per andersen bloghoved

Er sociale medier ved at dø?

Det rygtes i stigende grad, at sociale medier som Facebook og Twitter er ved at dø. Væksten er slet ikke, som den har været tidligere. Hvad er det, der er ved at ske?

Det har Brian Solis skrevet en rigtig super klumme om: http://www.briansolis.com/2011/08/the-end-of-social-media-1-0/

Sagen er, at brugen af sociale medier er ved at nå et plautau. Det har fået pressen til at grave historier frem om mennesker, der ikke længere har båndbredde til at følge med i alle de sociale netværk, som tilbydes i dag. Det bliver ikke bedre af, at virksomheder fejlagtigt har fået den opfattelse, at sociale medier er en ”corporate communication” platform. Der er jo ”contradiction of terms”, som det vist hedder.

Som Solis udtrykker det, ”Following the path of social is a journey towards relevance”. Og relevans er betinget af, at der er en ægte dialog, hvor man lytter. Men mange virksomheders brug af sociale medier har mere fokus på ”medier” end på ”social”.

For at få sociale medier op på det næste niveau er virksomheder og organisationer nødt til at få føjet ”social” ind i ligningen og gøre brugen af disse medier mere relevante for deres kunder og interessenter. Det betyder blandt andet at flytte ansvaret for de sociale medier fra marketing og ud i organisationen og at lytte til, hvad der er relevant for modtagerne.

Samtidig skal virksomhederne tænke “udefra-ind” i stedet for “indefra-ud”. Som eksempel er sociale medier genialt til kundesupport, specielt hvis det sociale bringes i spil, så kunderne hjælper hinanden. Det kræver stadig et engagement fra virksomheden – både at lytte til hvad der rører sig i de sociale kanaler og aktivt deltage med støtte og forslag. Det kræver en ”enterprise social platform”, men sådanne er der heldigvis flere af i markedet.

Som Brian Solis udtrykker det, ”The end of Social Media 1.0 is the beginning of a new era of business, consumer engagement, and relevance.”.

http://twitter.com/p_andersen

Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Peter Makholm

Hvor er jeg træt af grundholdningen om at hvis man ikke kan fremvise en tocifret vækstprocent, så er man døden nær!

Jeg tror faktisk det forholder sig lige modsat. En organisations, et produkts eller en teknologis forventede levetid er omvendt proportional med vækstraten da det gik alermest hurtigt. Sagt på en anden måde: Tilhængerne falder fra med cirka samme hastighed som de kom til. For de mest hypede teknologier vil det skabe et bobelagtigt kolaps fordi man har bygget et stort bredt community op, som der pludselig ikke er folk til at fylde ud.

Om sociale medier er ved at dø? Måske, men min forklaringsmodel er ikke at det er den manglende vækst, men at de har haft får hurtig og derfor for illoyal vækst som lige så hurtigt vil falde fra når den næste store ting kommer forbi.

Så kan jeg med selvironisk selvtilfredshed spå mine favoritteknologier en lang, lang levetid: IPv6, DNSSEC og Perl6.

  • 6
  • 0
Jesper Hedemann

Svaret er nej...

Det er ret simple, at når næsten alle personer er oprette på det samme sociale net, så er det jo begrænset hvor mange som kan blive ved og oprette sig, uden det er "Falske profiler" (SPAM, hacker, "wanna-bees" osv.)

Og man kan heller ikke tvinge personer/firmaer ind i sociale netværk, selv om det næsten er bleven et krav, så snart du åbner for dit TV eller for din radio, så er det "finds os på facebook bla bla bla."

  • 0
  • 0
Trine-Maria Kristensen

Udfordringen er efter min mening, at så længe man anser organiseringprincipperne i social software for at være noget eksternt, noget man gør "ude på nettet", noget kommunikationsafdelingen ordner - eller for at holde fast i betegnelsen "sociale medier" (medier = steder der egner sig til budskabs-pushing), så får man ikke det ud af sociale medier, som man kunne opnå, hvis man så monitorering, research, netværk, relationsopbygning, videndeling, dialog, spontan hjælpsomhed osv. som redskaber man kunne få gavn af i virksomhedens processer.

Udfordringen er at så skal organisationerne (kultur, hierarkier, ledelsesform mm.) forandre sig - og mit bud er at forandringen kommer - fordi vi nu har set redskaber, processer, metoder på nettet som gør processer mere effektive og enkle - men at det nok tager noget længere tid end at strikke en Facebook-side sammen! :-)

  • 2
  • 0
John Vedsegaard

Man må selvfølgelig forvente sociale medier vil ændre sig hele tiden.
Om få år vil medier som fjæsbog, twitter, youtube og andre, enten have ændret sig totalt, eller de vil være lukkede og erstattet af nye.
Man må også forvente der vil komme masser af nye tiltag i forskellige retninger. Der opfindes jo stadig nye designs af den dybe tallerken.

  • 0
  • 0
Morten Juhl-Johansen Zölde-Fejér

Når man snakker om slutningen på v1.0 er det vel bare en indikation på, som Churchill sagde: "This is not the end. It is not even the beginning of the end. It is merely the end of the beginning".
At væksttallene falder, tja. Der var sikkert en interessant vækst i bilsalget i midten af det foregående århundrede, men de faldne væksttal er nok ikke indikationen på, at den type transport er gået i sig selv igen.
Med hensyn til de personrettede sociale medier er det nok også et spørgsmål om, at man lægger sig nærmere ind på den, man føler passer til én. Jeg har selv prøvet flere, men har sluppet det meste igen.

  • 0
  • 0
Andreas Andersen

Jeg er delvist enig med påstanden om at sociale medier som facebook og twitter er ved at dø. Engang brugte jeg facebook mindst en gang i timen i mine vågne timer. Nu kan der gå flere dage mellem jeg tjekker om der er sket noget nyt. Det hænger nok sammen med, at det ikke er så nyt længere at jeg ikke får samme "kick" ved at skrive på facebook længere. Det er trods alt mere hyggeligt at snakke med folk ansigt til ansigt. Det jeg til gengæld stadig bruger facebook til i stor grad er, at holde kontakten ved lige med venner der boer langt væk og i andre lande.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere