Studiebloggen header 3

Hører computere hjemme til forelæsninger?

For nogle år siden, havde jeg en forelæser på datalogi, som tog sig selv og sit fag meget seriøst. Han og hans kollega havde skrevet lærebogen, og kurset havde et meget ambitiøst pensum for et 5 ECTS-kursus på 2. semester. Forelæserens løsning på det problem, var bl.a. at han forbød computere til forelæsningerne.

Nu var det her jo på datalogi, så der var ikke en skov af hænder, der ville have at vide, hvordan de så skulle tager notater. Havde nogen spurgt, havde han vel sagt, at det kunne de med en notesbog. Men disse protester var der ikke nogen af. Der var et par fjolser, der ikke kunne huske det, eller ikke var til stede da det blev sagt, og de sad så og spillede World of Warcraft som de plejede, men det var måske 2 ud af 160.



Resultatet blev, at forelæsningerne og pensummet blev langt mere spiselige. Man var tvunget til at høre efter, nu hvor man hverken kunne facebooke, mine eller game, og respekten for underviseren blev bestemt ikke mindre, af at han satte krav for deltagelsen til undervisningen.

Undervisning med opmærksomme studerende

Har man et auditorie fuldt af opmærksomme studerende, er det stadig ingen garanti for, at man ikke kan tale dem i søvn på 3 timer. Selvfølgelig kan man det, især hvis man ikke involverer dem på nogen måde. Moderne undervisning, med slides der kan downloades efter forelæsningen, kan blive en meget fortættet og tung størrelse. Der kan være mange oplysninger på et enkelt slide, og man kan nå igennem mange slides på 3 timer.

Til gengæld findes der også masser af forskning om god pædagogik, og forskning der viser, hvor lidt udbytte en traditionel forelæsning giver. Der er mulighed for at inddrage studerende på et hav af måder, og hvad kan give bedre alignment, end rutinemæssigt at spørge ind til de teoretiske pointer, ud i auditoriet, for at se om pointerne er forstået.

Jeg vil ikke gå i dybden med de muligheder jeg selv synes om, men lad mig i flæng nævne clickers (afstemningskonsoller til anonyme svarafgivelser), summeøvelser (at tale sammen to og to, og give svar på et spørgsmål efter betænkningstid - metoden giver mange gode svar), lade studerende komme med eksempler på egne erfaringer der illustrerer en anvendt teori eller en trend (er i enige i teorien? er det sådan det er for jer?), lave praktiske øvelser (f.eks. kan man dele cd-covers ud, og afprøve en sorteringsalgoritme, så man får prøvet teorien af i praksis), lave små prøver (multiple choice, praktiske prøver), og ja - man kan altid stille spørgsmål, det er også okay at spørge, om der er brug for en kort pause.

Mødepligt på universitetet

På visse uddannelser, blandt andet min egen, fordres der aktiv deltagelse i kurset, som betingelse for at kunne gå til den almindelige eksamen. Er dette ikke opfyldt, har man en anden prøveform, det der populært kaldes b-eksamen, som er en skærpet eksamen, med højere krav end den almindelige eksamen. Den sidste form vælges undertiden frivilligt af modne studerende, som føler sig i stand til selv at læse et kursus op, og måske ikke har tid til at følge undervisningen pga. arbejde.

Tvinger man de studerende til undervisningen, har man en forpligtelse til at give dem en undervisning, der belønner deres tilstedeværelse. Man har jo frataget dem valget til at være til stede, og mange studerende er sikkert, i nogen fag, fint i stand til at forestå teksterne selv. Hvad skal forelæsningerne så bidrage med?

Her mener jeg, at det er vigtigt, at man inddrager studerende i undervisningen, og ikke forfalder til timelange monologer. Det er fint med eksempler, men det er også rart, på tilskuerrækkerne, at blive set, hørt og taget alvorligt. Universitetsuddannelser er jo både en voksenlæreplads og institutionaliseret læring. Den læring kan ikke kun bestå af viden, der skal også være forståelse, for at den akkumulerede viden kan blive anvendt korrekt.

Har underviserne givet op?

Jeg har længe interesseret mig for undervisning, og har selv stået bag både katedre til øvelsestimer, og bag talerpulter i auditorier som forelæser. Når jeg taler med undervisere om undervisning, får jeg tit at vide, at de egentlig er godt tilfredse med at tale i 3 timer, stort set uden afbrydelser. Sådan er de jo selv blevet undervist. De siger også, at de for længst har opgivet at lære de studerendes navne, også når der kun er 20 på holdet. Man lærer navnene på de aktive på holdet.

Der er irritation over de dovne studerende. Man er irriteret over, at folk har opmærksomheden på Facebook i stedet for på undervisningen.

Men hvad gør de ved det? Har de mon, i deres stille sind, givet op? De leverer jo sikkert en faglig kompetent undervisning, og hvis de studerende ikke vil eller kan følge med, er det jo sådan set ikke underviserens problem. Eller er det? For det runger lidt hult, når man for 117. gang, hører om ‘ansvar for egen læring‘ som løsningen på problemerne.



Jeg ville ønske, at flere undervisere stillede krav til deltagelse i undervisningen, og kvitterede med veloplagt og veltilrettelagt undervisning. Undervisning der formår at inddrage de studerende, og gøre dem til et aktiv for undervisningen. En grå masse der kan sparre med underviseren om emnet, og individer der kan belyse undervisningen med deres egne erfaringer og tanker.

Kommentarer (30)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Mads Hjorth

Tillykke med at have oplevet en faglig og pædagogisk kompetent underviser!

Jeg har selv i en periode stået på den ensomme side af katederet og kan genkende din oplevelse af at computeren ikke nødvendigvis behøves at være tilstede i undervisningen, slet ikke i datalogi.

Derfor bekymre det mig endnu mere når jeg ser tiltag som 'tvangsdigitalisering af eksamener'. Som underviser i programmering oplevede jeg at 'papir og blyant' metoden, var ekstremt effektivt til at afgøre om de studerende havde forstået grundlæggende pointer fra undervisningen.

Hvis jeg skal finde rationaler for at afskaffe papireksamener kan jeg som underviser, datalog eller pædagog ikke rigtig pege på nogle. Måske kan man spare nogle enkelte m/k-timer foran en kompimaskine, men jeg tror de timer er givet god ud i det lange løb.

  • 5
  • 0
Torben Mogensen Blogger

Problemet med uopmærksomme studerende i forelæsningstimerne forekom også i start-firserne, da jeg studerede, og der var der ingen, der havde bærbare computere, iPads eller lignende. Men de kunne alligevel sagtens være uopmærksomme enten ved at sove eller ved at være optaget af andre aktiviteter. Det var så at læse i aviser eller blade, lave opgaver til et andet kursus, spille skak eller go med sidemanden, tegne kruseduller, strikke, eller mange andre ting.

Så et forbud mod computere gør nok ikke egentlig den store forskel. Det man skal tage fat på er kulturen: Når man kommer til forelæsning, skal ens opmærksomhed være på undervisningen og ikke på alt muligt andet. Og hvis man synes, at forelæseren er kedelig, kan det nemt hænge sammen med, at man ikke følger ordentligt med, og derfor ikke forstår hvad, der bliver sagt. Der er nemlig ikke noget mere kedeligt end at høre nogen tale om noget, som man ikke forstår et pluk af.

  • 8
  • 0
Michael Niebuhr

Er det ikke at tage fat i kulturen, at bede folk om at pakke computeren væk?

Jeg er enig med dig i, at det ikke ændrer de studerendes væsen, men skaber det ikke netop nogle andre rammer for undervisningen, med fokus på underviseren?

I disse tider, 30 år efter start-80'erne, er de studerendes interesse nemlig i høj grad på computeren, og ikke på skak eller soduko - og slet ikke på aviser. Tages computeren ud af ligningen i undervisningen, er der smartphone'en tilbage, men den er ikke nær så generende for andre studerende, efter min mening.

  • 1
  • 0
Jonas Midstrup

I sidste ende har jeg aldrig forstået dem der møder op til en forelæsning for at lave noget andet gennem hele sessionen. Det er umiddelbart normen ved forelæsninger, at der altid sidder et par stykker og laver noget andet end at følge med i undervisningen. Jeg har lidt den holdning, at hvis man alligevel bare sidder og laver alt muligt andet på en videregående uddannelse end at høre efter, så bliv dog hjemme og lav noget andet. Det er i mine øjne spild af tid at møde op til en forelæsning uden at følge med. Kan godt være det lyder lidt helligt, men det er min oplevelse efter 5 år på to forskellige universiteter.

  • 7
  • 0
Daniel Elley

Syntes det er elevens ansvar at tage undervisningen seriøst. Som du selv siger, så er det voksne mennesker. Og det at læreren er kedelig at høre på er selvfølgeligt ærgeligt. Men burde ikke være en legitim undskyldning for ikke at være tilstede mentalt.

  • 4
  • 0
Peter Makholm Blogger

Er det ikke at tage fat i kulturen, at bede folk om at pakke computeren væk?

Forskellen er vel lidt hvad man betragter som problemet og hvad man bare betragter som symptomer.

Hvis problemet er at det folk i øvrigt tilbringer tiden med er en distraktion for de resterende studerende, så kan et computerforbud godt være en del af en kulturel løsning der handler om hvilke aktiviteter der er accepteret under en forelæsning.

Hvis det egentlige problem er at der er studerende der møder op uden at udvise interesse for at følge med, så er det bare symptombehandling af forbyde computere. Det egentlige kulturelle problem er at folk møder op uden at følge med.

Nu hører jeg nok blandt de studerende der på uforskammet vis har lavet andre ting. Det beklager jeg, burde have været mere diskret. Personligt har mit attention-span ikke rakt til gentagelser af opgaver jeg havde løst uden problemer eller en gennemgang der tæt fulgte det afsnit af lærebogen jeg allerede havde læst (okay, skimmet). Men det har ofte efterladt dele af forelæsningen der var nyt og interessant og dem har jeg så deltaget for. (Desuden har jeg haft det bedst med at følge et fast skema og ikke fra gang til gang vurdere om mit fremmøde var nødvendigt.)

  • 3
  • 0
Peter Makholm Blogger

Det er efterhånden et par år siden at jeg modtog undervisning med forelæsnings. Men baseret på min erfaring fra konferencer, så er der en del foredrag hvor jeg efter egen mening øger mit udbytte og deltagelse ved hurtigt at kunen slå detaljer op på internettet.

Det at jeg hurtigt lige kan bookmarke noget baggrundsviden eller artikler relevant for en eller anden association, gør at jeg roligere kan følge med i resten af foredraget end hvis jeg bare havde skriblet en note om at jeg skulle undersøge om man kunne "noget".

Det har selvfølgelig den fare at jeg bliver hængende i en anden kontekst end selve foredraget. Men principielt er det ikek anderledes end at jeg som studerende også ofte bladrede frem og tilbage i lærebogen for at sætte den sætning der blev bevist på tavlen ind i en konkret kontekst.

Det er så min erfaring at jeg har det meget bedre med at gøre det efter jeg har erstattet min bærbare med en tablet. Jeg føler at det er mindre påtrængende og at det kræver et mindre kontekst-skift end at starte den bærbare for at surfe lidt rundt.

(Og jo, hvis foredraget viser sig at være et flop, så får man lige læst på noget andet istedet for tydeligt at sidde og rulleøjne og kikke sultent på udgangen...)

  • 0
  • 0
Michael Niebuhr

"Det er så min erfaring at jeg har det meget bedre med at gøre det efter jeg har erstattet min bærbare med en tablet. Jeg føler at det er mindre påtrængende og at det kræver et mindre kontekst-skift end at starte den bærbare for at surfe lidt rundt."

Det er også sådan jeg opfatter mobiltelefoner, og til dels tablets.

Det billede jeg forsøger at male, er et hvor undervisningen når ud til de studerende, der kvitterer ved at deltage i undervisningen. Dvs. de stiller spørgsmål, de deltager, og på den måde undgår man måske gentagelser, eller gentager noget der er nødvendigt at gentage. Det er for mig at se, det modsatte af at pløje gennem en tretimers forelæsninger, vel vidende at stoffet er vigtigt, og ligeglad med om der er forståelse i salen.

Jeg er som sådan enig i at man i nogen grad symptombehandler, på kort sigt, men synes alligevel at man bør gøre noget, som underviser, og vise at man vil en god undervisning, og gerne med nye metoder hvis det kræves.

  • 1
  • 0
Peter Makholm Blogger

Jeg er som sådan enig i at man i nogen grad symptombehandler, på kort sigt, men synes alligevel at man bør gøre noget, som underviser, og vise at man vil en god undervisning, og gerne med nye metoder hvis det kræves.

Det begynder lidt at smage af politiker-logik: "Something must be done. This is something; Therefore we must do it".

Viser man at man ønsker at gøre undervisningen relevant ved at anmode de studerende om ikke at give til udtryk at de ikke finder udnervisningen relevant?

Jeg tror ikke computerforbudet du beskriver i din indledning løste noget problem. Uden at kende forelæseren tror jeg at løsningen nærmere er at tage faget seriøst og sætte et ambitiøst pensum er løsningen.

  • 2
  • 0
Michael Niebuhr

Det er interessant, hvordan alle er enige om, at undervisningen er dårlig, og at man ikke kan gøre noget ved de studerendes indstilling og deltagelse. Selvfølgelig kan man det, og ingen leverer bevidst dårlig undervisning.

Jeg har selv i 2 1/2 år bedt mine studerende om at pakke computerne væk til forelæsningerne. De er tilfredse med ordningen, fordi de lærer mere på den måde, end ved at koble af i det øjeblik stoffet bliver svært, for så at være fortabt når de selv prøver at komme videre med programmering derhjemme.

Når jeg siger de er tilfredse, er det ud fra mine evalueringer, hvor ca. 80% synes undervisningen har haft gavn af fraværet af computere. Den pointe vil jeg gerne give videre, for der er ikke ret mange der tør tager tyren ved hornene, og sige: Computere og Facebook forstyrrer undervisningen.

  • 0
  • 0
Aino Vonge Corry

Supergodt indlæg, Michael!
Jeg er enig i at det største problem er, at undervisningen ikke er stimulerende generelt set. Eller rettere, at den i mange tilfælde ikke er og at en forventning om at den nok ikke er, dermed er bygget op gennem mange år.

Men jeg vil stadig give Michael ret i, at man kan og i mange tilfælde bør, bede de studerende om at pakke deres laptop væk. Jeg har siddet som observatør på mange andres forelæsninger (peer supervision) og har set, hvad de studerende bruger deres laptop til. Der er naturligis enkelte der, som nogle har nævnt, tager noter eller slår detaljer op. Men langt de fleste tjekker Facebook, spiller eller læser nyheder, og de forstyrrer ikke kun dem selv men også en ganske bred vinkel af studerende bag dem.

Principielt har jeg forståelse for at de studerende af mange grunde ikke altid kan være opmærksomme på undervisningen, men jeg håber naturligvis at jeg, og andre, giver dem de bedste forudsætninger for at få noget fagligt ud af det. Jeg kan konkludere at det indbefatter at fjerne deres laptops. Indtil nu har jeg dog ikke forlangt af de studerende at de skulle pakke dem væk, men opfordret til at de tager hensyn til de andre i lokalet og henvist til at andre også bliver forstyrrede af deres aktiviteter på en spændende farverig skærm.

Når jeg underviser i undervisning siger jeg til underviserne at deres forelæsning er deres arbejdsområde, og at de skal tænke på deres eget arbejdsmiljø og stille krav til de studerendes opførsel til forelæsningerne, hvis de mener det er nødvendigt. Det er kun rimeligt. Også i den anden retning, naturligvis!

Jeg har også hørt folk sige at ungdommen nutildags forstår at multitaske. Det tror jeg ikke på. Ikke kun fordi jeg er en gammel trist brokkerøv, men fordi jeg selv har børn, blandt andet en teenager, og det ser ikke ud somom de er stort bedre til at multitaske end jeg er.
At få noget ud af en forelæsning er jo ikke som at røre i en gryde eller at snakke i telefon med sin mor.

  • 4
  • 0
ju wu

Man følger undervisningen hvis man gerne vil sit studie. Det er bare personlig erfaring eller mening.
Vi har folk der sidder og tegner i vores klasse istedet for at følge med i undervisningen, så tror ikke kun det er computerne der kan være problemet. Tror det er op til den enkelte studerende om de vil følge undervisningen eller ej.

  • 0
  • 0
Michael Niebuhr

Man følger undervisningen hvis man gerne vil sit studie

Er det så i orden, at man sidder og spiller Warcraft, fordi man ikke "vil" sit studie? Synes du, at man har krav på en "voksen" behandling, hvor man kan gøre hvad der passer en - også til en forelæsning? Også når det i mine øjne er en barnlig opførsel, der fortjener at blive bemærket, og eventuelt stoppet.

Mine studerende på 1. semester har 6 forelæsningstimer om ugen (2 fag), og 5 øvelsestimer. Desuden har de en håndfuld dage med et metodefag, spredt over semesteret.

Det der bliver sagt til forelæsningerne, har de med garanti ikke hørt før. Jeg synes 1) det er for tidligt at melde sig mentalt ud, og 2) at man bør suge al den undervisning til sig som der gives. Hvorfor ellers studere?

  • 1
  • 0
Mikkel Ørum Wahlgreen

Jeg er nu (evigheds?)studerende på DTU på 1x semester og jeg har et stort problem med forelæsninger. Jeg kan ikke koncentrer mig i meget mere en 30-35 minutter til en forelæsning.
Dette medfører at en monotone forelæser der forsætter i 1½-3 timer uden pauser ikke lærer mig noget. Og de fleste forelæsninger på DTU har minimum 45 minutter mellem pauserne, så for hvert modul mister jeg 10 minutter af undervisningen pga. manglende evne til at koncentrer mig.
Mange gange kan jeg ligeledes ikke få noget ud af undervisningsmaterialet (mild ordblindhed), da jeg simpelthen ikke forstår emnet på et teoriske niveau (bl.a fordi det er på teknisk engelsk), før jeg regner på tingene eller sidder med gruppeopgaver.

Til forelæsningerne kan computeren være både en hjælp og en stopklods. Den kan være med til at jeg kan sprænge væk et kort øjeblik, når søvnen trænger sig på (for stor koncentration over for lang tid) og genvinde min evne til at lære til undervisningen. Det kan dog også tage så meget af min opmærksomhed at jeg ikke længere følger undervisningen, især hvis jeg får den startet som det først eller ikke slipper den ordentligt efter en pause. Det sidste indrømmer jeg blankt sker.

Til sidst kan jeg sige at mange ting er prøvet.
- At tage noter medfører stadig at jeg falder i søvn/mister koncentrationen.
- Sidde langt fra tavlen for at have mulighed for at strække benene med oftere mellemrum uden at forstyre undervisningen. Men da jeg bruger briller m.m. kan jeg ikke se hvad der foregår ved tavlen ved denne løsning og den er derfor ikke mulig.
- Bede om at forelæseren forbedre sine intervaller af pauser. "Jamen der er ikke flow i undervisning på 35 minutter, her skal vi op på minimum 45 minutter"
Overstående indgår ofte i mine kursus evalueringer, som så kun kommer senere studerende til gode, såfremt underviserene overhoved gør noget ved den lille del af "dårlig" anmeldelser.

Ham den sovende på først række

  • 2
  • 0
Michael Niebuhr

Tak for dit personlige og ærlige svar, Mikkel.

Denne artikel er blevet diskuteret på min Facebook-side (det nye online lærerværelse), og mange har den opfattelse, at det jeg siger, er at man skal bede de studerende om at pakke computeren væk, så løser alt sig. Det er en begyndelse, men det næste skridt er, at man forbedrer sin egen performance som underviser.

Nu er det synligt, om folk følger med. Gør de ikke det, må du blive bedre til det du gør.

Jeg mener også det er en fejl, hvis man taler og taler. Hvem kan tage imod alt det?

I onsdags indledte vi de 3 timer med 45 minutters prøve (multiple-choice). Jeg gav en ekstra lang pause bagefter, for folk så trætte ud.

Da de kom tilbage viste jeg dem ét slide. Det indeholdt 8 emner og et tal ud for hvert emne. De studerende stemte så, om hvad jeg skulle gennemgå. Det blev det sværeste først (Chomskys sætningsteori), og der ville jeg næppe selv være startet. Nu blev det der vi startede, og de efterfølgende eksempler/emner kunne så bruges til at underbygge pointer i det svære materiale.

I den sidste halvdel af undervisningen kom 35 studerende fra HHX og STX på besøg. Jeg bad alle på holdet sætte sig to og to med en plads mellem sig, så de kunne få en gæst med i en tremandsgruppe.

Jeg gennemgik et emne i stoffet, så de besøgende fik indblik i normal undervisning, og derefter stillede jeg en 20 minutters opgave til grupperne: find på eksempler på typer af tekst der kan genereres vha. algoritmer ((falske) vejrudsigter, horoskoper, Facebook-updates, scorereplikker, osv.).

Vi samlede alle forslagene på et slide efter de 20 minutter, og tog så en afstemning om de bedste forslag/eksempler. Disse eksempler blev afleveringsopgaverne til næste uge: lav det, I som hold har fundet på.

Der var stadig lidt tid tilbage af de 3 timer, så vi tog en impromptu evaluering af kurset. Der var ingen kommentarer (blandt 70+ studerende), så jeg bad folk tale sammen/tænke sig om i 2 minutter. Nu var der en skov af hænder, og de blev flere og flere. Det gav mig noget god feedback at arbejde med (blandt andet skulle en instruktor have en opsang!), og den feedback havde jeg ikke kunnet bruge til noget når kurset er slut.

Ingen havde sagt noget, hvis jeg ikke gav plads til, at man kunne tænke over noget der betød noget for en.

Ovenstående er et eksempel på, hvordan undervisning kan fungere. Og lad mig så slutte af med at sige, at jeg fik bragende bifald og klapsalver da jeg sagde tak for i dag. Det gør jeg i øvrigt ofte når jeg slutter en forelæsning, så helt skidt kan det ikke være uden computere, vel?

  • 0
  • 0
Rasmus Mørch

Synes faktisk ikke, der er noget problem på mit studie. Jeg bruger fx selv kun notatespapir. Det er meget med matematik og fysik, så det er jo helt naturligt.
Hvis man skulle lave et forbud, så er der jo det problem, at det også ville ramme de få, der faktisk bruger PC til noget nyttigt under forlæsningen. Derfor tror jeg ikke man bør gøre det.

Forstår i det hele taget ikke, at det kan være så stort et problem. Nu kan jeg jo kun tale ud fra egen erfaring, men det kan da ikke passe, at nogle studier er så nemme, at man kan sidde og spille under forlæsningerne og stadig bestå i sidste ende? For hvis det er tilfældet kan jeg måske nok forstå det. Jeg har også haft kurser i starten, som var totalt meningsløse, men så burde man jo lade være med at komme til kurset.

En idé kunne være at kigge på materialet inden, så man kan se, om man rent faktisk har brug for at møde op. En anden idé ville være at underviseren effektiviserede kurset, og skar ned på mange af tingene, så det måske kun varede den halve tid. Så blev man også (måske?) tvunget til at høre efter, hvis man vil bestå. Vi har vel alle haft de typer kurser, som var ren repetition fra gymnasietiden, men som for nogen nok var udmærket, men som man selv sagtens kunne klare sig uden.

  • 0
  • 0
Helge Svendsen

Må tilstå at det harmer mig lidt, at en underviser mener, at han skal bestemme, om andre voksne mennesker bruger en pc til at tage noter på. Måske læreren bør huske på, at han er der for elevernes skyld, ikke omvendt.

Ligeledes er mødepligt på videregående uddannelser ikke på sin plads. Hvis eleverne ikke finder en lærers undervisning udbytterig nok til at møde op til, så er det da noget læreren må tage til efter retning? Ikke noget elevenerne skal sanktionernes for.

Og det der med, at der skal sættes højere krav til en slags skammekrogs eksamen til dem, der så ikke har haft mulighed for at møde op?

Jeg ville vælge et andet sted at studere.

  • 0
  • 0
Michael Niebuhr

Hej Nikolaj.

Det fungerer sådan, på mit institut, at de der følger undervisningen og laver opgaver et helt semester, belønnes med en mindre eksamen, end de der ikke har fulgt undervisningen, ikke er kommet til øvelser, og ikke har lavet afleveringerne. Det er vel ikke urimeligt?

Mødepligt er en af metoderne til at monitorere, hvem der faktisk følger undervisningen. For mit vedkommende, er det vigtigste om man laver afleveringsopgaverne. Kan man ikke lave dem, giver det ikke mening at gå til eksamen i stoffet.

Jeg havde det som sagt fint med, at en underviser bad mig pakke computeren væk, for at koncentrere mig om undervisningen. Jeg har som sagt fulgt hans eksempel i min egen undervisning, og undrer mig faktisk over, at der ikke er andre der følger eksemplet.

Én af grundene kan jo være den modstand man mødes med i f.eks. denne tråd. Den har gudskelov ikke været til stede i de mange kurser jeg har haft denne regel, og har der været kritiske røster, har jeg bedt folk om at sætte sig på bageste række, så det ikke genererer andre hvad de laver på computeren.

Du må gerne kalde det skammekrogspædagogik, for det er det vel i nogen grad. Hensigten er at få opmærksomheden væk fra tidsspilde på computeren og over på undervisningen. For jeg gider personligt ikke, at undervise et hvor f.eks. halvdelen ikke følger med. Det har de fleste måske vænnet sig til, men dertil er jeg ikke nået.

  • 0
  • 0
Helge Svendsen

Man skal naturligvis lave de samme afleveringsopgaver også hvis man er distance student. Det bør ikke resultere i en sværere eksamen af den grund. Igen må jeg sige, det er den studerende, der nødvendigvis skal være i centrum for et mentor / elev forhold.

Men mødepligt hører hjemme på Gymasialt niveau. Når man er på UNI, så er man blevet "stor", og kan styre sin egen tid. Måske du arbejder meget med de helt unge direkte fra Gymnasiet, og de har brug for den slags vejledning. Du kunne jo også ske at møde een som mig, der har været i IT branchen i den private sektor siden jeg blev færdig som datamatiker i 97, og selvstændig siden 2007. Jeg har da overvejet at tage nogle fag for at dygtiggøre mig. Men jeg ville garanteret ikke tage noter på papir, og bruge yderligere tid på at skrive rent på PC sidenhen pga. noget adfærds regulering.

Alle dine elever har noget at lære fra dig på det faglige niveau, men du kunne jo hænde at møde elever, der har en hel del mere livs og erhvervs erfarng end dig.

Det er nu engang den fagre nye verden, og jeg tror lige så godt du kan venne dig til tanken om elektroniske devices i skolegangen. Også under forelæsningerne. Der er jo ingen, der siger de følger med, fordi de har en a4 blok foran sig i stedet.

Det er frihed under ansvar, der er vejen frem. Hvis der skal være en mulighed for at få success på et uni, så skal der også være en mulighed for at fejle. Derfor kommer man ingen vejne med at lave et slags "sikkerhedsnet" af adfærds regulering af de studerende.

Det kan i øvrigt overføres direkte til samfundet, hvor man ser samme tendens.

Hvad vil du egentlig gøre, den dag, der er en studerende, der svarer, at du ikke skal blande dig i, hvad han/hun tager noter på? Og det er en gammel gnavpotte som mig på omkring de 40, der sidder med pc'en?

  • 0
  • 0
Michael Niebuhr

Det korte svar: Det er hele universitetssystemet der står bag prøveform 1 og 2 (aktiv deltagelse/ingen deltagelse), så det må du ikke forbinde med noget jeg har opfundet.

Jeg ønsker ikke computere til mine forelæsninger. Jeg ved hvor lidt de bliver brugt til notater, og hvor meget til underholdning.

Jeg gider ikke se på 75 studerende der lader som om de følger med, mens de "multitasker".

Og ja, gennemsnitsalderen er 20 år på 1. semester på de uddannelser jeg underviser på (Informationsvidenskab og Digital Design). Fra tid til anden får vi en der er sprunget fra datalogi-studiet eller lignende, og de får tilbud om tilpasset undervisning (af mig - ikke universitetet).

Jeg har også undervist på en masteruddannelse i IT, og der var det ikke nødvendigt at påtale computere. De var voksne mennesker, der brændte efter at dygtiggøre sig og dele ud af deres erfaringer. Nogle var uenige i min teori (!), som så heldigvis kunne bekræftes fra erfaringer på andre arbejdssteder. Undervisning på det plan er en fornøjelse, men det er langt fra virkeligheden på 1. semester, der på mange måder er 4.g.

Du kommer ikke ind på, at det kan være generende for andre, at der spilles og surfes på computeren ved siden af eller foran. Hvordan forholder du dig til det?

Tror du, at underviseren er ligeglad med om man hører efter eller ej?

Hvorfor må han ikke gøre noget ved en situation han finder modarbejder undervisningen?

  • 0
  • 0
Helge Svendsen

Du kommer ikke ind på, at det kan være generende for andre, at der spilles og surfes på computeren ved siden af eller foran. Hvordan forholder du dig til det?

Jeg ville diplomatisk men bestemt bede vedkommende om at lade være eller sætte sig et andet sted end ved siden af mig.

Tror du, at underviseren er ligeglad med om man hører efter eller ej?

Nej, men din teori om at mødepligt er vejen frem vil netop fremme antallet af elever, der bare sidder der for at opfylde betingelserne for at slippe nådigt til eksamen.

Dermed bliver din situation med blanke ansigter i publikum en selv opfyldende profeti.

Du gør de unge mennesker en bjørnetjeneste af rang ved at søge at prioritere deres opmærksomhed for dem. De der har problemer med den slags på UNI niveau har sandsynligvis aldrig rigtig prøvet at tage ansvar for eget liv / job / uddannelse før. Der har været andre før dig, der har båret dem igennem den gymnasiale uddannelse.

Du vil gøre dem en kæmpe tjeneste ved et wakeup-call "hov, her var ikke noget sikkerhedsnet". "Her bliver jeg nødt til selv at gøre noget".

Ellers sker det først på arbejds markedet og vi ser endnu flere arbejdsløse akademikere sidde og råbe "giv mig et arbejde", som man flere gange har kunnet læse i avisen.

Hvorfor må han ikke gøre noget ved en situation han finder modarbejder undervisningen?

Det må du da sandelig også. Er det ikke det opgave afleveringerne er til? I gamle dage var der på datamatiker et frafald på noget, der lignede 80 procent på første semester. Nogle prøvede igen, andre fandt på noget andet at lave. Det er af nogen set som om skolen fejlede i undervisningen, det er jeg dybt uenig i.

  • 0
  • 0
Michael Niebuhr

Nej, men din teori om at mødepligt er vejen frem vil netop fremme antallet af elever, der bare sidder der for at opfylde betingelserne for at slippe nådigt til eksamen.

Dermed bliver din situation med blanke ansigter i publikum en selv opfyldende profeti.

Du gør de unge mennesker en bjørnetjeneste af rang ved at søge at prioritere deres opmærksomhed for dem. De der har problemer med den slags på UNI niveau har sandsynligvis aldrig rigtig prøvet at tage ansvar for eget liv / job / uddannelse før. Der har været andre før dig, der har båret dem igennem den gymnasiale uddannelse.

Du vil gøre dem en kæmpe tjeneste ved et wakeup-call "hov, her var ikke noget sikkerhedsnet". "Her bliver jeg nødt til selv at gøre noget".

Ellers sker det først på arbejds markedet og vi ser endnu flere arbejdsløse akademikere sidde og råbe "giv mig et arbejde", som man flere gange har kunnet læse i avisen.

Jeg er enig i, at mødepligt netop fremmer antallet af uengagerede studerende. Lav mig gentage, at jeg ikke er bagmanden bag mødepligt på universitetsuddannelser. Sådan er det på de uddannelser hvor jeg underviser, jeg må indrette mig efter det.

Jeg mener faktisk, at jeg samler op på de studerendes evne til at koncentrere sig, efter en gymnasial uddannelse, der ikke har trænet netop denne evne.

Eksamen skal fungere som et sikkerhedsnet, så man ikke slipper igennem uden at have forståelsen for faget på plads. Det er garantien for, at uddannelsen er noget værd. På papiret og i erhvervslivet.

I praksis ser det desværre anderledes ud, og mange slipper igennem på bl.a. medlidenhed til mundtlige eksaminer. Dette er dybt beklageligt, men beror på mange faktorer som jeg ikke kan ændre (men som bør ændres!). Jeg er f.eks. i nogle fag underviser, men ikke eksaminator. Derfor har jeg endnu større interesse i at levere dygtige studerende til eksamen, da det er min egen garanti for, at de har lært noget.

Jeg må sige, at jeg er meget enig med dine tanker i dette sidste indlæg. Måske er vi faktisk kommet til en form for fælles forståelse.

  • 0
  • 0
Michael Niebuhr

det kan da ikke passe, at nogle studier er så nemme, at man kan sidde og spille under forlæsningerne og stadig bestå i sidste ende? For hvis det er tilfældet kan jeg måske nok forstå det. Jeg har også haft kurser i starten, som var totalt meningsløse, men så burde man jo lade være med at komme til kurset.

Du har fat i noget der, Rasmus. Det burde da være nødvendigt, at suge viden til sig til forelæsningerne. Desværre sejler niveauet nedad, på flere uddannelser, for at tækkes de studerende, der kommer dårligere og dårligere rustet fra gymnasiet. Og på gymnasiet vil de sikkert forklare det med, at eleverne kommer dårligere rustet fra folkeskolen. Et problem af et tyngende omfang, må man sige.

Når jeg mener at niveauet er nedadgående, skal det forstås, som at man retter ind efter evalueringerne, der ofte finder et kursus svært. Sikkert specielt fordi man har opgivet at følge med, eller er begyndt at følge med for sent. Hvis det næste kursus så har et lavere niveau, men studiemønsteret gentager sig, så vil evalueringerne igen udtrykke frustration over sværhedsgraden, og året efter vil det igen være lavere eller mere tilgivende til eksamen.

Netop den problemstilling, tror jeg kan få almindelige, fornuftige og dygtige studerende, til at synes undervisningen går for langsomt. Og det er jo også et problem. Der er typisk på mine hold, 1-2 der giver udtryk for, at det gerne måtte gå hurtigere. Til dem kan jeg kun sige, at det er tilladt at læse i bøgerne på egen hånd (!), og at jeg desværre ikke kan tilrettelægge undervisningen mod de få særligt interesserede, men i stedet mod de mange med et mere moderat interesseniveau og en tøvende tilslutning.

Ja, desværre er det sådan. Jeg får indtryk af, at man i højere grad på de korte uddannelser retter undervisningen mod de interesserede, og lader de uinteresserede sejle deres egen sø. At alle så alligevel består både fagene og uddannelserene i sidste ende, er jo så både et mysterie og tragisk.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere