Generalforsamling i Datamuseum.dk

Der er indkaldt til forsinket generalforsamling i Datamuseum.dk

d. 2. September, kl. 19:30 i Lille Sal på Tapeten i Ballerup

Som jeg tidligere har omtalt har Ballerup Kommune efter i 20 års stort set gratis at have lagt lokaler til foreningen fået brug for kælderen under Tapeten og samlingen er derfor på vej i fjerndepot i udkantsdanmark.

Vores store udfordring bliver nu at holde sammen på foreningen, holde de nuværende aktive i gang, trække flere til og finde nye, forhåbentlig permanente, lokaler til foreningen.

Vores formand gennem 15 år har af helbredsmæssige grunde valgt at nedlægge sit hverv efter generalforsamlingen, men heldigvis ikke bestyrelsesposten, ligesom to andre mangeårige bestyrelsesmedlemmer har frabedt sig genvalg, uden at give nogen specifik årsag.

Det betyder at generalforsamlingen skal vælges mindst et, men op til tre ny bestyrelsesmedlemmer og efter generalforsamlingen skal den nyvalgte bestyrelse konstituere sig med formand, sekretær og kasserer.

At sige at situationen er lidt speget vil være en underdrivelse.

For det første er generalforsamlingen, således som den nu er indkaldt, strengt taget ikke lovlig: Vedtægterne siger klokkeklart at den ordinære generalforsamling skal finde sted inden udgangen af april måned.

For det andet skulle bestyrelseskandidater, igen klokkeklart efter vedtægterne, have meldt sig inden 1. marts.

På det tidspunkt var der ingen der vidste at to bestyrelsesmedlemmer ville stoppe og formanden sige op, endige hvornår Covid-19 restriktioner ville tillade os at holde generalforsamlingen, så det var der ingen der gjorde.

Begge disse formelle detaljer kommer dog i orden, hvis et flertal i den nuværende bestyrelse i stedet indkalder til en ekstraordinær generalforsamling, samme tid, samme sted og samme dagsorden, hvilket jeg har opfordret dem til.

Men så kommer vi til den virkelig svære opgave: Hvem stiller op og hvem af dem skal vi vælge ?

Der er ingen i vores gruppe af "torsdagsaktive" der har nogen ambition om at blive kalif i stedet for kaliffen, vi kommer der primært for at rode med gamle computere.

Det vi har brug for er en nyligt arbejdsfri person fra IT-branchen, vellidt og kendt i vide (IT) kredse, en som har fået rigeligt af at "bruge mere tid sammen med familien" og som kan kaste de næste ti år af deres liv ind på at redde den danske IT-historie fra eWaste ordningen.

Men med kun fire uger til generalforsamlingen og i bedste fald kun to uger til (lovligt) at melde sin kandidatur, bliver det ikke nemt at få canvas'et den brede medlemsskare for egnede kandidater, få dem briefet om situationen og opgavens karakter og ikke mindst at få dem overtalt til at påtage sig opgaven.

Det bliver formodentlig heller ikke nemmere at overbevise generalforsamlingen og bestyrelsen til at overdrage nøglerne til et medlem, der hidtil ikke har udvist aktivitet i foreningen, i håbet om at han/hun er den rigtige pilot til at ro lokomotivet i land.

Jeg har derfor selv stukket labben i vejret, for at sikre at foreningen kan have en lovligt valgt bestyrelse efter generalforsamlingen.

Jeg har også tilbudt, at hvis der ikke er andre og bedre bestyrelsesmedlemmer til det, vil jeg påtage mig formandsposten indtil en mere kompetent person kan overtage.

Og nej, det er bestemt ikke falsk beskedenhed.

Jeg er ikke støbt af det materiale man laver formænd af: Jeg bor i udkantsdanmark hvor jeg har rigeligt travlt med mit enmandsfirma, har ikke bil, kørekort, eller måske mere relevant: Slips og pli overfor den slags sponsorer vi skal ud og malke penge ud af, hvis foreningen skal overleve.

Mere personligt har jeg, som mange af jer har oplevet, store problemer med at sætte navne og ansigter sammen, hvilket er et meget stort handicap hvis man skal "networke" og tale med gud og hvermand i foreningens tjeneste.

Men hvis ikke vi kan mønstre en bedre formand d. 2 september, må vi nøjes med mig: Jeg har ikke til sinde at lade 20+ års hårdt arbejde med at bevare Danmarks Datahistorie løbe ud i sandet uden videre.

phk

Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Michael Rasmussen

Det er jo ikke sikkert at den rette person med fundraiser evner, også har løst/evner til at lave organisatorisk arbejde, så hvorfor ikke oprette en "stilling" i bestyrelsen, der er øremærket til at være fundraiser? Det kunne være, det er det, der skal til, for at få den rette person til at melde sig.

  • 11
  • 0
#2 Poul-Henning Kamp Blogger

Helt klart, det er absolut ikke formanden der skal lave alt arbejdet selv.

Men lige her og nu er første prioritet at få samlingen flyttet på fjernlagrene inden deadline.

Jeg skal ærligt indrømme at det overraskede mig at generalforsamlingen blev indkaldt inden vi var færdige med flytningen, men med udsigten til nye Covid-19 restriktioner er det nok klogt.

Måske giver det også medlemmerne en sidste chance for at se kælderlokalet og de ting der stadig mangler at blive flyttet.

  • 8
  • 0
#3 Knud Larsen

ja jeg er også skuffet over at se indkaldelse uden den mindste omtale og henvisning til det mest preserende problem - lejemålet. Det er tydeligt at bestyrelsen har kastet håndklædet i ringen, så kunne man i det mindste melde klart ud alt andet er for ringe. Af helbredsmæssige grunde (jeg er terminal) kan jeg ikke byde ind med noget og har derfor meldt mig helt ud.

  • 10
  • 0
#5 Benjamin Balder

Tak PHK for det utrættelige arbejde for at gøre opmærksom på foreningens situation. Danmark skal naturligvis have et Datamuseum i fremtiden.

Nu er det ikke for at skulle snakke strategi åbent og frit i kommentarsporet, men har man undersøgt muligheden for samarbejde med Enigma (Museum for Post, Tele og Kommunikation), måske kan de hjælpe jer videre til næste forløb i rejsen, evt. være rekrutteringsgrund for et bestyrelsesmedlem? Evt. andre steder i den mere tekniske museumsverden også kunne bistå.

Det burde være til at finde penge hos nogle af de store fonde til denne slags aktivitet -- de elsker overlappet mellem kultur og uddannelse, især med "dansk" i navnet.

  • 8
  • 0
#6 Poul-Henning Kamp Blogger

har man undersøgt muligheden for samarbejde med Enigma (Museum for Post, Tele og Kommunikation)

Ja, deres direktør har allerede haft plads i vores bestyrelse i nogle år og for nogle år siden lavede vi en særudstilling i deres tidligere lokaler i midtbyen.

Nu er det ikke for at skulle snakke strategi åbent og frit i kommentarsporet,

Det har jeg overhovedet ingen problemer med, jeg tror netop at vi skal have sparket dørene op på vid gab, så at sige...

  • 14
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere