per andersen bloghoved

Eksponentielle organisationer – eksponentielt vrøvl

Lige siden bogen ”Eksponentielle organisationer” udkom sidste år er mange begyndt at ride med på denne bølge – det må også omfatte dem, der ikke har dybere matematisk forståelse og, fristes jeg til at sige, dem der ikke har særlig dyb markedskendskab.

Det er populært sagt, at nøgleordet er eksponentialitet – eksponentiel vækst i omsætning, værdiansættelse, teknologisk udvikling etc. Men der er ikke nødvendigvis noget magisk over eksponentiel vækst. Mange virksomheder har et mål om vækst på fx 10% om året, og gør de det, er det eksponentiel vækst. Og dengang man kunne få 3% i årlig rente af sin kapital var det også eksponentiel vækst – uden det fik mange øjenbryn til at hæve sig!

Betegnelsen er måske misvisende. I hvert fald er den oprindelige definition af en eksponentiel virksomhed en virksomhed, der viser mindst 10 gange hurtigere vækst end konkurrenterne ved brug af eksponentiel teknologi (en it-baseret forretningsmodel). Her bliver ”gamle” Moore så igen trukket frem med en fordobling af kapaciteten af en chip hver 18. måned. Hvilket efterhånden bliver fortolket sådan, at teknologier generelt udvikler sig med denne hastighed.

På magisk måde bliver den teknologiske udvikling (eksponentiel) og virksomheders organisatoriske udvikling og vækst knyttet sammen. I nogle eksempler anføres værdiansættelsen af nye virksomheder som eksempler på en sådan voldsom vækst (som i parentes er en fiktiv værdi, hvilket internet-boblen tydeligt viste og nu måske resulterer i en deleøkonomi-boble).

Andre eksempler fokuserer på opstartsvirksomheder, der er teknologi-baseret, såsom Google, Amazon og Snapchat. Det er også korrekt, at Amazons omsætning har vokset nogenlunde eksponentielt siden 2006, hvor den var 1,6 mia. USD, til 2014, hvor den var 89 mia. USD. Det er en gennemsnitlig årlig vækst på 65%. Ganske imponerende over en sådan periode. Google er vokset fra 1,5 mia. USD i 2003 til 66 mia. USD i 2014. Det har dog ikke været en regulær eksponentiel vækst, og de seneste to år er de vokset 11% og 19%.

Misforståelser

Det er relativt indlysende, at eksponentiel vækst i virkelighedens verden ikke fortsætter i det uendelige – der er altid et mætningspunkt, fx i form af kunder, økonomiske midler ol.lign. Derfor den helt sikre forudsigelse, at Amazons eksponentielle vækst ikke fortsætter i det uendelige. Og når man nævner, at antallet af fotos på Snapchat vokser med ca. 50% hver måned, fortsætter dette heller ikke i det uendelige.

Illustration: Privatfoto

En anden stor misforståelse er, at den eksponentielle kurve har et ”knæk” eller et ”accelerationspunkt”. Jeg har set flere foredrag hvor en slide med noget lignende denne illustration er blevet vist. Det bliver brugt som et argument for, at ”lige nu” begynder det at gå rigtig stærkt, så ”lige nu” er et markant tidspunkt i udviklingen.

Hvor besnærende og ego-fokuseret dette så end er, så viser det en manglende forståelse for begrebet ”eksponentiel vækst”. Faktum er, at den eksponentielle kurve er ens hele vejen fra start til slut – man kan tage et udsnit ethvert sted på kurven, forstørre det og man vil finde en kurve præcis mangen til hele kurven. Den har ingen ”knæk”, ”inflationspunkter” eller lignende. Dermed er der heller ingen markante tidspunkter i tidslinjen. Det, der skete i 1960erne teknologier, var lige så voldsom, det der sker i dag – som ikke er mere voldsom end det, der kommer til at ske om 20 år.
Så mange populære fremstillinger af ”den eksponentielle organisation” bygger på en grundlæggende misforståelse af begrebet og den måde, som vækst for virksomheder udvikler sig.

Intet nyt

Der er intet nyt. Teknologier har altid udviklet sig eksponentielt. Og argumentet, at nye teknologier udbredes hurtigere og hurtigere er heller ikke nyt. Og nogle sætter endda spørgsmålstegn ved, om det er korrekt (http://paleofuture.gizmodo.com/no-tech-adoption-is-not-speeding-up-15653...). Dog er jeg overbevist om, at det gælder i en række tilfælde. Men det er egenskaber ved markedet såsom globalisering, masseproduktion og effektiv kommunikation, der giver anledning til dette, og det er ikke knyttet til teknologi som sådan. For eksempel er mode er et andet område, der udbredes hurtigere og hurtigere.

At opstartsvirksomheder har en eksponentiel vækst i starten er heller ikke nyt. Sådan har det nu altid været. Det er som regel ikke en succes at have 5 kunder det første år, 6 kunder det næste og 7 kunder det næste. Succes med et nyt produkt er næsten automatisk knyttet til eksponentiel vækst.

Det har man nu vidst i mange år. Adoption af produkter i et marked har været studeret siden slutningen af 1800-tallet, og i 1900-tallet fik man defineret kurven for et ”produkts livsforløb” (product life cycle). Rogers var i 1950erne og 1960erne medvirkende til forståelse af dette emne.

I virkeligheden har Salim Ismail et al kun genopfundet (opdaget?) starten på PLC-kurven, der er tilnærmelsesvis eksponentiel indtil den begynder at flade ud på grund af markedets mætning. Og endda med en ringe forståelse af den grundlæggende dynamik, de matematiske egenskaber ved eksponentielle funktioner og almene markedsegenskaber.

Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize