Martin Ernst bloghoved

Filmanmeldelse – The Social Dilemma

Illustration: Dessin de Tjeerd Royaards, Cartoon Movement, Pays-Bas

Da jeg for et par år siden sagde ja til at blogge på Version2, var det ikke mine første tanke, at jeg skulle være filmanmelder. Jeg gør en undtagelse og anmelder Netflix-dokumentaren ’The Social Dilemma’. Det gør jeg, fordi filmen taler direkte ind i mit fokus på FAANG’et. En dokumentar, som skal ses.

Hvad var det nu, jeg sagde tidligere?

I den seneste blog om emnet (Vi er FAANG’et og har ikke et alternativ) er fra slutningen af august i år.
Jeg har tidligere skrevet om emnet i bloggene Ulven kommer - eller er Amazon her egentlig ikke allerede?, Det bliver en årelang kamp: Facebook har foreløbig vundet 7-0 over GDPR og The rise and fall of Facebook – kan GDPR gøre kål på dette monster?.
I den seneste blog kom jeg ind på, at Facebook og LinkedIn (som var min primære erfaring) i den grad begrænsede ens muligheder for at promovere noget som helst uden, at der skal smides kr. i kassen hos de respektive sociale medier.
Jeg har talt med kollegaer i markedet. Og de er specielt sure over LinkedIn, da der bliver smidt op til 4000,- om mdr. til LinkedIn. Det er deres opfattelse, at det både er dyrt og dårligt.
Dvs. dem, der skal bruge platformen til annoncering syntes ikke, at det er særligt godt.

Den anden side af mønten …

Den anden side af ”mønten” eller markedspladsen, så har vi brugerne. Syntes de, at det er særligt godt? Det er jo dem, som er produktet. Det har vi talte om her på bloggen. ”If you don’t pay, then your are the product”.

I ”The Social Dilemma”, så tager Jaron Lainer den lidt videre og sagde ”It’s the gradual, slight, imperceptiable change in your own behavior and perception that is the product”. Det kommer til lyde lidt skræmmende. At de sociale medier kan flytte vores adfærd og forståelse af tingene. Det skal vi også være jf. denne dokumentar. De sociale medier flytter vores adfærd og forståelse, og det er ikke altid til det gode. Ergo er det hverken optimalt for annoncørerne og brugerne.

Og præcis derfor blogger jeg om denne film. Annoncørerne står overfor en kæmpe udfordring. Husstandomdelte reklamer er ikke længere en effektiv annoncekanal, og det bliver sværere at ramme og påvirke brugerne med succes. Og vi har også et issue med, at dem som vi skal ramme – dvs. brugerne – bliver påvirket i en uheldig grad. Det komplet modsatte af win-win.

Vi har dog mange gode eksempler på, at de sociale medier gør nytte. ”Our Social Dilemma” nævner selv, at der bliver fundet organdonors, gamle venner og familiemedlemmer. Vi har selv en masse eksempler på, at sociale medier skaber værdi for brugerne. Det er jo godt, hvis ikke downsiden var der og var så stor.

Jf. dokumentaren så er downsiden så stor, at vi virkelig skal være bange for det monster, som er blevet skabt i de sociale medier. Deres forretningsmodel er at skabe så mange brugere som muligt, at brugerne bruger det så meget som muligt – og det sociale medie tjener så mange penge som muligt per bruger.

Det er helt universelt. Så vil nogle tænke – er det ikke det samme, som de gør på netmedierne i dag? Jo – men flere og flere netmedier er i dag betalingsmedier, da det er nødvendigt for at drive et nyhedssite, som ikke lever af click-bates. Tænker jeg. Men alle som har et website (er interesserede i at holde på kunderne så længe som muligt i håb om at få et salg (eller tilfredse annoncører).

Den virkelige downside ved sociale medier er deres magt til f.eks. at påvirke præsidentvalg og vores selvforståelse. The Social Dilemma nævner også, at antallet af selvskade og selvmord er stigende for pre-teens og teens. Bare for at nævne nogle af dem, som sker i det formål at få brugere, fastholde brugere og tjene mest per bruger. Her bruges der bl.a. AI til at forudse, hvordan de kan få mest ud af den enkelte bruger. Det gør de bl.a. ved at vide alt om brugeren. Hov, hvem sagde GDPR? Lige nu kun til glæde for aktionærerne, da hverken annoncerne eller brugerne har en win-win situation.

Det er derfor, at jeg vil opfordre alle til at se denne dokumentar. Både at for at få større indsigt i, hvordan sociale medier fungerer, men også for at reflektere over dit eget forbrug. Det kan være der mangler noget nuancering, men kildekritik skal vi jo altid have, når vi ser noget.

Kan vi gøre noget?

Det skal vi! GDPR er bare ikke godt nok.

Og så skal vi have alternativerne parat, som jeg var inde på i min forrige blog.

Spørgsmålet er bare om det er for sent, samt at den profeti, som Dan Brown har i sin seneste bog ”Oprindelsen” går i opfyldelse. Hvis I ikke har læst den, så siger jeg så ikke mere. Det vil godt nok tage noget af spændingen ud af den oplevelse.

Eller indser de sociale medier, at der skal ske en ændring for ellers ødelægger de deres brugere – og så de lige vidt og brænder selv ud? Lidt lige som olieselskaberne, der køber grønne selskaber for selv komme med over på den anden side? Dvs. vi skal tænke ordentlighed og etik ind i vores forretningsmodeller og adfærd. Det bliver bare måden at tænke win-win for alle.

Eller hvad tænker I?

Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Ditlev Petersen

Dokumentaren kommer ind på en stigning for pre-teens og teens. Om det kun gælder i US og ikke DK, det kan jeg ikke sige noet om.

Selvmordstallene hopper op og ned for unge, måske faldt det lidt i slutningen. Man kan lave sit eget udtræk her: https://www.statistikbanken.dk/statbank5a/selectvarval/define.asp?PLangu...

Med forbehold for alt muligt, tal er jo ikke bare tal, måske svinger antallet af unge også op og ned.

  • 1
  • 0
#4 Martin J. Ernst Blogger

Med forbehold for alt muligt, tal er jo ikke bare tal, måske svinger antallet af unge også op og ned.

Ja - for DK.

Naturlig vis skal vi se dokumentaren med kritiske øjne. Jeg har dog en forventning om at denne dokumentar er undersøgt til bunds, så dette tal i filem ikke er taget ud af den blå luft. Ellers underminerer det jo hele "dokumentar" gløden over dette.

Hvis tallet ikke holder for US, så må jeg æde min gamle hat.

  • 0
  • 0
#5 Ditlev Petersen

Hvis tallet ikke holder for US, så må jeg æde min gamle hat.

0 0

Det tror jeg ikke, du behøver bekymre dig for at skulle.

Problemet med internettet er lidt, at man finder det, man leder efter (også på uvederhæftoge sites). Og man mister fokus på grund af de sindssvage reklamer.

Med forbehold for at jeg har mistet foklus, så stiger selvmord blandt unge i nogle lande, USA, Mexico og New Zealand, Litauen. Mens det falder lidt inden for OECD som helhed. Jeg prøvede at få data fra WHO, men fik broken link.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere