Hest i internetforbindelsen

Hest er et dejligt dansk ord som beskriver dyret som bruges til nogle lasagneretter, og samtidig et godt udtryk når noget er galt.

Det er også kommet frem at hest ikke altid står på indholdsbetegnelsen, selvom der er hestekød i lasagnen. Det er naturligvis ikke iorden når varen ikke stemmer overens med deklarationen!

Men hvordan står det til med din internetforbindelse, og min?

Diskussionen er allerede i fuld gang på version2 angående "op til"-betegnelsen i debatten under artiklen
http://www.version2.dk/artikel/nu-kommer-de-nye-bredbaandsregler-slut-me...

Jeg bliver dog altid både ked af det, sur, vrissen og irriteret når jeg læser om den slags - for hvorfor kun snakke om hastigheden hvis du ikke får et godt kvalitetsprodukt på andre punkter.

Helt basalt er hastigheden som målt i Mbit (eller Gbit) ikke det eneste der afgør om du har en god forbindelse. Faktisk er det for mig der bruger Secure Shell terminaler over internet vigtigere at latency ikke er for høj. (BTW latency kan vel oversættes med latens, men da jeg sad med min lårdatamat virkede det unaturligt at bruge dette udtryk.)

Dernæst er det vigtigt med en stabil forbindelse, 100% oppetid er sjældent muligt, men enkelte servicevinduer på anmeldte tidspunkter og ellers altid virkende er målet.

Så en internetforbindelse kan i min verden slet ikke sælges som et slagtilbud med "20Mbit internet" - uden andre data. Specielt synes jeg mange overser nogle helt basale oplysninger i deres varefakta om internetforbindelser - måske fordi vi aldrig har fået defineret nogle varefakta.

Jeg har følgende forventninger, eller man kan måske sige spørgsmål til en internetforbindelse:

  • Hvad er teknologien som leveres med, det giver en forventning om at ADSL eksempelvis har højere latency end fiber, men bedre end 3G mobil
  • Er produktet rettet mod erhverv eller private, erhvervslinier har ofte påbegyndt fejlretning samme dag, mens privatforbindelser som er billigere bliver repareret i et mere astadigt tempo
  • Er der offentlig IP på ydersiden af den router man får
  • må man rode med den router man får, kan man afvikle servere hjemme - det hænger lidt sammen, men som nørd eller måske bare gamer vil det være relevant at kunne forwarde porte ind til indersiden
  • er der porte som er blokeret, er der trafik som er blokeret - hvad er internetudbyderens holdning til netneutralitet. Hint: forlad gerne udbydere som begynder at snakke om at blokere for Skype trafik. Vig bort!
  • Er der IPv6 eller kun IPv4? - ja, internetudbydere kom ind i kampen og rul noget IPv6 ud.

Ovenstående er en kort liste, hurtig brainstorm, men hvad er vigtigt for dig når du køber internet?
Hvad er dine forventninger til de andre ting - som ikke er pris eller båndbredde?

Er det KUN pris, eller ville du eksempelvis vælge en internetudbyder med holdninger til åbent frit internet?

Jeg tror de fleste af os glemmer at stille disse spørgsmål når vi køber internet, og internetudbyderne er ikke altid særligt åbne om at deres produkt stinker. Ja, stinker - for det er altså en sølle forbindelse hvis man forventer en offentlig IP, men får en RFC1918 på ydersiden af sin router, eller oplever at visse porte er blokeret.

Jeg husker selv at jeg måtte bladre til side 25 i en udbyders materiale for at læse om SMTP blokeringer, og der er næppe skrevet ret meget om blokeringer på deres marketingsider. Jeg endte derfor selv med at vælge fiber fra en mindre udbyder som dog ikke giver offentlig IPv4 på ydersiden af min firewall, men som til gengæld leverer native IPv6 til mit hjem! Jeg tror faktisk heller ikke min udbyder blokerer porte pt.

Er det iorden at de kan have en liste over porte som blokeres, men som du ikke oplyses om på købstidspunktet - eller på side 25 i et eller andet dokument du selv skal grave frem som en anden Arthur Dent i nederste niveau af et ikke opdateret websidesystem. Hvad med domæner der blokeres? eller hvis de pludselig siger det kun er port 80 og 443 der er de vigtige protokoller? Hvad hvis FTP pludselig ikke virker? (Jeg lader champagnen springe hvis FTP dør, men det er en anden sag).

Jeg kan huske engang i oldtiden hvor Cybercity i en kort periode blokerede for port 123 NTP fordi der var nogle alvorlige sikkerhedsproblemer - det er efter min mening godt og fornuftigt inititativ. Det er de generelle portblokeringer og specielt den manglende åbenhed om indholdet og at produkterne ikke er sammenlignelige på tværs af udbydere.

PS Det skal ikke være en hemmelighed at jeg selv er internetudbyder og jeg kæmper ligeledes for at vi får fjernet DNS censuren fra Danmark. Jeg vil også gerne promovere IPv6, så nu ved du det - hvis det ikke skinner igennem tidligere. Vores kunder er primært erhverv og de spørger rent faktisk ofte om en SLA og de forventer at kunne få IPv4 adresser efter behov, men hvor længe kan jeg give dem /28 uden ekstraregning? Der tales pt. om at man byder måske 30 EUR/IP for at få overdraget IPv4 netværk nu. Så hvis jeg skal ud og "købe" et /22 med 1024 adresser til 30 EUR/stk snakker vi altså mere end 200.000kr. Du skal nok regne med at IPv4 bliver NAT i en nær fremtid.

Jeg forestiller mig også at man kunne lave en internetudbyder med gode holdninger til internet hvis de nuværende spillere går amok og nedlægger netneutraliteten. Tænk en Telmore-like hvor man bruger 3G mobilnet, men KUN leverer data som service - ikke andet og baseret på selvbetjening. Stjæl gerne ideen, eller inviter mig med i projektet :-)

Kommentarer (48)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Joakim Koed

Nu har jeg fullrate, som jo er ejet af TDC, så har også nogle sider som er DNS blokeret (ikke fordi det rør mig personligt, da jeg bruger google public DNS eller Unblock US DNS).

Selve oppetiden og udstyret fungere 100% perfekt, og får præcis det jeg har fået lovet, nemlig 35/5... Ringede og spurgte om jeg kunne få 50/10 hvorefter han lavede en måling som viste jeg kunne køre 38 / 8, men han ville ikke upgrade mig, da jeg så skulle betale for 50/10 og det mente han ikke de kunne være bekendt. Så plus i bogen der.

Ping / latency er fin desuden. Har ikke opdaget nogle porte som er blokeret heller.

MEN, en ting er dog noget lård, nemlig at de har blokeret så man ikke kan ændre DNS i routeren (heller ikke hvis jeg køber min egen router..) dvs. jeg skal indtaste DNS i alt mit udstyr, da jeg ikke gider støtte "børneporno filteret"

Har desuden ikke fast IP, men det kunne vidst tilkøbes så vidt jeg husker :)

Alt i alt vil jeg give dem 8/10, da jeg er super glad for linien og hvor stabil den er.

EDIT: Glemte lige at sige at når man ringer til teknisk support, får man også fat i nogle som FATTER noget, de starter ikke med at spørge "har du sat stikket i" osv.. De opfanger ret hurtigt man ved sådan rimeligt hvad man snakker om. Den gang jeg ringede og brokkede mig ang. DNS opsætning i routeren prøvede han virkelig og hjælpe, og sende 1 time senere en mail, hvor han havde siddet og googlet lige siden og prøvet at finde svar på det.

  • 4
  • 0
Michael Rasmussen

Har desuden ikke fast IP, men det kunne vidst tilkøbes så vidt jeg husker :)

Fullrate leverer fast IP, du skal dog være opmærksom på, at det er en fast RFC1918. Ulempen ved deres system er dog, at deres faste IP'er låses til en MAC, så du kan kun få mere end en fast IP, såfremt dine ekstra maskiner forbindes til en switch umiddelbart bagved Fullrates router. Et helt igennem tåbeligt setup da jeg ikke skulle nyde noget af, at have servere forbundet direkte til internettet, og deres setup forhindrer anvendelse af mere end en fast IP bagved en firewall!!!

  • 1
  • 0
Jesper Lund

MEN, en ting er dog noget lård, nemlig at de har blokeret så man ikke kan ændre DNS i routeren (heller ikke hvis jeg køber min egen router..) dvs. jeg skal indtaste DNS i alt mit udstyr, da jeg ikke gider støtte "børneporno filteret"

Du kan betale 10 kroner om måneden for Fullrate's offentlig IP produkt, og sætte din egen router op. Så kan du ændre DNS resolver i routeren.

I en tid hvor alle xDSL udbydere er gået over til sammenbygget xDSL modem+router, er Fullrate vist den eneste som giver kunderne mulighed for at få en offentlig IP til deres eget udstyr (medmindre man stadig har en gammel TDC ADSL med Speedstream 4100). Lige præcis det punkt vil have stor betydning for mit valg af internetudbyder. Jeg vil have en offentlig IP til mit eget udstyr.

  • 3
  • 0
Jesper Lund

Fullrate leverer fast IP, du skal dog være opmærksom på, at det er en fast RFC1918. Ulempen ved deres system er dog, at deres faste IP'er låses til en MAC, så du kan kun få mere end en fast IP, såfremt dine ekstra maskiner forbindes til en switch umiddelbart bagved Fullrates router.

Den pointe forstår jeg ikke.

Standarden hos Fullrate er at du får en NAT router som modtager en (forholdsvis) fast offentlig IP på WAN (DSL) siden, og uddeler private IP adresser på LAN siden. Du skulle helst ikke have to enheder med samme MAC på LAN siden. Du kan også opsætte dine maskiner på LAN siden med ikke-DHCP tildelte IP adresser uden for DHCP serverens range.

Den offentlige IP låses til Fullrate routerens MAC, men du får ikke offentlige IP adresser ind på dit eget udstyr medmindre du betaler for deres "offentlig IP" tillægsprodukt. Disse offentlige IP adresser låses så til MAC adressen på dit eget udstyr.

  • 0
  • 0
Michael Rasmussen

Den offentlige IP låses til Fullrate routerens MAC, men du får ikke offentlige IP adresser ind på dit eget udstyr medmindre du betaler for deres "offentlig IP" tillægsprodukt. Disse offentlige IP adresser låses så til MAC adressen på dit eget udstyr.

Ja, netop låses til MAC på eget udstyr. Deres produkt med flere "offentlige IP" er derfor ubrugelig, såfremt du ønsker dit udstyr bagved en firewall. Med offentlig IP sættes din Fullrate router i bridge mode, og udstyr bagved tildeles IP der låses til MAC, men hvis du gerne vil have en firewall mellem, i bridge mode er der fuld adgang fra internet til dit udstyr, kan du kun få en fast IP, da MAC adresser bagved firewall selvfølgeligt ikke publiceres.

  • 0
  • 0
David Nielsen
  • 0
  • 0
Morten Eriksen

Et meget vigtigt kriterie som jeg synes mangler fra tjeklisten, er peeringaftaler. Der er stadig internetudbydere herhjemme som kan finde på at sende ens trafik igennem nogle meget overbelastede ruter og frem til server som geografisk ikke er det mest intelligente. Jeg har personligt Stofa og det er bestemt ikke unormalt at YouTube knap trække 480p uden at hakke. Laver jeg en tunnel til min VPS hos Netgroup (dvs. GlobalConnect's peeringaftaler), så kan selvsamme video spilles i 1080p uden de mindste problemer.

  • 7
  • 0
Jesper Lund

Ja, netop låses til MAC på eget udstyr. Deres produkt med flere "offentlige IP" er derfor ubrugelig, såfremt du ønsker dit udstyr bagved en firewall. Med offentlig IP sættes din Fullrate router i bridge mode, og udstyr bagved tildeles IP der låses til MAC, men hvis du gerne vil have en firewall mellem, i bridge mode er der fuld adgang fra internet til dit udstyr, kan du kun få en fast IP, da MAC adresser bagved firewall selvfølgeligt ikke publiceres.

Point taken (dit eget udstyr, som trækker en offentlig IP adresse, skal kommunikere direkte med Fullrate's udstyr), men det som du efterspørger ligger noget ud over hvad et almindeligt privatkunde abonnement kan forventes at levere.

Hvis du i dag har et produkt som opfylder dine krav, vil jeg gætte på at det er et erhvervsprodukt i en anden prisklasse end en privatkunde xDSL linje?

  • 1
  • 0
Klaus Slott

Hvis alt falder på plads, overtager jeg min mors hus som sommerhus lagt ude på landet. Da hun døde ringede jeg til TDC for at få lukket tlf. m.v. En meget hjælpsom fyr prakkede mig staks en måneds gratis internet forbindelse på "jeg kan godt se det er langt ude, men jeg mener vi kan levere 6Mbit" ... "vi kan tilbyde den gratis i en måned, så kan du selv vurdere. Lever det ikke op til din forventning koster det dig kun returporto for vores udstyr"
Da jeg så modtager aftalen, står der minimum 3,9Mbit ned og 345kbit op. (suk jeg er forvent hjemme med fiber). Men ok, jeg synes TDC skal have kredit for at lade mig afprøve elastikken, før jeg binder mig.
Men til emnet, jeg synes en upload på 345kbit er tæt på ubrugelig. Jeg kan dårligt lave kamara overvågning eller noget, så hvis jeg overhovedet kan finde alternativer bliver det nok en af grundene til at jeg dropper den.

  • 1
  • 0
Jesper Lund

Men hvad er da værdien af deres produkt, der hedder mere end 1 "offentlig IP"? Med mere end 1 IP ville jeg have forventet et subnet, altså at de havde stanget et 0.0.0.0/29 subnet ud.

Det jeg ikke, men der må være kunder som efterspørger produktet siden Fullrate tilbyder det. Måske er det kunder som af en eller anden grund gerne vil have offentlige IP adresser på alle deres computere uden NAT, ligesom du kan (kunne?) med TDC ADSL hvis du har modem løsningen (Speedstream 4100 el.lign.).

  • 0
  • 0
Baldur Norddahl

Ja, stinker - for det er altså en sølle forbindelse hvis man forventer en offentlig IP, men får en RFC1918 på ydersiden af sin router

Ikke mindst fordi at internetudbydere ikke skal bruge RFC1918 men RFC6598: http://tools.ietf.org/html/rfc6598

IANA has recorded the allocation of an IPv4 /10 for use as Shared
Address Space.

The Shared Address Space address range is 100.64.0.0/10.

Jeg arbejder på at starte en ny ISP. Jeg er tvunget til at sætte mine kunder bag ved en CGN af den simple årsag at jeg kun får 1024 IPv4 adresser at arbejde med. Jeg forventer væsentligt flere kunder end det.

Som ny ISP kan jeg kun tilbyde gratis IPv6 /48 til kunderne. Offentlige IPv4 adresser er jeg nødt til at tage penge for. På den måde håber jeg at de kunder der er ligeglade lever med en delt NAT-adresse og at mine 1000 adresser rækker til resten.

Der bliver hellere ikke noget med at tildele /29. Det er alt for ineffektiv udnyttelse af adresserne. Samtlige adresser skal bruges fornuftigt. Det opnår man ved at lade mange kunder dele et subnet. Ligesom hos Fullrate er du nødt til at bruge en transparent firewall hvis du vil indsætte en sådan. Alternativt kan du køre din egen NAT.

IPv4 adresser koster fra $11 til $15 stykket men man skal købe mange for at få den gode pris: http://ipv4marketgroup.com/ipv4-buyers/

  • 1
  • 0
Henrik Kramshøj Blogger

Hej Alle

Tak for input, det lader til at IPv4 adresser bliver et hot emne. Held og lykke til Baldur med projektet - lad os høre hvordan det går!

Peeringaftalerne er bestemt en vigtig parameter, og heldigvis kan man ofte finde åbne BGP looking glass - omend det vil være noget af en detektivopgave at finde alt. Jeg er lidt forbavset over at youtube hakker for nogle stykker - det må da bestemt være en af de services man bare BØR forvente virke. Jeg kan kun opfordre til at man fejlmelder, jo flere der gør det jo bedre bliver det - forhåbentlig.

@Peter, referencen til hest modsat ged, er jo at en internetforbindelse som er låst, bruger dårlige DNS, har elendige peeringaftaler - måske godt kan sælges i Danmark og næppe kan opsiges udelukkende fordi man ikke havde læst alle betingelser eller forventede at have admin adgang til routeren.

Det er bare noget skidt når man som forbruger efterfølgende får en grim smag i munden, fordi man ikke kan afvikle en postserver eller et LAN eller noget andet man forventede at bruge forbindelsen til.

  • 2
  • 0
Peter Kyllesbeck

@Peter, referencen til hest modsat ged, er jo at en internetforbindelse som er låst, bruger dårlige DNS, har elendige peeringaftaler - måske godt kan sælges i Danmark og næppe kan opsiges udelukkende fordi man ikke havde læst alle betingelser eller forventede at have admin adgang til routeren.

Det er bare noget skidt når man som forbruger efterfølgende får en grim smag i munden, fordi man ikke kan afvikle en postserver eller et LAN eller noget andet man forventede at bruge forbindelsen til.


Til hest med det svar. Der er under alle omstændigheder 'gået ged i den'. Hvem er den skyldige, når man som forbruger ikke læser alle betingelser?
Lignelsen med den falske deklarering af indhold i fødevarer svarer ikke til, at forbrugeren ikke læser deklareringen/betingelserne, når den findes og svarer til indholdet.

Hest er faktisk særdeles velsmagende.

  • 1
  • 5
Frederik Nielsen

@Joakim Koed: Der må da være et eller andet galt med din router så :)

Jeg har selv Fullrate, og man får som standard 1 DHCP tildelt statisk IP der er låst på routerens MAC adresse.

Desuden kan man sagtens selv gå ind og rette DNS på den - det har jeg da gjort på de to modeller jeg har haft, og da du har samme hastighed som mig, må man næsten gå ud fra at du også har samme udstyr.

  • 0
  • 0
Henrik Kramshøj Blogger

Til hest med det svar. Der er under alle omstændigheder 'gået ged i den'. Hvem er den skyldige, når man som forbruger ikke læser alle betingelser?

Mener du at betingelserne for "normal brug" osv. er tydeligt angivet på hjemmesiderne når man som kunde vil købe forbindelse?
Ligeså med portene?

Kan du sige mig hvilke porte der er blokeret hos TDC/Waoo/Dansk Bredbaand indenfor 10min? (Jeg kan måske hvis jeg er heldig og søger efter dem jeg TROR er blokeret)

PS Jeg er enig i at Hest smager udmærket, og det er også fint at jeg ikke fik en offentlig IP til min forbindelse hjemme - det stod tydeligt at det kostede ekstra da jeg købte forbindelsen. Så hvis man vælger hest er det fint nok.

  • 3
  • 0
Henrik Størner

Mit eneste problem med Fullrate er, at de per default shipper deres router med administrations-interfacet åbent på WAN-siden. D.v.s. hele internettet kan prøve at brute-force password på min router, og så ændre DNS, VoIP, port forwarding osv. Kæmpe sikkerheds-problem, men iflg. da jeg spurgte om ikke det burde ændres fik jeg dette svar: "Hvis vi gjorde dette, ville vi ikke kunne tilgå routerene udfra, hvilket er nødvendigt".

WTF ??

Jeg kan selv finde ud af at fjerne fluebenet det rigtige sted i remote-management setup'et, men hvis man google'r '"Welcome to the Web-Based Configurator" site:fullrate.dk' giver den 5701 hits lige pt. Så der er rigtig mange som ikke ved/kan fikse det problem selv.

  • 2
  • 1
Peter Kyllesbeck

Mener du at betingelserne for "normal brug" osv. er tydeligt angivet på hjemmesiderne når man som kunde vil købe forbindelse?
Ligeså med portene?

Kan du sige mig hvilke porte der er blokeret hos TDC/Waoo/Dansk Bredbaand indenfor 10min? (Jeg kan måske hvis jeg er heldig og søger efter dem jeg TROR er blokeret)


Hvis man ikke finder svar på sine ønsker/spørgsmål, så spørger man vel udbyderen, og kan/vil han ikke levere et fyldestgørende svar, kan man som potentiel kunde jo 'stemme med fødderne'. Det kunne jo også være at udbyderen bliver klar over den manglende deklarering af produktet pga den forespørgsel, men hvis ingen fortæller ham det, og han selv ikke retter det, ja så fik han altså ikke den kunde.
Det ville da være rart, hvis alle nødvendige oplysninger (hvem bestemmer hvad der er nødvendige) blev givet 'up front', men der er vel altid nogle, som vil have særlige oplysning.

  • 0
  • 4
Christian Nobel

Jeg ved godt at det anses for fyfy, men jeg har her en Telenor forbindelse, som oprindelig startede som en Cybercity sag.

Hastigheden er ikke prangende 6/0,8, men hvad der ikke er i hastighed er der så i stabilitet, og latency virker fornuftig.

Tror jeg sammenlagt har haft under 24 timers nedetid på de sidste 6-7 år.

Det bedste er at Telenor giver en fast IP, og det allerbedste er at der ikke er noget overformynderi, ingen lukkede porte, ikke noget fis med jeg ikke må have en SMTP server osv, og jeg kan benytte egen router efter eget valg (hvilket så er en Draytek).

  • 4
  • 0
Christian Nobel

Leverer Telenor ikke en NAT router til kunderne, så din egen router får en privat IP på sin WAN side?

Nej, på ydersiden er en fast tildelt IP, uafhængig af MAC adresse.

Telenor lever en NAT router med, men det er nærmest bare en service, som regel er det en mere eller mindre inferiør Zyxel router, men den kan man bare drøne ud og skifte ud med noget bedre.

Og jeg kan så selv lave al den port forwarding jeg lyster til mit private net på indersiden.

  • 1
  • 0
Jens Jönsson

Hej Henrik,

Tak for at tage en meget vigtig diskussion op. Jeg mener helt bestemt at der bør være bedre varedeklaration på Internetforbindelser.

Jeg har selv fiber 90/90 Mbit/s fra SydEnergi. Jeg har aldrig haft så stabil en forbindelse, den har aldrig været nede. Det eneste jeg savner er at de kan levere IPv6, så jeg kan komme igang med at lege.
Forbindelsen holder også mere end den lover. Jeg max'er snildt ud omkring de 100/100 Mbit/s hvis jeg virkeligt belaster forbindelsen.
Deres peeringsaftaler er også i top (det ser ud til at det kører igennem Nianet). Der er fuld skrald ud til resten af verden. Især adgang til AMS-IX er super.
Latency er i top på fiber. Absolut ikke noget at klage over. Eneste ulempe er faktisk at benytter jeg en anden forbindelse, så savner jeg min egen ;-)

  • 2
  • 0
Johnny Olesen

Er det iorden at de kan have en liste over porte som blokeres, men som du ikke oplyses om på købstidspunktet - eller på side 25 i et eller andet dokument du selv skal grave frem som en anden Arthur Dent i nederste niveau af et ikke opdateret websidesystem. Hvad med domæner der blokeres? eller hvis de pludselig siger det kun er port 80 og 443 der er de vigtige protokoller? Hvad hvis FTP pludselig ikke virker? (Jeg lader champagnen springe hvis FTP dør, men det er en anden sag).

De spørgsmål er da ganske lette at svare på. Jeg henviser til markedsføringsloven:

§ 3. Erhvervsdrivende må ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet.

Hvis DU mener markedsføringsloven er overtrådt, så ret henvendelse til forbrugerombudsmanden med din klage.

  • 0
  • 2
Brian Jensen

Fiber er guld!
Vi har fiber fra Waoo (trefor området). Det kører overalt forventning, den 30/30 forbindelse er 100% i orden. Og jeg bruger både upload og download.
Lav latency, ssh og rdp er bare en fornøjelse. Forbindelsen har haft en enormt høj uptime. Og hastighedstest afslører ligesom ved Jens Jönsson at godt kan presse linien udover det man betaler for.
Hvorfor de ikke kommer igang med at tilbyde native ipv6 fatter jeg så heller ikke. Såvidt jeg ved er der ingen blokerede porte, og en offentlig ipv4 adresse (jeg betaler ikke for fastip, men den renewer altid til samme adresse).
Jeg benytter sixxs så jeg har ipv6 adresser gennem en tunnelbroker gratis, og så længe at ipv6 vil koste extra hos isp'erne vil jeg blive ved med det.

  • 0
  • 0
Christian Nobel

De spørgsmål er da ganske lette at svare på. Jeg henviser til markedsføringsloven:

§ 3. Erhvervsdrivende må ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet.

Hvis DU mener markedsføringsloven er overtrådt, så ret henvendelse til forbrugerombudsmanden med din klage.

Og du har ikke liiige fanget den lille passus "mærkbart"?

Det er jo den dejlige kattelem der gør at ISP'erne jo lige præcis kan gøre hvad de vil ud fra at det jo ikke er specielt "mærkbart" - tænk bare på alle dine evige galp om hvad der kun er interessant for nørder - det kan nemt fejes ind under gulvtæppet at det jo ikke er "mærkbart" for Hr. og Fru DK.

Så nej markedsføringslovens § 3. ændrer ikke en tøddel i denne situation - lyset virker stadig ikke, og der står stadig "pas på leoparden" på døren.

  • 1
  • 1
Johnny Olesen

Og du har ikke liiige fanget den lille passus "mærkbart"?

Det er jo den dejlige kattelem der gør at ISP'erne jo lige præcis kan gøre hvad de vil ud fra at det jo ikke er specielt "mærkbart" - tænk bare på alle dine evige galp om hvad der kun er interessant for nørder - det kan nemt fejes ind under gulvtæppet at det jo ikke er "mærkbart" for Hr. og Fru DK.

Så nej markedsføringslovens § 3. ændrer ikke en tøddel i denne situation - lyset virker stadig ikke, og der står stadig "pas på leoparden" på døren.

Jo jo - jeg kan skam godt læse lovtekster Christian.

Det undre mig bare meget, at netop DU har en holdning til at markedsføringsloven ikke kan bruges til netop denne situation. Det er trods alt den lovgivning som alle selskaber SKAL overholde.

Men nu er det ikke dig eller mig, der tolker markedsføringsloven. Derfor skal man klage til forbrugerombudsmanden, som på vores/statens vegne kan tage stilling til det.

Henrik Kramshøj argumenter jo rigtig godt for sin sag, og jeg vil da godt give ham ret i et par af hans pointer; F.eks. er blokering af porte og bestemte hjemmesider, da ret væsentligt - også for hr. og fru Danmark. Nogle af de andre argumenter kan man diskutere om de har relevans for alle forbrugere.

Men hvad der er væsentligt eller ej, det er forbrugerombudsmanden som vurderer det. Det har han gjort på andre områder indenfor telebranchen. Blandt andet skal teleselskaberne skilte med opkaldsafgift og mindstepris på deres prisskilte.

Er man utilfreds, så skal man altså klage til forbrugerombudsmanden i stedet for at klynke over tingens tilstand. Eller er det i hvert fald helt sikkert, at der ikke sker det mindste i sagen...

  • 0
  • 3
Christian Nobel

stedet for at klynke over tingens tilstand.

Det er altså lidt latterligt, tangerende din kære ven John Strand, at høre dig blive ved med at beskylde folk for at klynke og hvad ved jeg, bare fordi de pointerer nogle ting.

Der er ingen der klynker her, men påpeger nogle uhensigtsmæssigheder - den jeg sidst hørte klynke var vist dig, da du ikke gad at betale for Office!

Og så ønsker jeg sådan set ikke at kaste mere mudder med dig, men forventer faktisk stadig at du klart melder ud hvad dit tilhørsforhold til mobilbranchen er.

  • 2
  • 1
Johnny Olesen

Det er altså lidt latterligt, tangerende din kære ven John Strand, at høre dig blive ved med at beskylde folk for at klynke og hvad ved jeg, bare fordi de pointerer nogle ting.

Der er ingen der klynker her, men påpeger nogle uhensigtsmæssigheder - den jeg sidst hørte klynke var vist dig, da du ikke gad at betale for Office!

Jeg er stadigvæk ikke ven med John Strand. Jeg kender ham stadigvæk kun af navn. så lad venligst være med at insinuere et venskab mellem undertegnede og John Strand. Den slags retorik hører hjemme i børnehaven.

Jeg deler også nogle synspunkt med Pia Kjærsgaard, Margrethe Vestager og Johanne Scmidt Nielsen, men det betyder ikke at jeg er venner med dem.

At klynke er en folkesport i Danmark, nogle kalder det også "brok". Jeg kaldet det klynk, da de færreste gør noget ved deres "brok". Jeg kalder det "klynk" - det er nok fordi jeg bor vest for storebælt...

Men hvis man vil gøre noget ved disse "uhensigtsmæssigheder", så må man altså gøre noget aktivt. Det nytter ikke noget, at klynke på Version2. Hvis man vil have politikerne/embedsværket i tale, så må man altså gøre noget ved sagen.

Mht. til din henvisning til Microsoft Office og min manglende vilje til at betale for et nyt og markant ringere produkt, der er tre gange dyrere end forrige version, så må du godt lige huske at citere mit indlæg næste gang - og måske lige frem lave et link til tråden. Det virker lidt mere seriøst, end at hive halve sandheder ud af hatten.
Udover at det er taget ud af konteksten, så husker du nok, at jeg skrev "Jeg stemmer gerne med fødderne og finder andre græsgange ligesom mange andre danskere også burde gøre."

Men alt dette har sådan set ikke så meget med sagen at gøre.

Faktum er, at telebranchen - lige som alle andre brancher - er underlagt markedsføringsloven. Hvis man er utilfreds med den måde teleselskaberne reklamerer, så må man klage til forbrugerombudsmanden, hvis retningslinier teleselskaberne følger.

  • 0
  • 3
Christian Nobel

Man glemmer jo med tiden, og der har ved nærmere eftertanke været nogle svipsere, ikke i selve forbindelsen, men omkring IP håndtering.

En gang blev der uden varsel skiftet IP adresse, og et par gange har de været så smarte at hele deres IP range er blevet anmeldt til Spamhaus.

Men hele denne snak fik gjort mig nysgerrig, så jeg gik lidt på opdagelse i Telenors labyrint af en hjemmeside.
Det viser sig at den forbindelse jeg har ikke eksisterer officielt mere, da det er en gammel Cybercity forbindelse, så eksempelvis står det intet om hvorvidt man kan få en fast IP (som der så kan NAT'tes mod), kun tilkøb af det de kalder Global IP (/30).

I det hele taget er det temmelig uinformativt hvad man egentlig får, og om der er restriktioner mv - hvilket så leder tilbage til Henriks udgangspunkt, nemlig at der informeres utroligt dårligt fra udbydernes side om hvad der kan leveres (ja ja ja, bla bla bla, starte sag hos forbrugerombudsmanden, men det burde ikke være nødvendigt!) og hvad det koster.

Reelt er det blevet endnu dårligere end før (hvad Mogens Ritsholm også har været inde på), da de tidligere valg mellem køb af op-til nu er blevet erstattet af køb-et-eller-andet og se om du har fået en vare.

Imo burde en ISP (sådan lidt som CC faktisk gjorde i sin tid) meget åbent skrive på deres hjemmeside hvad man får og ikke får, og hvis det skal være ideelt, så bør forbindelsen have lav latency som Henrik skriver, der skal ikke være nogen restriktioner, og den skal have en fast IP.
Hertil ville det være rigtig god service hvis udbyderen tilbød at kunden fik forbindelsen på prøve, og først efter en hastighedstest blev prisen fastlagt (inden for nogle intervaller).

  • 1
  • 0
Christian Nobel

Er der nogen her der har erfaringer med Dansk Net?

Deres hjemmeside virker dejlig overskuelig, og det lader til at det er rimelig no-nonsense og ingen restriktioner.

Og de kan tilbyde fast IP for 19 kr om måneden.

  • 1
  • 0
Henrik Kramshøj Blogger

Er man utilfreds, så skal man altså klage til forbrugerombudsmanden i stedet for at klynke over tingens tilstand. Eller er det i hvert fald helt sikkert, at der ikke sker det mindste i sagen...

øv, havde ikke lige set der var gang i debatten - synes ikke jeg får emails om det.

Men!

Problemet som jeg specielt oplever det over de seneste par år er at det langsomt bliver dårligere - så små skridt at ingen rigtigt gider tage sagen op.

Det er også HELT sikkert at ISP'erne blot vil henvise til at 80-90% af forbrugerne reelt kunne klare sig med facebook, youtube og andre tilsvarende ydelser fra 5-10 store netværk. Det ender bare i min optik som en AOL-service hvor vi sidder indenfor i en lille kuppel som giver os mulighed for at vælge.

  • Internet bronzepakken - du har adgang til Youtube, Netflix og Google

  • Internet sølvpakken - du kan udover bronze bruge 80 og 443 til vilkårlige IP-adresser, med maks. XGb om måneden, og ingen garantier for at du kan streame. NB: må ikke bruges til VPN services eller Skype.

  • Internet guldpakken - du kan bruge alle ydelser på IP - så længe det er TCP og du bruger vores DNS

I kan selv spekulere på hvor langt ude disse scenarier er, men vi er godt på vej fordi den almindelige bruger absolut INTET ved om internet. Jeg mener vi som internetkyndige har en speciel pligt og et ansvar for at kæmpe for et åbent og frit internet. Det er jo netop både anarkiet og den frie måde internet styres på som har givet en ekstrem udvikling for menneskeden. Lyder måske lidt højtravende, men ikke desto mindre er udbredelsen af internet med til at sikre uddannelse og vidensdeling overalt på kloden.

Forøvrigt ønsker jeg mig internet platin med både IPv4 og IPv6 - men den er slet ikke tilgængelig hos de fleste udbydere.

PS Jeg var også Cybercity og Telenorkunde i mange år. Det var en alle tiders løsning og kun da de blev skubbet ud af "DONG-fibernet" efter TDCs opkøb med urimelige priser måtte jeg af nød vælge en anden udbyder - som er Bolignet - der har native IPv6. Sådan så er det også sagt hvilke udbydere jeg kan lide - ville bare ikke starte diskussionen med dette ;-)

  • 0
  • 0
Henrik Kramshøj Blogger

Faktum er, at telebranchen - lige som alle andre brancher - er underlagt markedsføringsloven. Hvis man er utilfreds med den måde teleselskaberne reklamerer, så må man klage til forbrugerombudsmanden, hvis retningslinier teleselskaberne følger.

Johnny, tak for din iver. Hvis vi (os allesammen) skal lade være med at klynke skal tingene jo forbedres, og det kan du også hjælp med. Så lad os være konstruktive:

Hvad skal vi have ud af internetudbyderne, som de vigtigste punkter?

Hastighed - den er vist barberet,

Latency - kan vi finde nogle mål for dette, gerne både mål for forbindelsen og mål ud til bestemte målepunkter til internet. IT og Telestyrelsen var eksempelvis igang med en IPv6 testside en overgang, eller man kunne definere at DK-hostmasters danske servere var udgangspunktet?

Portblokeringer - hvilke porte er blokeret, indgående udgående

Administrativ adgang til router-udstyr - ja/nej spørgsmål

Offentlig IP, følger med, koster ekstra i oprettelse (250kr) og månedspris (10/20/30/40kr pr md)

Hvilke andre elementer skal vi "kræve" fremgår mere tydeligt fra internetudbyderne når de sælger deres produkter? Hvis nogen har en kontakt i Tænk eller forbrugerstyrelsen kunne de på et tidspunkt også være interessant at få indraget i snakken.

Vi kan også gå til mere avancerede data man kunne søge:

Peering er nævnt og et minimum af information bør vel være tilgængeligt i mere åbent format. Måske en form for hensigtserklæring? "Vi X Networks peerer åbent med alle danske udbydere og har mindst 2 eksterne forbindelser til internet ud af vores netværk". Noget af dette kan med detektivarbejde søges via lookingglasses, men det er jo interessant om man støtter en ISP der gerne vil peere med andre, eller det er en mere lukket.

Mobile forbindelser har yderligere krav om dækningskort, men ovenstående ville efter min mening være vigtigere at få trukket frem

Til hvert af disse punkter ville det naturligvis også være relevant med formuleringer overfor den gængse forbruger, hvad det betyder. Eksempelvis vil offentlig IP være relevant for gamere, men mindre relevant hvis man "kun surfer" osv.

  • 0
  • 0
Johnny Olesen

Johnny, tak for din iver. Hvis vi (os allesammen) skal lade være med at klynke skal tingene jo forbedres, og det kan du også hjælp med. Så lad os være konstruktive:

Undskyld, at jeg er realistisk, og ham der skal være den sure idiot, men reelt set er denne tråd ikke mere værd en en debattråd på nationen på eb.dk - så er det sagt.

Jo, vi kan da godt diskutere problemstilling frem og tilbage, men der er stadigvæk kun én myndighed - måske to med erhvervstyrelsen - i Danmark, som reelt kan køre noget ved de problemer med teleselskabernes markedsføring.

Faktum er, at ingen teleselskaber - udover dem der er ejet af elselskaberne - har en kommerciel interesse i at tale om latency, portblokeringer, grundlæggende teknologi osv., og det er derfor naivt at tro, at teleselskaberne selv vil gøre noget ved problemet.

Hvis vi skal være konstruktive, så bliver "vi" nød til at klage til den myndighed, som reelt kan gøre noget ved problemet. Og han hedder tilfældigvis forbrugerombudsmanden.

Jeg syntes, at dem som klager højlydt skulle sætte sig ned og skrive et pænt brev til forbrugerombudsmanden, og så vende tilbage i denne tråd, når der kommer et svar retur.

Måske forbrugerombudsmanden ligefrem vil kigge på sagen? Det er der ingen debatører i denne tråd, der ved noget om, for der er ingen der har kontaktet ham...

Jeg kørte selv en sag for et par år siden, hvor YouSee overtrådte loven. Kørt og kørt er vel så meget sagt; Jeg kontaktede den relevante myndighed, som rent faktisk reagerede og gjorde noget ved problemet: http://jyllands-posten.dk/digitalt/tv/article4628144.ece
Moralen er, at det KAN hjælpe at gøre noget ved sagen i stedet for blot at snakke om det.

Kort opsummeret: Talk i cheap!

  • 0
  • 2
Peter Sørensen

Jeg har endelig fået Waoo, jeg har ventet længe på dagen, men mystisk nok kan jeg ikke længere tilgå min webserver?

Udefra siger den "HTTP Error 404" troede automatisk det var min webserver der fejlede, men på mit eget net bliver jeg smidt direkte til Icotera fiberboksens konfiguration side, hmm?

Jeg kontaktede dem:

Waoo: "bruger du port 80"

Mig: "Ja?"

Waoo: "Det er fordi nogen her har valgt at vi benytter denne port internt!, kan du ikke bare bruge port 81?"

Mig, i mine tanker: "Er du idiot, port 80 er webservice, det er porten mit domæne peger på?"

Hvad jeg siger: "Nej, HTTP er jo port 80, kan jo ikke rigtig sige til folk de skal skrive :81 efter mit domænenavn?"

Waoo: "Hmm, det kan jeg ikke ændre på... Men jeg kan få en til at ringe efter ferien, der nok kan sige lidt mere..."

Mig: "Jo tak!"

Hvad fanden sker der i dagens danmark?, det vil være det samme som hvis jeg solgte ham en Dodge Viper med 1000 Hk, men begrænsede den til 100 km/t med lav omdrejningsbegrænser... Resultat, lav hastighed og acceleration, men den har altså 1000 Hk...

  • 4
  • 0
s_ mejlhede

Har fået en IP uden for NAT ved sydenergi, da jeg ikke kunne få en VPN forbindelse op at køre. Det var gratis, ringet til deres suport, og bad om teknisk suport.
Det er gratis, men det er ikke en fast IP. Så bruger dyndns.org så jeg kan finde min IP ude fra. Det er routteren der selv stå for opdateringen.
Men det er jo en del af et voksende problem, nu IP4 puljen er brugt op.
Især for nyere udbyder som ikke har fået så mange adr. Vi må til at kæmpe for indførelse af VP6

  • 0
  • 0
Baldur Norddahl

Waoo er i virkligheden flere ISP'ere med fælles hjemmeside. Der er stor forskel på hvordan nettet fysisk og logisk er opbygget rundt omkring. Her hvor jeg bor er der ikke noget NAT og der er ingen problemer med at køre egen webserver.

I forhold til Henriks oplæg må man konstatere at med Waoo ved man virkelig ikke hvad man får. Det afhænger helt af hvor du bor.

Værre endnu er at de fusker så voldsomt med priserne. Prøv at bestille en Waoo 1 til 169 kroner per måned med minimum pris 1014 på måneder til en adresse i Nordsjælland.

1014 / 6 = 169. Gratis oprettelse, super!

Det første der sker efter du har indtastet din adresse er at du får at vide at du skal betale 99 kroner i fiberleje og at du skal betale enten 995 eller 1895 kroner i oprettelse.

Ude i siden står der stadig at samlet pris bliver 1014 på 6 måneder og herefter 269 kroner om måneden.

Men det er jo løgn. Det koster mindst 2603 kroner for de første 6 måneder og mere sandsynligt 3503 kroner. Det er en månedspris på 584 kroner. MEGET langt fra 169/måned!

Og efterfølgende koster det ikke 269/måned men 368/måned.

Hvorfor får de lov til det?

  • 1
  • 0
Baldur Norddahl

Fordi du ikke anmelder det til forbrugerombudsmanden/forbrugerstyrelsen.

Hvorfor er det mit ansvar? Jeg er ikke blevet snydt, jeg kan netop godt gennemskue Waoo. Forbrugerombudsmanden er der for at hjælpe alle de andre.

Jeg sider bare her med popkornene og ser på den ekstreme dobbeltmoral fra Waoo. Først går de hardcore efter TDC på grund af deres "op til" markedsføring. Samtidig laver de selv noget der er mindst ligeså groft.

De gør det også på deres TV produkt. Der er "fiberleje" bare skiftet ud med "TV Servicegebyr" og "Bokshåndtering". Hvorfor har de så svært ved bare at skrive hvad deres produkter koster?

  • 0
  • 0
Anonym

På: http://waoo.dk/bestil/Waoo-1 i bunden står der

Fiberleje i TDC Fibernet 99,- pr. md. samt oprettelse/installation.

Fiberlejen er TDC's drilleafgift, og oprettelsen/installation afhænger vel af de lokale forhold?

Men jeg giver dig fuldstændig ret hvad angår "TV servicegebyr" og "Bokshåndtering" - der burde de putte den pris ind i de enkelte pakkers samlede pris.

  • 0
  • 0
Baldur Norddahl

Fiberlejen er TDC's drilleafgift, og oprettelsen/installation afhænger vel af de lokale forhold?

Betaler du også kobberleje på din ADSL?

Rent faktisk betaler internetudbydere kobberleje hvis de benytter et andet selskabs kobberlinjer, ligesom man naturligvis må betale for at benytte andres fiber. Det er bare ikke relevant for forbrugeren hvilke underleverandører der benyttes eller hvor mange penge de skal have. Ellers kunne vi få en lang udspecificeret regning hvor det fremgår hvor meget af din internetregning der går rengøring, elregning, julefrokosten, etc.

Det er myndighederne der har bestemt hvor meget WAOO betaler til TDC. Og det er i øvrigt ikke 99 kroner/måned. Sjovt nok er det mere. Til gengæld betaler WAOO ikke 1900 kroner i oprettelse til TDC, en del af de penge stikker de bare i egen lomme.

Da 99 kroner således ikke har nogen baggrund 1 til 1 i en direkte udgift, så er der helt simpelt tale om at nogen fra marketingsafdelingen syntes at 368 kr/måned så for dyrt ud. Lad os skrive 269 kroner/måned i stedet og så skrive noget med fiberleje til 99 med småt nederst på siden. Det burde være ulovligt og det er det også.

  • 1
  • 0
Eskild Nielsen

Fiberlejen er TDC's drilleafgift, og oprettelsen/installation afhænger vel af de lokale forhold?

Den drillweafgift fandtes også, da det var DONGs net.

Bestilte du en fiber uden en aftale om trafik med nogen indholdsleverandør, betalte du DONG 200 kr pr måned. (Det kunne fx være fordi du havde fået et godt tilbud om at få fiberen ind NU, men at din foretrukne indholdsleverandør ikke var klar i dit område endnu)

Bestilte du fibner, og havde du også en indholdsaftale, så betalte du DONG 100 kr pr måned, og din indholdsleverandør betalte de andre 100 kr til DONG, hvilket kunne ses ved at prisen igennem DONGs net var 100 kr/måned højere end gennem andre net.

De 200 kr pr måned gjorde forskellen for mig - jeg blev på en 20/2 ADSL (måler som regel reelt er 13/1.4)

TDC har åbenbart ikke ændret noget ved noget, men det er modellen med at skile fiberpris fra indhold det er galt med

  • 0
  • 0
Baldur Norddahl

Bestilte du en fiber uden en aftale om trafik med nogen indholdsleverandør, betalte du DONG 200 kr pr måned.

Alt det er ændret nu. Du kan ikke længere bestille en fiber som privatperson. Det er "indholdsleverandøren" der bestiller fiberen og betaler alle udgifter.

Hvis du opsiger din fiberforbindelse så er der ikke nogen der betaler til TDC efterfølgende. Hverken forbrugeren eller internetudbyderen.

Faktisk fungerer det nu 100% ligesom ADSL på kobber.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere