Har du iværksætterblod i årerne?

Med en ganske lille investering på en weekend og 450 kr. (250 kr. for studerende) kan du finde ud af om du er den fødte iværksætter. Deltag i Startup Weekend i f.eks. Århus (4-6 februar) eller København (25-27 februar).

Opskriften kan måske virke speciel på mange, men jeg kan ærligt sige at netop sådan en weekend måske nok var det mest bevidsthedsudvidende, lærerige og livsændrende jeg oplevede i 2010.

Agendaen er simpel - start 10 nye firmaer på 54 timer:

Man mødes fredag aften, spiser lidt aftensmad (måltider og drikkevarer er inklusiv i prisen) og snakker med de andre sjove mennesker, der er mødt op.

Så skal der pitches ideer til projekter, som weekenden skal fyldes ud med. Til sidste Startup Weekend Århus blev der pitchet flere ideer end der var deltagere og selv om det bestemt ikke var alle ideerne der var interessante, så var der enkelte guldkorn og ideerne udvikler sig en del hen over en weekend.

Ideerne skrives ned og hænges op på væggen. Derefter skal der stemmes om hvilke 10 ideer, der var bedst, og hver deltager har et antal stemmer, som selvfølgelig skal fordeles strategisk, så man sikrer at der er mindst et projekt blandt de 10 bedste, som man gerne vil arbejde på.

Derefter skal dem der pitchede de 10 bedste ideer sætte sit hold. Da der sjældent er nogen der kender hinanden foregår det under kaotiske forhold, hvor dem der gerne vil arbejde på en ide snakker om hvilke kompetencer de har, og hvilke der skal til for at udføre ideen. I den situation bliver man hurtig populær som softwareudvikler, hvilket både min mand og jeg oplevede på den weekend, vi deltog i.

Når holdet er sat starter arbejdet. Undervejs er der enkelte afbrydelser i form af besøg af stjerne-iværksættere og vejledere og selvfølgelig skal der både spises og hygges ind imellem. Man skal ikke undervurdere de kontakter man får på sådan en weekend og det sociale er både sjovt og vigtigt.

Efter en weekends hårdt arbejde, pitches det færdige resultat for et erfarent dommerpanel, og der vælges en vinder og hvert hold får typisk noget feedback fra dommerne.

Derefter skal der tages hårde beslutninger om hvorvidt holdet vil blive ved med at arbejde på ideen, når weekenden er slut, og enkelte skal hjem og tænke over, om de vil sige deres job op for at gå fuldtids-iværksætter. Det lyder voldsomt at en enkelt weekend kan lægge op til sådanne drastiske beslutninger, men jeg taler ud fra personlig erfaring, når jeg siger at weekenden er præcis så intens, at man kommer ud i den slags overvejelser.

En virkelig anbefalelsesværdig oplevelse!

Kommentarer (31)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Anonym

"Iværksætterblod" er ikke noget man har som nyuddannet grønskolling - det er dels mental tilgang til problemløsning så man slet ikke kan lade være og dels en klar behovserkendelse på basis af erfaring.

Problemet er at folk der kommer direkte ud fra skolerne ikke ved meget om noget. De TROR de ved en masse, men løber sig en masse staver i livet og gentager fejl.

Det er fint at lege iværksætter som læringsprojekt og der er mange af disse copycat meshup overfladecontentprojekter som er de rene døgnfluer.

Der er nogle få som lykkes, men man skal være meget opmærksom på at det - specielt i Danmark - er med stor risiko for at ende i gæld som det er meget svært at komme over.

Virkeligheden er langt mere nuanceret, konkurrencen er langt mere intens og behovet for tværgående fagkundskaber for at klare sig i konkurrencen bliver stadigt større.

Mit første råd er at man aldrig bør gå i gang som iværksætter medmindre man i teamet har nogen som virkelig forstår og har erfaring med de problemer/behov, man arbejder på at adressere. Vi taler mindst 10 års erfaring efter skolen.

Når det er sagt, så er det fint med den nyuddannedes manglende respekt for tidligere tiders fejltænkning - evnen til at tænke nyt og tænke om følger ofte af et generationsskifte fordi de gamle nægter at slippe deres opfattelse af verden og hvad som kan lade sig gøre hvordan.

Det er ikke en ny udmelding fra min side http://www.computerworld.dk/art/72950

  • 0
  • 0
#2 Therese Hansen

Rigtig mange succesfulde startups bliver ellers startet af unge, fordi de er risikovillige og har mulighed for at dedikere sig uden at sætte familie og hus på spil + de har ikke brug for at tjene penge med det samme til at betale huset. At udelukke ungdommen fra sit hold virker ikke som den bedste strategi.

Hvis vi nu skal holde os til emnet med Startup Weekend, så kan jeg fortælle at selv om der typisk er overvægt af unge til Startup Weekend, så var der til sidste Startup Weekend Århus også en del i aldersgruppen 40-55. Hvis du tager afsted Stephan kan du sikkert lave din egen gruppe kun for "voksne".

Selv er jeg af den overbevisning at det er klogt at have et mixet hold af både nørder, sælgere, forretningsudviklingsfolk, mænd, kvinder, unge og midaldrende og det er netop det som Startup Weekend giver mulighed for, da du der kan sammensætte sådan et hold uden at skulle kende nogle fra alle kategorier på forhånd.

  • 0
  • 0
#3 Deleted User

Det lidt noget sludder at man skal havde mindst 10 års erfaring, før man starter som iværksætter.

Hvis man ser på mange af de store toneangivende it-virksomheder idag, så er de starte af unge dropouts og nyudklækkede fra uni.

Microsoft: Gates droppede Harvard

Apple: Jobs droppede Stanford

Google: Larry og Serge blev vidst aldrig færdige med deres phd'er, eller også blev det startet lige efter.

Facebook: Zuckerberg droppede Harvard

Så spørgsmålet er næsten mere om man ikke skal lade værd, med at starte virksomheder hvis man har for meget erfaring :-)

  • 0
  • 0
#4 Anonym

Peter, Therese

a) Jeg skriver IKKE at man skal have 10 års erfaring, men anbefaler at man har nogen med som kender området godt, samt giver en indikering af hvad det betyder. Du kender ikke et område fordi du har beskæftiget dig med det i 6 mdr.

b) Jeg skriver at det er fint med troen på det nye direkte fra studierne - en blanding er det bedste og der er altid masser af muligheder for at tage en ide fra en kontekst og tage den i brug på et helt andet område. Det gøres bare bedst hvis man faktisk kender et område.

c) De eksempler som nævnes er karakteriseret ved at de adresserede tunge nye områder - og alle i US, hvor vilkårene for opstarts er eller har været MEGET bedre end i DK.

  • 0
  • 0
#5 Therese Hansen

@ c) Hvis man skal tro denne undersøgelse er forholdene for iværksættere ikke så dårlige i DK: http://www.prosperity.com/country.aspx?id=DA

@ a) Nu har selv nyuddannede jo livserfaringer omend ikke indenfor de samme områder som folk der er ældre. Jeg vil strække mig så langt som at give dig ret i, at man skal have en med på holdet som kender domænet - jeg vil bare ikke give dig ret i at det har ret meget med alder at gøre.¨

@ b) Jeg har på fornemmelsen at du lægger alt for stor vægt på studier og studietid - der er masser af autodidakte iværksættere og ideer er mere personbestemt end alder/studiebestemt.

  • 0
  • 0
#6 Brian Jacobsen

Nogle af de egenskaber man skal bruge for at 'iværksætte', altså starte helt fra bunden, er en urokkelig tro på sig selv og det man laver, kunne arbejde 16 timer i døgnet og kunne leve på en sten (og nogle gange under den :-)).

Alle de ovennævnte egenskaber kan man som ung, de bliver slidt med årene.

Når man så kommer til at skulle drive forretningen, så er erfaring en rigtig god ting.

Så kombinationen er nok det man kommer længst med, og det er ikke altid lige nemt.

  • 0
  • 0
#7 Anonym

Kombinationen af erfaring og den unges drive er klart bedre end rent det ene eller rent det andet.

Jeg har også været næsten "nyuddannet" teknologiiværksætter - se her om IBSEN i 1996 i Internettets gyldne barndom. http://www.ebst.dk/publikationer/pub-internet/kap03001.html Ser jeg tilbage var jeg stadig grøn efter at have haft studiejobs siden 1986.

@ Brian

Jeg vil pege på at det mere er i valg af forretningsmodel og produktdesign at erfaring er manglende.

Nyuddannede har en stærk tendens til at undervurdere at andre faktisk tænker sig om i konkurrencen. De sigter dårligt og spilder en masse kræfter på det forkerte, mens de overser det kritiske. De begår en masse helt banale fejl og agerer typisk i en stærkt forsimplet verdensopfattelse.

Men - og jeg er helt enig - den unges drives, tro på at ting kan lade sig gøre, kan leve på en "sut" og manglende not-invented-here er væsentlige faktorer som ingen god iværksætter virksomhed kan undvære.

Min tilbagemelding er stadig - jeg har til dato ikke mødt en iværksættegruppe bestående af lutter unge mennesker, som ikke begik banale fejl fra starten.

Inddrag de grå hårs erfaring og sørg for at fokusere på et område som nogen i teamet har dyb kompetance indenfor.

Overfladebutikker er typisk døgnfluer - crash & burn - dem går der 50 fiaskoer af på 1 som overlever. Og 500 at på en som bare tilnærmelsesvis kan kaldes en succes.

Lektionen er ikke at lade være - lønmodtagerliver er den stille død. Men lektion er at tænke sig om ca. 100 gange mere og bedre om end man tror er "tilstrækkeligt". Think Big, Act Smart/Small & Short Cycles er en sund tilgang.

  • 0
  • 0
#9 Anonym

Har du belæg for at de begår signifikant flere fejl end andre førstegangs-iværksættere?

Det er min personlige erfaring, men jeg mener også at det kan siges generelt.

Vi ved f.eks. fra iværksætterstatestikkerne at de erfarne som "springer ud" som iværksættere har langt højere overlevelsesgrad.

Der er små fejl og store fejl. De erfarne begår færre store fejl og sigter efter skarpere forretningsmodeller med langt flere nuancer og f.eks. kunder fra starten (f.eks. som et spinoff), men selvfølgelig begår alle fejl når de kaster sig ud i noget de ikke har prøvet før.

De unge tror at iværksætteri drejer sig om at få ideer (inspiration) - de erfarne ved at det er hårdt arbejde (transpiration). Nogen gange kan det fandenivoldske selvfølgelig overvinde det velovervejede - det er bare sjældent - risikoen er meget højere hvis f.eks. ingen i teamet har arbejdet hos en kunde og dermed kender problemet indefra.

  • 0
  • 0
#10 Lars Ole Belhage

1) finder på en "ny" ting 2) løser et hidtil uløst problem

Nummer 1 er typisk i underholdningsgruppen - "Apps" og andet musik Nummer 2 er typisk i fysisk-produktgruppen - vinskiven, stjerneskruen og andre dimser

Men fælles for begge er at de rammer præcist i "problem"-domænet!

Og dette vil gælde alle firmaer - opstart eller ej. Men nye firmaer starter typisk med en løsning indenfor 1)/2) - og har dermed bedre chancer!

Erfaring kan "kun" bruges til at vælge blandt ideerne og til at styre (den forhåbenligt kommende) væskt

  • 0
  • 0
#11 Anonym

Lars

Rigtigt - erfaring er kritisk til at vælge blande de milliarder ideer som ethvert menneske kan generere på samlebånd.

Men også for at modne/kvalificere ideen eller rettere efterspørge løsningen på vegne af behovet. Erfaring er ofte forudsætningen for at tage en løs ide og gøre det til et succesfuldt koncept.

Verden af fuld af "ideer" som desperat søger et problem at løse eller et marked som vil aftage.

Den udbudsdrevne / ide-drevne innovation er voldsomt overvurderet relativt til ganske enkelt at lytte til kundernes behov go så vende rundt og finde en løsning.

Ingenting opstår af ingenting. Det er stort set altid behovet som driver værket. Des bedre fornemmelse for behovet, desto bedre er løsningen.

Derfor er erfaring alt og ide relativt lidt. Men ide-magerne vil gerne have det til at være omvendt.

Dine "typisk" er voldsomt forsimplede. Nummer 1 er i gadget-kategorien. Nummer 2 er størrelsesordener større og vigtigere.

  • 0
  • 0
#12 Lars Ole Belhage

Nemlig - såkaldte ideer hører til underholningsbranchen! Alt rigtig værdigtilvækst kommer fra-og-i et faktisk problem-domæne.

Underholdningsbranchen er vistnok ikke andet end gadgets ?

Så al snak om erfaring (som i alder) er irrelevant - forstå dit område - nej, elsk dit område - og du vil kunne skabe!

  • 0
  • 0
#13 Tommy Dejbjerg Pedersen

Først og fremmest, stor ros til Startup Weekend fordi de sparker r.. med deres koncept, som formår at få nogle gode ideer bragt videre til konceptfasen. Det er afgørende at vi har nogle koncepter som dette hvor folk trygt kan prøve ideer af uden forpligtelser og få en masse feedback med, som jo også kan være, at de bare skal finde sig et fast job i stedet for :-)

I vores lille iværksætterkollektiv, Geekhouse, sidder der flere af de virksomheder som er kommet ud af Startup Weekend, og det er min erfaring at de netop har fået lært en masse på kort tid i de her forløb, og - ikke mindst - har fået skabt sig et solidt netværk, både til andre iværksættere men også til investorer og diverse erfarne sparringspartnere - i og udenfor DK!

Jeg tror Startup weekend og lignende tiltag spiller en væsentligt rolle i forhold til at opdyrke en iværksætterkultur hvor det er ægte samspil mellem viden, forretning og ildsjæle der brænder for en ide, og - ofte - ikke passer ind på de hylder vi som samfund stiller til rådighed for folk.

Genetiske iværksættere, der tør at køre galt 3-4 gange i det små for så at dukke op om 10 år med det helt rigtige koncept. Og det kan man jo ikke undervise folk i, det skal de prøve på egen krop - og for egen risiko !

Hvis de bare kan komme ud på den anden side, med deres optimisme og gå-på-mod intakt, så er vi nået langt. Hvilket er noget som 10 år i et cubicle hos en stor kodefabrik nok skal få pillet grundigt ud af folk...

  • 0
  • 0
#15 Tommy Dejbjerg Pedersen

Fisk... :-) Jeg kunne jo umiddelbart få lyst til inddele din 1)'er i en hel flok underkategorier, men jeg tror vi snakker pærer og æbler her.

Startup Weekend og Geekhouse hører til i et økosystem, hvor iværksættere med forskellige typer ideer arbejder. Startup Weekend (og andre) sætter i ideerne godt i gang, Geekhouse (og andre kollektiver som f.eks osaa.dk og cominds.dk ) giver dem en base/knudepunkt i deres færden.

  • 0
  • 0
#17 Anonym

StartUpweekend og tilsvarende er fint nok - det bidrager til uddannelse. Men at tro at det skaber virksomheder er naivt.

Hele tilgangen stammer fra den typiske planøkonomiske tænkning i ministerierne at virksomheder er noget man "skaber" politisk ved bare at føde folk og penge ind i at opstart af virksomheder. Det er en push-tankegang som fejler igen og igen. De dør på stribe og burde ofte aldrig være startet.

En konkurrencedygtig økonomi er konkurrencedygtig fordi de enkelte personer træffer gode beslutninger både som "kunder" (konkurrencen udbreder de bedste og billigst løsninger) OG udnytter de muligheder til at tage initiativer som tiden viser.

Virksomheder som ikke startes på ryggen af behov og en klar forståelse af marked og de teknologiske muligheder/udfordringer lever ikke længe. En god ide KAN vende rundt og blive behovsdrevet ved at gå seriøst ind i markedet tidligt og f.eks. få kontakter til slutkunder eller inddrage folk med tung erfaring.

Men der er rigtigt langt mellem 10 år i garagen på noget med seriøst potentiale og det er ekstremt hårdt - jeg er selv en af dem og har været nødt til at starte spin-offs for at få tempoet op.

Små Apps og underholdning er noget andet - det er en anden måde at agere freelancer for en silostruktur a la IPhone på samme måde som endnu en Irma eller 7-11 hvor bestyreren har delvist ejerskab er en anden måde at blive ansat på. Det kan også være en bibeskæftigelse for rene konsulentbutikker. Fint - intet galt med det - men det bliver ikke en ny Lego, A. P. Møller eller Google eller bare noget som ligner.

På papiret starter der mange virksomheder i Danmark. men de fleste er enkeltmands freelancestrukturer eller småteri uden potentiale. Bureaukraterne har selvfølgelig travlt med at påstå at de gør det godt, men faktum er at de fejler seriøst fordi de skader markedsdannelsen i stedet for at understøtte den.

Der er en årsag til at Danmark ikke har fået noget ud af overgangen til internet og netværksøkonomi. Danmark er blevet ekstremt bureaukratisk styret i markedsdannelsen og det kvaler den sunde virksomhedsopstart.

  • 0
  • 0
#20 Anonym

Jeg fulgte selv et kursus på London Business School om New Ventures, hvor man fik præsenteret opstartscases til forberedelse og diskussion.

Derefter kom iværksætteren i den sidste del. Det gav anledning til megen læring at få konfronteret ens analyse med realiteterne og de erfaringer, de havde gjort sig efterfølgende.

Eksamensopgaven var et færdigt oplæg til en ny virksomhed. Mig bekendt blev ingen af disse nogensinde startet - men lærerigt var det.

  • 0
  • 0
#21 Peter Lind

StartUpweekend og tilsvarende er fint nok - det bidrager til uddannelse. Men at tro at det skaber virksomheder er naivt.

http://copenhagen.startupweekend.org/ - der er tre virksomheder vist, med virkende sites. Disse blev skabt på baggrund af StartupWeekend i Kbh sidste år. Hvilket grundlag har du for at hævde at der ikke er tale om egentlige virksomheder her? Hvad er dine argumenter for at disse virksomheder ikke vil klare sig ok?

  • 0
  • 0
#22 Therese Hansen

Ejerskabsspørgsmålet er helt vildt vigtigt og noget af det sværeste ved Startup Weekend.

Selv var jeg med i et projekt, som valgte at fortsætte og i dag allerede har en del succes, men som jeg ikke længere har del i, fordi jeg (og enkelte andre) ikke kunne lave den tidsinvestering i projektet som andre kunne. Selvfølgelig har jeg bidraget til ideen, men det var min egen beslutning at jeg ikke ville have del i videreførslen. Jeg er bare glad for, at de har succes.

Den slags er en del af en forhandlingsproces som foregår, når man sætter holdet og når weekenden er slut. Ikke nødvendigvis nemt, men det er det heller ikke at sætte det rigtige hold i den virkelige verden :-).

Personligt tror jeg at der er mange gode projekter som ikke rigtig bliver til noget, fordi de involverede er for beskyttende, hvor de kunne have fået succes ved at åbne op for mere samarbejde, selv om det koster en ejerandel.

  • 0
  • 0
#24 Mogens Ludvigsen

Ang "hvem ejer egentlig idéen og til det der bliver produceret på en sådan weekend" ??

Principielt set er opfindelser begået i forening ejet af alle involverede. Retten kan så overdrages formelt set til een eller flere (med) opfindere eller helt/delvist til en tredjepart.

Dette er godt at få afklaret, før der er for mange penge på spil blandt venneopfindere.

Se om patenter, osv. på www.eneret.dk

  • 0
  • 0
#26 Anonym

Peter

Jeg vil ikke gøre mig til dommer over nogen eller agere lyseslukker - det drejer sig om forventningsstyring og at løfte blikket højt nok.

Men siden du spørger

Autobutler kunne have en lille chance hvis de har en god lock-in model på værkstedssiden og undgår en shakeout. Lidt ligesom Just-Eat som (efter sigende) bruger lidt fordækte metoder til at holde konkurrencen nede, men klart har haft succes. Atuo-branchen er netop så

Men en profileringsmaskine som en Google kopi uden søgemaskine, sikkerhed eller reklamemaskine !?

Og et site til at finde ud af om du kender andre som flyver med samme fly?

Dette minder for meget om dot.com,

Hvis de tre skal være udtryk for det bedste, så står jeg klart ved min udmelding. Se det som en træningsøvelse snarere end som seriøs virksomhedsopstart. Vent til du virkelig har en ide med kød på i stedet for at lege med en model uden staying power.

  • 0
  • 0
#27 Carsten Sonne

Peter Nørregaard skrev et interessant indlæg om innovation og iværksættere for ca. 1 år siden [1]. Optimisme og risikovillighed er selvfølgeligt nødvendigt som iværksætter. MEN, der er præcis samme optimisme og risikovillighed der slår størsteparten ihjel. Peter skrev bl.a.

De to forhold - den overoptimistiske opfinder og den træge kunde - giver tilsammen 9X effekten. Ud over de mange andre forhindringer på vejen til et succesfuldt innovativt produkt, skal forholdet mellem opfinderens og kundens opfattelse af produktet værdi være mindst en faktor 9.

Jeg vil være tilbøjelig til at give Stephan ret: Konkurrencen i den "virkelige verden" er benhård. Som ung og kåd kan man rigtig nemt komme galt af sted.

Vh Carsten Sonne Selvstændig IT Konsulent

[1] http://www.version2.dk/artikel/13534-9x-effekten-drukner-innovation

  • 0
  • 0
#28 Anonym

Jeg tillader mig at have et lidt mere samfundsmæssigt perspektiv.

Jeg tror simpelthen ikke at processer a la denne starter værdiskabende virksomheder. Istedet dirigeres menneskelige ressourcer ind i lavproduktive aktiviteter. Det er selvfølgelig synd for dem, men det er reelt et problem for alle fordi samfundets samlede velstand falder når allokeringen fungerer dårligt og vores "kloge" hoveder eller måske snarere entrepreneurer dirigeres ind i blindgyder.

Årsagen er at tiltag som disse ikke bygger på en dybere problemerkendelse og forståelse af vægtige markedsbehov, men på deltagernes lidt forenklede menneskebillede og de meget simple "behov".

Det bliver mest til underholdning og helt simple køb eller overfladiske services. Det er i sig selv fint, men vi bliver ikke rigere som samfund af endnu en App og nu har vi altså få de første 1000 simple life-storage eller affiliate marketing modeller.

Selv når man adresserer reelle behov, så bliver det sjældent med særligt nuancerede løsninger. Det bliver one-stribed-zebras med for høj risiko og for lille potentiale uden en reel strategisk eksistensberettigelse.

I stedet burde vi som samfund belønne de virkelige problemløsninger meget bedre, så de tunge behovsdrevne satsninger fik bedre vilkår og kunne tiltrække sig flere ressourcer. Men disse processer fungerer ikke i Danmark og derfor producerer vi sjældent vindere.

Jeg ville gerne se en StartUp weekend som var langt mere problemorienteret. F.eks. hvis fagfolk fra forskellige brancher eller samfundsfunktioner forsøgte at beskrive hvad de ser som nogle af branchens / samfundets tunge problemer og man så lod tværfaglige grupper sammensætte omkring disse.

Problemet kan måske skrues ned til at formålet med iværksætteri i Danmark ikke er at løse problemer indenlands og skabe konkurrencedygtige eksportvirksomheder, men at producere lønmodtagere som kan betale skat

  • 0
  • 0
#31 Mogens Ludvigsen

ang. "ejer egentlig idéen og til det der bliver produceret på en sådan weekend?"

Grundkæggende - det gælder al IPR - er det opfinderne indenfor patenter, der ejer opfindelsen.

For brugsmodeller er det tilsvarende frembringerne, der ejer retten i forening til brugsmodellen.

Med venlig hilsen Mogens Ludvigsen LudvigsenPatent

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere