Gæstebloggen

Nej! Tilvalg af skyen er ikke fravalg af it-medarbejdere

[>>media:13491_media_small | Merete Søby, administrerende direktør hos Hitachi Data Systems]

Et tilvalg af skyen behøver ikke betyde et fravalg af medarbejderne.

Indsigelser mod cloud computing bliver alt for ofte diskuteret udelukkende i teknisk jargon med sikkerhed, compliance og risikostyring, som de mest almindelige forhindringer. Men et væsentligt emne, der ikke bliver talt om så tit, er de organisatoriske og kulturelle ændringer en overgang til skyen vil medføre, og hvor stor en forhindring, medarbejdernes frygt for det ukendte kan være. For mens it-cheferne ændrer prioriteringen af ressourcer og løber mod skyen med relativt åbne arme, er der nemlig en elefant, der blokerer vejen til skyen - it- afdelingernes store spørgsmål: Vil jeg miste mit job?

It i skyen vil uden tvivl påvirke hele it-feltet, også it-afdelingerne. Nye job vil opstå og nogle af de nuværende stillinger vil forsvinde. Men det behøver ikke at betyde, at medarbejderne også skal forsvinde? Med skyen kan virksomheden flytte til en enkelt integreret platform, der betjener alle virksomhedens databehov. Virksomheder, der vælger en centraliseret tilgang, vil naturligt få hjælp til at flytte fokus fra den politisk og kulturelt varme kartoffel, som mange it-afdelinger oplever: det evige spørgsmål om, hvem der egentlig ejer og administrerer alle disse data? Er det den ansvarlige for netværk, server, storage eller databaser? I stedet vil en flytning til skyen skabe nye hybridstillinger, der kombinerer ekspertise inden for både netværk, storage og servere.

Vi bør også tale om vigtigheden i ​at orkestrere datacentrenes workflow, som netværks- og storageansvarlige ikke tidligere havde adgang til. Det får man nu adgang til, og det bliver limen, der holder det hele sammen. Orkestrering er bare et smukt ord for automatisering, en nødvendighed for både et veldrevet, traditionelt datacenter og for et datacenter i skyen.

Da den nuværende udvikling fortsætter, vil god styring af arbejdsgange i stigende grad blive en efterspurgt vare. Meget mere end vi er vant til vil være inkluderet i de forskellige servere, netværk og storageløsninger. Det er netop pointen med skyen - at bruge færre penge, tid og kræfter på at implementere og i stedet koncentrere sig om at gøre it-afdelingerne mere effektive og stabile.

Mere end 50 procent af alle it-fejl skyldes menneskelige fejl eller aktiviteter, der ikke er ordentligt udført. Den fejlmargen reduceres betydeligt ved at bruge skyen til at levere forudsigelige og pålidelige services. Ved at omfordele it-ressourcerne til andre forretningskritiske områder vil it-afdelingen blive mere fleksibel, time to market blive hurtigere og problemer og fejl vil mindskes – og det vil løfte it-afdelingen op til et højere forretningsmæssigt niveau.

Hvordan sparker man så gang i sådan en ændring? Start med at ændre kulturen i din virksomhed. Det er naturligvis lettere sagt end gjort, men det behøver ikke at være så hårdt, som du måske tror. Ændring af en virksomheds kultur er meget lettere, hvis du kan overbevise dine kolleger om det positive i ændringen, og det er svært at være uenig i fordelene ved mere effektivitet og stabilitet. Og hvad er den bedste måde at give folk troen på en ny måde at arbejde på? At sørge for at de bliver informeret og at involvere i forandringen. Mens topledelsen skal sætte det lange lys på og kommunikere den strategiske vej frem, så medarbejderne ved, hvad de kan forvente, skal it-afdelingen sørge for, at involvere medarbejderne både før, under og efter overgangen til skyen. Det vil få langt de
fleste med om bord.

Når skyen er implementeret i virksomheden, og du har en mere pålidelig og forudsigelig service, og færre fejl og problemer, hvad er så næste skridt? Svaret er ikke at opsige medarbejderne, svaret er faktisk at omfordele dem i nye stillinger, der hjælper virksomheden
med at tjene penge på sin kerneforretning og blive mere effektiv, som vil betyde øget produktion, kvalitet og kundetilfredshed. Funktionerne skal altså ikke afvikles, de skal udvikles til at understøtte nye områder. Ved at øge produktiviteten og flytte fokus fra brandslukning og ’find fem fejl’, vil din it-afdeling proaktivt fokusere på strategiske initiativer, og måske skaber du tilmed en it-medarbejders drømmejob.

Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Søren Hansen

Jeg arbejder selv med cloud computing (OpenStack-projektet) og møder af og til systemadministratorer, der bliver halvskræmte, når jeg forklarer, hvad vi forsøger at opnå.

Jeg synes det er virkelig sørgeligt, hvis hele ens værdiskabende indsats består i at pakke servere ud af papkasser og rackmontere dem, men hvis det vitterligt er tilfældet og det er topmålet af ens formåen.. Ja, så tegner det ganske vist sort.

Hvis man derimod faktisk udretter andet og mere end det, fx tager sig af driften af systemerne efter de er monteret, så er der jo stadig samme efterspørgsel på den slags ekspertise. Ifølge Jevon[1] vil den efterspørgsel faktisk stige:

Centraliseret produktion af elektricitet var meget mere effektivt end at alle med behov for el havde sin egen generator. Den mere effektive produktion gav de individuelle forbrugere adgang til langt mere el, end de selv kunne producere og sågar til en lavere pris. Resultatet er et elforbrug, der er uhyrligt mange gange højere i dag end dengang. Oveni hatten kan man fokusere på ens reelle forretningsområde og overlade eldriften til andre. Dette mønster er set utallige gange og møder altid modstand. Alt andet ville være unaturligt.

[1]: Dette fænomen er kendt som Jevons paradoks efter William Stanley Jevons.

  • 0
  • 0
Hans Andersen

Centraliseret produktion af elektricitet var meget mere effektivt end at alle med behov for el havde sin egen generator. Den mere effektive produktion gav de individuelle forbrugere adgang til langt mere el, end de selv kunne producere og sågar til en lavere pris. Resultatet er et elforbrug, der er uhyrligt mange gange højere i dag end dengang. Oveni hatten kan man fokusere på ens reelle forretningsområde og overlade eldriften til andre. Dette mønster er set utallige gange og møder altid modstand. Alt andet ville være unaturligt.

Korrekt og hvis man bliver i denne analogi, hvad skete der i Japan, da en tsunami væltede et atomkraftværk.... Det som ikke kunne ske.... skeeete. Og det var blot strøm, hvad med data som er unik.... et sammensurium af processer, normer, værdier ect.... altså virksomhedens identitet som forsvinder op i den blå luft.... Hvad så...

  • 0
  • 0
Casper Jensen

Hvad jeg ikke forstå ved argumentet omkring mere stabilitet er, at hvis 50% af fejl i IT sker pga. mennesker hvem styre så ens cloud løsning? Hvorfor skulle de være bedre til det end de ansatte IT folk i firmaet?

Nu er jeg selv IT Konsulent, så det her emne berør ikke mig. Vi har det hele. Men hvad jeg oplever KAN være ulempen er at når cloud løsninger bliver rigtig store, altså store virksomheder der står bag med mange kunder, så halter supporten virkelig hvis problemerne bliver bare lidt komplekse.

Nu vil jeg ikke nævne navne men jeg har eksempler på kunder der har været uden mail i flere uger hvor supporten virkelig har haltet. Typisk tager det lang tid fordi supporteren ikke selv tage initiativ og eskalere sagen eller at der så mange procedure tilstede at en eskalering i sig selv tager lang tid.

Hvis jeg skulle putte en fælles nævner på det hele vil jeg sige at problemet er en tung procedure gang og ultra segmentering af arbejdsopgaver blandt de supportere der skal hjælpe kunderne. Det kan blive UTROLIG svært at føre en support sag for en kunde hvis problemet dækker flere services. Man kan som regel kun snakke med en supporter der dækker en service og det virker som om de ikke rigtig kan snakke sammen hos leverandøren før man får løftet sagen højt nok.

Og nej jeg taler ikke kun om en speciel leverandør!

Der havde VIRKELIG faldt brænde ned hvis en virksomhed med deres egne IT folk havde været uden mail i en uge.

I min optik og med de erfaringer jeg har, skal IT support skal være tæt på kunden/brugeren og derfor tror jeg først cloud virker når de leveres af "mindre" virksomheder hvor man er tættere på kunden og hver kunden tæller og kan mærkes hvis de smutter.

  • 0
  • 0
Thomas Hagedorn

Grundlæggende er omvæltninger og forandring vel sjældent noget en klassiske IT mand ser som en fordel, det nedbryder den omhyggeligt tilrettelagte struktur og skaber konstant nye ringe af udfordringer og kompleksitet i det store IT hav. Oveni det kan vi så lægge den altid lurende risiko for at blive overflødig når alle funktioner er blevet automatiseret – og jo der er IT folk der er blevet overflødige i tidens løb på den konto, men kun hvis de ikke ville, eller magtede at følge med i virksomhedens udvikling.

Vi må jo huske at enhver virksomhedens ledelse har et overordnet mål om konstant at optimere, udvikle og forandre virksomheden så den står stærkest muligt i konkurrencen – Forandring er selve vejen til økonomisk gevinst. Og derfor vil ledelsen altid udfordre IT folkene – det stopper aldrig og vil man være med, så er det altså spillereglerne.

Der er dog noget vi kan gøre for at bringe ledelsen og IT folkene tættere på hinanden og dermed lette processen og mindske modstanden, misforståelserne og alle myterne - og det er at tale det samme sprog.
Ledelsen må i stigende grad kunne formulere sig i en begrebs ramme som er forståelig for IT folkene og modsat bør IT folkene skrive virksomhedsledelse og økonomi på pensum listen.

Et fælles sprog er den eneste måde vi kan bekæmpe uvidenheden, og den frygt den slæber med sig på, og for alvor tænke sammen og skabe en overskuds forretning – både mentalt og økonomisk fri for frygt.

  • 0
  • 0
Hans Andersen

Uvidenheden siger du, i mindre virksomheder sidder typisk cfo'en og tager netop de beslutninger som du henviser til, og de aner intet om de negative sider ved cloud.
Min erfaring fortæller mig, at når man sprøger ledelsen, som har indført de systemer som medarbejderne skal arbejde med, så roser de dem til skyerne (fik du den), hvorimod medarbejderne er langt mere nuanceret i deres tilbagemelding.
Når det skal evaluerets, er konklusionen oftes, at det er en succes, da det ofte er de tunge drenge i organisationen, som netop har taget beslutningen. De vil ikke erkende, at det måske ikke var den rigtige beslutning for organisationen alligevel....

  • 0
  • 0
Thomas Hagedorn

Helt enig og det er jo netop derfor uvidenhed på begge sider af bordet et stort problem.

Ideelt burde enhver virksomhed som benytter IT i en grad som har indflydelse på hvordan virksomheden kan agere, have en IT kyndig person i ledelsen.

Primært for at undgå de politiske kampe og "misforståelser" du nævner, men også for at være garant for at der arbejdes hen imod et fælles mål i virksomheden.

  • 0
  • 0
Jens Jönsson
  • 0
  • 0
Søren Hansen

Korrekt og hvis man bliver i denne analogi, hvad skete der i Japan, da en tsunami væltede et atomkraftværk.... Det som ikke kunne ske.... skeeete.

Jeg ved ikke, hvor du vil hen med det? Tror du driftsikkerheden ville være større, hvis hver bygning havde sin egen generator?

Og det var blot strøm, hvad med data som er unik.... et sammensurium af processer, normer, værdier ect.... altså virksomhedens identitet som forsvinder op i den blå luft.... Hvad så...

Jeg ved heller, ikke hvad du forsøger at sige her.

Hvis du tog alle dine vigtige data og kun opbevarede dem på din laptop, tror du så de ville være bedre eller dårligere sikret, end hvis du overlod dem til en tredjepart, der fx opbevarer 3 kopier fordelt på 3 forskellige servere?

Desuden, hvis dine data faktisk er vigtige og du kun opbevarer dem hos en enkelt udbyder i et enkelt land, så er du selv ude om det. En SLA er ikke en garanti for at der ikke opstår problemer. Det er et stykke papir, der fortæller dig, hvilken form for kompensation du får, når problemerne opstår alligevel. Det er DIT ansvar at sørge for, at dine data og driftssystemer overlever den slags. Jeg er bedøvende ligeglad med kompensation. Jeg er interesseret i ting, der fungerer.

Hvor meget empati tror du du får fra dine kunder, for at sige "nåja, det kan godt være, at den applikation, I er afhængige af, har været nede i de sidste to timer, men til gengæld skal jeg ikke betale for hosting resten af måneden. Er det ikke fedt?"

Ævl. Tag noget ansvar. Gå ud fra, at alle andre er nogle spader og nok skal fjumre i det på et tidspunkt og arbejd dig uden om det.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere