Jesper sandal header

Elgiganten kan ikke se forskel på Nokia N9 og Lumia 800

Jeg var i Elgiganten i går for at bytte en defekt foodprocessor, som jeg havde købt for to måneder siden. Den var de flinke til at bytte uden brok, men jeg tænkte, at jeg lige ville lægge vejen forbi mobiltelefonafdelingen for at se, om de havde rettet en fejl, jeg opdagede, da jeg for to måneder siden købte køkkenmaskinen.

Det havde de ikke, så jeg tog et billede.

Illustration: Jesper Stein Sandal

Det er svært at se forskel på en Nokia N9 og en Lumia 800. Altså hvis man aldrig nogensinde har haft de to produkter i hånden. Men det må være lidt skræmmende, hvis man sidder hos Nokia og bider negle over salgstallene, at en stor forhandler som Elgiganten ikke opdager sådan en fejl efter to måneder og sikkert længere.

Åbenlyse forskelle: Ingen kameraknap, ingen Windows Phone-knapper og nå ja, et helt andet styresystem. Burde personalet ikke have opdaget det, når de vejledte kunder i butikken?

Kigger man lidt omkring i samme afdeling af butikken, så opdager man hurtigt, at der er et A og et B-hold. Der er iPhone og så er der alle de andre.

Apples iPhone-topmodel står på en piedestal for sig selv, mens alle de øvrige mobiltelefoner kæmper om pladsen omkring to langborde.

Og i pc-sektionen gentager mønstret sig. Her står Apple-produkterne med god plads på et særligt område i butikken, hvor gulvet er anderledes og bordene er i lyst træ. Apples skærme står således også med blot to modeller på ét bord, mens de øvrige skærme fra Samsung, LG, Phillips og alle de andre står klemt sammen på en overfyldt reol bagerst i butikken.

Hvor kommer pengene fra?

Jeg hører på vandrørene i forhandlerkredse, at fortjenesten på Apple-produkter er forholdsvis lav. På Version2 har vi før set på priserne på iPads og kan se, at den er den samme, uanset hvor man handler.

Apple stiller angiveligt særlige krav til forhandlerne, før de reelt kan tjene penge på Apples produkter, og det er formentligt også forklaringen på, at Apple-salgsområdet ser ens ud, uanset om det er Elgiganten i Danmark eller Best Buy i USA. Det er dygtig markedsføring af Apple, som andre producenter kunne lære noget af. Men det er ikke sikkert, det er nok.

Apple er eftersigende den smartphone-producent, der tjener mest på sine produkter, selvom andre omsætter for større volumen. Men hvis det hovedsageligt er Apple, der løber med fortjenesten, hvorfor gør forhandlerne det så?

Det finder man forklaringen på, når man ser på, hvad der omgiver Apple-templet i butikken: Reoler fyldt med tilbehør. Covers, tasker, adaptere, eksterne tastaturer, kabler og særlige holdere til iPad.

Her kan butikkerne helt frit tage produkter hjem fra alle mulige producenter, prissætte dem som de vil, og præsentere konkurrerende produkter side om side. Og hvis man sammenligner med onlinepriserne, så er det tydeligt, at butikkerne tjener godt på at sælge et iPad-cover fra Kina.

Sådan har gamet altid været hos elektronikbutikkerne. Et slagtilbud på en videomaskine og så får man kunden til at betale en arm og et ben for et SCART-kabel. Det er ikke anderledes i iPad-alderen.

Men det skal man også være klar over, inden man lader sig forblænde af, at der er noget særligt ved at træde ind i Apple-domænet i butikken. Det handler ikke om, at Apples produkt er noget specielt, men snarere om, at her finder du det største udbud af tilbehør, hvor butikken høster sin fortjeneste.

Der er ingen vaskemaskiner, tv-apparater eller Acer-pc'er, der kan hamle op med iPad og iPhone i mængden af tilbehør, som ingenting koster i indkøb og kan sælges med stor fortjeneste.

Derfor er butikkerne glade for Apple. Det er også derfor, at Atea opretter en særlig afdeling for at sælge Apple-produkter. Det er fordi fortjenesten på pc'er og smartphones er på få procent, mens tilbehør kan sælges med tocifrede fortjenester.

Og det er også derfor, at de i Elgiganten ikke har travlt med at sørge for, at det faktisk er en Nokia Lumia 800, der sidder i deres udstilling og ikke den ellers også udmærkede N9.

Opdateret 09:47 Elgiganten har kontaktet mig pr. mail og lover, at fejlen bliver rettet hurtigst muligt.

Kommentarer (17)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Kramselund Jereminsen Blogger

Jeg er en af de heldige med N9, opgraderet fra N900. Det er en dejlig telefon og min arbejdstelefon - en iPhone 4 er gået næsten bort og får lov til at aflade og bliver aldrig brugt mere.

N9 er åben og giver mulighed for at gøre alt hvad du lyster, Developer mode og root adgang fra fabrikken! Eksempelvis er det jo dejligt at kunne køre tcpdump på telefonen.

Det værste ved at have en Nokia N9 er at folk spørger "er det en windows phone", og dem som kender mig ved at jeg aldrig vil røre en windows phone ;-)

  • 12
  • 0
Søren Chrestensen

Nu er det med dedikerede afdelinger til luksusprodukter jo ikke noget der er apple specifikt. Det er faktisk brugt i rigtig mange brancher.

Prøv f.eks. at gå hen i en sko forretning som har en specifik Ecco afdeling. Hvis du går hen i en helt anden skokæde vil du synes de 2 afdelinger ser suspekt ens ud. Det er fordi for at en skoretning kan få lov til at have en Ecco afdeling, eller sælge en vis størrelse af Ecco sko (ved ikke lige hvor grænsen går) så kommer der en person fra Ecco ud, med et læs møbler og fortæller dig at de hylder kun må bruges til Ecco.

Det skulle ikke undre mig hvis Apple har samme praksis. For at sælge Apple produkter skal man have en sted i ens butik som kan blive Apple specific, og lur mig om ikke Apple kommer med bordene. Hvis ikke man har lyst til det får man ikke lov og så kommer der slet ingen kunder ind for at kigge på den nyeste iPhone. Jeg tror butikkerne gerne vil smide iPhone ind ved siden af alle de andre telefoner, fordi det vil højne slaget af alle telefoner (unge kommer ind ser iPhone, ser pris, ser Nokia ved siden af som også er køn til ½ pris) men Apple vil have en generel genkendelighed lige meget hvilket forretning sælger produkterne og så hjælper det jo når de samtidig ikke sørger for mersalg af konkurrenters modeller fordi de fleste folk ikke gider gå 10 m for at komme hen til de andre mobiler.

  • 2
  • 0
Per Hansen

Helt ærligt, det er Elgiganten. Det er ikke just her man finder produkt eksperter, men et sted man blot vælger at køber elektronik fordi det er billigt, og ikke for vejledningen ;)

  • 0
  • 0
Torben Mogensen Blogger

Helt ærligt, det er Elgiganten. Det er ikke just her man finder produkt eksperter, men et sted man blot vælger at køber elektronik fordi det er billigt, og ikke for vejledningen ;)

Ud fra samme logik vil man kun købe i Elgiganten, hvis det er billigere end i en netbutik. Den primære eksistensberettigelse af fysiske butikker er jo netop muligheden for vejledning og sekundært, at man kan få lov til at se og føle på tingene, inden man vælger.

Men i isenkramsbutikker (og især Elgiganten) oplever jeg ofte "negativ vejledning" i form af ihærdige forsøg på overtalelse til at købe dyrere produkter eller dyre og unødvendige forsikringer -- i begge tilfælde fordi sælgeren får større bonus, end hvis kunden laver fornuftige / billige valg.

  • 1
  • 0
Per Hansen

Korrekt, man køber også i Elgiganten fordi man kan få lov til at se og føle tingene.

Jeg har ofte oplevet negativ vejledning i Elgiganten (typisk overfor andre uskyldige kunder). Primært i form af ukorrekt og misvisende oplysning. Jeg tror dog primært at det handler om at deres sælgere bare ikke ved bedre.

  • 1
  • 0
Paul M. Bendixen

Jeg og sikkert også mange andre har længe ledt efter et sted hvor man stadig kan få en MeeGo telefon, det skulle ikke undre mig om oplysningen om hvor man kan finde dem får udsolgt dem inden længe, selvom 1699 eller 2222,- hvis man ikke vil ***** hårdt ****** er mange penge for en efterhånden ret gammel mobil.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere