Facebook er blevet kedelig?! Hvad så med min virksomheds web2.0 strategi?!

Som dedikeret social media tilhænger/evangelist blev jeg noget overrasket, da jeg for anden gang inden for kort tid hørte nogen sige, at Facebook var blevet kedelig. Det MÅTTE jeg bare grave i, for at forstå deres oplevelse ? og set med deres briller måtte jeg give dem ret.

Facebook skyllede ind over Danmark for ca. tre-fire år siden, hvor handlingerne de efterfølgende år typisk var 'opret profil' og 'find venner'. Mange fortalte, at de fandt venner fra folkeskolen, gamle arbejdskolleger og lignende, og at det var fedt og fængende.

Opfattelsen er nu, at langt de fleste handlinger er enten 'opdater din status', 'kommenter status' eller ' joined the group '. Alle tre handlinger har karakter af at afspejle private eller personlige oplevelser eller holdninger.

Tendensen er altså, at brugerne skifter fra at bygge relationer til at bekræfte relationer.

Der er samtidigt en segmentering og fraskilning i gang, og man kommer hurtigt til at kende den aktive del af brugerne bedre og bedre. Måske er det dét, der opfattes som kedeligt, for der derfor ikke sker så meget nyt' Man kender jo sine venner og deres holdninger'

Hvad så med min virksomheds web 2.0 strategi?!

Tendensen beskrevet ovenfor skal man ikke være bange for, tværtimod skal man udnytte det positivt i virksomhederne: At der bygges og dernæst bekræftes relationer. Der vil succesfuldt opstå nye enklaver, og ukendte grupper med delt passion og interesse vil komme til overfladen.

For at undgå at det bliver 'kedeligt' (og dermed en fejlagtig implementering), bør virksomhederne blive ved med at støtte op om de sociale medier. Støtten kan komme på flere måder: Giv brugerne det medie, de ønsker, og gør det let for dem. Integrer de sociale medier i Outlook. Brug medierne aktivt til at drøfte holdninger og tiltag. Udnævn ambassadører, der holder grupperne i gang. Og sørg for, at topledelsen viser deres støtte til det!

Og nu må en antropolog gerne kaste teoretisk lys på mine tanker ![Eksternt billede](http://www.version2.dk/uploads/smil3dbd4d6422f04.gif" alt=")

Kommentarer (18)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Erik Cederstrand

For mig at se har Facebook ikke noget med virksomheder at gøre. Jeg vil ikke blande mine arbejdsrelationer ind i mit privatliv, og et firma som DONG eller Fona har ikke brug for at vide hvem mine venner er, uanset hvor hippe og web2.0-agtige de gerne vil være. Jeg vil ikke være venner med dem i min fritid.

Det reducerer Facebook til fritid og fornøjelse, og ærlig talt, jeg har lige så lidt brug for at promovere mig over for 3-400 mennesker, som for for at vide, at min fætter sidder og keder sig på Danshøj Station eller har fået 1500 point i vampyr-spillet, eller at min klassekammerat, som jeg ikke har set i 15 år, har fået killinger. Og nej, hvor er de nuttede. Se billederne...

  • 0
  • 0
Brian Hvarregaard

Der er noget typisk dansk i at lægge begrænsningerne ind fra starten af og komme med undskyldning om at det ikke kan bruges til noget. Jeg mener at alle de sociale medier (twitter, facebook, osv) giver en unik mulighed for at kunne kommunikere mere umiddelbart med ens "venner". Et af problemerne er at man betragter det som et privat netværk - og dem skal man ikke handle med. Hvis vi kigger længere end vores umiddelbare mavesure jantelovs ego tillader er det en perfekt platform for små og mellemstore virksomheder at få gratis reklame og omtale.

Thomas Rosenstand har lavet en podcast om hans oplevelser med det, først i Danmark óg nu i USA: http://www.thomas-rosenstand.dk/sociale-medier-danmark

  • 0
  • 0
Michael Meisner

Er det i virkeligheden ikke bare et spørgsmål om, hvad der er nyttigt og skaber værdig, og hvad der blot har "nyhedens interesse".

Facebook havde, og har stadig i visse kredse, nyhedsinteresse, især blandt de som føler for at kommunikere (grænsende til udstille!) hvad-som-helst, hvor-som-helst, og ikke mindst når-som-helst. Nogen egentlig værdi skaber Facebook vil kun for de færreste. Fokus (Facebook) er at skabe relation mellem mennesker, men interessant nok viser Facebook sit virkelige potentiale når fokus netop ikke er enkeltindivider, men der i mod "sager" (f.eks. Hopenhagen ell. lign.). De som har alderen til det vil huske termer som "nyhedsgrupper".

Måske bør det netop være denne lærdom, der bør huskes og inkluderes når virksomheder udvikler og implementerer en såkaldte web 2.0 strategi. Og helt ærligt kommer det vel næppe som den helt store interesse; At de fleste af os, for de fleste af os, lever et temmelig ordinært og uinteressant liv. Min Facebookforside er således blot en akkumulation af flere livs kedelighed. Lejlighedsvis forsøges desperate forsøg på at udstille denne kedelighed. Ofte med succes. Det er den rene ynk! Og det skaber ingen værdi overhovedet.

Måtte dette blot stå klart for flere - specielt på Facebook.

Jeg ved jeg kommer til at fremstå som kedelig (men Erik, jeg håber du tilgiver mig :) ), men med udsagn som: "Brug medierne aktivt til at drøfte holdninger og tiltag. Udnævn ambassadører, der holder grupperne i gang. Og sørg for, at topledelsen viser deres støtte til det!", står det mig ikke klart om ønsket med brugen af digitale medier skal erstatte menneskekontakt. Eller være et supplement. I fald det første melder jeg helt og aldeles fra. I fald det sidste spørger jeg blot ind til værdien. Sjældent er det mere værdifuldt at samle virksomhedens skarpeste hjerner to timer i et isoleret møderum. Skal den slags erstattes? Fang venligst min pointe: Hvilken VÆRDI har alle disse nye ting for virksomheden og for individet? Det skal besvares kritisk.

Ps. Jeg er iøvrigt selv stor tilhænger at brugen af digitale medier. Med alt med omtanke!

Med venlig hilsen
Michael

  • 0
  • 0
Erik Østergaard

@Michael Meisner: Langt hen af vejen er jeg enig med dig. De digitale medier er et supplement til menneskekontakt, men et nyttigt, brugt og stærkt voksende supplement. Der er stor forskel på brug og udbredelse fordelt på grupperinger, alder og kulturer, og det er disse forskelle, der skal belyses for at kunne sige, om det er kedeligt, tidsspilde eller lignende - både privat og professionelt.

Og mht værdien er det dokumenteret hyppigt, at sociale medier i virksomhederne giver hurtigere vidensdeling, hurtigere adgang til viden og eksperter og lavere kommunikationsomkostninger.

/erik

  • 0
  • 0
Brian Hvarregaard

@Michael: Facebook skaber i den grad værdi - problemet med den er at du selv skal udnytte det. HVis du kun bruger den til dine venner fra gymnasiet eller lignende - så kan jeg sagtens følge dig at du ikke får noget værdi. Men der er jo ingen der kommer og forærer dig værdien, du skal selv skabe den.

Jeg kender flere virksomheder (specielt dem der bruger webshops) omkring 20% af deres omsætning (og voksende) kommer fordi deres virksomhed er på facebook/twitter og de slår tilbud op den vej. Der er en enestående mulighed, man skal bare gribe den.

En anden af de virksomheder jeg har min gang i benytter det også til at kommunikere med partnere og kunder, det øger opmærksomheden og der er da også skabt omsætning den vej igennem.

Det er fint at læne sig tilbage og mene at Facebook ikke har nogen betydning for min virksomhed. Men hvis ikke du har forsøgt at bruge det til andet end gymnasieklassens årbog - og ikke har i sinde at prøve at tænke lidt bredere end den avis reklame der har været i lokalavisen de sidste 10 år. Så tror jeg alligevel at løbet er kørt og man lige så godt kan rulle om på ryggen og dø!

Jeg synes man burde det klassiske spørgsmål: Har du /din virksomhed råd til IKKE at bruge sociale medier?

  • 0
  • 0
Michael Meisner

Hvis det virkeligt er rigtigt at: "...mht. værdien er det dokumenteret hyppigt, at sociale medier i virksomhederne giver hurtigere videndeling, hurtigere adgang til viden...", hvorfor er der så så få tal. Jeg tror vi to har læst de samme analyser (dem du henviser til), men fælles for næsten dem alle er at de beskæftiger sig med implementering af sociale medier i virksomheder der netop kunne drage nytte af dét. Hvad jeg opponerer mod er sådan en næsten bevidstløs argumentation af nytten af brugen af, nå ja, både sociale medier og for den sags skyld også internettet.
Lad os lege en leg: Lad os prøve at bruge al vores intelligens på at identificere brancher og virksomheder der ikke ville have nytte af web 2.0. Hvor lang ville den liste blive?

Bortset fra at jeg faktisk ikke er enig i at der findes hyppige entydige og objektive analyser, der påviser værdien af web 2.0. I hvert fald findes der ligeså mange analyser, kvalitativt i samme klasse, der viser hvor meget tid folk spilder på ikke-relvant computerbrug.

Get my point?

Mvh.
Michael

  • 0
  • 0
Michael Meisner

@Brian: "Facebook skaber i den grad værdi ... omkring 20% af deres omsætning (og voksende) kommer fordi deres virksomhed er på facebook/twitter og de slår tilbud op den vej" - er jo netop argumentet for at Facebook, og Twitter for den sags skyld også, ikke i sig selv skaber værdi! Værdien ligger jo i at folk benytter Facebook, og derfor ser diverse annoncer. Hvis (når) interessen for Facebook falder, og der kommer noget nyt som bliver hyped, så vil samtlige e-shop's flytte deres annoncekroner til dette nye, der hvor deres potentiale søger hen. Så Facebook (eller lignende) kan altså undværes.

Kommentar til dit andet eksempel: Mon ikke et telefonkald, den personlige relation, ville være lige så stor en succes?

Misforstå ikke: jeg er også fascineret af web 2.0, 3,0 og så videre. Og jeg mener også der er værdi at hente. Min holdning er bare den at vi pt. bevæger os på stenalderniveau i relation til at forstå hvad alle disse nye ting kan gøre for og med os. Grænsende til at det ind i mellem kan være en smule skræmmende.

Og en smule ydmyghed og større omhu med at forstå tingene syntes jeg er passende, i stedet for bare at løbe tankeløst afsted. Og så betyder det intet for mig at tingene tager lidt længere tid.

Mvh.
Michael

  • 0
  • 0
Erik Cederstrand

Det er fint at læne sig tilbage og mene at Facebook ikke har nogen betydning for min virksomhed.

Jeg ved ikke om den var møntet på mig, men min kommentar var skrevet som "forbrugeren" af Facebook. Et par af kommentarerne her fremhæver Facebook som en unik måde at reklamere og skaffe kunder. Det er jeg slet ikke i tvivl om. Men ved at reducere Facebook til en klassisk indhold+reklame model, er det bydende nødvendigt, at indholdet er tilstrækkeligt interessant til, at jeg som forbruger vender tilbage. Og dette indhold er for mig ikke til stede - der er for meget skidt og for lidt kanel.

Web 2.0 bør mindske afstanden mellem virksomhed og forbruger. Dels ved at tilbyde kunden "interaktion" og self-service (vel at mærke på en måde, som sparer kunden reel tid), dels ved at være mere til stede og åben og invitere kunderne indenfor via blogs, twitter, fora osv. Ved at skabe et community omkring sig er virksomhederne med til at skabe loyale kunder. Vi skal væk fra dem/os tankegangen og i stedet inddrage kunderne (uden at gå over gevind og misbruge dem som gratis support/test/produktudvikling).

  • 0
  • 0
Brian Hvarregaard

@Michael: Problemet er at vi som brugere af Sociale medier ikke udnytter det godt nok. Så enhver analyse der foretages belyser kun den nuværende brug. Kigger man på USA og sammenligner, er de flere år foran med brugen af sociale medier, både til vidensdeling, men måske mere som en operationel model for hvordan man når ud til kunder.

Herhjemme er vi mere tilbageholdende med at bruge sociale medier som et offensivt medie - hvilket gør netop at vi kun ser muligheden for videndeling (wikier og ikke så meget facebook og twitter). Hvis vi betragtede dem på linie med en avis hvor dem man har på facebook eller twitter er abonenter - så er vi nået langt.

Noget af det der holder virksomheder tilbage er at de ikke ved hvad de skal stille op (her kommer mit sure opstød igen), og i stedet for at hænge i undersøgelser tør begive sig ud og prøve tingene af i praksis og se hvad det giver af publicity, netværk og i mange tilfælde ekstra ordrer)

Men jeg gad godt høre, hvordan I bruger sociale medier, eller hvorfor i ikke gør det! HVorfor er de kedelige for en virksomhed - er det ikke bare virksomheden der er for stiv og ikke tilpasset til markedet?

  • 0
  • 0
Brian Hvarregaard

Mon ikke et telefonkald, den personlige relation, ville være lige så stor en succes?

Problemet opstår i at de fleste forbrugere (the long tail) ikke er interesseret i at blive ringet op. Vi sidder sent om aftenen og kigger på nettet efter tilbud, vi næsten forskanser os fra at læse ligegyldige reklamer der kommer ind i postkassen - men med sociale medier vælger vi til i stedet for at vælge fra. Det gør at den gruppe du har på facebook er væsentlig mere interessant, rent reklamemæssigt, end dem du kan nå gennem en avis.

Min holdning er bare den at vi pt. bevæger os på stenalderniveau i relation til at forstå hvad alle disse nye ting kan gøre for og med os. Grænsende til at det ind i mellem kan være en smule skræmmende

Fuldstændig enig - der er samtidig behov for en holdningsændring, således vi kommer lidt mere ud over kanten og ikke er bange for at kommunikere til vores kunder at vi altså er her for at tjene penge og ikke for at være synlig på facebook, "for det skal man jo".

@Erik:[Re: Det skal bruges aktivt]: Problemet med at mindske afstanden og gøre det hele mere "bruger-venligt" er at brugerne/kunderne er på facebook. HVis man vil i kontakt med dem er det der man skal gå hen.

  • 0
  • 0
Martin Kofoed

Et af problemerne er at man betragter det som et privat netværk - og dem skal man ikke handle med.

Ok, så du mener, det er snæversynet at skærme sin privatsfære?

Jeg har det lige omvendt: styrken ved socoale netværk er netop, at det er private netværk, hvor man selv bestemmer, hvem der skal kigge med. Nu ved jeg ikke, om du normalt færdes i reklamebranchen, i så fald kan jeg da til en vis grad godt sætte mig ind i det frustrerende i, at man har over en million danskere, man ikke kan nå. Personligt finder jeg det befriende ... :-)

  • 0
  • 0
Erik Cederstrand

Hvis vi betragtede dem på linie med en avis hvor dem man har på facebook eller twitter er abonenter - så er vi nået langt.

Det er jeg ikke enig i. I så fald ville Facebook være en gratisavis, og det er faktisk ret rammende for min holdning til Facebook. Indholdet er for lidt og for dårligt i forhold til den pris jeg betaler (min tid).

  • 0
  • 0
Michael Meisner

@Brian: Men hvorfor ikke forstå mere i dybden, inden vi kaster os ud i eksperimenter:

Jeg kunne f.eks. godt tænke mig at der blev grundforsket lidt i alt det her med relationer mellem mennesker. I min optik, på baggrund af erfaring med at lave marketings- og kommunikationsprojekter, er Facebook (eller lign.) interessant og en nyhed fordi den er 'direkte'. Men det betyder ikke at den er effektiv f.eks. i ration til at formidle et salgsbudskab.

En af hemmelighederne ved god kommunikation (og markedsføring) er at "skjule" det virkelige budskab. Og så finde en 'bærer' der kan bane vejen for formidleren, til modtagerens hjerte eller hjerne. Altså et ekstra objekt mellem modtageren og budskabet. I relation til f.eks. Facebook kan det illustreres således: At en sag, f.eks. katastrofen i Haiti får nogle mennesker til at finde sammen i en gruppe, og derfor lærer de hinanden at kende. Dette som alternativ til den direkte; Vi kender ikke hinanden - vil du ikke være min ven. Jeg tror på at relationen bygget op på baggrund af noget uden for os individer holder bedre. Som f.eks. denne debat: Vi to ville sikkert kunne mødes og diskutere i timer, og måske ende med at være enige eller uenige, men venner.

Dette er vigtigt for virksomheder. For deres medarbejder gider faktisk ikke beskæftige sig ufokuseret med ting som ikke er nyttige for dem, spare tid eller på anden måde skaber værdi. Og dette skal opfattes umiddelbart, interessen mistes på få øjeblikke.

Og inspiration fra udlandet f.eks. USA er naturligvis altid relevant. Der kan læres meget. Både til den gode og den dårlige side. Jeg ved ikke om der, hverken absolut eller relativt, skabes mere værdi andre steder i veden (ved brug af web 2.0), men det kunne jeg da godt tænke mig at høre om. Jeg tvivler.

Mvh.
Michael

  • 0
  • 0
Brian Hvarregaard

@Erik: Min model:
(på grænsen til Off Topic - jeg ved det)
Jeg har en butik hvor vi sælger en vare, lad os bare sige at det er parfume. Jeg har en gruppe på facebook hvor almindelige personer kan blive "fan/ven" af min butiks profil. Jeg skriver rundt til alle mine kunder at de kan følge os på facebook og det vil give dem adgang til de nyeste tilbud. Jeg skriver på min profil når der kommer nye varer (nu fører vi også XYZ) og når jeg har tilbud skriver jeg også rundt (Tilbud indtil 1. marts ved at bruge denne rabatkode).

Det der sker er at jeg som forbruger får værdi i form af tilbud, jeg er så begejstret at jeg sender det til mine venner/veninder på facebook. Jeg har øget min kundebase med fx. 20%. Som ejer af en webshop eller lignende er jeg i tættere kontakt med mine kunder - jeg får en større kundebase end jeg med mit budget kan skabe mig ellers.

  • 0
  • 0
Erik Cederstrand

Min model: Jeg har en butik hvor vi sælger en vare, lad os bare sige at det er parfume

Jeg ser din pointe, og jeg mener der er reel værdi i en "viral" model, hvor venner (eller andre, man stoler på) anbefaler et firma eller en vare. Reklameblokke på Facebook eller i gratisaviserne er for mig ca. den mest utroværdige kilde til information, som jeg kan forestille mig.

Men så er vi tilbage til min første kommentar, og jeg må tilslutte mig Martin Kofoed i mit ønske om at skærme min privatsfære. Det kan være jeg er gammeldags, men jeg vil ikke være reklamesøjle på Facebook for de firmaer, jeg er kunde hos. Skift din parfume ud med kondomer og du vil se, hvad jeg mener.

  • 0
  • 0
Erik Cederstrand

Vi sidder sent om aftenen og kigger på nettet efter tilbud, vi næsten forskanser os fra at læse ligegyldige reklamer der kommer ind i postkassen - men med sociale medier vælger vi til i stedet for at vælge fra

Men er det tilbudene vi opsøger, når vi går på Facebook? I så fald skulle reklamerne jo have en værdi i sig selv. Facebook er endnu ikke en brugerdrevet udgave af Forbrugerrådet, i modsætning til f.eks. edbpriser.dk, hvor jeg går hen med det ene formål at opsøge tilbud fra troværdige virksomheder.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere