Hjælp - jeg vil med til festen

I uge 39 løber Dansk Naturvidenskabsfestival af stablen, som har til formål at skabe begejstring hos børn og unge omkring naturvidenskaben. Sådan et formål kan man jo kun støtte! Et af kerneelementerne i festivalen er, at engagerede mennesker fra forskellige hjørner af naturvidenskaben tager ud til skole- og gymnasieklasser og holder foredrag om et emne indenfor deres fagområde. 

Jeg er blevet opfordret til at holde et foredrag indenfor it-området, og nu går jeg så og tygger på, hvad man kan tale om. Man har mulighed for selv at vælge sin målgruppe - fra børnehaveklasse frem til gymnasiealderen - og jeg forestiller mig at holde noget for gymnasieelever eller evt. det ældste elever i folkeskolen. 

Men hvad Søren skal jeg nu fortælle om? Dansk Naturvidenskabsfestival har lavet en side med nogle gode eksempler på foredrag, bl.a.: 

Følg en email jorden rundt

Et øjeblik efter den er sendt, dukker den op på en eller flere computere et andet sted i verden. Ofte har den rejst gennem både kabler, fibre og en masse spændende grej. En email kan indeholde tekst, lyd, billeder og multimedie. Hvordan kan det lade sig gøre? Vi følger en email hele vejen, og ser hvad der sker.

Jeg synes egentlig, at det er en god idé, at man ligesom i eksemplet ovenfor tager udgangspunkt i et helt konkret scenarie, som de unge kan forholde sig til. E-mail er måske ved at blive lidt af et dinosaur-medie, så måske var historien om en SMS et bedre udgangspunkt; eller måske skulle det hellere handle om dankortterminaler, GPS'er eller noget relevant indenfor it-sikkerhedsområdet?

Men måske er der nogle af mine kloge og kreative læsere derude, som har et par gode bud?

Kommentarer (14)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Georg Strøm Blogger

Held og lykke. Jeg har holdt mange foredrag på skoler og gymnasier, og det er både spændende og interessant at gøre det. Jeg har talt om:

De følelser som styrer brugen af teknikken, inklusive noget om hvordan andre har dummet sig, og hvordan eleverne selv kan blive mere bevidste om brugen af IT.

Hvordan man scorer ved hjælp af mobiltelefon eller digitalt kamera, eller i hvert fald undgår at blive til grin. Samtidig har jeg kunne fortælle om brugbarhed og problemer med bærbart elektronik.

Hvis det skal være et teknisk emne, kan det være farlig kode på web-sider, hvordan man ser hvilken vej en mail har været igennem, botnets og spam, den tekniske side af phising, eller hvorfor man kan gendanne noget der er slettet fra harddisken.

Emner som unge føler de kan bruge til at blive bedre til at håndtere deres egen brug af teknikken. Man skal bare ikke undervurdere det de allerede har lært fra populære blade og hinanden.

  • 0
  • 0
Jens Myrup Pedersen

Det er altid godt når nogen synes det man beskæftiger sig med er spændende!

Jeg er den heldige foredragsholder, der holdt "Følg en email jorden rundt" i 2007 og 2008, men i 2009 opdaterede jeg titlen til "Rejsen gennem Internettet". Foredraget kan i øvrigt også rekvireres til Forskningens Døgn, se http://forsk.dk.

Min erfaring er, at det giver en rigtig god start på foredraget at tage fat i nogle hverdags-cases, som tilhørerne kender. I år vil jeg udvide foredraget med flere forskellige cases, så det dækker både web-surfing, online-spil (WoW) og P2P netværk. Der kan også være andre gode cases, alt efter hvem publikum er.

Det sværeste ved at holde populær-tekniske foredrag for en breds kreds synes jeg er at både motivation og baggrundsviden svinger enormt indenfor f.eks. en skoleklasse. Min tilgang har været at holde en første halvdel, hvor alle kan være med, og så i løbet af sidste halvdel gøre det mere teknisk, så også nørderne føler sig udfordret.

Og - så synes jeg i øvrigt disse foredrag er gode til at demonstrere hvad gode klassiske fag som matematik og fysik kan bruges til!

  • 0
  • 0
Dorte Toft

Du kan jo også finde lidt inspiration i bogen, hvor du selv er med, "Lykkelig i nørdland". Jeg tænker især på ingeniøren med energi som speciale Christina Galitsky, der på inddirekte vis - ved at mindske behovet for brænde - også mindsker risikoen for, at kvinderne i Dafurs flygtningslejre udsættes for voldtægt. Det er jo risikoen, når kvinderne begiver sig ud på kilometerlange vandringer efter brænde. Mændene holder sig i lejren, idet de risikerer at blive myrdet. Galitsky er dog ikke længere på projektet, men her er siden om det http://darfurstoves.org/

Jeg synes også, at robotprofessoren Danica Kragic kan være en inspiration med hendes tanker om hjælperobotter og intelligente proteser.

Det er så måske mest rettet mod de unge, der ønsker at gøre en forskel for andre mennesker, men interessant er det jo.

  • 0
  • 0
Kim Sørensen

Hvis der er tale om en folkeskoleklasse kunne du lave en hjemmeside sammen med eleverne. Man kommer jo ikke udenom at teknik og naturvidenskab altså ikke lige er det, der får de fleste elever op at ringe. Så hvis man holder en decideret forelæsning om et teknisk emne kan man vist godt afskrive opmærksomheden fra 90-95% af ungerne, allerede inden man har åbnet munden :) Men hvis du søsætter et projekt med at lave en hjemmeside kan du uden tvivl få de fleste med på vognen - til sådan et projekt skal man jo både have fat i de kreative og de tekniske rescourcer. Så dem der står af bare ved tanken om programmering og den slags, kan jo sættes til de kreative ting. Derudover får man jo også den ekstra bonus, at man giver et mere tidssvarende billede af hvad IT er for noget.... Tiden hvor det kun var hardcore teknik-nørder, der styrede branchen, er jo for længst ovre... I dag er en IT-virksomhed, der ikke har kraftigt fokus på slutbrugeren, design og psykologi, jo nærmest dødfødt. Så lav en hjemmeside med ungerne og vis dem at IT er andet og mere end tørre tal og tykke briller.

Tid kan selvfølgeligt være en begrænsende faktor... Men med hjemmearbejdet i orden kunne du uden tvivl bruge foredraget til at sætte projektet i søen, sammen med klassen....så de selv kunne færdiggøre det i løbet af skoleåret, som et længere klasseprojekt :)

  • 0
  • 0
Mikkel Meyer Andersen

Jeg er i gang med at skrive speciale i statistik (hovedfag i matematik og 1 års tilvalgsfag i datalogi). Jeg vil også rigtigt gerne motivere unge og har som resultat af dette opslag overvejet at bidrage med et foredrag.

Mit speciale handler om, hvordan man kan bruge statistik indenfor retsgenetik (analyse af DNA). Mon det bliver for teknisk eller lyder det som noget, der kunne være interessant nok til at de unge mennesker ville gide at høre på det?

  • 0
  • 0
Georg Strøm Blogger

Hvis du kan vise statistikken grafisk og undgå ligninger, så tror jeg dit emne kan gå rent ind i 7.-9. klasse som ser en masse kriminaludsendelser, specielt hvis du kan vise et eksempel hvor det i første omgang ser ud til at en person er skyldig, og hvor statistikken så kan vise, at han ikke er det. Det kan øge interessen for matematik, for dem der skal fortsætte i gymnasiet.

Du bliver nok bare nødt til også at bruge lidt tid på at forklare principperne i selve analysen af DNA, så eleverne kender sammenhængen, når du begynder at tale om dit problem.

  • 0
  • 0
Kim Sørensen

Problemet er bare at det så hurtigt kommer til at blive et 45-minutter langt foredrag om vold og mord istedet for et foredrag om videnskab og statistik... Hvilket vel næppe er formålet med projektet. Det er næppe heller den måde Mikkel ønsker at skulle fremlægge det akademiske projekt på, som han angiveligt har lagt sved og tårer i. Nogle gange må man bare acceptere at Rom ikke blev bygget på en dag....og jeg tror ærligt talt ikke at komplicerede statistike metoder og principper er der man tænder ungernes indre videnskabelige glød nemmest ;) Men for de lidt ældre og fagligt bedre forberedte elever i gymnasiet ville den slags uden tvivl kunne være et hit.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere