En uundgåelig overskrift

Jeg vil gerne komme med en forudsigelse:

Den 4 april 2015 vil overskriften "40, fed og færdig" være uundgåelig.

Den kan sådan set allerede køres nu, men det er først om 20 måneder at firmaet Microsoft officielt er 40 år gammel.

Jeg overvejede om jeg skulle skrive noget om den helt forudsigelige (og forudsagte!) fiasko for Microsoft Surface og googlede lige for at finde en bestemt kommentar her fra version2:

Illustration: Privatfoto

En subtil detalje i scenografien af den fortsatte tragedie om Microsofts storhed og fald.

Og det er jo ikke fordi det kommer som en overraskelse, gør det ?

V2's Jesper Stein Sandal bragte en artikel med de relativt få fakta der forelå d. 19 juni og dagen after analysen "Her er de største udfordringer..."

Og det skal vel og mærke ses i lyset af at Bill Gates første gang viftede en prototype tablet-computer foran pressen og investorene i 1999.

Det kræver en helt særlig kaliber af ledelsesmæssig inkompetence og virkelighedsfrakobling at kunne bruge så mange år på at ramme så forkert som Microsoft gjorde med Surface, ikke mindst taget i betragtning af hvor mange konkurrenter med success der var at kigge efter.

Microsofts forsøg på at lave mobiltelefonsoftware gik galt på samme vis og det til trods for at de har forsøgt sig tre gange indtil videre.

Det kan ikke var lang tid, før Microsoft lancerer "Windows-for-Harley" og "Windows-For-red-Corvette" produkter.

phk

Kommentarer (99)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Pedersen

Jeg kan simpelthen ikke begribe hvordan en virksomhed med så mange resurser, og så mange intelligente mennesker ansat ikke kan producere bedre produkter. Det kan simpelthen kun være ledelsesmæssigt sjusk.

Mit første rigtig seriøse programmerings sprog var C#, og jeg har haft udviklet med det i mange år. Og ros skal de have, det er et godt sprog og jeg tvivler på at jeg vil føle mig rigtig hjemme i andre sprog mange år frem. Men det nytter ikke noget at de har lavet en god udviklingsplatform hvis slutbruger oplevelsen halter.

På PC markedet synes jeg ærligt talt at det hele tiden har handlet om mere RAM, mere CPU og hurtigere diske... Og Windows ændrede sig ikke synderligt; den ene dag browsede jeg mit C drev og bemærkede at min Windows mappe fyldte 47GB... Nåh! Hvordan er det lige sket? Jeg har haft kørt utallige virus scanninger og andet halløj for at forsøge at finde ud af hvorfor min computer var blevet langsommere med tiden ,og jeg er meget påpasselig med min software. Det har jeg haft gjort af mange gange, og det eneste der rigtigt virker til at løse det er et komplet reinstall af Windows. Det kan godt være der er nogle der vil trække "du er måske ikke god nok til at beskytte dig kortet" men jeg vil nu mene at det peger i retning af styresystemet.

Det hele kan opsummeres lidt til at jeg de sidste 6 år har købt nye computere trofast hvert 2. år med nogle af de højeste specs, omtrent til 10 - 12 tusinde kroner pr. gang og alligevel formår det at køre fast og være langsomt.

Så forsøgte jeg mig med en Nokia Lumia fordi jeg faldt i Microsofts marketing, den trofaste lille slave jeg var; men her begyndte det at gå ned af bakke. Jeg havde knapt nok pakket den ud før jeg ville forsøge at lave apps, men det koster åbenbart penge at være udvikler nu - det er jo også et smart træk, det er jo ikke fordi de har brug for flere udviklere og flere apps. Det var nu til at komme over og jeg lavede lidt hist og her, men alt i alt synes jeg det var en mærkelig telefon. Den har lidt af mærkelige reboots ved brug af WiFi hotspot, batteri levetiden har været middelmådig - ikke dårlig, men middelmådig og så har den haft det mærkeligste problem nogensinde, som en del af mine venner med Lumia telefoner har bekræftet, på tværs af model numre:
Hvis batteriet aflader for dybt kan den havde problemer med at lade op igen, og det kan godt kræve en hel del forsøg (som i at det kan tage 30 minutter hvor man sidder og nørkler med at holde tænd nede, batteri ind og ud, og så stikket i og ud).

Det er bare ikke i orden!!!

Min helt store åbenbaring kom da jeg købte en iPad 2 på tilbud for at have noget at se film på og tage noter på i skoletiden, efter at jeg havde haft 4 android tablets hvor af de 2 crashede, den ene var for langsom til at virke og den sidste uheldigvis var faldet ned fra et bord (ups, min fejl!).

Her da min Windows PC var begyndt at stå af tog jeg springet - jeg købte den kraftigste Macbook Pro (13,3" Retina model) jeg kunne finde, og sidste gang (4 dage siden) da min Windows Lumia nægtede at lade igen, der tog jeg mig ærligt talt den hårdt tiltrængte frihed at tyre den ned i jorden og gå en tur i Elgiganten for at købe mig en iPhone. Jeg har ikke set mig tilbage siden.

Jeg siger ikke at Apple er englen og redningsmanden for alle og enhver, de har også deres negative sider. Men de har i hvert fald vist sig som min redningsmand, og deres negative sider er langt færre og mindre end Microsofts. Jeg ser mig i hvert fald ikke tilbage, og jeg rør aldrig et andet produkt fra Microsoft igen, ved mindre de vender rundt på en 5-øre.

Det var så min alt for lange kommentar omkring livet som Microsoft-mand og til springet ud i Apple-fan-klubben..

  • og som et lille plus, har springet til Apple tvunget mig til at fokusere på åbne web-standarder som HTML5 og PHP, i stedet for .NET.
  • 18
  • 2
Venligst Slet Min Bruger
  • 4
  • 13
Henrik Pedersen

Det kan jeg da lige love for at det er i Nokia Lumia 720? :) og 620 med.

Ja det er de lidt ældre modeller, men efter den oplevelse havde jeg altså ikke lyst til at gribe chancen og købe en Lumia 925.

Men har to venner med 820'eren, og de har haft samme problem som jeg. De siger det har været svært at få den til at lade, så har jeg ikke tænkt mere over om de så også har haft skilt deres ad eller om der har været en hard-reset kombination de har kunnet bruge, eller hvad de nu har haft gjort.

  • 5
  • 1
Jesper Louis Andersen

Det er ikke fordi at Linux eller FreeBSD eller Apple pludselig har "overtaget" på magisk vis. I stedet virker det som om at MS selv har fejlet mere end de andre har væltet dem. Det er ganske interessant.

Jeg plejer at sige at fejlen var da hr. Ballmer sad og nedgjorde iPhone for at være for dyr. Han stormede åbentbart ikke hjem til hovedkontoret og startede et projekt lige med det samme.

  • 13
  • 0
Lars Christensen

Her har jeg gået og troet, at jeg næsten var den eneste der kunne se at Apple er velfungerende. Er blevet punket heftigt af mine 2 papsønner, der mener jeg er komplet idiot, at ville skifte til Apple på hele paltformen........
Så befriende på en hed sommeraften at se at jeg ikke er Apple alene i verden ;-)

  • 4
  • 5
Stig Andersen

Ærindet med dit indlæg er lidt uklart for mig, Poul-Henning, men din forudsigelse fortjener en kommentar. Fyrre, jo, den køber jeg. Fed, det er der nok noget om, det kender vi fra KMD. Færdig, det tror jeg så ikke. Hvis MS i løbet af de næste to til fire år skulle forsvinde eller visne til et niveau der gav grobund for sådan en forudsigelse, skulle det være til fordel for en eller flere virksomheder, der kunne udfylde de huller, MS ville efterlade. De produkter du nævner, navnlig tablets, er trods alt ikke centrale for MS. Så vidt jeg husker trækker enterprise og server-produkter, fx Office, Exchange, SP, MS SQL og MS Server-produkterne, langt over halvdelen af MS’ indkomst hjem. Det er markeder hvor MS har haft held – eller tæft – til at øge indtjeningen de sidste to-tre år så vidt jeg husker. Jeg ville ikke dømme MS færdige blot fordi de fejler i stormfuldt og højt eksponeret farvand. Der hvor det tæller går det fint. Men hvis du med din ”forudsigelse” mener, at MS er ”færdig” som producent af tablets, nuvel – so what? Som leverandør af en version af Windows 8 (og frem) med tæt integration til MS Office, til smartphones – lad os se, jeg tvivler. Som producent af mailservere, ERP-løsninger, IM portaler mv., som mange virksomheder og organisationer roterer omkring – jeg tror det ikke. Måske du kan hjælpe mig – hvilke virksomheder og produkter ville snurre i en .NET-organisation hvor Exchange, Dynamics, SharePoint mv. kører sammen med Windows OS og MS Office?

  • 3
  • 3
Henrik Madsen

Hvis batteriet aflader for dybt kan den havde problemer med at lade op igen, og det kan godt kræve en hel del forsøg (som i at det kan tage 30 minutter hvor man sidder og nørkler med at holde tænd nede, batteri ind og ud, og så stikket i og ud).

Det er slet ikke så unormalt eller ulogisk.

Nu om dage sidder ladekredsløbet i telefonen og hvis batteriet er for afladet så tror ladekredsløbet ikke der er noget batteri i.

Jeg har sgu "reddet" mange nokia telefoner som var døde selvom folk havde haft dem i laderen i dagevis uden held, blot ved at tage en alm strømforsyning og lige give batteriet lidt juice. Ofte var det nok at smide strømbegrænseren på ~1A og så give den lidt at leve af indtil spændingen steg til over 3.2V og så smide batteriet i og lade telefonladeren ordne resten.

Skal så også sige at min HTC ONE S har samme problematik, hvis den løber tør så kan den sidde i laderen i timevis før den gider starte op igen. Samme med fruens ditto, så det må være en svaghed ved den model.

  • 0
  • 0
Jørgen Henningsen

MS er på mange måder fanget i egen vendor lockin.
De har i den grad skabt teknologi med det formål at fastholde deres monopol.
Det har f.eks. drevet dem ud i standarder på 10000+ sider.
Bare det at slippe ud af fortiden synder med IE6 viste sig ikke nemt.
Nu står de selv midt i møget.

  • 10
  • 0
Maciej Szeliga

Færdig, det tror jeg så ikke. Hvis MS i løbet af de næste to til fire år skulle forsvinde eller visne til et niveau der gav grobund for sådan en forudsigelse, skulle det være til fordel for en eller flere virksomheder, der kunne udfylde de huller, MS ville efterlade. De produkter du nævner, navnlig tablets, er trods alt ikke centrale for MS.


Microsofts hele forretning er baseret på Windows, salget af Windows følger salget af PC'ere (på grund af bundlingen) og er derfor raslet ned.
Hvis du ikke har PC'ere at køre Office på så har du ikke brug for Exchange og Sharepoint som i øvrigt let kan erstattes af andet.
.NET er lige så afh. af PC'ere med Windows og MS SQL server kan ikke bære det hele alene.

Desværre er det ikke Microsoft som bestemmer hvad som er essentielt, det gør kunderne... køber kunderne ikke Microsofts produkter (eller produkter som bundler Microsofts produkter) går det ned ad bakke for Microsoft. Man har glemt at det i sidste ende er kunden som bestemmer og så har kunden valgt at bestemme at nu er det altså tablets som er det nye sort og at den "rigtige Tablet" er en iPad og en "næsten rigtig Tablet" er en Android og næsten ingen kikker på Windows tablets. Det samme skete med telefonerne og blev ignoreret af Microsoft.

Det er derfor der kom den drastiske udmelding fra Ballmer om at Microsoft nu er en service virksomhed og ikke en software virksomhed: Han er nødt til at flytte fokus fra PC + Office + Exchange til Office 365 baserede løsninger uden afh. til Windows på desktoppen.

Microsoft er helt bogstavligt "Kolossen på lerfødder": det hele afh. af Windows og Windows afh. af PC'ere.

  • 3
  • 0
Morten Hansen

Som inkarneret microsoft mand/fan (Nogen skal jo være det, når I andre ikke er), vil jeg give Poul Henning fuldstændig ret.
Ledelsen i Microsoft forfejler gang på gang. De tager IKKE de rette skridt der skal til for at få deres produkter til at slå igennem.
Først og fremmest skal der komme udbredelse, og den kommer ikke når deres produkter sælges til en så voldsom pris, de er NØDT til at tabe på hardwaren for at få markedsudbredelse, ikke bare lidt men styrtbløde. Det samme som de gjorde med deres Xbox der trods alt nu har fået sin plads, trods Xbox One kontroversen.
Det samme skulle de have gjort med det samme med windows phone telefoner. Få sikret at de er tilgængelige til en latterlig billig pris.
De kommer med alle deres produkter flere generationer efter deres konkurrenters, og så er de hverken fejlfrie, opgraderbare (wp7->wp8?!?!), eller billige!
Sæt nu nogle kompetente ledere på chefstolene, og få gang i det kæmpe maskineri der trods alt har skabt verdens mest benyttede desktop os, det mest tilgængelige server OS, den mest brugte office pakke, et vanvittigt populært og udbredt programmeringssprog, og lav det I er gode til, eller BLIV gode til det I prøver at lave!

Deres Surface Pro lød virkelig fed indtil jeg så prisen, og det afholder mig I at blive kunde, specielt når jeg så opgraderingscyklus fra WP7->8 hvor mit gamle device blev ligegyldiggjort.
Et plus i mine øjne er de incitamenter de har lavet for at få skubbet apps ud til folket via deres developer achievements.

Kom nu ind i kampen, jeg er træt af at høre hvor godt det går i apple lejren.

  • 5
  • 0
Thomas Hansen

Jeg tror det er deres forretningsmetoder, som også bliver deres fald. MS og deres monopol har gjort MS meget upopulære. Personligt tror jeg MS ville have ret svært med at rette op på det. Når deres licenser og supportaftaler løber ud om nogle år, så tror jeg ikke der er så meget MS tilbage.

  • 0
  • 0
Poul Pedersen

Jeg tror nu ikke folk sidder og venter på at deres aftaler løber ud, men du har ret i at folk generelt køber MS software af defacto-tvang end af vilje/lyst. Og det betyder sjovt nok at det ikke tager mange millisekunder at skifte den dag der er et reelt alternativ, hvilket så ikke er taget op som en udfordring af nogle af de andre store semi-monopoler endnu.

  • 0
  • 0
Jens Hansen

Det er korrekt. Men den fortæller jo også, hvorfor din påstand var forkert (om at salget rasler ned).


Dit link henviser til en artikel, der omtaler Microsofts forrige kvartals-resultater. De seneste kvartals-resultater viser jo netop, at salget faktisk rasler ned.

Prøv eksempelvis at læse den nyeste artikel om Microsofts seneste kvartalsresultater fra selvsamme website, som du linkede til en gammel artikel fra:

http://www.businessinsider.com/microsoft-q4-2013-earnings-2013-7
http://www.businessinsider.com/chart-of-the-day-microsofts-big-problem-i...

Så du må vist være lidt mere kreativ i din argumentation end at finde artikler om gamle salgsstatistikker, før du kan begynde at påstå, at det er forkert, at Microsofts salg rasler ned.

  • 2
  • 0
Venligst Slet Min Bruger

Dit link henviser til en artikel, der omtaler Microsofts forrige kvartals-resultater. De seneste kvartals-resultater viser jo netop, at salget faktisk rasler ned.

Det gør de altså ikke.

For nu at bruge dine egne ord, så må du gerne være lidt mere kreativ.

Samme kvartal sidste år var omsætningen på 4,1 mia. USD. I år var omsætningen på 4,4 mia. USD.

Medmindre licenspriserne er steget (hint: det er de ikke), så tager både du og Maciej fejl.

At MS har problemer på sigt kan vi sagtens blive enige om, men at påstå at "Windows-salget rasler ned" er i bedste fald lemfældig omgang med sandheden.

  • 0
  • 0
Poul-Henning Kamp Blogger

At MS har problemer på sigt kan vi sagtens blive enige om, men at påstå at "Windows-salget rasler ned" er i bedste fald lemfældig omgang med sandheden.

Men i kontext af Microsofts problemer er det spot on.

Det plejede at være således at 95% af alle computere der blev solgt havde et M$ OS bundet i halen og derfor var deres markedsandel stort set 100%. (Det er herfra begrebet "MicrosoftSkatten" stammer)

Idag er deres markedsandel sunket til noget der ligner 20-30%.

Apple har ædt sig dybt ind i laptop markedet og selv det marked hvor de virkelig høstede deres overskud: Kontormaskiner, falder deres markedsandel. Dertil kommer store nye markeder hvor de overhovedet ikke er med: Tablets og Smartphones.

Så ja, det kan godt være at de ca. tjener de samme penge som sidste år, men det er objektivt en rimelig elendig præstation i et marked hvor der sælges langt flere computere end sidste år.

Problemet for Microsoft er at deres 90%-100% markedsandel plejede at gøre at uanset hvilke idiotiske ting de gjorde, kunne de pushe deres produkter på kunderne og budgetere med indtægten, for folk kunne ikke gå andre steder hen.

Sådan er det ikke mere og Microsofts ledelse fatter simpelthen ikke hvorfor de stadig har lageret fulde af "Surface" maskiner...

  • 5
  • 1
Maciej Szeliga

At MS har problemer på sigt kan vi sagtens blive enige om, men at påstå at "Windows-salget rasler ned" er i bedste fald lemfældig omgang med sandheden.


Jeg syntes nu mere at det er "lemfældig omgang med virkeligheden" hvis Microsoft kan have en uforandret omsætning på Windows når salget af nye PC'ere er faldet ca. 20%.
1. OEM licenser bliver købt og betalt af PC producenterne up front og har INTET som hels at gøre med hvor mange PC'ere der rent faktisk sælges.
2. Vi ved reelt set ikke om OEM licener er steget i pris eller ej (for de store producenter).
3. Artiklen som du sendte link til nævner netop at det er de fortløbende licensaftaler som bærer æren for at omsætningen ikke er faldet.

  • 4
  • 0
Venligst Slet Min Bruger

Men din påstand var jo, at Windows-salget rasler ned.

Omsætningen er stigende, så du tager ganske fejl på det punkt.

Vi kan sagtens diskutere mange andre ting, men ovenstående står ikke til diskussion.

  1. Artiklen som du sendte link til nævner netop at det er de fortløbende licensaftaler som bærer æren for at omsætningen ikke er faldet.

Det ændrer jo ikke på, at salget ikke rasler ned.

  • 0
  • 0
Venligst Slet Min Bruger

Nej Thomas, det ændrer ikke på at OMSÆTNINGEN ikke rasler ned.

Og hvor stammer omsætningen fra? Windows-salget. :)

Men det er jo i øvrigt ikke den spændende del at diskutere (selvom der ikke er noget at diskutere). Det er da langt mere spændende at snakke om hvad Microsofts problemer er, og hvad de skal gøre for at rette op på det.

Jeg skal gerne lægge ud.

  1. Windows Phone - Potentiale, men udviklingen går aaaaalt for langsomt. Apps-'problemet' er jeg ligeglad med, jeg har dem jeg skal bruge (Citrix Receiver fraregnet, men den er på vej), men at der stadig ikke er orientation lock og mulighed for at slå Bing-knappen fra fatter jeg ikke.

  2. Windows RT - Potentiale, men så længe der er en desktop, en non-touch Office og et kontrolpanel med bittesmå knapper, så er det dødfødt.

  3. Windows 8 - Fungerer fint (og ja, det er smag og behag), men 8.1 er hårdt tiltrængt. Der er mange ting, der irriterer mig ved Windows 8.

  4. Surface - Lækre produkter, rent finish-mæssigt, men alt, alt for dyre. Og så er manglende dock-mulighed på Surface Pro til grin.

  • 0
  • 0
Thorvald Johannes Pedersen

Jeg vil jo nok mene at både Windows Phone og Surface er nogle meget gode idéer. Jeg forstår ikke at Nokia Lumia telefonerne og Windows Phone ikke har fået større udbredelse - det er da en ret lækker brugergrænseflade. Hvad der præcist gik galt med Surface ved jeg ikke helt, men fejlen var måske at lave en RT version og koncentrere for meget arbejde på den, i stedet for at koncentrere kræfterne om den "rigtige" udgave.

  • 0
  • 0
Carsten Hansen

Jeg kom til at tænke på en tegneseriebog, som jeg læste for mange år siden, der hed "Fyrre, fed og færdig, MEN"

Et af eksemplerne var, at bankrådgiveren var blevet venlig og ikke længere rykkerede for studielånet.

Det passer fint med Microsoft, som trods Windows problemer kan leve af deres mobiltelefonpatenter :-)
http://allthingsd.com/20130718/microsofts-making-more-money-from-phones-...

Først havde jeg skrevet og Apple aktier, men de er jo solgt for længst:
http://beta.fool.com/equitybull/2012/07/10/microsofts-10-billion-blunder...

Nok en af Bill Gates største fejl bortset fra dengang han afslog at købe Paul Allan ud ved at forhøje sit eget bud vistnok med en faktor 3 i starten af 1980'erne.

  • 0
  • 0
Mathias Hagensen

Det tager ikke lang tids research at se at Microsofts omsætning er steget.

Det kan godt være de er udfordret på salget af Windows. Til gengæld glemmer de fleste folk, at Microsoft tjener penge på en masse områder ud over Windows. Heriblandt tjener Microsoft blandt andet penge pr. hver eneste solgte Android device grundet deres patenter.

Pointen er, at de kan godt være at de er udfordret på en masse områder, men de har flere strenge at spille på.

  • 1
  • 0
Venligst Slet Min Bruger

r ikke kun phk der mener vi har nået starten på slutningen for ms...

http://www.businessinsider.com/microsoft-stock-2013-7

De fleste seriøse analytikere ville ikke bruge én dags aktieresultat til at konkludere den slags

Ellers skulle man jo også konkludere, at MS var på vej mod toppen, da deres aktie steg med næsten 10% fra 18.-22. april.

Ikke sandt?

Eller at Apple var ved at dø, fordi deres aktie faldt fra 514 - 439 på én dag.

Med andre ord - det er håbløst at bruge det som argument for, at et firma er ved at dø. Det burde du vide.

  • 2
  • 0
David Rechnagel Udsen

Det burde du vide.

Tja, eller det burde analytikeren som skrev artiklen vide. Og eftersom han er analytiker og mere bekendt med finansmarkedet, så vil jeg - for nu - lade tvivlen komme ham til gode.

Ellers skulle man jo også konkludere, at MS var på vej mod toppen, da deres aktie steg med næsten 10% fra 18.-22. april.

Det er en periode på 5 dage. Nu faldt deres aktier 8% på én dag. Det er langt mere markant i finansverdenen. Derudover, så - hvis man kigger på deres aktiekurve - var det den gang pga. en aftale med Foxconn om at få penge for patenterne på Android. Det giver jo penge på bundlinjen. Men Microsoft kan ikke overleve på Android-beskatning alene (i hvert fald ikke hvis de er interesseret i at bibeholde en væsentlig magt inden for edb).

Eller at Apple var ved at dø, fordi deres aktie faldt fra 514 - 439 på én dag.

Igen, det kommer an på hvorfor deres aktier falder. Desuden er markedet først ved at åbne i USA nu, så det er ikke til at sige hvad der forsat sker med Microsofts aktier (da det har været weekend).

(Og så af ren interesse, hvornår var det at Apples aktier faldt så meget?)

  • 0
  • 0
Venligst Slet Min Bruger

Det er en periode på 5 dage. Nu faldt deres aktier 8% på én dag. Det er langt mere markant i finansverdenen.

Selvfølgelig. Men det er hverken uhørt eller unormalt, at aktier stiger og falder på den måde. Det er lidt formålsløst at konkludere noget ud fra det.

Igen, det kommer an på hvorfor deres aktier falder.

Selvfølgelig. Men det forholder hverken artiklen eller Marc sig til.

(Og så af ren interesse, hvornår var det at Apples aktier faldt så meget?)

Jeg så lidt forkert, kan jeg se.
23. januar 2013 var aktien på 514,01. 24. januar på 450,50 og 25. januar 439,88.

  • 0
  • 0
David Rechnagel Udsen

Selvfølgelig. Men det forholder hverken artiklen eller Marc sig til.

Det er så ikke sandt. Artiklen prøver at forklare faldet. Faldet kommer som en reaktion på tallene fra deres seneste opgørelse. (Sådan fungerer aktier; de er reaktioner.) Hans bud er at pga. Windows-områdets operationsindtægter er faldet med 55%, så er det markedet har reageret på, og derfor hæfter sig ved at dette er så fundamental en del af Microsofts forretning, at dette er enormt kritisk.

Det virker ikke som en hel urimelig analyse.

  • 1
  • 0
Marc Munk

Selvfølgelig. Men det forholder hverken artiklen eller Marc sig til.

Det lader til at du ikke helt har forstået artiklen...

Microsoft's Windows business is finally feeling the effect of the collapse of the PC industry, and the failure of Windows 8 to slow the iPad.

The Windows division's operating income was down 55% on a year-over-year basis, which dragged down the company's EPS. It also took a $900 million charge on the Surface RT, its iPad-wannabe tablet.

Vil jeg nu mene er at tage stilling til hvorfor det går som det går med aktie kursen som det gør. Her ud over kan man jo tænke på hvad det betyder at aktie kursen falder.

  • 0
  • 0
Venligst Slet Min Bruger

Det lader til at du ikke helt har forstået artiklen...

Det har jeg skam.

Vil jeg nu mene er at tage stilling til hvorfor det går som det går med aktie kursen som det gør. Her ud over kan man jo tænke på hvad det betyder at aktie kursen falder.

Det mener jeg nu ikke. Han opremser bare nogle tal uden at forholde sig til hvilken betydning det har for Microsoft.

At opremse tal er ikke at tage stilling til hvorfor aktien er faldet.

  • 0
  • 0
Peter Hansen

Fint indlæg PHK - for engangs skyld er jeg rimelig enig med dig i din påstande - men spådommen tror jeg ikke helt på.

Det kræver en helt særlig kaliber af ledelsesmæssig inkompetence og virkelighedsfrakobling at kunne bruge så mange år på at ramme så forkert som Microsoft gjorde med Surface, ikke mindst taget i betragtning af hvor mange konkurrenter med success der var at kigge efter.

Det er spot-on. Problemet er i bund og grund ledelsen og umiddelbart ikke de ansatte - der findes masser af dygtige mennesker hos Microsoft med laaange uddannelser, doktorgrader og tekniske kompetencer og hvad ved jeg.

Steve Ballmer er i mine øjne det største problem ved Microsoft. Jeg kommer selv med en cand.merc i finansering og strategisk ledelse, og har været i IT-branchen i mange år. Indenfor ledelse og strategi taler man om at Steve Ballmer er den klassiske Chief Operating Officer (altså ikke en CEO, men en COO). Forskellen på de to er at CEO'en typisk er den visionære person, der har store tanker og ideer om fremtiden, men COO'en arbejder under mere begrænsede rammer og er sat til udføre CEO'ens visioner in "real life". COO er ekstremt god til at få ting til at ske, skære på omkostninger, starte ting op (som han er blevet anvist af CEO'en), men hans store problem er oftest at han ikke formår at læse markedet / hvilken vej vinden blæser.

Det er helt tydeligt at Steve Ballmer har fejlet gang på gang de sidste 10 år. Omsætningen og bundlinje er steget markant under Steve Ballmers ledelse, men aktiekursen har ikke rykket sig synderligt. Samtidig har MS tabt markedsandele på væsentligt områder. Det skyldes i høj grad for Steve Ballmer ikke har formået at læse markedet på hverken search, cloud, mobile, tablet og andre områder.
Virksomheden er herudover blevet alt for sløv / dårligt til at reagere på markedsændringer - det skyldes i høj grad den rigide virksomhedsstruktur, hvor forskellige departmenter ikke taler sammen og udvikler det "samme" produkt flere gange. Et eksempel er på mailområdet - Exchange online, Outlook.com, Hotmail.com, Live mail, Live@Edu, Office 365 osv. Google har Gmail og Gmail Apps for business.

The good news:
Steve Ballmer har iværksat en omfattende strukturændring der faciliterer mindre friktion mellem afdelingerne - det tror jeg giver pote, men vi er kun halvvejs her.

The bad news:
Han forsvinder ikke på posten for 2017/2018 ifølge rygtebørsen.
http://www.tomshardware.com/news/Sgteve-Ballmer-Bill-Gates-Microsoft-Win...

  • men man har jo lov at håbe. Microsoft mangler en visionær person - ikke en driftschef i toppen.
  • 2
  • 0
Marc Munk

Det har jeg skam.

Det virker ikke til at være tilfældet.

Det mener jeg nu ikke. Han opremser bare nogle tal uden at forholde sig til hvilken betydning det har for Microsoft.

At opremse tal er ikke at tage stilling til hvorfor aktien er faldet.

Så burde burde du læse det hele... Han kommer med en lidt tynd kom the til sidst men det er da en konklusion, som er underbygget af tal.

  • 0
  • 0
Thomas Hansen

Selv laptops siger man er ved at udgå til fordel for tablets. Og her er det altså ipad og android kommer i spil. Men det jeg har svært ved at forstå, er hvor svært det er at finde en laptops uden windows i Danmark.

Politisk burde man stille et krav om at alle programmer som det offentlige bruger også bliver lavet til ipad, android og linux. Og selvfølgelig helst open source.

Men da vi kender til det politisk landskab i Danmark, så er det nok ikke Danmark vi skal regne med går i front.

  • 3
  • 1
Morten Andersen

Det mest groteske eksempel er den manglende Start-knap i Windows 8. Én ting er at de overhovedet kan finde på - endda trods alle advarsler - at sende Windows 8 på markedet uden en start-knap og som åbner default i "Metro", som iøvrigt er rent elendigt til det formål. Og uden nogen måde at skifte til den gamle tilstand med start-knap. Det er så én ting(!). Endnu mere grotesk er det, at man når man så tilsyneladende endeligt har indset fejlen, vælger at udvikle Windows 8.1 som ikke engang løser det reelle problem! Windows 8.1 kommer ikke til at have en start-knap, men kun en stor fed knap til at skifte til Metro-mode! D.v.s. svarende til det man allerede kan blot ved at gøre musen ned i hjørne. Det viser at Microsoft fuldstændigt har misforstået den kritik de prøver at imødekomme. De kan ikke engang læse indenad i tusindvis af reviews, blogposts m.m. Noget som "alle" kan se er et problem kan de ikke se. Forleden hørte jeg endda en topchef sige at folk "elskede" at bruge det, når de først fik det i hænderne.

Min teori: De har en ledelse der ikke reelt har nogen viden eller interesse for IT. De aner mindre end gennemsnittet i befolkningen. Men de har en masse mellemledere og underafdelinger med alle mulige andre agendaer end at fremme Microsofts interesser. Disse afdelinger iværksætter måske fokusgrupper for at undersøge brugernes reaktion på Windows 8, men min mistanke er at i stedet for at gå til ledelsen og sige det som det er, nemlig at produktet stinker, vælger man at spinne og fordreje det og fremhæve nogle få lyspunkter. Dette, kombineret med en stor mængde arrogance, gør at ledelsen nok er de sidste i Microsoft der ved hvor galt det står til - selvom alle 'mændene på gulvet' udmærket er klar over det. Vel ligesom at de fleste Nokia-ansatte godt kunne se iPhone var en udfordring - ja, mange foretrak jo selv telefonen når nu Nokia ikke kunne lave en ordentlig smartphone.

Det er ulempen ved oderne ledelse, og hvor ledelsen helst skal være fyldt med "generalister" som har læst "ledelse" på "universiteter" som CBS - og som gerne skal være komplet inkompetente og ikke ane en brik om firmaets produkter, endsige have nogen interesse herfor.

Et gratis tip til politikere der ønsker at fremme dansk økonomi: Luk CBS. Mage til useriøst gylle skal man lede længe efter. Det kan kun bruges til at producere kandidater der ingen ting kan og som sikkert kommer til at være arbejdsløse.

Så kunne vi måske være forgangsland og få virksomheder drevne på sund fornuft frem for pseudo-videnskabeligt nonsens.

  • 3
  • 1
Venligst Slet Min Bruger

Forstår ikke helt hvad du mener. Er det et forsøg på at liste windows phone ind?

Nej, det var for at udstille det dobbeltmoralske i din kommentar. Hvis du mener det offentlige skal understøtte alle platforme, så er det jo alle platforme, og ikke kun dem du favoriserer.

I øvrigt har jeg svært ved at se hvorfor nogen skulle have glæde af at køre de mange offentlige programmer på en tablet.

  • 1
  • 0
Johan Sivertsen

Jeg ejer selv en Ativ S (Galaxy S3 med WP8), bruger Windows 8 på min desktop og skriver dette på min Surface RT. Jeg er for så vidt enig i den kritik der bliver rejst om at komme for sent til markedet og ikke gøre nok for at få udbredelse.

Men når det er sagt synes jeg det er nogle fantastiske produkter og jeg har stor nytte og fornøjelse af dem. Der er mange ting Windows platformen tilbyder som jeg ikke kan få andre steder.

Med min Suface har jeg en tablet med en browser der understøtter både HTML5 og flash fra jeg købte den. Den har et rigtig godt tastatur i typer coveret som gør det mulig rent faktisk at arbejde på min tablet. Den kan udvides med microSD kort og den kostede mindre end en ipad med tilsvarende hukommelse. På den bruger jeg Xbox music pass der koster mindre en spotify og har flere sange. Den løser flere opgaver end nogen anden tablet og den har faktisk overflødiggjort min bærbare.

WP8 har en brugerflade som jeg finder meget behagelig og hurtig at bruge. Den integrerer facebook, twitter, linkedin, Outlook, gmail og SharePoint så oplysningerne fremgår sammen i et naturlig flow og ikke i separate apps. Den har fremragende kort og som min RT adgang til et kæmpe musikbibliotek med music pass.

Windows 8 er det produkt jeg er mindst glad for, men når man bare er i desktop appen er det jo fuldstændig som Windows 7 men med nogle små forbedringer. Metro interfacet fungerer fremragende på Surface, men uden en touchskærm er det ofte malplaceret.

Alle tre ting holdes konstant synkroniserede igennem skydrive så jeg altid kan finde min ting og fortsætte hvor jeg slap.

Folk har ofte fra internettet et billede af at disse tre produkter (Surface, WP8, Windows 8) er helt afskyelige, men jeg har selv det stik modsatte indtryk fra min daglige brug af dem. Jeg har svært ved at forså hvorfor det f.eks er umulig at sælge surface RT, den giver klart mere for pengene end en ipad.

  • 5
  • 3
Jens Rasmussen

Det er interessant at hoere hvad en aegte RT-bruger (i modsaetning til reviews, som du naevner) synes om den. Hvordan har du faaet een Surface med tilsvarende lagerplads som ipad billigere? Der skal vel have en 32GB surface til for at faa ca. samme plads som paa en ipad.

Hvad med skaermformatet? Jeg foretraekker 4:3, da widescreen tablets (desvaerre er alle(?) androids ogsaa i widescreen) ikke er saa brugbare, IMHO, i portraetmode. Skaermoploesningen afskraekker mig desvaerre ogsaa. Generer det? (paa en ipad mini behoever man bare aabne mailprogrammet for at vaere klar over at det er skidt)

  • 1
  • 1
Poul-Henning Kamp Blogger

Politikkerne skal overhovedet ikke til at lovgive om hvilket software der skal udvikles, til hvad og hvordan det benyttes. Det er ikke en kommunist/socialiststat vi lever i!

Well, det er lidt mere komplext end som så, er det ikke ?

Politikerne skal f.eks stille krav om at vores personlige data beskyttes ordentligt og ingen ville formodentlig finde det rimeligt at CPR registeret blev outsourcet til Kina eller Rusland ?

Men hvor præcis er grænsen imellem at outsource CPR registeret til Kina og på at et af vores mobil-netværk ejes og/eller drives af Kinesere der sidder i Kina, uden for lovens korte arms rækkevidde ?

Og er der forskel på USA og Kina, efter PRISM afsløringerne ?

Vi kommer ikke uden om at stille politiske krav, hvis vores grundlov og menneskerettigheder skal have andet end ceremoniel betydning.

  • 6
  • 0
Venligst Slet Min Bruger

Hr. Bundgaard, du er god til at fordreje en debat og ros til dig for det. Men det gider jeg altså ikke at bruge min tid på.

Jamen jeg forstår virkelig ikke din pointe så. Du vil gerne have, at det offentlige skal udgive alle deres programmer til "ipad, android og linux". I så fald, så går du vel også ind for, at andre platforme skal have samme adgang til programmerne?

Med andre platforme menes f.eks. Tizen, Windows Phone, Windows RT, Blackberry OS, OSX mv.

Hvordan du får blandet open-source ind i det, når du i samme åndedrag nævner iPad'en, forstår jeg ikke.

Men hvis jeg misforstår dig, så uddyb endelig.

  • 0
  • 3
Venligst Slet Min Bruger

I så fald, så hører Linux jo ikke hjemme i din opremsning. Windows Phone har f.eks. større markedsandele end Linux har. (edit: linux som i linux-distros, ikke linux som i android, routere osv.)

Men det du mener er altså, at det offentlige skal udgive deres programmer til alle "store" platforme - eller hvad?

  • 0
  • 2
Peter Hansen

Well, det er lidt mere komplext end som så, er det ikke ?

Jo det er mere komplekst end som så og taget ud af kontekst er mit indspark meget problematisk.
Min pointe er sådan set at udvikling af software (og alt muligt andet for den sags skyld) skal drives af markedskræfter underlagt af en fornuftig lovgivning. Hvordan det så gøres i praksis, er op til markedskræfterne at bestemme. Det store spørgsmål er så hvordan "fornuftig" skal defineres.

  • 0
  • 1
Venligst Slet Min Bruger

Hr Bundgaard, må jeg ikke kalde dig for duracell?

Men lige meget hvilken svar jeg kommer med, så kommer du med et dumt modsvar.

Det bestemmer du sgu selv. Men du kunne jo prøve at formulere et forståeligt indlæg istedet.

Nu har du spildt både min og din tid på at snakke udenom istedet for at forklare hvad du rent faktisk mente med dit vrøvl tidligere.

  • 1
  • 0
Venligst Slet Min Bruger

Det er enormt svært at tage dig seriøst. Men jeg prøver gerne en sidste gang. Hvad var det du mente tidligere, da du var ude i, at staten skulle få alle deres programmer udviklet til iPad, Android og Linux? Og hvorfor lige de tre platforme?

Hvad du kalder mig og ikke kalder mig, bekymrer jeg mig ikke om.

  • 0
  • 0
Jesper Lund Stocholm

Politisk burde man stille et krav om at alle programmer som det offentlige bruger også bliver lavet til ipad, android og linux. Og selvfølgelig helst open source.


Det kommer aldrig til at ske - dertil findes der for meget god software, der ikke er open source.

Men - jeg fatter simpelthen ikke, at det offentlige ikke kræver (og bliver lovmæssigt tvunget til-) at den software man selv får udviklet bliver lagt ud som open source.

Af alle de millioner kodelinier jeg har været med til at levere igennem årene til det offentlige, tror jeg lige omtrent intet af det er tilgængeligt for offentligheden - selvom ophavsretten til det hele typisk overdrages ved den endelige leverance til (den offentlige) kunde.

Jeg forstår det simpelthen ikke. De gange jeg har foreslået en konkret kunde at lægge noget af vores kode ud som OSS, er blikket blevet langt og tåget og talen vag og usammenhængende.

  • 5
  • 0
Jesper Lund Stocholm

Hvad var det du mente tidligere, da du var ude i, at staten skulle få alle deres programmer udviklet til iPad, Android og Linux? Og hvorfor lige de tre platforme?


Lad mig hjælpe, Thomas. Det hr. bbb mener er, at han vil have softwaren udviklet til platforme, der ikke er lavet af Microsoft.

At han nævnte "linux" ovenfor (som jeg også fangede) må vel betegnes som et "Freudian slip".

  • 0
  • 0
Thomas Hansen

Nu er det bevist at jeg bruger "linux" som et udtryk for open source. Der er et hav af open source licenser og den debat gider jeg ikke at gå ind i. FreeBSD er heller ikke en linux, men det kalder jeg den. Jeg prøver at se ting fra et helhedsperspektiv.

  • 0
  • 0
Venligst Slet Min Bruger

Jamen bundgaard, hvad er windows phone's markedsandel idag og hvad var det for 3 år siden?

Svært at sige. Det afhænger af hvilken målemetode man bruger. Men ifølge statcounter er den på 2,5% herhjemme. Linux et al. har 0,78%.

Lad mig hjælpe, Thomas. Det hr. bbb mener er, at han vil have softwaren udviklet til platforme, der ikke er lavet af Microsoft.

Du har sikkert ret. Det giver bare ikke mening :)

  • 0
  • 0
Jesper Lund Stocholm

Synes godt nok du er inde i navlepilleri nu.


Så skulle du måske gøre dig en smule mere umage med at formulere, hvad du mener?

Først nævner du "ipad, Android og Linux" og herefter nævner Bundgaard en række andre OS'er, som han også mener bør med. Så trækker du WP ud og siger, at den ikke kan komme med, da den jo ikke er OSS. Men det er iOS jo heller ikke, så det kan ikke være grunden til, at du ikke vil have WP med på listen.

Så forsøger du dig med at snakke markedsandele - men WP har vel i omegnen af 3 gange større markedsandel end "desktop linux" har haft i 20 år (sådan lidt firkantet formuleret). Så det kan vel heller ikke være grunden til, at du ikke vil have WP med.

Og endelig forstår jeg ikke, hvorfor du vælger at inkludere "desktop linux", når du i selv samme indlæg argumenterer for, at bærbare er på vej ud og er ved at blive erstattet af tablets ... og så giver det jo slet ikke mening at inkludere linux, da den - med dine egne ord - er "linux mest er et desktop system til intel idag og android mest er til ARM."

Summa summarum - jeg tror mest på min teori; nemlig at du gerne vil have softwaren udviklet til flere operativsystemer, bare de ikke er lavet af Microsoft.

  • 2
  • 2
David Rechnagel Udsen

Grunden til at jeg vælger at skrive android og linux er fordi, at linux mest er et desktop system til intel idag og android mest er til ARM.

Du kan også få Debian til ARM. Eller RISC.

Og android er ikke en linux, men bygger på en linux.

Hvad er Linux? Linux er en kerne. Ubuntu er lige så meget Linux som Android er (sagt med andre ord; ingen af dem er Linux, men Linux-distributioner).

Derudover, så som hr. Stocholm korrekt pointere, så taler du om iOS og Android; altså mobile styresystemer. Hvad laver et skrivebordsstyresystem (altså 'Linux') i denne liste? Desuden så nævnte hr. Bundgaard også Meego, som velsagtens er mere 'Linux' end Android, da udviklingen ikke er lukket, men det hæftede du dig ikke ved.

  • 0
  • 0
Michael Kvist Nielsen

Jeg synes lige jeg vil bidrage til et forhåbentligt lidt mere fornuftigt indspark i forhold til den nuværende debat. Hvis jeg gentager nogen er jeg ked af det, der er for mange indlæg(nogen af dem ligegyldige) til at jeg gider læse dem alle.

Jeg mener det er problematiske at sige, at Microsoft er "færdig" bare fordi de har lanceret produkter der ikke møder forbrugernes krav. Hvad man nok glemmer at tænke på er, at det ikke er deres eneste produkt. Microsoft har netop muligheden for at eksperimentere med forskellige produkter så som win8 og tablets fordi det netop ikke er deres eneste eller største produkter.

Dette er sket før for Microsoft der har ramt ved siden af med en lang række af deres eksperimenterende produkter. At de så ikke har taget ved lære af dette kan man altid diskutere.
Microsoft ændrer ikke deres store løsninger fra den ene dag til den anden og man kan altid tage diskussionen, men jeg mener ikke at Windows er det produkt de tjener flest penge på(og slet ikke nu hihi). De har dog Office og deres server pakker der har en lige stor indtjening. Vil man frem i denne verden er en virksomhed er nød til at eksperimentere og nogen gange også miste penge. Verden var ikke klar til at miste en "start" knap. Microsoft tog ved lære, det er der lavet om på.

  • 0
  • 0
Thomas Hansen

WP må godt være med for min skyld ( det er derfor jeg taler om open source ). Men det ser bare ikke ud til nogle gider at købe det. Det er kun gået ned ned og ned for WP. Søg selv på det.

En "desktop computer" om 2-3 år, tror jeg ville have en ARM og en "linux" udgave på sig.

Og når det kommer til iOs, så bygger det også på et frit OS.

  • 0
  • 1
Venligst Slet Min Bruger

WP må godt være med for min skyld ( det er derfor jeg taler om open source ). Men det ser bare ikke ud til nogle gider at købe det. Det er kun gået ned ned og ned for WP. Søg selv på det.

WP har intet med open-source at gøre. I øvrigt tager du fejl. Du kan jo sikkert nok finde ud af at finde salgstallene for f.eks. Nokias Lumia-telefoner. Hvis ikke, så sig til, så finder jeg dem til dig, så du kan se at de er støt stigende.

En "desktop computer" om 2-3 år, tror jeg ville have en ARM og en "linux" udgave på sig.

Og når det kommer til iOs, så bygger det også på et frit OS.

iOS har en kerne, der bygger på *BSD, så vidt jeg husker. Men iOS er absolut ikke et frit OS, og bliver det næppe aldrig.

Det kan du med næsten alle open source systemer idag. Det er jo det som er ideen med open source.

Nej.. ideen med open-source er frihed. Pointen er ikke, at det skal køre på forskellige arkitekturer.

  • 1
  • 0
Jesper Lund Stocholm

Det er kun gået ned ned og ned for WP. Søg selv på det.


Nu kan man jo vælge og vrage imellem undersøgelser indtil man finder én, der passer på ens verdensbillede, så jeg kiggede i stedet på Wikipedias artikel om Windows Phone, og deres tal stemmer på ingen måde med din påstand om, at det er "kun gået ned og ned".

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Phone#Market_share

  • 0
  • 1
s_ mejlhede

Politikkerne skal overhovedet ikke til at lovgive om hvilket software der skal udvikles, til hvad og hvordan det benyttes. Det er ikke en kommunist/socialiststat vi lever i!

Nej, men som køber kan man jo godt sætte nogen krav, også købe hos dem der
overholder disse. Så vil MARKEDSKRÆFTERNE jo arbejde for at den software type som man fortrækker overlever.
Hvis man selv får udviklet software, kan man jo selv sætte et krav i udbudsmaterialet om at alt der udvikles skal være open source, og måske mere vigtigt, at fil og data formaterne der benyttes skal være åbne standarter. det burde så til gengæld være et krav.

  • 0
  • 0
Venligst Slet Min Bruger

Tak. Godt jeg har dig til at lære mig noget om højniveau programmeringssprog.

Læser du hvad du selv skriver, inden du trykker "Gem"?

Når du skriver:
"Det kan du med næsten alle open source systemer idag. Det er jo det som er ideen med open source."

Og jeg retter din misforståelse, så har det intet med højniveau programmeringssprog at gøre.

Man skulle sgu tro du troller. Det er efterhånden den eneste logiske forklaring på det vås du skriver.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere