Fejlrapporter som undskyldning

Der er fejlrapporter og så er der fejlrapporter.

De fejlrapporter jeg bedst kan lide, er naturligvis dem der indeholder al relevant information og en triviel testcase der provokerer fejlen samt et patch der fixer den.

(Send for mange fejlrapporter af den kvalitet til FreeBSD projektet, og du bliver stensikkert straffet med et commit-bit.)

Men der er en anden slags fejlrapporter jeg også godt kan lide: Dem der giver mig en god undskyldning til at gå over noget kode som egentlig trænger til fransk vask & strygning, men virkede godt nok til aldrig at komme øverst i bunken.

Og mens man så rydder lidt op i det relevante hjørne af koden, så dukker fejlen som regel også op undervejs.

Ellers må man til at lede efter den ![Eksternt billede](http://www.version2.dk/uploads/smil3dbd4d6422f04.gif" alt=")

phk

Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Søren Straarup

En ting er at få fejlrapporter af den rigtige slags, en anden ting er at holde styr på dem. Der er en skov af dem, det er dog (set fra mit perspektiv) vigtigt at vælge rigtigt fra starten.

Det at man kan sætte en PR til feedback hvilket betyder noget noget i retningen af: PR forfatter kunne du ikke lige følge op på dette. Er også vigtigt.

Og ikke mindst at afsender får besked når problemet er blevet løst.

/Søren

  • 0
  • 0
#2 Thomas Ammitzbøll-Bach

1) Anmeld problemet enten på mailinglisten eller bugtracking.

2) Ingen reaktion

3) Prøv igen, nu med flere eksempler

4) Ingen reaktion

5) Lav en patch efter bedste evne. Er du ikke programmør, så prøv alligevel...

6) 10-15 mennesker svarer: "Det vil overhovedet ikke virke!!! Det, du skal gøre er ...", "Sludder, hvis dette skal gøres ordentligt, så ..."

7) Profit :-)

Thomas

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere