- Log ind eller Opret konto for at kommentere
- Anmeld denne kommentar
Som du selv illustrerer er der en række alternativer til MS' produkter. Strategien med at være alt for alle har MS tidligere forsøgt uden held - hvem husker f.eks. 'windows everywhere'?
MS er efter et par iterationer lykkes ganske godt med deres Cloud satsning - Azure, bl.a. pga. et ganske attraktivt pris/kvalitets forhold. Man har en så stor kritisk masse på kontorprogrammer, at dette marked nok ikke forsvinder foreløbig. Ligeledes er der så stor en installeret base på MS infrastruktur, at de firmaer der er baseret på denne næppe skifter, sålænge MS yder den gode enterprise service på deres platforme, som de efterhånden har fået opbygget og sålænge en række kritiske applikationer kun kan afvikles på denne platform.
På nogle højtprofilerede områder, hvor man har forsøgt at følge et marked skabt af andre - f.eks. søgemaskiner, musikafspillere, tablets og smartphones, er man simpelthen ikke lykkedes.
På nogle områder er markedet efterhånden vokset fra MS og det er svært at se, hvordan nogen, inklusive MS, skal kunne lykkes med en 'alt-for-alle' strategi. Mit gæt er, at MS kommer til at vækste, der hvor man koncentrer sig om de områder som man allerede lykkes godt med og så bruger disse til at fastholde og udbygge sit marked. MS Office til IOS og Android er et eksempel, der understøtter dette. De bedre og bedre platformsværktøjer og ikke mindst den stigende åbenhed på platformen overfor andet end MS produkter et andet.