Reni Friis bloghoved

Har I en teflon kultur?

Du sidder ved dit skrivebord… en kollega kommer forbi, og fortæller dig, at den integration du lige har arbejdet hele sidste uge på at konfigurere, ikke overfører det data modtagersystemet har brug for… Hvad gør du?

A) Du fortæller kollegaen, at du har sat integrationen op, præcist som kravspecifikationen og designet foreskrev det! Og du spørger, hvem det er der siger, at det ikke er som det skal være

B) Du spørger din kollega, hvad det er, der ikke er som det skal være og hvad konditionerne for behovene er

Du kan sikkert både komme i tanke om situationer, hvor du har svaret A, og hvor du har svaret B.

Nu skal jeg ikke lægge ord i munden på mine læsere her, men jeg ser mange steder, at der er så meget fokus på, at overbevise andre om, at de tager fejl, at man helt glemmer at lytte. For mig er teflon kultur den kultur man har, når man bruger energien på at forsvare sig og forklare hvorfor man ikke har taget fejl, hellere end at diskutere hvad den rette løsning så ville være, og hvad man kan gøre for at sikre, at man det korrekte input en anden gang.

Ansvaret for en ikke-teflon kultur ligger nu også hos den, som har spottet en fejl. Har man fokus på at tildele skyld, kommer man sjældent langt i forhold til at opnå lydhørhed og konstruktiv dialog med modtageren…

Inden du kommenterer her, at der i hvert fald slet ikke er en teflon kultur, hvor du arbejder, så lad mig med det samme skrive, at det har du ret i. Det er der ikke alle steder. Men jeg må indrømme, at jeg møder det en del… Prøv at lyt efter hvordan folk omkring dig (og dig selv med for den sags skyld) reagerer på kritik, informationer man burde have fået tidligere, fejl de finder etc.

Findes teflon kulturen også hvor du er?

Kommentarer (18)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Magnus Lund

Kan kun med skam indrømme at det i alt for lang tid har været en af mine største synder. Min kode dækker jo alle de scenarier jeg har tænkt... at brugerne så er dumme nok til at ...

Så du har fuldstændig ret - det er en svær vane at lægge fra sig - men når man så en sjælden gang tager sig sammen og gør det, bliver resultatet 100x bedre og tager halvdelen af tiden at lave.

  • 4
  • 0
Morten Toudahl

Jeg tror at jeg er en blanding af A og B.

Jeg har jo afleveret koden fordi jeg mener den er færdig. Men jeg er samtidigt 100% åben for at jeg kan have lavet en fejl.
Så mit fokus ville være på at få klarlagt hvor fejlen er, så den kan blive løst.
Det er efter min mening irrelevant hvor fejlen er opstået.

Når jeg skal påpege en fejl bruger jeg altid udtrykket; "der er sket en fejl". Jeg syntes ikke det virker anklagende, og det plejer at blive godt modtaget

  • 1
  • 0
Povl H. Pedersen

Pege fingre er blevet det nye sort. I takt med at man måler folk mere og mere, så er det vigtigt at kunne få aben væk. Det er kommet fordi der er sparerunder, og pres ovenfra. Så den dygtigste mand der ikke kan få aben af skuldrene stryger før Teflon-Tommy der stor set ikke kan finde ud af sit arbejde,. Man måler forkert i mange virksomheder.

Problemet er, hvis det bliver som i Microsoft, hvor afdelinger saboterede hinanden for at stå bedre selv. Så bliver det destruktiv fremfor konstruktivt.

Ovenstående er baseret på hvad jeg læser, og repræsenterer ikke egne erfaringer.

  • 3
  • 0
Anders Christensen

Hos os har vi et mantra der hedder: "Brugere er per definition dumme".

Det skal på ingen måde tolkes negativt, men som at det derfor er vores pligt at sørge for at tingene er lavet så de ikke kan gøre noget forkert. Hvis en bruger misforstår systemet og gør noget uhensigtsmæssigt, så er det ikke fordi brugeren er dum, men fordi vi ikke har gjort vores fodarbejde godt nok, eftersom systemet ikke er intuitivt nok at anvende.

Med mange tusinde brugere er det til tider en udfordring at gennemskue alting fra alle vinkler, men vi gør vores bedste hver dag.

Når vi engang i mellem møder en problemstilling hvor noget ikke virker efter hensigten, selvom det er lavet præcis efter kravspec, så er det ikke et spørgsmål om at pege fingre og den klassiske "det er din skyld!!"

  • Det gælder om i fællesskab at få løst opgaven så den løser problemet og så kan man kigge på hvorfor det gik galt og reflektere over hvordan man undgår at et sådan problem/misforståelse opstår igen.

Det der med at pege fingre lave SEP*-felter (Somebody Else's Problem) omkring tingene er der ingen vindere ved, kun tabere.

Så jeg vil vove at påstå at vi ikke har ret meget teflon hos os, men det er nok også nemmere når vi primært udvikler på et produkt for os selv, og ikke ret meget på timebasis for eksterne kunder :)

  • 2
  • 0
Heino Svendsen

Som konsulent ifører man sig sit teflon suit hver eneste dag : "Kunden har altid ret" ( og det får man på skrift, for de vil forsøge at tørre den af på konsulenten hver eneste gang for at dække over dårlig / manglende projektstyring / specifikationer ).

Man får ikke betaling for at gå den ekstra distance, ingen betaling for hjælp, kun betaling for at følge opgaveteksten til punkt og prikke - det er det eneste, DJØF'erne forstår. Selvom det sparer tid og dermed penge, at man taler sammen, så er det mange steder et fy-ord.

Når man for 10. gang har påpeget et problem og fået "Det har andre tænkt over" ( betyder rent faktisk "hold kæft og kod!" ), så dropper man ønsker om at levere et ordentligt stykke arbejde og tænker på pengene ( må være lidt lige som en luder - det er konsulenter vel også, når det kommer til stykket.... ) eller "én dag tættere på pensionen"...

Teflon + Struds = IT branchen. Ingen tager ansvar, "det er de andres skyld" og kø ved håndvasken.

Jeg mangler stadig at se en virksomhed, hvor man ikke praktiserer teflon- eller strudskulturen, og overvejer også, om det er for sent at skifte over til noget mere fornuftigt at lave, som fx. graver, gartner eller skraldemand - de gør i det mindste en forskel...

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize