Fra skybrud til it-nedbrud: Har it-folket røde ører?

Lørdagens ekstremregn over Storkøbenhavn gav ekstra arbejde for mange af os i weekenden. Jeg havde for eksempel ikke planlagt at bruge lørdag aften og nat på at rydde op efter 10.000 liter vand i kælderen, men vi slap uden de store skader, så det går nok. Og min 2-årige søn fik gummistøvlerne på og elskede vores midlertidige indendørs swimmingpool på 98 kvadratmeter.

På samme måde er det svært at kritisere enkeltpersoner for de enorme vandmassers hærgen i kældre, på motorveje og i kloakker, som ikke er bygget til den slags spidsbelastninger.

Det er et samfundsmæssigt problem, som nu skal tages mere seriøst, og den debat ruller heldigvis allerede. Forhåbentlig kommer der noget konstruktivt og realiserbart ud af den.

Til gengæld synes jeg, at vi informations- og it-folk må overveje, om vi kan gøre det bedre næste gang.

Mens der hærger kaos og forvirring, er det nemlig os, som bygger systemer til at hjælpe folk med rettidig og klar information om, hvordan vi kan trodse både uvejr og katastrofer, så samfundet bare kører videre som normalt. Posten skal jo ud, men det var ikke helt status for virkelighedens it-systemer her i weekenden:

  • Da uvejret rullede lørdag aften og skabte kaos i trafikken, var Vejdirektoratets hjemmeside trafikken.dk, som giver overblik over trafiksituationen i hele landet, helt nede. Bilister, som sad i vand til vinduesviskerne, var altså uden hjælp.
  • DMI's supercomputer mistede under uvejret strømmen, så besøgende på dmi.dk ikke kunne se lokale byvejr-udsigter. Det sker i øvrigt kort tid efter, at supercomputeren mistede pladsen som Danmarks hurtigste. Snak om at sparke til nogen, der ligger ned.
  • Banedanmarks datacenter blev ramt af kaos under uvejret, og her til morgen var det umuligt at få information om, hvornår man kunne forvente at stige på et S-tog. Selv nøjedes jeg med at vente en halv time, mens infoskærmene var sorte og højttalerne stille (Banedanmarks it-direktør siger til Version2, at alt kørte normalt til morgentrafikken mandag - det var måske netop det, jeg oplevede).

Også på den private front oplevede firmaer at komme i stormens øje. Kunder hos hosting-selskabet Surftown har oplevet nedbrud siden lørdag, og her går kritikken på manglende information fra Surftown - hvis blog med driftsinformation angiveligt gik ned på grund af overbelastning fra alle de besøgende.

I virkeligheden vil jeg så gerne, at vi kigger fremad og lærer af weekendens regnvejr. Hvad har du oplevet af nedbrud under skybruddet? Hvad kunne vi gøre bedre?

Jeg forestiller mig skybruddet næste år.

  • Allerede om eftermiddagen modtager jeg advarsler om skybrud fra mit forsikringsselskab, baseret på data fra DMI. De anbefaler, at jeg skal forberede mig og tømme min kælder for værdisager og linker til en forproduceret video, hvor jeg kan se mere om, hvordan jeg sikrer mig.
  • Når jeg har anmeldt sagen på forsikringsselskabets hjemmeside, får jeg løbende status over tilgængelige skadeservicefirmaer og min placering i køen til hjælp baseret på alvorligheden af min skade. Flere instruktionsvideoer om, hvad jeg skal gøre efter en oversvømmelse. På et kort kan jeg se Falck- og servicebilernes placering.
  • I trafikken får bilister på deres mobile trafik-apps opdaterede informationer om veje, de skal undgå, baseret på deres placering og køreretning.
  • DSB sender mig søndag aften en sms med status for S-togs-trafikken mandag, som bliver fulgt op mandag morgen. På stationen får jeg via højttalerne nøjagtig information om mine afgange og betydningen for den videre trafik.

Kort sagt - business as usual. Det værste regnvejr i 30 år skal ikke slå os ud. Med mobiltelefonen som omdrejningspunkt for opdateret, personaliseret information klarer vi os igennem. Vil det være så svært?

Casper

Kommentarer (15)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Benjamin Krogh
  • DSB's mainframe bliver oversvømmet igen. De troede ikke at så voldsomt et skybrud kunne forekomme 2 gange på 2 år.
  • DMI's supercomputer går ned igen. IT afdelingen troede ikke at så voldsomt et skybrud kunne forekomme 2 gange på 2 år.
  • Surftown oversvømmes igen. Stadig ingen info. De troede ikke at så voldsomt et skybrud kunne forekomme 2 gange på 2 år.
  • Trafikken drukner fuldstændig igen i KBH. De troede ikke at så voldsomt et skybrud kunne forekomme 2 gange på 2 år.
    Jeg er pessimistisk, måske, men hidtil har folk ikke fattet at sikre sig mod ufrivillig vandkøling af deres IT systemer. Hvorfor skulle de nu?
  • 9
  • 1
Henrik Kramshøj Blogger

Det minder mig om de gange hvor der har været store strømudfald, ikke at det sker så tit. Til gengæld bliver der i en periode solgt flere UPS'er. Denne gang bliver der sikkert solgt en masse affugtere og pumper, som så står og samler støv til næste gang.

Jeg er meget glad for vores datacenter, Interxion, som indeni huset har bygget et hus - med tagrender indenfor. DET er noget som duer, HVIS det yderste tag skulle lække en smule - så ryger det kun ind til næste tag.

Når samme datacenter så tester dieselgeneratorer hver uge (på skift efter et sindrigt system) så er det altså fordi de er professionelle!

Så jer andre, kom ind i kampen - fortæl ærligt direktionen om truslerne, hvornår kan det ske igen, hvad kostede det, hvad koster beskyttelsen/flytningen/ændringen. Direktionen kommer ikke selv ned og spørger, så hvis I vil undgå problemerne næste gang skal I være profesionelle.

Når vi så næste gang står i samme situation, så er det uheldigt, men I har gjort jeres del.

  • 6
  • 0
Peter O. Gram

Hvad er forskellen på denne naturkatastrofe og passagerfly, der falder ned? Ikke så stor. Hvis ikke pressen blæste historier om flykatastrofer op, ville (nogle af) flyselskaberne sikkert nøjes med udgifterne til oprydning og spare udgiften til forebyggelse. Så kære presse: Skriv en masse om de forskellige computercenternedbrud. Skriv så meget at direktionen de forskellige steder føler sig pressede til også at bruge kroner på forebyggelse, for alle de udfald, der har været i weekenden kunne være undgået ved rettidig omhu.
Selv spurgte jeg Surftown for et par måneder siden, om de levede op til nogen af IT-sikkerhedsstandarderne, men det spørgsmål gled de let og elegant af på - og jeg begyndte at kigge mig om efter en anden udbyder, men igen min rettidige omhu udeblev og jeg blev revet med i faldet.

  • 2
  • 1
Rasmus Kaae

Jeg tror også surftown skal kigge lidt ind ad - eller i hvert fald opdatere deres salgsmateriale. Her fremgår det:

“Dine data opbevares i vores egne datacentre, der er fordelt på flere lokationer i Danmark.”
samt
“Backup er forretningskritisk, og vi tager dette ansvar meget alvorligt. Derfor synkroniseres dine data automatisk til flere lokationer og medier”.

Hvis dette er sandt, hvordan kan det så være at systemerne ikke er kørt videre?

  • 3
  • 1
Jette Hartmann

Casper: hvad skulle det nytte med besked på mobilen hvis du f.eks. er taget afsted på ferie? Ikke lige svarer/reagerer?
og "•Da uvejret rullede lørdag aften og skabte kaos i trafikken, var Vejdirektoratets hjemmeside trafikken.dk, som giver overblik over trafiksituationen i hele landet, helt nede. Bilister, som sad i vand til vinduesviskerne, var altså uden hjælp." - nu er det jo så heller ikke alle der færdes uden for hjemmet/arbejdet der har adgang til nettet konstant. Bilisterne som sad derude i vandet ville nok ikke have været bedre stillet hvis de havde kunne se på trafikken.dk at..... der sørme er meget vand.
Kan du ikke selv høre/se hvor tosset det lyder?
Hvad er det næste I forlanger? At der står online oplysningstavler om hvad som helst på hvert gadehjørne, så I kan være obs på alt - og alligevel køre ud fordi I mener at lige netop I har en vigtig funktion (jeg skal til bageren efter brød!)........

  • 1
  • 2
Casper Thomsen

hvad skulle det nytte med besked på mobilen hvis du f.eks. er taget afsted på ferie? Ikke lige svarer/reagerer?

Hvis jeg er taget på ferie og får besked om, at min kælder måske kommer til at stå under vand, havde jeg muligheden for at få andre til at tjekke min kælder. I værste fald kunne jeg bare ignorere sms'en.

Kan du ikke selv høre/se hvor tosset det lyder? Hvad er det næste I forlanger? At der står online oplysningstavler om hvad som helst på hvert gadehjørne, så I kan være obs på alt

Ja, bortset fra at der ikke skal oplysningstavler på hvert gadehjørne, men at informationen i stedet skal være tilgængelig på min mobiltelefon.

Jeg har aldrig skrevet, at det skulle være en undskyldning for at opføre sig uagtsomt. Tværtimod ville langt flere måske være blevet opmærksomme på, at der var et skybrud på vej, så de burde blive hjemme i stedet for at køre ud. Det er ikke alle, der følger med i vejrudsigten time for time. Jeg ville da hellere, at DMI sendte sms med skybrudsvarsel til folk i de områder, der var i risiko for at blive ramt.

og alligevel køre ud fordi I mener at lige netop I har en vigtig funktion (jeg skal til bageren efter brød!)........

Jeg kan så forstå på dig, at du trygt sad i sofaen og aldrig nogensinde kunne risikere at stå i en situation, hvor du pludselig var midt i et uvejr på et uheldigt tidspunkt. Heldigt for dig.

Men den situation er der altså mange mennesker, der havner i. Måske fordi de er på vej til eller fra arbejde (ja, nogen arbejder også i weekenden) eller skulle hente børnene fra fodbold, så de ikke stod alene i torden og regnvejr - eller andet som ikke indebærer unødvendig luksuskørsel. Jeg synes, det er lidt ærgerligt, at du over én kam nedgør alle, der befandt sig i en bil ude på vejene under skybruddet.

I mit blog-indlæg opfordrede jeg til at kigge fremad. Nu har du så kritiseret det, jeg skrev - hvad synes du selv, vi har lært af skybruddet og skal gøre anderledes næste gang?

  • 3
  • 0
Klaus Elmquist Nielsen

Og min 2-årige søn fik gummistøvlerne på og elskede vores midlertidige indendørs swimmingpool på 98 kvadratmeter.

Jeg håber der ikke var kloarkvand i jeres kælderblanding, for det kan være problematisk for din søns helbred, særligt hvis der er "rottegodter" i.

Allerede om eftermiddagen modtager jeg advarsler om skybrud fra mit forsikringsselskab, baseret på data fra DMI.

Som jeg forstod det var en del af problemet at sådanne bygeskyer opbygges på meget kort tid. Jeg var inde i byen mens skybrudet stod på men da jeg kom hjem kunne jeg se at varslet var udgivet kort før regnen startede. Sagt med andre ord kan man ikke forvente at der kan gives et varsel i god tid. Men check lige med DMI selv hvis du vil være helt sikker.

  • 0
  • 0
Casper Thomsen

Jeg håber der ikke var kloarkvand i jeres kælderblanding, for det kan være problematisk for din søns helbred, særligt hvis der er "rottegodter" i.

Vi slap heldigvis med regnvand.

Sagt med andre ord kan man ikke forvente at der kan gives et varsel i god tid. Men check lige med DMI selv hvis du vil være helt sikker.

Nej, varsel kan man kun give, når man ved, hvad der kommer til at ske. Men min tanke er, at informationen altid vil komme hurtigere frem med push-information (DMI sender sms, straks de ved noget) end pull-information (jeg tjekker tv, radio eller net, når jeg har tid). Ved et skybrud med kort varsel kan en halv til en hel time rent faktisk gøre en forskel.

  • 1
  • 0
Jette Hartmann

Nu er det jo sådan med vejr, at det næsten er uforudsigeligt, selvom de prøver at gøre det så godt de kan.
Jeg kan levende forestille hvilke ramaskrig der vil komme, hvis DMI (eller andre) kommer med et varsel, som så ikke bliver så slemt alligevel.
Erstatning for tabt arbejdsfortjeneste fordi folk iler hjem og sætter pumperne frem!
Eller krav fra forsikringselskaberne om at være tilmeldt div. varselsordninger (som ikke kan være 100% pålidelige) for derefetr at nægte udbetaling af erstatning for "du kunne jo bare have sikret dig i tide".
Almindelig sund fornuft og forebyggende tiltag i form af ordentlige dræn osv. er vel den sikreste fremtidsløsning.
Ellers ender vi med at gøre os afhængige af tilfældige udbydere af mere eller mindre pålidelige varslingssystemer og bliver dermed mere og mere afhængige af den satans mobil, som i forvejen fylder alt for meget i dagligdagen for alt for mange mennesker.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere