Familiekodeaften

Jeg er den ældste i en søskendeflok på 3. Langt den ældste. Mine brødre er 10 og 13 år yngre end mig. Man kunne tro at det så var svært at have noget til fælles, men faktisk ligner vi hinanden mere end man skulle tro: vi er alle it-nørder. Min yngste bror er stadig i gymnasiet, men udgiver apps, deltager i code-camps og har et fritidsjob som programmør. Den ældste læser til datamatiker og har et fritidsjob som programmør.

Vi er begyndt at mødes og holde kodeaftner, hvor min mand også får lov til at være med. Det kan anbefales. Det er noget særligt at mødes over at skabe noget nyt og vi kan alle lære af hinanden. På det punkt er teknologi den store udligner - bare fordi man er den ældste betyder det ikke at man ikke kan lære noget af de yngre. Vi har forskellige styrker og interesser, men er så heldige at de kan forenes i det samme projekt.

Vores første projekt er et terningespil kaldet tænkeboks/løgn (preview), som i sidste ende gerne skulle blive til apps på de mest brugte mobilplatforme og også gerne være muligt at spille på web. Det startede ud med at skulle være et lille projekt på et par aftner, men efterhånden har vores ambitioner taget over og det er blevet til vores eget lille monster. Man kan nu spille både mod andre spillere overalt i verden (specielt godt fordi halvdelen af teamet i øjeblikket sidder i Bangkok i et par måneder) og mod nogle botter vi har skrevet. Flere af vores venner har foreslået at man burde kunne uploade sin egen bot og lade dem spille mod hinanden for at se hvem der kan skrive den bedste bot. Det kunne være stort, hvis vi når dertil.

Teknologierne bag er valgt ud fra vores fælles interesser. C#, SignalR, TypeScript, HTML og PhoneGap (+ lidt Objective-C). Vi deltager ikke alle i alle dele af processen, men spiller til vores styrker og bidrager hvor vi kan. Vi holder Skype-møder for at koordinere og er alle med til at bestemme de store linjer for, hvordan projektet skal udvikle sig.

Jeg har ikke udgivet apps før og er derfor noget spændt på processen. Får vi overhovedet nogen brugere? Hvilke forretningsmodeller virker bedst på mobilplatforme? Hvilken platform er det nemmest at få succes på? Er det bedst at være en lille fisk i en stor dam eller en stor fisk i en lille dam?

Uanset hvad vores lille hobby-projekt ender med at blive, så er jeg utrolig glad for det jeg har lært undervejs og det "visdom" jeg har haft mulighed for at give videre. Mine brødre får erfaring med hele processen med at skabe et komplet produkt her tidligt i deres karriere, og jeg tror det kommer til at være en stor fordel for dem senere. Måske kan de endda blive smittet med iværksætter-feberen... man har vel lov at håbe.

Hvilke hobbyprojekter arbejder du på?

Kommentarer (10)
Tine Andersen

Jeg sad og raflede den anden aften, og jeg elsker at bluffe, så selvom jeg ikke spiller tit -eller er god til reglerne, så gik det da lige op. Men den der regel med at værdien af en prik i sidste runde tredobles, den forstår jeg ikke. Måske er det en fynsk specialitet..?

Men som app? Jo, måske vil der sidde nogen mobilafhængige spillere rundt omkring. Men nok ikke i det lokale ølhul. ;-D
Personligt synes jeg, det er sjovere at spille fysisk mod modstandere, man kan se.

Men: Held med det! Det lyder hyggeligt med kodeaftener.
Min søn gør lidt i apps, når han har tid, men det er vist ret tilfældigt, hvad der slår an eller ej.

Mvh
Tine- der er gammeldags

Pascal d'Hermilly

Jeg er gået igang med at lave et open source minimalistisk medlemshåndteringssystem.
Jeg havde svært at finde et ordentligt open source medlemshåndteringssystem. Det er ligesom folk altid bygger det fra bunden. De ting der er derude er enormt store og avancerede. Så nu er jeg gået igang med at lave et system som man bare plopper ind på en webhost og så opretter den selv database etc.
Alle er velkomne til at være med - "Fork me on Github"!
https://github.com/pascalBokBok/OpenSourceMemberManager

Lars Tørnes Hansen

Jeg har 2 store projekter jeg arbejder på.

Den ene er en søgemaskine til sociale medier, og den anden er noget DSL styret software, der bygger oven på Debians pakkesystem: apt.
Jeg laver dem udelukkende i Python3, fordi det i Python3 er nemt at få skrevet en masse kode i på et relativt højt niveau.

Jeg har også en ide om at det kunne være interessant at lave nogle deklarative DSLs til at beskrive desktop programmer. DSL'erne ligner "tilfældigvis" HTML, og CSS. Det projekt er dog i møl-pose, indtil de andre er færdige.

Til slut har jeg en ide om at jeg godt kunne tænke mig at lære Ada 2012 programmeringssproget, og for at lære det vil jeg lave noget web-relateret software, der kører i native code det meste af tiden - det er meningen at den skal kunne kalde en indlejret PHP/Pyton3 fortolker.

Mit problem er i øvrigt at jeg er aldrig rigtig har haft nogen problemer med at finde på software, der kunne være interessant at lave.
Jeg er god til at finde på nye idéer, jeg er meget kreativ.

Therese Hansen

"Frækt" - det tager vi som en kompliment. Tak!

Vi er så heldige at der er en i vores team, der har øje for kompositioner og for at sætte mange små ting fundet rundt omkring sammen. Som regel har teamet lidt forskellige småforbedringer som kommentar til det, men det er ham der står for den overordnede grafiske vision. Alene er jeg i samme båd som dig, hvilket også kan ses på grafikken (eller mangel på samme) på mit andet projekt rouqk.com .

Therese Hansen

Det var nok lidt en fejl at jeg ikke linkede til regelsættet, da jeg linkede til vores app, Tine. Reglerne skal selvfølgelig indgå i appen, vi er bare ikke nået dertil endnu... de er her: https://docs.google.com/document/d/1dV0cez3949Si1Huh1Z2U2LGAQ8p6PBajqSd_...

Som du kan se tæller en prik alene ikke for 3 men for 2 jokere, hvilket gør at der er tre af en slags givet at en anden har en terning, som tæller som den tredje. Det er de regler jeg lærte på uni - ved ikke om det er unikt for mit gamle vandhul (i Aarhus, så det må være jyske regler ikke fynske).

Martin Exner

Det var da en forfriskende og facinerende beretning! Mine unger er ikke så gamle endnu (1 og 5 år) men derfor skal man da ikke holde sig for god til at motivere dem - især den ældste - til at kode. Sammen laver vi contraptions i The Incredible Machine og små spil i f.eks. KODU Game Lab og Scratch.

Therese, hvordan kom hele din familie til at fange interessen for kodning?

Therese Hansen

Fantastisk at du arbejder med dine unger, så de tidligt lærer problemløsning - er dette (http://constructingkids.com) din blog? Jeg kom til at bruge alt for lang tid derinde da jeg så den.

Godt spørgsmål du stiller, og jeg kan godt se, hvad du fisker efter. Nej, vores forældre har ikke fundet den hellige gral for hvordan man får børn til at interessere sig for kode :). I hvert fald ikke i en simpel opskrift. Det har aldrig været et bevidst mål at gøre os til nørder (de forsøgte med revisor, men det lykkedes ikke).

Jeg tror ikke det er så usædvanligt med flere it-folk i familien. Når først et familiemedlem er smittet, så kan det nemt ramme andre - jeg kender en del andre it-folk med søskende der også er indenfor it.

Therese Hansen

Jeg ville ønske jeg havde et svar - så ville jeg blogge om det. Jeg har mange bud på hvordan man får børn og unge til at interessere sig for programmering, men det er mere lommefilosofier end det er noget jeg har noget at ha' i.

Jeg tror personligt at forbilleder betyder meget og derfor er du nok allerede på rette kurs. Hvis børn tidligt får lov til at nørde med deres forældre (eller søskende og venner), så tror jeg der er større sandsynlighed for at de udforsker den side af dem selv mere.

Log ind eller Opret konto for at kommentere