Er nørden død?

Direktøren i IT-branchen, Jakob Lyngsø, har proklameret at nørden er død - i hvert fald i Danmark. Vi skal bare definere vores ønskesystem og så sende specifikationen til Indien - "Made in India" bliver stemplet i alle vores it-systemer.

Jeg er i syv sind over den udmelding og langt hen ad vejen uenig i dødserklæringen. De gode argumenter for at gå til begravelse vil jeg i hvert fald godt se gennemgået i detaljer, før jeg overgiver mig.

Det er fristende at drage paralleller fra it-branchen til brancher som sybranchen, hvor vi i Danmark er flyttet op i kæden til design og får det praktiske arbejde udført i udlandet, men her tror jeg, vi indenfor it skal føle os specielle. Vi tilhører en branche, der bygger på kreativitet og viden og meget lidt "business as usual". Det er ikke, fordi jeg ikke tror på outsourcing - jeg er bare forbeholden overfor den måde det bliver strøet ud over alle opgaver i branchen i stedet for velovervejede områder.

De fleste af os har været i kontakt med eller har set softwareprojekter, som er gået galt og her snakker jeg ikke outsourcingprojekter, men helt almindelige projekter udført af en dansk it-afdeling for deres egen forretning eller som konsulenter for en andens forretning. Og det er projekter, som ikke skal kæmpe hårdt med kommunikationsproblemer, der kommer af at kommunikere på fremmedsprog og kulturelle forskelle, som ikke kun er en fremmed virksomhedskultur, men ligefrem et fremmed lands kultur. Hvis vi tilføjer den slags problemer skal der både ekstra øvelse og disciplin til for at få succes.

Er projektledelse og produktudvikling ikke kompliceret nok?

Jeg har netop haft fat i agile udviklingsmetoder, som et fag på mit studie og et af principperne heri er jo netop at vi helst skal have forretningsmanden siddende på skødet i hele udviklingsprocessen (eller i hvert fald have ham i nærheden). Nu er det ikke fordi man ikke kan sende en prioriteret opgaveliste til Indien (eller en repræsentant for forretningen), men den nære, kontinuerte kommunikation bliver sværere af en større geografisk spredning. Face-to-face kommunikation er nu engang mest effektivt.

Som jeg ser det har den danske nørd fået hjælp til en række rutineprægede opgaver, og har fået den nye opgave at arbejde tæt sammen med folk med en anderledes kulturel baggrund og på et fremmed sprog, og en lang række af de traditionelle opgaver vil stadig ligge i Danmark, fordi deres kompleksitet og kreativitetsniveau er for højt til, at vi kan give opgaven videre. (Og iøvrigt tror jeg, vi er nødt til at indse at it-folk også skal have indsigt i den forretning, de skal understøtte).

Har jeg misforstået pointen' Er det arrogant at tro at de i Indien ikke er lige så gode til at lave systemer til danske virksomheder' Er der mekanismer i de agile metoder til at håndtere de ekstra udfordringer som outsourcing giver' Overvurderer jeg kompleksiteten i de opgaver der oftest forefindes i branchen' Er det bedre at it-folkene ikke har indsigt i forretningen?

Kommentarer (14)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Thomas Hansen

"Og iøvrigt tror jeg, vi er nødt til at indse at it-folk også skal have indsigt i den forretning, de skal understøtte"

Det har du fuldstændig ret i, og du behøver ikke tage til indien for at se problemet. Bare kig på nogen af de udviklingshuse hvor du har en bunke programmører til at side og implementere systemer efter kravspecifikationer der er udfærdiget af kunden og en sælger, og der reelt set ikke er nævneværdig kontakt imellem dem der laver det og dem der skal bruge det.

Men det ser heldigvis ud til at der er flere der bevæger sig væk fra den gamle fabriksmodel, og begynder på mere agile metoder.

Man kan også bestille design til en billig penge over nettet. Og visuelt kan det være ganske udemærket, men det slår ikke at have en designer til at sætte sig ned og snakke med kunden om hvad de kunne tænke sig, og arbejde derudfra.

  • 0
  • 0
Mikkel Høgh

Jeg er overvejende enig med dig, Therese. Man kan sige hvad man vil, men jeg tror altså ikke at vi i fremtiden vil se samme model som med syerskerne. En af grundende til at det netop er blevet som det er med de der syersker, er jo at der er meget store forskelle på kravene til de opgaver der udføres i Danmark og dem der udføres i udlandet (Jeg har arbejdet på flere sådanne virksomheder i Danmark, bl.a. Bestseller i Brande).

Bestseller er et godt eksempel. Deres hovedkvarter i Brande er meget campus-agtigt og bygningerne er meget storladne i deres byggestil, maden i kantinen er i særklasse og der arbejder utrolig mange tjekkede, kreative mennesker. Kontrasten til den fysiske del af arbejdet er enorm. Den lille flok af lagermedarbejdere som er på stedet falder tydeligt igennem.

Jeg synes ikke at man kan sige det samme om IT-branchen. Hvis man skal lave fremragende software, kræver det virkelig dygtige hjerner med en dyb og indgående forståelse for produktet og kundens behov - hele vejen ned gennem processen.

Og det er nok lidt svært at opnå, når koderne ikke er ens egne, men i stedet en flok ansigtsløse indere på en eller anden kodefabrik i udlandet.

  • 0
  • 0
Mikkel Høgh

Så er det ikke mange der kender firmaets egentlige navn, men det er altså den tøjkoncern der står bag flg. mærker:
* Jack & Jones
* Vero Moda
* EXIT
* ONLY
* Pieces
* Selected
* Outfitters Nation
m.fl.
Så det er ikke en helt lille bolchebutik :)

  • 0
  • 0
Jan Keller Catalan

Jeg synes, der bliver overfortolket lidt på denne sag.
Der har været adskillige artikler, blogindlæg og debatter omkring den udtalelse, som alle tager udgangspunkt i, at programmøren er død.

Sådan læser jeg ikke udtalelsen.

Jeg læser det, som at han siger, at den "klassiske it-nørd" er død. Dvs. manden med hornbrillerne, som koder, koder og ikke andet. Manden, som lever af pizza og cola og hellere sidder oppe hele natten på en detalje end tilbringer tid med familie og venner.
Det er jeg enig i.

Som blogindlæg og debatkommentarer lader til at være enige om, så er det ikke nok længere at være den gode koder - der skal være forbindelse til kunde og kravene og fleksibilitet til at ændre på tingene undervejs. Lige netop de kommentarer, I har til outsourcing.

Derfor er jeg enig i, at den klassiske it-nørd er død, men erstattet af programmøren med den tekniske og forretningsmæssige forståelse, som kan sætte sig ind i ikke blot kravene, men baggrundene og formålene for kravene.

Er I ikke enige med mig i det?

  • 0
  • 0
Mikkel Høgh

Nej, jeg tror ikke at nørden er død. Jeg kender masser af nørder, og der klækkes stadig nørder ud.
Nørden kendetegnes ved sin begejstring for IT, ved sin tendens til at lade sig gribe og beruse ved det fede i at "kode" noget. Udrette noget, skabe noget. Det tror jeg ikke kommer til at forsvinde.

Folk bliver generelt mindre nørdede med alderen, og mange virksomheders kultur er også med til at gøre folk mindre nørdede. Men der ude i det virkelige liv findes de stadig. For nylig var jeg på besøg hos et nystartet firma på Vesterbro. Tre unge nørder som havde fået et genialt indfald, og nu havde de pludselig kunder i bunkevis.
Det er i sådan nogen som dem jeg ser fremtiden for dansk IT. Ikke hos NNIT, IBM eller Microsoft.

  • 0
  • 0
Therese Hansen

De første par linjer af artiklen bød også på den fortolkning, som du har - og som jeg har agiteret for her på min blog: Vores image er forældet og passer ikke på hvad it-folk er i dag. Og da jeg første gang klikkede mig ind på artiklen var det netop det jeg håbede den handlede om - men med skuffelse læste jeg at IT-Branchens direktør har fokuseret på outsourcing-vinklen på nørdernes død og det synes jeg er fejlfokuseret eller i bedste fald bare mangelfuldt.

Nørder ER noget andet i dag end de var for bare 10 år siden, hvor nettet var nyt og du skulle være lidt ekspertbruger for overhovedet at overleve som bruger. Nørdernes lyssky kodedomæne, hackerstatus og foragt for "de ikke indviede" har ødelagt meget for branchens image, og jeg tror, at deres tid er forbi. De er dinosaurer, som ikke har tilpasset sig de nye tider.

Den udvidede vinkel på historien med hornbriller og alle fordommene overfor it-nørder vil jeg også gerne diskutere, men denne gang blev det lige begrænset til outsourcing og dens mange agitatorer og ideer. Allerhelst vil jeg gerne se mine fordomme overfor outsourcing udfordret og høre om hvordan man i praksis takler de ekstra udfordringer jeg tror der er. Eller er outsourcing det slaraffenland, som IT-Branchens direktør maler det til? Som Mikkel Høgh siger det "it er ikke samlebåndsarbejde" - så kan vi drage paralleller til syning, som er? (Det gjorde IT-Branchens direktør jo rent faktisk). Kan vi gøre noget it til samlebåndsarbejde - virker den synsvinkel på it i dagens Danmark? Er der kendte værktøjer til at håndtere outsourcingsudfordringer og er det helt de samme udfordringer, som man har, hvis man bare bruger danske eksterne konsulenter?

  • 0
  • 0
Dorte Toft

Jeg fandt også Jakob Lyngsøe udmelding ejendommelig, men har ikke reageret. Direktøren for IT Brancheforeningen har tidligere været ude med en lige lovlig smart bebudelse, men han er jo en rar og hyggelig mand:-)

Jeg tror bestemt ikke, at den danske nørd er død, eller bør være død. Vi har brug for nogle folk, der ikke blot tænker i helt nye baner, men som også lige for kodningen på plads. Jeg tror bestemt heller ikke, at man kan sammenligne programmering med syerskers job. Og det er, som også nævnt i denne debat, masser af eksempler på, at det går galt med outsourcing af sådanne opgaver, medmindre der på dansk side opbygges et meget stramt samarbejds/kontrol-system med tæt, tæt kontakt til offshore-lokaliteten.

Målet for Jakob Lyngsøe er jo at få Brancheforeningen i medierne. Der er jo mange andre, der gerne vil tegne dansk it-industri (og de it-ansvarlige), såsom Dansk Industris ITEK og Dansk IT med deres CIO Innovation Forum.

Sidst hvor Jakob var lidt for smart, var da han for et par år siden bebudede, at der ville komme 10.000 nye it-arbejdspladser på et år. Den optimistiske melding gav genlyd overalt i medierne.

Presset hårdt efterfølgende viste det sig, at det blot var talgymnastik som for eksempel reflekterede, at når IBM overtog virksomheders it-afdelinger/it-selskaber, så blev det jo til arbejdspladser i IT-branchen.

Den med "nørden" og Janus Friis er ligeså unuanceret. Men det giver jo omtale.

  • 0
  • 0
Kristian Sørensen

Indenfor software udvikling løser man ikke det samme problem igen og igen. Man kan nemlig skrive software der får computeren til at gøre det.

Når man syer tøj, fileterer fisk etc. er der en del af arbejdet som skal udføres af mennesker, igen og igen på nøjagtigt samme måde hver gang. dette kan outsources.

Så det i software udvikling der svarer til outsourcet syerskes arbejde er det arbejde der udføres af compilere, debuggere, make, versionsstyring osv.

At forstå dette kræver at man har indsigt og erfaring i software udvikling, men det er viden og erfaring som er sjældent set hos de vildledere der står i spidsen for mangt og meget it relateret i det her land.

  • 0
  • 0
Thomas Ehler

At nørden skulle være død er nok overdrevet.
At de store virksomheder uagsomt gør hvad de kan for at kvæle dem, bla. med outsourcing, er en anden sag.

I Danmark er der en tradition for faglig bredde og detailkendskab til ens arbejdsområde og opgaver. Det er det der giver drivet og de gode resultater.
Helst skal den enkelte være med til at drifte de systemer man udvikler til. Så virker tingene første gang og kan det de skal kunne, med det samme.

Danske bank outsourcede i 2001 alt IT til IBM. Efter tre år var under 40% af de oprindelige DB medarbejdere stadig hos IBM. DB betaler støt enorme beløb til IBM men samtidig ansætter DB lige så stille hundredevis af IT folk internt.

Nordea outsourcede i 2002 alt IT til det IBM drevne JointVenture Nordic Processor (NP). I dag er under 35% af de oprindelige Nordea medarbejdere hos NP. Sidste år viste en intern Medarbejder undersøgelse, i.flg. Computerworld, at over 70% af de tilbageværende ville sige ja tak hvis de blev tilbudt en lignende stilling i et andet firma! Hmmm. Mon produktiviteten er i top sådan et sted?

Sonofon trækker næste år alt deres IT hjem fra IBM.

Fjerner man nærheden, den faglige bredde (som blandt mange andre Microsoft trækker på med udviklingshus i DK), følelsen af at gøre en forskel og detailkendskabet til det man skal arbejde med, så ryger drivet og Nørden visner.

Meeen mon ikke Sonofons træk er det første synlige tegn på at tingene vender?

Jeg har personligt været i et projekt hvor det tog 5 måneder at få en "Refresh" knap på et Web-baseret fejlhåndteringsværktøj, så framen med de aktive sager kunne genindlæses.
Inderne henviste i flere måneder til at man kunne bruge F5. (Så skulle man godtnok lige logge ind igen, bladre frem til sin kø osv. men pyt....)

Som arbejdsmarkedet ser ud i dag, er der vist ikke mange virksomheder som i virkeligheden har råd til at vente på at få software lavet ude i byen...

  • 0
  • 0
Jens Rauff

Der er jo ihvertfald stor forskel på, hvad folk mener, at en nørd egentligt er. Som Therese skriver, så er der stor forskel på, hvordan en nørd så ud/var for hhv. fem og 15 år siden.

En del af det hele med at nørden er blevet mere "normal" har vel også en del at gøre med, at "teknologiforskrækkelsen" er blevet generalt mindre i hele befolkningen. Der er stadig nogle, der nærmest synes, at man er Gud, hvis man selv "tør" skille sin PC ad eller installere programmer. Jeg synes nok selv, at jeg er lidt af en nørd, men betragter det som positivt - og det skal lige siges, at jeg har eget hus, kone og to børn, så der er blevet tid til andet og mere end at sidde ved min PC.

At alt IT skal centraliseres og outsources giver nogle udfordringer og der findes både gode og dårlige eksempler på dette - uden tivil. Jeg har desværre ikke selv oplevet lige så mange gode som dårlige. Den fornemmelse som jeg har er, at ved outsourcing og centralisering mistes en del af den "fornemmelse af nærhed" som tit gør IT funktionelt. Ved at dele så skarpt, som en fysik stor afstand gør, så bliver der skabt en større konkurrence mellem parterne. Hvis der opstår problemer giver den ene part tit den anden skylden og omvendt. Desværre er det tit således, at parterne "glemmer" at de faktisk skal trække på samme hammel, for at der kommer gode resultater ud.

  • 0
  • 0
Therese Hansen

Istedet for at afvise nørder, som laver Youtube, Skype, Yahoo, Google og Microsoft burde man gøre dem mere synlige - det kunne være vi kunne bruge de gode nørdforbilleder til at tiltrække flere til it-branchen.

  • 0
  • 0
jan nielsen

Systemudvikling er et sært sammensurium af banale rutineopgaver og opgaver som kræver kreativitet, innovation og forretningsviden. Problemet ligger i at det er svært at separere de dele af arbejdet som er trivielt fra de dele af arbejdet som kræver kreativtet.
En glimrende måde metode til at udskille det kreativitets krævende arbejde fra de trivelle er MDA (Model Driven Architecture). Her specificerer man sit system via UML diagrammer og genererer derefter al den trivelle kode.
På debatten her om outsourcing og om hvorvidt 'nørden' er død virker det lidt som om man aldrig har hørt om at automatisere opgaver som man fx gør i MDA (eller Ror for den sags skyld), så jeg ville lige høre om jeg bringer helt ny begreber på banen eller hvad?
Jeg er helt enig i Kristian Sørensen indlæg 'fabriksarbejdere = compilere mv.'.
Trivelt arbejde skal da ikke sendes til Indien - det skal automatiseres.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere