yoel caspersen blog bloghoved

Fagre nye verden - nu på coax

Det er nu på tide at tilføje endnu et kapitel i historien om Kviknet. I dag skal det handle om vores indtog på markedet for internet via kabel-TV og om vores aktuelle test af coax-nettet i Odense.

Som tidligere fortalt har vi været igennem et længere forløb med Yousee, der modstræbende måtte åbne deres coax-netværk for konkurrenterne og gøre det muligt at købe en internetforbindelse uden tilhørende TV-pakke. Den officielle åbning skete den 18. april 2016, og vi valgte at starte en test op, for at se, om konceptet kan bære.

Business casen er nemlig væsentlig anderledes end for DSL-forbindelser og fiber, da Yousees coax endnu ikke er reguleret og det derfor i praksis er op til Yousee at bestemme, hvor nemt det skal være for konkurrenterne.

Gode folk i en usund struktur

Mit problem med TDC og dermed Yousee er ikke de enkelte medarbejdere. De fleste af dem er meget venlige, imødekommende og professionelle mennesker, som sætter pris på deres arbejdsplads - lange ansættelser i TDC er nok mere normen end undtagelsen.

Jeg hørte på et tidspunkt en TDC-medarbejder joke med, at hvis man ikke var sluppet ud inden der var gået 10 år, blev man hængende for evigt, og jeg var også ved at dumme mig, da jeg på et tidspunkt fik at vide, at vores account manager hos TDC Wholesale havde fået nyt job.

Jeg skulle lige til at ønske hende tillykke og sige, "Det var da også på tide, at du kom videre!" - men så sagde hun, at hun havde fået job hos TDC Erhverv. Same same, but different - TDC må kunne et eller andet, når det kommer til at holde på medarbejderne.

Mit problem med TDC er selve strukturen - at man gav dem kobbernettet ved privatiseringen var den største fejltagelse, der er begået på det telepolitiske område nogensinde. Herved får TDC en dobbeltrolle som både infrastruktur-ejer og udbyder, og derved skal TDC konkurrere mod sine kunder.

Det er et usundt princip, der er skyld i 99 % af alle de issues, vi slås med, når vi samarbejder med TDC. Den enkelte medarbejder gør hvad han eller hun kan for at hjælpe os, men selve systemet er gearet til, at det skal være svært for os at konkurrere.

Det skal dog ikke forhindre os i at gøre det alligevel, og den dag hvor telefanternes virksomheder kollapser, og en række nye, innovative internetudbydere er blomstret op i deres fravær, er målet nået.

Opstart på Fyn

En telefant skal spises i små bidder, og vi startede med at bestille kapacitet på Yousees 3 CMTS'er i Odense. Vores plan er at få et par hundrede kunder på i første omgang, så vi kan teste, om kvaliteten lever op til vores standarder.

For at aftage trafik fra en CMTS skal vi have en såkaldt POI-port, dvs. Point of Interconnect, hvor vi forbinder TDC's netværk til vores eget. For at få en sådan POI-port, oprettede vi en samhusning på TDC's central i det gamle telehus i Odense.

En samhusning er TDC-lingo for leje af plads på en telefoncentral. Typisk har TDC delt centralen op i to områder - et aflåst område, hvor kun TDC har adgang, og et semi-offentligt område, hvor TDC's kunder har adgang.

Vi har derfor købt en hylde af TDC i det semi-offentlige område, og på den hylde afleverer TDC en såkaldt fibertrunk, som er et fiberkabel, der er trukket fra TDC's eget område på centralen.

Illustration: Privatfoto

Vi har sat en ODF (patch-panel til fiber) på vores fibertrunk, og i praksis fungerer det sådan, at al kommunikation med TDC foregår via denne fibertrunk. En POI-port leveres således blot som et enkelt fiberpar, der i TDC's ende af trunken er forbundet til TDC's udstyr, og i vores ende er forbundet til vores udstyr.

Netværksstruktur

Nu hvor vi har den fysiske forbindelse på plads, skal vi også have konfigureret vores udstyr. En POI-port på coax-nettet adskiller sig fra en POI-port i DSL-nettet ved at være en layer 3-port - dvs. vi har ikke et dedikeret VLAN med layer 2-adgang til den enkelte slutbruger, men skal i stedet sætte en række IP scopes af, som vi router til TDC's kantrouter.

Udvekslingen af routes med TDC foregår via BGP, så vi kan kontrollere, at vores scopes er sat rigtigt op hos TDC. Desuden gør BGP det simpelt at gøre vores forbindelse til coax-nettet redundant.

Hver CMTS i coax-nettet skal have et dedikeret IP scope. TDC har tidligere meldt ud, at dette scope minimum skulle være et /26 scope, dvs. 64 IP-adresser, men der er rygter om, at de muligvis har sænket kravet og blot kræver et /27 scope i stedet, dvs. 32 IP-adresser.

Da offentlige IPv4-adresser er i short supply, er det vigtigt for os at nedsætte spildet af disse, og som nystartet ISP er det mod ånden i RIPE's politikker at give hver kunde deres egen, offentlige IPv4-adresse. I stedet er det meningen, at vi skal køre med Carrier Grade NAT og give kunden et /56 eller /48 IPv6 scope i stedet - men IPv6 bliver først muligt den dag TDC begynder at forstå, at det er kommet for at blive.

Til at starte med, giver vi alle kunder en IP-adresse i vores Carrier Grade NAT-scope - dvs. 100.64.0.0/10. Så kan de kunder, der har et eksplicit behov for en dedikeret, offentlig IPv4-adresse tilkøbe dette vha. en 1:1 NAT, ligesom når man køber en Elastic IP hos Amazon.

Det er dog muligt, at vi kommer til at revurdere dette synspunkt senere.

Den første test

Vi har nu fået de første to kunder i drift på vores løsning, og de er dermed ubetinget vores dyreste kunder p.t. Det er derfor planen, at vi sætter de næste testkunder i gang ASAP, og vi er i gang med at kontakte de mange interesserede, der har skrevet sig op til vores test.

Som testbruger får man en 100 / 35 Mbit/s forbindelse, og man låner et gratis kabelmodem med indbygget wifi-router af os.

Selve kabelmodemet leveres af Sagemcom gennem TDC, og fysisk er det en voldsomt stor boks. Den kan ikke brygge kaffe, men til gengæld er der indbygget 802.11ac-netværk, og den kan sættes i bridge mode, hvis man har brug for dette.

Set fra vores synspunkt er det en lidt bøvlet procedure, når det kommer til aktivering af modemet. Normalt, når vi opretter en kunde på DSL, sender vi bare en router ud med posten, og når kunden sætter routeren til sit telefonstik ved hjælp af det medfølgende kabel, virker det, uden at kunden skal gøre yderligere.

På coax-nettet fungerer det en smule anderledes. Kunden modtager modemet og tilslutter det, men bagefter skal kunden forbinde sin PC via kabel til modemet. Så går han ind på https://aktiver.mitwifi.dk/, hvor han skal indtaste et brugernavn og en adgangskode, han har fået udleveret af os.

Når kunden er logget ind, skal han gennemgå en opsætningsguide, der provisionerer modemet, så det kobler op til vores netværk. Først herefter er der forbindelse til internettet.

Når vi skal udføre support på modemet, har vi en række meget begrænsede værktøjer i TDC's DSLMan, som er TDC's normale fejlsøgningsværktøj.

Vi kan sætte SSID og tilhørende kode til det trådløse netværk, og vi kan se, om der er hul igennem til modemet - men mere rækker det ikke til. Der er ingen fjern-adgang til selve modemet, som vi normalt har på vores DSL-routere, og det begrænser selvsagt supportmulighederne, når man sidder med kunden i røret.

Vores testbrugere har til gengæld opnået nogle fine hastigheder på deres forbindelse, og det er en opgradering i forhold til DSL.

Fagre nye verden

Der er ingen tvivl om, at coax-nettet er kommet for at blive, og i løbet af de næste par år bliver coax-nettet et vigtigt område for os, ligesom det også er det for Yousee.

Vi får kun adgang til 900.000 husstande på coax, og da coax allerede er en forældet teknologi, vil der sandsynligvis ikke blive udrullet flere coax-netværk i fremtiden.

Til gengæld er hastighedspotentialet langt større end på DSL, og når Erhvervsstyrelsen en dag vågner op og begynder at løsne Yousee's greb om coax-nettet, går det danske bredbåndsmarked en lys fremtid i møde.

Kommentarer (20)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jens Jönsson

Nu har jeg lavet en del løsninger med Internet over COAX, og det undrer mig at I ikke kan få eget VLAN på COAX nettet.
Teknologien kan jo sagtens klare det (Nu er jeg ikke så meget inde i Cisco CMTS'er, jeg ved de har indbygget router, jeg bruger andet fabrikat), så det burde da være muligt og ville i min optik gøre det nemmere....

Kender du bevæg grunden fra TDC, hvorfor de ikke har gjort VLAN muligt ?

....da coax allerede er en forældet teknologi

Synes du virkeligt at det er forældet teknologi ?
Jeg synes da netop at DOCSIS v3.1 viser at der stadig er masser af saft og kræfter tilbage i coax kablet.....

  • 1
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Kender du bevæg grunden fra TDC, hvorfor de ikke har gjort VLAN muligt ?

Jeg ved det ikke med sikkerhed, men mon ikke det har været fordi det var det nemmeste for dem? At det så giver nogle nystartede ISP'er udfordringer med at finde nok IPv4-adresser er jo så blot en ekstra bonus ;-)

Synes du virkeligt at det er forældet teknologi ?
Jeg synes da netop at DOCSIS v3.1 viser at der stadig er masser af saft og kræfter tilbage i coax kablet.....

Fremtiden tilhører fiber - og der vil næppe være nogen, der begynder at lægge coax ud i et nyt område, medmindre det er for at kunne koble det på et eksisterende coax-anlæg.

DSL er også forældet, selv om man med vectoring kan komme op på over 100 Mbit/s nu.

  • 4
  • 0
Peter Boye Larsen

Hvordan finder man ud af, om man har en fungerende coax installeret?

Jeg har ikke fundet et firma, der kan levere tv eller internet over coax, men jeg er nu ret sikker på, at det er et sådant kabel, der ligger ude i bedet.

  • 1
  • 0
Uffe Callesen

Brugen af VLAN's på Docsis siden af Cisco's CMTS skalerer rigtig dårligt og derfor har Yousee helt sikkert valgt at route trafikken istedet (det er med andre ord det rigtige valg/design med en Cisco CMTS) - Hvordan designet ser ud ifht. Huawei kasserne tør jeg ikke gætte på - men dem har TDC jo heller ikke i drift endnu (mig bekendt).

Ifht. manglende adgang til CLI på kabelmodemerne - så er det altså bestemt heller ikke nødvendigt for at fejlfinde på Docsis netværk hvor man istedet hellere bygger supportværktøjer der har en mere holistisk tilgang.

  • 3
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Hvordan finder man ud af, om man har en fungerende coax installeret?

Jeg har ikke fundet et firma, der kan levere tv eller internet over coax, men jeg er nu ret sikker på, at det er et sådant kabel, der ligger ude i bedet.

Du tager din bedste spade og hugger kablet over. Hvis TV'et bliver sort, havde du et fungerende coax-kabel. Hvis det kilder i fingrene, når du piller ved kablet, har du enten ramt et strømkabel, eller også har du et defekt TV. Hvis naboens TV derimod bliver sort, skynder du dig at dække kablet til og sætte spaden på plads før nogen ser dig.

Du kan selvfølgelig også gå ind på www.tjekditnet.dk og se, om der står noget om hvem der leverer internet i dit område. Hvis du er rigtig heldig, har antenneforeningen indberettet kablet og så vil du kunne se, hvem der leverer internet på det :-)

  • 4
  • 1
Peter Boye Larsen

Jeg har ikke mit tv sat til kablet, så det går ikke i sort. Men det kan være, naboens gør:-)
Der er desværre ikke indberettet noget på tjekditnet, så jeg må prøve at spørge en større radius af naboer for at se, om nogen ved noget.

  • 3
  • 0
Claus Mattsson

Jeg er netop skiftet fra Hiper efter store problemer med deres coax.

Kort fortalt, så fik de kastet en skruenøgle i bridge konfigurationen og mit modem blev koblet af nettet.

Har du oplevet problemer med bridge mode og Sagemcom modemerne? Jeg har haft lange perioder med store mængder pakketab. Det hele er afstedkommet af 'aktiviteter' i netværket. Hiper support er søde, men de hjalp ikke meget med at finde disse fejl og YouSee virkede også komplet ligeglade. Har I muligheder for at fejlsøge dette?

  • 2
  • 0
Henrik Størner

Jeg har også taget turen YouSee->Hiper->YouSee. Som Claus skriver er de venlige nok inde hos Hiper. Men først havde de ikke fået fortalt YouSee at jeg var kunde hos dem , og så pillede en YouSee tekniker mit antennekabel ud af stikket ude i vejen. Og derefter gik der tre uger hvor min router var helt tilfreds med kabel-forbindelsen, men Hiper's system ville bare ikke give mig en IP-adresse. Så tilbage til YouSee, og så virkede det så snart jeg satte deres router i stikket.

Der er ingen tvivl om at YouSee sidder med magten når de skal servicere deres konkurrenter, og det er selvfølgelig ikke nogen rar situation at være konkurrent til dem i. Så jeg håber det bedste for Yoel, men der skal nok noget monopol-regulering til for at det bliver helt godt.

  • 3
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Har du oplevet problemer med bridge mode og Sagemcom modemerne? Jeg har haft lange perioder med store mængder pakketab. Det hele er afstedkommet af 'aktiviteter' i netværket. Hiper support er søde, men de hjalp ikke meget med at finde disse fejl og YouSee virkede også komplet ligeglade. Har I muligheder for at fejlsøge dette?

Vi er netop ved at fejlsøge på dette område selv. Når vi sætter routeren i bridge mode ender vi i limbo inde på Yousees staging network - så vi afventer p.t. svar fra TDC om hvordan det rent teknisk skal skrues sammen, så det virker. Det er sandsynligvis en konsekvens af at man registrerer mac-adressen på udstyret i portalen, når man starter kabelmodemet op.

Så indtil videre har vi 100 % pakketab når den er i bridge mode ;-)

  • 3
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Men først havde de ikke fået fortalt YouSee at jeg var kunde hos dem , og så pillede en YouSee tekniker mit antennekabel ud af stikket ude i vejen.

Nu vil jeg nødig tage vores konkurrenter i forsvar, men jeg har svært ved at se, at det er Hipers fejl at en Yousee-tekniker piller deres kunde af nettet. Hvis Hiper eller Kviknet bestiller en forbindelse fra TDC, må det alt andet lige være TDC's opgave at holde styr på hvor den bliver leveret.

Jeg har hørt, der har været store problemer med migrationen fra Yousees gamle administrationssystem til TDC's ditto, og det er meget sandsynligt at der er nogle adresser, der er blevet smidt væk i den ombæring - men det er næppe Hipers skyld.

Så tilbage til YouSee, og så virkede det så snart jeg satte deres router i stikket.

Det er spøjst som man altid bliver budt velkommen "hjem" ;-)

Der er ingen tvivl om at YouSee sidder med magten når de skal servicere deres konkurrenter, og det er selvfølgelig ikke nogen rar situation at være konkurrent til dem i. Så jeg håber det bedste for Yoel, men der skal nok noget monopol-regulering til for at det bliver helt godt.

Det er vi helt enige i - det er lidt af en hvepserede vi stikker hænderne ned i. Der er en grund til at de store selskaber foreløbig lurepasser og lader de nye operatører på coax syde i deres eget fedt.

  • 1
  • 0
Peter Ahlgren

Mener faktisk at når man smider en router fra yousee i bridgemode, så skal man ind via aktiverings siden engang til og genaktivere linjen.
Ved ikke om det er det samme som evt skal til hos jer i kviknet. Men hver at prøve?

Btw skylder dig stadig et svar på mails yoel. Skal jeg lige huske når jeg tiden.

Efter mit skifte over til hiper, har jeg været røget af centralen 2-3 dog stadig mindre end hvad jeg ellers har haft oplevet på coax nettet før i tiden.
Pt står routeren i bridgemode hvor jeg har smidt et af mine gamle systemer op med pfsense til at stå som router/firewall, hvilket ser ud til at virke fint.

  • 0
  • 0
Claus Mattsson

Pt står routeren i bridgemode hvor jeg har smidt et af mine gamle systemer op med pfsense til at stå som router/firewall, hvilket ser ud til at virke fint.

Jeg har samme type setup, men jeg gætter på du anvender Netgear C6250 routeren? Den giver desværre pakketab på min installation, formentlig pga. færre downstream kanaler og støj på nettet. Sagemcom F@st 3686AC & v2 varianten er bestemt at foretrække pga. flere downstream kanaler. F@st 3890 har endnu flere downstream kanaler og understøtter også DOCSIS3.1... Mig bekendt er det et generelt problem med Sagemcom modemerne og bridge mode...

  • 0
  • 0
Claus Mattsson

Nu vil jeg nødig tage vores konkurrenter i forsvar, men jeg har svært ved at se, at det er Hipers fejl at en Yousee-tekniker piller deres kunde af nettet. Hvis Hiper eller Kviknet bestiller en forbindelse fra TDC, må det alt andet lige være TDC's opgave at holde styr på hvor den bliver leveret.

Du har da helt ret. Jeg er slet ikke i tvivl om at Hiper kun ønskede at leverer et godt produkt. Men jeg modtager jo ikke en leverance fra TDC, men Hiper.

Det er vi helt enige i - det er lidt af en hvepserede vi stikker hænderne ned i. Der er en grund til at de store selskaber foreløbig lurepasser og lader de nye operatører på coax syde i deres eget fedt.

Det er så ekstremt skuffende som forbruger, at vide at de valg vi træffer bliver til strategiske drillerier :( Men vi kan jo desværre dårligt leve uden TDC uden at prisen bliver virkelig høj...

Jeg skiftede BTW til Fullrate fra Hiper og har netop måtte gøre brug af fortrydelsesretten, da de hverken understøtter Bridgemode eller nogen form for offentlig ip og/eller portforwarding... :/

Men som du skriver, så kunne YouSee levere til mig allerede i morgen, hvis bare jeg hentede modemet i en butik. Det er hurtigere end Hiper eller Fullrate og formentlig også Kviknet har mulighed for at få aktiveret... Pudsigt GRRRRRR!!

  • 2
  • 0
Peter Ahlgren

Netgear C6250


Det er korrekt jeg har en Netgear C6250, End til videre har jeg endnu ikke oplevet pakke tab på linjen med det setup. Dog måtte jeg have fat i hiper og få en dynamisk ip før det kørte ordenligt.
Har oplevet at jeg mistede nettet, eller det var pfsense der blokerede mine enheder fra at tilgå nettet, med lidt googlen og biksen frem og tilbage fandt jeg ud af det var snort der lavede problemerne

  • 0
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Hvordan designet ser ud ifht. Huawei kasserne tør jeg ikke gætte på - men dem har TDC jo heller ikke i drift endnu (mig bekendt).

Så vidt jeg er orienteret, kører der pilottests p.t. (bl.a. i Vanløse og Lejre), og jeg har fået at vide, at der går meget kort tid inden de går i luften over det meste af landet. Så det bliver interessant at se hvad der sker.

Ifht. manglende adgang til CLI på kabelmodemerne - så er det altså bestemt heller ikke nødvendigt for at fejlfinde på Docsis netværk hvor man istedet hellere bygger supportværktøjer der har en mere holistisk tilgang.

Nu tager du jo udgangspunkt i, at vi kun skal fejlfinde på selve forbindelsen, og at hvad der end sker på kundens netværk er kundens eget problem. Det er et validt synspunkt at have, og noget som deles af de fleste internetudbydere i dag.

Som en up-and-coming ISP forsøger vi dog at yde en ekstra service og fx hjælpe kunden med at få optimeret sit trådløse netværk, koble en ekstra PC på osv. Her er det alfa og omega at vi har direkte adgang til CPE'en, så vi fx kan scanne for trådløse netværk, se om kundens PC får en lease fra CPE'ens DHCP-server osv.

Har du lyst til at fortælle lidt om, hvordan I hos Stofa udfører fejlfinding og kundesupport?

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere