Har TeleNor spist søm ?

Min ISP-allergi har det fortsat glimrende.

F.eks insisterer TDC altid på at der skal en teknikker ud her på addressen, selvom jeg for 15 år siden skriftligt gjorde det klart at monopol-skillepunktet skulle være en LSA række og jeg selv tog mig af installationen derfra.

Det faktum at der er et SE nummer på addressen betyder i den forbindelse ikke noget for TDC, i deres verden kan der åbenbart slet ikke existerer "erhvervskunder" på min vej og til privatkunder skal der altid sendes teknikker hvis deres IT system f.eks siger et ledningspar senest har været brugt til ISDN.

Suk...

Men dagens grin er fra TeleNors prisliste:

Illustration: Privatfoto

Fra denne Priser & Vilkår

170 kroner om måneden for reverse DNS ?

For 170 kroner kan man købe 1½ times ufaglært arbejdskraft om måneden, hvilket betyder at der er 3 minutter hver dag til manuelt at checke at den pågældende PTR linie ikke er faldet ud af DNS-zone-filen.

Imidlertid tilbyder Telenor kun fejlretning "i egne anlæg og installationer" 8-16 man-fre, så i realiteten er der faktisk over fire minutter til opgaven.

Selv ikke tilbage i slutningen af 1980'erne hvor vi implementerede DNS i Danmark har jeg nogen sinde hørt om nogen der brugt fire minutter per PTR record om dagen...

phk

Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Yoel Caspersen Blogger

Der findes masser af den slags idioti, når man kigger på betingelserne for de store, gamle selskaber - men dybest set handler det om, at de går efter masserne og helst vil være fri for besværlige kunder med specielle behov - som fx erhvervskunder, eller kunder der har brug for reverse DNS.

Men der findes en række mindre ISP'er, der ikke alene henvender sig til kunder som dig, men også bekymrer sig om at levere en god service - fx ser det ud til, at Gigabit er et af de selskaber, der har en udpræget teknisk profil, og mon ikke, de også kan levere en forbindelse i Slagelse, hvor du ikke skal betale overpris for en reverse DNS, IPv6 og hvad du nu ellers har brug for. Du slipper ikke for at skulle have med TDC at gøre i sidste ende, men i det mindste er der en buffer imellem, der kan sænke blodtrykket.

Hvordan gik det med dit NTP-projekt - fandt du en forbindelse med IPv6?

  • 3
  • 0
Michael Hansen

Du slipper ikke for at skulle have med TDC at gøre i sidste ende, men i det mindste er der en buffer imellem, der kan sænke blodtrykket.

Det er godt nok en del år siden nu (tilbage til isdn/start adsl tiden), men har både som privat og erhvervs kunde ved tdc, ret nemt kunne få ændret/oprettet reverse dns ved bare at skrive til hostmaster@tdc.dk kvit og frit, men muligt det er ændret siden.

  • 1
  • 0
Jørgen Kjærsgaard

Det er vel bare et udtryk for prispolitik. Er man først kunde hos Telenor, har de "monopol" på reverse DNS for éns IP, så de kan lægge en større avance på den service. Nu er reverse DNS næppe nogen guldgrube, men i teorien kan en stor avance på sådan en service, der ikke er udsat for konkurrence, bruges til at sænke priserne på produkter, der er udsat for konkurrence.

  • 1
  • 0
Niels Loft

Det er så tarveligt. Det er jo bare en "fire and forget" indstilling. altså PTR ændres fra deres default til det kunden ønsker, og så er der ikke mere at gøre for ISP.
For yousee er der allerede en PTR der hedder et eller andet med webspeed.
Så det er jo ikke fordi der kommer mere vedligeholdelse for ISP. Det er en engangs ændring og ikke mere.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere