georg strøm bloghoved

Elektronisk tavle gør min undervisning mere levende

Her er lidt om min personlige arbejdsmetode, som gør at jeg kan skifte hurtigere mellem forskellige informationskilder og have mere opmærksomhed på eleverne.

Jeg skriver mine notater til undervisningen i et Google doc. Det betyder at jeg kan inkludere links til videoklip på Youtube eller til billeder og åbne dem ved at klikke i dokumentet, uden at skulle fumle efter dem. For eksempel en video med en Lego Turing maskine som illustration til principperne for en computer. http://www.youtube.com/watch?v=cYw2ewoO6c4

For dem der ikke har prøvet en elektronisk tavle, så giver den adgang til alle de funktioner jeg har i den tilkoblede computer. Desuden er der et program, så jeg kan skrive på tavlen med en elektronisk pen og gemme resultatet i computeren.

Jeg kan tilføje nye virtuelle tavler når jeg har brug for det, ende med en halv snes stykker, og bruge nogle små ikoner til at springe frem og tilbage mellem dem. Det sker ofte at jeg gemmer tavlerne fra en lektion til den næste, og blot tilføjer flere, så jeg let kan gå tilbage til noget fra en tidligere lektion.

Jeg kan stille en opgave på en virtuel tavle og gå direkte til en applikation og vise de funktioner der skal bruges til at løse den, og jeg kan bruge tavlens software til at notere ovenpå applikationen, for eksempel til at markere blokkene i et program eleverne arbejder på.

Eleverne gemmer deres løsninger på en server, så de kan vise dem på tavlen, og vi kan diskutere dem – altså løsningerne.

Jeg oplever at den elektroniske tavle giver eleverne nogle nye muligheder for at være aktive. En gruppe elever kan lave en brainstorm eller en opgave, hvor de noterer på en computer, så hele gruppen kan se hvad der bliver skrevet. Det samme bruger vi i øvrigt til vores interne møder, så alle kan se med det samme hvad der kommer i referatet.

Der er en irriterende begrænsning i tavlens software. Vi kan ikke eksportere fra tavlens software til et standard billedformat, så eleverne kan ikke skitsere et design på den og arbejde videre ud fra det i en anden applikation.

Den elektroniske tavle gør det lettere at lave afstikkere og lade eleverne have indflydelse på undervisningen. De bliver ofte inspireret når jeg har vist noget – eller når jeg fortæller – og kommer på et filmklip de vil vise til de andre. Eller jeg kan finde et billede af en person eller noget andet diskussionen er kommet ind på. Kombinere fordelene ved en forberedt undervisning med illustrationer, og en undervisning der frit kan følge nye spørgsmål der kommer op.

Billeder eller illustrationer giver nogle nuancer som eleverne ellers vil gå glip af, og giver os en fælles baggrund for en diskussion. Jeg viser film – vi har tilladelse til at bruge dem i undervisningen – når eleverne skal lære om sociale færdigheder. Jeg kan stoppe filmen efter en episode, klikke over til stikord på tavlen, diskutere hvad der foregår, tilføje noget til tavlen og gå tilbage og fortsætte filmen, nærmest uden afbrydelser.

Der er dog stadig brug for mere traditionelle hjælpemidler. Eleverne får fortsat noter på papir, da det er lettere at kigge i dem mens de arbejder på computeren, end hvis de skal skifte vinduer på skærmen, og jeg har en traditionel tavle ved siden af den elektroniske til det der skal stå mens jeg underviser, for eksempel planen for hele dagen.

Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Allan Rabjerg

Jeg savner vinkler på hvad selve tavlen kan gøre for en undervisningssituation. Jeg hører ikke at selve det at du kan røre og agere på selve tavlen, adskiller sig fra hvis det foregik på en traditionel projektor fra din computers interface. Jeg er interesseret i dit syn på tavlen som medie til forskel for et lærred/ projektor. Bringer tavlen en ny metode ind i rummet eller nye vinkler?

Allan Rabjerg www.SkoleIT.dk - www.facebook.dk/skoleit

  • 2
  • 0
Georg Strøm Blogger

Tidligere brugte jeg en traditionel projektor og whiteboard, og jeg oplever at den elektroniske tavle gør en afgørende forskel. Interaktionen er mere ubesværet så jeg skifter mere mellem forskellig software og information. Her er det en fordel at jeg kan stå ved tavlen og gøre det, i stedet for at skulle hen og bruge computeren. Det er også en stor fordel at jeg ikke skal tænke over hvad jeg kan viske ud, og bare kan åbne en ny tavle. Det lyder måske ikke af meget, men undervisning er en situation med et vist tidspres hvor det er nødvendigt at fokusere på eleverne. Lidt ligesom at køre bil. Derfor gør selv tilsyneladende små forbedringer en stor forskel.

  • 2
  • 0
Henning Steen

Der er en irriterende begrænsning i tavlens software. Vi kan ikke eksportere fra tavlens software til et standard billedformat, så eleverne kan ikke skitsere et design på den og arbejde videre ud fra det i en anden applikation.

@Georg: Hvis det er et SmartBoard el. lign. IWB kan du vel eksportere dine skærme i en håndfuld billedformater (fra Notebook-softwarens menu). Dine quizzes el. andre interaktive elementer kommer selvfølgelig ikke med på billederne.

@Philip: Ja; det der er skrevet med fri hånd/pen på tavlen, kan slettes igen med hånden (og du kan skifte mellem de forskellige programmer med finger).
Hvis du fx projicerer et GoogleDoc op, kan du muligvis også touch-redigere i det med seneste hardware/styresystem kombinationer (??) ellers er det inde fra GDrive på din pc/mac/linux tilsluttet boardet.

  • 0
  • 0
Georg Strøm Blogger

Pennen til tavlen har de samme funktioner som computermusen. Jeg kan skifte mellem applikationer og for eksempel bruge Adobe pakken på tavlen - den bruger jeg en del i undervisningen - men jeg kan ikke redigere tekst i for eksempel Word

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere