per lolk bloghoved

Har du talt forretning i dag?

For nogle uger siden læste jeg på Computerworld en kort omtale af rapporten IT i praksis 2016 fra Rambøll og DANSK IT. I artiklen beskriver adm. dir. i DANSK IT Rikke Hvilshøj, hvordan it-organisationen i danske Top 500-virksomheder, ifølge CIO’erne selv, skal udvikle sig i kvantespring på en lang række områder i de kommende år.

Jeg hæfter mig især ved to ting: CIO’erne forventer, at it-afdelingen i endnu højere grad end i dag vil spille en vigtig rolle for udviklingen af forretningen og dens beslutninger, processer, produkt- og markedsudvikling. Men målt på de samme parametre er det kun mellem 4 og 17 % af CIO’erne, som vurderer, at de i dag rent faktisk bidrager hertil.

Mine egne, årelange erfaringer peger i samme retning: Der er et stort gab mellem den rolle, som it-afdelingen spiller i dag, og den rolle som it-afdelingen kan og forventes at kunne spille.

I min optik skyldes gabet blandt andet, at mange it-folk undervurderer vigtigheden af at omsætte deres it-faglige viden til forretningsudvikling, så forretningen forstår, hvad de egentlig taler om. De er ofte knalddygtige og højt kompetente it-folk – som måske netop derfor kan have en blind plet: De brænder selv for it og teknik, det er her de har deres fokus, og med deres dybe indsigt og viden er fordelene ved den ene contra den anden løsning jo indlysende. For dem.

Men… It skal ikke (kun) kommunikeres, så andre it-folk kan forstå det. It skal kommunikeres, så forretningen kan forstå det. Ellers er der nemlig for mange gode ideer og viden, der går tabt. På den ene side går der frustrerede CIO’er, it-chefer og it-specialister rundt og beklager sig: ”De lytter ikke til mig – jeg HAR jo sagt det!” På den anden side er min påstand, at hvis man har en idé, der skriger på, at nogen handler, så skal man sørge for at servere sin idé ordentligt.

Har må jeg dog lige indskyde, at forretningen også selv har et ansvar for, at der ikke efterlades guld på gaden. Forstår de ikke deres it-folk, så lad være med bare at vende det døve øre til, men gør det klart, at der er noget, man ikke helt forstår. Animer it-afdelingen eller it-leverandøren til at opgøre muligheder, begrænsninger og konsekvenser i en målestok, der er forståelig og relevant for forretningen: kroner og øre, øget omsætningshastighed på lageret, reduceret risiko for produktionsstop målt i tid og penge… eller hvad der nu er relevant i den pågældende situation.

At servere sin idé ordentligt gælder uanset, om man sidder i virksomhedens egen it-afdeling, eller man kommer udefra som leverandør. Din idé skal kunne forstås af almindelige mennesker – almindelige mennesker som den administrerende direktør, produktionsdirektøren eller bestyrelsesformanden, for det er dem, der skal træffe beslutningen og afgøre, om din idé skal omsættes til virkelighed eller ej. Det gælder også i de tilfælde, hvor det er it-chefen, du har møde med. At sige ja eller nej er sjældent it-chefens beslutning alene, it-chefen skal kunne sælge idéen og stå på mål for den i sin egen organisation.

En dygtig it-afdeling eller it-leverandør skal forstå både forretningen og organisationen med købscenter, beslutningstagere, influenter og hele pibetøjet. Og det kræver altså en del af it-folk: De skal kunne overbevise nogen, der ikke ved meget om it – og de skal gøre det ved at tale ind til forretningens behov og muligheder, hvilket sjældent er deres egen, kompetencemæssige banehalvdel. Den forretningsansvarlige beslutningstager har ikke brug for, at it-chefen eller leverandøren leverer en teknisk redegørelse, men leder efter businessplanen og forretningsvinklen, når it-chefen kommer med en bevillingsansøgning eller en god idé. Beslutningstageren leder efter eksempler på lignende virksomheder, der har haft lignende problemer, hvordan disse problemer er blevet løst, og hvad de har fået ud af det.

It-folk og it-leverandører mangler typisk forretningsmæssig faglighed – det er jo i sagens natur den it-faglige kompetence, de er skarpe på. Alligevel ville mange ting gå nemmere, hvis flere it-folk fik forretningsindsigt og -forståelse: Hvad går forretning ud på, hvordan fungerer økonomien, hvad går den administrerende direktør, salgsdirektøren og produktionschefen op i? Jeg vil gerne pointere, at jeg ikke peger fingre ad enkeltpersoner. Derimod ser jeg en ledelsesmæssig udfordring, en udfordring der skal erkendes og løftes for at indfri et stort, uforløst potentiale.

Jeg har tit oplevet, at dygtige it-folk er startet i forretningen og er endt i it, fordi de kan lide at arbejde med det, fx medarbejderen hos grossisten, der ved, hvordan varerne skal køre gennem lageret og nu sidder med ansvar for it. De er gode sparringspartnere for ledelsen og gode til selv at træffe beslutninger, fordi de kender forretningen og dens udfordringer og muligheder.

På samme måde som man er villig til at investere i sin lagermedarbejder for at give ham et it-mæssigt kompetenceløft, er der efter min mening rigtig sund fornuft og god forretning i at påtage sin den ledelsesmæssige opgave at investere i sine it-medarbejdere for at give dem et forretningsmæssigt kompetenceløft.

Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Martin Jünckow

Efter at have brugt det sidste halve år på at udvikle et projekt forretningen havde lavet 2000 siders kravsspecification til inden vi gik igang, må jeg erkende at der rundt omkring altså også er et rimelig stort behov for at forretningen tør at snakke med IT-folk...

Hvis vi som IT-folk bliver bedt om at bygge Titanic, så gør vi det - men hvis vi undervejs i processen finder ud af at det forretningen i virkeligheden havde brug for var en robåd, så er det temmelig spildt indsats.

For at få success så skal grænserne mellem IT og forretningen udviskes - så længe man sidder i hver sin afdeling og kommunikerer via mellemmænd, så skal det gå galt.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize