Jesper sandal header

Game Over for Spilmuseet i Ikast?

foto: spilmuseet.dk Illustration: Privatfoto

Ligesom i enhver arkadeklassiker, så blinker 'Insert Coin' lige nu på skærmen for Spilmuseet i Danmark. Historien om det lukningstruede museum, hvor ildsjæle har skabt en bemærkelsesværdig omfattende samling af kulturgenstande fra den digitale tidsalder, bør røre noget i enhver nørdsjæl.

Men skal Spilmuseet i Ikast på finansloven?

Som Version2 også har skrevet, så risikerer museet at lukke, hvis det ikke lykkes at finde penge til at holde det kørende, og en undersøgelse fra Kulturministeriet har gjort udsigterne kulsorte.

Ministeriet vurderer nemlig, at museets arbejde ikke er berettiget til støtte. Begrundelsen lyder blandt andet, at størstedelen af spillene ikke er fremstillet i Danmark eller specielt for et dansk publikum.

Så når Kulturministeriet ikke vil uddele støttekroner til spilhistorikerne i Ikast, så er det blandt andet fordi den danske spilbranche aldrig er blevet det hit, vi flere gange håbede på.

Hvis den danske spilbranche havde haft en større betydning i spilmediets historie, så havde museet måskestået bedre i sin kamp for at få støtte til bevaringsindsatsen. Men den sørgelige sandhed er, at den danske spilbranche med få undtagelser altid har været præget af mange triste historier om lovende spilfirmaer, der har knækket nakken.

Et filmmuseum vil heller ikke få støtte til at gemme Spielbergs værker, men vil måske kunne få det til at bevare originale filmruller med Reptilicus.

Det ser ikke godt ud for Spilmuseets chancer for at få støtte fra Kulturministeriet. I hvert fald ikke som en institution, der bidrager til at bevare den danske kulturarv.

Men på den anden side kunne man få den foruroligende tanke, at Kulturministeriet ikke har taget højde for, hvor hurtigt spilmediet udvikler sig.

Lige nu befinder vi os fortsat i de første små 40 år af computerspillenes epoke, og hvis vi i dag skuer tilbage, så er der meget af den historie, som ville være gået tabt, hvis det ikke var for private samlere.

Spørgsmålet er, om ikke det er værdifuldt at bevare hele Spilmuseets samling, om ikke andet så med tanke på eftertiden? Spil er dog heldigvis fremstillet i flere eksemplarer end spillefilm fra begyndelsen af 1900-tallet, men mange af dem er allerede begravet på lossepladser, netop fordi de har været en del af vores moderne forbrugskultur.

Spil fortæller imidlertid en historie om de seneste to-tre generationer, som vi risikerer går tabt, hvis vi ikke begynder at bevare den nu. For hvorfor fylder vi så mange museumskvadratmeter med dansk billedkunst fra de sidste 40 år, men kan ikke finde plads til et PacMac-spil, der en gang stod i et cafeteria i en sportshal i provinsen?

Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Søren Andersen

Jeg kunne ikke have skrevet det bedre selv, Jesper. Jeg tager faktisk derned imorgen, bare for at nå at have set det inden det muligvis lukker. Enhver, som bare er lidt nørdet, der nogensinde har hængt på en grillbar, sportscafeteria eller arkadehal skylder sig selv at besøge dette museum! Men Ikast er langt væk for de fleste, og det forbedrer desværre ikke chancerne for overlevelse :(

  • 3
  • 0
Peter Makholm Blogger

Kan godt se at jeg på ingen måde er nørd. Men jeg vil da godt gentage Jørgen Elgaardsn spørgsmål fra kommentarene til artiklen: Kan vi få nogle tal på bordet, hvad er det økonomiske behov som der skal opfyldes.

Den næstsidste nyhed på museets websted er den "spilplan" de i juni 2010 indsendte til Kulturministeriet. På trods af at indledningen skriver:

Planen er ikke en teoretisk vision, men generelt helt konkrete løsningsforslag der kan igangsættes nu, for at realisere de mål der allerede er vedtaget og er bred enighed om.

så kan jeg ikke se det konkrete overslag over hvilke resurser Spilmuseet mener de bør tilføres. Det er et debatoplæg om pligtafleveringsloven. Der er hensigtserklæringer om at bibliotekerne ikke bare bør udlåne nyeste blockbuster-spil. Der er henstillinger til at andre museer udstiller spil-materiale. Og endelig en vag fremtidsvision onm en anden etappe af spilmuseet som skal muliggøre at spilmuseet skal kunne påtage sig alle de ønskede opgaver.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere