EuroPark - når “don’t be evil” ikke er firmamottoet

Jeg har fået en bøde. Eller rettere, jeg havde indgået en aftale ved at parkere mit køretøj på et afgrænset område, som var afpatruljeret af nidkære private p-vagter. En aftale, jeg desværre ikke overholdt, hvilket tillod dem at placere et girokort under vinduesviskeren. Hvor uforsigtig af mig.

Tjansen som parkeringsvagt er blandt bundskraberne når vi taler job-prestige, kun slået af en beskæftigelse som reklameomdeler eller rengøringsassistent (hvilket er underligt, begge dele er er ærlige erhverv). Parkeringsvagtens selvforståelse som en værdsat vedligeholder af orden og garant for farbare brandveje er åbenbart fjernt fra den folkelige opfattelse. Lidt ligesom når kabinepersonalets fagforening fortæller, at medlemmerne skam er betroede sikkerhedsmedarbejdere som bare serverer kaffe i ventetiden mellem katastrofer - og ikke luftbårne servitricer med et udvidet førstehjælpskursus i baghånden. Parkeringsvagtens egentlige formål her i livet er at kradse penge ind for deres arbejdsgivere.

Nå, men jeg opdagede heldigvis bøden i forruden før knægten med det lavprestigiøse job kunne nå at flygte i sin lille firmabil. Han accepterede at tage bøden tilbage med ordene “det er ok”. Flink fyr. Great success!

Den varme følelse af at have undgået at betale 510 kr. ved anvendelse af en kombination af snarrådighed og god overtalelsesevne varede en måneds tid, indtil rykkeren kom ind ad brevsprækken. Så begyndte mand-mod-dyne-dansen:

1) Jeg klagede og fortalte at parkeringsvagten havde accepteret at tage bøden tilbage

2) Europark: Vi har desværre smidt din indsigelse væk!

3) Jeg klagede og fortalte at parkeringsvagten havde accepteret at tage bøden tilbage

4) Europark: Vi fastholder afgiften da den er lovligt pålagt

5) Jeg klagede og fortalte at Europark via parkeringsvagten havde accepteret at tage bøden tilbage, uanset at denne måtte være pålagt lovligt. Og at deres parkeringsvagt altså havde sagt "det er ok"!

6) Europark: Vi fastholder afgiften da den er lovligt pålagt. (Ikke et ord om at de havde spurgt parkeringsvagten om noget som helst)

7) Meget pædagogisk forklarede jeg, at jeg godt var klar over at bøden var lovligt pålagt, men at Europark via parkeringsvagten havde accepteret at annullere den og at deres interne arbejdsgangen tilsyneladende ikke fungerede siden backoffice ikke havde fået informationen.

8) Inkasso-firma (i øvrigt ejet af Europark): Vi har modtaget din sag til inkasso

Her var jeg klar til at gå til byretten. Europark havde bevidst ikke brugt tid på at undersøge indsigelsen, endsige blot at læse den, så det ud til. Jeg mente at have en god sag, indtil en advokat i familien spurgte ind til om jeg kunne bevise at vi havde indgået en aftale om at jeg ikke skulle betale. Aftalen var mundtlig, så svaret var nej. Advokatens råd var, at betale regningen. Byretten afgør i forhold til hvad man kan bevise, ikke hvad der er retfærdigt, som han sagde. Så jeg betalte med ærgrelse.

Hvis markedet består af konversationer som postuleret i “The Cluetrain Manifesto”, må Europarks opfattelse af konversationer medføre et pres på det lidet populære foretagne.

Efterfølgende har jeg da også oplevet modvilje hos både en administrerende direktør og dennes rådgiver (mig) mod at udlicitere kontrollen af organisationens +400 parkeringspladser til dette nidkære selskab. Ikke som følge af egne oplevelser, forstås, men fordi vi ikke ønskede at direktørens kunder skulle generes af et selskab med så ringe et ry og så kritiseret en opførsel.

God service og et godt rygte er hjørnestene i at have en velfungerende forretning i internettets tidsalder, som Jeff Jarvis hævder i “Hvad ville google gøre”. Om så genstanden for Jarvis' beundring, Google, lever op til deres motto “don’t be evil” er en anden diskussion. Jeg er langtfra den eneste, der har haft problemer med Europark, hvilket en hurtig google-søgning viser, så måske vil presset vokse og få selskabet til at ændre kurs.

Men Europark er kun et blandt flere eksempler på, at gode konversationer og god service ikke er målet for alle virksomheder eller myndigheder. Her er to andre:

  • når Apple først sender dig regningen for et køb hos iTunes en dag eller to efter du har oplevet glæden ved din nye app eller musiknummer. Smerten ved at betale penge fjernes fra selve interaktionen med iTunes og du lokkes dermed til at fortsætte din shopping spree.

  • når kommunen kræver, at du ansøger om boligstøtte selvom den vist egentligt har alle de nødvendige oplysninger for at kunne tildele den automatisk. Det sparer penge på de pressede kommunale budgetter.

Hvad er dine bedste eksempler på at “don’t be evil” ikke er firmamottoet?

Kommentarer (48)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jacob Christian Munch-Andersen

Nu skal jeg forklare dig hvorfor det var så let at forhandle med p-vagten: Han har ikke lyst til at blive udsat for vold. Det kan da godt være at du ikke havde gjort ham noget ondt, men det kan han ikke se. Når en kunde begynder at "diskutere" er der potentielt optræk til ballade og det gælder for ham hovedsageligt om at slippe ud af situationen, det gjorde han så på en desværre ikke særligt rutineret måde.

Betal din bøde, og lad i fremtiden p-vagten gøre sit arbejde. Uanset hvor venligt du foregiver at henvende dig er det ikke rart for en p-vagt at diskutere med en "kunde".

  • 23
  • 7
Michael T. Jensen

Jeg fik på et tidspunkt en rykker fra Europark, for en regning, jeg aldrig havde modtaget. Jeg skrev retur og bad om dokumentation og om fjernelse af rykkergebyret. Dokumentationen modtog jeg noget senere, hvilket fik mig til at modsætte mig deres krav. Jeg var ganske enkelt ikke enig med dem.

Jeg ringede derfor til Europark og blev henvist til deres advokat, som tog sig at denne form for henvendelser. I telefonen fik jeg et møgfald, som jeg aldrig glemmer. Den kvinde jeg fik i røret, hørte kun kort i starten på hvad jeg sagde, men råbte (og jeg mener råbte!) herefter trusler om yderligere gebyrer og stævning, hvis jeg ikke betalte. Jeg bad hende i en kort pause i råberiet (med rolig stemme) om at tale ordentligt til mig og i det mindste høre på hvad jeg havde at sige. Dette fik hende til at smide røret på.

Jeg sendte herefter en mail, stilet direkte til advokatkontorets partnere, hvor jeg beskrev min henvendelse og telefonsamtalens forløb for dem. Jeg ved at beskederne er blevet læst, men jeg modtog aldrig noget svar (og endte naturligvis med at betale dummebøden, som man jo pænt gør, når man er oppe mod nogen, som er væsentlig større end en selv - fx rockere eller mafiaen).

Hvis Europarks parkeringsvagter frygter vold, kan jeg på sin side godt forstå det. Når man ved at tryk avler modtryk, og Europark i den grad leverer tryk, må det være ubehageligt at vandre gaderne tynde med "Europark" stående i selvlysende bogstaver på ryggen.

  • 17
  • 1
Lars Madsen

Jeg har haft en god og en dårlig oplevelse med europark.
Den gode: Havde været i DGI-Byen med min datter for at svømme. Købte parkeringsbillet. Efter svømningen lå der en parkeringsafgift i foruden, forundret læste jeg "billetten lå med bagsiden opad". Hmmm, det var faktisk rigtigt, billetten havde vendt sig om, sikket lidt træk, uden at jeg havde bemærket det.

Godt hjemme igen ringede jeg og fortalte min historie, de sagde jeg bare kunne sende billetten og afgiftsbilaget med posten til dem, så var det fint. Kan jeg ikke bare skanne og maile dem? Jo sagde de, det gjorde jeg og alt var godt.

Den knap så gode: Skulle hente noget grillmad fra den næsten lokale kineser, parkerede nok lidt for tæt på hjørnet, dengang var afstanden ikke markeret. Efter et par uger modtog jeg så en rykker for afgift med posten. Beskrivelsen passede sådan set fint med forseelsen, men de havde ikke sat noget bilag under viskeren oprindeligt. Det troede jeg at de skulle, men åbenbart ikke.

  • 0
  • 0
Palle Pallesen

Jeg synes det er en smule uklart hvad argumentet er, fra skibentens side, for at parkeringsvagten skulle trække bøden tilbage, udover at bøden "blev opdaget i tide". Der er vel ikke en fortrydelsesret på ulovlig parkering som man benytte sig af hvis man er hurtig nok...

Derudover synes jeg den snobede tone i indlæggets indledning er ganske usympatisk.

  • 17
  • 7
Peter Nørregaard Blogger

Palle, der var intet ulovligt ved parkeringen - du forveksler aftaleretten med trafiklovgivningen.

En aftale indgået med en repræsentant for et firma er som udgangspunkt en aftale indgået med firmaet, hvis ellers man er i god tro. Og det var jeg. Så argumentet for ikke at skulle betale fra min side er ganske simpelt, at vi havde en aftale som blev brudt af Europark. Dét gør mig lettere gnaven.

Hvis nu beskeden fra fyren i stedet havde været "det kan jeg ikke gøre, henvend dig til kontoret" havde sagen været en anden. Men så havde jeg jo heller ikke haft den festlige oplevelse af kontakt-dansen med Europark. Og her fik jeg en god lejlighed til at blive gnaven for anden gang.

  • 7
  • 7
Bjarne Rasmussen

Jeg bruger Picassa og betaler for plads til mine billeder. Jeg har et par gange oplevet at der har været tekniske problemer med Picassa - her er mulighen at support at skrive på et åbent forum, hvor hjælpen for det meste består af gæt fra andre frivillige forum brugere.

Jeg er en stor fan af Google, men er også kritisk i forhold til hvor "gode" de faktisk er.

  • 1
  • 5
Torben Mogensen Blogger

Jeg bor i et tofamiliehus. Skat har oplysninger om ejerandele for hus, lån, m.m., men alligevel er feltet med fradrag for realkreditlånsrenter ikke forududfyldt i selvangivelsen (angiveligt med flere ejere som begrundelse), så hvis man glemmer at udfylde dette felt, så får man ikke fradrag.

Det er selvfølgelig ikke det store besvær at udfylde feltet, men når nu Skat har oplysningerne allerede, hvorfor regner de det så ikke ud selv? Det er f.eks. ikke noget problem for dem at udregne ejendomsskat (= indtægter for Skat) i forhold til ejerandele.

  • 4
  • 0
Anonym

Jeg erkender blankt på stedet, at jeg engang har krammet en P-vagt..

Det skete, da jeg parkerede motorcyklen på Fisketorvet og ikke kunne finde en MC-plads. For ikke at få en p-afgift kontaktede jeg den lille ( og lidt nuttede ), kvindelige P-vagt, som patruljerede derinde. Hun kendte ikke til nogen MC-plads, men jeg kunne parkere i et hjørne - så skulle hun nok passe godt på den ( hun var den eneste, som havde vagten derinde ).

Det takkede jeg for og sagde, at jeg så ville give hende noget, hun sikkert ikke fik på jobbet hver dag ( ingen sjofle tanker, tak ) - hun skulle da have et kram. Hun så dog lidt nervøs ud, da den 188 cm høje, kevlarindkapslede skaldepande rakte ud efter hende, men hun tog imod krammet og gik videre med et stort smil på læben. Hun smilede stadig, da jeg hentede "cyklen"...

Hvad er pointen i det her?!?!? INGEN OVERHOVEDET..

Det er dog også et underligt sted at skrive om P-afgifter på... Så vidt jeg husker, er det kun Politiet, som kan uddele P-bøder.

  • 18
  • 2
Jens Schumacher
  1. Jeg parkerer ulovligt
  2. Jeg bliver pålagt en afgift.
  3. Jeg betaler samme dag på internettet og får en kvittering af deres system. (Det er mig som var en klovn)
  4. Jeg får en rykker med rykker gebyr for ubetalt bøde.
  5. Jeg skriver til dem at jeg har betalt via nettet. (1 min af min tid)
  6. De skriver at at de ikke kan se min betaling i systemet og at jeg skal sende dokumentation fra min bank osv osv via snail mail til dem hvis fastholder at ha betalt ellers ryger den til inkasso.
  7. Jeg skriver til dem igen og giver dem nummeret fra den kvitering jeg fik af deres betalings system og at det ikke kan være mit problem hvis de ikke kan hitte ud af deres eget system. (2 min af min tid)
  8. Euro park sender mig til inkasso.
  9. Jeg gør insigelse hos inkasso firmaet da jeg har betalt regningen. (5 min af min tid)
  10. Inkasso firmaet dropper sagen.
  11. Jeg parkerer ulovligt gå til 1.

Jeg har været samme løkke igennem 3 gange nu.
Alt i alt er det meget tilfredsstillende at jeg bruger max 10 minutter pr regning mens euro park bruger en hel del tid plus omkostningerne til inkasso.

Mit råd til alle. Hvis i er nød til at betale til euro park så gør det via nettet. Det er en fest :-)

  • 28
  • 1
Peter Nørregaard Blogger

Det er herligt at der også er gode oplevelser med p-vagter :) Min egen var dog ikke specielt nuttet - tilgivelsen havde nok været nemmere i så fald.

Hvorfor parkering som emne her på bloggen, spørger Mads og Henrik: Oplevelsen med Europark huskede mig på, at der stadigt er modstandslommer mod "internettes love" om forbrugermagt og om optimal servicering af forbrugerne som forudsætning for overlevelse på længere sigt. Jeff Jarvis fortalte i sin bog om hvordan Dell ændrede adfærd efter at have lært lektien om dårlig kundeservice. Og måske er der slet ikke tale om den sidste modstand, men i stedet opskriften på at tjene gode penge i lang tid fremover. Torben gav eksemplet på SKAT, jeg selv på Europark, Apple og boligstøtte. Har du et?

  • 4
  • 4
Peter Mogensen

... da Bill Gates blev adspurgt:
"So that would be the philosophical difference between Microsoft and what Google is up to at this point?"

Og svarede:
"Well, we don't know everything they are up to, but we do know their slogan and we disagree with that."

http://news.cnet.com/2100-1082_3-5863514.html

... ok ok... Bill havde nok et andet "slogan" i tankerne, men man kunne fristes til at kalde det et freudian slip.

  • 3
  • 0
Peter Holm Jensen

fra et af de der firmaer der altid er bøvl med, resultat jeg handler ikke i den butik mere, hvis bare 3 % stopper med at handle i den føtex skal piben nok få en anden lyd.

PS: jeg har ikke noget imod at parkering reguleres, jeg har noget mod arrogante firmaer.

PSS: jeg handler også helst i Brugsen, den ejer jeg jo selv :-)

  • 5
  • 0
Niels Didriksen

Jeg er af den opfattelse, at arbejde for Europark eller kompaner, moralsk er det laveste vi har. At et privat firma får sær-regler uddelt, der tilsidesætter et hav af retsprincipper og rettigheder alene for at få en forretningsmodel til at køre rundt, er under al kritik.

Jeg kan anbefale folk at fravælge at handle hos virksomheder, der er kunder hos dem, og gør gerne virksomhederne opmærksom derpå.

Mit råd til alle. Hvis i er nød til at betale til euro park så gør det via nettet. Det er en fest :-)


Helt enig. Det kan godt ske, de er mestre i at dele svinske dummebøder ud, men det med de interne arbejdsgange kan godt være lidt en hurdle for dem. Derfor er her min teknik:

  1. Jeg parkerer...! (Det er jo åbenbart irrelevant om det har været lovligt eller ej)
  2. Jeg kommer tilbage til et girokort.
  3. Jeg betaler over internet men et minimalt højere beløb; feks. 513,11.-
  4. En eller anden idiot inde hos Europark bliver nødt til at løbe op på fjerde og prikke en på ryggen for at finde ud af hvor de 3.11 kr kommer fra og hvor de skal posteres.
  5. Efter et stykke tid kontakter jeg dem, og gør dem opmærksom på at jeg har opdaget min fejl.
  6. En eller anden medarbejder verificerer min dokumentation for fejlen.
  7. Europark sender mig en check på 3.11 med et brev med en porto der er højere.

På den måde kan de få lov at lave noget reelt arbejde for de penge de suger ud af samfundet.

  • 17
  • 3
Anders Christensen

De trækker konsekvent 50 øre mere på kortet end der står på kvitteringen for gennemført parkering.

De undskyldte sig først med at det var fordi der blev pålagt kortafgift, og det stod på automaten.. Men måtte efter lidt argumentering sende mig en kvittering på de 50 øre...

Det er så blevet fast procedure at sende dem en mail og bede om korrekt kvittering hver gang jeg har parkeret på en af deres pladser..

  • 6
  • 1
Jimmy Frydkær Dürr

Bortset fra at første del af IT må siges at være opfyldt: INFORMATIONS teknologi. Information kommer jo i mange størrelser, og jeg kan ikke se, hvorfor vi ikke, til en afveksling, kan tale om noget, som vedrører os alle i dagligdagen. No harm done.

Personligt er jeg glad for at Version2 er så bred, at vi også kan rumme ting som ikke lige er computer-relateret. Så længe folk ikke begyder at skrive om underlødige ting, ægteskabelige problemer og mere fra den skuffe, kan jeg godt acceptere artiklen.

Kan du ikke acceptere artiklen kan du jo bare lade være med at læse/kommentere den.

  • 4
  • 2
Steen Poulsen

Der er kun ÉEN måde at håndtere europark og ligende på : gå planken ud ! Klag, klag klag, ring så ofte som muligt ang. Din sag, brug så meget af deres tid som muligt, og i byretten, indgår du en aftale om at. Afdrage bøde og gebyrer, foran dommeren, så der ikke bliver afsagt dom. Disse afdrag betaler du så forsent. Husk at minde dommeren på at advokat salær er takseret til max 800 kr. Har prøvet det 2 gange - hvis alle gjorde som mig, så stoppede det meget hurtigt ! Fordi det ikke kan betale sig !! ordentlige mennesker er så nemme at vride penge ud af. Afgift er et dårligt system, som burde forbydes !

  • 2
  • 5
Jesper Lund Stocholm Blogger

En aftale indgået med en repræsentant for et firma er som udgangspunkt en aftale indgået med firmaet, hvis ellers man er i god tro. Og det var jeg. Så argumentet for ikke at skulle betale fra min side er ganske simpelt, at vi havde en aftale som blev brudt af Europark. Dét gør mig lettere gnaven.


Det skal du da ikke blive gnaven over.

Mig bekendt er der i dansk lovgivning ikke noget generelt "formkrav" for indgåelse af aftaler, men det siger sig selv, at en mundtlig aftale er sværere at bevise eksistensen af end en skriftlig aftale.

Med andre ord: hvis overholdelse af den mundtlige aftale var vigtig for dig, så burde du have sikret dig bevis for den.

Hvis du er utilfreds med lugten i bageriet, så må du stemme med fødderne og finde et andet sted at handle - eller i dette tilfælde: parkere et sted, der ikke er kontrolleret af EuroPark.

  • 7
  • 4
Anders Rosendal

Peter:
Du gjorde noget imod reglerne og fik en bøde. Sådan er livet.
Jeg forstår ikke at du gider gøre så meget ud af det. Ja en person sagde noget der ikke passede, men hvis du kommer så højt op i det røde hver gang nogen lyver så lever du et kort liv.

  • 8
  • 5
Ulrik Friis

Det er desværre noget sludder, Mogens. De kan - og de gør det - slæber folk i retten, hvor de får deres penge, hvis sagen er lige til. Mange af de sager, de har ført i retten er imidlertid ikke altid lige til. De kan også sagtens indberette dig til RKI for småbeløb, men RKI må til gengæld ikke videregive oplysninger om, at du er en dårlig betaler, hvis beløbet er under kr. 1.000.

Man kan - hvis man orker - holde dem hen i temmelig lang tid ved hele tiden at være den der sidst har svaret i korrespondancen. Sålænge der er en tvist om berettigelsen af deres krav, kan de ikke slæbe dig i retten.

  • 4
  • 1
Peter Nørregaard Blogger

@Jesper, behovet for bevissikring af mundtlige aftaler er ikke noget, jeg ofte støder på, men du har naturligvis ret at jeg skulle have gjort det :-|

At stemme med fødderne er en præ-internet strategi. At stemme med tasterne på sociale medier er det nye sort. Det være hermed gjort.

@Søren S, har du overhovedet læst hvad jeg skrev?

  • 2
  • 7
Jesper S. Møller

Eksemplet med SKAT holder desværre ikke, Torben -- for SKAT ved ikke i hvilket forhold, renter er indbetalt da de kun får at vide fra bankerne at der er flere debitorer på lånet, ikke i hvilket forhold de indbetaler (da de jo typisk hæfter solidarisk er det jo helt åbent hvad der er sker).

Faktisk synes jeg år for år at SKAT gør meget for at lette indbetalingsbyrden for "normaltilfældene" og for at øge informationsmængden for "særtilfældene".

At sammenligne skatteinddrivningen, som alt andet lige er en nødvendig funktion i ethvert samfund, med parkeringsfirmaer, hvis business case er at leve af folks forglemmelser, og hvis kunder lukrerer på det, er måske lidt langt ude.

  • 5
  • 0
Ulrik Friis

Man betaler ikke en en bøde til et privat firma. Man betaler en afgift, et gebyr, et vederlag. En bøde forudsætter domsfældelse.

Parkeringsfirmaerne har uheldigvis fået "lov" til at opkræve afgifter af folk, som overtræder en aftale, som man indgår med firmaet det øjeblik man parkerer sin bil på "deres" areal.

Man parkerer altså ikke ulovligt men i strid med gældende regler.

Iøvrigt er parkeringsvagterne provisionslønnede...

  • 9
  • 2
Jette Hartmann

Hvis du have en aftale om parkering, hvorfor i alverden fik du så ikke en p-tilladelse til dytten?
Det er normen hos de fleste firmaer der har restriktioner på deres p-areal, og har p-vagt til at kontrollere at det bliver overholdt.
Det er ikke p-vagten, eller hans firma du skal brokke dig over, men dig selv. Og din kommentar til Søren S. ....... han siger jo bare det eneste rigtige: har du overtrådt reglerne? Ja, det havde du, så klap i og betal.

  • 6
  • 4
Michael Peters

Det ser ud til at HA Danmark overtager Europark for at få nogle ansatte, der kan håndterer konfliktsituationer.Efter forlydende får deres støttegruppe Københavns kommunes parkeringspladser - som arbejdstræning.

Banditos har efter sigende klaget - de vil også have en bid af "Parkerings markedet" og truer med at sætte "stærekasser" op omkring alle tilfaldsveje til storbyerne.

Jørgen knortekæp udtaler: Når først vi har fået en del af marked, vil i opdage hvor billige og Rare de små mænd fra Europark er - var.

  • 6
  • 3
Martin Kofoed

Det er smart. De melder så godt nok til politiet, at der holder en bil uden plader. Herefter tager politiet tidligst forbi tre dage senere. Er bilen væk, lukkes sagen. De tre dage har jeg fra et radiointerview med et P-firma, der oplevede stigende problemer med biler uden plader.

Tippet er hermed givet videre. Her i udkantsdanmark er der heldigvis gratis p-pladser nok.

  • 7
  • 9
Martin Kofoed

Dumt - og ulovligt:
http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/ECE1598431/bilister-fjerner-nummerpla...

Ja, som en art selvtægt mod parkeringstyranniet er det vel ulovligt. Men det virker fint til korttidsparkering, og så er det en offerløs forbrydelse.

Ok, egentlig var det mest ment som en joke, men jeg kan godt se på karmatildelingen, at man ikke skal lave sjov med den slags uden tilstrækkelig angivelse af smileys. Jeg beklager, men undskylder ikke. :)

  • 5
  • 6
Per Gøtterup

Hvorfor er alle parkeringsfirmaer så grove? De er uforskammede i telefonen, truer med inkasso, bål og brand, og er totalt blottet for noget der bare minder om sund fornuft.

En bil som blev skrottet for 3 år siden, og dokumentation for afregistrering og skritning fremsendt? - Den sag skal stadig til inkasso!

En bil som ikke matcher registreringen? - Bare nummerpladen passer så er man ansvarlig og så skal den til inkasso!

Det er jo tåbeligt vanvid når det er værst...

  • 10
  • 0
Frithiof Andreas Jensen

Hvorfor er alle parkeringsfirmaer så grove? De er uforskammede i telefonen, truer med inkasso, bål og brand, og er totalt blottet for noget der bare minder om sund fornuft.


Fordi det virker: Folk betaler jo!

Jeg er ganske sikker på at de fallerede sidegadevekselerere og sälgere af tvivlsomme internet annoncer nu afholder kurser rundt omkring i trusler og intimidering af "kunderne", om hvordan man skal sende trusselbrevet om Fredagen hvor man truer med Inkasso & Ribers hvis ikke pengene+gebyrer er der Klokken 12:00 Mandag.

Når man sender et brev tilbage, kalder det en "indsigelse", og udbeder sig et dokumenteret krav så får piben straks en anden, meget mere stilfärdig og professionel, tone.

  • 2
  • 0
Jan Manfeld

Jeg har også prøvet at få en bøde fra Europark selv om jeg havde (har) den opfattelse at jeg parkerede korrekt ifølge reglerne. Europark var uenige.

Forsimplet foregik det sådan:

  1. Modtog et krav fra Europark
  2. Gjorde indsigelse on line
  3. Fik rykkerpåkrav med dertil hørende rykkergebyr
  4. Afgav påkrav om at frafalde rykkergebyret og gjorde samtige indsigelse igen.
  5. Rykkergebyr blev frafaldet, samtidig med trussel om inkasso (inkl. inkassogebyr)
  6. Afviste igen deres hovedkrav og gjorde opmærksom på at inkasso ikke er mulig, når der er gjort indsigelse.
  7. Hovedkravet blev frafaldet per kulance.
  8. Case Closed

Jeg brugte juridisk jargon, sørgede for at have et vidne og fotodokumentation.

Det er vigtigt at kræve at rykker og inkassogebyr frafaldes, såfremt man har gjort indsigelse og henvise til inkassolovens §10. Ellers kommer man til at betale mere end loven foreskriver. Frafaldes rykkergebyr ikke, så læg sag an. Dels slipper du billigere, dels har visse firmaer det med at opgive, når indkrævningen bliver for dyr.

  • 6
  • 0
Maz Spork

En bestridt fordring må ikke bringes til inkasso, du bør indklage inkassobevillingshaver i den relevante politikreds. Inkassoloven par. 9. Henvis også til Højesterets dom af 15. oktober 2003. Du burde ikke have betalt.

Det der er mere interessant er at når Europark frafalder et krav bør man stille et modkrav for forbrugt tid og ganske enkelt sende dem en regning, jeg vil tro der kan være en forretning i at håndtere det på vegne af billisterne.

  • 6
  • 0
Peter Nørregaard Blogger

Det er en smuk løsning, du har der, Jan. Nok mere lovligt en Martins velkro-nummerplader :-) Nils har en udmærket løsning på hvordan bogholderiet bliver lidt mere presset end ellers. Det er nok rigtigt, det er de glemsomme flinke (som der jo er flest af) som Europark tjener på. Maz, dit råd er godt, desværre for sent til mit brug.

Der har været mange kreative forslag her og også gode råd. Bemærk at jeg ikke har noget imod at betale for at misligholde en aftale, som fx at parkere for længe et sted i forhold til hvad ejeren af stedet har givet mig lov til - det er fair nok. Uretfærdig sagsbehandling, og i processen at blive behandlet som en burkylling på vej ned af produktionsbåndet, kræver dog en reaktion.

At stemme med fødderne som Jesper og Peter Jensen opfordrer til, er sikkert effektivt - men kun hvis Europarks kunder, forretningerne, ved at deres kunder stemmer med fødderne. Så kom online med din frustration, det er det eneste som (måske) hjælper på længere sigt.

Guderne skal vide at det ikke er dårlig omtale, Europark mangler. Når vi til daglig klapper hinanden på skuldrene over internettets disruptive forandring af relationen mellem forbrugere og virksomhed er det tankevækkende at opleve firmaer, som tilsyneladende er immune for trenden. Oplevelser som min kan tjene til at minde om, at der stadigt er modstandslommer mod "internettets love" om forbrugermagt og om optimal servicering af forbrugerne som forudsætning for overlevelse på længere sigt.

Her til aften er indlægget med jeres mange kommentarer vist som søgeresultat nr. 11 hos google (i hvert fald i min filtrede version) når jeg søger på Europark. Det er ikke helt godt, men måske ikke så ringe endda.

  • 2
  • 1
Maz Spork

husk forresten altid at skrive til parkeringsfirmaet at du vil begære aftalen mellem dem og grundejeren fremlagt i retten - det er ikke alle føtex'er og mcdonalds'er der ved hvad der foregår - og at du vil begære p-vagten afhørt i retten. Desuden kan du begære telefonsamtalerne fremlagt i retten, de bliver nemlig optaget, og det er ofte belastende for p-selskabet. Normalt er dette nok til at de frafalder.

  • 3
  • 0
Maz Spork

Nej, det er ikke for sent, det er jo sket. Du bør skrive til Vejle politikreds (hvis det er dem der har udstedt bevillingen) og bede dem om at tage sagen op, i yderste konsekvens kan de miste deres bevilling og i bedste fald giver t anledning til en refusion. Du har efter min mening pligt til det, de har jo brudt loven (de har ikke realitetsbehandlet din klage før sendt til inkasso)

  • 4
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere