per andersen bloghoved

EU’s forsøg på markedsregulering: Gode intentioner, men hovedløst

Affødt af den aktuelle diskussion om EU, Vestager og Google bør man måske tage ved lære af historien og se på, om EU’s kampe mod dominerende produkter på IT-markedet har haft nogen effekt tidligere.

Mange husker sikkert ”browser krigen” og den skarpe kritik af Microsoft’s bundling af Internet Explorer sammen med operativsystemet. Det var en torn i øjet på mange – ikke mindst konkurrenterne! Det er også uforskammet af innovere nye, integrerede produkter, kan man sige.

EU var sådan cirka 10 år efter USA i denne diskussion, da man i USA allerede i slutningen af 1990erne diskuterede det uhensigtsmæssige i, at Microsoft udnyttede sit salg af operativsystemerne til at forære en browser væk, når nu andre gerne ville tjene penge på at sælge en browser.

I EU førte det i 2009 til, at Microsoft lovede Europa at droppe bundlingen af Internet Explorer med operativsystemet. Mange husker, hvordan vi så skulle trækkes med et skærmbillede, der fortalte os, at der var andre browsere end Internet Explorer på markedet, og om vi nu også var sikker på, at vi ville vælge den ene frem for den anden.

Illustration: Privatfoto

Ingen effekt

Når man nu i dagens diskussion hører fx Forbrugerrådet Tænk stå frem i et forsvar for Vestager og argumentere for, hvor godt denne politik var omkring browsere, kan jeg ikke lade være med at gøre opmærksom på, at det er det rene vrøvl. EU’s politik på browser-området har ikke haft den ringeste effekt ud over at koste skatteyderne et større millionbeløb.

Man behøver blot at kaste et blik på udviklingen af markedsandele gennem årene for at konstatere, at der ingen effekt har været fra denne unbundling af Internet Explorer. Det er tydeligt, at EI’s markedsandel var markant nedadgående længe inden aftalen – og når Microsoft var føjelig, var det sikkert kun fordi, man allerede havde set kampen tabt.

Faktisk er graferne over markedsandele et skoleeksempel på udbredelse af produkter i et frit marked – helt uden kontrollerende regulering. Når Microsoft tabte markedsandele var det fordi produktet var dårligt, havde mange fejl og langsommere end konkurrenterne. Og fordi Microsoft begik den fejl at fjerne fokus fra Internet Explorer som et strategisk produkt.

I det hele taget er denne måde at regulere et marked på ikke specielt intelligent. Det svarer til, som jeg fortalte min musiker-halvdel, at når hun tog ud at spille et job, måtte hun ikke have sine CDere med for at sælge dem, men kun måtte sælge sine CDere, hvis hun havde alle mulige andre orkestres CDere med også (jo, jo, der er da stadig nogle, der bruger CDere!).

Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kristian Kjærgaard

Man behøver blot at kaste et blik på udviklingen af markedsandele gennem årene for at konstatere, at der ingen effekt har været fra denne unbundling af Internet Explorer.

Henviser du til w3schools' statistik som du viser i grafen? Deres statistik (se http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp) er indsamlet fra deres logfiler. De er en global side med besøgende fra hele verden og pga. indholdet af w3schools.com må de besøgende siges at være en stærkt selekteret gruppe og ikke repræsentative for baggrundsbefolkningen. EU's direktiv var jo ikke kun for alle globale besøgende på w3schools.com, men på den generelle europæiske internetbruger.

Den viste browserstatistik er det væsentligste argument i artiklen her, men skyder ved siden af målet. Selvom EU's direktiv måske var ligegyldigt for udviklingen, så kan den viste statistik ikke bruges som argument derfor.

Per Andersen

Det er korrekt, at mit argument hviler på fakta. Nemlig browser-andele af markedet. Det er også korrekt, at de viste tal er på verdensplan. Det bliver der stillet spørgsmålstegn ved uden i øvrigt at præsentere anden evidens, der siger noget andet.

Lad os derfor se på markedsandele i Europa. Jeg har ikke fundet nogen samlet statistik fra en lang periode, men har stykket det sammen fra to kilder: https://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_web_browsers#AT_Internet_In... (Wikipedia) og http://www.statista.com/statistics/269881/market-share-held-by-internet-... (Statista).

Da jeg ikke kan indsætte figur her, må I nøjes med tallene:

Explorer / Crome / Firefox - i % primo år eller så tæt på som tallene findes
2007 67 0 28
2008 66 1 28
2009 58 2 33
2010 57 6 30
2011 NA NA NA
2012 31 27 31
2013 24 35 29
2014 19 40 25
2015 16 43 23

Sammenlignes med det globale billede ses der overordnet den samme markedsudvikling. Dog havde Internet Explorer en større markedsandel i Europa end WW både før og efter unbundling i Europa. Men tabet af markedsandel for Microsoft var stort set den samme: WW var den 25 procentpoint fra 2009 til 2012 og i Europa var den 27 procentpoint i samme periode.

Vi kan altså igen - og netop med basis i disse tal - konstatere, at der ikke blev set nogen effekt i Europa, der var anderledes end den globale udvikling, og at der ikke var nogen speciel effekt ved aftalen i 2009.

Hvis nogen mener, at der var en effekt i Europa fra aftalen i 2009 kan jeg da kun opfordre til at fremlægge fakta for dette.

Gert Madsen

"Faktisk er graferne over markedsandele et skoleeksempel på udbredelse af produkter i et frit marked – helt uden kontrollerende regulering"

Og man kan finde en tilsvarende graf, fra da Internet Explorer gik fra ingenting til dominans - helt uden kontrollerende regulering.
Man skal ikke underkende effekten af en trussel om mærkbare sanktioner.

Christoffer Gullestrup

@Kristian Kjærgaard

Du har ret, der er en smule bias, hvad angår målgruppen for den pågældende hjemmeside, men i det store billede er tendenserne de samme for alle typer af brugere.

Jeg har arbejdet med webanalyse i knap 10 år og har løbende fulgt med i udviklingen for browsere på forskellige websites med anseelige mængder af trafik, og tendenserne du ser på w3schools er de samme, med små variationer, på øvrige websites.

Så Per Andersen's tese er stadig valid, for den viser tendenser, og så er det mindre vigtigt, om det er præcis 30,3% eller 33,0%

Kristian Kjærgaard

Lad os derfor se på markedsandele i Europa. Jeg har ikke fundet nogen samlet statistik fra en lang periode, men har stykket det sammen fra to kilder: https://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_web_browsers#AT_Internet_In... (Wikipedia) og http://www.statista.com/statistics/269881/market-share-held-by-internet-... (Statista).

Uddraget her viser to forskellige statistikker, indsamlet fra to forskellige kilder, og ingen af dem har overlap hen over 2010 hvor direktivet blev indført. Belæget her er heller ikke super godt til artiklens påstand.

Vi har haft to forskellige diskussioner, 1) om artiklens påstand er korrekt, og 2) om belæget var brugbart. I øvrigt er artiklens påstand ganske interessant.

Log ind eller Opret konto for at kommentere