Er du også blevet salgstrick-profileret?

Fantasien skal ikke strækkes ret langt før vi godt kan forestille os hvad der sker, når en kvinde ændrer sin Facebook-status fra i forhold til single: Hun vil nok blive bombarderet med reklamer for romantiske tøse-film fra Blockbuster sammen med tilbud på chokolade og is i store bøtter. Mænd vil måske blive mødt med tilsvarende blockbuster-reklamer, men fra en anden sektion i butikken.

Vi bliver heller ikke overraskede over, at vores indkøb eller browsing-vaner på Amazon påvirker hvilke bøger, vi bliver anbefalet.

Men har du tænkt over, at du måske snart bliver genstand for en anden, både mere aggressiv, nærgående og subtil profilering på nettet? På Standford University forsker Dean Eckles i Interactive persuasive technologies eller med andre ord: Hvordan forskellige former for overtalelse kan øge salget af produkter, med afsæt vores personlige præferencer - vel at mærke ikke personlige præferencer for et givent produkt, men for måden produktet bliver anbefalet på.

Eckles afprøvede forskellige slags anbefalinger af bøger i en online test-boghandel. Nogle kunder tændte på, at en bog var anbefalet af en professionel anmelder, andre at ens venner kunne lide bogen, en tredje gruppe klikkede på begavede, indforståede litterære henvisninger mens atter andre gik efter 'lætlæst, med smæk for skillingen'-typer omtaler.

En af Eckles findings er, at hvis vi falder for én type salgstale, eksempelvis af smæk-for-skillingen typen, når det gælder bøger, så gør vi det typisk også på andre områder som tøj eller rejser.

Eller hvad med knald-tilbud' Hvis vi falder for 'køb inden for 10 minutter og spar!? på ét site, kan vi snart risikere, at det vil vrimle med handl-nu-tænk-senere reklamer overalt hvor vi færdes.

Kombinationen af den traditionelle målgruppeprofilering med salgstrick profilering rummer store muligheder for sælgerne og en prisgivning af køberne. Kan en nys-singlet tilbudsjæger-kvinde monstro modstå en målrettet 'køb nu, spar 50 % på sko' shoppingspree-kampagne, selvom det strategiske indkøbsvalg ville være indmeldelse i en roklub og abonnement på en grøntsagskasse fra Årstiderne?

Prøv at holde øje med reklamerne, som du præsenteres for. Er du allerede blevet salgstrick-profileret?

(Indlægget er inspireret af artiklen Mind Reading i Wired?s maj-nummer - ikke online endnu)

Kommentarer (15)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Carsten Sonne

Facebook har præsenteret mig for et par ganske specifikke reklamer - så specifikke at mistænksomheden omgående meldte sig. Hvordan nogen har fundet ud af, så specifikt, hvad jeg interessere mig for, er uklart. Den eneste kilde jeg selv kan finde, er søgninger via google.com

Så, ja, har prøvet det - og faktisk op til flere gange.

  • 0
  • 0
#3 Peter Nørregaard Blogger

Der er mange informationer om os derude, nok også mere end vi tror.

Så det er en ting, hvis du fx er blevet profileret som interesseret i ferierejser.

Men var de reklamer, du så, i samme stil? Altså, hvis du var profileret som en tilbudsjæger ville du primært se rejse-reklamer med "køb nu, kun få pladser tilbage til 30 % rabat", men hvis du var en fact-checker ville du snarere se "95% af vores kunder anbefaler vores rejsebureau".

Umiddelbart tror jeg at vi endnu ikke har set denne form for profilering udfolde sig endnu. Dean Eckles skal nok få et fedt job et sted, er mit gæt...

  • 0
  • 0
#4 Kent Damgaard

"Mænd vil måske blive mødt med tilsvarende blockbuster-reklamer, men fra en anden sektion i butikken."

Det plejer at være diverse dating-sites. I Facebook verdenen eksisterer der åbenbart ikke den ide at man er single og ønsker at blive ved med at være det.

Da de ikke reagerede på at jeg mærkede dem som "offensive" endte jeg med at skifte status til "It's complicated" og så holdt det op :)

Så i det mindste er deres holdning konsekvent. De der ikke er i forhold skal ind i et, de som har problemer i det skal ikke fristes over evne :)

  • 0
  • 0
#5 Carsten Sonne

Der er mange informationer om os derude, nok også mere end vi tror.

Ja, det er rigtig. Jeg har også tænk på LinkedIn. Der kunne måske være info nok.

Men var de reklamer, du så, i samme stil?

Nej. Det var specikke produktkategorier indefor sikkerhedsbranchen. Trods min uvidenhed om antal mulige reklamer, så vil jeg vudere sandsynligheder som forsvindende lille for en tilfældig udvælgelse af de reklamer, jeg er blevet præsenteret for.

  • 0
  • 0
#6 Esben Madsen

ja, lige præcis dating reklamer en-masse... som regel var 2-3 ud af 4 sidereklamer i datingkategorien... og da de efter ca en måned ikke havde reageret på at jeg for at "hjælpe dem" reagerede ved at trykke på krydset m. hhv. "offensive", "uninteresting" og "repetitive" som begrundelse, så endte jeg med at indsætte følgende i Adblock Plus:

facebook.com#*(class=UIStandardFrame_SidebarAds)  
facebook.com#*(id=pagelet_netego_lower)  
facebook.com#*(id=pagelet_adbox)  
facebook.com#*(class=mbl ego_column)

siden da er jeg ikke blevet irriteret af side-reklamer på fjæsbogen... før de ikke forstod en hentydning kunne de ellers godt tjene en sjælden skilling på mig, da jeg faktisk er blevet præsenteret for interessante reklamer i ny og næ... (jeg blokerer først reklamer når de irriterer mig)

Grundlæggende så skal man jo bare være klar over at alt hvad man gør og lægger op på nettet det bliver analyseret og brugt til alt hvad det kan bruges (og misbruges) til... med det i baghovedet, så må man jog bare tænke sig om i forhold til hvad man gør når man er online...

  • 0
  • 0
#7 Carsten Sonne

Grundlæggende så skal man jo bare være klar over at alt hvad man gør og lægger op på nettet det bliver analyseret og brugt til alt hvad det kan bruges (og misbruges) til... med det i baghovedet, så må man jog bare tænke sig om i forhold til hvad man gør når man er online...

Yes. Det gælder også GMail inkl. kalender oa.

  • 0
  • 0
#8 Esben Madsen

Yes. Det gælder også GMail inkl. kalender oa.

som sagt: ALT hvad man laver online... med mindre det da lige er via en krypteret forbindelse til et sted man selv har 100% styr på (f.eks. egen server)... du bliver sporet og analyseret i alt hvad du laver... ikke at det altid er en dårlig ting, f.eks. kan din adfærd jo bruges til at gøre et websted mere brugbart, give dig en mere personlig oplevelse osv... man skal blot være klar over at det sker og være kritisk overfor om man synes det man laver skal kunne bruges af andre før man lægger det til offentligt skue...

ps. nu dukkede der sgu lige en ny række dating-reklamer op der ikke blev blokeret af ovenstående, så måtte lige tilføje [code=xml]facebook.com#*(class=ego_column)[/code] (hvorfor pokker skal man angive sprog i code-tags for at de virker? redigeringsfristen er desværre udløbet på det sidste indlæg...)

  • 0
  • 0
#9 Tine Andersen

Men nu er jeg også meget lidt på Fjæsbogen, og da kun af nød.

Da jeg opdagede, at min ynglingsmusik blev til en reklame for salgssteder, så skiftede jeg den ud. "Røde Mor"- får ikke min profil til at boble med reklamer. ;-D

Jeg er kort sagt ikke vild med reklamer, eller at mine data kan tilgås af hvem som helst. En gang er nok!

Mvh Tine- og nej, jeg ser ikke tv-reklamer

  • 0
  • 0
#10 Carsten Sonne

Men nu er jeg også meget lidt på Fjæsbogen, og da kun af nød.

Den store dataopsamler er ikke Facebook. Det er Google. Brug af internet anno 2011 kan ikke undgå at medføre profiling, i et eller andet omfang - selv hvis man undgår "Fjæsbogen".

  • 0
  • 0
#11 Nicolai Hansen

min kæreste har ikke angivet sin forholdsstatus på facebook og bliver tilbudt match.com reklamer (et datingsite) - jeg står som værende "i et forhold" og bliver tilbudt forlovelsesringe, hvilket jeg faktisk synes er urkomisk :)

  • 0
  • 0
#13 Carsten Sonne

Det er heldigvis nemt hvis man ikke kan lide sporring ...

Du skal nok forvent Google stopper dataopsamlinge (og profilingen) fordi de stopper reklamevisninger på egen sider. Det kan ikke læse nogle steder. Jeg kan godt heller ikke direkte læse at de opsamler data og laver profiling. I stedet bruges vendinger som "at forbedre din onlineoplevelse".

  • 0
  • 0
#14 Carsten Sonne

Google indrømmer dog GMail scannes:

[b]Hvilke oplysninger bruger Google for at vise annoncer på Gmail?[/b] Google scanner teksten i Gmail-beskeder for at kunne filtrere spam og opdage virus. Gmail-filtreringssystemet scanner også efter nøgleord i brugernes e-mail, som derefter anvendes til at matche og vise annoncer. Hele processen er automatisk og indebærer ikke, at mennesker matcher annoncer med Gmail-indholdet.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere