Edward Tufte og mine slides

Så er nedtællingen til LinuxForum så småt ved at nå ned i små tal og tvivlen begynder at melde sig med hensyn både overskrift, indhold og presentation af ens foredrag.

I modsætning til tidligere år har jeg fået et handikap med hensyn til min presentation: Jeg har læst en klog mands ord.

Edward Tufte er grafiker, i spændingsfeltet imellem tal, statestik,grafik og sandhed og han har noget at have det i.

NASA har mistet et par rumfærger til dårlig kommunikation og Edward Tufte har leveret en sønderlemmende kritik af nogle af de overheads der blev brugt til beslutningstagning.

Læs venligst hans komentar inden du fortsætter.

Lige som Richard Feynmann har Tufte et problem med "bullet-lists" og efter moden omtanke må jeg give manden fuldstændig ret.

Om to dage skal jeg stå på LinuxForum2007 og mine slides er lavet i openoffice.org's presentationsværktøj, efter bedste evne. Jeg har prøvet at lave slides uden bullet-lists denne gang, men jeg er ikke tilfreds med resultatet endnu. Nogle af mine slides er lige i øjet, andre er bullet lists uden bullets.

I den forbindelse har jeg brugtopenoffice.org's grafikprogram uden template og jeg er ikke ret imponeret af oplevelsen.

Det ville være et pragtfuldt fremskridt, hvis nogle openoffice nørder ville læse lidt af hvad Tufte skriver og give bullet-list modellen sparket.

phk

Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kim Højgaard-hansen

Hej Poul-Henning

Har du overvejet at prøve noget andet? Personligt har jeg virkeligt gode erfaringer med at lave slides i "powerdot". Hjælpen på mail-listen er også uovertruffen. (mener at huske at have set dig lave et slideshow i MGP så tror det her er noget for dig :)

powerdot er slides i latex, eller faktisk en class til LaTeX til at lave præsentationer i.

http://stuwww.uvt.nl/~hendri/Downloads/powerdot.html

  • 0
  • 0
Dennis Krøger

Det virker temmeligt meget som om problemet ikke så meget er brugen af PowerPoint/Impress til ting de er beregnet til, f.eks. forelæsningen du skal lave, som det at NASA brugte forelæsninger, og PowerPoint slides i mails, til flere og flere ting, hvor er ordentlig teknisk rapport burde have været brugt.

Værre endnu er tendensen med at gøre ting som man selv ikke anser vigtigt til en level 3-4 bullet (og dermed halvt om halvt skjuler den), istedet for at lade dem der skal træffe beslutningerne være med til at bedømme hvad det er vigtig(s)t.

  • 0
  • 0
Lars Christian Henriksen

Jeg må give Dennis ret, problemet er ikke punkt-lister. Punkt-lister giver fin mening på slides. Hvad skulle du ellers bruge?!?

Problemet er at et slideshow ikke er det rette medie til at give det nødvendige indblik i en kompliceret og kritisk situation.

Ligesom det heller ikke ville være fuldt beskrivende at overbringe situationens sammenhæng med et gorillagram :-)

  • 0
  • 0
Kim Højgaard-hansen

well ok, men det er absolut ikke hele LaTeX der skal læres. Det er nærmere at lære de få kommandoer der skal til for at lave slide. Der er skrevet en dejlig kort og brugbar user-manual til alle de ting det kan.

I tråd med det slides ikke er gode til, er præsentation af kode eksempelvis en helt anden oplevelse i powerdot, når der er syntaks higlighting med osv.

Eksempel på et slide:
\begin{slide}{Overall design}

{\Large The GENSO network software}
\begin{itemize}
\item Analogy - The GENSO wall plug
\item Connect your satellite client here
\end{itemize}

\begin{figure}[!h]
\centering
\epsfig{file=pics/design_genso_overview.eps,width=0.8\textwidth,clip=true}
\end{figure}

\begin{itemize}
\item Inspiration from the OSI-network model
\end{itemize}

\end{slide}

måske bare mig, men synes det er rimelig straight forward :)

  • 0
  • 0
Karsten Nyblad

Det er nemt at lave en bullet list i præsentationesprogrammer, og derfor bruger folk dem i situationer, hvor det ville være bedre med grafik, billeder eller lignende.

Derudover, så er det vel ikke PPs fejl, at det bliver brugt til noget, det ikke var tænkt til. PP er ikke beregnet til at kommunikere konsise fakta og jurdisk bindende tekster. Når man holder et foredrag, har tilhørerne glemt størstedelen, når foredraget slutter. Det giver ikke mening at fylde folk med 100% præcise formuleringer, som er svære at forstå. Jeg synes, Tufte retter bager for smed.

Noget andet er, ville NASA være sluppet bedre fra det, hvis de havde skrevet 50 siders rapporter? Jeg er ikke så sikker. Det tager tid at skrive en rapport, og NASA havde ikke den tid. Masser af teknikere er dårlige til at skrive. Det havde ikke hjulpet NASA, hvis de skulle bruge en uge på at strikke en rapport sammen. Ville rapporten blive læst? Kender jeg belutningstagere ret, ville de bede om at få en præsentation på en halv time, for de havde virkelig ikke tid til at læse 50 sider.

Jeg tror ligefrem, ingeniøruddannelsen tiltrækker folk, der ikke skriver så godt. Jeg troede selv, det ikke ville betyde så meget, at jeg var dårlig til at skrive, da jeg startede på DTU, men langsomt gik det op for mig, at det godt kan være, de fleste ingeniører ikke skriver så meget, men når de skriver, så er det vigtigt at det er læseligt. Så vidt jeg har kunnet bedømme, var jeg langt fra den eneste.

Så vidt jeg kan se, står vi med to problemer: 1) Der er for mange, der ikke kan skrive en læselig rapport rimeligt hurtigt. 2) Folk gider ikke læse lange rapporter. Lederne lader folk slippe afsted med begge forsyndelser.

  • 0
  • 0
Poul-Henning Kamp Blogger

Der er en grund til at de fleste konferencer har en begrænsning på 12 sider eller mindre for papers og hvis man kigger på nogle af de mest banebrydende papers er de ofte på to sider eller mindre. I mine øjne er der bestemt et stykke vej fra powerpoint til 50 sider rapporten.

Selvfølgelig er det ikke powerpoints skyld at det bliver brugt forkert, men det er jo ikke det samme som at powerpoint bør opfordre til at blive brugt forkert.

Prøv at kigge de forskellige templates igennem, overvej at den gennesnitlige projektor har 1024x768 pixels og kig så på hvor meget substans man kan forvente på hver enkelt slide.

Openoffice's default templates giver dig plads til ca. 40 ord per slide fordi 25 procent af pladsen ikke udnyttes fornuftigt.

Når vi har 10-20mm margin på papir er det for at have plads til fingre og deres aftryk, det behov har slides jo ikke, så hvorfor er reserveres 20% af pladsen til margin ? (OK, man skal være forsigtig med at komme for langt ned...)

Det må da kunne gøres bedre ??

Poul-Henning

  • 0
  • 0
Hans Schou

Britta Shall Holberg (kendt fra blødersagen) har mange gange plæderet for at lade være med at bruge slides. Istedet skulle man bestræbe sig på at gøre indholdet noget mere levende.

...men det skyldes nok bare at hun ikke kan finde ud af at lave slides :-)

  • 0
  • 0
Leif Lodahl

Er der noget så kedeligt, som at følge et foredrag, hvor foredragsholderen læser op fra skærmen ? Nej vel. Han kunne lige så godt sende sit slideshow med posten. Men så var vi jo gået glip af buffetten bag efter.
Det skulle da lige være en foredragsholder, som har skrevet sit indlæg i et tekstbehandlingsprogram (f.eks. Writer) og forsøgte at få presset indholdet ned i et tilsvarende antal siders slideshow. (Hvis I ikke har prøvet det, så meld jer til et foredrag hos IBM).

Jeg er helt enig i, at du skal koncentrere dig om at finde ud af, hvad du gerne vil fortælle. Lad teknikken (Impress, Powerpoint eller hvad du nu vælger at bruge) komme i baggrunden. Tilhørerne er ikke kommet for at se dig brilliere i teknisk håndtering af et program. Nej de kommer for at høre hvilke visdomsord du har valgt at berige os med på denne dag.

Vi ses på LinuxForum. Jeg glæder mig til at se og høre hvad du har at fortælle.

PS:
Der er MASSER af templates til Impress på http://documentation.openoffice.org/Samples_Templates/User/template/inde... og http://sourceforge.net/projects/ooop

Og hvis du har konkrete spørgsmål til det tekniske, kan du jo spørge på http://www.oooforum.dk.

Med venlig hilsen

Leif Lodahl
DA.OpenOffice.org

  • 0
  • 0
Poul-Henning Kamp Blogger

At droppe slides er meget svært for tekniske emner hvor støtte fra formler, kurver og kodeeksempler ofte er nødvendigt. (Der er en årsag til at der er så få radioforedrag om kodekvalitet :-)

Et andet aspekt er at jeg er teater menneske nok til at værdsætte blandede signaler og når lejlighed byder sig, elsker jeg at sige en ting og lade slide'n bag mig sige noget helt andet eller blot meget mere. Det plejer at live publikum lidt op.

Men presentationsværktøjet, hvad enten det hedder Powerpoint, Impress eller Keynote skal være en hjælp og det skal frem for alt ikke lede folk i dårligdom hvis det kan undgås og på dette punkt mener jeg aldrig at have set en template der hjalp indholdet men masser der ødelagde det.

Her er en pragtfuld parodi (http://norvig.com/Gettysburg/sld001.htm)
som dog for de fleste danskere kræver at man også læser originalen (http://showcase.netins.net/web/creative/lincoln/speeches/gettysburg.htm)

Til Leif vil jeg sige at jeg håber at OO-Impress teamet tager andet input end bare blindt at kopiere Microsoft Office.

Edward Tufte er værd at lytte til og hans bøger er værd at eje og der findes mange andre fornuftige mennesker at lytte til.

Men min umiddelbare oplevelse af OO-Impress, er at man fokuserer på at "gøre ligesom powerpoint" istedet for at tænke over opgaven.

Poul-Henning

PS: Jeg vil gerne have efterkritik fra de af jer der ser mine slides fredag eftermiddag eller til den afsluttende death-match lørdag.

  • 0
  • 0
Leif Lodahl

Jeg skal sørge for at dine synspunkter kommer til rette vedkommende.

Jeg vil faktisk give dig ret i, at Impress i meget høj grad forsøger at leve op til Powerpoint. Det var faktisk et tema, da version 2 (af OpenOffice.org altså) blev udviklet. Og den der forsøger at leve op til gennemsnittet er som bekendt med til at trække gennemsnittet ned. Ja: vi mangler nok noget nytænkning på det punkt.

Med venlig hilsen

Leif Lodahl
DA.OpenOffice.org

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere