yoel caspersen blog bloghoved

Fremtiden er lys: Fiber til alle

I dag skal det ikke handle om røde eller grønne grafer, men om en af de konkrete løsninger, der ikke alene kan være med til at hjælpe os gennem coronakrisen, men også kan forandre vores arbejds- og fritidsliv til det bedre, hvis vi vil.

Vi skal nemlig se på, hvorfor næsten alle danske hjem i løbet af få år vil have adgang til internet via fiber.

Fiber fra Skagen til Kruså

Vi starter i Nordjylland, hvor vi netop har indgået en aftale med Nord Energi Fibernet, som i løbet af 2020 giver os adgang til at levere internet til lidt over 120.000 adresser i Vendsyssel.

Nord Energi Fibernet har taget nogle interessante valg: Dels har de besluttet sig for at dække alle adresser i deres område i 2020, uanset om der er coax eller DSL i området, dels har de solgt alle deres slutkundeforhold til Norlys-koncernen, så de bliver et rent infrastrukturselskab.

Så uanset om du er coax-ramt eller sidder på en sløv DSL, er der en meget god chance for, at du inden årets udgang kan få en 1 Gbit/s fiberforbindelse - så længe du bor nordenfjords.

Det er værd at fejre, og jeg har da også her til morgen kunnet konstatere, at det meste af landet har sendt Dannebrog til vejrs.

Illustration: Yoel Caspersen

Hvis vi bevæger os lidt længere sydpå, rammer vi det tidligere Eniigs dækningsområde, som går fra Aalborg i nord til Horsens i syd. Området er efter danske standarder enormt, og der er p.t. lidt over 300.000 hjem, der er dækket af fiber.

Syd for Eniigs område finder vi SE, tidligere kendt som Syd Energi. SE's dækningsområde går fra Billund til landegrænsen i syd - dertil kommer Ærø og det tidligere Nyfors-område i Nordjylland.

Som det er visse læsere bekendt, indgik vi i 2018 en aftale med SE, der gjorde det muligt for os at levere fiber til vores kunder i SE's område - der var dog i første omgang tale om et gensalgsprodukt, dvs. fiber-forbindelser med IP-adresser fra Stofa, men ambitionen var, at vi skulle kunne levere vores egne produkter til kunderne, når SE's net var blevet ombygget til dette.

SE fusionerede i 2019 med Eniig og blev til Norlys. Vi indgik kort før nytår en aftale med Norlys, som giver os adgang til at levere fiber i hele området, dvs. både Eniig-nettet og SE-nettet. Denne gang er der tale om et layer 2-produkt, som bl.a. gør det muligt for os at levere IPv6 til kunderne.

Vi er i fuld gang med at integrere vores IT-systemer med OpenNet, som koordinerer adgang til Norlys' fibernet, og som det ser ud lige nu, vil vi kunne have de første kunder online i løbet af få uger. Vi søger derfor friendly users, som vil være prøvekaniner.

Norlys har meldt ud, at de vil udrulle fiber til 50.000 adresser i 2020, men ambitionen er, at samtlige 800.000 adresser i dækningsområdet i 2023 vil være dækket af fiber.

I Trekantområdet har vi EWII, som lige nu dækker lidt over 100.000 husstande. Vi indgik i februar i år en aftale med EWII, som giver os adgang til at levere fiber i deres område, og gennem en fælles indsats med EWII er det lykkes os at blive klar, så vi allerede fra 2. april kunne få den første kunde online.

EWII har, i stil med de øvrige jyske energiselskaber, en strategi om at dække samtlige husstande i deres dækningsområde med fiber senest i 2023, men EWII går skridtet videre og installerer fiberen i den enkelte andelshavers bolig, mens de udbygger nettet - det vil i sig selv øge tilslutningen til fibernettet betragteligt.

Hvad med Fyn, Sjælland og øerne?

Energi Fyn, der i 2020 forventer at dække 80.000 adresser med fiber, har meldt ud, at man vil åbne nettet senest i 2021.

På Sjælland og øerne, i Århus-området, på Djursland og på Samsø har vi Fibia, som ligeledes har store planer - man vil åbne fibernettet, og samtidig er Fibia i konkurrence med TDC, som har annonceret, at man vil dække 1 mio. adresser med fiber i løbet af de næste fem til seks år.

Det betyder, at der bliver kamp om at komme først til de sidste husstande, som endnu ikke har fiber. TDC sidder i forvejen tungt på DONG-området i Nordsjælland, og man investerede i 2019 i et entreprenørfirma, som skal øge TDC's anlægskapacitet.

Kort sagt - det bliver om få år svært at finde et sted i Danmark, hvor der ikke er adgang til fiber.

Social distancing - en driver for IPv6?

At udrulle fiber til samtlige danske hjem var allerede en rigtig god idé for et halvt år siden - men coronakrisens indtog har om noget forstærket behovet for stabilt og hurtigt internet, der gør det muligt at henlægge så meget kontorarbejde som muligt til hjemmearbejdspladser.

Dertil kommer, at behovet for velfungerende video-konferencesystemer kan blive en driver for IPv6, hvis udbyderne af konferencesystemerne forstår at udnytte mulighederne.

Den sidste måneds tid har vi hjemme i privaten holdt forbindelsen med venner og familie via Skype, og jeg kan konstatere, at Skype-trafikken lige nu går gennem et af Microsofts datacentre i Irland.

I arbejdssammenhæng har mange møder været henlagt til Microsoft Teams, og jeg gætter på, trafikken tager ca. samme vej.

Det er ikke optimalt - ud over det åbenlyse spild af båndbredde, når trafikken skal sendes til Irland og tilbage igen, medfører det også en forsinkelse på signalet på ca. 40 millisekunder, som nedsætter den oplevede kvalitet.

Her kan hurtige fiber-forbindelser kombineret med IPv6 være med til at løfte oplevelsen - lav latency på få millisekunder og HD-video, som udveksles direkte mellem de enkelte deltagere via IPv6, vil kunne gøre videomøder til en både nem og praktisk erstatning for de traditionelle, fysiske møder.

Med fiber til alle er konklusionen klar: Fremtiden er lys.

Kommentarer (102)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Martin Kofoed

Har haft fiber de sidste 10 års tid, og det kører usammenligneligt godt. Jeg har haft min egen server stående med privat DropBox-løsning til alle familiemedlemmer. Alt sådan noget er pludselig muligt.

Der er skønt, ude på landet. ;)

  • 10
  • 0
Martin Skøtt

Dejligt at selskaberne endelig har taget sig sammen og ruller mere fiber ud og at Kviknet er med i legen. Det er jo dejligt nemt at få fiber til ens bolig når først der ligger i vejen, men hvad med etageboliger? Hvordan foregår det lige - jeg forestiller mig ikke at den enkelte beboer bare kan bestille fiber hos jer så hvordan gør en ejerforening lige og skal alle beboerne være med på legen?

  • 5
  • 0
Baldur Norddahl

Multicast er dødt. På ISP niveau er der problemer med at finde en protokol, der kan vedligeholde en database over hvem der skal modtage en given multicast stream og som samtidig ikke er sårbar overfor misbrug.

Eksisterende protokoller som eksempelvis PIM https://en.wikipedia.org/wiki/Protocol_Independent_Multicast har ikke løst problemet.

Lige nu eksisterer der ikke udstyr der kan håndtere at man bare åbner op og lader alle brugere lave deres egen multicast stream. Der er ellers i IPv6 indbygget en mulighed for netop dette.

Multicast bruges i et vist omfang men primært i lukkede netværk. Eksempelvis er der flere udbydere i Danmark der leverer IPTV via multicast. Det er dog i et lukket netværk i den forstand, at du ikke lige kan modtage en IPTV multicast stream fra en anden ISP end din egen. Du kan ej hellere oprette dine egne streams.

TV Streaming er blevet et løst problem ved at kapacitet er blevet billig og man har fået lokale cacheservere fra de største udbydere. Multicast er dermed en løsning til et problem der ikke længere er så aktuelt.

  • 11
  • 0
Baldur Norddahl

Dejligt at selskaberne endelig har taget sig sammen og ruller mere fiber ud og at Kviknet er med i legen. Det er jo dejligt nemt at få fiber til ens bolig når først der ligger i vejen, men hvad med etageboliger? Hvordan foregår det lige - jeg forestiller mig ikke at den enkelte beboer bare kan bestille fiber hos jer så hvordan gør en ejerforening lige og skal alle beboerne være med på legen?

Der findes noget lovgivning om at en beboer ikke kan nægtes adgang, hvis der eksisterer fiber i området. Men der er stort set ingen udlejere der respekterer dette og der er tale om privat ejendom. Det kræver derfor i praksis at udlejer godkender at du kan få adgang. Det er ikke altid at de vil det.

Det kan være en privat udlejer der har en aftale med et bestemt firma, som han på en eller anden måde tjener på. Men selv almenyttige boligforeninger kan have problemer, eksempelvis fordi der er indgået aftale om fordelagtige priser på TV imod at samme leverandør også står for internet.

Ejerforeninger adskiller sig ikke meget fra udlejningsejendomme. Du har en ret men hvis ejerforeningen ikke ønsker at respektere dette, så vil udbyderen ikke kæmpe den kamp for dig. Derudover kan der være for store omkostninger forbundet ved at levere til kun én kunde i et etagebyggeri, og derfor være et krav om at der indgås en eller anden form for aftale, der kan give udbydere flere kunder.

  • 2
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Det er jo dejligt nemt at få fiber til ens bolig når først der ligger i vejen, men hvad med etageboliger? Hvordan foregår det lige - jeg forestiller mig ikke at den enkelte beboer bare kan bestille fiber hos jer så hvordan gør en ejerforening lige og skal alle beboerne være med på legen?

Det er altid en fordel at have naboerne med på vognen, for det gør hele processen nemmere.

Men hvis vi lige ser bort fra de steder, hvor udlejeren eller ejerforeningen forsøger at stikke en kæp i hjulet, er det heldigvis ret simpelt.

Hvis du bor i et område, hvor vi har aftale med det lokale fiberselskab, kan du blot kontakte vores kundeservice. Inkluder oplysninger om, hvem der skal give tilladelse til fremføring af fiber, og hvordan man kontakter vedkommende - så sætter vi fiberselskabet på sagen. Typisk vil de give alle kunderne tilbud om at komme på fiber samtidig, hvis der ikke er fiber i opgangen i forvejen.

  • 7
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Har haft fiber de sidste 10 års tid, og det kører usammenligneligt godt. Jeg har haft min egen server stående med privat DropBox-løsning til alle familiemedlemmer. Alt sådan noget er pludselig muligt.

Jeg bor selv et sted, hvor jeg max kan få 30/5 Mbit/s DSL. Det har kun generet mig, når jeg har skullet uploade filer til remote backup, men den seneste tid har jeg konstateret, at videomøder by default er af ret shitty kvalitet. Her vil højere hastigheder kunne gøre en væsentlig forskel.

  • 7
  • 0
Lasse Mølgaard

Ejerforeninger adskiller sig ikke meget fra udlejningsejendomme. Du har en ret men hvis ejerforeningen ikke ønsker at respektere dette, så vil udbyderen ikke kæmpe den kamp for dig. Derudover kan der være for store omkostninger forbundet ved at levere til kun én kunde i et etagebyggeri, og derfor være et krav om at der indgås en eller anden form for aftale, der kan give udbydere flere kunder.

Dejligt at høre at Fibia åbner op for deres net - især på grund af muligheden IPv4 og IPv6 fra samme AS-nummer.

Netflix kan nemlig ikke lide IPv6 via VPN, fordi de kan se at min IPv4 adresse og IPv6 adresse er fra to forskellige AS-numre.

Jeg er så en de kunder, der bor i en lejlighed og som har fået fiber via et tilbud fra Fibia til min ejerforening.

Hvordan vil et skift til Kviknet foregå?

Jeg kan forestille mig at der skal installeres en anden router i min lejlighed, men har i også brug for at stille andet udstyr op sammen med Fibias udstyr i mit område?

  • 1
  • 0
Ivo Santos

Jeg er glad for at bo et sted hvor vi har haft fiber i minimum 10 år. Jeg bor en alminytigt boligforening hvor flere afdelinger gik sammen om et fælles internet og tv projekt, og det fungere glimrende.

Jeg vil mene at jeg kan få 400/400 hvis jeg skulle have lyst, men jeg holder mig til 100/100.

IPV6 er det eneste jeg ikke kan få, men forhåbentlig sker der noget inden for de næste 10 år, men der sker vel ikke noget før Google eller Facebook lukker for IPV4 adgang.

  • 0
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Jeg er så en de kunder, der bor i en lejlighed og som har fået fiber via et tilbud fra Fibia til min ejerforening.

Hvordan vil et skift til Kviknet foregå?

For god ordens skyld - Fibia har meldt ud, at de har tænkt sig at åbne nettet - men på nuværende tidspunkt er det endnu ikke sket, og der foreligger ikke nogen aftale mellem Kviknet og Fibia. De aftaler, vi har p.t., er med TDC Net og de jyske energiselskaber, der blev nævnt i indlægget.

Men vi må se, hvad fremtiden bringer - det er en del af Kviknets strategi at komme ind på samtlige åbne fibernet, hvor vilkårene gør det kommercielt attraktivt.

  • 3
  • 0
Michael Rasmussen

Jeg mener ikke, fiber er det vigtigste. Det vigtigste i min optik er, at alle udbydere tilbyder IPv6 til deres kunder. Som det ser ud i DK pt, er vi afskåret fra en del af internettet, og denne del vokser eksponentielt hver dag, da man i flere og flere lande efterhånden kun tilbyder IPv6 til slutbrugere.

  • 4
  • 2
Yoel Caspersen Blogger

IPV6 er det eneste jeg ikke kan få, men forhåbentlig sker der noget inden for de næste 10 år, men der sker vel ikke noget før Google eller Facebook lukker for IPV4 adgang.

Hvorfor ikke tage en snak med din udbyder om det?

IPv6 drives lige p.t. af udbydernes behov for at route streamingtrafikken uden om CGN - og selv DR ser ud til at være kommet med på vognen (via deres Akamai-CDN).

  • 2
  • 0
Lasse Mølgaard

For god ordens skyld - Fibia har meldt ud, at de har tænkt sig at åbne nettet - men på nuværende tidspunkt er det endnu ikke sket, og der foreligger ikke nogen aftale mellem Kviknet og Fibia.

Det er jeg med på, meeen det er nu også mere issuet med IPv6 som virkelig gør jer mere attraktive i forhold til Fibia. :-)

Det og så har jeg en ide om, at i kan klare helt almindelig kundeservice ting lidt bedre.

Det er nemlig stærkt begrænset hvad man kan på Fibias selvbetjening.

... For ikke at tale om hvad man kan selv kan pille ved i Fibias udstyr (router og access points).

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Det lyder jo altsammen dejligt, men desværre er det jo sådan at i det gamle Dong område sker der stort set intet.

Elkunderne betalte for fiberen, Dong nossede gevaldigt i det og glemte at sælge varen, og da det så ikke på magisk vis havde betalt sig selv hjem på få år, så blev man trætte af det og forærede hele molevitten til TDC.

Og TDC tog med kyshånd imod gaven og gjorde stort set ..... intet!

Jo bevares, der hvor der nu er fiber ude ved matriklerne, der tilbydes den da, og laves der større byggerier, så kan de måske overtales til at lægge den ind, men ellers sker der ikke en skid.

Så man ender op med områder som f.eks. her i Helsinge, hvor halvdelen af byen kan få fiber (stort set en ret linje nord-syd), den anden halvdel intet, og med ingen udsigt til der vil ske en skid de næste 50-100 år.

Jo jo, der er fiber her i byen hvis man laver en gennemsnitsbetragning, det hjælper desværre ikke mig en bønne at jeg kan se på de rækkehuse i min baghave der har fiber, men hvis jeg selv skulle have det, skulle jeg hoste op med 50K for anlæg af en erhvervsfiber og en giftig månedspris - hvis de da overhovedet gad at tage telefonen.

  • 8
  • 0
Gert Madsen

Elkunderne betalte for fiberen, Dong nossede gevaldigt i det og glemte at sælge varen, og da det så ikke på magisk vis havde betalt sig selv hjem på få år, så blev man trætte af det og forærede hele molevitten til TDC.

Egentlig var det vel konkurrencestyrelsen, som lukkede den. Man havde en forretningsplan, baseret på at man lagde fiber, når man alligevel skulle grave elkabler ned. Konkurrencestyrelsen (formodentlig på opfordring fra TDC) krævede at ved samgravning skal hver betale halvdelen af omkostningerne. Det ødelagde så den forretningsplan. DONG kunne selvfølgeligt have været ligeglade med den regnskabsteknik, ligesom nogle af de andelsbaserede distributionsselskaber er det. Men her skal man huske på at de alle var under voldsom beskydning, for at bruge penge på grave fiber ned.

  • 7
  • 0
Troels Arvin

Michael Rasmussen skrev bl.a.

Min udbyder er yousee, så det ønske er allerede lukket

Sidst jeg talte med YouSee kundeservice, fik jeg at vide, at man godt kan få IPv6 nu (og uden ekstrabetaling). Jeg kan have misforstået det, eller også har de det endelig?

-- Troels

  • 0
  • 0
Morten Vinding

Fald lige over den her rapport fra Erhvervsstyrelsen: https://erhvervsstyrelsen.dk/sites/default/files/2019-06/erst_rapport_om...

Den viser udviklingen i landet for "parallel infrastruktur", altså steder hvor man kan få internet fra mere end én leverandør (kobber, coax eller fiber, ikke bare gensalg eller 3-4G).

Specielt figurene på side 11-12 er interesante, og teksten: "I Region Hovedstaden, der er den af landets regioner med den største befolkningsandel og den stør- ste befolkningstæthed, er dækningen med parallel infrastruktur under 25 pct. I dette område er derstort set ikke sket nogen udvikling i dækningen med parallel infrastruktur fra 2015 til 2017. I dette område er det primært TDC, der ejer fibernet. En eventuel udrulning fra TDC vil ikke fremgå som en ændring, da TDC allerede ejer kobberbaseret (og coaxbaseret) infrastruktur i området. TDC’s fiber- dækning i området er imidlertid begrænset, idet den alene udgør ca. 11 pct."

  • 2
  • 0
Martin Sørensen

Jeg bor i ejerlejlighed i storkøbenhavn og selv om der er fiber ved vejen, så har det vist sig at være ret besværligt at blive koblet på. Udbyderen gider ikke snakke med de enkelte beboere, men vil kun snakke med ejerforeningen og det er mere eller mindre en 'alle eller ingen' løsning. Hvis man presser dem lidt kan de måske godt give en pris til en enkelt lejlighed, men så bliver det helt sikkert en det-gider-vi-ikke pris. Det giver selvfølgeligt god mening at det vil give noget mængderabat at trække kabler til alle på samme tid, men de tilbud som vi har modtaget i ejerforeningen har ikke været ret tillokkende selv om vi kunne få alle med. Jeg husker ikke de nøjagtige priser, men det var i lejet omkring 10000 kr per lejlighed og det er et niveau som vi på ingen måde kan overtale folk til at betale. De løsninger vi fik tilbudt fra bl.a. Fibia var så heller ikke FTTH, men fiber til kælderen og så ethernet derfra. Der var også NAT uden mulighed for global IP så formodentligt heller ikke IPv6 (det husker jeg dog ikke specifikt).

Det er dog ved at være et par år siden, så det kan være at situationen er blevet bedre? Jeg er også sikker på at hvis vi skal kunne overbevise flertallet i ejerforeningen om at de skal investere i fiber, så skal der også være en god TV-løsning med i pakken (måske nemmere nu hvor vi har mistet Discovery på Yousee?).

Jeg er nogenlunde tilfreds med min 1Gbps coax løsning fra Hiper, men det ville være lækkert at få en fiber lagt ind da jeg også kører nogle servere hjemmefra.

  • 0
  • 0
Søren Rønsberg

Og TDC tog med kyshånd imod gaven og gjorde stort set ..... intet!

Jo bevares, der hvor der nu er fiber ude ved matriklerne, der tilbydes den da, og laves der større byggerier, så kan de måske overtales til at lægge den ind, men ellers sker der ikke en skid.

Og de gør det ikke ligefrem nemt for konkurrenterne. Jeg har haft TDC fiber i 3½ år, men i følge deres database har jeg stadig kun kobber. Det gør det lidt besværligt at shoppe til bedre tilbud.

Jeg kunne dog godt skifte til Gigabit på TDCs fiber efter 6 måneder ved direkte kontakt, men det ændrede ikke registreringen.

  • 3
  • 0
Morten Vinding

Det er ingen hemmelighed, at det først er med de nye ejere af TDC, at der er opstået et syn på rent faktisk at investere i infrastrukturen med et mere langsigtet perspektiv.

Ja det har jeg egentlig ikke tænkt på, men det er da glædeligt hvis det er derfor de invistere. Jeg kunne dog også forstille mig at det har noget at gøre med at de har sovet så længe, at de nærmest styrtbløder bredbåndskunder i øjeblikket...

  • 0
  • 0
Morten Vinding

Og de gør det ikke ligefrem nemt for konkurrenterne.

Vi fik DanskNet fiber (efter 3år kamp), lige inden jul. TDC besluttede sig så for at grave fiber ned i vores område i feburar. Det lykkedes dem så at grave DN's fiber over 20-30 gange! Vi er 230 parceller i foreningen og flere af dem nåede at opleve at TDC's polske gravere fik hugget deres fiber over flere gange!

... det er selvfølgelig også en måde at holde konkurenterne beskæftigede på. Så har de ikke tid til at rulle ny infrastruktur ud så længe 🤔

  • 4
  • 1
Thomas Kjærgaard

Spændende med Nord Energi.

Er det muligt at købe en "erhvervsforbindelse" med en service level agreement hvor der står i fikser en fejlet forbindelse inden for et antal timer? Eller fokuserer i på private og sørger for netværket er oppe mest muligt. Det er jo også i jeres interesse det virker.

Tilbyder i opsætning af reversedns på IP adresser?

  • 1
  • 0
Thomas Kjærgaard

Hvordan håndterer i at en kunde på jeres netværk er mål for et DDoS angreb?

2 scenarier:

1) Et stort angreb som er stort nok til at det påvirker jeres netværk betydeligt og i har opdaget det

Hvad gør i? Lukker i kundens forbindelse? Hvis i lukker forbindelsen, hvordan lukker i den i praksis? Sletter i adresseområdet fra jeres BGP tabeller? Hvornår åbner i for en forbindelse igen? Kommunikerer i med kunden? Forsøger i at få jeres leverandører af interforbindelser (upstream providers) til at sortere angrebet fra?

2) Angreb som er små nok til at jeres netværk kan håndtere det, men stort nok til at fylde kundens 1Gbit forbindelse

Forudsætninger: Der er et angreb i gang mod kunden på 5Gbit/s. Dvs så lille at det ikke påvirker jeres andre kunder, men stort nok til at den enkelte forbindelse er fyldt op.

Spørgsmål: Vi giver besked til jeres support om at vi er under angreb, og vi fortæller at vi kan se at det er kombineret UDP og IMCP flood. Hvordan hjælper i?

  • 1
  • 0
Peter Frederiksen

Thy-Mors Energi tilbyder også fiber til alle adresser hvor de leverer strøm. Det omfatter også et meget stort antal sommerhuse. De har en samarbejdsaftale med OpenNet, så Kviknet kan også komme til at levere her.

Det bliver spændende hvad konkurrencen vil gøre, når der kommer flere leverandører på samme net.

Der et markedsområde der tilsyneladene er helt overset - sommerhuse hvor ingen - fx en pensionist - har folkeregisteradresse. Altså huse der ikke bebos hele året. Sådan et sted har ingen lyst til at betale fuld pris for fiber, når der er meget billigere alternativer.

AltiBox tilbyder på Thy-Mors Energ's net 150/150 Mb/s til 309 kr/måned, samme pris som til helårshuse. Man kan vælge at sætte abonnementet i standby i op til sammenlagt 6 måneder om året, til 50 kr/måned, og stadig med ganske lidt båndbredde i behold så diverse IoT stadig virker. Men i praksis er denne mulighed ubrugelig fordi man skal varsle det telefonisk for Altibox løbende måned plus 30 dage. Så altså ingen impulsiv tur til sommerhuset med internet!

Her er der virkelig plads til nytænkning (Kviknet?) - vi betaler jo heller ikke for strøm i sommerhuset når vi ikke bruger strøm. Hvorfor ikke have en mulighed for at betale fiber efter forbrug? Eller via en portal selv kunne skrue op og ned for hastigheden? Og i øvrigt ville mange være fint tilfreds med at "nøjes" med 25/25 Mb/s i sommerhuset.

Jeg kan få fiber, men det kan ikke konkurrere med min LTE/4G-sommerhusløsning med yagi-antenne på taget, pegende mod nærmeste mast i TT-netværket knap 10 km væk. Det giver mig knap 10/10 Mb/s.

Hvis router og antenne har en levetid på 5 år, koster det mig 20 kr/måned. Plus et data-SIM-kort fra Lebara med 100 GB til 99 kr/måned. Og Lebara har modsat andre den smarte feature at bruger jeg undtagelsesvist mere end de 100 GB i en måned, begrænser de ikke forbindelsen, men opkræver bare de 99 kr før tid.

Det den slags løsninger fiber skal kunne konkurrere med i sommerhusområder. Det må kun være ganske lidt dyrere, ellers bliver det valgt fra til fordel for 4G og snart 5G - som dog nok ikke bliver meget hurtigere end 4G i tyndt befolkede egne.

  • 1
  • 0
Leif Neland

Det ville være godt hvis programmer begyndte at skrive "IPv6 ikke til rådighed. Visse funktioner kan virke ringere. Kontakt systemadministrator eller din internetudbyder"

Hvis slutkunderne ikke efterspørger IPv6, kan det tage laang tid at få det.

  • 5
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Her er der virkelig plads til nytænkning (Kviknet?) - vi betaler jo heller ikke for strøm i sommerhuset når vi ikke bruger strøm.

Men du betaler vel stadig abonnement til elselskabet for at have en stikledning og en elmåler?

Problemet er, at det næsten er ligegyldigt for netejeren og operatøren, om du bruger din fiber eller ej. I et accessnet baseret på fiber er det etableringen, og forrentningen af denne, som koster penge - selve dataforbruget udgør meget få procent af de samlede omkostninger.

Men i praksis er denne mulighed ubrugelig fordi man skal varsle det telefonisk for Altibox løbende måned plus 30 dage. Så altså ingen impulsiv tur til sommerhuset med internet!

Se ovenstående. Det er slet ikke meningen, du skal bruge muligheden - de vil hellere have dig til at betale fuld pris.

Jeg kan få fiber, men det kan ikke konkurrere med min LTE/4G-sommerhusløsning med yagi-antenne på taget, pegende mod nærmeste mast i TT-netværket knap 10 km væk. Det giver mig knap 10/10 Mb/s.

Det er et reelt problem for netejere, som etablerer fiber i sommerhusområderne. Forhåbningen er, at behovet for en stabil forbindelse til eventuelle overvågningskameraer, tyverialarmer, varmepumper o.l. vil få sommerhusejerne til at beholde deres normale forbindelse om vinteren, mens behovet for streaming om sommeren vil sikre, at den normale forbindelse bliver en fiber (en ustabil 10 Mbit/s 4G-forbindelse med forbrugsbegrænsning er lige i underkanten til dette).

Hvis man vil have internet af høj kvalitet i sit sommerhus, må man også gøre en smule for det. Det er fint med konkurrence på prisen, det er trods alt også en af vores primære value propositions, men hvis man vil bruge en Lebara-forbindelse til 120 kr. om måneden, og er fint tilfreds med det, er konklusionen bare, at så kan der ikke sælges en fiber i det pågældende område.

Hos Kviknet har vi indtil videre valgt at have et skuffeprodukt, vi tilbyder sommerhusejere, der henvender sig: Halv pris på forbindelsen i vintermånederne. Det er et produkt, vi taber penge på, men tabet er trods alt mindre, end hvis kunden opsiger sin forbindelse og vil oprettes igen få måneder senere.

Vi er løbende i dialog med netejerne omkring problemstillingen med sommerhuse - så vi må se, hvad der kommer ud af det.

  • 1
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Hvordan håndterer i at en kunde på jeres netværk er mål for et DDoS angreb?

Der er desværre grænser for, hvad jeg kan sige offentligt om dette. Sandheden er, at alle internetudbydere i større eller mindre omfang er sårbare over for DDoS-angreb, uanset antallet af defensive tiltag, og der er ingen, der ønsker at give møgungerne derude et incitament til at teste forsvaret af.

  • 4
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Er det muligt at købe en "erhvervsforbindelse" med en service level agreement hvor der står i fikser en fejlet forbindelse inden for et antal timer? Eller fokuserer i på private og sørger for netværket er oppe mest muligt. Det er jo også i jeres interesse det virker.

Det er helt klart private og mindre erhvervsdrivende, der er vores fokusområde. Vi har automatisk overvågning af vores net, og hvis mere end 5 kunder i samme område går offline samtidig, registrerer vi det som en driftsfejl. Herefter er der forskellige eskalationstrin, afhængigt af antallet af ramte, varigheden, tidspunktet på døgnet etc. Driftsfejl publiceres også automatisk på vores driftsstatusside.

Målet er, at alle reelle driftsfejl, som kræver vores indgriben, rapporteres til netejeren, hvis der er behov for dette (fx ved overgravning af kabler), og vi sender som regel også SMS ud til de berørte kunder, hvis det sker i dagtimerne. Natligt vedligehold (fx en genstart af en switch i accessnettet kl. 3 om natten) giver en registrering i vores log, men hvis kunderne kommer online igen med det samme, gør vi ikke mere ved dette.

På nuværende tidspunkt har vi meget få kunder med en højere SLA end normalt. Udfordringen for os er, at en højere SLA kræver mere af vores organisation - der skal være flere ressourcer i vagtordningen, og det er væsentligt dyrere end den merindtjening, en højere SLA kan generere.

Dertil kommer, at en højere SLA ikke vil give nogen garanti for, hvor hurtigt et bestemt problem bliver løst - det eneste, det giver, er et løfte om, at man vil gå i gang med at løse problemet inden for x antal timer. I realiteten vil den tid, det tager at løse et problem, afhænge fuldstændig af problemets karakter, om de rigtige personer er på vagt lige præcis på det tidspunkt, hvor fejlen meldes ind etc - og det er hele vejen ned gennem kæden, lige fra kunden, der melder fejlen, over NOC'en, der tager imod fejlmeldingen og foretager de indledende øvelser til netejeren, der skal visitere fejlen, alarmere en entreprenør, der skal have sine folk ud af fjerene og ind i gravemaskinen osv. I hvert eneste led kan der være faktorer, som forsinker problemløsningen.

Så hvis en høj SLA på internetforbindelsen er kritisk for ens forretning, bør man overveje, om problemet kan løses på anden vis - fx med backup-forbindelser, VPN o.l.

Tilbyder i opsætning af reversedns på IP adresser?

Ja, det er en standardydelse hos os. Vi har også kunder, som selv styrer deres reverse DNS gennem deres egen DNS-server (typisk ved IPv6).

  • 3
  • 0
Jens Jönsson

Jeg bor i ejerlejlighed i storkøbenhavn og selv om der er fiber ved vejen, så har det vist sig at være ret besværligt at blive koblet på. Udbyderen gider ikke snakke med de enkelte beboere, men vil kun snakke med ejerforeningen og det er mere eller mindre en 'alle eller ingen' løsning.

Hos skywire.dk laver vi aftaler med sådanne ejerforeninger. Vi kabler alle lejligheder, men da det er en frivillig ordning, så er man ikke tvunget til at købe abonnement. Man får bare kablet lagt ind i lejligheden. Det er der mange der siger Ja tak til!

Så det kan altså godt lade sig gøre!

  • 1
  • 1
Jens Jönsson

Det lykkedes dem så at grave DN's fiber over 20-30 gange! Vi er 230 parceller i foreningen og flere af dem nåede at opleve at TDC's polske gravere fik hugget deres fiber over flere gange!

... det er selvfølgelig også en måde at holde konkurenterne beskæftigede på. Så har de ikke tid til at rulle ny infrastruktur ud så længe 🤔

Det værste er at TDC er selv nogle banditter af rang, når man graver deres kabler over. De tager hårdt ved og er der det mindste kvæk, har de en hord af jurister siddende, som bombarderer dig med hårdt skyts, til man giver op. Det er hamrende useriøst, at de griber det an på den måde, netop fordi at man ikke altid kan undgå at ramme deres kabler, da tegningerne de leverer er under al kritik. Kablerne kan sådan set ligge hvor som helst i jorden ud fra tegningerne.

  • 1
  • 0
Jens Jönsson

Det bliver spændende hvad konkurrencen vil gøre, når der kommer flere leverandører på samme net.

Engrospriserne er faste (og høje), så der sker nok ikke så meget, kombineret med at der er en stor omkostning som udbyder, på at få adgang.

Jo flere på samme fibernet, jo større bliver konkurrencen. Spørgsmålet er som om det bliver "godt" for andet end prisen, for hvor skal der ellers spares ? Kundeservice ? Fejlretning ? (fortsæt selv listen..)

  • 0
  • 0
Jens Jönsson

Det den slags løsninger fiber skal kunne konkurrere med i sommerhusområder. Det må kun være ganske lidt dyrere, ellers bliver det valgt fra til fordel for 4G og snart 5G - som dog nok ikke bliver meget hurtigere end 4G i tyndt befolkede egne.

Og det er så utopi. Hvem kan leve at investere flere millioner i sådan et område, for at sælge varen til ingen penge ? Det hænger ikke sammen økonomisk. Det er desværre sådan verden er. Det er ikke båndbredden du betaler for (se bare Fastspeed). Det er etablering af forbindelsen (nedgravning af fiberen), samt drift og support (Med mindre du vil snakke med en inder, når du skal have hjælp, så er lønnen altså ikke billig i DK).

Hos Skywire.dk etablerer vi fiber i sommerhus områder, men varen koster altså. Hvis så man kan "nøjes" med eksisterende kobbernet eller 3G/4G, så er det jo det man må, hvis man ikke vil betale. Vi synes dog ikke det er så svært at få kunder på. Specielt ikke hvis sommerhuset udlejes, så køber man helt sikker fiber, og betaler gerne den månedlige pris (Og her er kr. 249,- altså i min optik småpenge pr. måned, sammenlignet med hvor få der egentligt ønsker at undvære Internet)

  • 1
  • 0
Ivo Santos

Problemet med IPV6 er at alle typer af it-enheder så som pc'er, smart telefoner, server, og routere er klar til IPV6. Men, så længe at de store spillere så som Facebook eller Google understøtter IPv4 så sker der nok heller ikke noget her i landet. Heller ikke når det kommer til f.eks. danske nyheds medier så som DR eller Ekstra Bladet.

Men, jeg tror at 5G godt kan komme til at ændre hele landskabet når alle de mange enheder skal have en internet forbindelse.

  • 0
  • 0
Morten Brørup

Jeg bor selv et sted, hvor jeg max kan få 30/5 Mbit/s DSL. Det har kun generet mig, når jeg har skullet uploade filer til remote backup, men den seneste tid har jeg konstateret, at videomøder by default er af ret shitty kvalitet. Her vil højere hastigheder kunne gøre en væsentlig forskel.

30/5 Mbit/s er mere end rigeligt til video i begge retninger med meget høj kvalitet.

Tror du ikke, at problemet ligger andetsteds i dit hjemmenetværk, enten wifi-relateret eller at de andre brugere i husstanden sluger så meget båndbredde på DSL-forbindelsen, at der ikke er plads nok til din videokonference?

Problemet kan også skyldes din videokonferenceudbyder. Flere af dem har skruet ned for kvaliteten på grund af det ekstraordinære pres for tiden. I så fald bør du opleve samme kvalitet på kontoret, hvor du formodentlig har rigelig båndbredde til rådighed.

mvh Morten Brørup CTO, SmartShare Systems

  • 1
  • 1
Thomas Stidsen

Vi har fiber ind i huset, med en 100/100 forbindelse. Vi kan øge til en gigabit forbindelse, men jeg er bekymret for at det så bare gør wifi forbindelsen til bottleneck. Er der nogen der ved om almindeligt wifi, i vores tilflæde Google Wifi under et halvt år gammelt, kan bære en gigabit forbindelse ???

  • 0
  • 0
Kristian Klausen
  • 3
  • 0
Bjørn Agger
  • 0
  • 0
Baldur Norddahl

Spørgsmål: Vi giver besked til jeres support om at vi er under angreb, og vi fortæller at vi kan se at det er kombineret UDP og IMCP flood. Hvordan hjælper i?

Forventer du at beskyttelse imod angreb er inkluderet i det billigste abonnement du kan opdrive? Det er en industri i sig selv og en effektiv generel beskyttelse koster mange gange det du betaler for et standard internet abonnement.

Selvfølgelig vil supporten gøre hvad de kan, men ofte vil det være begrænset til et tilbud om at skifte IP adresse og lignende tiltag.

Heldigvis er der flere ting du selv kan gøre. Du kan bruge en tjeneste som Cloudflare til at beskytte din webserver. Og en VPN tjeneste med DDoS beskyttelse til de fleste andre ting, herunder spil. Cloud tjenester som Azure har også mulighed for beskyttelse.

  • 4
  • 1
Yoel Caspersen Blogger

Er der nogen der ved om almindeligt wifi, i vores tilflæde Google Wifi under et halvt år gammelt, kan bære en gigabit forbindelse ???

Du kan tage et kig på vores test af WiFi tidligere på året.

Konklusionen: Du får ikke mere end 300 - 400 Mbit/s ud af normalt WiFi. Du kan måske lige akkurat komme op på 600 - 700 Mbit/s, hvis stjernerne står rigtigt, du befinder dig lige ved siden af AP'et og alle forstyrrende elementer er slukket.

Så nej, du kan ikke få gigabit-hastighed på WiFi. Men hvis du har brug for dette, er du bedre tjent med et kabel.

  • 0
  • 0
Baldur Norddahl

Hvis en klient er på 2,4 GHz båndet og en anden på 5 GHz så kan de tilsammen nemt ramme 1 Gbps.

Men ellers vil jeg sige at pointen med 1 Gigabit ikke nødvendigvis er at opnå fuld hastighed men derimod at der ikke er nogen flaskehals i internetforbindelsen. Så er der naturligvis noget andet der sætter den effektive hastighed, men du ved at det er så hurtigt som det kan blive med det udstyr du har.

  • 1
  • 0
Bjørn Agger

Om de respektive adresser også dækker Ullerød ved jeg ikke præcist, men hvis der er TDC-folk, der graver i dit kvarter, er der da en god chance for det :)

De graver på min vej :)

Jeg er kunde hos jer, så kan du eventuelt sige noget om, hvornår jeg så kan få fiber fra jer? Altså ikke en præcis dato, men går der flere måneder efter de er færdige med at lægge kabel ned? Hvad er din erfaring med det?

Mvh Bjørn

  • 0
  • 0
Jens Jönsson

Men ellers vil jeg sige at pointen med 1 Gigabit ikke nødvendigvis er at opnå fuld hastighed men derimod at der ikke er nogen flaskehals i internetforbindelsen. Så er der naturligvis noget andet der sætter den effektive hastighed, men du ved at det er så hurtigt som det kan blive med det udstyr du har.

Du glemmer det faktum, at der skal være noget i den anden ende, som kan levere de hastigheder. De fleste tjenester når aldrig over 50-60 Mbit/s før du har modtaget det data du skal bruge. Så er der de få gange du f.eks. downloader en ISO, eller selvfølgelig, hvis du bruger Bittorrent og henter noget med det.

  • 1
  • 0
Jens Jönsson

Forventer du at beskyttelse imod angreb er inkluderet i det billigste abonnement du kan opdrive? Det er en industri i sig selv og en effektiv generel beskyttelse koster mange gange det du betaler for et standard internet abonnement.

Som Internetudbyder vil man også blive ramt, hvis ens kunde rammes. Det går dermed ud over andre kunder også. Med et billigt abonnement, vil man som udbyder derfor med stor sandsynlighed smide den ramte kunde af nettet hurtigst muligt, for at dæmme op for angrebet og beskytte de andre kunder.

Der er intet som helst økonomi i at "beskytte" kunden. Og hvis det sker jævnligt, vil man nok vælge at opsige kundens abonnement. Bla. fordi at man kan risikere at miste andre "gode" kunder på det.

Har man erhvervsabonnement, hvor man har tilkøbt services, og oppetidsgaranti, er det nok en anden snak (og dermed også prisen der gives for forbindelsen pr. måned) Men man vil alligevel nok som udbyder tage en snak med kunden om, hvorfor netop denne rammes ad DDoS. Hvad er det kunden har gjort for at han skal være mål for DDoS angreb.

  • 2
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Problemet kan også skyldes din videokonferenceudbyder. Flere af dem har skruet ned for kvaliteten på grund af det ekstraordinære pres for tiden. I så fald bør du opleve samme kvalitet på kontoret, hvor du formodentlig har rigelig båndbredde til rådighed.

Det er helt sikkert Skype, der skruer ned, for der anvendes lige nu ca. 1 Mbit/s til de Skype-sessioner, jeg selv har testet på. Billedet er gnidret og ikke særlig godt.

Men min pointe er blot, at hvis man skal have knivskarp kvalitet på videosessioner, kan fiber og IPv6 gøre en stor forskel - hvis ellers videoudbyderen forstår at udnytte det (og ikke har en skjult agenda om at snuppe en kopi af kundens videotrafik).

  • 2
  • 0
Kristian Klausen

Men min pointe er blot, at hvis man skal have knivskarp kvalitet på videosessioner, kan fiber og IPv6 gøre en stor forskel - hvis ellers videoudbyderen forstår at udnytte det (og ikke har en skjult agenda om at snuppe en kopi af kundens videotrafik).

Man kan vel opnå det samme med WebRTC? STUN (Session Traversal Utilities for NAT) virker dog ikke med alle typer NAT, og det bliver nok ikke bedre af at flere udbydere bruger CGN, men man kan jo placere nogle TURN (Traversal Using Relays around NAT) servere strategisk rundt omkring i verden.

  • 0
  • 1
Kristian Klausen

Cloudflare har netop gjort et fremstød for RPKI og nogen af jer har tilkendegivet at det går for langsomt med at få udrullet "nye" teknologier som IPv6, så jeg tjekkede lige hvordan det står til ift. RPKI.

Så vidt jeg kan se er det kun Gigabit der har opsat ROA, men Kviknet og Skywire mangler.

Jeg ved selvfølgelig ikke om der er opsat filtrering, men er der nogen særlig grund til at RPKI endnu ikke er opsat?

  • 2
  • 0
Thomas Toft

Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvordan det virker andre steder, men i Fredericia området (Ewii) har der de gange jeg har set en bestilling i lejlighedskomplekser været boret hul på altanerne fra kælderen og op til den kunde der har bestilt fiber (også selvom de andre beboere "på vejen op" ikke har bestilt). Så vidt jeg ved har flere boligforeninger også en aftale med Ewii om rabat.

Jeg har selv 1/1 gigabit fra Ewii og det virker fremragende men godt at der er konkurrence.

  • 0
  • 0
Anders Bystrup

Det er efterhånden et stykke tid siden jeg opgav at få IPV6 til at virke på en kviknet dsl linie med egen router... Har i fået gjort noget ved jeres ipv6 løsning så den virker med standard routere eller kræver det stadigt at benytte en obskur bsd dhcpv6 klient?

  • 0
  • 0
Thomas Kjærgaard

Forventer du at beskyttelse imod angreb er inkluderet i det billigste abonnement du kan opdrive? Det er en industri i sig selv og en effektiv generel beskyttelse koster mange gange det du betaler for et standard internet abonnement.

Selvfølgelig vil supporten gøre hvad de kan, men ofte vil det være begrænset til et tilbud om at skifte IP adresse og lignende tiltag.

Heldigvis er der flere ting du selv kan gøre. Du kan bruge en tjeneste som Cloudflare til at beskytte din webserver. Og en VPN tjeneste med DDoS beskyttelse til de fleste andre ting, herunder spil. Cloud tjenester som Azure har også mulighed for beskyttelse.

Jeg vare mere nysgerrig på hvad de faktisk gjorde ved angreb. Så jeg forventede ikke noget.

  • 0
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Det er efterhånden et stykke tid siden jeg opgav at få IPV6 til at virke på en kviknet dsl linie med egen router... Har i fået gjort noget ved jeres ipv6 løsning så den virker med standard routere eller kræver det stadigt at benytte en obskur bsd dhcpv6 klient?

IPv6-situationen er p.t. uændret - og man kan få IPv6-adresser med den rigtige kombination af DHCPv6 options. Det er ikke nødvendigt at anvende en speciel klient, man skal blot kunne sætte options selv.

Vi arbejder dog fortsat på at få en Linux-baseret BNG-løsning, der virker bedre end den nuværende, der er baseret på ZTE M9000.

  • 1
  • 0
Kenneth Nygaard

I din gennemgang har du glemt en del af det Nordvestjyske, nemlig Thy og Mors.

Der begyndte Thy-Mors Energi for år siden at udrulle fiber, i samarbejde med Altibox.

Om de er helt igennem processen med at nå ud til alle ved jeg ikke.

  • 0
  • 0
Baldur Norddahl

Ikke alle er lige begejstrede for at kunderne kan se deres manglende indsats for at implementere RPKI:

https://www.aa.net.uk/etc/news/bgp-and-rpki/

Jeg vil dog sige at det kun tog mig en time eller to at implementere, så synes ærligt talt det er lidt skingert. Det afhænger selvfølgelig af om ens routere har support, men med Juniper var det i alt fald ikke så meget der skulle til.

  • 2
  • 0
Yoel Caspersen Blogger
  • 2
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Jeg vil dog sige at det kun tog mig en time eller to at implementere, så synes ærligt talt det er lidt skingert. Det afhænger selvfølgelig af om ens routere har support, men med Juniper var det i alt fald ikke så meget der skulle til.

De har en pointe - i en tid, hvor alle arbejder hjemmefra og er dybt afhængige af deres internet, indsnævres de servicevinduer, man som ISP naturligt har til rådighed, og man er nødt til at overveje, hvilke ændringer, man skal prioritere først.

RPKI yder delvis beskyttelse mod et scenarie, hvor en fremmed part enten bevidst eller ubevidst hijacker et IP scope fra den retmæssige anvender.

Den ene del af beskyttelsen handler om, at ISP'ens brugeres udgående trafik ikke ledes det forkerte sted hen - dvs. filtrering af indgående routes. Det kan være tæt på ligegyldigt, hvis man kun har en upstream transit-udbyder - men ellers kan det have sin berettigelse.

Den anden del af beskyttelsen handler om, at resten af nettet skal sikre, at en tredjepart ikke hijacker ISP'ens egne scopes. Effekten af beskyttelsen er proportional med antallet af ISP'er, der anvender RPKI, og her kan man godt sammenligne det med IPv6: I starten giver det ingen mening at implementere, hvis det koster tid og ressourcer, men efterhånden som flere og flere alligevel gør det, begynder det at have sin berettigelse.

Der er dog en vigtig forskel på IPv6 og RPKI: IPv6 virker hele tiden, mens RPKI kun har effekt, når der sket et angreb eller en fejl. Og da mindste adresserum på IPv4 er et /24, er det sjældent, at disse hændelser går upåagtet hen - der er mange, der bliver ramt af dem, og de er typisk af kort varighed. Selv om der er en (meget teoretisk) risiko for, at et målrettet angreb ville kunne bruges til at overtage eksisterende, ikke-krypterede sessioner mod tredjeparts systemer, vil et BGP hijack primært have en midlertidig, destabiliserende effekt på linie med et DDoS-angreb.

Beskyttelsen kan derfor sammenlignes en smule med anti-DDoS-beskyttelse, bortset fra, at DDoS-angreb angiveligt skulle kunne købes af enhver for få dollars, mens et BGP hijack-angreb kræver, at man har adgang til at kunne injecte routes i den globale route-tabel.

Så ja, RPKI er en god idé, og det er også planen, at det skal implementeres hos os.

Men som ved enhver ændring, der har potentiale til at forstyrre forbindelsen for vores kunder, er det noget, der skal gøres ordentligt, så det samlet set forbedrer vores net og ikke har den modsatte effekt - og jeg kan godt forstå, nogen bliver irriteret over Cloudflares forsøg på at få helt almindelige brugere til at twitter-shame deres ISP uden at have sat sig ind i sagen først. Det lugter af fakler, høtyve og shitstorms, og det kan manglende RPKI trods alt ikke bære.

  • 0
  • 0
Jan Gundtofte-Bruun

Her kan hurtige fiber-forbindelser kombineret med IPv6 være med til at løfte oplevelsen - lav latency på få millisekunder og HD-video, som udveksles direkte mellem de enkelte deltagere via IPv6

Yoel, nu ved jeg godt at jeg ikke er netværks-ekspert, men kræver det ikke en videomøde-klient der understøtter direkte peer-to-peer kommunikation? Benytter Skype et al ikke alle sammen "MITM" routing?

  • 0
  • 0
Jan Gundtofte-Bruun

WebRTC findes ganske vist, men hvor bruges det? Jojo, det bruges sikkert af appear.in/whereby.com og andre "små" løsninger -- men mig bekendt benytter Skype / MS Teams / andre "enterprise" løsninger ikke denne mulighed.

Så hvis man Skyper med moster Oda eller "team'er(?)" med chefen, så kommer man vel stadig omkring Irland som Yoel udtrykker det.

  • 0
  • 0
Lasse Mølgaard

Yoel, nu ved jeg godt at jeg ikke er netværks-ekspert, men kræver det ikke en videomøde-klient der understøtter direkte peer-to-peer kommunikation? Benytter Skype et al ikke alle sammen "MITM" routing?

Jeg tror en af de bedste salgsargumenter for IPv6 er at trafikken skal ikke igennem en NAT.

Hverken hos udbyder eller hos den enkelte kunde.

Er selv på en forbindelse med Carrier Grade NAT og på grund af denne, skal jeg lave diverse tricks, hvis jeg vil have en stabil forbindelse til min hosted server.

Eksempelvis vil min SSH-forbindelse blive disconnected ved cirka 30 sekunders inaktivitet, hvilket gør at jeg skal sende et keepalive signal ret ofte, for at holde forbindelsen åben.

  • 2
  • 0
Baldur Norddahl
  • 0
  • 0
Leif Neland

Der er tilsyneladende lidt uenighed om hvordan RPKI skal implemeteres.

Jeg fik dette svar fra HE.net

Hello,

We do filtering based on IRR and RPKI data:

http://routing.he.net/algorithm.html

If you have a way to run their test from our network, you will see that the v4 and v6 tests will pass and it will state that we are "safe" as we do not have their RPKI invalid test routes in our table.

However, it seems that Cloudflare has their own opinions on how RPKI should be implemented, and unfortunately it seems like they don't want to list us as "safe" on their website promoting RPKI at this time due to a difference of opinion on how to best implement RPKI.

Hopefully at some point they can clarify the situation or list us as passing their tests.

Attached is a screenshot I just made of the tests passing.

You can also validate this on our looking glass:

https://lg.he.net

Please let us know if you have any questions.

Regards,

Roman HE Support AS6939

  • 0
  • 0
Mads Lahrmann

Så OpenNet fungerer rent praktisk "blot" som en proxy for jeres adgang til at købe tilgang til nettet? og ikke et infrastrukturmæssig POI med aktørerne der leverer via OpenNet?

(sidstnævnte ville da have givet dejlig mening for jer, i stedet for at skulle backhaule fra x forskellige lokationer i landet, så kunne i nøjes med ét)

  • 0
  • 0
Jesper Nielsen

De graver på min vej :)

Jeg er kunde hos jer, så kan du eventuelt sige noget om, hvornår jeg så kan få fiber fra jer? Altså ikke en præcis dato, men går der flere måneder efter de er færdige med at lægge kabel ned? Hvad er din erfaring med det?

Det er noget tid siden du skrev, men der er vist ikke kommet et svar, så jeg giver lige en kommentar på baggrund af min erfaring.

TDC NET begyndte at grave hos os i efteråret 2019. Da de forsvandt fra nabolaget var vi nogle stykker fra området, som forsøgte at få fiber fra forskellige udbydere, men der var ingen (inkl. YouSee) som havde kendskab til, hvornår/om det ville blive muligt at få fiber.

Først i februar får vi så postomdelte breve med et (rigtig godt!) tilbud om at få leveret fiber, hvis bare vi bestiller inden 5. april. Det er et tilbud, jeg ikke kan afslå, så jeg bestilte med det samme, og jeg får at vide, at "forbindelsen leveres inden for 6 måneder, men ofte hurtigere".

Nogle uger senere tog jeg kontakt til Kivknet for at høre, om jeg kunne bestille omlægning fra VDSL til fiber hos dem, selvom jeg endnu ikke havde fået en leveringsdato fra TDC NET. Det var ikke noget problem, og de kunne så samtidig fortælle mig, at de forventer at kunne have hul igennem til mig 14. august.

Så fra TDC NET begyndte at grave, og til jeg forventligt får de første IP-pakker igennem den, vil der være gået noget der ligner 10 måneder.

  • 0
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Kan du løfte sløret for hvordan det går med at få native IPv6 ud til de nye kunder? Nu er der jo gået lidt mere end de par uger du skrev om :-)

Det går sådan, at vi skal til at udføre de indledende tests i denne uge :)

I forhold til Eniig-nettet, så er teknikken umiddelbart på plads, og vi starter derfor op med en forsigtig test med et par enkelte brugere, som allerede har den rigtige type fiberboks.

I forhold til SE-nettet, så mangler vi lige nu en sammenkobling af nettene. Den bør være på plads i løbet af få dage, hvorefter vi kan starte de første tests i Nordjylland. Sønderjylland kan vi forventeligt teste i løbet af efteråret, når Norlys har fået ombygget resten af deres net.

  • 1
  • 0
Claus Eriksen

Hej Yoel,

Hvordan fungerer det med at få IPv6 for kunderne på de nye L2 forbindelser? Er det DHCP6 med prefix delegation? og hvor stort et prefix får man?

Synes ikke jeg finder så meget om det på kviknet.dk.

Udover det så er det jo nogle rigtig fornuftige priser :-)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere