ken mathiasen bloghoved blog

Gymnasie-eleverne er kvikke nok, men de har aldrig lært it

Hvis folket mangler brød, jamen så giv dem kage (Marie Antoinette 1778).

Hvis folket mangler it-forståelse, jamen så giv dem en iPad. Men æv - for en iPad lærer ikke børn og unge "computing" - det lærer dem ikke "at forstå it".

Illustration: Privatfoto

Gymnasieelever lærer at fortolke digte, men der er ingen der har lært dem at lave en makro eller bruge blindskrift/ti-fingersystemet (foto Anna Kropekk, Pixabay)

Nu er det efterhånden nogle år siden, vi kunne læse om skoler der i fremskridtets tegn udleverede iPad til skoleeleverne. De første evalueringsrapporter begynder så småt at dukke op. Jeg glæder mig til at se om brugen af iPad har haft en blivende effekt på indlæringen og til at høre om eleverne er blevet bedre til at forstå it, så de ikke kun er it-forbrugere.
Englænderene, der i flere år har haft et dedikeret it-undervisningsprogram i folkeskolen siger; "program or be programmed” (citat, Simon Peyton Jones). Englænderne gør det fantastisk (link). De kalder det ”computing” og vi snakker sorteringsalgoritmer (eksempel) og kryptering
(eksempel) forklaret for 5. klasseseleven. Det kan vi lære meget af i Danmark.

En almindelig STX gymnasieelev er i dag it-forbruger (Word, Powerpoint, Facebook, Snapchat osv), men eleven kan ikke lave en simpel makro eller programmere. I min daglige undervisning på gymnasiet, møder jeg førsteårs-elever der skal have hjælp, hvis et Word-dokument skal gemmes som en pdf-fil.
I fysik skriver vi ofte grader celcius (°C). Elevene sidder hver gang møjsommelig med musen og klikker ”indsæt - symbol - flere symboler” og finder så gradtegnet. Det gør de hver gang. Jeg benytter lejligheden til at vise dem, at jeg bare skal trykke ALT og C (fordi jeg har lavet en makro) - det imponerer dem.
Det er jo ikke fordi eleverne er dumme - de har bare aldrig lært det.

I folkeskolen er der nogle gode tiltag. I matematik røres der perifert med "at forstå it", når eleverne bruger GeoGebra til at konstruere trekanter med. I First Lego League laves simple algoritmer og der programmeres små robotter. Men begge dele er frivilligt for skolerne og det er langt fra alle der er med.
Der er elever der i deres fritid spiller Counter Strike og laver nye baner og sætter servere op. Senest er Minecraft blevet den store dille og i det spil får ungerne boolesk algebra ind under huden, når de selv laver elevatorer, automatiske døre og maskiner der sorterer deres værktøjskasse (items). Det er godt og de bliver rigtig gode til computing.
Så der er stor spredning på de elever jeg møder på deres første gymnasieskoledag. På trods af de flotte kr. 7000 laptops med lysende logo i låget, iPads og politikernes gode intentioner, må jeg bare konstatere at der er nogle, der er helt blanke i forhold til at forstå it.

Der er lavet et fantastisk tiltag i gymnasiet, hvor eleverne kan vælge forsøgsfaget informationsteknologi. I faget programmeres smartphone, laves hjemmesider, interaktive test, der arbejdes med interaktionsdesign osv. Det er godt til dem der vil det og jeg håber der er mange der vælger dette tilbud. I parentes skal det bemærkes at vi ikke alle skal være programmører. Min pointe er at jeg mangler noget obligatorisk mellem dette nye frivillige fag og it-forbrugeren. Om det skal være i folkeskoleregi eller i gymnasiet, er ikke vigtigt.

Der findes forskellige opfattelser af ordet "it", så det en god idé at definere ordet/begrebet "it" før man går ind i en diskussion med andre faggrupper (foto J.Soto, Pixabay).

Når man snakker med en andre faggrupper om it, skal man lige være opmærksom på at it er et ideom. Så når jeg prædiker "it til folket", tror den humanistiske dansklærer at det er Word, Powerpoint og de sociale medier der tales om (og ikke evnen til at forstå it).
I de gymnasiale læseplanerne er det bestemt at it skal være en integreret del af alle fag - og det er for så vidt fint nok. Men min vurdering er, at der kun er sporadiske tiltag i forhold til computing og at det kun er ”it-forbrugeren” der styrkes med denne tilgang. Som ingeniør ser jeg en skævvridning af det almendannende begreb - eleverne skal have dansk på A-niveau og lære at fortolker folkevisen Ebbe Skammelsøn, men de lærer ikke at skrive med ti-fingersystemet.

Det er ikke elevernes skyld de ikke har en bedre it-forståelse - eleverne er kvikke nok, men det har aldrig lært det. Det kan vi ikke være bekendt og det holder ikke - ikke i 2015.

Nu er der snart folketingsvalg og dermed valgkamp. Næste gang jeg bliver stoppet af en bolsjeuddelenede politiker på gågaden, vil jeg bede ham/hende om at sikre, der kommer obligatorisk "it-forståelse" på skoleskemaet (om det er i folkeskolen eller gymnasiet er ligemeget). Det er vigtigt det her - så gider du ikke gøre det samme - please.

Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Thomas Alexander Frederiksen

Det er altid godt når en artikel om undervisning starter med et velkendt citat, tilskrevet en der helt sikkert ikke har sagt det. Nuvel, forfatteren er ikke historiker, men altså...

Når det så er sagt, så kan det kun gå for langsomt med at følge det britiske eksempel og få faget på skemaet på alle niveauer af undervisningssystemet.

  • 6
  • 0
Jn Madsen

I samme øjeblik sådan noget kommer i pipeline,- så kommer de tunge drenge på banen.

De store velkendte firmaer ser et enormt marked,- de elever der oplæres i deres systemer forbliver nok kunder og veltalende salgs-repræsentanter for deres firma i mange år fremover.

Så straks hives de sædvanligvis totalt uvidende politikere og de vigtigste embedsmænd rundt i næsen, og imprægneres til at tro lige netop disse systemer skal på skoleskemaet. (tænker næsten ikke på den massive uddeling af iPad i skolerne,- smart tænkt af æblekassen)

Open Source folket skriger i den anden ende,- Linux - helst i en eller anden ukendt dist er den eneste vej frem,- naturligvis kombineret med C++ kodning allerede fra 0' klasse.

Kan vi lige få nogle gode folk på banen? Helst nogle neutrale folk der måske står for forskellige pensum på IT-uddannelserne. De kan måske kridte banen i den rigtige retning for de unge mennesker.?

  • 7
  • 1
Kristian Christensen

Jeg er fra dennårgang lige efter man havde hakkebræt med en skærm så du ikke kunne se tasterne. Disse elever lærte 10 finger. I dag kan du ikke blive pedelmedhjælper uden at kunne håndtere bestillings og regning systemer. Hvad (undskyld) helvede er der sket når selv sektæretære og ledere sidder og kigger på tastaturet som om de burde gå rundt med colabunde som briller efter tasterne?
Jeg har efterhånden et rimeligt system jeg har lært mig selv. Men hvorfor er dette ikke et obligatorisk fag? Maskinskrivning?
Og ja. Min datter har imod i forbindelse med skolen og de laver en masse spændende ting. Det meste af det virker dog til at være for at gøre det papirløst. Men de lærer ikke hvordan it virker.
Jeg er flere gange kaldt ud til en kunde der stolt proklamerer hvor list han eller hun vidste om IT. Og så måtte jeg gerne kigge på den mus der ikke virker.. Hvorefter jeg først vender den om og konstaterer at der ikke er lys i den hvilket umiddelbart indikerer at enten er den direkte defekt. Eller - og det var så tilfældet - ikke tilsluttet. Hvis jeg stod foran en hel forsamling og havde måtte ringe efter hjælp til en mus der ikke sad i stikket ville jeg nok blive en anelse pinligt berørt. En sjælden gang er en tanketorsk ok. Men hvis vi snakker en gang hver 14 dag i snit så er det sgu ikke optimalt. Især fordi jeg så spilder en masse tid.

  • 2
  • 0
Michael T. Jensen

Jeg (lærer gennem 15 år) har sagt det i årevis: de unge er ikke dygtige til it. De er dygtige til at lade sig underholde og være sociale vha. it.

Vores elever har lært 10-finger i 5. kl. I 6. kl. har vi arbejdet med kollaborativt arbejde, redigering af lyd, videoredigering, billedredigering og efter påske går vi ombord i programmering... Hvad tænker I jeg mangler at tænke ind i årsplanen (1 lektion om ugen)?

  • 3
  • 0
Tobias Skytte

I '87 gik jeg i 8 klasse i en international skole i udlandet med Engelsk pensum (Oxford).
Der var 'Computing' et fag som alle andre, de havde Apple II og BBC computere (sjovt nok ingen PC) og vi fik undervisning i begge systemer. Det var, som også beskrevet i artiklen, netop sorterings algoritmer osv. Mit første rigtige program som jeg fik til opgave (lidt som en fristil) lavede jeg i GW-Basic på min fars PC og det var en database (dvs. fra bunden, med UI og lagring/hentning/visning af data osv.). På BBC'eren kunne vi programmere noget wireframe grafik, dvs. programatisk fortælle hvor nogle 3D kasser skulle placeres (en meget tidlig minecraft?), og på Apple II mener jeg vi bla. lærte om teksbehandling osv.

Så det har de altså haft i England (ved dog ikke om det også var i de alm. skoler i England) fra i hvert fald 1987.

Vi er LANGT bagud i Danmark... og dog i Gymnasiet var jeg i DK og i 2g eller 3g kunne jeg vælge 'Datalogi' som tilvalg og der var faktisk også noget om sortering og kryptering osv. MEN det burde ikke være som tilvalg efter min mening.

Hvis man er bange for at hardware producenter presser politikere til at vælge deres hardware så kunne man jo bare have begge to af mulighederne:

PC (med Windows og Linux i dualboot)
MAC (som jo også er Unix baseret, så der er synergi der med Linux)

Så ligesom jeg fik undervisning i Apple II og BBC, så kunne nutidens unge få det i PC og MAC.

  • 4
  • 0
Rune Jensen

Hvor mange kender i det hele taget forskellen på software og hardware?

Før folk kender og forstår den forskel, er der ingensomhelst grund til at begynde på programmering i hvert fald.

Det var nemt før i tiden, hvor alle byggede deres egen computer. Så var det nødvendigt at forstå forskellen. Men i dag, hvor alt foregår ved at downloade en APP, så er det hele smeltet sammen.

Der er sågar (håber dog ikke det gælder DK, men ikke være overrasket alligevel) - nogle folk, som har "succes" på at man kan "downloade mere RAM til computeren" (det er et humor site).

Det er selvfølgelig en skide sjov idé, lidt som at "downloade internettet", men ganske horribelt, at der ikke er større viden.

http://www.downloadmoreram.com/

Nuvel, testen er, at man giver siden til hvem-man-nu-vil-lære-at-programmere og ser, om vedkommende vil acceptere premissen eller ej.

PS. Siden har SVJH en reddit-side også, hvor det forklare hvorfor den blev lavet.

  • 0
  • 0
Uffe Kousgaard

Principielt kan det godt lade sig gøre, hvis man accepterer en løsning á la Stacker og den slags til harddiske i efterhånden meget gamle dage. Dvs. on-the-fly komprimering, men det ville godt nok blive langsomt. Jeg ville såmænd ikke blive overrasket, hvis nogen et eller andet sted derude havde lavet sådan en driver.

  • 0
  • 0
Ulrik Suhr

hvilket niveauet besidder dine elever og hvilken videnbegærlige tilgang har de?
Jeg havde et super sjovt kursus på Uni...
Hvor underviseren reelt var sparringspartner og underholder i forskellige teorier.

kurset var opbygget så der blev undervist i AI, Neurale netværk. etc.

Så efter et par undervisningstimer skulle vi selv finde på opgaver og løse det via den teori vi nu kendte...
De efterfølgende timer kunne man få hjælp hvis man sad fast.

Jeg vil mene at kurset og opbygningen gør at jeg i dag har en rigtig god forståelse af Neurale Netværk og dennes mulighed som endnu ikke helt har vist sit ansigt i moderne IT endnu.

  • 0
  • 0
Rune Jensen

Jeg ville såmænd ikke blive overrasket, hvis nogen et eller andet sted derude havde lavet sådan en driver.

Ja, jo, men jeg må så også indrømme, jeg snød lidt. Jeg har nemlig for et par dage siden downloadet flere Hz, så min CPU arbejder hurtigere. Jeg har oprindeligt en 2.3 gHz maskine, men så så jeg denne:

http://downloadmoreghz.com/

Og nu har jeg en tera Hz hastighed. Det er sguda ret fint for en lille Acer Aspire potte. Nu leder jeg så efter et sted, hvor jeg kan downloade en større blæser. Måske hvis jeg kan downloade en vandkøling, så jeg slipper for støjen.

OK, spøg til side, så mener jeg nu stadig, at når man kigger på, hvad folk ved i dag om deres computer, så er der en forskel på nu og tiden fra midt-firserne til midt-halvfemserne.

Alt det "sjove" er jo dækket under et tykt lag brugervenlighed, så chancen for, man på samme måde bliver udsat for noget "farligt" eller umiddelbart "uforståeligt", som man kan lære af, synes for mig at være formindsket.

En ting er, at man ikke må lære hvad en .exe fil er, hvilket jeg synes er synd, da det degraderer sikkerheden.

På nettet gør CMSer at man heller ikke længere behøver lære HTML. Man skal derimod vide, hvor de rigtige add-ons er.

Sammenlign det med en C64, hvor du kun kunne lave noget selv, hvis du læste manualerne. Som iøvrigt er iblandt de bedste nogensinde skrevet (intet slår Commodore 64 Programmer's Reference Guide)...

Jeg synes at legen er forsvundet lidt ud af computerne med brugervenligheden. Den inspirerer mig ikke på samme måde til at lave (programmere) noget selv, når der ikke kræves større viden eller arbejde af mig for at gøre det.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize