Fullrate hæver prisen med 97 %

Som nørder er vi nok bare blevet forkælede. År for år bliver vores dimser hurtigere, bedre og flottere, og prisen har det med kun at gå én vej - nedad.

Ved hvert hardwareskifte (bærbar pc, printer, tv, you name it), overraskes jeg over, hvor meget man får for pengene. Og mit bredbåndsselskab sender mig jævnligt mails om, at jeg nu får flere megabit i sekundet for samme pris eller at jeg kan få samme vare billigere. Mange tak for det.

Derfor nager det mig, når én it-baseret tjeneste bare bliver dyrere og dyrere, uden at jeg får mere for pengene. Faktisk er prisen fordoblet siden 2006. Kan du gætte, hvad det er...?

Fastnet-telefoni, selvfølgelig!

Jeg har været glad kunde hos Fullrate siden juli 2006, hvor jeg sammen med en bredbåndsforbindelse (5 Mbit/s) tilkøbte produktet 'fri telefoni' (indenlands fastnet til fastnet) for 30 kroner om måneden.

Allerede dengang brugte jeg ikke fastnettelefonen meget, men min trofaste B&O Beocom 6000 har været - og er - at foretrække ved længere samtaler med andre 'fastnettere' (det lyder vist tilpas gammeldags at kalde os det).

Derfor valgte jeg at hoppe med på bølgen med IP-telefoni, hvor man fik en fastnet-forbindelse, men trods alt slap for at betale TDC's urimelige priser (1.000 kroner i oprettelsesgebyr, anyone?).

Første prisstigning fra Fullrate kom dog i december 2008.

Desværre må vi også meddele dig, at vi er nødsaget til at regulere prisen på Fri Telefoni fra de

nuværende 30,- til 40,- kr./md. (inkl. moms) med virkning per næste regningsperiode, der opkræves. Reguleringen skyldes en stigende popularitet, men dermed også et øget forbrug blandt vores kunder. For Fullrate er det vigtigt, at vi opretholder en sund indtjening på alle vores produkter, og vi er derfor nødt til at tilpasse prisstrukturen på Fri Telefoni.

Fair nok, de kunne have regnet forkert.

I marts 2009 blev Fullrate købt af TDC, og forventeligt nok valgte koncernen cirka et år efter i april 2010 at begrænse kannibaliseringen af den helt store cash-cow, fastnet-telefonien, med en lille 'prisjustering'.

Fullrate lægger stor vægt på at have de bedste produkter til konkurrencedygtige priser. For at kunne bevare konkurrenceevnen, ser vi os nødsaget til løbende at tilpasse markedspriserne, og derfor justerer vi med virkning for næste regningsperiode prisen for Fri Telefoni fra de nuværende 40 kr. til 50 kr. pr. måned. Praktisk betyder det, at prisjusteringen har effekt fra og med juni perioden. Samtidig ændres produktnavnet til Fri Telefoni til Fastnet. Produktet er dog stadig det samme.

Fullrate hæver priserne for at være konkurrencedygtige, den undervises der vist ikke i på Handelshøjskolen (med undtagelse af faget 'Genskabelse af monopol efter privatisering').

Der blev jeg nok lidt sur, men vi valgte alligevel at holde fast.

I går - vi skriver maj 2013 - fik jeg så endnu en mail.

Vi skriver til dig, da prisen på dit Fri Fastnet til Fastnet abonnement justeres. Grundet prisregulering på fastnettelefoni i markedet, er vi nødsaget til at foretage en mindre justering af vores telefoniprodukter. Fra den 1. juni 2013, bliver minuttakseringen på opkald foretaget fra fastnet til fastnet, reguleret fra 0,20 kr./min til 0,50 kr./min, hvilket medfører, at prisen på denne del af abonnementet justeres. Du betaler i dag 50 kr./md. for dit Fri Fastnet til Fastnet abonnement. Prisen justeres fra og med 1. juni 2013 med 9 kr, så den fremover vil være 59 kr./md. Da dit abonnement er forudbetalt, vil ændringen fremgå på din næstkommende faktura.

Mindre prisjustering? Tja, mange bække små betaler jeg nu 97 procent mere for akkurat samme produkt sammenlignet med 2006. Indsæt her selv tilfældig graf over udviklingen i minutpriserne for telefoni i perioden 2006-2013.

Som ansvarlig for dækning af teleområdet, da jeg var journalist på Computerworld, fik jeg ret dyb indsigt i de økonomiske og juridiske forhold, der hersker på dette område, hvor det tidligere monopol stadig kaster lange skygger, selv om det har været privatiseret i mange år.

Jeg ved derfor også, at der vil være en række argumenter (jeg siger ikke, at de er gode) for, hvorfor det skal være dyrere at ringe fra en fastnet-telefon til en anden, selv om almindelig logik tilsiger, at det burde være næsten gratis. TDC har færre fastnet-kunder, og derfor skal de betale en højere pris for at bidrage til vedligehold af nettet, eksempelvis.

Jeg står nu med dilemmaet: Skal jeg fortsat betale et fastnet-gebyr på 59 kroner om måneden for at have glæden af min Beocom 6000? - som i øvrigt er mit ældste overlevende stykke hardware og et helt igennem smukt og fantastisk produkt, som alle vestjyder (og andre danskere) kan være stolte af.

Se, problemstillingen bliver ikke bedre af, at jeg overvejer at skifte til Yousee via fiber, så jeg kan få mange flere tv-kanaler i HD - og rigtigt bredbånd på 100 Mbit/s.

Godt nok skal jeg så betale et 'fibertillæg' på 99 kroner om måneden til Yousee (formentlig så de kan være konkurrencedygtige), men så kan fri fastnet-telefoni vel heller ikke være så dyrt, vel?

Vel?

Hos Yousee koster fri fastnet-telefoni 89 kroner om måneden. Men det er slet ingenting mod produktet TDC FriFastnet, der koster 214 kroner om måneden. For at ringe ubegrænset til danske fastnetnumre. Nogen højere?

Det lader altså til, at Fullrate kan lade prisen stige en del yderligere, før de er fuldt konkurrencedygtige.

Er du også 'fastnetter'? Hvad gør du?

Kommentarer (46)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Andreas Bach Aaen

Find en midre uafhængig IP-telefoni-leverandør og benyt dem frem for de bundlede "Fri" telefoni, som TDC, Fullrate, Telia, Stofa og andre har.
Du får godt nok ikke nogen Quality of Service (QoS), men det betyder ikke så meget i praksis med de høje båndbredder de fleste kan købe sig til efterhånden.
Minutpriserne hos de uafhængige leverandører er også langt mere rimelige end i de bundlede produkter.

  • 6
  • 1
Allan S. Hansen

Fullrate lægger stor vægt på at have de bedste produkter til konkurrencedygtige priser. For at kunne bevare konkurrenceevnen, ser vi os nødsaget til løbende at tilpasse markedspriserne, og derfor justerer vi med virkning for næste regningsperiode prisen for Fri Telefoni fra de nuværende 40 kr. til 50 kr. pr. måned

Haha - den er næsten bedre end Danske Banks argumenter for de nye kundeprogrammer.
Synd for kunderne, men god spas i formuleringen.

  • 8
  • 0
Cristian Ambæk

Jeg må nok lige pointere at QoS (her lyder det som om du snakker om QoS i udbyders netværk) ikke har noget at gøre med højere-båndbredder.

Det har noget at gøre med hvad for nogle pakker du smækker igennem din router, og hvilken prioritet disse får. Bliver nogle pakker sendt før andre? Eller har alle en ligeværdig prioritet.

Men igen, så kan du justere QoS i dit eget udstyr. Og jeg har aldrig oplevet at VoIP pakker har haft delay problemer igennem udbyders netværk.

Dog så forstår jeg slet ikke at man vælger og have en IP telefon som privat person(Det skal da være fordi jeg er tilpas nørdet til at have min egen call manager, VoIP telefoner og en fast VPN tunnel til dem jeg gad at snakke med administreret af routeren, uden min indblanding). Hvem ville du ringe indenrigs som du ikke kan snakke med over telefonen, hvor du for 179 kr om måneden kan få frit tale forbrug eller 11 timers tale til 119 kr. Samtidig med man igen snakker gratis hvis det er indenfor det samme mobil selvskab.

Og hvis man skal ringe uden for landets grænser, så have skype på sin telefon eller noget i den stil igennem ens wifi. Så man ikke slider sit dataforbrug.

  • 1
  • 0
Philip Grønbech

Jeg har kigget på priserne hos flere forskellige leverandører. Det ser ud til at det der bedst kan betale sig for mig er at skifte til stofa og opgradere min nuværende 12/2 til en 30/3 eller 50/5 for henholdsvis 80 og 168 kr mere om måneden. Det forudsætter at jeg skal have billigste tv-pakke fra glenten.dk, for at kunne få stofa - ellers er priserne 42 kr lavere (boxer koster 40 kr/md - 82 kr /md for tv).
Jeg ville egentlig gerne blive hos fullrate - deres support er intet mindre end fantastisk (Jeg har min router i bridge mode og har haft problemer - primært med mit eget udstyr).

  • 0
  • 0
Ivan Johansen

Jeg har IP-telefoni hos http://musimi.dk. De tager 15kr om måneden. De startede med 5kr da jeg begyndte at bruge dem i 2005, så de har hævet prisen med 200%. Jeg bruger en Sipura-2000 adapter til min Beocom 6000 og det fungerer uden problemer. Du skal bare have en Internetforbindelse. Musimi har dog ingen support. Du må selv løse eventuelle problemer.

  • 2
  • 1
Søren Rønsberg

Jeg har brugt IP-telefoni fra fonet.dk i mange år. De har to pakker Plus til 29,- / md. og Basis som er gratis men med et minimumdforbrug på 10,-/md og lidt højere minutpris, hele 0,15 kr/minut (med sekundafregning).

  • 5
  • 0
Erik Trolle

Jeg har valg en udenlandsk ITSP som hedder LocalPhone.com hvor jeg har et dansk og et Svensk nummer på samme sip konto, da jeg bor i Skåne. Men jeg modtager faktisk kun opkald på dem, fordi hovedparten af alle jeg ringer til har mobil. Så jeg benytter Skype, Viber, Obitalk og gTalk med dem. Mine fastnet venner og kunder bliver færre og færre. Mit abonnement er €0.75 pr. nummer.

  • 0
  • 0
Thomas Ehler

WAOO hævede også prisen. Jeg skiftede til Mifon og giver 20kr/md. Så koster det en smule i minuttet men jeg bruger det mest til udland og det er også næsten gratis - 50øre.

  • 1
  • 0
Kim Henriksen

Find en udbyder, der tilbyder mobil ip telefoni, så kan du have din B&O Beocom 6000 med en din adapter logget på, registeret på dit mobil nummer, og et simkort i din mobil, med samme nummer.

Så er dit største problem blot hvilken telefon du skal vælge, når du skal telefonere.

http://voipsnak.dk/2796/registrer-dit-mobilnummer-pa-din-adapter-med-vip...

  • 1
  • 0
Tommy Vestermark

Problemet med fastnettelefoni er, at de fleste fastnetudbydere har en voldsom prisforskel på at ringe til en anden fastnetbruger eller en mobilbruger. Derfor er fastnettelefonen efterhånden for vores vedkommende reduceret til at være en "bedsteforældretelefon", hvor vi kender modtagerens teknologi, eller til at modtage "husstandsopkald" fra telefonsælgere og lignende.

Jeg bruger selv fonet.dk's billige IP-telefoni til vores "bedsteforældretelefon".

  • 1
  • 0
Niels Elgaard Larsen

Jeg må nok lige pointere at QoS (her lyder det som om du snakker om QoS i udbyders netværk) ikke har noget at gøre med højere-båndbredder.

Det har noget at gøre med hvad for nogle pakker du smækker igennem din router, og hvilken prioritet disse får. Bliver nogle pakker sendt før andre? Eller har alle en ligeværdig prioritet.

Det har nu noget med båndbredder at gøre. På en lille, men meget asymmetrisk ADSL-forbindelse kan det hurtigt gå ud over IP-telefoni, hvis forbindelsen er belastet. QoS kan hjælpe noget.

På en symmetrisk fiberforbindelse spiller det bare.

Dog så forstår jeg slet ikke at man vælger og have en IP telefon som privat person(Det skal da være fordi jeg er tilpas nørdet til at have min egen call manager, VoIP telefoner og en fast VPN tunnel til dem jeg gad at snakke med administreret af routeren, uden min indblanding). Hvem ville du ringe indenrigs som du ikke kan snakke med over telefonen, hvor du for 179 kr om måneden kan få frit tale forbrug eller 11 timers tale til 119 kr. Samtidig med man igen snakker gratis hvis det er indenfor det samme mobil selvskab.

Og hvis man skal ringe uden for landets grænser, så have skype på sin telefon eller noget i den stil igennem ens wifi. Så man ikke slider sit dataforbrug.

Jeg ringer ikke for 179 eller 119 kroner om måneden (har musimi) og jeg ringer til en del SIP-telefoner i udlandet. Skype på mobiltelefonen er ikke ikke helt det samme som en rigtig telefon. Det er heller ikke gratis at få et dansk telefonnummer til Skype og jeg har brug for, at folk kan ringe til mig på et dansk nummer, når jeg er i udlandet, i alt fald når jeg er uden for EU.

  • 0
  • 0
s_ mejlhede

Har flyttet mange over på Viptel, og de har alle været tilfredse.

Du kan få et abo. der passer til dit forbrug. Har selv mit fast net der, og har bruger abo. til 0,- kr. Med 2 linjer, så har jeg installeret SIP client på min telefon, og får også minne fastnet samtaler der til "ingen" penge. Især når man er på sit hjemmenet. Her er skype også god, men vil ikke betale deres pris for et fastnet nummer.

Husk når du har flyttet dit nummer til eks, viptel, så kan du købe en ROUTER med analog SIP udgang, eller en adapter som du også bare kan tage med dig. Her kan jeg anbefale www.draytek.dk.

Musimi er helt død, og du kan ikke flytte dit bestående nummer med over.

Der findes også andre "små" udbyder men, kan ikke lige huske navne, og er på vej ud af døren, der for heller ingen korrektur, i må alle have en god dag.

  • 0
  • 0
Martin Bøgelund

WAOO hævede også prisen. Jeg skiftede til Mifon og giver 20kr/md. Så koster det en smule i minuttet men jeg bruger det mest til udland og det er også næsten gratis - 50øre.

Tusind tak for tippet!
Jeg har pt. Telenor fastnet, og her koster udlandspakken alene 19kr/md. Det har hidtil været det skarpeste produkt på udlandstelefoni jeg har kunnet finde, som passer til mit forbrug.

Men her ser Mifon altså en hel del skarpere ud, så den tjekker jeg lige!

  • 0
  • 0
Peter Hansen

Har flyttet mange over på Viptel, og de har alle været tilfredse.

Du kan få et abo. der passer til dit forbrug. Har selv mit fast net der, og har bruger abo. til 0,- kr. Med 2 linjer, så har jeg installeret SIP client på min telefon, og får også minne fastnet samtaler der til "ingen" penge.


Du mener du har installeret en SIP-klient på din smartphone og modtager dine Viptel IP-samtaler der?
Hvilken smartphone og SIP-klient anvneder du?

Jeg kender en der har IP-telefoni hos Viptel, han købte en analog Linksys SPA SIP-adapter sammen med abonnementet, som allerede var sat op fra Viptel.
Han har ikke fået nogen oplysninger om de forskellige parametre og koder til opsætning af egen SIP-adapter/klient. Hvor fandt du disse oplysninger? Har du bare kontaktet Viptel for at få dem udleveret.

  • 0
  • 0
Peter Hansen

Viptel virker dog umiddelbart dyrt.
Viptel TalkFree med fri tale til fastnet koster 69 kr. pr. måned.
F.eks. Ymobile Fastnet Fri som jeg lige tjekkede opkræver 29 kr. pr. måned for 'fri' fastnet dog plus 10 øre i opkaldsafgift pr. opkald, så man kan måske argumentere for at det ikke er helt frit.

Men for differencen på 40 kroner imellem Viptel og Ymobile kan man foretage 400 opkald pr. måned, med en opkaldsafgift på 10 øre før merudgiften hos Viptel er tjent hjem. Der er vist meget får private der foretager +400 fasnetopkald hver måned, det er ca. 13 udgående opkald pr. døgn i gennemsnit.

Med Viptel TalkFree skal man også betale 1,39 kr. pr. minut + 25 øres opkaldsafgift ved bevaresle ved opkald til mobil.

Ymobile Fastnet Fri opkræver kun 1 øre pr. sekund ved opkald til mobil. + 10 øres opkaldsafgift.

Så Ymobile Fastnet Fri virker alt i alt en del billigere end Viptel TalkFree.

Der er muligvis andre selskaber som er endnu billigere, men Ymobile var den enste jeg lige sammeligninede Viptel med, da jeg i øjeblikket overvejer at flytte mit mobilabonnement til Ymobile, som også er ret billige her og med valg mellem TDC eller Telenor som netværk. Der er vist ikke mange andre mobilselskaber der tilbyder at vælge imellem to forskellige netværk når man tegner et abonnement og med senere mulighed for at skifte til det andet netværk for 99.-, hvis det først ikke dækker så godt, hvor man opholder sig. Nå men det var et lille sidespring og har ikke rigtig noget med IP-telefonien at gøre.

Mobilnetværk

Som den eneste udbyder i Danmark tilbyder vi dig både Telenor og TDC mobilnet - Ønsker du senere at blive flyttet til et andet mobilnet koster det 99,- kroner pr. nummer.

  • 0
  • 0
Anders Majland

Viptel virker dog umiddelbart dyrt.

Det gælder jo altid om at finde det produkt der bedst matcher ens krav. Jeg har været viptel kunde siden 2006 og har 3 telefonnumre på deres NoFee abb. Et til privat brug, et til hjemmearbejde (betales direkte af arbejdsgiver) og et der pt hviler men har været brugt til fax.

Kan se at vi i 2012 har brugt 600kr privat. Dvs på det private nummer 50,- om måneden (Med den usikkerhed at vi forudbetaler 300,- ad gangen). Og størstedelen af udgiften har været opkald til mobiltelefoner og så hjælper et fastnet til fastnet abb jo ikke noget.

Men er der nogen sip udbydere der tilbyder timepakker med fast pris til alle danske numre mobil som fastnet til en pris der er konkurrencedygtig med mobilpakkerne ?

  • 0
  • 0
s_ mejlhede

Du mener du har installeret en SIP-klient på din smartphone og modtager dine Viptel IP-samtaler der?
Hvilken smartphone og SIP-klient anvneder du?

Det var et af de gratis programmer, forsvandt sammen med knustskærm og ny mobil, men skal lige se efter.
Viptel, har ikke så meget at "skrue" på, men de har forskellige server, der bruger forskelligt software. Så man kan prøve at skifte dem, for at få det til at spille. Ring eller skriv til dem, de er normal meget venlige.
Men under din opsætning Informationer til opsætning
Server: sip.viptel.dk
Brugernavn: Dit brugernavn
Password: xxx
Skulle være nok for at få det til at spille. Men de har hvis tilbud for øjeblikket, på et gratis nummer, hvis du vælger det sammen med 0,- kr i månedligt udgift. Så skulle det ikke være så dyr at teste løs. LOL

Men typisk problemmere er hvis man modtager opkald, at man så er bag en NAT konfiguration, det har mange nyere fibernet, da de ikke har fået tildelt så mange IP.er.

Et ANDET godt fif, køb et SIP konto/nummer i det land du ringer mest til, SIP nummer USA, 5/10 Dollers gratis tale, hvis også til mobil i hele USA.
Hvis du er virksomhed kan kunderen også ringe "lokal" til dig.
Hvis man offer lidt udstyr/hardware kan man også have flere konti, som man ringer ud/ind, alt efter pris og land.

  • 0
  • 0
Peter Rude

Jeg har en Musimi konto, som fungerer fint, men det er vist ikke mere muligt at oprette en ny konto og der er absolut ingen support.
Så jeg bruger nu Fonet med ip-adapter til min analoge telefon og Sipdroid på min smartphone.
Fonet's priser er meget konkurrencedygtige - specielt på udlandssamtaler.

  • 0
  • 0
Kim Henriksen

De står under "Opsætning" på "Min konto"

Men jeg undre mig over at mange debattører stadigvæk holder fast i jeres fastnet nummer, hvorfor ikke presse jeres nuværende mobil selskaber til at åbne op for SIP adgang, som man har mulighed for hos Viptel?

mvh. tidligere Viptel medarbejder.

  • 0
  • 0
Gert Madsen

Hvordan er stabiliteten hos de forskellige udbydere ?

Jeg har i øjeblikket TDC IP, men routeren skal genstartes flere gange om ugen fordi telefonen ikke virker. Det er voldsomt generende.
Man ved jo ikke selv at man ikke kan ringe til telefonen.

  • 0
  • 0
Anders Majland

hvorfor ikke presse jeres nuværende mobil selskaber til at åbne op for SIP adgang, som man har mulighed for hos Viptel?

Øeh kan du ikke lige beskrive den løsning eller henvise til deres beskrivelse af den ?

Altså bruge samme tlf nummer på mobilen som på en sip konto (der f.eks bruges af udstyr i hjemmet) således at de begge ringer samtidigt ?

  • 0
  • 0
Kim Henriksen

Hej, som sagt er jeg tidligere medarbejder hos Viptel

Da også mobil samtaler termineres i Viptels net, er det muligt for Viptel at sende disse kald via internettet til kundens SIP udstyr, frem for at sende opkaldet til terminalen på mobilnettet, det er også muligt at gøre begge dele.

Dvs. at alle mobilnumre, hos Viptel HAR et sip login, og et password, dette er dog slået fra og markedsføres ikke, men jeg ret sikker på at de gerne sender dig SIP login og adgangskode hvis man spørger pænt til ens mobilnummer :-)

  • 0
  • 0
Hans Holt

Jeg har en fransk SIP konto, hvor man kan ringe gratis til fastnet i over 100 lande og til alle mobiler i USA og Canada.

Så på smartfonen installeres CSipSimple og SIP kontoen konfigureres.

Så ringer man når blot fra smartfonen, når den er på WiFi eller 3G

  • 0
  • 0
Anders Majland
  • 0
  • 0
Per Geer

Så lige dette her med at Fullrate hævede Ip prisen.

Brugte en lang overgang FONET IP telefoni - det var billigt - men bruger lige nu kun mobilen - kan være det kan bruges.

God dag - Hilsen Per

  • 0
  • 0
Kim Henriksen

Smart ! Det kunne godt være argumentet for at flytte husstandens mobiler dertil

Bemærk, at dette kun gælder voice, og ikke sms selvom det sikkert godt kunne lade sig gøre hvis MNO'erne gad konventere SMS til SIP MESSAGES og vice versa.

Men, ja man kan lave mange sjove ting med SIP, du ville f.eks. kunne koble en Asterisk op imod dit mobil nummer, også kan du selv få lov at route kaldet rundt som du vil, opsætte køer, afspille lydfiler, egen voicemail m.m. :-)

  • 0
  • 0
Kjeld Flarup Christensen

NAT er ikke noget problem for vores SIP servere. Desværre er der nogle router producenter som mener at NAT er et problem for SIP og derfor forsøger de at hjælpe SIP protokollen med det resultat, at det KUN virker for den SIP klient og SIP server de har testet det med.

Men hvis man følger vores guide: http://www.viptel.dk/kundeservice/faq/smartphone
Så skulle det virke de fleste steder. Problemet med smart phones er bare at de skifter mellem 117 wifi netværk. Og specielt hoteller har elendigt internet.

  • 0
  • 0
Lars Pedersen

Tak for tippet ang. mifon - når man kigger på Trustpilot virker det som om at der er styr på sagerne :)

Er dog i tvivl om hvilket abonnement som man skal vælge (se http://mifon.dk/abonnementer ) Det er jo egentlig kun 29 kroner ekstra for fri fastnet, men omvendter minutprisen heller ikke så dyr. Nogle der ved om det koster ekstra at skifte abonnement undervejs?

  • 0
  • 0
Casper Thomsen

Tak for de mange kommentarer til dette indlæg. Det er åbenbart muligt at få billigt andre steder, men ulempen er så, at det ikke er integreret - man skal altså have en ekstra boks til at stå, som jo også trækker strøm, fylder osv.

Mifon ser fornuftigt ud på selve abonnementsprisen - men jeg kan ikke gennemskue, hvad jeg skal bruge af hardware. Hvad vil være den bedste/billigste løsning her?

  • 0
  • 0
Jens Jönsson

Jeg har i øjeblikket TDC IP, men routeren skal genstartes flere gange om ugen fordi telefonen ikke virker. Det er voldsomt generende.


Nu er det svært at vurdere ud fra ovenstående, men det lyder som om din Internetforbindelse er ustabil.
For at VoIP virker ordentligt, så skal der ikke være periodiske udfald på Internetforbindelsen.
Du skal have en stabil Internetforbindelse. Ellers vil VoIP, som jo ligger ovenpå og er afhængig af "laget" nedenunder, ikke virke ordentligt.

  • 0
  • 0
Erik Trolle

Nu er det svært at vurdere ud fra ovenstående, men det lyder som om din Internetforbindelse er ustabil.
For at VoIP virker ordentligt, så skal der ikke være periodiske udfald på Internetforbindelsen.
Du skal have en stabil Internetforbindelse. Ellers vil VoIP, som jo ligger ovenpå og er afhængig af "laget" nedenunder, ikke virke ordentligt.


Jeg fik en ny WiFi-router fra min ISP, som gav mig samme problem, en Zyxel med ISP firmware på. Da min tidligere router ikke havde haft problemet måtte jeg konkludere at problemet lå i routeren. Da ADSL2+ routere er meget billige idag købte jeg min egen TP-Link TD-W8968 og problemet var væk. Der er så mange fejlmuligheder, men denne virkede for mig.

  • 1
  • 0
Erik Trolle

Mifon ser fornuftigt ud på selve abonnementsprisen - men jeg kan ikke gennemskue, hvad jeg skal bruge af hardware. Hvad vil være den bedste/billigste løsning her?

Jeg er lidt speciel fordi jeg bor i Sverige og vil gerne have et svensk og et dansk nummer, sådan at familie og venner kan ringe til mig på lokal takst og det samme her i Sverige. Jeg har valgt en Engelsk udbyder som hedder http://localphone.com og de virker for det meste godt. Deres abonnement for pr. nummer er €0.75. Se selv deres takster til fastnet. Den negative ting ved dem er at de er dyre til mobil telefon i Danmark, men ikke til Sverige. Danmark er jo et frygtelig dyrt land at ringe til mobil telefoner fra fastnet. Og vi er jo snart mange der at alle afskaffer deres fastnet telefon. Mit forbrug på Voip idag, drejer sig kun om en 2-3 stykker, resten foregår over Viper, Skype eller Google Hangout.
Hardware vil jeg gå ind på de forskellige Voip Operatøres hjemmeside og se hvad de tilbyder. Eller gå på http://voipsnak.dk/. Jeg har selv en Siemens Gigaset som jeg har købt hos Amazon.co.uk som er en voip dect central, med fra 1-7 håndset, jeg købte med 2 stk. Der findes rigtig mange andre muligheder. Min opfattelse af Voip er at det er nede i en bakkedal, hvis man ser bort fra erhvervstelefoni. Og kommer nok først rigtigt igen, hvis der kommer rigtig gode Apps til mobil telefonerne. Men her findes jo konkurrerende muligheder. Dem jeg har prøvet er efter min mening ikke gode nok. Men jeg er nok kræsen ;-)

  • 0
  • 0
Tine Andersen

Lige før de blev opkøbt af TDC (ønsket var at forlade TDC fordi, de var dyre og dårlige). Vi beholdt dog begge dele en tid fordi: Var TDC nede virkede Fullrate. Og omvendt. Så ville TDC have 30 kr (og moms) for hver af vores 8 IP-adresser.

Så efterhånden gik vi over til mobiler, mobilt bredbånd (der kører som en trebenet gyngehest pt! ØV!), og IP.

Pt er jeg ved at sælge nogen telefoner (fastnet) meget billigt (25-100 kr), men dem er der slet ikke salg i, så jeg vil se om genbrugsbiksen vil tage dem. Ellers går de i elektronikskrald på genbrugsstationen. Og ja: Det var dyre telefoner- engang. Men man kan ikke gemme alting- altid.

(Vi er omsider ved at rydde op, men har stadig flere netværkskabler- end en hel LAN-festival..!)

Pt har vi Telia, der kører ad.... en ands øverste del, når den dykker. De er ved at omlægge, og skal efter sigende være færdige- efter nytår. TDC mobil- data virker overhovedet ikke. 3G- er ret dyrt for begrænsede data. Oyster: Virker heller ikke her. Telmore: virker på mine gamle mobiler- til telefoni.

Vi har nok haft næsten alt (undtagen hvadhedderdetnu- ikke Skynet?! SkyLine! Der heller ikke ville virke her, sagde de selv).

Her er data ikke på plads, mens telefoni omsider er. Mobilt!

Og ADSL? Det er vores oldgamle kobber- hos TDC.

Mvh
Tine

  • 0
  • 0
Kjeld Flarup Christensen

men ulempen er så, at det ikke er integreret - man skal altså have en ekstra boks til at stå, som jo også trækker strøm, fylder osv.


Man kan godt få bokse som har både ADSL, router og IP telefoni i en og samme box. Jeg må dog sige at stabiliteten af disse er så som så. Seneste har jeg prøvet en TP-link men jeg satte nu hurtigt min gode gamle SPA adapter på.

Det bedste produkt på markedet lige nu er en SPA-112 fra Cisco. Viptel sælger den til 499 Kr. inklusiv konfiguration.

  • 0
  • 0
Anders Majland

"Man kan godt få bokse som har både ADSL, router og IP telefoni i en og samme box. Jeg må dog sige at stabiliteten af disse er så som så

Jeg er på min anden fritzbox. Ikke fordi den første fejlede noget, men valgte en nyere for flere features :-)

Det er en FRITZ!Box Fon WLAN 7270 som jeg nu har haft i omkring 3år og dens stabilitet har jeg intet haft at udsætte på.

I mellemtiden er vi gået fra ADSL og via Skyline til fiber. Så adsl delen bruger jeg ikke mere.

Men ja både ved skyline og nu med fiberen er der spild til elvarme med en ekstra boks.

Tidligere havde vi tådløse ISDN/Dect telefoner på den forrige fritzbox, men med den nuværende er DECT basen integreret i routeren så det er da en boks mindre den vej alligevel.

  • 0
  • 0
Søren Hansen

Pt har vi Telia, der kører ad.... en ands øverste del, når den dykker. De er ved at omlægge, og skal efter sigende være færdige- efter nytår. TDC mobil- data virker overhovedet ikke. 3G- er ret dyrt for begrænsede data. Oyster: Virker heller ikke her. Telmore: virker på mine gamle mobiler- til telefoni.

Vi har nok haft næsten alt (undtagen hvadhedderdetnu- ikke Skynet?! SkyLine! Der heller ikke ville virke her, sagde de selv).

Hej Tine, har du undersøgt om du kan få Internet fra Skywire ?
Det har vi, vi kunne heller ikke få noget som helst fornuftigt. Nærmeste mobilmast 7 km herfra er så overbelastet at forbindelsen er ustabil og vi falder af hele tiden.
Nu har vi fået Skywire og det har bare kørt lige siden. Det er så hurtigt at vi tror vi har fået fiber. Se http://www.skywire.dk

  • 0
  • 0
Kjeld Flarup Christensen

FRITZ!Box Fon WLAN 7270


Har hørt om flere som er glade for Fritz, men den er dog ret dyr.
Fremtiden hedder nok at smide den gamle analoge telefon ud og købe f.eks. en Gigaset 610 Dect telefon. Den kan man få til en overkommelig pris og den kan klare flere samtaler og håndsæt samtidigt. Vi har solgt et par stykker, men har dog ikke sat den på vores hjemmeside endnu.

  • 0
  • 0
Kjeld Flarup Christensen
  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere