Hjernedød digitalisering på discountmanér

Start printeren, varm kopimaskinen op, fugt din tunge og slik så kuvert og frimærke. Nu er tiden nemlig kommet til at mærke konsekvenserne af bagstræberisk offentlig digitalisering:

21.074.

Det er nummeret på den blanket, som borgere skal benytte sig af, når de hos SKAT ønsker at bestille en tredje nummerplade til bilen. En uundgåelig ting, hvis man som jeg ønsker at kunne transportere cykler monteret på holder til bilens campingkrog. Og blanket 21.704 er søreme tilgængelig på SKAT's hjemmeside, hvis man skulle ønske at ride på digitaliseringsbølgen. Men den digitale adgang sker på en decideret ufed måde.

Tre trin til åndsformørkelse

Man tilgår blanketten via sin browser, kan vælge at udfylde de 11 felter med navn, cpr-nummer, registreringsnummer, adresse osv. på skærmen. Når den proces er overstået, skal man udskrive dokumentet på papir med alle de oplysninger, som det offentlige jo kendte i forvejen via dit cpr-nummer. Så er første digitale trin overstået.

Næste skridt er at lave en Dankorttransaktion til SKAT. Frem med Dankortet, indtaste standardoplysninger, angive kontrolcifre og skrive kvitteringen ud. Mens man samler papirerne, kan man passende tænde for fotokopieringsmaskinen, for nu skal der tages kopi af bilens registreringsattest.

Sidste skridt er så at proppe papirerne i en kuvert, slikke på frimærket til glæde for PostDanmark og huske at anføre det nærmeste skattekontor som modtager, inden afsendelsen afskibes fra den nærmeste postkasse. Så er det bare at vente de cirka fire uger, som er den forventelige ekspeditionstid.

Banal wow-effekt

Se, det kalder jeg hjernedød digitalisering med en sølle opskrift: Se på den bestående forretningsgang, sørg så for, at den bliver kopieret slavisk i det digitale domæne, og tilsæt en lille wow-effekt i form af muligheden for at indtaste oplysningerne i stedet for blot at udskrive formularen for udfyldelse med kuglepen. Husk også at bruge rigeligt papir og sørg for, at PostDanmark får sit gebyr for postforsendelsen.

Oven på den lektie i bagstræberisk digitalisering er det svært at tage politiske postulater om digitaliseringens positive konsekvenser for borgere i Danmark, dynamiske task forces og lirumlarum om business alignment alvorligt. Tag dog medicinen, SKAT, minimér borgernes tastearbejde og drag nytte af teknologiens potentiale for at forenkle arbejdsgange og ikke mindst tilbyde en bedre brugeroplevelse.

Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Morten Holst Larsen

Taget i betragtning af at du blogger under kategorien "IT-indsigt" så synes jeg dit indlæg er tyndt. Ok, så du har haft en dårlig oplevelse på SKATs hjemmeside. SKAT har gjort meget for at digitalisere deres arbejdsgange, og f.eks. selvangivelsen m.v. synes jeg overordnet virker godt, ikke mindst, apropos, fordi Post Danmark kan holdes udenfor. Du har så fundet et hjørne hvor de tydeligvis ikke er færdige. Så i stedet for bare at skælle ud, kunne du jo f.eks. i kraft af din stilling som ansvarshavende redaktør på Prosabladet have undersøgt hvorfor de ikke er færdige. Så kunne vi efterfølgende tage en debat om hvorvidt SKAT prioriterer korrekt. Alternativt hvis SKAT nu mente den nuværende løsning var god nok, så ville der helt berettiget være plads til kritik. Og nu er det ikke fordi jeg opfordrer dig til at misbruge din stilling som redaktør andetsteds for at skaffe indhold til Version2. Jeg har blot bemærket at dit blogindlæg er en kopi, ord for ord, af det du har skrevet til bagsiden af Prosabladet.

  • 0
  • 0
#3 Kurt Westh Nielsen Blogger

Hej Morten og Kim. Ok, måske er jeg lidt for knarvorn i mit indlæg. Som en hurtig personlig henvendelse jeg modtog meddelte, fremmer det ikke ligefrem dialogen at benævne noget som "hjernedødt" - det tager jeg til mig.

Og hvis jeg skal fremhæve et offentligt digitaliseringsinitiativ vil det være SKAT Classic, som jeg generelt synes har gjort det godt.

Men desto større var min skuffelse så over den aktuelle arbejdsgang med ekstra nummerplader. Det kan da godt være, at noget bedre er på vej, jeg har så blot tilladt mig at berette som almindelig bruger om de oplevelser man også kan støde på, når man bevæger sig ind i det offentlige digitaliseringsunivers.

Jeg efterlyser et lidt mindre fattigt ambitionsniveau end noget, der ikke er ringere end de nuværende analoge arbejdsgange kombineret med et rationaliseringspotentiale. I denne sammenhæng er jeg blot en skatteborger, som spørger om det offentlige ikke kan gøre det lidt bedre. Der er jo masser af inspiration at finde andre steder på nettet.

Men fint at få at vide at "SKAT gør noget ved det, og har været det i lang tid". Og min nummerplade er da også nået frem inden de fire ugers ekspeditionstid udløb. Tak for jeres kommentarer.

Mvh. /kurt

  • 0
  • 0
#5 Jan Keller Catalan

Hvor mange har brug for en tredje nummerplade - målt pr. uge eller måned?

Jeg kender ikke tallene men ville nok forvente, at der var vigtigere ting for SKAT at digitalisere 100% - f.eks. selvangivelsen, som de jo har gjort et rigtig godt stykke arbejde med.

Beklager, Kurt, men jeg synes også hellere du skulle undersøge de områder, folk rent faktisk bruger meget ofte eller som rigtig mange bruger en gang imellem.

  • 0
  • 0
#6 Michael Deichmann

Kurt, jeg må tilslutte mig koret ovenfor. SKAT har fra dag 1 af deres overtagelse af Centralregisteret for Motorkøretøjer meldt ud at de ville udskifte det gamle system, med aner tilbage til 1966 og tape baserede systemer til et helt nyt med en meget høj grad af web baseret selvbetjening. Med den beslutning har man også implicit afgjort, at man ikke lapper på det gamle system ud over hvad lovgivning måtte påbyde. Til din orientering kan jeg fortælle dig at bestilling af tidstypiske nummerplader til veteranbiler foregår på samme måde.

  • 0
  • 0
#7 Peter Kamp

Du skal da ikke tage kopier og sende med Post - du udnytter din ret til at foretage digital forvaltning til Staten: sender printfiler og scan af registreringsattesten.

Det er stadigt forældet og teknisk meningsløst, men du slipper for at sponsere Post Danmark.

  • 0
  • 0
#8 Gert Madsen

Dette er måske ikke særligt ofte sammenlignet med netop selvangivelser. Jeg kan så kigge lidt tilbage, og forsøge at finde mit behov for kontakt med det offentlige de seneste 10 år. Det er kun netop selvangivelsen, der overgår anskaffelse af ekstra nummerplade i antal. Alle andre henvendelser er sket som med nummerpladen, netop een gang. (med forbehold for svigtende hukommelse :-)

Så ud fra det kriterie om anvendelse, er der ikke ret meget der kan kandidere digitalisering i det offentlige. Og det synspunkt deler jeg. Men det understreger sådan set bare Kurt Westh Nielsens konklussion at det er svært at tage politiske postulater om digitaliseringens positive konsekvenser for borgere i Danmark alvorligt.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere