Et virksomt skud for boven

Uanset hvad man mener om socialdemokrater eller John Strand, kan man notere sig sæt og match-bold til Socialdemokratiets IT-ordfører.

Inden udmeldingen fra borgen, var der ikke en eneste af de danske teleudbydere der troede at de havde noget med SkyLine og deres kunder at gøre, maksimalt kunne der være grund til lidt skadefro hoveren og basis for kundehugst blandt desparate afskårne provinsboere.

Meldingen fra Borgen var forbiledlig klar: "Gør noget, eller vi lovgiver."

Reaktionen på den anden side af bordet, John Strand undtaget, var intelligent og fornuftig: Det var nok bedre at strække sig og vise god vilje, end være stivnakket og provokere politikerne til at pålægge sig byrder ved lov.

Guderne skal vide at jeg ikke har meget til overs for den danske teleindustri og at jeg ikke har haft det siden jeg begyndte at slås med dem om X.25 og 64kbit/s linier i slutningen af firserne, men når der er grund til ros, skal de sgu' også have den:

Der er ingen tvivl om at et politisk indgreb bare havde tilføjet endnu mere juridisk regelværk og det var ikke blevet nemmere, bedre eller billigere for nogen, hverken politikere, teleudbydere, deres kunder eller offentlige tilsyns- og klagemyndigheder.

Men der er heller ingen tvivl om, at vi som digitaliseret samfund ikke kan acceptere at 40.000 husstande kobles af nettet på den ustrukturerede måde der var udsigt til.

Ved at bøje nakken for en klar politisk udmelding og sluge nogle få millioner i udgifter, har teleindustrien sparet folketinget for en uges arbejde og samfundet, sig selv og telekunderne for en stak helt unødvendige udgifter.

Det var klogt gjort.

Her er mit forslag til klogt skridt nummer 2:

Om et par måneders tid, når støvet har lagt sig, skal teleindustrien annoncere en garantifond for politikere og befolkning: Kunder hos garantifondens medlemmer kan stole på at de ikke pludselig står uden internetforbindelse.

Vi har alle mulige af den slags garantifonde allerede, de sikrer os tag over hovedet hvis entrepenøren går konkurs, løn når arbejdsgiveren gør det og flyvetur hjem når rejsebureauet gør det.

Præcis hvordan telebranchens garantifond indrettes og løser problematiske situationer som SkyLine konkursen er inderligt ligegyldigt, hvis garantifonden virker troværdig og i praksis, vil der ikke være behov eller bevæggrunde for at Folketinget indfører forsyningspligt.

For puritanliberalister er sligt kollektivt ansvar for et velfungerende marked ideologisk uspiseligt, men rigtige forretningsfolk genkender et godt tilbud når de ser det.

...selv hvis det fremsættes som en trussel om politisk indgreb.

1-0 til Tine Bramsen.

phk

Kommentarer (90)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Michael Madsen

Jeg må nok sige at jeg giver dig ret PHK, det kan jo ikke passe at kun skal tænke på penge hele tiden, men det dummeste der nok skete var at man solgte kobbernettet.
Hvis det havde været staten der forsat ejede det var det jo staten som var ansvarlig for at der er hurtig net til alle.

  • 2
  • 1
Mads Vanggaard

Det er fint at branchen gør noget selv; der er i Danmark gode traditioner for brancher selv aftaler reglerne. Jeg tænker blot internet og tele branchen er styret unge smarte folk som kommer ind med meget lave priser, stjæler kunder og så håber på at de kan holde sig i live indtil TDC eller lignende køber dem op. Det må på en eller anden måde ændres hvis der skal være kollektivt ansvar.

  • 0
  • 0
Mads Vanggaard

jeg forstår hvor du vil hen - men vi forbrugere er til salg for et godt tilbud på trods af vi burde vide bedre. Rejsebranchen f.eks., du køber rejsen hos udbyderen (farecompare, momondo, orbitz, expedia, ...) der giver 300-500kr nedslag og i samme åndedræt glemmer du at tænke om de er inden for samme beskyttelse som kilroy, spies, ... eller hvem der nu er i rejsegarantifonden. Jeg ved f.eks. ikke hvem der er med eller ej i rejsegarantifonden - jeg prøver blot at undgå flyselskaber som lugter af charter.

Jeg tror egentligt, at de fleste vil gøre det samme med internet og telefoni. 10, 50, 100 Mbit til 199, 299, ... kr på bredbaandsiden.dk, mobilsiden.dk, internetpriser.dk - wow, det må jeg have. Man checker ikke lige det med småt eller det som er udeladt. Mest af alt fordi vi er til salg for marketingstricks, men også fordi konsekvensen for de fleste er en irritation i et par uger.

Hvis et firma som har on-premise servere brugt af kunder og dertilhørende internet og du ikke har lavet redundant internet mv. så bør it-chefen nok lære lidt mere om BIA, BCP, DR, HA, og dets lige...

  • 1
  • 1
Poul-Henning Kamp Blogger

Jeg tror egentligt, at de fleste vil gøre det samme med internet [...]

Du blander to forskellige (slags) problemer sammen.

At en charterturist ikke når flyet er trist for ham, men at et charterselskabs konkurs strander deres kunder i udlandet er et relevant problem for samfundet.

Ligeledes er det ligegyldigt at en eller flere telekunder bliver taget røven på, men et samfundsmæssigt problem hvis 40.000 husstande kobles af.

Mange af de garantifonde vi har i Danmark er lovpligtige og det tror jeg roligt vi kan regne med at det også bliver i telebranchen, hvis de ikke overhaler folketinget indenom med en frivillig.

  • 5
  • 1
Anders Kvist

Hvis man skal have sådan en, så skal den laves så seriøst som at man er garanteret en tilsvarende forbindelse inden for overskuelig fremtid.

I sin tid var jeg en af de meget tidlige kunder på Stofanet og det var fedt! Men eftersom flere og flere kom på dalede kvaliteten desværre også. Da jeg så flyttede hjemmefra og skulle vælge en internetudbyder blev Stofa valgt fra fordi jeg huskede det som elendigt. Herefter holdt jeg fast i det samme abonnement igennem et par flytninger og opkøb (???->Tiscali->Tele2->Cybercity->Telenor). Desværre var linien ikke særlig god efter min sidste flytning, men den kom til at køre nogenlunde, men langsomt blev den bare ringere og ringere og jeg måtte jævnligt snakke med support og få den låst til en langsommere hastighed for at få noget stabilitet. Da jeg endte på 2048/256Kbit selv om jeg oprindeligt var blevet lovet en 20/2Mbit, så hev jeg fat i Stofa, for mit TV abonnement gjorde jeg kunne få en gratis internetforbindelse fra dem - 512/64Kbit, men det gav mig mulighed for at se om der var forbindelse og hvor stabil linien var. Der gik en en uges tid og så forsvandt min ADSL helt. Jeg kunne derfor bare ringe til Stofa og sige jeg gerne ville have en 50/4Mbit og det fik jeg med det samme - herefter ringede jeg til Telenor og sagde jeg gerne ville opsige min linie med øjeblikkelig varsel - hvortil de jo naturligvis sagde der var en måneds opsigelse, men da jeg så begyndte at snakke om at så ville jeg jo naturligvis også kræve at linien blev lavet, så forsvandt det naturligvis. Nu har jeg haft min linie hos Stofanet i et par år og den er sidenhen blevet opgraderet til 70/5 og det spiller bare!

Nå, nok forhistorie. Hvis nu min nuværende udbyder (lokal antenneforening/Stofa) går konkurs, tror jeg heldigvis er rimeligt usansynligt, men hvad kan jeg så få af internet derefter? Coax kablet jeg får forbindelsen igennem er den lokale udbyders og hvis ikke nogen ønsker at købe den infrastruktur, så har jeg reelt ikke noget alternativ fordi kobber åbenbart er ikke eksisterende her - jeg bor 2km fra en central (Aalborg SØ) men den er der ikke føringsvej til, så det bliver til Aalborg C som er knap 3,5km væk. Jeg ved der ligger fibre ude i vejen, men der er ingen termineringspunkter og ingen af de lokale elselskaber leverer fiber i byen. Hvad skal internetgarantifonden så gøre for mig i den situation?

  • 0
  • 0
Poul-Henning Kamp Blogger

Hvis man skal have sådan en, så skal den laves så seriøst som at man er garanteret en tilsvarende forbindelse inden for overskuelig fremtid.

Nej, det er ikke en kvalitetsforsikring, hvis du vil have det, må du tale med dit forsikringsselskab.

En garantifond skal udelukkende afbøde de umiddelbare massive skadevirkninger, i dette tilfælde ved at sikre at du fortsat har en eller anden form for internetadgang, indtil du har haft mulighed for at skifte til en anden leverandør.

Det kunne være et brev der lyder: "ISP-garantifonden viderefører din forbindelse i de næste fire uger, derefter bliver den lukket. Hvis du inden for 7 dage bestiller en forbindelse fra listen herunder, garanterer den pågældende udbyder at den er klar inden de fire uger er udløbet." Hvor "fire" evt. justeres efter de geografiske forhold.

Men man kan sagtens forestille sig brevet istedet lød: "Du kan bruge den vedlagte USB-3G forbindelse i fire uger ..."

  • 2
  • 1
David Nielsen

Men man kan sagtens forestille sig brevet istedet lød: "Du kan bruge den vedlagte USB-3G forbindelse i fire uger ..."

Problemet med Skyline er vel også en del at alternativerne er sværre at opdrive (mange bor uden for 3G dækning, ADSL dækning, ol.) - de gik vist ret målrettet efter de områder med ringe dækning af adsl/3g.

Hvis nu en normal ADSL, fiber eller 3g udbyder krakker - så går der nok ikke mange minutter før kunderne er købt ud af konkursboet.

Kunne man ikke også bare nøjes med at have forsikringen for de som er i risiko for at miste internet reelt (ingen/ringe konkurrence på forbindelsen). Lidt lige som at man nok mest køber konkurs-forsikring hvis man fløj med Cimber Sterling.

  • 1
  • 0
Poul-Henning Kamp Blogger
  • 3
  • 1
Anonym

Godt forslag med garantifond. Gør det så den forholder sog til omsætning, således at den retfærdigt fordeler belastning mellem store og små aktører, hvorved man undgår at tryne små innovative nystartede virksomheder.

  • 2
  • 0
Eskild Nielsen

Gør det så den forholder sog til omsætning, således at den retfærdigt fordeler belastning mellem store og små aktører, hvorved man undgår at tryne små innovative nystartede virksomheder.

Måske med samme bidrag pr. privatkundetilslutning?

Udregnet som (beløb der skal indskydes)/(sum af alle detagernes privatkundetilslutninger) * (1+alpha)

hvor alpha er administrativt overhead

  • 1
  • 0
Helge Svendsen

Jeg synes forslaget er udmærket med en sådan, borset fra, at det nok ikke bør være firmaer (SE numre), der "meldes ind" i en garantifond.

Det vil være bedre, om de enkelte ISP'ere tilmeldte udvalgte produkter til denne garanti fond.

På den led vil de stadig kunne levere discount internet til dem, der ikke har noget imod den ekstra risiko, og gerne vil spare de penge, den ekstra garanti kommer til at koste.

Fordi til slut er det kunderne, der får regningen under alle omstændigheder.

  • 1
  • 0
John Strand

Kære Poul Henning,

Nu er dte sådan at Trine Brammsen tilhøre den form for politikere der er årsagen til at vælgerne flygter fra hende sparti - hun er i mine øjne dybt useriøs og hun har vist enmeget begrænset indsigt i sit fagområde - listen over sager der dokumentere det er meget lang og i næste uge vil du se den næste.

Når det er sagt så kan staten nemt lave en fond der er på et stort milliard beløb. Det er sådan at pengene fra 3G auktionen i 2000/01 endnu ikke er brugt op og på toppen så er der det milliard beløb som mobiloperatørerne betalte for 2.600 Mhz auktionen og de 117 millioner som Skyline betalte for deres licenser.

I praksis så kunne man bare smide de penge ind i en bredbåndsfond og så er det klaret meget hurtigt - pengene ligger i statskassen, de er betalt af teleindustrien og de kan bare bruges til at opfylde dine ønsker.

Det er nen meget nem måde at spænde et sikkerhedsnet undeer de elseslakber som går konkurs med deres bredbåndssatsninger - sidst var det Midt Vest Bredbånd og nu er det Skyline.

Hvad mener Trine Bramsen om den ide.

Hilsen

John Strand

  • 1
  • 17
Helge Svendsen

En ulempe ved fond tankegangen er til gengæld, at det nok vil få nogle af de "unge smarte" virksomheder, til at agere endnu mere i den retning. Hvis deres forretnings plan smuldrer pga. uansvarlig forretnings førelse, så er der altid en garanti fond med de "store" i ryggen til at samle op.

  • 2
  • 0
John Strand

Hej Nikolaj

Det her du ret i - hvis du ser på Trine Bramsen så er det hun siger. I Danmark er der en kommerciel virksomhed der har valgt at investere nogle penge. Den investering udvikler sig negativt og den går konkurs - efterfølgende så stiller hun et krav om at alle dem der har drevet virksomhed i konkurrence med den pågældende virksomhed skal ryde op efter den.

Det næste bliver vel at de partier der vinder næste valg skal give en del af deres mandater til Socialdemokratiet som lige nu ligger på det laveste niveau i 114 år.

Hilsen

John Strand

  • 0
  • 18
Mogens Ritsholm

Tanken om en fond til omfordeling er ikke ny. Det har også været diskuteret i DK. Men jeg tror ikke, at branchen selv kan varetage det.

Et eksempel på omfordeling er USA, hvor langdistancetelefoni i årtier har været belagt med en afgift, som bliver anvendt til udbredelse af telenettet i tyndt befolkede egne mv.

Et andet eksempel er Sverige, hvor fondsmidler hvert år anvendes til udbredelse af elnettet.

I lighed med tidligere konklusioner tror jeg ikke det er nødvendigt eller nyttigt i DK. Kan du ikke se den lange kø af "tiggere" for dig. Men det er ok at holde ideen i live til stadig overvejelse.

En frivillig garantifond, som du foreslår, er lidt vanskelig. For det forudsætter jo, at der altid findes tilgængelige alternativer til en acceptabel pris/omkostning. Og hvis der gør det, behøver man jo ikke en fond.

Det må være staten, der skal sikre, at et teleudbud ikke lukkes fra den ene dag til den anden. Det er om jeg så må sige en del af det civile beredskab. Faktisk er der allerede regler, som i et vist omfang kan udnyttes. Men det kan gøres bedre i udbudsbekendtgørelsen og licenserne, hvor det er faldet lidt ud.

Det der derimod er brug for er, at det offentlige er mere bevidste og aktive i bestræbelserne for at udbrede adgangen til bredbånd. Jeg skal ikke her gå i detaljer. Men konditioner for graveadgang, kommunalt ansvar for at følge udviklingen, strukturel adskillelse, øgede krav til dækning i licenser osv. er blandt de nødvendige redskaber. Det gør man i andre lande. Så hvorfor ikke overveje dette i DK?

  • 3
  • 0
Poul-Henning Kamp Blogger
  • 0
  • 0
Helge Svendsen

Jo, der vil stadig være brug for nogen der holder folks existerende forbindelse i live i nogle uger, indtil de får købt sig en anden line.

Men er det ikke sket i denne sag? Kurator har vel holdt nettet i luften i et stykke tid, men har så valgt at lukke det efter en periode?

I sagen fra Horsens med JJ group, der er problemet vel mere, at der ikke er et bredbåds alternativ for den virksomhed.

Noget jeg har lidt svært ved at forstå btw, idet jeg bor i samme pastorat, og har en 70/70 fiber opkobling.

  • 1
  • 0
Mogens Ritsholm

De særlige beredskabsregler på teleområdet har faktisk ret vidtgående regler til at gribe ind. Herunder også over for en bobestyrer. Han er jo stadig underlagt telereglerne i sekundet efter en konkurs. Men hvornår er situationen alvorlig nok til at bringe disse regler i anvendelse?

Her ville et "tilløb" i udbudsbekendtgørelsen og licenserne hjælpe udbydere (og boforvaltere) til at forstå ansvaret og indgrebsmulighederne under beredskabsreglerne.

Dybest set er det jo en afvejning af hensynet til brugere med hensynet til kreditorer. Det skal være tydeligt, at hensynet til brugerne i en vis periode vejer tungere end hensynet til kreditorerne. Uden en sådan vejledning i reglerne, kan en bobestyrer kun tage hensyn til kreditorerne og så afvente et eventuelt indgreb efter beredskabsregler. Det er ingen tjent med.

De facto er det jo også sådan det er sket i den konkrete sag. Læg mærke til, at man med beredskabsreglerne også kan forpligte andre udbydere.

tilføjelse:
For at sige det kortere skal hensynet til fortsat forsyning i minimum 3 mdr. betragtes som en prioriteret kreditor. I forvejen indeholder udbudsbekendtgørelsen et krav om vist nok 6 mdr. varsel ved normal drift. Det skal bare udbygges med en passus om, at man ved konkurs eller anden uplanlagt ophør af forsyning skal søge denne opretholdt med alle midler i mindst x måneder.

  • 3
  • 0
Eskild Nielsen

De særlige beredskabsregler på teleområdet har faktisk ret vidtgående regler til at gribe ind. Herunder også over for en bobestyrer. Han er jo stadig underlagt telereglerne i sekundet efter en konkurs. Men hvornår er situationen alvorlig nok til at bringe disse regler i anvendelse?


Mogens - jeg ved du har en fortid indenfor det teleregulatoriske område. De beredskabsregler du taler om - gælder de ikke kun for telefoni?

Her er det derimod internetopkobling der er i focus - og det har vist ikke tidligere været omfattet af regulering, og det er derfor at der meningsfuldt kan tales om at det kunne branchen risikere at der kom.

  • 1
  • 0
Mogens Ritsholm

Nej det gælder ikke kun telefoni. Det du tænker på er prioriteringsordningen, hvor man skal kunne iværksætte udelukkelse af ikke-prioriterede kunder i en alvorlig situation. Noget lignende er nu indført for mobiltelefoni. Det er altså krav om på forhånd at indrette sine systemer, så dette er muligt.

Men hjemlen til at gribe ind og forlange visse ting af teleselskaberne i en beredskabssituation er almen. Men hvornår har vi en sådan situation ? Det har vi ihvertfald, hvis en af de store udbydere lukkede med få dages varsel.Men har vi det også ved en mindre udbyders lukning?

Det jeg foreslår er glidende overgang, så vi undgår denne afvejning.

Skyline er en milliardkonkurs. Bobestyreren udtalte, at det var uforsvarligt at drive nettet videre, da det kostede 20.000 pr. dag. Jeg vil bare hjælpe ham med at forstå hvad der er forsvarligt for samfundet.

20.000 pr dag er formentlig mindre end bobestyrerens honorar for nu at sætte det i perspektiv.

  • 4
  • 0
Mogens Ritsholm

jeg er ikke sikker på, at jeg husker beløbet rigtigt. Og jeg kan ikke finde nyheden igen

Men selv med et ekstra 0 på vil det ikke ændre billedet væsentligt.

Nu fandt jeg det.
det var 200.000 pr. dag (svarende til 5 kr. pr. kunde). 10 mio for 3 måneder (svarende til 250 kr. pr. kunde),siges der i artiklen.

http://epn.dk/teknologi2/computer/article2791875.ece

Hvad tror I at kurators samlede honorar bliver?

  • 5
  • 0
John Strand

Kære PHK

Jeg kan ikek forstå at du ikke vil have at jeg blaander partipolitik ind i debatten. Jeg yntes at det er yders relevant. Nu er dte sådan at INGEn af regeringspartierne har en industripolitik på teleområdet - du kan prøve at skrive til Trine Bramsen og spørge hende hvad Socialdemokratiets industripolitik er og hvor du kan læse den.

Når jeg ser på hvad Trine Bramsen konstant siger så kan jeg se at hun gang på gang kommer med usandheder i meiderne (læs mit debatindklæg) og når man beder hende om at forholde sig til fakta og de usandheder hun kommmer med så vil hun ikke forholde sig til dem.

Teleindustrien er en industri der investere over 8 milliarder kroner om året i vital samfundsvigtigt infrastruktur og hvis det er sådan at de tre partier der er i regeringen ikke har en industri politik for så stor en industri så er det da et stors samfuundsmæssigt problem.

Når det så er sagt så er mine ytringer i relation til "regeingens" politik ikke et udtryk for min politiske overbevisning - jeg var mindst lige så hår over for de gamle regeringer men jeg formoder at du mener at det var OK når jeg kritiserede den borgerlige regering men ikke ok at jeg kritisere den eksistrende "regering"

Jeg kan kun tolke din udmelding om mine politiske ytringer som om det ikke er tilladt at kritisere dine politiske helte - dem uden politik som konstant løber fra deres løfter og som vælgerne flygter fra.

Hilsen

John Strand

  • 0
  • 17
Poul-Henning Kamp Blogger

Jeg kan ikek forstå at du ikke vil have at jeg blaander partipolitik ind i debatten. Jeg yntes at det er yders relevant.

Jeg er inderligt ligeglad hvad du syntes og mener.

Denne blog er for voksne og intelligente mennesker og hvis du ikke kan hæve dig over "æv bæv alle dem jeg ikke kan lide er dumme" niveauet, har du ikke noget at gøre her.

  • 18
  • 0
Jeppe Boelsmand

Det er deprimerende at læse dine posts, JS. Jeg tror ikke PHKs kritik gik så meget på at du inddrog politik, men at det er det eneste din kommentar handler om og at du ytrer det som en teenager der lige har læst animal farm.

Er det en dum ide med en fond? Hvorfor er det det? Er det ifht at motivere iværksættere? Er det din retfærdighedfølelse der bliver stødt? I hvilken grad skal forbrugerne hjælpes?

Jeg kan forstå at du mener at staten skal betale en eventuel fond. Har du noget belæg for at sige at midlerne fra de frekvensauktioner stadig er fri til at dække udgiften? Personligt mener jeg at det ville være sundt at forbrugerne selv betaler i hvert fald en del af det og bliver gjort opmærksomme på at de gør det og hvad det betyder. Hvis Danmark skal være en rollemodel på IT infrastruktur duer det ikke at folk kan risikere at stå uden net uden at der er nogen der samler dem op.

Måske skulle internetudbyderne holde op med at sælge mig alt muligt asymetrisk, prioriteret og på andre måder unødigt kompliceret og også lige tv og telefoni, og bare give mig en phat well connected pipe.

TLDR: JS, tag debatten seriøst; fond delvist brugerbetalt; gief dumb connection

  • 6
  • 0
John Strand

Kære PHK

Jeg har stor respekt for det politiske system. Når det er sagt så synets jeg ikke at der er forkert at påtale når politikere bygger deres argumenter op omkrinng nogle påstande der er dokumenterbre forkerte.

Når Trine Bramsen siger til DR at de rikek er problemer i kommunerne når det kommer til at få byggetilladelser så taler hun mod bedre vidende og det er usandt.

Jeg har mange eksempler på at hun kommer med påstande som hun har opfundet og hvor hun taler mod bedre vidende.

Mener du at der er upassende at sige at en politiker der taler mod bedre vidende er useriøs, syntes du at det er upassende at sige at en politiker taler usandt når man kan dokumentere det - det syntes jeg ikke.

Jeg syntes at debatten skal ske på et sagligt og oplyst grundlag og ikke på ting som er usande.

Hilsen

John Strand

  • 0
  • 10
John Strand

Hvis du med "ikke bringer os nærmere det ideal" mener en konklution der matcher dine synspunkter så har du nok ret.

Beklager hvis det er ireterende når jeg gør opmærksom på at der i dette land findes politikere der tager meget let på sandheden :-)

Jeg stiller bare viden til rådighed og så forsøger jeg at gøre tingene lidt mere transparente

  • 0
  • 8
Erik Cederstrand

Men er det ikke sket i denne sag? Kurator har vel holdt nettet i luften i et stykke tid, men har så valgt at lukke det efter en periode?

Jeg er selv Skyline-ramt med en erhvervsforbindelse (FWA). Jeg har holdt nøje øje med situationen siden første udmelding, for at se, hvem der ville overtage erhvervskunderne. Men 2 dages varsel fra kurator er jo ikke nok til at få fat i en ny forbindelse, da det ikke lykkedes at finde en køber. De 4 ekstra uger gør, at jeg kan nå at få en ADSL indtil jeg kan få installeret fiber om ca. 3 måneder.

  • 2
  • 0
Bjørn Sune Bruun Andersen

Jeg har skam spurgt dem, og der er ikke et eneste af dem der kan svare på hvad deres industripolitik er på teleområdet, det står heller ikke på deres partisider og det står heller ikke på de telepolitiske ordføreres personlige hjemmesider...

Glimrende, næste skridt er så at du sætter dig ned og skriver et velformuleret, intelligent og velargumenteret debatindlæg om det problem - i stedet for at brokke dig over at andre ikke gør det for dig.

Det er der sikkert mange der vil se frem til ...

Bjørn

  • 5
  • 0
Jens Jönsson

Problemet med Skyline er vel også en del at alternativerne er sværre at opdrive (mange bor uden for 3G dækning, ADSL dækning, ol.) - de gik vist ret målrettet efter de områder med ringe dækning af adsl/3g.


Det gjorde de desværre ikke. Set i bagklogskabens klare lys, så var det nok det de skulle have gjort. I stedet for at reklamere i områder der blev tilbudt fiber, så skulle de nok have være mere målrettede og gå efter områder uden ADSL, fiber eller 3G/4G dækning.

  • 1
  • 0
Henrik Kramshøj Blogger

Hej PHK

Jeg har været væk i weekenden, men kan du ikke lige pege på the smoking gun, altså der hvor det er tydeligt at NETOP Trine har været skyld i dette tiltag? Hvis det alene er timingen at hun sagde noget og der skete noget, så kan jeg sagtens forklare en masse jordskælv med fødslen af "the one" på andre kontinenter som forklaring ;-)

På alle udtalelser som jeg ser fra Trine ser jeg en komplet mangel på forståelse for IT, internet, computere, data, alting er vinklet populistisk og tror at man med en sølvkugle kan løse alverdens problemer med et snuptag.

Det er præcis den slags kortsigtede løsninger der sætter vores samfund i fare!
I præcis denne sag begynder det at animere til at man forvrider konkurrencen indenfor teleindustrien.

Som belæg for dette vil jeg gøre opmærksom på at der er en del tilfælde hvor der er opbygget en virksomhed der har investeret en stor pose penge i et netværk, nedgravet fiber eksempelvis - gået konkurs/stoppet/solgt for billigt, hvorefter en ny spiller har kunne sælge denne service og internet billigt - evt. billigere end konkurrenterne. Hvem kan eksempelvis nævne 3 virksomheder der SELV har opbygget et større netværk og derefter drevet en sund forretning på det?

Det er en farlig situation og vi skal lave tiltag der gør det rentabelt at lave netværk til kunderne ordentligt, så det holder. DET burde politikerne medvirke til at sikre - modsat nu hvor eventuelle tiltag i høj grad vil standse konkurrencen.

Samtidig lader det til at den gængse forbruger med hele "køb en mobil for 1kr" er blevet opdraget til at alting er gratis, så hvis jeg var internetudbyder rettet mod det private marked ville jeg ikke turde sætte nye projekter igang.

  • 1
  • 1
Poul-Henning Kamp Blogger

På alle udtalelser som jeg ser fra Trine ser jeg en komplet mangel på forståelse for IT, internet, computere, data, [...]

Det er jeg bestemt ikke uenig i, men det misser i mine øjne pointen totalt.

For et stadig mere digitaliseret samfund er det ikke acceptabelt at 40.000 hustande bare kastes af nettet i flere uger eller måske ligefrem måneder.

Det er sådan set ligegyldigt om det er fordi et firma går konkurs eller fordi et kabel rives over, det er omfanget og ikke mekanikken der gør det uacceptabelt.

Folketinget kan gennemføre regler og beredskaber for den slags ved lov, det har de gjort for El, Vand, Kloak, Fjernvarme og vist nok også fastnettelefoni, men ikke for internetadgang.

De bedste til at holde hånden under den slags masse-afkoblinger er naturligvis telebranchen, det er dem der har folkene og udstyret til at flikke noget sammen i en fart.

Nen i den aktuelle sag, den første af så stort omfang, meldte telebranche klart ud at de ikke så det som deres opgave.

Trine kunne ikke nå at gennemføre lovgivning så den aktuelle situation blev håndteret, så hun brugte istedet "Realpolitisk Værktøj Nummer 2": Trussel om drakonisk lovgivning hvis ikke telebranchen fik fingeren ud med det samme.

Det virkede: Trine fik sin vilje.

Præcis hvad Trine kan, ved og mener om teknik, har næppe noget at gøre med hvorledes hun optræder i den slags realpolitisk improvteater.

Jeg opfatter hende ikke på nogen måde som synderlig velinformeret, men hendes politiske håndværk var til et klart 12-tal i denne sag.

  • 10
  • 1
Jens Åge Holm

For et stadig mere digitaliseret samfund er det ikke acceptabelt at 40.000 hustande bare kastes af nettet i flere uger eller måske ligefrem måneder.

Det er sådan set ligegyldigt om det er fordi et firma går konkurs eller fordi et kabel rives over, det er omfanget og ikke mekanikken der gør det uacceptabelt.

Folketinget kan gennemføre regler og beredskaber for den slags ved lov, det har de gjort for El, Vand, Kloak, Fjernvarme og vist nok også fastnettelefoni, men ikke for internetadgang.

De bedste til at holde hånden under den slags masse-afkoblinger er naturligvis telebranchen, det er dem der har folkene og udstyret til at flikke noget sammen i en fart.


Vi kan altså ikke blive enige om, at det her fortrinsvis er et politisk problem? Alt er jo muligt, men det vil have en eller anden pris, og så er vi tilbage til priser på f.eks. licenser ift. dækningskrav etc.
Det med at flikke noget sammen i en fart er ikke så nemt som det lyder, når reglerne skal følges. Udover at en mobil basestation koster et sted mellem 0,5 og 1 mio. kr., så er der behandlingstid ved kommuner, høringer osv. Det er ikke muligt at sætte en ny basestation op på meget mindre en 1-1½ år fra man går i gang. Sådan er rammevilkårene nu engang.
Mængden af redundans/driftsikkerhed i nettet er rigtigt interessant emne. Jeg arbejder selv med det til dagligt, og udfordringen ligger som med så meget andet i økonomi. Hvis jeg siger, at vi kan få en hændelse, der ligger f.eks. 10.000 kunder ned i 24 timer statistisk en gang hvert 25. år, så bliver økonomifolkene noget fjerne i blikket, når jeg præsenterer regningen for at gøre noget ved det.
Ikke at vi skal pege fingre, men der er også andre steder, hvor det gør sig gældende. En alvorlig påsejling af Vestbroen over Storebælt kan i værste fald skille Sjælland og Fyn i længere tid. Bør vi ikke gøre noget ved det, selvom det sikkert er en 500 års hændelse eller sådan noget.
Og lige til info: Ja, jeg arbejder ved et af teleselskaberne, men udtaler mig på egne vegne.

  • 1
  • 0
John Strand

For et stadig mere digitaliseret samfund er det ikke acceptabelt at 40.000 hustande bare kastes af nettet i flere uger eller måske ligefrem måneder

Nu er det ikke 40.000 der kommer til at stå uden internet. Der er INGEN der ved hvor mange vi taler om men jeg vil mene at det er et mindre antal og at telebranchen gør hvad de kan for at hjælpe disse folk hurtigt.

Din tolkning af hvor effektiv Trine Bramsen har været i denne sag så kan jeg sige at du vist er faldet for hende standard måde at gribe tingene an på - Trine Bramsen har IKKE været involveret i det der er sket og det hun har sagt i medierne har IKKE haft indflydelse på den process der har kørt.

Det er sådan at hver gang Trine bramsen høre at der er ved at ske noget på teleområdet så ringer hun til et hav af journalister og siger: "Jeg kræver at telebranchen gør dit og dat..."

Listen over de sager er meget lang: Mobildækning i DSB toge, Mobilmaster, mærkning af telefoner og senest hvor hun i Søndagsavisen fortalte at hendes parti om to uger ville komme med et forslag om at hvis teleselskaberne ikke lavede ordentlig markedsføring så ville det blive muligt at forbyde dem at markedsføre sig og man kunne evt. tage deres mobilicenser fra dem.

Sagt det på dansk hvis du giver hende et 12 tal for den optræden så er ddet fordi hun har snydt på vægten for hun har ikke været involveret i denne sag og hendes udmeldinger har ikke haft en effekt - og det kan dokumenteres hvis man ringer til Ole Sohn.

Kvinden er populisttisk, useriøs og hun taler konstant mod bedre vidende og jeg dokumentere det gerne og tager gerne en oiffentlig diskution med hende sammen med en masse journalister så kan læserne efterfølgende selv dømme hvem der er useriøsø.

  • 0
  • 4
Poul-Henning Kamp Blogger

Vi kan altså ikke blive enige om, at det her fortrinsvis er et politisk problem?

Kald det hvad du vil, et problem er et problem og problemer skal som hovedregel løses uanset hvad man vælger at kalder dem.

Det er mit klare indtryk at du og andre i teleindustrien har lidt svært ved at fatte konsekvenserne vi taler om her: Vi taler om 40.000 husstande der pludselig er afskåret fra netbank, eboks, nemid, skoleintra, lektio, skattevæsen, momsindberetning osv. osv.

En alvorlig påsejling af Vestbroen over Storebælt kan i værste fald skille Sjælland og Fyn i længere tid.

Det er mit klare indtryk, at det her projekt: http://ing.dk/artikel/129205-19-broer-skal-goere-turen-til-odden-faergeh... netop handler om den risiko ?

  • 3
  • 0
Poul-Henning Kamp Blogger

det hun har sagt i medierne har IKKE haft indflydelse på den process der har kørt.

Vel er jeg ikke teleanalytiker, men der er folk i telebranchen der har sagt til mig at "hendes budskab trængte meget klart igennem" og din private udgave af virkeligheden modsiges direkte af f.eks Jakob Willer:

http://www.version2.dk/artikel/teleindustri-noedlidte-skyline-kunder-er-...

Kvinden er populisttisk, useriøs og hun taler konstant mod bedre vidende

Populisme er ikke ulovligt, slet ikke for politikere.

At du ikke kan udstå hende og holder det imod hende at hun gør det job vælgerne har sendt hende til tinge for, siger faktisk mere om dig end om hende.

Husk John: I Danmark har vi "Folkestyre", ikke "Telestyre".

  • 8
  • 0
John Strand

At du ikke kan udstå hende og holder det imod hende at hun gør det job vælgerne har sendt hende til tinge for, siger faktisk mere om dig end om hende

Kære PHK

Jeg er meget glad for at du tolker hvad der er sket i denne sag ud fra hvad Trine Bramsen sige rog hvad du læser i medierne. Nu er det bare sådan at jeg kender denne meget ulykkelig sag temmelig godt og jeg kender den i detaljer.

Jeg har indsigt i processen der gik forud for at Skyline gik konkurs og jeg kender alt til de forsøg som ejerne gennemførte med det formål at få en industriel ejer.

Jeg kender også til hvad der er sket i processen hvor kurator har forsøgt at sælge først virksomheden og siden hen dele af kundebasen - der har man kun kunne sælge DSL og Mobilkunderne man har ikke kunnet sælge Wimax og FWA kunderne.

Jeg kender til de virksomheder (primært en fra udlandet) som har været seriøse da de så på Skyline og jeg ved hvorfor de sagde pænt jeg til at købe Skyline.

Jeg kender navnet på den bank i udlandet som har blokeret for meget i denne sag og som ikke var villig til at finde en løsning på problemerne da de havde nogle kontrakter der gjorde at det ikke var muligt at finde en løsning.

Jeg kender også dem der kunne have løst problemet med banken i udlandet og jeg ved også hvorfor de ikke var villige i at gå ind i Skyline - konkurrencen på markedet og det faktum at det politiske regulatoriske vilkår i Danmark ikke er forudsigelige.

Jeg kender også detaljerne i den 3 måneder lange nødplan som kurator forsøgte at få sat sammen fredag den 25. maj og som var årsagen til at man lavede en plan B om mandagen der galt i en måned - det er den plan du kan læse om på Version2.

Forskellen på os to er at du gætter dig til at Trine bramsen hr haft stor indflydelse på det der er sket menss jeg ved at hun INGEN indflydelse har haft.

Jeg kan nemt dokumentere at Trine Bramsen er useriøs, populistisk og at hun forsøger at pynte sig med lånte fjer - trist at du hopper på hendes limpind men det gør vi andre ikke.

Hilsen

John Strand

  • 0
  • 7
Poul-Henning Kamp Blogger

Nu er det bare sådan at jeg kender denne meget ulykkelig sag temmelig godt og jeg kender den i detaljer.

Det er der også andre der gør mange af dem er væsentlig mindre forudindtagede og væsntlig mere observante end du er.

Du er og bliver teleindustriens lobbyist og det er fint nok, vi andre tilpasser vores kildekritik derefter, hvilket i praksis vil sige at vi totalt ignorerer dig.

God grundlovsdag, tænk evt. hvad grundloven skriver om Trine hhv. teleindustrien.

  • 7
  • 0
Jens Åge Holm

Kald det hvad du vil, et problem er et problem og problemer skal som hovedregel løses uanset hvad man vælger at kalder dem.

Det er mit klare indtryk at du og andre i teleindustrien har lidt svært ved at fatte konsekvenserne vi taler om her: Vi taler om 40.000 husstande der pludselig er afskåret fra netbank, eboks, nemid, skoleintra, lektio, skattevæsen, momsindberetning osv. osv.


Jeg vil så sige, at løsningen ikke er triviel, og at det er svært at løse det kun med anvendelse af pisken. For min skyld må der stilles alle de krav, som der findes passende, til teleselskaberne, men det skal ikke være med tilbagevirkende kraft.
Som jeg husker det, så var der ikke mange bydere på licensen som Elro vandt, så det har tilsyneladende ikke været attraktivt nok at gå den vej. Jeg vil ikke afvise, at vi kan løbe ind i lignende problemer som Skylines konkurs med 800 MHz. licencen. Den bliver formodentlig uddelt i 3x 10 MHz. klumper med hver deres område med dækningskrav. Her vil en evt. konkurs af en af vinderne potentielt også betyde, at det tilhørende område er uden dækning.
Der er faktisk gjort en del for at få bedre dækning med mobilteknologier også i de tyndere områder med UMTS på 900 MHz. båndet og Telias LTE udrulning på 1800 MHz. båndet. Men der skal være en eller anden form for business case i det, og det kan være svært, hvis der kun er få kunder i dækningsområdet for en mast. Business casen kan også være baseret på, at manglende dækning betyder inddragelse af licensen, men det skal i så fald være kendt på auktionstidspunktet.
Etablering af fiber ude på landet ligger nok mellem 75 og 100 kr. pr. meter, så det løber hurtigt op. Det kan ikke finansieres med kundernes egenbetaling, medmindre der regnes med meget lange tilbagebetalingstider, som de private teleselskaber ikke kan forsvare.
Ovenstående kan opfattes som endnu engang snakken udenom det reelle problem, vi står med. Jeg anerkender fuldt ud problemet og konsekvenserne heraf, men kan også se, at de budgetter, jeg er involveret i at administrere, har svært ved også at rumme en løsning på det.

  • 0
  • 0
Poul-Henning Kamp Blogger

Jeg vil så sige, at løsningen ikke er triviel, og at det er svært at løse det kun med anvendelse af pisken.

Der er ingen der har sagt at det er eller skal være nemt.

Det er netop derfor vi har et samfund til at begynde med: Til at løse de problemer der ikke kan løses af den enkelte borger alene.

Da samfundet bestemte at alle skulle kunne bestille en telefon, måtte teleselkaberne lave radiolinks til småøer selvom det gav dundrende underskud for de ti telefoner det drejede sig om.

Hvis samnfundet bestemmer at det ikke er acceptabelt at 40.000 husstande kastes af nettet i uger og måneder, så løser teleindustrien også det problem.

Er de smarte og intelligente nok forstår de at bag guleroden kommer pisken og så løser de det frivilligt uden at samfundet og borgerne skal spilde penge og energi på lovgivning.

Hvis ikke, trænger de tydeligvis til at blive ramt af pisken, så de forstår at de er her for borgernes og samfundets skyld og ikke omvendt.

  • 7
  • 0
John Strand

Du er og bliver teleindustriens lobbyist og det er fint nok, vi andre tilpasser vores kildekritik derefter, hvilket i praksis vil sige at vi totalt ignorerer dig

Kære PEK

Nu er det sådan at jeg ikke er lobbysist omvendt så er det ikke første gang jeg bliver beskyldt for at være det når jeg udstiller folks manglende indsigt i hvad der sker.

Fakta er at Trine Bramsen ikke har været involveret i processen, at når hun hørte at der var nogle der arbejde på en løsning og stille et krav om at nu skulle telebrachen gøre noget. Målet var IGEN at hun efterfølgende ville tage æren for noget der aligevel ville ske - det var det samme hun gjorde med mobildækning i togene og med de dækningsproblemer som operatørerne slås med grundet slemme kommuner.

Måske skulle du tale med de folk der har lavet aftalen og spørge dem om hvilken indflydelse Trine Bramsen har haft på denne sag - fakta er at hun render rundt som den nøgne kejser og tror at hun har dt smarteste tøj på og det i en verden hvor dem der har indsigt kan sige stakkels kvinde.

Hvis du har indsig som du indikere kan du så ikke fortælle hvad Trine Bramsen har gjort hvornår og hvilken indflydelse de har haft på sagen - det virker som om du ved noget jeg ikke ved og jeg ved temmelig meget.

Det er fint at du hylder regeringen, kan du skrive 16,9 det er den dårligste tilslutning til Socialdemokratiet i 115 år - for at sætte det i et perspektiv så er det 97 år siden kvinderne fik stemmeret.

Hyld du bare dine helte - så vil vi andre fortsætte med at gøre verden transparent - glæder mig til at høre om din viden i denne sag.

Hilsen

John Strand

  • 0
  • 9
Jens Henriksen

En garantifond skal udelukkende afbøde de umiddelbare massive skadevirkninger, i dette tilfælde ved at sikre at du fortsat har en eller anden form for internetadgang, indtil du har haft mulighed for at skifte til en anden leverandør.

Hej PHK,
Det vil vel være nødvendigt med minimumskrav til den midlertidige løsning?
- jeg har lidt erfaring med at levere it til Grønland men hostet andetsteds, og der er godt nok mange af de løsninger vi tager for givet, som ikke længere er praktisk mulige med en langsom forbindelse eller hvis der er mange pakketab.

Uanset hvad branchen selv finder på som plaster på den konkrete situation synes jeg din idé bør gennemføres. Vi har set for mange eksempler på hvad virksomheders egenkontrol (som erstatning for krav og ekstern kontrol med sammes overholdelse) bliver til i mødet med den økonomiske virkeligheds prioriteringer. I et samfund fuldstændig afhængig af internet er det en uacceptabel risiko at en konkurs kan sætte et helt område af nettet.
I det hele taget bør beskyttelsen af den samlede kritiske infrastruktur gentænkes og gøres til et prioriteret indsatsområde - og her passer din internetgarantifond perfekt ind som en del af den helt grundæggende beskyttelse mod virkningerne af kommercielle fiaskoer.

Off topic: Det er meget sympatisk at forsøge at holde lidt justits med de parti- eller blokpolitiske nonsens; det bliver hurtigt skingert, når tastaturets ulidelige lethed fjerner det tænk, tast, tal-filter der normalt regulerer voksnes adfærd. Tonen du anvender i "justitsen" afslører dog, at du ikke kun går efter indholdet, men tydeligvis ikke kan udstå lobbyisten ;-)

  • 1
  • 0
Poul-Henning Kamp Blogger

Det vil vel være nødvendigt med minimumskrav til den midlertidige løsning?

Alle disse invendringer besvarer sig selv, hvis du istedet for "internetadgang" tænker "vandforsyning".

Hvis der går lort i vandforsyningen, så gør man noget så folk har adgang til vand, det kan være at de skal hente vandet ved en tankvogn i plastikdunke, det kan være at man ruller slanger ud over jorden så de får en vandhane foran hoveddøren, det kan være man dumper vand af i plastikflasker, men vand får de på en eller anden måde.

Hvis det er en by der exploderer, sørger man for at folk har tag over hovedet og noget at spise. Det er muligvis et hotel og dets mad, eller det er en gymnastiksal og kanongulash, det afhænger helt af omstændighederne.

Tele og internetområdet er ikke anderledes: Kvalitetsgarantien er at der skaffes forbindelse nok til at folk kan overleve og fungere.

Ikke nødvendigvis fungere godt, men fungere nok til at folk ikke straffes dobbelt for omstændigheder udenfor deres kontrol, f.eks med rykkergebyrer fordi de ikke kan betale deres regninger, dumpede uddannelser fordi de ikke kan lave hjemmearbejde osv.

I forhold til vand og elforsyning tror jeg faktisk internet forbindelse er et temmelig trivielt beredskabsproblem: Som hovedregel vil det blot dreje sig om ikke at slukke, hvor det er værre, kan man komme meget langt og meget hurtigt med et fiberkabel hen over markerne eller en mikrobølgelink hen over tagene.

Der er helt sikkert ikke nogen "one-size-fits-all" løsning og derfor er det bedst for alle at det er teleselskaberne der har aben, for de har folket, udstyret og kreativiteten til at finde en hurtig løsning.

Det eneste der mangler er at de forstår at det er deres ansvar og det budskab hører jeg fra teleindustrien at man har fattet. Med tiden vil teleanalytikere sikkert også opdage det.

  • 8
  • 0
John Strand

Kære PHK

Jeg kan se at du ikke kan svare på hvor Trine Bramsen har deltaget i processen og hvilken indflydelse hun har haft - måske skulle du sende hende en mail og få en liste over aktivitetr, datoer og kl slet så kan vi sætte den ind i min liste og så kan vi se på hvilken indflydelse hun har haft på den proces.

Når du skriver følgende:

Som hovedregel vil det blot dreje sig om ikke at slukke, hvor det er værre, kan man komme meget langt og meget hurtigt med et fiberkabel hen over markerne eller en mikrobølgelink hen over tagene

Så tænker jeg Årsagen til at virksomheder går konkurs kan være mange men det skyldes ofte at de har større udgifter end indtægter. I casen Skyline udgjorde alene mastelejen for deres 600 basestationer 1/3 af deres samlede driftsomkostninger. Rent praktisk så var der et par købere på banen herunder en jeg smed ind i spillet og efter en due diligence så smuttede de ud af landet igen – de havde ikke den store tro på det danske marked herunder de politiske og regulatoriske forhold.

Det store problem er de usunde virksomheder der er med til at skævvride markedet – jeg kunne nemt stille 10 spørgsmål omkring energisektorens måde at drive teleselskab på og de 5,3 milliarder kroner af elkundernes penge de har tabt men jeg vil i stedet fokusere på hvad der sker når ineffektive virksomheder får lov til at leve. Rent praktisk så er der en industri der konstant oplever konkurser og kunder der kommer i klemme – det er naturligvis luftfarten vi taler om.

En af de store problemer i luftfarten i Norden er at der er en meget stor spiller som bliver ved med at tabe penge, penge som kommer fra statskassen og som fosser ud i kloakken. Den virksomhed har på mange områder gjort livet svært for deres konkurrenter herunder dem som rent faktisk kan drive en sund og profitable forretning. Jeg taler naturligvis om SAS: http://www.business.dk/transport/sas-aktie-er-faldet-98-pct.-paa-fem-aar som her tabt 98% af sin markedsværdi på 5 år og som har været med til at gøre livet svært for de konkurrenter der ikke har statslige ejere der kommer med penge.

Jeg syntes at du burde foreslå at man lukker SAS således at konkurrencen på luftfarten ikke bliver skævvredet af en statslig aktør som SAS dermed kunne man nemt undgå at kunderne kommer i klemme - vi kunne også se på en række af de virksomheder fagbevægelsen har drevet gennem tiderne.

I televerden er det sådan at det største problem er politisk og regulatorisk uforudsigelighed. I praksis så betyder det at Socialdemokratiet ikke har en industri politik på teleområdet og det har i ikke haft i mange år.

Når de største regeringspartis telepolitiske ordfører konstant truer telebranchen med bål og brand senest i Søndagsavisen: http://sondagsavisen.dk/2012/22/pas-paa-teleselskabernes-nye-prislaas.aspx hvor hun truer med at forbyde markedsføring og fratage operatørerne deres mobillicenser så er det ikke nemt at tiltrække investeringer til Danmark.

Med hensyn til artiklen i Søndagsavisen så er der ikke dokumentation for journalistens påstand og han påstår at Forbrugerombudsmanden har gjort noget han ike har gjort.

80 % af de udfordringer teleindustrien har i Danmark skyldes den måde politikerne blander sig, når de så ingen indsigt har og de samtidig har et afslappet forhold til sandheden så kan det kun gå galt – det er Trine Bramsen et godt eksempel på. http://www.dr.dk/P4/Fyn/Nyheder/Fynogoeerne/2012/03/09/124455.htm

Hilsen

John Strand

  • 0
  • 6
Leif Neland

Skyline er en milliardkonkurs. Bobestyreren udtalte, at det var uforsvarligt at drive nettet videre, da det kostede 20.000 pr. dag. Jeg vil bare hjælpe ham med at forstå hvad der er forsvarligt for samfundet.

20.000 pr dag er formentlig mindre end bobestyrerens honorar for nu at sætte det i perspektiv.

"Kære skylinekunde.

Vi bliver desværre nød til at forhøje priserne med 180kr årligt, alternativt kan du skifte til ADSL med 1/5 hastighed eller 3/4G med forbrugsafregning."

Hvorfor gik dette brev tabt i posten?

Jeg ville med glæde have accepteret det.

  • 2
  • 0
John Strand

Kære skylinekunde.

Vi bliver desværre nød til at forhøje priserne med 180kr årligt, alternativt kan du skifte til ADSL med 1/5 hastighed eller 3/4G med forbrugsafregning."

Hvorfor gik dette brev tabt i posten?

Jeg ville med glæde have accepteret det.

Fordi at det ikke ville give nok penge i kassen til at få virksomheden til at løbe rundt. Kundebasen skulle være vokset til 130 - 150.000 kunder og så skulle der mellem 350 - 700 millioner på bordet for at Skyline hvade en fremtid - trist men sandt.

Det nød budget der er nu er delt op i to dele, grantis leverancer fra en række leverandører i 30 dage og så en check fra en række teleselskaber som intet havde med Skyline at gøre og som rent faktisk konkurerede mod dem på en række områder (Trådløs bredbånd, DSL, Fastnettelefoni og mobiltelefoni) ...

Erhvervskunderne blev fredag den 23 maj kl. 16.00 i Århus spurgt om de ville være med til at etablere et nødberedskab der betød at deres regninger blev tredoblet (model for en gennemsnitskunde fra 5.000 til 15.000 Kr. i kvartalet)

Fakta er at der er en masse mennesker der har gjort et kæmpe stykke arbejde for at finde forskellige løsningsmodller (Trine Bramsen hr ikke været en af dem) og at det desværre ikke lykedes - Skyline gik konkurs og teleselskaberne er gået ind og sørget for et nødbeedredskab på 30 dage.

Dem der tror at Trine Bramsen har haft en effekt tror nok også på julemanden - det er heldigvis ikke forbudt at være naiv.

  • 0
  • 6
John Strand

John, Jeg svarer dig slet ikke mere, for du bliver ved med at fyre børnehaveniveau partipolitiske flosker af og det gider jeg ikke spilde tid på

Kære PHK

Jeg nyder din retrorik - fordi jeg har afsløret at din heltinde INGEN indflydelse / involvering i processen så kalder du mig først for lobbyist og efterfølgende for barnlig.

Du er sikert en sød mand men din indsigt i denne sag er temmelig begrænset og farvet aaf din krælighed til en politiker der er meget populistisk og som har yderst begrænset indsigt i denne sag - også i denne sag.

Sandheden gør vist ondt.. :-)

Hilsen

John Strand

  • 0
  • 11
Eskild Nielsen
  1. Skyline går konkurs
  2. Kommercielle forsøg på at gøre noget strander
  3. Talsmand fra teleindustrien siger: desværre - vi kan intet gøre
  4. Politiker siger: Hvis det er rigtigt, har vi en løsning, og den vil I ikke kunne lide
  5. Talsmand fra teleindustrien siger: Vi strikker noget sammen
  • 8
  • 0
John Strand

Skyline går konkurs
Kommercielle forsøg på at gøre noget strander
Talsmand fra teleindustrien siger: desværre - vi kan intet gøre
Politiker siger: Hvis det er rigtigt, har vi en løsning, og den vil I ikke kunne lide
Talsmand fra teleindustrien siger: Vi strikker noget sammen

Nej sådan ser processen bestem ikke ud. Du glemmer at skrive at ejerne bag Skuyline forsøger at rede virksomheden, du glemmer at skrive ind hvem der gorde at en rednong ikke var mulig. Så glemmer du at skrive om den lange proces der gik hvor en række aktører forsøgte at lave en tremåneders løsning og så mangler du at tilføje at konkurrenterne var igang med at finde en løsning da Trine Bramsen krævede at teleindustrien skulle være ansvarlige.

Det næst sidste punkt skulle hede: "PHK udråber Trine bramsen til redningskvinden" - problemet er bar eat hun ikke har været involverert og at PHK vist ikke har den store indsigt i sagen.

Glæder mig til at høre hvilæke detaljer PHK har i denne sag - jeg tror at de er yders begrænsede, så begrænset at det er noget han gætter sig til ud fra hvad han har læst på nettet.

  • 1
  • 6
John Strand

Der er desværre nogle mennesker der er så naive at de ved sidste valg stemte på nogle partier der påstod at hvis vi arbejde 12 minutter længer eom dagen så ville alle problemer være løst....

Det er nok de samme mennesker der tror at Trine Bramsen har været redningskvinden. Det er meget nemt at finnde ud af for man beder bare om aktindsigt i Ministret og i Styrelsen i ssagens dokumenter så kan man se hvor meget hun har været involveret i denne sag - det tager 10 dage at få et svar på det spørgsmål og jeg kender allerede svaret :-)

  • 0
  • 9
Eskild Nielsen

Det centrale spørgsmål er om der havde kunnet skaffes 90 mandater for et indgreb, hvis ikke branchen selv havde gjort noget?

Hvordan dette hypotetiske indgreb så havde set ud og hvordan det havde fungeret i praksis, kan vi af gode grunde ikke udtale os om - men branchen ville næppe have kunnet lide det.

  • 2
  • 0
John Strand

Det centrale spørgsmål er om der havde kunnet skaffes 90 mandater for et indgreb, hvis ikke branchen selv havde gjort noget?

Hvordan dette hypotetiske indgreb så havde set ud og hvordan det havde fungeret i praksis, kan vi af gode grunde ikke udtale os om - men branchen ville næppe have kunnet lide det.

Der skal mere end 90 mandater til, det kræver at hele teleforligskredsen bliver enige. Når det er sagt så tror jeg ville være svært at man politsk tvinger en række virksomheder til at gå ind og spænde et økonomisk sikkerhedsnet under en konkurerende virksomhed der har ageret på et liberaliseret marked (læs i Danmark) og som går konkurs fordi de ikke kunne tiltrække nok penge til at skabe en bæredygtig forretning.

Skal vi ikek sige at Trine bramsenns trussel nok var af en karakter der gør at hun udstiller sig selv om en ung parlementariker med begrænset indsigt i sit stofområde.

På samme måde som hun gør det med sine trusler i Søndagsavisen: http://sondagsavisen.dk/2012/22/pas-paa-teleselskabernes-nye-prislaas.aspx der var hendes trusler baseret på nogle påstande om at Forbrugerombudsmanden har gjort noget han ikke har gjort... :-)

  • 0
  • 4
Nikolaj Brinch Jørgensen

Der er desværre nogle mennesker der er så naive at de ved sidste valg stemte på nogle partier der påstod at hvis vi arbejde 12 minutter længer eom dagen så ville alle problemer være løst....

Det er nok de samme mennesker der tror at Trine Bramsen har været redningskvinden. Det er meget nemt at finnde ud af for man beder bare om aktindsigt i Ministret og i Styrelsen i ssagens dokumenter så kan man se hvor meget hun har været involveret i denne sag - det tager 10 dage at få et svar på det spørgsmål og jeg kender allerede svaret :-)


Tror du ikke du skulle tage en tudekiks John? Der er ingen der gider diskutere dine politiske holdninger med dig, så forstå det dog. Hvor meget indsigt du end har i den konkrete sag, så er det lige så useriøst som dine samlede skriblerier i debatten, at du benytter den til at udtale dig bredt om de regerende partier, socialdemokratiet, og alt det andet du har ytret dig om her i debatten (pop-quiz: I hvor mange lande i verden er der et stort statsejet eller delvist statejet flyselskab a la SAS?).

  • 2
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

pop-quiz: I hvor mange lande i verden er der et stort statsejet eller delvist statejet flyselskab a la SAS?


Hej John,

Her er et lille tip: http://en.wikipedia.org/wiki/Flag_carrier#List_of_flag-carrying_airlines

Husk nu at den danske stat ejer hele 14,3% af SAS - mener du at det er retfærdigt at kalde SAS for statsejet?
Norwegian er vel et meget godt eksempel på at det godt kan lade sig gøre at drive et profitabelt flyselskab i skadinavien [http://en.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Air_Shuttle] (du skriver Norden, det er mig lidt en gåde, men du ved godt at det første S i SAS står for skandinavien, og at SAS ikke er ejet af hverken den finske eller den islandske stat?).

  • 2
  • 0
John Strand

Husk nu at den danske stat ejer hele 14,3% af SAS - mener du at det er retfærdigt at kalde SAS for statsejet

Måske skulle du se på hvad den Danske, Svenske og Norske regering ejer til sammen og så skulle du se på de pene de har tilført SAS og hvad der er sket med deres syge investering.

SAS er lige så syg en virksomhed som Skyline var, og den er med til at skævvride konkurrencen i regione.

Hvis du mener at det er rimeligt at de øvrige teleselskaber skal betale til Skyline så burde du også mene at SAS skal betale til CimberSterling da de gik ned :-)

Den tankegang med at konkurrenter skal rede virksomheder går ned tilhøre det gamle DDR og Sovjet.

  • 0
  • 5
Nikolaj Brinch Jørgensen

Hvis du mener at det er rimeligt at de øvrige teleselskaber skal betale til Skyline så burde du også mene at SAS skal betale til CimberSterling da de gik ned :-)


John jeg ved slet ikke hvor jeg skal begynde i din totalt forvrængede udlægning af flyselskaber i relation til Skyline?

Din indsigt i flybranchen må være mindre end det du anklager PHK for på Skyline fronten.
CimberSterling var et lavprisselskab (og det var ikke skandinavisk ejet!). Det konkurrede mod andre lavprisselskaber i skandinavien (hint: SAS er ikke et lavprisselskab), så når du gerne vil se hvorfor CimberSterling ikke kunne klare sig, skal du nok se på firmaet CimberSterling i stedet for at skyde skylden på andre. De andre lavprisselskaber Ryan Air og Norwegian driver særdeles profitable forretninger her i skandinavien. Det er ikke SAS du kan laste for CimberSterlings konkurs.
Du kan modsat sige at CimberSterling var med til at koste SAS en masse penge, men ikke omvendt.
Det syge er branchen, da der er for mange flyselskaber og dermed fly i forhold til antallet af passagere.
At du har fået ind i knolden at SAS skulle skævvride konkurrencen for selskaber som CimberSterling må du så prøve at finde ud af at aflægge dig, for det er ikke rigtigt.

De teleselskaber i skandinavien vi taler om er det ikke TDC, Telia og Telenor. Altså 3 tidligere (lige for lidt siden) statsejede virksomheder (Sonera fra Finland er ikke talt med i Telia koncernen da det er irrelevant for diskussionen). Som totalt dominerer markedet, fordi de netop var statsejede? Dvs. Skyline havde en meget lille chance fra start, mod giganterne der blev bygget på din DDR lignende monopolisme?

Skal de punge ud af deres monopol-opsparede formue, når opkomlinge der prøver at øge konkurrencen knækker halsen? Ja det synes jeg faktisk, ellers bliver vi jo siddende i DDR og Sovjet - som du nu, i din vildfarelse, også bringer på banen. Er det ikke mest hensigtsmæssigt i din optik, hvis en branche selv kan klare reguleringerne, så staten blander sig udenfor? Hvis du er tilhænger af statslig regulering, må du jo netop være tilhænger af et marked a la DDR og Sovjet.

Så hvori er det du ellers ser lighederne i de sygdomme som SAS og Skyline har? Hvorfor har du hevet en investor ind til at overtage det du kalder en syg virksomhed (du siger den er lige så syg som SAS, og SAS mener du bør lukkes, er du for real?)?

Hele din argumentationskæde er en graf med løse ender som på ingen måde hænger sammen. Men ok, sådan har vi set dig før, når du taler om at Apple er en døgnflue, og Nokia de bare rocks.

Off topic: Nu har Apple så foreslået nano-SIM. Sidst var det micro-SIM som du hadede som pesten og ikke mente skulle indføres, er du igang med et korstog imod nano-SIM, eller har du måtte erkende at du ganske enkelt tog fejl omkring micro-SIM? Nokia Lumia 800 bruger jo micro-SIM.

Så please John, stop nu, det bliver mere og mere pinligt at høre på dig og dine forfejlede analogier. Hvis det du indtil videre har skrevet er noget som helst billede på din analytiske formåen, så undrer det mig, at nogen som helst som driver forretning gider at lytte? Det skulle da lige være for at bruge dig til at være ham konsulenten man kan få til at komme ind ad døren og levere sit eget budskab, så det med denne lille kendte forestilling bliver mere spiseligt?

  • 6
  • 0
John Strand

John jeg ved slet ikke hvor jeg skal begynde i din totalt forvrængede udlægning af flyselskaber i relation til Skyline?

Fakta er at Skyline er gået konkurs og du mener at det er rimelig at konkurerende virksomheder skal betale regningen for en usundvirksomhed der giver op.

Du er ved at indføre et nyt værktøj på et liberaliseret marked hvor kommmercielle virksomhedeer agere.

Kan du ikke gøre mig en tjeneste og definere en regl der kan bruges på tværs af brancher som kan bruges til at afgøre hvornår man som virksomhed skal betale konkurenternes regninger når de går konkurs.

Som jeg læser det du skriver så ser din regel noglelunde således ud:

Hvs du er en rig og stærk virksomhed der kæmper mod en svag konkurrent der går konkurs så er det rimeligt at du betaler dine konkurrenters regninger når de går konkurs.

Her er nogle af de konkurser der udløser betalingskrav i følge din model: Nordisk Fjer, der skal Lars Larsen og Jysk betale. IT Factory der skal IBM og KMD betale. Accumulator Invest der skal Danske Bank betale

I praksis så mener du at de er rimeligt at andre virksommheder der ikek har været involveret i driften af en virksomhed der går konkurs skal betale for virksomheden når den går ned.

  • 0
  • 4
Bjarke Kringelhede

Det vi skal spørge os selv om er følgende:
Mener vi internet er så vigtigt for alle danskere at vi ønsker et sikkerhedsnet?

Siger vi ja til det, så giver det mening at vi enten stiller nogle krav til dem der levere internet, eller at telebranchen selv laver en garantifond. Det er sådan set det eneste vi diskutere her.

  • 5
  • 0
John Strand

Det vi skal spørge os selv om er følgende:
Mener vi internet er så vigtigt for alle danskere at vi ønsker et sikkerhedsnet?

Siger vi ja til det, så giver det mening at vi enten stiller nogle krav til dem der levere internet, eller at telebranchen selv laver en garantifond. Det er sådan set det eneste vi diskutere her.

Det betyder at hvis der er nogle der kaster sig ind på et makred som de ikke magter og de efterfølgende konkurrere sig ihjel så skal konkurenterne betale for deres ugerninger.

I tilfældet Skylibe så er pengene de har brugt og tabt tjent på en monopolvirksomhed der levede af at sælge strøm og det var ikke den øvrige telebranches valg at Skyline skulle lege teleselskab det var en beslutning Skylines ejer foretog.

Kan du ikke fortælle mig hvordan virksomheder der agere på et liberaliseret marked kan vide hvilke regininger de skal betale længere nede af vejen når en af deres konkurrenter går konkurs.

  • 0
  • 6
Poul-Henning Kamp Blogger

Det betyder at hvis der er nogle der kaster sig ind på et makred som de ikke magter og de efterfølgende konkurrere sig ihjel så skal konkurenterne betale for deres ugerninger.

Jeg synes du skal undersøge hvad det kræver at blive vandforsyning, elforsyning eller kloakforsyning.

Der er ting der er så vigtige for samfundet (Hint: slå ordet "infrastruktur" op) at vi stiller krav til leverandørene, netop for at sikre at det ikke går op i hat og briller.

Hidtil har internet ikke været omfattet af sådanne regler, men det er ikke en tinglyst ret på at det aldrig vil blive omfattet af sådanne regler.

Telebranchen har nu et kort tidsvindue til at vise at de kan løse problemet uden lovgivning, ellers kommer der helt sikkert lovgivning.

  • 5
  • 0
John Strand

Jeg synes du skal undersøge hvad det kræver at blive vandforsyning, elforsyning eller kloakforsyning

At drive elforsygning i Danmark betyder at man først tjener 67 milliarder kroner på en strømforretning, efterfølgende så invistere man temmelig mange milliarder kroner i en række teleforretninger hvorefter to af dem går konkurs.

Når de så går konkurs så forventer man at ens konkurrenter samt staten betaler en del af regningen og det på trods af man agere på et libraliseret marked med masser af konkurrence og faldende priser.

Kan du ikke fortælle mig om prisudviklingen og udviklingen på de services som el, vand og kolakbraancherne levere... :-)

  • 0
  • 6
John Strand

Kære PEK

Det store problem for dig er at det ikek er gået op for dig at el, vand og kolakbranchen agere på monopol markeder uden den store teknologiske udvikling og at telebranchen agere på et liberaliseret marked.

Skal jeg tolke det du skriver sålede sat du vil nationalisere telebranchen og så skabe et monopol efter den model som man kender fra det gamle DDR.

Formoder at dette er reklamefilmen for dit nye teleselskab: http://www.youtube.com/watch?v=QnXxErXWOmw

Hilsen

John Strand

  • 0
  • 5
Poul-Henning Kamp Blogger

Her lades alt håb ude...

Undskyld: Jeg havde lovet mig selv og jer andre ikke at svare på Johns hallucinationer, men det virkede et kort øjeblik som om han havde meldt sig ind i virkeligheden igen.

Over and out, livet er for kort til John Stand.

  • 7
  • 0
Torben Frandsen

Jeg synes du skal undersøge hvad det kræver at blive vandforsyning, elforsyning eller kloakforsyning.

Du overser muligvis en vigtig forskel: Du kan kun lade dig forsyne med vand ét sted fra, og du bestemmer ikke selv hvilket. Og du har kun én kloak at hælde vandet ud i, og du bestemmer ikke selv hvor den fører hen. Derfor er det betimeligt, at vi stiller skærpede krav til hvorledes den slags virksomheder skal drives.

Din forsyning med internet har nogle lokationsbestemte begrænsninger, men derudover er der intet der hindrer dig i at vælge den eller de leverandører, du har mest tillid til.

I øvrigt: Vælger du en ny ISP eller en emerging teknologi, tager du en risiko. Hvem skal dække den risiko? Dig selv, der har taget chancen, eller dine naboer, der har truffet et mere konservativt valg?

  • 2
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

Fakta er at Skyline er gået konkurs og du mener at det er rimelig at konkurerende virksomheder skal betale regningen for en usundvirksomhed der giver op.


Brug nu din energi på at fortælle andre, tydeligt, hvad du selv mener, i stedet for at forsøge at tilskrive andre holdninger de ikke har, eller har givet udtryk for.

Du er ved at indføre et nyt værktøj på et liberaliseret marked hvor kommmercielle virksomhedeer agere.


Nej det er jeg ikke. Sagde du iøvrigt ikke at Trine Bramsen ikke havde været med i processen, og denne fond var noget som tleselskaberne selv havde fundet på? Altså nu må du beslutte dig for om du mener det ene eller det andet?

Kan du ikke gøre mig en tjeneste og definere en regl der kan bruges på tværs af brancher som kan bruges til at afgøre hvornår man som virksomhed skal betale konkurenternes regninger når de går konkurs.

Som jeg læser det du skriver så ser din regel noglelunde således ud:

Hvs du er en rig og stærk virksomhed der kæmper mod en svag konkurrent der går konkurs så er det rimeligt at du betaler dine konkurrenters regninger når de går konkurs.

Her er nogle af de konkurser der udløser betalingskrav i følge din model: Nordisk Fjer, der skal Lars Larsen og Jysk betale. IT Factory der skal IBM og KMD betale. Accumulator Invest der skal Danske Bank betale

I praksis så mener du at de er rimeligt at andre virksommheder der ikek har været involveret i driften af en virksomhed der går konkurs skal betale for virksomheden når den går ned.


Nej det mener jeg ikke, det har jeg ikke ment, og det kommer jeg ikke til at mene. Kan jeg gå ud fra at fordi du ikke mener et, så kan jeg subjektivt sætte mit eget andet fortegn på, og så mener du det? Nej vel.
Tag dig sammen John.
Begynd nu argumentationen, jeg ved godt det ikke er din stærke side, og jeg forstår så inderlig godt ta der ikke er nogen der gider stille op til "slåskamp" med dig. Du fører ikke en diskussion, men derimod et hundeslagsmål i værste bodegastil. Hvis du vil diskutere emnet seriøst, så begynd med argumentation. Lad være med at vælte rundt i selvmodsigelser og lad være med at være had-motiveret, det overskygger din, i forvejen, begrænsede dømmekraft.

Du behøver ikke svarer på de spørgsmål jeg har stillet dig, for du kan jo ikke. Det kommer bare til at se pinligt ud. Jeg prøvede dog at stille dig et par stykker, for at se om man kunne få dig til at svarer på spørgsmål. Men som sædvanligt - ak nej.
Vi har svaret dig. Du er utilfreds og uenig i svarene, fair nok. Men du svarer jo ikke tilbage på de spørgsmål du stilles. Du skøjter videre i dine mange stråmænd mm. Svar på spørgsmål, argumenter og hold en god debat. Så skal vi nok diskutere med dig. Men lige nu er niveauet lavere end for en 4-årig.

  • 3
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

Det store problem for dig er at det ikek er gået op for dig at el, vand og kolakbranchen agere på monopol markeder uden den store teknologiske udvikling og at telebranchen agere på et liberaliseret marked.


Det er så igen her hvor du er uden for rækkevidde.... Du mener ikke energi forsyningen har nogen specielt stor teknologisk udvilking? Specielt el? Jesus hvad er det for et univers du lever i?

TDC, TeliaSonera, Telenor (alle de alt-dominerende spillere på det danske marked) er alle monopolvirksomheder, som ligesom DONG har optjent deres penge fordi de var eneleverandører beskyttet af statsmonopol.
Du ved godt at der er elforsyninger som ikke er statsejede her i Danmark ikke?

PS: Hvorfor kalder du PHK for PEK? Han hedder Poul-Henning og ikke Poul-Erik

  • 0
  • 0
Frank Pedersen

Har med interesse læst tråden og jeg synes faktisk at iden med en ISP garantifont er ganske oplagt og i grunden ikke noget man kan tillade sig at kritisere. Det er en god tanke af hensyn til den enkelte borger, og det burde måske have været lavet for flere år siden. Jeg ved ikke hvor mange gange vi i medierne fra starten af 2k og op, har kunne høre at vi var den førende internet nation i verden, og der blev fokuseret meget på at alle indenfor en årrække ville blive tvunget til at have en internetforbindelse. EU-Kommisionen har for nyligt sat det mål at alle EU borgere i 2020 skal have adgang til minimum 30 Mbit internetforbindelse og det burde heller ikke være noget problem pga. mobilnettet bliver udbygget. Men som det er nu, så lagger vi godt bagefter af flere forskellige grunde, selv lande som Burgarien og Letland har flere husstande på fiber end os. Det er en anden snak, pointen er bare at vi i 2012 ikke kan undvære internettet og at vi kun vil blive endnu mere afhængige af det fremadrettet!

Detaljerne for hvordan og hvorledes en ISP garantifont skal udformes er ikke det væsentlige her, selvom jeg synes iden med et mobil modem eller usb modem i posten er fin. Der burde bare være mulighed for en sikkehed for den enkelte borger og evnt. firma så de kan få en midlertidig nød-løsning i den her slags tilfælde, netop finansieret af en sådan font.

Det virker for mig i selv helt absurd at op til 40000 internet brugere i dagens danmark kan stå uden forbindelse fra d. 30 juni 2012. Flere af kunderne har allerede noget andet internet i forvejen de kan benytte, og mange vil nok nå at skifte udbyder ja, men det er ikke muligt at flytte el. oprette så mange kunder til andre ISP'er på så kort tid, og slet ikke når der ingen 'flytte-plan' har været, det lyder i hvertfald ret usandsynligt i mine tekniker ører. Men det må tiden snart jo vise..

Iden er rigtig god, men desværre tror jeg ikke på at der nogensinde vil blive lavet en ISP garantifont, det handler alt sammen om penge for udbyderne, og det er jo det som skaber konkurrencen om kunderne på markedet, ikke hvad man som borger burde have ret til.

Kan iøvrigt konstatere at 'John Strand filteret' ikke helt virker.. Sikken dog en ubarmhjertig strøm af bavl og ævl.. Intet under at forbrugerstyrelsen's Rasmus Kjeldahl har sendt denne mail.. :
http://www.tinyurl.dk/33669

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere