allan ebdrup bloghoved ny

Glem ikke feedback-loops i din software-udviklingsproces

Jeg blev inviteret til at give en talk til DevOpsDays Copenhagen. Jeg holdte en 5 min talk, som du kan se i videoen nedenfor.

Formatet er en såkaldt ignite talk, hvor taler har 20 slides, der automatisk hopper frem til næste slide hvert 15. sekund. Et lettere stressende format.

^^^ VIDEO HER OVENOVER ^^^

Full disclosure: Jeg fik gratis entré til konferencen for at holde en talk.

Du skal ikke tage det med at finde en ny chef alt for bogstaveligt.

Hvad synes du fungerer som gode feedback-loops i forhold til de eksperimenter I laver med jeres software-udviklingsproces?

Laver I overhovedet eksperimenter?

Husk, at det kan gå grueligt galt uden gode feedback-loops, som illustreret i denne video (som er opstillet, men stadig sjov i min optik)

Kommentarer (4)
Martin Sørensen

Videoen ville være et fint eksempel hvis det ikke var fordi den åbenlyst er opstillet.

Vi kan hurtigt blive enige om at feedback er en nødvendighed. Vi skriver ikke software for sjovs skyld (ok, nogle af os gør måske lidt), men i sidste ende er der en kunde der skal bruge produktet, så det er vigtigt at det opfylder deres behov. Enhver der har prøvet at skrive en tilbundsgående kravspecifikation, ved at det er en umulig opgave hvis den skal være statisk/perfekt. I erkendelsen af at specifikationen ikke er statisk, så handler det om ikke at spilde for meget tid i starten på antagelser og i stedet komme i gang med at opbygge rammen for projektet, præsentere det for kunden (som normalt heller ikke selv har 100% overblik over hvad de egentligt vil have/har brug for) og dermed lade udarbejdelsen af specifikationen gå hånd i hånd med udviklingen.

Den process kan gøre det sværere at estimere udviklingstiden på forhånd, men spørgsmålet er om man helst vil have det forkerte produkt til den aftalte pris eller det korrekte produkt til en endnu ikke 100%-fastsat pris? Mit argument er at hvis man kan spilde mindre tid på at udvikle ting som kunden ikke har brug for, så vil man i sidste ende vinde på både pris og tid.

Allan Ebdrup Blogger

Videoen ville være et fint eksempel hvis det ikke var fordi den åbenlyst er opstillet.


Jeg forstår ikke hvad du mener med dette? EDIT: Nårh du mener den med suppen. Ja den er opstillet. Jeg kunne ikke finde orginalen med en ændre dame der så ægte ud. Jeg synes stadig den er sjov selvom den er opstillet, men jeg har også nogle gange vandet humor.

Mit argument er at hvis man kan spilde mindre tid på at udvikle ting som kunden ikke har brug for, så vil man i sidste ende vinde på både pris og tid.

Der er vi helt enige.

Jeg kan se at jeg måske ikke har forklaret mig grundigt nok. For alt det du skriver om handler min præsentation ikke om. Dermed ikke sagt at det ikke er ultra vigtigt - det er det, men det har været diskuteret så mange andre steder.

Det jeg taler om er feedback loops i forhold til når vi kontinuerligt forbedrer vores software udviklingsproces. Altså flytter rundt på/opretter/nedlægger møder, reorganiserer/opretter/nedlægger teams og afdelinger, laver om i roller/ansvar, indfører CI pipeline osv. Hvordan føles det at være udsat for disse forandringer, og hvordan oplever vi at det virker? Hvordan kan vi lære og gøre den næste ændring bedre - set med "menneskelige" øjne?

Grunden til at jeg snakker om det, er at det for mig har været utrolig vigtige feedback loops i mit arbejde med at indføre ting som DevOps og Continuous Deployment. Og jeg hører ikke så mange andre snakke særligt meget om lige denne del.

Martin Sørensen

Havde overset den første video (troede i første omgang bare det var et billede), så det var derfor jeg synes at indlægget var lidt tyndt..

Den slags feedback loops du snakker må jeg indrømme at jeg ikke har tænkt så meget over. Det er formodentligt naturligt for de fleste at have dem i et eller andet omfang, men skal man have det bedste ud af det bør man udnytte det bevidst.

Log ind eller Opret konto for at kommentere