Grøn IT: Dufter din fladskærm af petunier?

- Eller hvorfor jeg stadig er glad for at jeg læste datalogi og ikke markedsøkonomi.

CO2 neutral IT

Grøn IT, har jeg lært i dag, dækker over det fænomen at en IT udbyder stræber efter at mindske energi- og materialeforbrug, øge genbrug, reducere farligheden af produktionsprocessen og materialevalget og i det hele taget at få lidt mere blomsterduft ind i virksomheden.

Meget sympatisk.

Jeg praktiserer selv grøn IT i jordhøjde og har i den forbindelse netop her i løbet af weekenden investeret i en master/slave stikdåse, der først sætter strøm på monitor, Wii, keyboard- og museoplader når surroundanlægget bliver tændt. Det er vældig smart og sparer mig for udgifterne til ligegyldig standbybelysning af den mørklagte stue efter godnattid og så kan jeg samtidig hævde at arbejde på at overholde Kyoto aftalen og ikke mindst være trendy hele året - i hvert fald ifølge IDC.

Årsagen til jeg at jeg nu kan sætte ord på mit energisparetiltag er nemlig, at jeg i min egenskab af blogger (tak, Version2) har været på IDCs Directions 2008 konference. Der er tale om en årlig tilbagevendende begivenhed, hvor IDCs analytikere kommer med forudsigelser om hvor IT-sektoren bevæger sig henad de næste 365 dage.

Oraklet taler

Normalt rammer denne type konferencer med sit publikum af direktører, marketingsanalytikere og salgschefer flere kilometer forbi de målskiver jeg sigter efter og den stærkt marketingspoppede overskrift "Web 2.0 plus innovation = Enterprise 2.0" solgte da heller ikke sig selv. Ved nærmere inspektion viste den sig dog at rumme løftet om at belyse Web 2.0 ud fra en kommerciel vinkel og jeg blev alligevel nysgerrig: Måske kunne det om ikke andet være inspirerende?

Konferencen blev præsenteret som IDCs gave til de fremmødte, "1,6 millioner timers research på bare én dag!", som det så selvudslettende anføres på forsiden af det trykte dagsprogram.

Sjovt nok står jeg efter konferencen alene tilbage med indtryk i kategorien "blogs er et hit i år - det er de også næste år" og "RFID har svært ved at slå igennem på konsummarkedet dels fordi vi har stregkoder på alt og dels fordi sådan en vil gøre minimælken 20 øre dyrere".

Okay' Vildt overraskende! "1,6 millioner timer", sagde du'

Det kom så heller ikke bag på mig at "Generation Y", dvs. årgang 1980-1995 som så småt er på vej ud på arbejdsmarkedet er langt bedre til at bruge blogs, wikis, sms, chat, virtuelle verdener etc. etc. end deres kolleger fra midten af århundredet.

Hvad jeg derimod gerne vil vide er hvordan dette faktum kan udnyttes kommercielt: bør store virksomheder overveje at ansætte nogle helt unge marketingsassistenter og give dem lov til at komme med vilde forslag i spændingsfeltet mellem web 2.0 teknologier og virksomhedens kerneforretning' Er der måske oplagte kommercielle fordele ved at tillade direkte live chat adgang til supportcenteret for udvalgte kunder' Er der nogen erfaringer?

Men jeg havde sikkert misforstået hvad konferencen gik ud på så det fik jeg altså ikke. Til gengæld var det en udsøgt fornøjelse at se Peter Lund Madsens afsluttende indlæg om hjernen og kreativiteten, som på inspirerende, meget underholdende og stærkt nærværende vis formåede at formidle i virkeligheden tungt stof til et alsidigt publikum.

Se det var kvalificeret!

Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere