Handling nu!

Optag på it-uddannelserne og især kvindernes svigt i den forbindelse er et højaktuelt emne, men hvad sker der på området' Det er nemt at snakke om det, men hvad gør vi helt konkret ved problemet' Kort sagt: hvor er handlingen bag ordene?

Jeg er selv involveret i et tiltag, som jeg meget håber kan lokke flere piger til datalogi i Århus. Det er en it-camp i efterårsferien - kun for piger!

Planen er at vi tager 28 teenagepiger og giver dem et hårdt it-program i 3 dage og lader dem testkøre deres evner og interesse indenfor it. Programmet for i år ligger ikke helt fast, men sidste år blev de udsat for både kryptologi, design af it-systemer og programmering af mobiltelefoner og det var en kæmpesucces! Man kan jo altid diskutere hvordan man måler om det er en succes, men pigernes feedback er vores umiddelbare målestok - og i fremtiden så vi jo gerne et navn fra campen på optagelseslisterne på datalogi. Sidste år var første år campen blev gennemført, så det er stadig for tidligt at vente så håndgribelige resultater.

Man kan spørge sig selv om det nytter noget at holde sådan en camp, når man kun når 28 piger hvert år, men faktisk er det jo flere end vi er på hele datalogistudiet i Århus - jeg gætter på at vi er ca. 15-20 piger ud af ca. 550 datalogistuderende (men jeg har ikke de præcise tal). Hvis vi ellers gør vores job godt med campen vil pigerne jo også derudover virke som ambassadører ude på deres uddannelsessteder, og de kan være vidner for at it er meget mere spændende og slet ikke så svært, som man tror.

Det er meget svært at sætte et program sammen for pigerne, når man kun har 3 dage til at give dem en ide om hvad it går ud på. Der er mange svære fravalg i den proces. Det vigtigste for os (arrangørerne) er at give dem appetit på at finde ud af mere og at vise dem at de også kan. Som en del af den målsætning har vi valgt også at tage dem med på virksomhedsbesøg og præsentere nogle kvindelige rollemodeller. Det skal ikke kun handle om at studere it, men også om arbejdslivet derefter.

Campen er en del af pigernes efterårsferie, så der skal både være tid til seriøsitet og sjov - og 28 teenagepiger samlet bliver en oplevelse, som jeg ser meget frem til. Inden da er der dog stadig meget som skal arrangeres for at få de tre dage til at hænge sammen. Jeg kan jo kun håbe at der er handling bag ordene fra it-branchen, så det bliver let at finde sponsorer nok.

Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Dorte Toft

Hvor lyder det godt - at teenagepiger også for mulighed for det valg. Intet ondt sagt om ridelejre eller sprogkurser i udlandet, men at der også er mulighed for at orientere sig i helt nye retninger er bare cool. Man sku' næsten være en flue på væggen.

  • 0
  • 0
Therese Hansen

DR lavede et interview med 3 af pigerne fra sidste år <http://www.dr.dk/P1/harddisken/Udsendelser/2006/08/2006/10/20100116.htm&gt;
- det er lidt sjovt at høre hvad de siger om campen og it. Der er faktisk en af pigerne der meget godt begrunder hvorfor vi kun har piger på campen - hun fortæller nemlig at når drengene er der, så overtager de computeren og fortæller pigerne at sådan skal det være fordi piger ikke kan finde ud af det med computere.

Tankevækkende. Jeg er ellers normalt ikke meget for kønsopdelt undervisning, men her giver det god mening...

  • 0
  • 0
Therese Hansen

Er der andre der har erfaringer med tiltag til at få flere til at vælge it som deres fremtid? Eller er der nogle gode ideer til hvad man ellers kunne gøre for at hjælpe på it-fagets image?

  • 0
  • 0
Therese Hansen

Jeg har mødt mange fornuftige lærere som gerne ville bruge it i undervisningen og gerne ville give eleverne mere indsigt i hvad en computer kan, men der er ikke tid, ekspertise eller resourcer til det.

Når man tænker på hvor hjælpsomt it-miljøet ellers generelt er, undrer det mig egentligt, at der ikke er nogen der har lavet en resourcebank til lærerne, som de kunne trække på - det være sig information om gode eksempler og hvilke pointer, der kunne være gode at komme med, hvordan matematikken kan være et god indgangsvinkel til computerproblemer (f.eks. kryptologi), information omkring hvilke programmeringssprog der henvender sig til børn og eksempler på hvordan man kan bruge det i undervisningen (eks. danskundervisning), information fra universiteter og virksomheder om deres tiltag til børn f.eks. har datalogi på Århus Universitet lavet et interaktivt gulv til skoler og biblioteker, KMD har lavet en elektronisk skoletaske, IBM har deres Kidsmartprojekt med børnecomputere:
<http://www-05.ibm.com/dk/ibm/ibmgives/kidsmart/&gt;

Man kunne hurtigt komme med et par gode eksempler på hvordan lærere kunne bruge wikier og blogs i undervisningen, og skrive en kort tutorial, så det ikke var så svært for læreren at gå i gang med.

Det er jo egentlig ikke hardcore ting, man skal vide for at vække børns interesse for computere.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere