georg strøm bloghoved

Facebook falling forever

Der er over 600 millioner aktive brugere - næsten hver tiende indbygger på jorden - og alligevel har Facebook svært ved at tjene penge. Jeg slog op i statistikken efter at have skrevet mit forrige blogindlæg, og fandt nogle overraskende tal.

Her er et link til mit forrige indlæg: http://www.version2.dk/blog/facebook-forever-47159

Lad mig starte med Socialbakers tal for Filippinerne. Landet er verdens ottende største når det gælder antallet af Facebook brugere. Det rummer 3,2 procent af verdens brugere af Facebook, mens dets befolkning kun er 1,3 procent af hele verdens. Det er godt klaret i et land hvor kun omkring tredive procent ifølge statistikken har adgang til Internettet.

Når jeg ser på tallene for andre lande, er det generelt lande med lav indkomst som oplever den kraftigste vækst i antallet af brugere af Facebook. Det gælder både i procent og i absolutte tal. To af undtagelserne er Japan og Sydkorea, nok fordi udbredelsen blev forsinket indtil Facebook var tilgængelig med de lokale skrifttegn.

Der er måske også en tendens til at væksten i Facebook er ekstra stor i migrantlande, altså relativt fattige lande hvor en stor del af befolkningen er udvandret eller søgt væk fra deres familie og ind til byerne.

Tallene fra Internet World Stats viser samtidig at brugen af Facebook er stagnerende i Nordamerika og kun vokser begrænset i Europa, mens den største absolutte vækst er i Asien og Sydamerika.

Jeg kan få helt ondt af Facebook, eller rettere af dem der har købt aktier i det.

Facebooks forretningsmodel er baseret på at de har et stort antal brugere som ikke betaler noget. Der er altså ingen indtægt, og omkostningen pr. kunde er den samme, uanset om der er tale om en risbonde som kun handler på det lokale marked, eller en vestlig teenager med et stabilt forbrug af mærkevarer.

Indtægterne skal så komme fra en række firmaer som betaler for at annoncere og for oplysninger om hvad enkelte personer og grupper har lyst til at købe. De firmaer vil meget forståeligt ikke betale særligt meget for at risbonden som køber sine varer på det lokale marked, læser deres annoncer.

Firmaerne kan også opdage at børn og unge i de fattige lande klikker på annoncer og klikker "Like" ud for varer som de aldrig nogen sinde kan have råd til at købe, så det er svært at vide hvor pålidelige de dyrt købte oplysninger om forbrugsvaner egentlig er.

Det betyder at Facebook kan være på vej ud i en situation med stigende omkostninger og i bedste fald stagnerende indtægter.

Medie og e-business sites kan opleve et lignende problem med gratister som kræver serverkraft og bruger sitet til at komme af med hvad de ønsker at fortælle, uanset om det er relevant for betalende kunder,

Sider der udbyder en gratis service vil alt andet lige tiltrække et stort antal personer som ikke har nogen penge at bruge, mens betalende kunder tænker over hvordan de bruger deres penge.

http://www.internetworldstats.com/facebook.htm

http://www.socialbakers.com/facebook-statistics

Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Torben Mogensen Blogger

Det er den model, Facebook gerne ser: Facebook bliver folks primære indgang til hele Internettet. Det er lidt samme model, som AOL havde i sin tid. Der er i det hele taget mange ligheder mellem Facebook og AOL: De gik begge på børsen med en svimlende aktieværdi, som dog hurtigt faldt, og efter et par år var AOL så godt som ingenting værd.

Det er muligt, at Facebook for at tjene penge vil indføre handel direkte på Facebook. Enten med en EBay-agtig auktionsmodel eller som Amazon, der efterhånden er lige så meget en portal for andre sælgere og for alt andet end bøger end de er en boghandel.

  • 2
  • 0
Svend Eriksen

Man kan vel bruge det samme argument med Google. Google oplever også vækst i udviklingslande, da det er der væksten af brugere af internettet er.

De firmaer som køber Google ads vil også kunne opleve at folk der ikke har råd til at købe deres produkter trykker på deres reklamer - med mindre de har lavet en geografisk blokering af deres ads.

Det er vel sagen for Internetreklamer i en nøddeskal. Den reelle vækstgrænse er ved at være nået. Tilbage er kun de fattige som strømmer til Internettet, men som ikke kan betale for de ting der reklameres for.

Godt for Internettet, men skidt for firmaer som Facebook og Google. :)

  • 0
  • 3
Lars Fischer

Forskellen ifht Google er vel, at Google tjener penge, og har gjort det i snart mange år. Det gør en masse ting nemmere ;-)

Udfordringen for Google er så, at de stort set kun tjener penge på deres kerneprodukt, den oprindelige søgemaskine. De har i årenes løb udviklet måden at tjene pengene på, men det er stadig stort set kun search der tjener rigtige penge. De penge bruger de så til at betale for alt muligt andet (Doc / Drive, G+, Picasa, Youtube, Maps, Books, etc) - ting som det ikke er klart at de har en solid plan for at tjene penge på.

  • 0
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere