Hack dig ind i Danmarks voksende spilbranche

"Det for svedigste jobopslag" lyder en af kommentarerne til SyBo Games seneste jobopslag, hvor de søger en programmør til deres hastigt voksende spilvirksomhed. De tilbyder dig et job, hvor ét af kriterierne er, at du har fået 500.000 point i deres seneste spil Subway Surfers – ellers må du gerne hacke dig vej til dem. Kan du ikke opfylde disse krav, kan jeg glæde dig med, at dansk spilindustri pt har ca 50 andre ledige stillinger!

Spilbranchen i Danmark har af flere omgange været dømt ”game over” – intet er efter min mening mere forkert. Totalmarkedet for underholdningsspil vokser fortsat – selvom der pt sker store skift i volumen og værdier fra pc og konsol til mobil og online gaming. Dertil skal tillægges afledte forretningsområder indenfor bl.a. reklame, simulering og undervisning.

Historien om de glade gutter fra SyBo Games, Sylvester og Bodie, der har skabt spillet Subway Surfers illustrerer efter min mening meget godt det, der sker i undergrunden af dansk spilindustri lige nu. De begyndte deres firma for kun et par år siden med laserfokus på iOS platformen, kendte gameplays med et twist, højtbelagt med kreativt design i høj kvalitet. To mand tilsat kompetence fra en erfaren dansk forretningspartner og en dansk investor, der forstår spil iværksættere og investerer derefter. På rekordtid har de skabt en forretning, hvor deres spil er spil er spillet mere end 1 milliard gange (ja, milliard!) – og downloadet i mere end 20 millioner eksemplarer. Og jo, når jeg ser deres smil, så kan de også tjene penge på at give spillet væk gratis.

Deres udfordring er nu at gøre det hele igen og igen.

En analyse fra 2010 viser, at der findes 103 danske spilselskaber (+43% vs 2008), og de beskæftiger +600 fuldtidsansatte. Tilsammen udgav de mere end 200 titler på verdensplan, og de danske producenter omsatte i 2010 for ca ½ mia kr., hvoraf 2/3 dele var eksport. Alt sammen godt for Danmarks skattegrundlag og velfærd. På denne baggrund synes du måske ikke, at dansk spilindustri surfer derud af endnu – men jeg vil i kommende indlæg fortælle mere fra min dagligdag i branchen – så kan du selv vurdere om brættet er sat i vandet, så Danmark på kort- og mellemlangt sigt kan surfe forrest på spilbølgen.

Dagsordenen for industrien er vækst. Vækst gennem flere produkter og flere talentfulde personer med deres arbejdsplads i Danmark. Vejen til vækst for dansk spilindustri går ikke bare gennem markedet for underholdning. En nylig rapport fra Computerspilzonen viser, at gamification og andre beslægtede områder som visualisering mv udgør et stort potentiale for de knapt 500 talentfulde personer, som hvert år kommer ud fra designskoler, IT-universiteter og andre læreanstalter for at skabe sig en fremtid indenfor de kreative-digitale erhverv, som spilindustrien tilhører.

Dansk spilindustri er fortsat meget ung og har brug for mere erfaring og en stabil opvækst - ikke fordømmelse eller antagelser om at den ”kun skaber voldsprodukter for 17 årige, der sidder og nakker hinanden”. Hvis du endnu ikke har mod på at hacke dig vej ind i branchen og dens produkter, så håber jeg, at du vil læse med i denne blog, hvor jeg løbende vil give dig eksempler fra de danske spiludviklere, deres produkter og deres møde med virkeligheden – i krydsfeltet mellem hardcore it-udvikling, baseret på kreativt design og analyse tilsat en god del bruger- og forretningsforståelse, samt ikke mindst masser af svedig passion.

Fortæl mig, hvilke emner du gerne vil høre mere om – jeg glæder mig til at læse dine synspunkter.

Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere