Er multimediedesignere it-folk?

It-fagforeningen PROSA har for nylig meldt ud, at multimediedesignere ikke længere kan blive medlemmer alene på baggrund af deres uddannelse. De optager stadig gerne multimediedesignere, der reelt arbejder som it-professionelle (ligesom de vist også gerne optager cand.mag'er og andre, som af omveje er endt i it-jobs), men man har vurderet, at det lave it-faglige indhold på multimediedesigneruddannelsen ikke alene kvalificerer til en betegnelse som it-professionel.
 
Det, synes jeg, er meget rigtig set. Det eneste ærgerlige er, at det måske ikke er så tydeligt for de unge mennesker, der står overfor at skulle vælge uddannelse, hvilke studier, der leder til en reel it-profil og hvilke, der skøjter tyndt henover forskellige emner uden at opnå egentlige kvalifikationer i nogen af delene.
 
I deres pressemeddelelse er PROSA tilstrækkeligt ufine til at lade en multimediedesignstuderende udstille sig selv med følgende citat: "Til en workshop PROSA holdt diskuterede vi krav til fremtidens it-folk. Konklusionen var, at fremtidens it ikke handler om at kode, men om at projektlede, koordinere, designe brugervenlige flader og implementere it. Alt det som vi lærer på multimediedesignuddannelsen." OH MY GOD hvor har jeg bare ikke lyst til at blive udsat for projektledere, som hverken har faglig indsigt nok til selv at kunne være udviklere, ledelseserfaring elller respekt for udviklernes håndvæk!
 
Jeg er sikker på, at multimediedesignerne har en rolle at udfylde, men når man har taget en uddannelse i at "arbejde professionelt med at udarbejde hjemmesider og produktion på CD-rom og DVD" (ifølge UdannelsesGuiden.dk) så har jeg svært ved at se, at man nødvendigvis har etableret sig som en del af it-branchen. Eller er det mig, der er gammeldags og stadig tror, at datalogisk faglighed kan bruges til noget, mens jeg bliver overhalet indenom af en hjemmesidedesigner med et kursus i mediesociologi?

Kommentarer (24)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Thomas Hansen

"der skøjter tyndt henover forskellige emner uden at opnå egentlige kvalifikationer i nogen af delene"

Syntes jeg måske er lidt hårdt. Selvom jeg skal indrømme at jeg selv har set lidt skævt til multimedie designerne.

PROSA har fat i det rigtige. Jeg ser MDerne mere relaterede til ikke-IT fag som f.eks. grafikere end relateret til IT. Det handler ikke om kode det handler om design. Hvilket er ret tydeligt når du har en MDer til at levere et web design til en kodertype der faktisk har læst HTML specifikationen...

  • 0
  • 0
Anne-Sofie Nielsen

Skøjter var måske også lidt groft sagt...

Men jeg synes, det er lige lovlig mange fagområder, man prøver at dække på en 2-årige uddannelse, når man både vil være letvægtsprogrammører, designere og vide noget om markedsføring, databaser og strategiudvikling af organisationer.

Man kan nå meget på 2 år, men jeg tror, at det kræver lidt mere fokus, end uddannelsesplanerne pt. lægger op til.

  • 0
  • 0
Claus Agerskov

I forbindelse med et Avanceret HTML-kursus i PROSA, var der flest mulitmediedesignerstuderende tilmeldt. Kravet til kursisterne var, at man i forvejen var fortrolig med HTML.

Jeg startede kurset op med at vise et eksempel på en meget lille hjemmeside bragt i flere medier som bevis på at HTML ikke var svært, men af de ca. 20 linjer HTML-kode var der 11 fejl!

Jeg kunne så se, at flere af deltagerne ikke var helt med på, hvad jeg talte om, så jeg spurgte dem, om de reelt vidste, hvad disse HTML-koder var.

Kun én deltager havde begreb herom. Så der stod jeg med 10 kursister og kun en, som opfulgte kravet til kurset. Den gang valgte jeg at undskylde mange gange overfor den ene (som fik refunderet pengene) og undervise de ni andre - er stadig i tvivl om det var den rigtige beslutning jeg tog.

Men disse multimediedesignerstuderende havde netop tilmeldt sig dette weekendkursus, fordi de ikke lærte noget om HTML, men kun om at designe i de enkelte værktøjer.

De herligste hilsner, Claus Ageskov
AgerCon - åbne standarder og fri software

PS Af de ni var der to tre stykker, som ikke var multimediedesignerstuderende.

  • 0
  • 0
Anne-Sofie Nielsen

Jeg skulle for nogle år tilbage undervise multimediedesignerstuderende i Java, og jeg havde en tilsvarende oplevelse. Jeg havde fået at vide, at de havde lært HTML og JavaScript, men det viste sig hurtigt, at der ikke var ret meget bund i det. Og der var ALT for få timer til rådighed til, at jeg kunne nå at lære dem det mest basale, når forudsætningerne ikke var som angivet.

Det er nok også derfor, jeg går og er en sur gammel kone og synes, at det er lidt ærgerligt, at man ikke fokuserer mere i uddannelsen, så man når at komme i dybden med nogle færre ting i stedet for at forsøge at få sat flueben ved så mange teknologier som muligt.

Jeg oplevede, at de studerende, som virkelig gerne ville lære noget, måtte tage sideløbende kurser andre steder og læste udenfor pensum - men det kan jo ikke være meningen.

  • 0
  • 0
Kristian Christensen

Michael Rasmussen -->
Noget du har beviser på?

Vil give alle sammen ret, uddannelsen er ikke baseret på noget der ligner en it-professionel uddannelse, hvis man ser på lignende, men er også som at det er flok gnavne dataloger og andet it-godtfolk der har set sig sure på den her nye uddannelse.

Som navnet siger Multimedie DESIGNERE, ikke Mul. udviklere etc..

http://www.eavest.dk/userfiles/File/studieordning_mdu_aug2004.pdf

  • 0
  • 0
Michael Rasmussen

"Noget du har beviser på?"
Jeg har været censor. Hele uddannelses er opbygget ud fra den præmis, at højeste pædagogiske indlæringsniveau er "at den studerende har kendskab til" alle de teknologiske aspekter, der vedrører computerbåren design. Det vil sige, at uddannelsen ikke er en teknisk uddannelse, og at den på ingen måde forbereder de studerende til teknologisk fremstilling, men udelukkende uddanner de studerende i anvendelse af teknologi. Derfor er det ikke en IT uddannelse, hvilket også er den konklusion, Prosa er nået frem til.

  • 0
  • 0
Kristian Christensen

Okay forståelig nok, vil give dig ret i at det er kapløb hvor den studerende skal lære at åbne en masse programmer, men igen uddannelsen kræver også folk har et rimelig højt ambitions niveau, da mange af de studerende kommer direkte fra en handelsskole, hvor man ikke skulle sørge for noget selv ( udover at møde op).

Men for folk der har været ude i erhverslivet, har en god holdning mht. mødepligt, høre efter,undersøge og LÆRE!. Uddannelsen har i lang tid spyttet ukompetente folk ud, desværre.

Det er bare fordi at denne debat minder mere om at svine uddannelsen mest mulig til.

Men der er også blevet spyttet en masse kompetente folk ud, som kan deres kram (igen der der kæmpede for det).

At klandre en nyuddannet på personens uvidenhed indenfor et specielt program, er i bund grund FEJT!, alle ved, også de høj-hellige der brugt et halvt århundred på at lære at programmere etc... ;-) at man træder ikke bare ud i en virksomhed og siger - Ja! da!.. det kan jeg sagtens klare, os det program osv...

Kan i følge mig?

  • 0
  • 0
Christian Melchior

Sikke dog en gang MMD-bashing der forgår her, så jeg tillader mig lige at komme med nogle kommentarer.

Jeg er selv uddannet multimediesigner, og ja uddannelsen er lang fra perfekt, men at
kalde den ubrugeligt og ligegyldig....der er altså et langt skrin.

Ja, uddanelsen er meget bred, nok også for bred, men samtidig lægger den også meget op til at man selv fordyber sig i netop de områder der interessere en. Jeg var så en af dem som fandt HTML, PHP og databaser interessant hvorfor jeg fordybede mig det. Der var så andre der fandt Design eller projektledelse interessant og hvis I har haft dem som kursusdeltagere, så er det nok derfor i har den opfattelse i har.

Jeg har lige siden studiet arbejdet som Webudvikler og har idag ingen kvaler med at kalde mig selv IT-proffesionel.

Det skal dog tilføjes at jeg efter et par år indså at man kun kan lære meget på et MMD-studie + selvstudie, så jeg valgte at at læse datalogi efterfølgende ved siden af et deltidsarbejde.

Men der kan jeg samtidig se at de kompetencer som MMD har givet mig ihvertfaldt ikke er spildt. De fleste datalogistuderende kunne godt have brug for nogle kurser i elementær projektstyring eller design - Verden roterer ikke kun omkring en emacs editor, og det er altså rart at have nogle grundlæggende idéer om hvordan en god brugergrænseflade ser ud eller hvordan man strukturer en fornuftig udviklingsprocess.

At MMD'erne så generelt mangler spidskompetencer (som uddannelsen giver dem) som de kan markedsføre sig på når de er færdige, er et problem jeg gerne vil give jer ret i, og jeg så gerne at at man udvidede uddannelsen til 3 år og gjorde det sidste år til et specialiseringsår - Men det sker nok desværre ikke.

  • 0
  • 0
Michael Rasmussen

Jeg klandrer ikke de studerende, men dem der har lavet uddannelsen, og især dem der har markedsført uddannelsen. Markedsføringen har jo fokuseret på, at de studerende blev IT-specialister med design som speciale, hvor virkeligheden er den, at de bliver design-generalister med speciale i visuel computer design.

Ovenstående kommer også til udtryk i den kommende bekendtgørelse for professionsbachelor i IT, hvor den eneste linje MMD'erne kan vælge, uden at skulle tage ekstra fag, er design linjen. Datamatikerne kan tage alle linjer, uden at skulle have ekstra fag - inklusiv design linjen.

  • 0
  • 0
Jørgen Henningsen

Om MMD uddannelsen er god eller dårlig det skal jeg ikke udtale mig om, men helt ærligt så mangler IT verdenen meget nogle kommunikations nørderer.

Hvis man kigger på forskellige websider derude, så er der mange, som er helt eller delvist ubruglige. Hvor man skal lede længe efter relevante informationer. Det er jo fordi man overlader designet til webdesigner og programmører uden særlig indsigt i kommunikation så det bliver sjældent særligt godt. Grafikken bliver valgt fordi: "Den ser godt ud".

Hvis MMD uddannelserne skal ha' succes så skal fundamentet lægges på audiovisuel kommunikation med lidt optræning i de relevante værktøjer. De skal simpelthen lærer om gyldne snit og sådan noget. Lige i det felt er det meste af IT verdenen nemlig langt bagefter.

  • 0
  • 0
Kristian Christensen

Okay, :-) så må du eget undskylde, syntes bare at det lød som spilleren i stedet for bolden du gik efter ;-).

Men de punkter vil jeg give dig helt ret, jeg går selv på multimediedesigner uddannelsen ( vel?, ikke for åbenlyst :-) ). Jeg blev også selv overrasket over det 1. semester, men det er jo designere man i sidste ende vil sende ud af systemet med en hvis form for indsigt i Html,JavaScript,ASP,Photoshop,Flash,InDesign.

  • 0
  • 0
Anonym

Ikke for at fremme ingeniører frem for andre, men ingeniører, lærer jo også projekt styring og ledelse, så det ikke kun er omkring emacs, eller sådan noget.

Men stadig.. ingen design. Men på ing/dat findes der det der kaldes HCI delen. Det er vel design? Altså design af bruger flader så de hjælper brugeren til at finde den viden de gerne vil?

(Samtidig med at det er en uddannelse hvor man kommer i dybden med programmeringen, databaser og algoritmer)

  • 0
  • 0
Christian Melchior

Selvfølgelig har både Datalogi og de forskellige ingeniøruddannelser kurser i både brugbarhed og projektstyring, alt andet ville også være mærkeligt - Der er trods alt 3 års forskel på en MMD'er og en datalog.

Men det er min helt klare opfattelse at at de fleste datalogistuderende rynker på næsen hvis du siger til dem at en god brugergrænseflade er vigtig (de gider det simpelthen ikke), og netop derfor har en uddannelse som tiltrækker designere til IT-faget sin berettigelse.

  • 0
  • 0
Jesper Gødvad

Når du skriver at PROSA er "tilstrækkeligt ufine til at lade en multimediedesignstuderende udstille sig selv" må jeg vist lige præcisere at det ikke er PROSA, men PROSABLADET som i dette tilfælde er synderen :-)

Omkring debtatten er jeg enig med de fleste. MMD er som udgangspunkt ikke en it-uddannelse, men er for nogle et afsæt til reelt it-arbejde (som Christian og andre) hvorefter de hører ind under PROSAs optagegrundlag.

  • 0
  • 0
Sebastian Dammark

De er bare ikke færdiguddannede når de forlader skolen.

Om uddannelsen har ændret sig siden jeg blev færdig ved jeg ikke, men hvis den ikke har så forstår jeg godt debatten.
Det skal siges at, jeg blev færdig i sommeren 2003 fra EA-Vest.

MMD uddannelsen er lidt som at tage kørekort, man skal første til at lære bagefter.

Uddannelsen er som sådan god nok, men man har nok givet aftagerne, og de studerende, for høje forventninger da man i sin tid reklamerede for uddannelsen.

Set fra min side er der 3 problemstillinger som man burde tage fat rigtig hurtig, hvis altså uddannelsen fortsat skal eksistere.

  1. Uddannelsens længde.
    Som jeg ser det er uddannelsen for kort. Det bedste man kunne gøre er at forlænge uddannelsen med 1 år. Dette år skulle fordeles på 2 x 6 måneder hvor den første periode skulle placeres mellem 2. og 3. semester som praktik i en virksomhed. Den sidste periode skulle bruges til at skrive speciale i en virksomhed. På denne måde er der større mulighed for at de studerende for et tilhørsforhold ude i erhvervslivet, og det vil blive lettere for dem at få arbejde.

  2. Har man tænkt over hvem der skal aftage de ny uddannede ?
    Efter hvad jeg kan se er der 3 mulige aftagere. Grafiske virksomheder, Virksomheder der producere software eller virksomheder der har et eller flere websites der skal vedligholdes.
    Hvis man ser på hvor en MMD'er vil kunne tage sin plads som nyuddannet vil jeg kun sige den sidste. Ved de 2 første virksomhedstyper ville 6 mdr. som trainee måske være en oplagt chance for at kunne tage en fa de lettere stillinger. Ved grafisk virksomheder vil en multimediedesigner være en god sparringspartner til en AD'er eller grafiker, da det ikke er altid de har den store erfaring med hvad der kan lade sig gøre på websites kontra det trykte medie. I virksomheder der producere software vil det nok være områder som GUI, Q&A og support hvor MMD'ere kan bruges, men en trainee periode vil nok stadig være at ønske.

  3. Højere krav til dem der kommer ind på uddannelsen. Jeg blev utrolig overrasket over at se så stor spredning da jeg startede i sin tid. Der var folk som ikke havde andet at lave, folk der blev tvunget pga. revalidering osv. Og man kan sige sig selv at man ikke kan lave en undervisning der er fyldestgørende når spredningen er så stor.

Som projektleder tror jeg ikke en MMD'er vil være ordentlig klædt på, da det er en af de stillinger som kræver erfaring når projekter skal estimeres. Hvem ville være tryg ved at lade en nyuddannet prissætte udviklingsprojekter.

Generelt vil jeg sige at uddannelsen er en god basisuddannelse, men man er slet ikke færdig efter 2 år.

  • 0
  • 0
Kristian Christensen

Jeg går på mmd uddannelsen på EA Vest og kan nemt genkende nogle af problemerne, især den med ansøgernes kvalifikationer, det ændrer ofte en hel klasses ambitions niveau.

Uddannelsen burde forlænges, da der smuttes hurtigt henover ting og en ting, der skal være bedre mulighed for at under uddannelse specialisere sig individuelt

  • 0
  • 0
Peter Andersen

Som ny-uddannet MMD'er er dette et emne der fangede min opmærksomhed.

Jeg kan nikke genkendende til enkelte områder, men langt fra alle.

At eksempelvis studerende ikke formår at arbejde korrekt med HTML er for mig en gåde. Dette må kastes tilbage på det enkelte uddannelses-sted.

Jeg selv har taget uddannelsen på Erhvervsakademiet i Århus, hvor jeg afsluttede med top-karakterer. Her er det et krav at (x)HTML og CSS kan valideres. Altid. Vi bliver endvidere bedømt på både javascript, PHP og SQL databaser, ligesom ActionScript (pt. AS3) skal beståes tilfredsstillende.

Derudover er der en del markedsføring og kommunikation samt visualisering (design) områder der skal beståes.

Jeg selv er blevet ansat i en stor stilling i en særdeles stor dansk virksomhed, med start d. 3. marts.

Mit spørgsmål er derfor: Hvordan defineres "IT folk"?

Er der her udelukkende tale om udviklere? Skal det kun omfatte eksempelvis tung programmering? Er folk der fungerer som projektledere ikke egnet som IT folk?

Kort sagt, hvor er grænsen? Jeg skal gerne indrømme at jeg ikke har ét eneste problem ved at kalde mig selv "IT mand".

Der hvor jeg er enig, er angående tidsrummet sat af til uddannelsen. Personligt så jeg også gerne at uddannelsen blev forlænget, eventuelt med et år.

For der ER folk der bliver uddannet MMD'ere som bare ikke er kompetente nok.

Omvendt, sådan er det vel indenfor alle områder.

  • 0
  • 0
Kaj Schultz Johassson

Hvis multimediedesignerne ikke tilhøre IT folk, tja så gør IT Supporter - IT administratore - og data-fagteknikkere .net og VB programør hellere ikke længre da man i disse uddanelser vil fjerne programeringen delen, mange er blevet brugere af systemer hvor man blot skal udfylde lidt mere viden, der er 1 ting vi alle skal huske man er ikke specialist når ens uddanelse er ovre, så er man klædt på til at skulle igang men et job inden for IT og jeg syntes det er uforskammet at sætte webprogramør ud på et side spor fordi de bruger systemer som laver en del af deres arbejde men de skal stadig have en forståelse for hvad der sker i baggrunden og de er IT Folk på ligefod med alle andre,

Dem som har sat dem på et side spor skal skamme sig og kikke i spejlet, og tænk så om vi IT folk passer på vores egene og om vi står sammen.

  • 0
  • 0
Peter Valdemar Mørch

Jeg har også oplevet multimediedesignere som var knap så tunge udi det tekniske. ( Ligesom jeg desværre også har oplevet ingeniører med samme karakteristika... ;-) )

Jeg er en af dem der laver "programmørsider" og er ganske hjemme i HTML/CSS osv., og hvor de sider jeg laver klart bærer præg af at jeg kunne bruge en uges kursus i "design for nørder".

Så ja, jeg synes der helt klart "vi" har brug for designere, ligesom jeg synes det er ok, at de har brug for os. Så selvom jeg faktisk designer HTML sider, så gør det mig ikke til designer.

Og til sidespringet:

Som sagt kunne jeg godt bruge noget undervisning i "Design for nørder". Og altså ikke i at "dette er en HTML tag" eller brug af diverse software, men valg af farver, composition, fonte, sammenspil, brugeroplevelse osv. Jeg endte med at tage på en uges kursus i London om usability, og selv det er jo noget ganske andet.

Kender i noget? I Kbh/Danmark? Eller i Sydfrankrig hvor jeg bor? :-)

Peter

  • 0
  • 0
Kristian Christensen

Hej Peter
Kender desværre ikke lige et kursus, men prøv tl.dk deres kursus kalender plejer have en del af dette og hvis du vil læse dig "fra det" ;-) så kan jeg kun anbefale - Site-seeing, a visual approach to web usability - Genial bog!!! :-)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere