller, distribuerede databaser, parallelle databaser mv. har været forsøgt mange gange før. De fik ikke noget gennembrud for 15 år siden, og gør det heller ikke i 2012 (hov, nu bliver jeg helt Poul-Henning Kampsk).

Rigtig godt nytår til alle Version2 læsere.

Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere