Fremskynder en spændetrøje en Oracle database-installation?

Jeg er helt sikkert ikke den bedste til at blogge om dette emne, da jeg INTET ved om at installere en Oracle database, men denne video er jeg bare nødt til at dele.

Det er Miracles direktør Mogens Nørgaard, som har set sig sur på firmaer, som tager høje priser for at udføre en database-installation og derfor vil han gerne vise hvor nemt det egentlig er at gøre og hvor hurtigt det kan gøres. Til formålet har han udvalgt en af sine medarbejdere til at installere Oracle-databasen kun med næsen og iført en spændetrøje, og det er jo i sig selv seværdigt uanset anledningen til at udføre eksperimentet.

Selve eksperimentet er jeg dog ikke så varm på. For det første bruger han ikke samme vilkår som firmaer normalt ville bruge og derfor er tidsforbruget ikke direkte sammenligneligt. Spændetrøjer er vel ikke standard-konsulentudstyr' Det er ikke videnskabeligt. For det andet er der vel mere i en database-installation end bare den umiddelbare tekniske del' Efter at have set videoen kan jeg jo konkludere, at der skal tages en del valg undervejs og den korrekte konfiguration af disse valg skal vel afdækkes først (og alle muligheder tager vel ikke lige lang tid)' Og efter databaseopsætningen vil jeg også gå ud fra at der er noget testgymnastik at udføre og måske noget support eller vejledning'

Men som sagt; videoen er underholdende, så se med:

Kommentarer (23)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Lars Hansen

Synes også at det er en sjov video, men vi har kun historien fra én side af, så jeg vil nok tage den en med en gran salt. Mogens Nørgaard tit nogle gode pointer, men han er så til gengæld ikke voldsomt nuanceret.

Men hold op hvor er han god til at få skabt opmærksomhed omkring sig selv og sit firma...

  • 0
  • 0
#3 Flemming Riis

i crn artiklen at kunden havde en 10gb san partition som ville tage lidt tid.

Miracle har vel læst tilbuddet kunden har fået siden de kan nærme sig noget der ligner en sammenligning på deres tid mod 50 timer.

Men det er nok mest som en provokation og lidt spas :)

  • 0
  • 0
#4 Mogens Nørgaard

Fint med opmærksomheden, men jeg er faktisk mere interesseret i opmærksomhed omkring überprissætning i IT-branchen.

Hvis en tømrer råber op og siger, at Dansk Total Byg (eller hvad sådan noget nu hedder) tager alt, alt for meget for simple ydelser hos deres kunder, så kan det jo ikke være meningen, at han bliver afvist af alle, fordi han garanteret bare tænker på sig selv. Dermed snyder man sig selv for selve pointen, som whistleblowers har.

På Comon har Morten selv svaret på det der sludder, som Therese fremfører, nemlig at der er mere til det end blot selve installationen.

Ja, der er allokering af plads på et SAN, opsætning af backup og måske lidt mere. Og som Morten siger: Hvis en leverandør, der EJER hele installationen ikke for længst har scriptet sig ud af den slags ting, så de kun tager få minutter, så er den da først HELT gal.

Derfor laver vi imorgen to nye videoer med Morten i Spændetrøje:

Èn, hvor han fortæller om problemerne med at bruge næsen (nogle viewers har klaget over, at deres næse er så stor, at de altid rammer to taster på én gang).

En anden, hvor han igen installerer Oracle, men denne gang både med SAN-allokering og backup-opsætning.

En sidste ting til Thereses indlæg: Øh, ja, der skal tages nogle valg undervejs, og DET ER NETOP DET MORTEN GØR. Han vælger med vilje IKKE, at lave en vanille-installation, SOM VAR DET KUNDEN HAVDE BEDT OM. Han vælger alt det svære og non-standard undervejs i installationen. Ellers var den da gået meget hurtigere end de 37 minutter.

En stor - rigtig stor - IT-leverandør herhjemme tager standard fem timer for det her, inkl. opsætning, allokering på SAN, backup-opsætning og lidt dokumentation. De synes selv det er en smule i overkanten, fordi det altid går meget stærkere, men jeg synes sgu' det er OK. Og når de kan gøre det ved deres hundredvis af kunder og få det til at løbe rundt, så kan andre måske også.

Nej, der er INGEN undskyldning for den her sag.

Det værste er, at jeg har måske et dusin andre eksempler der er værre.

Jeg synes det er forargeligt. Det ligner påfaldende GDSGD-metoden (Går Den Så Går Den).

Mvh.

Mogens

  • 0
  • 0
#6 Jan Keller Catalan

"En sidste ting til Thereses indlæg: Øh, ja, der skal tages nogle valg undervejs, og DET ER NETOP DET MORTEN GØR. Han vælger med vilje IKKE, at lave en vanille-installation, SOM VAR DET KUNDEN HAVDE BEDT OM. Han vælger alt det svære og non-standard undervejs i installationen. Ellers var den da gået meget hurtigere end de 37 minutter."

Det, jeg tror Therese mente, er, at disse valg skal afdækkes af andre end Morten og ikke bare vælges under installationen. Ikke, at det tager lang tid at UDFØRE, men lang tid at AFGØRE, hvad som skal udføres. (ret mig, hvis jeg tager fejl, Therese)

  • 0
  • 0
#8 Mogens Nørgaard

Rettigheder kan tage lidt tid, men ikke 48 timer. At finde ud af, hvad kunden vil have af valg i løbet af en Oracle-installation kan også tage lidt tid, men ikke 48 timer.

Og i dette tilfælde var det IKKE noget de skulle gøre. De skulle bare lave en installation. Resten ville kunden gøre (som de plejer).

Nu har jeg tilfældigvis selv været Database-administrator (DBA) i en bank i 3 1/2 år i min grønne ungdom (på Oracle-databaser), så jeg har i al beskedenhed selv lidt kendskab til de ting I bringer op - og jeg kan ikke se, hvordan sådan en installation (om den så tillige omfattede alt det ekstra I snakker om) skulle kunne tage 50 arbejdstimer.

Iøvrigt er dette eksempel ikke det grelleste jeg har på, hvad IBM kan finde på at tage for en Oracle-installation. Nænej, vi taler 500.000 til 900.000 kroner i visse tilfælde, og så må vi vist alle være enige om, uanset hvad man synes om vores overfladiskhed og plathed i videoen, at det er liiiige i overkanten :-)).

Mvh.

Mogens

  • 0
  • 0
#9 Jan Keller Catalan

Jeg er bestemt ikke uenig i pointen og du har muligvis ret i din kritik af IBM.

"jeg kan ikke se, hvordan sådan en installation (om den så tillige omfattede alt det ekstra I snakker om) skulle kunne tage 50 arbejdstimer"

Det kan jeg heller ikke, men måske det er værd at prøve at få det til at tage så længe? Et tanke-eksempel om, hvordan man kan få det til at vare 50 arbejdstimer (uden elementer à la "10 timers kløen på ryggen og kiggen ud i luften") ville måske sætte det lidt i perspektiv.

Hvor lang tid KAN du få det til at vare, Mogens? Med alt, der kunne skulle afgøres og afdækkes? Og smid lige en ekstra mand ind, som jo skal overvåge, at teknikeren gør sit arbejde godt nok, så har du jo halvdelen allerede.

  • 0
  • 0
#11 Mogens Nørgaard

Jan - det er sjovt du siger det. Vi har som sagt planlagt Video nr. 2 til at være inkl. SAN-allokering og setup af backup. Og så har vi planer for Video nr. 3, hvor vi gør det "rigtigt", dvs. vi har 10-12 varmegeneratorer i form af managers og lign. stående ved siden af og bag ved Morten (de har skilte om halsen, så man kan se, hvad deres titel er), og så går der ellers jævnligt tid med at Morten må rapportere - så skal der holdes møder og rapporteres videre - osv. osv. i et forsøg på at nå de 50 timer.

Så jo, vi laver den sgu' :-)).

Jeg hørte også her til morgen et eksempel på en hardware-leverandør, der havde taget 80-90K for at sætte fire blades i et rack.

Og jeg hørte om en anden meget stor IT-leverandør, der "svindlede" (det var fyrens ord, ikke mine) med specielt projektledertimer. Og han kunne berette hvordan det at få sat simple ting op kunne tage fem uger eller mere, fordi man hele tiden skulle vente på den næste mand, der var dybt specialiseret i f.eks. at bære PC'en ind i serverrummet, men ikke var certificeret til at sætte strøm til (jeg overdriver, men det er jo den der "Ford-isme" vi ser i fuld flor).

Henrik - jeg kan egentlig lide det, der følger af dine ord (min frie omskrivning):

Stor kunde = Stor leverandør = Stor pris Lille kunde = Lille leverandør = Lille pris

Mvh.

Mogens

  • 0
  • 0
#12 Stig Johansen

@Mogens

Jeg er ikke uenig i dine betragtninger osv.

Jeg har tilfældigvis rodet med alt der edb-noget i 1/4 århundrede, også bygget banksystemer m.m.

Det du skriver om er 'technical point of view'. Det er muligt du har læst tilbudet, eller ikke, men til generel oplysning kan IBM levere mere end en plain installation. Når du skriver banksystemer, så ligger brugerstyringen typisk indbygget i systemet, hvor der kun er behov for ganske få systemmæssige rettigheder i forhold til databasen. Andre systemer kan godt være lavet så man overlader brugerstyringen til DBA'en, og så kan det godt blive en rigtig lang affære med at afklare rettigheder (incl. dokumentation) med IT revisionen.

Jeg er ikke IBM trofast, snarere tværtimod, da jeg er HP trofast, men pas på med at være for 'grim'.

Nu ved jeg ikke med dig, men hvis det var mig ville jeg aldrig gå under 1 dag for sådan en opgave. Der er trods alt noget overhead med transport og sådan noget. Jeg tvivler på du kan lave 8 opgaver á 1 times varighed på kundens lokation.

ad überpreisung: Jeg har også opereret en del inden for staten, og set en del ting. Jeg har desværre tavshedspligt, men der skulle du eddermanemig se overpriser for nogt MS SQLServer - noget. (Det var ikke IBM)

  • 0
  • 0
#13 Mogens Nørgaard

Hej Stig,

Yes, jeg har også både set og (specielt efter vores video) hørt om prissætninger, der får det her til at ligne barnemad.

Det eksempel vi valgte som udgangspunkt for vores video var så klart og utvetydigt defineret, at der ingen som helst tvivl kunne være. I andre tilfælde kan alle mulige jo komme rendende og sige, at der også skal laves alt muligt udenoms (omend det ofte burde tage få timer istedet for dage og uger).

Jeg begynder at forstå, hvad det er for mekanismer indenfor IBM og andre store bikse, der muliggør überpriserne. Lad mig give et eksempel (stadig fra en teknisk verden jeg forstår):

  1. DBA bliver ringet op af bruger, som vil have lavet noget banalt (tro mig). Det tager ham højst 45 minutter og han fortæller kunden, at det er gjort. Kunde er glad.

  2. DBA's chef opdager det og siger, at der skal laves en Request For Service (RFS) på opgaven. "Jamen, den er jo lavet, og alle er glade, og det tog næsten ingen tid?!" Yes, men RFS skal laves. "OK, fint."

  3. DBA ringer til kunde og forklarer situationen og kunden får opretten en RFS med tilbagevirkende kraft på højst xx timer (så er man da sikker).

  4. Efter lidt snak bliver DBA og chef enige om, at DBA kan nøjes med at angive XX+1/4 timer i RFS'en (det er stadig betydeligt mere end DBA overhovedet kunne bruge nogensinde på denne meget banale opgave.

  5. DBA checker sagen kort efter og kan se, at nu har der været otte inde over sagen, inkl. ham selv. De andre syv for at vise, at de ligesom er med i processen, eller dét...

Og det er bare ét eksempel. Det er bestemt ikke det værste. Men det er klokkeklart i det tekniske scope (eller mangel på samme). Ring til mig på 2527 7100 for at få detaljerne, hvis du tvivler.

Disse mekanismer, hvor ALT, nok så småt, bliver gjort til et "projekt", hvor otte eller flere varmegeneratorer skal indover, kan nok forklare, hvorfor det ALTID bliver dyrere for en virksomhed, når den outsourcer (kilder: PA, Gartner).

Det kan også forklare, hvorfor dem allerallernederst (teknik-Kaj og hans venner) stadigvæk både kan holde hovedet højt (de er ikke dårlige og langsomme) og må bøje hovedet i skam når de ser, hvad deres virksomhed tillader sig at tage for opgaver hos kunderne.

Det er denne totale disconnect mellem det, som teknikere og andre folk med faglig indsigt yder og det antal timer der bliver læsset ovenpå af varmegeneratorerne, som gør det så perverst.

Som jeg tidligere har sagt: En stor, stor biks tager fem timer for det her, inkl. RMAN-opsætning, disk-halløj og lidt dokumentation, mv. (det er jo bare at scripte sig ud af det når man ejer stakken).

At tage otte timer for det for at få det til at blive en hel dag for en enlig konsulent kunne jeg såmænd også acceptere.

Det er dog netop disse mekanismer man skulle undgå ved at entrere med de store (såkaldte stordriftsfordele, you know).

Bemærk, at der heller ikke er transport involveret, idet de kan connecte sig direkte og iøvrigt aldrig nogensinde viser sig hos kunden. Du må jo nu om dage ikke engang få at vide, hvem der laver opgaven for dig - det er noget, der bestemmes af Global SelfDesk eller hvad de nu hedder.

Jeg kan tåle en del.

Bare ikke 50 timer inkl. en masse løgne om, hvad disse timer er gået til. Jeg kan ikke snuppe det.

Mvh.

Mogens

PS: Hvad med selv at fremkomme med eksemplerne og vove lidt? Jeg hørte forleden om en mindre biks, der var blevet spurgt om det var rigtigt, hvad jeg påstod? Yes, sagde vedkommende (medejer, stifter), det var helt rigtigt. Men hvor VAR det dog dumt af Mogens at sige det åbenlyst, for det kunne jo gå udover hans forretning...

  • 0
  • 0
#14 Henrik Liliendahl Sørensen

Jeg kender til nogle offentlige projekter, hvor prisen på ’storebror’ ikke harmonerer med prisen på ’lillebror’.

Tinglysning: Prisen for projektet med tinglysning i fast ejendom er et 3 cifret millionbeløb. Prisen for tinglysning i skibe var et 1 cifret million beløb.

Elektronisk billettering: Prisen for det (næsten) landsdækkende rejsekort er et stort 3 cifret millionbeløb. Prisen for elektronisk billettering på Fyn var et mindre 2 cifret millionbeløb.

Projekterne er selvfølgelig ikke direkte sammenlignelige, da ’storebrødrene’ indeholder mere lokal implementering og håndtering. Men projekterne indeholder hver for sig en central software funktionalitet, som kan det samme. Og lur mig, om dette ikke er prissat langt højere i det store projekt end i det lille, fordi det jo fylder relativt det samme i den store sammenhæng.

Men jeg synes nok bare at rønnebærerne er sure, fordi jeg var med i de små projekter.

  • 0
  • 0
#15 David Konrad

Vi er i forbindelse med dette blogindlæg blevet ofre for dët, som i rette kredse kaldes "viral markedsføring".

Nu fik en hel masse set Miracles reklame.

Mogens Nørgaard er ufattelig smart, og har været banebrydende på området gennem snart et årti.

Han er virkelig en pioner.

  • 0
  • 0
#16 Therese Hansen

Jeg var fuldt klar over videoens status som viral markedsføring, men jeg føler mig bestemt ikke som et offer. Vi er alle udsat for reklamer i det offentlige rum og de fleste kan vel sætte sig ud over det.

Om det er en reklame for Miracle kommer vel an på om de vil tages seriøst?

Jeg er personligt stor fan af Mogens Nørgaard. Han er en habil fag-komiker. Gad vide om han optræder til bryllupper? Arh - måske ikke ;-). Har du iøvrigt set hans nytårstalevideo? Fantastisk.

  • 0
  • 0
#18 Therese Hansen

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit spørgsmål? Jeg kan jo ikke svare for andre bloggere på version2.

Et kvalificeret gæt ville være at de alle kender til viral markedsføring, da det ikke er et ualmindeligt brugt begreb, som har været debatteret bredt.

Jeg har brugt begrebet før i dette indlæg: http://www.version2.dk/artikel/5665?highlight=viral

Torben R. Simonsen har også taget emnet op her på version2: http://www.version2.dk/artikel/3359

Men jeg er ikke sikker på at jeg forstod din pointe?

  • 0
  • 0
#19 David Konrad

"Men jeg er ikke sikker på at jeg forstod din pointe? "

Nej. Det kan jeg se.

Men hvad skete? Han fik jer snørret godt og grundigt alle sammen, og fik henledt opmærksomheden på at i Miracle er de Oracle-eksperter - bedre end alle andre. Og tilmed blev konkrete problematikker, såsom indkøbspolitik, "diskuteret".

Et forbilledligt eksempel. Ufatteligt godt godt iscenesat. Jeg tager hatten af - det er et miracle :-)

  • 0
  • 0
#20 Therese Hansen

Det er ikke nødvendigt at "snørre" nogen. Som du ser det er alle eksperter der udtaler sig professionelt omvandrende reklamer for deres virksomheder. Dvs. at mine medbloggere, hvis virksomhedstilknytning står højt og tydeligt er omvandrende reklamer for deres respektive virksomheder?

Der er reklameværdi i alt - det meste af indholdet på version2 involverer virksomheder eller folk, som står frem som ansatte i en bestemt virksomhed, men det betyder ikke at alt indhold er reklame.

  • 0
  • 0
#21 David Konrad

Eller ikke..

Når man ligefrem fabrikerer videoer, og andre promoverer dem, og som du selv har erkendt, åbenbart gør det helt velovervejet og bevidst, så er det jo ikke "det samme".

Ikke det samme som blot at være person X, tilfældigvis kendt fra virksomhed Z.

I rest my case. Jeg gider ikke at være uvenner med nogen, og jeg har intet imod f.eks MJ. Tværtimod. Jeg pointerede blot det med den virale markedsføring, thats it.

mvh dadk

  • 0
  • 0
#23 Mogens Nørgaard

Hej Konrad,

Jeg tror altså du lægger lidt for meget power over til mig. Hvis man ikke skriver indlæg og blogger via en hotmail-adresse, ja så er det ofte via ens firmamail, og jeg bruger ikke andre mails end min egen.

Når man så siger nogle ting, som medfører reaktioner hos folk, så er det vel ikke nødvendigvis viral markedsføring?

Jeg har ikke på noget som helst tidspunkt antydet, at kunderne kunne få det bedre, billigere og mere sexet hos os. Jeg har derimod nævnt en anden stor IT-leverandør (som jeg ikke må nævne navnet på offentligt, derfor telefonnummeret), som standard tager fem timer for det samme.

Jeg henviste også journalist Jens Nielsen på ComOn til et lille firma, der laver nogle af de samme ting som os, og her sagde en af grundlæggerne til Jens Nielsen, at det var fuldstændigt rigtigt, hvad jeg sagde, men at det var virkelig dumt af mig, fordi det jo kunne koste forretning for Miracle. Derfor ville han heller ikke udtale sig.

Så dér har du det faktisk: Det kan koste mig forretning og det kan give mig forretning. Det er altså ikke lige til at vide, når man går ud og råber, at kejseren ikke har tøj på.

Og igen (og igen og igen): Det var IKKE min ide med videoen og næsen. Det var Morten Egan, ung nørd af guds nåde, som ringede og foreslog det til mig. Jeg sagde bare ja og så gjorde vi det.

For to-tre år siden lavede vi en støttekoncert for et stort firma, som ikke havde betalt nogle regninger til os. Det gjorde, at de smed en af vore konsulenter på langtidskontrakt ud (og betalte regningen på 4000 kroner). Et andet stort firma smed alle vore konsulenter ud efter at jeg skrev en klumme om nogle folk, der havde haft med biksen at gøre.

Så jeg synes faktisk ikke det er andet end almindelig indignation jeg prøver at komme frem med, og jeg synes alt for mange er bange for at stå frem og fortælle om lignende oplevelser fra leverandøreres side. Alle har jo eksemplerne når man spørger dem.

At det så sker på en skæv/sjov måde (og mange tak for al rosen iøvrigt) er jeg glad for at høre, men det kan af andre lige så vel opfattes som plat og useriøst i en situation, hvor de måske overvejer Miracle som leverandør.

Jeg synes desuden ikke du kan tillade dig at sige henover flere indlæg til Theresa:

"Jeg synes.... men jeg gider iøvrigt ikke diskutere det.... Jamen, jeg synes stadigvæk, men jeg er færdig med denne debat.... Jeg har fået sagt, hvad jeg ville, så nu vil jeg ikke diskutere det mere."

Theresa prøver at få en interessant diskussion igang med dig, og så må du sgu' slås med åben pande eller trække dine synspunkter tilbage.

Mvh.

Mogens

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere