Farvel til klippekortet

Jeg tror at det er et spørgsmål om temperament om man finder brugeroplevelsen
ved en rejse med rejsekort eller klippekort mest venlig. Men rejsekortet skal
man gennem hele rejsen huske nogle små ritualer og med klippekortet skal man
tænke sig lidt om i starten og så bare slappe af på resten af rejsen.

Hvis man ombestemmer sig undervejs er det også et spørgsmål om temperament og
personlig risikovurdering hvilken løsning der stiller en bedst. Med
rejsekortet kan det give problemer hvis man ombestemmer midt i et busskifte og
stopper rejsen uden at kunne tjekke ud og med klippekortet kan det være
besværligt at klippe igen hvis man pludselig vælger at tage toget et ekstra
stop.

I begge tilfælde er mit temperement og rejsebehov helt klart mest til
klippekortet. For mig er rejsekortets ene fordel at det gør ad hoc-rabatter
lettere at håndtere; jeg har mere en en gang oplevet at klippe 6 zoner for
derefter at se opslag om at s-toget var gratis at bruge i en given weekend.

Rejsekortet har en lang historie af børnesygdomme, designbeslutninger der er
overhalet af udviklingen, designbeslutnigner der aldrig burde have være taget
og så videre. Men lad det være historie.

Digitalisering er en forandringsprocess

Der kan være mange grunde til at gennemføre store IT-projekter. I den ene ende
indføre vi IT bare for at indføre IT og i den anden ende er IT bare et værktøj
der gør forandring muligt.

Har rejsekortet så været en god forandringsprocess?

Den pesimistiske udlægning er noget i stil med 'operationen lykkedes,
patienten døde.' Lidt mindre pesimistisk har brugeroplevelsen nok ændret sig
minimalt, det er mindst lige så komplekst at gemmenskue hvad en rejse koster
og rejseselskaberne har fået et overvågningsværktøj som jeg tvivler på de
kan anvende bedre end hvis de spurgte deres chauffører om råd.

De samme tre observationer går igen ved flere store offentlgie
digitaliseringsprojekter: I bedste fald er ændringen af brugeroplevelse
minimal (ja, nu kan jeg udfylde formularen om aftenen hjemme i sofaen), i
bedste fald er reglerne lige så uigennemskuelige som før (men det hører til
sjældenhederne) og den offentlige administration har fået et overvågningsværktøj som jeg tvivler
på de kan anvende bedre end hvis de spurgte sagsbehandlerne om råd.

Problemet er at vi ikke er gode til at bruge IT som værktøj på en måde der
lægger op til innovation. Brugen af IT i rejsekortet er lige så innovativ som
brugen af pap i klippekortet. God anvendelse af IT som værktøj består af faste
protokoller og fleksible brugergrænseflader, men meget offentlig IT ender
tilsyneladende som en monolitisk klods uden fleksibilitet.

God anvendele af IT ville have skabt et rejsekort der understøttede flere
forskellige brugeroplevelser og derfor let kunen tilbyde både 'tjek ind/tjek
ud'-rejsen og 'vælg destination og slap af'-rejsen. Sidstnævnte er jo bare et
specialtilfælde af det første. Og hvorfor er det ikke indlysende at alle skal
have adgang til at tjekke sit eget rejsekort med samme protokol som
billetkontrollørene?

Hvis Danmark skal være en førende IT-nation målt på hvor god det offentlige er
til at bruge IT skal der sadles om nu. Digitaliseringsprojekter skal ikke
udmønte sig i "En Rigtig Måde At Gøre Tingene På", men skal istedet producere
åbne og veldefinerede protokoller samt en reference-brugergrænseflade. Dermed
kan folk med særlige behov lave særlige løsninger der opfylder netop deres
behov og så kan vi måske komme ud over forbandelsen hvor IT-projekter i
virkeligheden ikke skaber forandringer til glæde for borgeren.

Kommentarer (109)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jesper Lund

[..] og rejseselskaberne har fået et overvågningsværktøj som jeg tvivler på de kan anvende bedre end hvis de spurgte deres chauffører om råd.

Jeg synes at den sætning undervurderer overvågningsaspekterne. Vi taler om en fuldstændig kortlægning af borgernes brug af offentlige transportmidler. Det svarer til at der blev opsat ANPG kameraer på alle veje (automatisk nummerpladegenkendelse).

Disse oplysninger vil ikke alene være tilgængelige for rejsekortselskabet. Politiet, Skat, Udbetaling Danmark og andre offentlige myndigheder vil kunne få dem udleveret, i hvert fald som svar på enkeltstående forespørgsler. Og sikkert også til datamining og fiskeekspeditioner (hvem ankom til Nørrebro Station den dag, hvor der var demonstration, og hvor der blev knust en rude somewhere).

Det kræver heller ikke meget fantasi (højest en rutinemæssig lovændring) at det samlede datasæt med alle borgeres rejser kan udleveres til Skat og Udbetaling Danmark, som derefter kan bruge det i deres omfattende registersamkøring for at producere undringslister.

Folketinget er ved at behandle en lov, som giver Udbetaling Danmark langt flere beføjelser til at lave registersamkøring
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2015/02/03/0203060253.htm

Et flertal i Folketinget har ingen skrupler, når det kommer til masseovervågning af borgerne. Det vil være naivt at tro, at data fra rejsekortet vil blive holdt uden for deres misbrug af vores persondata.

Det er vigtigt at være opmærksom på at denne overvågning er en design feature ved rejsekortet (eller er der intet ved rejsekortet som giver mening). Se for eksempel denne udtalelse fra en af ejerne af rejsekortet
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/03/16/072748.htm

Overvågning er blevet del af det moderne samfund. Rejsekortet er blot endnu en af de ting, der kan spore os, siger han til Nordjyske.

En sjælden ærlighed fra bagmændene til rejsekort-overvågningen.

Indtil videre kan man undgå denne overvågning ved at betale ekstra for den samme offentlige transport ved at købe kontantbilletter. Det er dyrere og mere besværligt, men klart at foretrække frem for den nye Facebook betalingsmodel, hvor du betaler med dine persondata.

Gad vide om køreplanerne for Movia busserne i København er gearet til, at alle dem som hidtil har brugt klippekort fremover går over til at købe kontantbilletter i bussen..?

Jesper Lund
Næstformand, IT-Politisk Forening

  • 22
  • 0
Peter Kyllesbeck

Indtil videre kan man undgå denne overvågning ved at betale ekstra for den samme offentlige transport ved at købe kontantbilletter. Det er dyrere og mere besværligt, men klart at foretrække frem for den nye Facebook betalingsmodel, hvor du betaler med dine persondata.


Men ingen har tilsyneladende problemer med overvågningen gennem mobiltelefoner.

Gad vide om køreplanerne for Movia busserne i København er gearet til, at alle dem som hidtil har brugt klippekort fremover går over til at købe kontantbilletter i bussen..?

Med over 1.000.000 rejsekort sker det nok ikke.

  • 2
  • 16
Peter Makholm

Jeg synes at den sætning undervurderer overvågningsaspekterne. Vi taler om en fuldstændig kortlægning af borgernes brug af offentlige transportmidler. Det svarer til at der blev opsat ANPG kameraer på alle veje (automatisk nummerpladegenkendelse).


Jeg er på ingen måde uenig. Det var allerede blandt mine overvejelser at diskutere overvågnigsproblematikken mere dybdegående, men valgte et andet spor for så at kunne tage det op i kommentarsporet.

Dit indlæg er en glimrende start til det aspekt.

  • 14
  • 0
Jesper Lund

Men ingen har tilsyneladende problemer med overvågningen gennem mobiltelefoner.

Øh? Da IT-Politisk Forening blev inviteret af Justitsministeriet til at komme med input til den kommende evaluering af logningsreglerne, afleverede vi dette skriftligt input
http://itpol.dk/overvaagning/jmsessionslogning2015notat

Vi protesterer naturligvis mod enhver masseovervågning af borgerne, ikke bare rejsekortet.

  • 18
  • 0
Peter Kyllesbeck

Digitaliseringsprojektet Rejsekortet har haft en stor udfordring i den politiske modvilje til forandring.
Første skridt i en digitalisering er at simplificere processerne. Man har undladt at simplificere hele takstområdet, 7 forskellige regioner, overpriser på rejser mellem regioner, et hav af forskellige takstsæt. Prisbladet http://www.rejsekort.dk/~/media/Rejsekort/pdf/Prisblade/2015/prisblad-vs... vidner om kompleksiteten.

Dernæst har man jo været oppe mod, at det er et kørende system, hvor partnerne ikke alle har været med fra starten, samt at kunderne ikke 'over night' kunne skifte fra et takstsæt/zonesæt uden at det ville skabe en syndflod af utilfredse brugere. En passende overgang måtte derfor være en del af processen.

Målet med et landsdækkende system kan anes i horisonten, et system uden adgangsgates og hvor alternative billetformer (SMS, mobilperiodekort, pap-periodekort, mobilbillet etc se http://www.dinoffentligetransport.dk/klippekort/ ) kan bruges.

Nu mangler vi bare den politiske vilje til at shine zonesystemet/takstsættene op.

Det kunne faktisk blive rigtig godt.

  • 4
  • 4
Bjarne Nielsen

Peter, grunden til, at du ikke synes, at du har fået noget særligt ud af de projekter, som du nævner, er ganske simpelt, at du ikke er kunden.

Rejsekortet er ikke lavet for at kunne tilbyde bedre eller billigere rejser, det er lavet for at kunne lave mere præcist afregning imellem trafikselskaberne.

Digital post er ikke lavet for at gøre det nemmere for borgeren at kommunikere med det offentlige, det er lavet for at gøre det nemmere for det offentlige at orientere borgerne.

NemID er lavet, så banker og det offentlige bedre kan føle sig sikre, ikke for at du skal kunne føle dig sikker.

Forældre-intra/elev-intra er ikke lavet for at gøre det nemmere for dig at kontakte skolen, det er lavet for at gøre det nemmere for skolen at kontakte dig.

Og sådan kunne man blive ved. Bevares, der er da adskillige eksempler på, hvordan ændringen også kan indeholde adspekter, som kan være til vores fordel, men der er alt for ofte tale om efterrationaliseringer, eller sukker på den bitre pille for at gøre det nemmere at få os til at sluge den.

PS: Det bliver nu heller ikke bedre af, at "IT-branchen" har en egen-interesse i at komplicere systemerne under overskriften "mer-salg". Vi kender alle 80/20 reglen, og tænk så over, hvad det kan give af indtjening at problematisere brøkdele af en promille sær-tilfælde!

  • 24
  • 1
Michael Rasmussen

Gad vide om køreplanerne for Movia busserne i København er gearet til, at alle dem som hidtil har brugt klippekort fremover går over til at købe kontantbilletter i bussen..?

Du har glemt, at der findes mobilbillet -> http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/Mobil/Mobilbillet/Pages/mobilbillet.aspx
Man kan her købe, hvad der svarer til et klippekort, og systemet fungerer på samme måde som det gamle takstsystem med klippekort.
1) Vælg hvor du står på
2) Vælg hvor du skal hen
3) Modregn antal klip på dit mobilklippekort.

  • 2
  • 0
Jesper Lund
  • 5
  • 0
Morten Andersen

Det bliver sjældent nævnt i brokkekoret - men der er rent faktisk et reelt problem med falske klippekort - det ser vi nok ikke med rejsekortet.

Om mobiltelefonen er letteret end et kort ved jeg ikke - det er nok personli smakg. Men jeg tror at rejsekortet pr. mæssigt ville ramme plet hvis de lavede en god og logisk rejsekort app - som kunne erstattet plastikkortet til dem som ville det - og beholde plastikkortet til dem som synes det virker bedst.

  • 1
  • 2
Nils Bøjden

"Samme oplevelse havde Karin Hansen, da en anden check ud-stander strejkede på en bustur til Rødovre. På telefonen prøvede hun at komme igennem til kundeservice, men da der efter en halv time var hul igennem, fik hun at vide, at hun skulle blive stående og vente på næste bus og checke ud der. "

http://politiken.dk/forbrugogliv/forbrug/dintransport/ECE2537162/nu-har-...

Idiotisk løsning hvis der er 5 minutter mellem busserne. Ubrugelig hvis der er 1/2 eller 1 time.

  • 11
  • 0
David Rechnagel Udsen

Det bliver sjældent nævnt i brokkekoret - men der er rent faktisk et reelt problem med falske klippekort - det ser vi nok ikke med rejsekortet.

Jeg tror du mener der var et reelt problem med falske klippekort. Ikke fordi klippekortet ikke længere kan anskaffes, men fordi det snart er flere år siden vi sidste har hørt om falske klippekort. Om det er rejsekortets ankomst, eller at DSB gjorde folk opmærksomme på problematikken, der har fået folk til at stoppe med at lave falske klippekort er svært at sige.

Men ikke siden 2010 har der været falske klippekort i omløb i Københavnsområdet. Midttraffik havde dog falske klippekort så sent som i marts 2014, men det skyldes bl.a. at maskinerne der trykte klippekortene var blevet stjålet. Så de var altså ikke lette at kopiere, med mindre man faktisk havde maskinerne.

Derudover så er falske klippekort en lille pris at betale, for et system der udover det, fungerer tilfredsstillende. Eller rettere, fungerede tilfredsstillende.

  • 11
  • 0
Peter Makholm

Jeg giver ikke så meget for den anonymitet som det anonyme rejsekort giver. Alene det er alle ens rejser kan sammenkædes er at groft angreb på anonymiteten. Skal man bruge rejsekortet anonymt kræver det at man ofte skifter det ud, hvis man er en stor gruppe med uafhængigt behov for anonymitet kan man måske opnå det ved at blande kort sammen internt.

Dermed ikke sagt at rejsekortet skal kunne opfylde alle brugsbehov vi kan finde på. Potentialet for total overvågning af alle rejsende er dog et stærkt kritisabelt punkt. (Men det kan selvfølgelig være et nyttigtøj for politiet)

  • 12
  • 0
Peter Makholm

Det bliver sjældent nævnt i brokkekoret - men der er rent faktisk et reelt problem med falske klippekort - det ser vi nok ikke med rejsekortet.

Det er naivt at tro at vi ikke vil se snyd med rejsekortet i form af digitalt dokumentfalsk. Det påpegede Christian Panton allerede i 2009: http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/ECE1542629/hacker-det-er-nemt-...

Jeg skal ikke afvise at det konkrete sikkerhedshul er rettet, men det illustrerer problematikken.

  • 9
  • 0
Peter Jensen

Rejsekortet vil der også blive svindlet med. I stedet for fremstillig af falske stempelkort, så vil IT-systemerne bare blive cracket/hacket.

Det er en tanke uden hold i virkeligheden, at bare fordi noget bliver digitaliseret så bliver alt svindel pludselig elimineret. Tværtimod får alle kriminelle i hele verden med adgang til internettet nu mulighed for at cracke Rejsekortet og dets brugere.

  • 11
  • 0
Jarle Knudsen
  • 2
  • 0
Michael Eriksen

Dit teleselskab kan lokalisere din mobiltelefon ned til nogle få meter - uanset hvilket SIM-kort sidder i.

Det er ikke noget argument. Jeg kan slukke min GMS mobiltelefon efter fri vilje uden at kriminalisere mig. Jeg kan ikke undlade at bruge rejsekortet og blive sporet - hvis jeg altså vil bruge offentlig trafik.

Det er i øvrigt også noget svineri at GMS bruger aktiv tracking. Hvis det bare gjaldt om at finde den bedste, nærmeste mast kunne det gøres passivt. Men så skulle tumperne i PET jo lave et stykke arbejde, og det er udenfor deres kompetanceområde.

  • 7
  • 1
Peter Kyllesbeck
  • 3
  • 5
Erik Jensen

Det er ikke noget argument. Jeg kan slukke min GMS mobiltelefon efter fri vilje uden at kriminalisere mig. Jeg kan ikke undlade at bruge rejsekortet og blive sporet - hvis jeg altså vil bruge offentlig trafik.

Hvis det er så vigtigt for dig at være usynlig, at du vælger at slukke din telefon, kan du vel også vælge at bruge en anden billettype end Rejsekort? Så vidt jeg ved, er der ingen steder, hvor du ikke kan bruge en kontantbillet, en sms-billet, en app-billet eller et periodekort, eller en af de utallige andre billettyper. At du skulle blive kriminel, fordi du ikke ønsket at bruge Rejsekort, er noget vrøvl.

  • 4
  • 0
Jarle Knudsen

Det er ikke noget argument. Jeg kan slukke min GMS mobiltelefon efter fri vilje uden at kriminalisere mig. Jeg kan ikke undlade at bruge rejsekortet og blive sporet ...


Dårlig argument, da vi taler KUN om et personlig rejsekort. Du kan stadig rejse uden at blive "logget": mobilklippekort, SMS-billet, almindelig billet (i kassen eller automaten), periodekort, rejsekort flex og anonymt. Muligheder er mange.

Alt imens din mobil bliver lokaliceret (og logget!) ned til nogle få meter samt du bliver filmet i samtlige busser, metro og tog!

  • 2
  • 1
David Rechnagel Udsen

Nu rejser jeg ikke særligt ofte med offentlig transport. Og nu kommer jeg blot til at rejse mindre med offentlig transport.

Det er en god ting. Det betyder cyklen får mere af min tid. Og når der er for langt at cykle, må jeg hive CX'eren frem. Det nager mig ikke, for jeg kan faktisk godt lide at køre bil.

  • 8
  • 0
Camilla Bang

Det er kun region H, der udfaser klippekort, IKKE DSB. Jeg har fået det skriftligt. Men det reklamerer de ikke for. DSB-plus har endda tilsendt meddelelse om at man kunne spare penge ved at bruge rejsekort. Men det er galt, når rejsen går over de gamle amtsgrænser.
Man kan også spare på billetten på rejsekort over de gamle amtsgrænser, lidt avanceret, fx København H-Tølløse. Billeten på rejsekort koster 88 kr. Hvis man i Roskilde styrter ud af toget og fortager en såkaldt "0-rejse", dvs check ud, check ind, check ud, check ind, ind i toget igen, koster rejsen 37,6 + 34,0 kr dvs 71,6 kr. Dvs. 16,4 kr sparet, samt en ekstra rejse til rabattrin. Det oplyser rejsekortet ikke om.

  • 5
  • 0
Michael Eriksen

Du kan vel heller ikke undlade at bruge din telefon. Næste gang du tænder den - vupti 'du er lokaliseret'.

Men jeg bestemmer hvor og hvornår min telefon er tændt. Jeg kan bevæge mig fra A til B og tilbage til A fuldstændig uset fra et GMS-synspunkt. Jeg bestemmer over min adfærd.

Desuden synes jeg ikke jeg sagde noget pænt om aktiv GMS tracking?

Hvorfor er du så pro-STASI? Er du ansat i skummel afdeling et sært sted?

Som Benjamin Franklin sagde:

"He who sacrifices freedom for security deserves neither."

  • 7
  • 3
Nils Bøjden

" »Jeg har talt med kundeservice og spurgt, hvordan jeg nogensinde skal kunne dokumentere, at jeg har checket rigtigt ind og ud, når jeg ikke får en kvittering. Det kan de ikke svare mig på«, siger Morten Lund.

Han tilføjer, at standeren, hvor han checkede ind, inden han fik sin bøde, havde et skilt med ordene 'ude af drift', da han kom forbi den dagen efter. "

http://politiken.dk/forbrugogliv/ECE1652837/rejsekortet-goer-det-umuligt...

Og det bliver ved og ved.

Men en succes er det. Bare se på alle de der bruger det.

  • 11
  • 1
Peter Kyllesbeck

For det er mit største problem med dem, vs. de gode gamle.. nogle af 5-zoners osv. kan jeg snildt have i et par år.. det kan man så ikke med mobilklippekort :(


En lille hjælp:
http://www.dsb.dk/kontakt/kontakt-dsb/billetter-og-kort/sporg-om-sms-bil...
"Gyldigheden på mobilklippekort er 6 måneder og kan ikke forlænges. Udløbne zoner kan refunderes – skriv til os på nedenstående formular."

og her http://www.b.dk/nationalt/i-dag-bliver-det-sidste-klippekort-langet-over...
"»Vi regner med at beslutte i løbet af februar sammen med Movia og Metro at forlænge holdbarheden på mobilklippekortene,« fortæller salgschef Christian Linnelyst."

  • 1
  • 1
Christian Nobel

http://politiken.dk/forbrugogliv/ECE1652837/rejsekortet-goer-det-umuligt...

Det er jo helt sort, især denne passus:

"Vi har tillid til, at systemet virker, som det skal, og at vi derfor har ret, når vi siger, at han ikke er checket korrekt ind."

Det er jo ren Kafka - systemet siger hint eller dette, og den anklagede har ingen muligheder for at bevise sin uskyld.

  • 14
  • 0
Jarle Knudsen

Men jeg bestemmer hvor og hvornår min telefon er tændt. Jeg kan bevæge mig fra A til B og tilbage til A fuldstændig uset fra et GMS-synspunkt. Jeg bestemmer over min adfærd.

Ingen tvang at bruge et personlig rejsekort. Du kan rejse helt anonymt med:
- kontantbillet
- sms-billet
- app-billet
- mobilklippekort
- periodekort
- rejsekort flex
- rejsekort anonymt

Hvis du virkelig vil kritisere rejsekort-systemet for noget, find på bedre argumenter.


PS. Det har INTET med sikkerhed at gøre. Det har med de trafikselskaber der vil have en milimeterafregning.

  • 2
  • 3
Peter Jensen

Ingen tvang at bruge et personlig rejsekort. Du kan rejse helt anonymt med:
- kontantbillet
- sms-billet
- app-billet
- mobilklippekort
- periodekort
- rejsekort flex
- rejsekort anonymt

Hvis du virkelig vil kritisere rejsekort-systemet for noget, find på bedre argumenter.

Vær venlig ikke at omtale produkter der købes via en mobiltelefon for anonyme (sms-billet, app-billet, mobilklippekort).

Rejsekort flex kræver at det registreres til en ejer, så det er heller ikke anonymt.

Periodekort vil blive lagt ind i Rejsekort inden årets udgang, så det er der heller ingen anonym fremtid i.

Kontantbilletterne er også kun anonyme hvis du køber dem med kontanter (ikke betalingskort). På mange stationer tager automaterne ikke pengesedler, men kun mønter (sikkert for at gøre det så besværligt, så man kan presse folk til at bruge sporbar betaling).

  • 7
  • 1
Martin Hoffmann

Jeg ved godt at jeg nu udsætter mig for trådens kollektive vrede, men jeg kan altså ikke forstå hvordan det påvirker min frihed at nogen ved hvor jer er.
Jeg prøver ikke at trolle, jeg har oprigtigt svært ved at forstå det.
Jeg er naturligvis åben for læring.

  • 3
  • 10
Christian Nobel

Kontantbilletterne er også kun anonyme hvis du køber dem med kontanter (ikke betalingskort). På mange stationer tager automaterne ikke pengesedler, men kun mønter (sikkert for at gøre det så besværligt, så man kan presse folk til at bruge sporbar betaling).

Man kan så trods alt sige, at selv om man bruger et betalingskort til købe kontantbilletter for, så kan det højst give en indikation om startsted for rejsen, men ingen information om hvor man agter at tage hen.

Det har egentlig mere med sporing af brug på et givet betalingssted at gøre, end sporing af rejsemønster.

  • 3
  • 0
Michael Eriksen

Ingen tvang at bruge et personlig rejsekort. Du kan rejse helt anonymt med:
- kontantbillet
- sms-billet
- app-billet
- mobilklippekort
- periodekort
- rejsekort flex
- rejsekort anonymt


Kontant: Nej, kun hvis jeg på øre har det korrekte beløb. Ingen byttepenge.
SMS: Ikke anonymt.
App: ditto.
Mobilklippekort kender jeg ikke, men hvis det involverer en telefon er det ikke anonymt.
Rejsekortet Anonymt: Du prøver at være morsom, ikke? Man kan jo starte på http://www.rejsekort.dk/koeb-rejsekort/voksen/rejsekort-anonymt.aspx og konstatere man ikke kan klikke på "udvalgte rejsesteder". Det har man ikke kunnet længe. Så kan jeg jo starte bilen her i udkantsdanmark (jeg bor 40 km fra Rådhuspladsen i København) og køre til en metrostation eller Hovedbanegården og købe et anonymt kort.

Jeg kunne også bare blive i bilen. Synd for jeg kan godt lide tog.

Det er simpelthen fantastisk man kan f*** et så simpelt projekt som gyldig rejsehjemmel op i den grad som rejsekortet har gjort. Det kræver rent faktisk talent.

  • 5
  • 1
Peter Kyllesbeck

Jeg giver ikke så meget for den anonymitet som det anonyme rejsekort giver. Alene det er alle ens rejser kan sammenkædes er at groft angreb på anonymiteten


Nu er informationen jo begrænset til kortets rejser, og der er ikke knyttet en web-side til kortet. Rejserne er sammenkædet på kortet (de 5 seneste rejser).
Rejsekort A/S holder selvfølgelig øge med brugen af kortet der spærres hvis:

der er rejst for mere end 18.000 kr. på et rejsekort anonymt i løbet af
et kalenderår, eller der er rejst for mere end 18.000 kr. på et rejsekort
personligt eller flex i løbet af et kalenderår, og kortindehaveren efter at
være blevet opfordret hertil pr. brev eller e-mail ikke har opfyldt legitimationskravene
efter hvidvasklovgivningen

For rejsekort anonymt gælder særligt, at dette kan spærres straks, hvis
check ud er undladt efter endt rejse mindst to gange indenfor en 12
måneders periode.

http://www.rejsekort.dk/~/media/Rejsekort/pdf/Kortbestemmelser/Kortbeste...

  • 2
  • 7
Lasse Lasse

" »Jeg har talt med kundeservice og spurgt, hvordan jeg nogensinde skal kunne dokumentere, at jeg har checket rigtigt ind og ud, når jeg ikke får en kvittering. Det kan de ikke svare mig på«, siger Morten Lund.

Man kunne jo indbygge en ny feature i Rejsekort-huske-appen som optager en videostump af displayet mens man checker ind, mellem-checker-ud og checker ud. Hold da op et cirkus det hele er blevet :p

  • 2
  • 0
Peter Kyllesbeck
  • 0
  • 1
Peter Makholm

Nu er informationen jo begrænset til kortets rejser, og der er ikke knyttet en web-side til kortet. Rejserne er sammenkædet på kortet (de 5 seneste rejser).
Rejsekort A/S holder selvfølgelig øge med brugen af kortet der spærres hvis:

Jeg er ikke sikker på hvad din pointe er, men tak for at underbygge min pointe: Rejsekortet Anonymt er udsat for samme omfattende overvågning som det personlige rejsekort, hvilket gør at det kun er marginalt bedre end et flexrejsekort hvis man har et varigt behov for at transportere sig anonymt.

  • 6
  • 0
Jesper Lund

Jeg er ikke sikker på hvad din pointe er, men tak for at underbygge min pointe: Rejsekortet Anonymt er udsat for samme omfattende overvågning som det personlige rejsekort, hvilket gør at det kun er marginalt bedre end et flexrejsekort hvis man har et varigt behov for at transportere sig anonymt.

Når du skal have tilbagebetalt penge for en af de mange fejl som rejsekortet laver, kan det ikke ske som tilbagebetaling til det "anonyme" rejsekort. Du skal opgive et CPR nummer, så beløbet kan tilbagebetales til din Nemkonto. Og så røg den anonymitet, nu er der et link til dit CPR nummer, ligesom det personlige kort.

Alternativt skal du acceptere at rejsekortselskabet stjæler dine penge, men det bliver dyrt i længden. Det anonyme rejsekort er en narresut.

  • 11
  • 0
Peter Kyllesbeck

" »Jeg har talt med kundeservice og spurgt, hvordan jeg nogensinde skal kunne dokumentere, at jeg har checket rigtigt ind og ud, når jeg ikke får en kvittering. Det kan de ikke svare mig på«, siger Morten Lund.

Han tilføjer, at standeren, hvor han checkede ind, inden han fik sin bøde, havde et skilt med ordene 'ude af drift', da han kom forbi den dagen efter. "

http://politiken.dk/forbrugogliv/ECE1652837/rejsekortet-goer-det-umuligt...


Nu er historien fra juni 2012 og tilsyneladende er det foregået på Nørreport ved skift til Metro fra S-tog/bus, hvor netop diskussionen om brug af de rigtige 'check ind'-standere har være opppe og hvor direktør Bjørn Wahlsten har udtalt, alle 'check ind'-standere på Nørreport kan bruges. Desuden skulle kontrolløren bare bladre videre til næste side på håndscanneren for at se, om kortet var indchecket.

I disse digitale tider er en 'elektronisk' kvittering vel OK, dog kunne man opfordre til at opstille simple rejsekortscannere til kontrol af kort (som stregkodelæsere i supermakeder).

  • 2
  • 2
Peter Jensen

Men hvis du nu klikkede på 'Find nærmeste slagssted', finder du en stor mængde.

I hele trafik-trekanten Køge, Roskilde og Lyngby finder du kun ét salgssted (Høje Taastrup st) der sælger anonyme rejsekort. Dette område tæller bla hele Københavns Vestegn og omfatter mindst 300.000 mennesker. Alle sammen har kun ét enkelt salgssted i følge kortet.

Selv en blind mand med en stok kan jo føle at de vil gøre det så besværligt som overhovedet muligt at få fat på et anonymt rejsekort.

Det handler åbenlyst KUN om at presse folk til at bruge løsninger hvor deres daglige færden kan overvåges, logges, registreres og analyseres.

Der er jo teknisk intet som helst rationelt til hinder for at anonyme rejsekort kan sælges i enhver butik som i forvejen sælger frimærker, taletidskort osv.

  • 10
  • 0
Martin Hoffmann

Vil du virkelig have at der bliver svaret på dette?? Eller er det bare et retorisk spørgsmål?

Det lyder jo nærmest som en trussel :)

Jeg synes jeg gjorde det ret klart at det ikke var ment retorisk.

Jeg ved godt at ordet overvågning afstedkommer en meget udpræget "knee-jerk reaction", men jeg har aldrig set en ordentlig argumentation for hvorfor folk har den holdning. Det bliver ofte noget med at det jo er indlysende og der bliver smidt om sig med citater fra Benjamin Franklin om ikke at opgive sin frihed. Jeg er fuldstændig enig med Franklin, jeg synes bare ikke at min frihed bliver indskrænket ved at lade folk vide hvor jeg er.
Jeg er som nævnt oprigtigt åben for en saglig debat.

  • 2
  • 6
Peter Jensen

Man kan så trods alt sige, at selv om man bruger et betalingskort til købe kontantbilletter for, så kan det højst give en indikation om startsted for rejsen, men ingen information om hvor man agter at tage hen.

Det har egentlig mere med sporing af brug på et givet betalingssted at gøre, end sporing af rejsemønster.


Når du står på en station og køber en kontantbillet af en automat, så vil du også skulle angive hvor du skal hen for at du kan få den rigtige billetpris. Betaler du med dit betalingskort vil du straks blive linket til denne specifikke billet med disse oplysninger om afrejsestation og formodet ankomststation.

  • 3
  • 0
Christian Nobel

Når du står på en station og køber en kontantbillet af en automat, så vil du også skulle angive hvor du skal hen for at du kan få den rigtige billetpris.

Ahr, vel ikke helt, hvis vi taler rejser inden for hovedstadsområdet, så skal jeg bare købe en billet til så og så mange klip, ikke en lyd om destinationen.

Og hvis man skal længere væk har man jo altid købt en billet derhen til hvor man skal - så lad os lige vælge vore slag med omhu, lige dette er ikke noget nyt problem.

  • 5
  • 1
Nils Bøjden

Det lyder jo nærmest som en trussel :)

Næ, mere forbløffelse.

Men vi kan da starte et sted:

Sted og funktionbestemte forsikringer. Hvis dit forsikringsselskab ved at du kommer ofte på nogle steder som de og ikke du betegner som risikofyldte (og så en lang række steder, f.eks swingerklub, Christiania, lægens kontor, Finns bodega ...) vil dine forsikringer derefter blive revurderet eller opsagt.

Hvis din arbejdsgiver ved at du kommer steder som de og ikke du opfatter som værende problematiske etc...

  • 9
  • 0
Peter Jensen

Ahr, vel ikke helt, hvis vi taler rejser inden for hovedstadsområdet, så skal jeg bare købe en billet til så og så mange klip, ikke en lyd om destinationen.

Nej og du kan også hoppe af undervejs eller købe for mange zoner osv, men i det store billede er det fine metadata til at kortlægge en persons færden. Det har heller ikke noget med anonymitet at gøre såfremt det registreres på tid og sted hvor man opholder sig og køber en billet. Den information kan for nogen være lige så problematisk som at vide præcist hvor på turen man står af.

Og hvis man skal længere væk har man jo altid købt en billet derhen til hvor man skal - så lad os lige vælge vore slag med omhu, lige dette er ikke noget nyt problem.

Ja, men det er ligegyldigt om afrejse og ankomststed står på billetten eller ej. Det der har med anonymitet at gøre er om DU kan linkes til billetten eller ej. Det kan du hvis du betaler med betalingskort. Det kan du ikke hvis du betaler med anonyme kontanter.

Jeg ved ikke hvad dit slag er, men det jeg argumenterer for er retten til fortsat at kunne rejse anonymt med offentlig trafik uden større besvær.

I dag kan du netop rejse anonymt både lokalt og landsdækkende med offentlig trafik fordi du kan netop kan betale med anonyme kontanter.

  • 0
  • 0
Martin Hoffmann

Sted og funktionbestemte forsikringer. Hvis dit forsikringsselskab ved at du kommer ofte på nogle steder som de og ikke du betegner som risikofyldte (og så en lang række steder, f.eks swingerklub, Christiania, lægens kontor, Finns bodega ...) vil dine forsikringer derefter blive revurderet eller opsagt.

Hvis din arbejdsgiver ved at du kommer steder som de og ikke du opfatter som værende problematiske etc...

Tak for godt svar, Nils. Så langt havde jeg ikke tænkt.

Jeg hælder til at mene at det må være kriminelt at videregive/-sælge den slags information snarere end at indsamle den, men så kan jeg jo godt høre at jeg allerede har indrømmet at der er problemer med eksistensen af den viden :)

Jeg fastholder dog at det må være et teoretisk problem. Det sekund nogen rent faktisk solgte den slags information til et forsikringsselskab ville ombudsmanden, forbrugerrådet og diverse medier gå i kollektiv nedsmeltning og vi ville få en lov om det indenfor en uge.
Hvorfor så ikke imødekomme det ved at lave loven nu? Vi har jo i Danmark ikke tradition for at regulere ved lov før det er strengt nødvendigt, og der synes jeg ikke vi er endnu.

Vores banker har jo altid haft mulighed for virkelig at jorde os forbrugere indenfor lovens rammer, men de ved at hvis de bliver for friske bliver der lovgivet imod dem, så de har i branchen en veludviklet selvregulering.

  • 2
  • 3
Peter Makholm

Det sekund nogen rent faktisk solgte den slags information til et forsikringsselskab ville ombudsmanden, forbrugerrådet og diverse medier gå i kollektiv nedsmeltning og vi ville få en lov om det indenfor en uge.

Hvis vi skal drage en parallel til Nets/Se og Hør-sagen så er det ikke nødvendigvis det der vil ske. Medierne vil nok gå i kollektiv nedsmeltning, men sagen vil lige så sikkert være væk fra den politiske radar inden der er gået en måned.

Men vi kan også drage sammenligning til andre og mindre celebre sager. Der er på ingen måde uhørt at der er sygeplejesker og politibetjente der lige kommer til at slå deres omgangskreds eller kendte personer op – selvfølgelig en grov overtrædelse af reglerne. I langt de fleste tilfælde vil mit rejsemønster nok være mindre privat, men det kan let skabe sladder som jeg helst var foruden, selvom det måske ikke direkte føre til et tab for mig.

Mit rejsemønster kunne for eksempel fortælle at jeg en gang om ugen rejser fra Christianhavns torv og laver et længere hold på vejen hjem. Jeg har selvfølgelig en god grund til det, men det kunne da let udlægges som at jeg lige skal forbi staden for at købe ind. Hvorvidt det er en medarbejder for Rejsekortet A/S der bare keder sig eller om der er nogen der leder efter mulighed for at afpresse mig, så ændre det ikke på at eksistensen af overvågningsdata giver en risiko for at de bliver misbrugt.

Det er også min oplevelse at lovgiverene igen og igen giver udtryk for at når nu vi har information, så skal de bruges som et nyttigt redskab for politiet og efterretningstjenesterne. Dette er ikke noget problem i en retsstat hvor der hele tiden er en uafhængig dommer der vurdere om bruddet på mit privatliv er proportionalt med efterforskningens og de øvrige bevisers karakter. Desvære ser vi bare alt for ofte at nye love bliver lavet så der kan gives adgang uden om domstolene og uden en egentlig politisk kontrol. Igen kan du måske retteligt hive paranoia-kortet, men hvorfor ikke bare undgå at vi kan gå ad det skråplan?

Derfor mener jeg at det er nyttigt at have en sund skepsis hver gang vi bliver udsat for mere total overvågning. En sund skepsis kræver dog også at man er åben over for at høre argumenterne for overvågning, men jeg er dog efterhånden træt af at høre terrorkortet der hurtigt bliver fulgt op af at dokumentationen for kortets relevans selvfølgelig er hemmelig. Det gør mig til en noget mere stædig overvågnings-skeptiker.

  • 14
  • 0
Christian Nobel

Ja, men det er ligegyldigt om afrejse og ankomststed står på billetten eller ej. Det der har med anonymitet at gøre er om DU kan linkes til billetten eller ej. Det kan du hvis du betaler med betalingskort. Det kan du ikke hvis du betaler med anonyme kontanter.

Jeg ved ikke hvad dit slag er, men det jeg argumenterer for er retten til fortsat at kunne rejse anonymt med offentlig trafik uden større besvær.

Jeg modargumenterer ikke retten til at rejse anonymt, men mener bare at lige præcis dette problem mere har noget med brug af betalingskort at gøre, ikke så meget billetter.

Det er jo præcis samme problematik du løber ind i hvis du bruger dit betalingskort i saftige-sussis-legetøjsbutik.

  • 1
  • 0
Jesper Poulsen
  • 2
  • 0
Martin Hoffmann

Hvis vi skal drage en parallel til Nets/Se og Hør-sagen så er det ikke nødvendigvis det der vil ske. Medierne vil nok gå i kollektiv nedsmeltning, men sagen vil lige så sikkert være væk fra den politiske radar inden der er gået en måned.

Jo, men der var jo også tale om et lovbrud. Jeg ville ikke forvente andet af den sag end at den kriminelle medarbejder blev straffet og måske at NETS interne kontroller blev skærpet hvis det gav mening. Det er nu engang svært at beskytte sig mod betroede medarbejdere der ikke følger reglerne.

Jeg er stor tilhænger af sund skepsis, men jeg er modstander af blind skepsis. Jeg synes ikke at ulemperne helt udligner eller overstiger fordelene ved disse IT systemer, omend der naturligvis er grund til betænkelighed.

Du skriver: "...hvorfor ikke bare undgå at vi kan gå ad det skråplan?", well fordi der ER argumenter for og fordele ved logging, også i forbindelse med terrorbekæmpelse. Se bare på bomberne i Madrid som blev udløst af mobiltelefoner med anonyme taletidskort. Jeg siger ikke nødvendigvis at det er grund nok til at kræve NemID ved køb af et telefonabonnement, men det kan ikke afvises uden debat (og min holdning kan I nok gætte).

Det er straks sværere (omend ikke umuligt) at finde en umiddelbar kobling mellem rejsekortets registreringer og terrorbekæmpelse, så argumenterne for logging og udlevering af data til myndighederne skal være grundige og ikke bare henføres til terror-paraplyen. Jeg synes dog at det er fair nok at et system der skal udregne rejsepriser har adgang til oplysninger om hvordan deres kunder rejser (netop som NETS har behov for at vide hvor man har brugt sit betalingskort), så for mig er det ok at DSB logger.
Det vigtige for mig er stadig hvordan man varetager den indsamlede data bagefter.

Jeg siger i øvrigt med vilje "logging" fordi jeg synes at ordet "overvågning" er for ladet.

  • 1
  • 5
Christian Nobel

Se bare på bomberne i Madrid som blev udløst af mobiltelefoner med anonyme taletidskort. Jeg siger ikke nødvendigvis at det er grund nok til at kræve NemID ved køb af et telefonabonnement, men det kan ikke afvises uden debat (og min holdning kan I nok gætte).

Det er en tåbelig argumentation.

For det første er inkarnerede selvmordsbombere ret ligeglad med at deres telefon blev logget når de er på vej op til jomfruerne i himlen.

For det andet er der en milliard andre måder at lave fjernbetjening på, hvis det bliver for svært at bruge telefoner.

For det tredie har en kriminel nok ingen skrupler med at stjæle en telefon til sit formål.

For det fjerde har den drakoniske overvågning jo ikke afværget noget, kun gjort det lidt nemmere efterfølgende at konstatere hvem der trykkede på knappen.


I det hele taget misbruger man den manglende forståelse for forbrydelsens element, nemlig at "den onde" er i det store hele fløjtende ligeglad - svarende til at det vil være hamrende naivt at tro at man kan undgå bankrøverier ved at etablere en lysregulering foran banken, ud fra en misforstået ide om at en bankrøver ikke vil køre over for rødt (bankrøveren er da sk.. ligeglad, han har jo værre ting på samvittigheden).

Så i en total misforstået ånd vil man altså indføre en Orwell'sk masseovervågning, som kan misbruges, både af statsmagten (PET, FE, vennerne fra NSA, nysgerrige og nævenyttige medarbejdere osv, osv), men så sandelig også af forbryderne, da datasikkerhed er en illusion.

Endnu mere sørgeligt er det, at der dør og kvæstes mere end ti gange så mange i trafikken i den vestlige verden end som følge af terror, men der bruges mindst ti gange så meget på "terrorbekæmpelse", end på forebyggelse af trafikulykker.

Og imo ville vi i den vestlige verden komme langt længere hvis vi i stedet for drakoniske overvågningstiltag brugte kræfterne på en seriøs dialog, samt stillede nogle krav til hvad vi anser for acceptabelt i et sekulært samfund.
Herunder kunne et aktivt ordenspoliti på gadeplan, som var til for borgernes sikkerhed, i stedet for kratluskere bag en skærm, også være en vej frem.

Jeg siger i øvrigt med vilje "logging" fordi jeg synes at ordet "overvågning" er for ladet.

Jamen sig du bare det, andre har nok mindre skrupler ved at kalde en skovl en skovl.

  • 7
  • 0
Martin Hoffmann

For det første er inkarnerede selvmordsbombere ret ligeglad med at deres telefon blev logget når de er på vej op til jomfruerne i himlen.

For det andet er der en milliard andre måder at lave fjernbetjening på, hvis det bliver for svært at bruge telefoner.

For det tredie har en kriminel nok ingen skrupler med at stjæle en telefon til sit formål.

For det fjerde har den drakoniske overvågning jo ikke afværget noget, kun gjort det lidt nemmere efterfølgende at konstatere hvem der trykkede på knappen.

Jeg antager for det første at det netop ikke var selvmordsbombere der var på spil, da det ville have gjort brugen af en mobiltelefon overflødig.

Og naturligvis kan man stjæle en telefon, men den når måske at blive lukket før man kan anbringe bomben. Naturligvis kan man bygge andre fjernbetjeninger, men telefoner kan nu engang øge afstanden mellem terrorist og detonator drastisk.

Er din argumentation at hvis det ikke stopper alle, så er det ikke værd at gøre? Som du selv siger kan man ikke stoppe en dedikeret kriminel, men jeg synes altså at det er værd at gøre hans liv mere besværligt. Så kan du kalde mig tåbelig alt det du vil (hvis du i øvrigt synes det fremmer debatten).

Det at gøre det muligt at konstatere hvem der har trykket på knappen er for mig grund nok. Det har givetvis en fuldstændig uanseelig præventiv effekt når det gælder så motiverede forbrydere, men det har en stor effekt på min retfærdighedsfølelse og jeg formoder også at tid er en væsentlig faktor i den slags efterforskninger.

Er du sikker på at det med lysregulering udenfor bankerne har det formål du skriver? Det forekommer mig at hvis du kan sætte de lovlydige bilister i stå udenfor banken, så bliver det også lidt sværere at flygte i bil. Jeg kender intet til tiltaget udover det du skriver, men det virker da som en ganske god ide som har kunnet indføres for ganske få midler. Thumbs up herfra.

Dine betragtninger om datasikkerhed, trafikdrab/terrordrab samt det mere synlige politi kan jeg ikke anfægte. Navnlig det om trafikken er jeg helt enig i. I blame the media (nærværende medie dog i mindre grad).
Hvad angår datasikkerheden og risikoen for at oplysningerne falder i forkerte hænder, kan jeg kun sige at jeg bare ikke er så risikoavers som de fleste andre, men jeg forstår bekymringen.

Jeg står ved min holdning om det retoriske problem ved at kalde det overvågning. Det bliver imo først overvågning når du har folk der sidder og gransker dataene, og tror jeg stadig ikke er andet end en teoretisk mulighed.

  • 0
  • 6
Nils Bøjden

Det sekund nogen rent faktisk solgte den slags information til et forsikringsselskab

Men din første præmis var at du ikke havde problemer med at andre vidste hvor du var. Den præmis har du dermed ændret.

Under hvilke præmisser ønsker du så "ikke at have problemer med at andre ved hvor jeg er"?

Men jeg vil da gerne nævne en mere: Vi forsøger ihærdigt at lære vores børn aldrig at skrive hvor man er når man bruger diverse sociale medier. Dette er indbrudstyvenes indkøbsmekka,

  • 5
  • 0
Nils Bøjden

Det kan jeg svare på. Casper Bangs fine Rejsekort-app læser rejsekortet. Den nødvendige oplysning står på rejsekortet.

Da Rejsekortet fraskriver sig korrektheden og funktionaliteten i denne app, er det der kommer ud af app'en ikke dokumentation men information som måske er korrekt, men som med stor sandsynlighed ikke vil kunne bruges i en kontrovers med Rejsekortet om rejsehjemmelens gyldighed.

https://www.rejsekort.dk/kundeservice/spoergsmaal-og-svar/generelt.aspx#...

"Men Rejsekort A/S har ikke medvirket til udviklingen af ”Rejsekort Scanner”, og har derfor ikke kendskab til, hvordan app’en er konstrueret. Derfor kan Rejsekort A/S ikke udtale sig om, hvorvidt app’en vil kunne udgøre et problem i forhold til rejsekort. Rejsekort A/S fralægger sig således ethvert ansvar for eventuelle skader, som ”Rejsekort Scanner” måtte afstedkomme. Rejsekort Kundecenter kan heller ikke besvare spørgsmål om app'en. "

  • 4
  • 1
Jesper Poulsen
  • 0
  • 0
Martin Nielsen

Min plan er at købe en knallert. Jeg er typen der vil glemme at tjekke ud, så vil ikke kunne have et rejsekort særligt længe ifølge reglerne.

Det stritter mod mine holdninger til forurening, men jeg ser ikke noget alternativ. Jeg har en cykel som jeg flittigt bruger til lokale ture, men når jeg skal helt ind til byen, går det for langsomt på cykel.

Jeg er ikke storforbruger af S-Tog og busser og derfor har klippekort været en god løsning for mig. Men jeg ser ikke Rejsekort som en løsning til mig. Derfor vil jeg skifte til knallert.

  • 3
  • 0
Nils Bøjden

Jeg ved ikke hvornår Rejsekort A/S har opdateret den side. Det stemmer dog ikke i tråd med følgende:

Det betyder bare at Bang har fået en non-disclosure aftale med rejsekortet om at han ikke må offentliggøre hverken aftalens indhold eller rejsekort interfacets struktur. Det laver ikke om på det faktum at Rejsekortet fraskriver sig app'ens funktionalitet som dokumentation for rejsehjemmel.

"Men med samarbejdet følger også en såkaldt NDA. Det står for Non Disclosure Agreement og betyder, at det er begrænset, hvad Casper Bang umiddelbart må videregive af informationer fra sit samarbejde med Rejsekort A/S."

  • 3
  • 1
Martin Hoffmann

Men din første præmis var at du ikke havde problemer med at andre vidste hvor du var. Den præmis har du dermed ændret.

Under hvilke præmisser ønsker du så "ikke at have problemer med at andre ved hvor jeg er"?

Jeg har allerede indrømmet at jeg på en eller anden måde må have et problem med eksistensen af mine lokalitetsdata hvis jeg vil kriminalisere videregivelsen af den. Så min reviderede holdning er, at det der tæller er hvem der har adgang til de data.
Naturligvis er jeg enig i at indbrudstyve ikke skal have adgang til dem, men det er jo heller ikke det plan vi bevæger os i her.

Jeg har stadig intet problem med at Rejsekortet ved hvor jeg er. Jeg er endda helt ok med at de oplysninger videregives til relevante myndigheder, om nødvendigt.

Jeg ved godt at holdningen er, at hvis data eksisterer er det tilgængeligt, men selvom 100% datasikkerhed er en illusion, så tror jeg simpelthen ikke på at mine bevægelser langs banelegemet er interessante nok til at nogen gider stjæle dem.

Selvfølgelig er der et punkt hvor jeg bliver betænkelig over hvilke data der bliver indsamlet om mig, og især af hvem, men vi lever på et spektrum mellem total anonymitet og total Orwell, og jeg befinder mig bare marginalt længere mod midten end jer andre.

  • 0
  • 6
Nils Bøjden

Jeg har stadig intet problem med at Rejsekortet ved hvor jeg er

Og det er jo så en del af diskussionen. Hvis rejsekortet ved hvor du er ved politiet også hvor du er. Derefter følger SKAT (som allerede har beføjelser langt ud over hvad politiet har på andre områder), de sociale myndigheder (som ønsker endnu større samkøring af offentlige regitre samt adgang til disse for de sociale myndigheder i julegave) osv.

SÅ hvor skal vi stoppe?

  • 6
  • 0
Jarle Knudsen

Jeg har stadig intet problem med at Rejsekortet ved hvor jeg er.


Lad os lige slå fast at Rejsekort A/S aner ikke hvor du er. Det eneste de ved er stationer/busser man tjeker ind og ud. Det kan ikke bruges til noget som helst.

Derimod teleselskaber ved lige nøjagtig (ned til nogle få meter) hvor du befinder dig til enhver tid samt kan følge dine bevægelser in real time! Ikke nok med det, loggningsdirektivet pålægger dem at gemme telefonopkald (tilhvem og hvornår), SMSer, MMSer, Internetbrug mv.

Når teleselskaber kan følge med in real time dine bevægelser kan "politiet også. Derefter følger SKAT (som allerede har beføjelser langt ud over hvad politiet har på andre områder), de sociale myndigheder (som ønsker endnu større samkøring af offentlige regitre samt adgang til disse for de sociale myndigheder i julegave) osv."

Lad os ikke gøre rejsemønster (kun til nærme station/busstop) til et plutselig overvågningsproblem ved Rejsekortet, når teleselskaber overvåger, logger og lokaliserer ned til nogle få meter i real time, 24/7/365.

Samsung TVer begynder vist nok at lytte med til private samtaler i private hjem.

Der kan være mange til man ikke synes om ved Rejsekortet, men overvågning er bestemt ikke en af dem.

  • 3
  • 8
Kenneth Schack Banner

Nu er jeg synshandikappet og heldigvis ikke helt blind, for så ville det blive rigtigt sjovt med at finde rejsekort standerne (Det er det eneste punkt der irritere mig), men når det så er sag, så er rejsekortet meget bedre end klippekortet. Man skal ikke tænke på at smide det brugte ud eller købe nyt. Det tanker sig selv op (Hvis man tilmelder sig det). Det tåler vand og passer i pungen med ens andre plastic kort. Det er ligemeget om det vender op eller ned når det skal scannes. Sker der en fejl under check ud, så kan jeg ringe til rejsekortets kundeservde og rapportere det og derefter hører jeg fra dem.. Dette er sketet par gange at rejsekort standeren har fejlet ved check ud (Skønt man fik OK lyden) men når det er SÅ nemt her, så nyder jeg det godt nok!

Nok bliver vi overvåget, men rejsekortet og trafik systemerne får besked om hvor mange der rejser og hvorhen.. (Grundet check ud) og udfra det kan de se om et tog, bus eller andet i visse perioder bliver ekstra opfyldt og evt sætte mere ind.. (Skal ikke forsvate om de gør eller ej, men det virker ret logisk at gøre).

Jeg finder det ikke SÅ besværligt at huske at checke ud i forhold til at skulle huske at købe nyt klippe kort.. eller at passe rigtigt ekstremt godt på ens klippekort, da det nemt blev skadet skønt det lå i ens pung.. (Det mest af det).

  • 3
  • 3
Jarle Knudsen

Hvem definerer "relevante myndigheder", og hvordan sikrer du dig at Rejsekortet opbevarer dine data forsvarligt, så de ikke er mere eller mindre offentlig tilgængelig ?


Må være de samme "relevante myndigheder" der sikrer dig at dine dankorttransaktioner er opbevaret forsvarligt, så de ikke er mere eller mindre offentlig tilgængelig.


(Ikke misforstå, da jeg mener at rejsemønster, korttransaktionsdata, teledata, sundhedsdata etc. er personfølsomme oplysninger og skal sikres derefter)

  • 2
  • 4
Peter Makholm

Nu er jeg synshandikappet og heldigvis ikke helt blind, for så ville det blive rigtigt sjovt med at finde rejsekort standerne (Det er det eneste punkt der irritere mig), men når det så er sag, så er rejsekortet meget bedre end klippekortet.

I blogindlæget sammenligner jeg brugeroplevelsen ved klipperkortet og rejsekortet. Om man finder en brugeroplevelse god er ofte ret subjektivt og som synshandikappet har du nogle særlige behov der selvfølgelig påvirker om systemet er godt. Jeg kan forestille mig at der ikke er en væsentlig forskel på at finde en klippekortautomat og en rejsekorstander, men at det måske er lettere at betjene rejsekortstanderen?

Pointen med mit blogindlæg er ikke at klippekortet objektivt set giver en bedre brugeroplevelse. Som brugere har vi forskelligt temperament og forskelligt behov, derfor er der ikke noget mystisk i at vi ønsker forskellige løsninger. Jeg begræder primært to ting:

  • Vi afskaffer et eksisterende produkt der er udbredt ønske om, på grund af et ideologisk ønske om at folk skal bruge det nye system.

  • Vi digitaliserer på en måde der tilsyneladende ikke let understøtter flere forskellige brugsoplevelser.

Angående det første punkt så mener jeg at rejsekortet og klippekortet fint burde kunne sameksistere. Hvis der på et tidspunkt så er for få brugere af den ene løsning vil det være indlysende at lukke den – det bør selvfølgelig ske uden ideologiske hensyn til at digitale løsninger er bedre end analoge løsninger.

At rejsekortet så ikke er designet til at kunne opfylde begge brugsoplevelser ser jeg som dårligt design. Fordele ved en digitaliseret løsning frem for en analog løsning burde netop være at man kan give brugerne den fleksibilitet uden at påføre medarbejderne et besværligt arbejde.

  • 4
  • 0
Christian Nobel

Angående det første punkt så mener jeg at rejsekortet og klippekortet fint burde kunne sameksistere.

Men det er jo lige præcis IKKE den danske model - her tilsikres succes kun ud fra en kvantitativ betragtning efter brug at en vis mængde tvang.

Det er jo præcis det samme med det såkaldte "NemID" - det burde sagtens (hvis tingene var lavet ordentligt) være muligt at have sameksistens med en rigtig digital signatur, og bankerne kunne også have deres egne løsninger.

  • 5
  • 0
Gert G. Larsen

Det kan godt være Rejsekortet ikke forfalskes lige så nemt som klippekortene, men så snydes der bare på andre måder.

Jeg ser tit unge mennesker (skoleelever osv) der tjekker ind, går ned bagerst i bussen og tjekker ud med det samme.

Jeg har talt med et par stykker om det, og det er åbenbart "det normale" blandt unge i KBH-området. På den måde rejser de gratis.

Kommer der en kontrollør siger de bare at systemet nok ikke virkede, eller at de måske har siddet for tæt på check-ud-maskinen. Det virker hver gang uden de får bøder.

  • 8
  • 0
Jarle Knudsen
  • 1
  • 2
Peter Kyllesbeck
  • 0
  • 2
Flemming Seerup
  • 2
  • 0
Jesper Poulsen
  • 2
  • 0
Lars Skovlund

Man kan jo i hvert fald sige, at de er startet med at nedlægge abonnementsordningen - og så har de også hævet prisen (både up front og via den opsparing, der fandt sted i den nu bortfaldne ordning). Måske en forsmag på hvad der kommer.

  • 1
  • 0
Hans Schou

Periodekort vil blive lagt ind i Rejsekort inden årets udgang


Det vil påføre de faste kunder så mange problemer, at det kommer ikke til at ske. Det er muligt at klippekort om nogle år bliver afskaffet, men hvis pendlere påføres tjek-in/ud, så ramler det.

En ting er unødig overvågning, men det bliver også dyrere med rejsekortet. Og når man så har glemt tjek-ud 3 gange, så er man dømt ude, og så er det dyrere og man skal transportere sig selv.

Dem der rejser flest gange om året, er dem der er mest i risikozonen for at glemme tjek-ud.

  • 3
  • 0
Peter Kyllesbeck

Og der kan stadig også købes 10 turs kort til de lange rejser.

Og når du nu kommer med den oplysning, så har du jo nok også læst at DSB sælger klippekort til

Til dig, der:
Rejser flere gange på samme strækning mellem to stationer over en takstgrænse

De gælder dog også til bussen til og fra de to stationer indenfor omstigningsområdet
http://www.dsb.dk/find-produkter-og-services/dsb-10-turskort-til-hele-la...

Hvordan man så klipper dem i bussen efter udfasning af kortklipperne må stå hen i det uvisse. Men det er en anden sag.

Klippekort sælges ikke længere til rejser Hovedstadsområdet

Klippekort i Midttrafik er dog begrænset brugbare.
https://www.midttrafik.dk/kundeservice/rejsebestemmelser/klippekort.aspx

  • 0
  • 2
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize