Reni Friis bloghoved

Flyt opgaverne hen hvor de kan løses...

Hvor mange gange har man ikke prøvet, at få en ny pc, og så skal man SELV installere alt muligt på den, eller tage stilling til alt muligt om drivere !!??

Nu vil jeg gætte på, at de fleste herinde nok kan finde ud af at installere en driver (mig selv eksklusiv dog...), men de brugere vi servicere aner i mange tilfælde ingenting om drivere eller lignende. DET SKAL BARE VIRKE!!

Jeg har for nyligt arbejdet med en DLM proces (Device Lifecycle Management), hvor der var lagt utroligt meget energi i at gøre det nemt for dem, som skulle klargøre og udlevere pc'erne. De kunne køre det på samlebånd og de komplicerede ting - som fx installation af fag-specifikt software - skulle brugerne selv stå for. De skulle også selv stå for at finde ud af hvilken pc (indenfor visse rammer) de ville have og hvad de ville have på den. De havde brugerne ikke tilstrækkelig indsigt eller overblik over til at kunne gøre, og de endte med i mange tilfælde at bruge timer på at få bestilt og klargjort deres pc til reelt brug. Så de havde reelt gjort det nemt for dem som skulle klargøre og udlevere pc'erne på bekostning af brugerne...

Det kan være nødvendigt at spørge brugeren hvad de vil have, hvis man nu ikke har noget SCCM eller andet discovery software som bare kan fortælle it afdelingen hvad brugerne i forvejen har. Men hvis man har det... mon ikke de så bare skal have lidt det samme - de kunne måske få det de har præsenteret så de kunne sige ja eller nej??

Og hvorfor ikke få teknikerne, der klargør med image osv til også at installere fag-specifikt software? Det kan godt være, at det kræver lidt uddannelse og dokumentation, men det er for mig at se en meget bedre løsning end at bede de enkelte brugere om at gøre det. De gør det kun hver ca. 3. år, og vi andre gør det hver dag...

Så... hvorfor ikke flytte de der opgaver med at gøre en pc reelt klar til brugerne hen hvor den kan løses... uden at brugeren selv skal gøre sig til it ekspert og bruge timer på det... Hvem er det egentlig, at vores processer skal være smarte og nemme for?

Lad mig høre hvad eres erfaringer er, og hvilken forfatning jeres DLM processer er i...

Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Thomas Andersen

Klassisk kassetænkning. IT-chefen har "effektiviseret" ved at skubbe udgiften ud i andre afdelinger. Tilmed på bekostning af den samlede indtjening i hele organisationen. CEO'en må underrettes om at IT-chefen handler illoyalt mod organisationen.

  • 2
  • 0
John Does

Problemet er velsagtens at en IT Afdeling har langt større, og vigtigere, opgaver end at skulle opsætte brugernes maskiner. Oftest er der én IT medarbejder pr. 1000 devices. Så man kan vel godt forestille sig der bare ikke er tid til at hver enkelt maskine sættes op til den enkeltes behov.

Og så er det vel heller ikke så svært at trykke installer, næste, næste, accepter... osv.

  • 0
  • 2
Niels Ganer Jespersen

Jeg sidder i intern IT, og ville gerne (gør så langt jeg kan) hjælpe brugerne med at få det rigtige udstyr og få det sat op så det er køre klar når de går ud af døren med det.
Men fra ledelsens side tænkes der ofte mest på eget budget og hvordan kan man blive mere effektiv. Nogle gange bliver man det ved at skubbe opgaver ud i organisationen, frem for at tænke effektivitet for hele "firmaet".
En sådan kultur ændring (at man skal effektivicere hele "firmaet, frem for sin egen afdeling", skal komme helt fra top ledelsen, ellers sidder de enkelte budget ansvarlige og passer på deres eget område.

  • 2
  • 0
Jørgen Elgaard Larsen

Og så er det vel heller ikke så svært at trykke installer, næste, næste, accepter... osv

Nej netop ikke. Det er ikke svært at trykke på knapperne, men det er langt fra alle, der forstår konsekvenserne af deres valg.
* Medtag Ask Toolbar?
* Gem alle data i C:\Windows ?
* Opgrader til Enterprise Edition (kræver ekstra licens) ?

Næ, hvis det så bare var apt-get install...

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere