En ideel dødsejler ?

Ved indgangen til 2007 åbnede 91 jobcentre i hver af de nye danske kommuner. Umiddelbart kan konstruktionen af centrene ligne en dødsejler, og der er da også mange, der spår jobcentrene en kort levetid: Et fælles center, som bringer kommunale og statslige AF-medarbejdere under samme tag med hver sin ledelse og hver sin reference 'bagud'. De kommunale til kommunens ledelse og borgmester, de statslige til Beskæftigelsesministeren. Ikke helt den enstrengede organisering på beskæftigelsesområdet, som mange ellers havde ventet som en af de stensikre resultater af forhandlingerne om struktur- og kommunalreformen.

Men denne måske akavede konstruktion gemmer på en lille genialitet på IT-siden. Jobcentrene er placeret i kommunale bygninger, men de statslige medarbejdere medbringer eget inventar, egne ledere og egne personalerelationer. Og de statslige medarbejdere medbringer også et krav om at kunne tilgå de statslige IT-systemer, Amanda, som ikke benyttes i kommunerne. Her bruger man primært systemer fra KMD. Men modsat det medbragte inventar og de medbragte ledere og ansættelsesforhold, så har man fra Beskæftigelsesministeriets side valgt at betale kommunerne for at drifte og supportere de statslige medarbejderes IT - på kommunens egne vilkår vel at mærke. Man har helt overladt det til kommunen suverænt at afgøre, hvilken IT-platform, hardware og software de statslige medarbejdere skal 'udsættes' for i jobcentret. Eneste krav er, at der er en Citrix-baseret adgang til Amanda - og at servicen rent faktisk følger en godkendt SLA (Service Level Agreement). Med dette koncept kan IT'en til de statslige jobcenter-medarbejdere rent faktisk tages direkte fra den stedlige kommunale IT-afdeling "samlebånd", de statslige medarbejdere kan serviceres fuldt ud på linje med det store flertal af kommunale IT-brugere. De bliver ikke en ø i det kommunale IT-landskab, der skal behandles på særlige vilkår. Staten får løst en opgave i fuldt kommunale rammer. Er det ikke et eksempel på en vellykket model for et statligt-kommunalt samarbejde som kalder på efterfølgelse ?

Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Ole Bech

Skyttegravskrig? Hvor ser du krigen? IT-mæssigt har det været særdeles nemt at få jobcentret i luften. Forestil dig, at vi i kommunerne skulle have accepteret statsligt dikterede standarder for hardware og software til 20 - 25 medarbejdere, som med sikkerhed havde afviget fra valg og standarder i hovedparten af 91 kommuner !!

Poul-Henning Kamp Blogger

Min erfaring er fra en bank hvor de to halvdele flere år efter fusionen stadig talte om "gamle" hhv. "nye" systemer, men afhængig af hvilket kontor du var i, havde de placeret systemerne modsat i de to kategorier :-)

Men bevares, hvis de statslige medarbejdere finder at kommunen levere bedre service bliver der sikkert ikke så meget støj ud af det.

Men jeg er som sagt ikke tilbøjelig til at prise stegen før spist :-)

Poul-Henning

Log ind eller Opret konto for at kommentere